EV’s bouwen, het blijkt toch knap lastig zijn.
Het was enige tijd een terugkerend thema op deze site: het gezicht betasten met de palm en het hoofd schudden omdat Tesla het maar niet voor elkaar kreeg de productie van de Model 3 goed op orde te krijgen. Elon Musk beloofde de wereld, maar kon lange tijd niet leveren. Inmiddels worden de Model 3’s echter bij bosjes uitgeleverd, ook aan Europese klanten.
De verwachting was dat de grote fabrikanten een dergelijk potsierlijk proces zouden vermijden. In tegenstelling tot Tesla, zouden zij hun EV’s en het productieproces daarvan eerst grondig onderwerpen aan de nodige tests alvorens het eindresultaat voor te stellen aan het publiek. Als het moment dan daar was, moest men namelijk ook gewoon binnen afzienbare tijd naar de dealer kunnen stappen om zo’n elektrische zoemert te kopen.
Toch lijkt het erop dat Mercedes, toch niet de minste in autoland, het geweer enigszins besprongen heeft. Das Haus schotelde ons in september van vorig jaar de EQC voor, vlak voordat Audi het doek aftrok van de e-tron. In oktober betitelden we de EV op GLC-basis nog als ‘de belangrijkste Mercedes voor 2019‘. Achteraf gezien is dat alleen wellicht een beetje overdreven, want volgens Handelsblatt zal de EQC pas massaal uitgeleverd worden als 2019 alweer bijna voorbij is.
De ‘echte’ marktintroductie van Mercedes ‘uitverkochte’ elektro-SUV wordt namelijk met drie maanden uitgesteld, naar verluidt omdat Mercedes er moeite mee heeft de productie in voldoende mate op te schroeven. Voor de vorm worden er in juni nog wel een paar units uitgeleverd aan ‘VIP-klanten’, eigenlijk een beetje zoals ook de eerste Model 3’s bestemd waren voor vrienden van Elon. Handelsblatt weet niet waarom de beslissing genomen is, maar speculeert dat het komt door een tekort aan batterijen. Tsja, dat is op zich wel de meest logische reden natuurlijk…(via groen7.nl)
Loek zegt
Elektrisch rijden is de toekomst!
…eerder krijg je je auto’s niet namelijk.
ukbob zegt
@720s: plusje!
Heerlijke comment :)
flutterby zegt
@720s: a.s. dinsdag is inderdaad de toekomst.
Dutchdriftking zegt
@720s: touché!
vaakbenjetebang zegt
… “het geweer besprongen”? Die kan ècht niet, jaapiyo. Je kunt beter.
jaapiyo zegt
@vaakbenjetebang: sorry ik was even de hoeders van de Nederlandse taal aan het trollen.
gandini zegt
@jaapiyo: Volgende keer gewoon het excuus “dichterlijke vrijheid” gebruiken. Als iemand daar inmiddels mee weg mag komen…
pomoek zegt
@jaapiyo: ik dacht juist dat je de hoeders der Nederlandse taal aan het opkussen was!
BaRa zegt
@jaapiyo: ik moest alvast smakelijk lachen. Het hoeft niet altijd grote tijd te zuigen.
alfapeter zegt
@vaakbenjetebang: Ik was al blij dat de woorden dealert en ekkermannen niet gebruikt werden.
pomoek zegt
Zijn er nog aandelen Tesla te koop? Ik moet namelijk van een zak Daimler AG aandelen af…
moveyourmind zegt
The EV, one small step for Elon, one too giant leap for the German.
ghost zegt
@moveyourmind: ja want Elon was er in 1 dag…oh wait..
lincoln zegt
1 grote zeepbel ..
vaakbenjetebang zegt
Even serieus, ondanks dat Mercedes niet echt snel een EV op de markt heeft gebracht, lijkt men toch enigszins, eh, het geweer te hebben besprongen (sic).
Je zou zeggen, dat als je er zo lang mee wacht, je een weloverwogen nieuwe identiteit voor je productlijn kunt creëren, en dat lijkt me bepaald niet gelukt. Wat ik zie is een soort half-gesmolten reguliere Mercedes. Een gemiste kans.
w0o0dy zegt
Een grote mond hebben is een, waarmaken wat je allemaal de wereld in slingert is heel iets anders en voilà, Dat geldt voor Tesla net zo goed als voor traditionele fabrikanten.
#Walkyourtalk of #Putuporshutup.
w0o0dy zegt
P.s. waarneer gaat Porsche die Tesla destoyer van ze daadwerkelijk uitleveren?
flutterby zegt
@w0o0dy: eind 2019. Al verwacht ik niet z’n grote overlap in Tesla en Porsche klanten. De Tesla was relatief goedkoop en snel en Porsche is luxe en snel.
cortinaracing zegt
@flutterby: de Tesla is relatief goedkoop? In verhouding tot? Welke pillen gebruik jij?
ghost zegt
@cortinaracing: ij verhouding met de Porsche, is de Tesla ongetwijfeld goedkoper, maar zeker niet goedkoop.
utregcity zegt
Waarom kunnen de Koreanen het wel? HMC, wie anders? ?
raoufff zegt
Duitsers houden alleen van gas en andere vloeistoffen, niet van elektriciteit.
tortuga zegt
Die olie sjeiks houden alles tegen! Ben er zeker van! Alles voor hun portomonee aan te dikken want anders zal Dubai snel verdwijnen ?
karhengst zegt
Voor de PHEVs zijn ook te weinig batterijen, vandaar dat de C300de ook bijna een jaar vertraagd is en nu eerst de E-klasse met zelfde aandrijving komt. Als de volledig elektrische bak dezelfde accu’s gebruikt is het inderdaad een heikel probleem. Zeker in eigen land.
mercedesgl500 zegt
Ja de eqc komt later omdat Mercedes hun eigen accu cellen is aan het ontwikkelen die de helft goedkoper zijn dan bij Audi daarom is de e-tron er al