Dikke kans dat je nog nooit van het Zwitserse Leblanc gehoord hebt. In 1999 lanceerde het bedrijf zijn eerste auto, de Caroline, die je het best als een Le Mans-prototype op kenteken kunt omschrijven.
Zwitsers zijn onder andere goed in neutraal zijn, bijna niks centraal te regelen, en heel veel geld verdienen. Maar hebben ze ook kaas gegeten van auto’s bouwen? Als je naar Rinspeed kijkt, dan weet je dat het qua creativiteit wel snor zit, zonder daar meteen een waardeoordeel aan te hangen overigens. En laten we Sbarro ook niet vergeten.
Toen LeBlanc, ondanks zijn Frans klinkende naam gevestigd in Zürich, in 1999 met de Caroline GTR op de proppen kwam, was dit een van de heetste straatauto’s verkrijgbaar: 519 pk werd er uit een twin-turbo 2 litermotor gepeuterd, en dat met een gewicht van slechts 785 kg (dankzij veel koolstofvezel). De 100 km/u-grens werd in 2,7 seconden geslecht, 0-200 ging in 7,5 seconden, terwijl de topsnelheid op 348 km/u werd opgegeven.
Toegegeven: dit was met slicks gemeten, bandjes met profiel zullen er iets langer over doen.
Met een nieuwprijs van zo’n 425.000 euro was de kleine Zwitser (4020 x 1900 x 1100 mm) voorbehouden aan de happy few. Zijn bedenker, Rolf Wyss, runt een bedrijf dat carbon onderdelen en crashelementen aan Sauber levert, en de Caroline is een leuk nevenproject. De kleine viercilinder middenmotor is gekoppeld aan een sequentiele zesbak.
In 2004 stond de Caroline nog op Top Marques in Monaco, en ook (een deel van) de foto’s in de gallery zijn daar genomen. Op een ervan zien we de gele supercar voor het Grimaldi-forum staan, waar het evenement altijd plaats vindt.
Destijds was het plan er maximaal 5 per jaar te bouwen, maar hoeveel exemplaren uiteindelijk een eigenaar hebben gevonden is ons niet bekend. Ik heb er in ieder geval nooit eentje zien rijden, en de website ziet er ook niet echt meer levend uit.
trolle zegt
Je kon deze bestellen met een f1 motor (stond/staat) op de site
slipstreamer zegt
Normaal niet echt voorstander van kleine turbo blokjes, maar damn wat een vermogen en pk/gewichtsverhouding!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@slipstreamer: Pk/Gewichtsverhouding vind ik inderdaad verbazingwekkend, maar het aantal pk’s uit twee melkpakjes is misschien wel bijzonderder te noemen.
toyotafortuner zegt
Heeft nogal weg van een Saleen S7. Da’s best een compliment imo: S7 is best mooi!
alcantara zegt
@toyotafortuner: Qua uiterlijk lijkt dit toch totaal niet op een Saleen S7? Nog eerder op een Ultima GTR oid.
StijnB zegt
@alcantara:
Zie voorruit, eerder Sauber Mercedes C9…
norge zegt
Nooit van gehoord. Niet onaardig .Morgen weer vergeten.
Vincegail zegt
Ze hadden/hebben ook eentje met open dak gemaakt, die ik nog meer op een Le Mans prototype vind lijken.
287 Cubic Inch / 4,7 liter
700 pk
850 Nm
812 kilootjes.
Jammie!
http://www.ultimatecarpage.com/car/2730/Leblanc-Mirabeau.html
Maar zou toch voor een Ultima GTR of Can-Am gaan. GTR waarschijnlijk.
camber24 zegt
@sir_smokalot: was ie er ook in Matt geel?
sir_smokalot zegt
Haha, good one.
deladude zegt
@camber24: haha! Lol!
deladude zegt
Bepaald geen schoonheid (die zijruitjes!) maar toch wel een interessant hebbedingetje. Bovendien: Wanneer je met zo’n rotvaart voorbij komt ziet toch niemand hoe lelijk hij (zij?) is.
baklava zegt
Deze hadden ze ook nog. Pornobak http://www.youtube.com/watch?v=5_pJplOhGZw
duckje zegt
Ruwe wagen. Moet redelijk extreem geweest zijn.
en is dat voor op de openbare weg? Ik kan het maar met moeite geloven.
Hupke zegt
Mooie wagen (maar verouderd), hij lijkt ook wel wat op de saubers van die tijd zoals de C9.