Lekker hoor, een auto van de zaak inclusief tankpas. Ik heb ook een soort tankpas, maar dat is feitelijk gewoon mijn eigen pinpas, dus tanken is dan een stuk minder leuk. Nadeel van zo’n leasebak is natuurlijk de 25 procent bijtelling indien je de auto ook privé gebruikt. Slechts voor een handjevol modellen geldt een tarief van 14 procent, maar Honda comes to the rescue en breidt z’n hybride programma uit. Dit werd gisteren al bekend, maar vandaag rolde het Nederlandse persbericht de mailbox binnen, dus toch maar even knippen en plakken.
De Japanse autobouwer laat weten dat er een nieuwe betaalbare hybride auto onderweg is, waarvan men jaarlijks zo’n 200.000 exemplaren hoopt te verkopen. Samen met een CR-Z Hybrid, Civic Hybrid en een Jazz Hybrid verwacht Honda jaarlijks een half miljoen hybrides aan de wereld te slijten. De nieuwe hybrideauto wordt volgens Honda een compacte en comfortabele vijfpersoons vijfdeurs hatchback. Het ontwerp volgt in grote lijnen het design van Honda’s waterstofauto FCX Clarity (hier afgebeeld).
Nu maar hopen dat onze vertegenwoordigers in Den Haag niet morgen ineens besluiten om de bijtellingsregeling weer eens op de schop te gooien, want je weet het met die onvoorspelbare rakkers maar nooit. Honda zal met z’n hybrides overigens natuurlijk niet alleen op de zakelijke rijder mikken, maar feit is wel dat de hybrides vooral in die doelgroep momenteel erg populair zijn.
Honda’s nieuwe hybride kent geen grenzen
Honda komt met een betaalbare hybrideauto die voor de hele wereld bedoeld is. Daarmee krijgen meer mensen toegang tot milieuvriendelijke techniek en dragen ze bij aan lagere emissies. De verkoop van deze modern vormgegeven vijfdeurs hatchback gaat in het voorjaar van 2009 van start.
Honda denkt jaarlijks wereldwijd 200.000 exemplaren van deze nieuwe hybride te verkopen. Daarbij zal Honda ook een CR-Z Hybrid, de Civic Hybrid en ten slotte een Jazz Hybrid aanbieden. De vier modellen samen zijn goed voor een jaarlijkse afzet van ongeveer 500.000 auto’s.
Spaarassistent
De nieuwe hybrideauto wordt een compacte en comfortabele vijfpersoons vijfdeurs hatchback. Het ontwerp volgt in grote lijnen het design van Hondas waterstofauto FCX Clarity.
Brandstofverbruik, wendbaarheid, comfort en design zijn de sterke punten van de nieuwe hybride Honda. Een nieuwe elektronische besturingseenheid en een aanzienlijk lichtere en compactere accu drukken de productiekosten. De verbrandingsmotor is eveneens compact en wordt gebouwd in de fabriek in Suzuka, die speciaal daarvoor een modernisering ondergaat.
In het volledig nieuwe platform zijn de hybride-aanstuurmodule en de accu onder de kofferruimte ondergebracht. Nieuwe technologie, zoals een speciale ” spaarassistent’, helpen de bestuurder zijn ultrazuinige auto optimaal te gebruiken.
CO2-reductie
Takeo Fukui, president en topman van Honda Motor Corporation in Tokyo, kondigde de nieuwe hybride in een toespraak aan. De heer Fukui benadrukte dat Honda het milieu zeer serieus neemt en dat de ontwikkeling van de nieuwe hybrideauto een belangrijke stap naar betaalbare schone techniek is. Volgens de topman is het tijd om hybridetechniek wereldwijd verkrijgbaar te maken. De grote vraag naar hybrideauto’s met lage emissies en een laag verbruik zal voor een merkbare verlaging van de wereldwijde CO2-uitstoot zorgen, aldus Fukui.
Brandstofcel
Dat streven naar verlaging van de CO2-emissie komt naar voren in de introductie van de nieuwe Honda FCX Clarity. Deze brandstofcelauto, de eerste van een nieuwe generatie, stoot geen CO2 uit en verbruikt geen fossiele brandstof. Vanaf juli 2008 is de FCX Clarity als leaseauto in de Verenigde Staten verkrijgbaar.
Ook in de productie van auto’s is CO2-reductie mogelijk. De nieuwe Honda-fabriek in Yorii (Japan) is voorzien van de nieuwste besturingssystemen om stroomverbruik te minimaliseren en door energie tijdens de productie terug te winnen, heeft de nieuwe fabriek 30 procent minder energie per gebouwde auto nodig dan de bestaande productielocatie in Sayama.
LPJ zegt
-edit: fixed-
prop zegt
Als het aanbod van leaseauto’s die in het gunstige leasetarief vallen blijft groeien wordt deze regeling net zo hard weer afgeblazen. De overheid heeft een symboolpotje hiervoor om ons loonslaven een vertekend beeld voor te schotelen. Ze creeren een soort van milieubewustzijn vanuit de overheid.. zogenaamd stimulans… helaas allemaal nep. Een van de redenen waarom de golf 6 diesel hybrid hier geen kans maakt heb ik uit zeeeer betrouwbare bronnen vernomen.. er wordt iig druk voor gelobby ’t
prop zegt
Owja.. een goed idee is om Bos voor deze nepperij uitelkaar te trekken met 4 Ferrari’s.. maar dat is al eens eerder gezegd geloof ik ghe ghe
CasperH zegt
@ prop: dat dit soort regelingen weer verdwijnen is eigenlijk ook gewoon logisch, aangezien hybrides over een x aantal jaren weer de milieuvervuilers zijn (ten opzichte van volledig elektrisch aangedreven en waterstof bijvoorbeeld)
prop zegt
Ja maar ik heb het over de zeer korte termijn.. die Golf 6 hybdrid diesel dinges kan er volgend jaar al zijn… dat ding heeft potentie om de klapper van de eeuw te worden vanwege de bijtelling.. iets wat de overheid niet kan dragen
Of ze komen met een aanpassing: ‘de 14% bijtelling geldt alleen op schijn hybride auto’s uit verre landen die op een niet-duurzame wijze in elkaar zijn gezet en voorzien zijn van een benzinemotor’
victor zegt
ze moeten een 5 deurs station doen als hybride, als ford dat nou is doet i p v van dat flexifuel
Rovvel zegt
Het spreekt natuurlijk voor zich dat Honda zijn modellengamma prompt aanpast aan het Nederlandse belastingssysteem.
hans zegt
leuk idee.
helaas mag ik geen leasebak van mijn baas.
ik zei dat ik het ook voor alleen de tankpas deed, ook helaas )-:
iig alles beter dan een prius..
wimbers zegt
mee eens, een station is wat nodig is om hier de grote groep naar de hybride te krijgen
Juppe zegt
@prop,
Tuurlijk.. betrouwbare bronnen. Zijn dat die bronnen die X jaar geleden zeiden dat de G3 regeling voor lpg auto’s er af zou gaan? Het duurt nog wel even voordat er een aanzienlijk deel van het wagenpark uit ‘14%-auto’s’ bestaat.
En dat VW niet op korte termijn met een hybride diesel komt verbaasd me niks. Daar zijn ze nog lang niet ver genoeg mee, en bij een diesel is de winst qua rendement veel kleiner. En ze blijven ranzig. Ik zie VW zo’n complex elektrisch systeem ook nog niet betrouwbaar krijgen. Deutsche Gruendlichkeit? Europese arrogantie is het.
Nee, laat die Japanners maar schuiven. Wat is er trouwens schijnhybride aan een Prius of Civic Hybrid?
w0o0dy zegt
Jammer dat er nog steeds niet goed naar me wordt geluisterd… wat we nodig hebben zijn Hybride stationwagons! Maatje Focus en maatje Mondeo, liefst met een diesel en een handvol accu’s onder de laadvloer… kom op nou. How hard can it be? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Pfff… Altijd die CO2.
Akkoord, er moet iets aan gebeuren. Maar als men wil dan kon er al lang veel veranderd zijn.
Smijt er Europees geld tegen gvd! Subsidieer aluminium en koolstofvezel om auto’s lichter te maken. Pomp geld in bedrijven die met goeie ideeën komen voor kleinere motoren en betere uitlaten! Een tijdje geleden stond hier op autoblog een stuk over een – Frans, denk ik – bedrijf dat met een gel CO2 uit je uitlaatgassen kon halen. Waarom krijgen die dan niet – automatisch – geld toegestoken van Europa om dat verder te ontwikkelen? Zo’n dingen kunnen het verschil maken.
Hetzelfde met kernfusie. In 1950 zei men dat het tegen 2000 op punt zou staan. in 2000 zei men dat het tegen 2050 op punt zou staan. Investeer dan gewoon meer om het sneller te laten gaan, ipv export van landbouwproducten te subsidiëren.
prop zegt
@juppe
Ik werk bij bij een bedrijf in Leusden die hier nu alles mee te doen heeft… en dit is echt een van DE agenda punten van het moment, vandaar mijn stelling. Een ding is iig zeker, en dat is dat deze gunstige bijtellingregeling afgekapt wordt met de komst van een dergelijke massa auto als de Golf ^.. de productie vand at ding hangt gewoon af van de regeringen. VW is ook niet gek namelijk, die gaat dat ding pas in productie nemen als pluspunten zoals overheidstimuleringen en dergelijke blijven bestaan. In Nederland is dat erg onzeker dus wordt er gelobbyt om zo het bestaanrecht van die auto af te tasten
En schijn noem ik de prius omdat ik gewoon een hekel heb aan de manier waarop dat ding in de markt staat
Rovvel zegt
@prop: hoe staat dat ding dan in de markt?
Emerald Green Jag zegt
@ Esprit de Flandre
Mee eens! Ik ben alleen van mening dat ook bij dergelijk onderzoek een “wet van de afnemende meeropbrengst” geldt: je kunt niet met oneindig veel resources (mensen, middelen) een resultaat bespoedigen. Daar zit een optimum in, waarbij ik, net als jij, van mening ben dat oa. bij het onderzoek naar kernfusie dit optimum nog niet bereikt is.
Verder vind ik Casper’s opmerking ook een hele juiste: hoe vervuilend zijn de accuzuurtractoren over een x aantal jaren als iedereen bv op waterstof of iets anders rijdt.
Michel zegt
@prop
Dus volgens jouw brengt Volkswagen pas een hybride op de markt als er een subsidieregeling voor bestaat?
Lekker vooruitstrevend van VW.
prop zegt
@ rovvel…
Hoe vraag je? Gewoon kut, kijk maar naar de lui die er in rijden. Meer een persoonlijke reden dus
@ Michel
Inderdaad. Precies zoals jij het zegt, Oa de productiecapaciteit moet er op aangepast worden. Als voor Nederland blijkt dat de onderscheidende factor in de vorm van subsidieregeling waarschijnlijk op de schop gaat bij een toename van auto’s die in die regeling vallen heeft Pon een probleem omdat ze een verkoopverwachting (die dus gebaseerd is op die regeling) hebben afgegeven aan Duitsland.. etc. etc. Blijkt dan dat de markt té klein zonder die regeling dan zal die wagen hoogstwaarschijnlijk hier niet gaan rijden.
Michel zegt
@prop
Sarcastische mode ON:
Wat naief dan van merken zoals Honda en Toyota dat zij wel al jaren hybrides in hun programma hebben.
Sarcastische mode OF:
Persoonlijk zou ik het een gemiste kans vinden als automerken pas automobielen gaan ontwikkelen n.a.v. subsidieregelingen. Ik kan dit dan ook niet geloven.
Automerken moeten m.i. enkel en alleen anticiperen en desnoods reageren op de vraag vanuit de markt.
prop zegt
ja kan dr niks aan doen.. ik vind het gewoon naieve lui… ken je de aflevering van south park waarin ze die prius lui helemaal belachelijk maken.. precies dat beeld heb ik er van
En. Die auto is in verhouding duurder dan een normale diesel… je hebt dus schaalvoordeel nodig om de prijs te kunnen drukken. Schaalvoordeel ontstaat door grote vraag. Vraag is er niet omdat er geen subsidie is.. tis gewoon moeilijk .. de overheid is gewoon geen voorstander van vooruitgang en heeft zich al helemaal niet gecomiteerd om wat aan het milieu te doen.. het enige wat ze hiermee willen bereiken is dat ze meer geld genereren uit valse communicatie betreffende het milieu.
Dit heeft ook overigens uitgebreid in de autoweek gestaan van enkele weken geleden
Juppe zegt
@prop,
Fijn dat jij je een menig aan laat naaien door een cartoon en een gesponsord blad. Verder begrijp ik niks van je hele statement. Vind je het niet vreemd dat Honda en Toyota al vele jaren met succes hun hybride modellen verkopen, terwijl er geen markt voor is?
prop zegt
Dude, ik lees nergens in mijn bovenstaande reactie dat ik mij heb laten beinvloeden door South Park.
En sja, jij kan het vreemd vinden, maar het onderwerp is toevallig een onderdeel van mijn afstudeerstage opdracht bij de importeur geweest.. dus je kan hoog of laag springen, het is helaas zo.
Dit kan ook zomaar een lobby geweest zijn van Toyota en Honda .. je weet half niet wat voor politieke spelletjes hierachter steken
beetje zegt
@prop
afstudeersstage: bij welke importeur van welk merk ben je geweest?
anoniem zegt
haha, n echte vw man!
Nee, honda en toyota produceren hybrides omdat da toeval was…?
Tuurlijk je bent verder zeker nie heel ver gekomen met je opdracht ist wel?
in2honda.com zegt
Ik las gisteren dat van de Civic Hybride dit jaar al 1800 exemplaren verkocht zijn. De Prius stond achter de Honda op de 2e plek met ik dacht iets van 1600 auto’s. Is dus lekker scoren op dit moment. Daarnaast hebben beide merken inmiddels al behoorlijk wat ervaring met deze techniek opgedaan.Lijkt me sowieso nuttig voor de toekomst. Afgezien of hybrides nu wel of niet een goede oplossing zijn. Las ook ergens een verhaal met Wubbo Ockels waarin gesteld wordt dat we binnen 10 jaar electrisch gaan rijden. Lijkt me relatief snel, maar een feit is wel dat de Japanners ondertussen op grote schaal met dergelijke techniek geexperimenteerd hebben.
databekker zegt
Komt vaart in. Honda bouwt gewoon de beste auto’s op aarde.
Niks kan daar aan tippen!