Het begint er op te lijken dat autofabrikanten steeds vaker het gras voor de voeten van scoopfotograven weg willen maaien. Zo laat MINI bijvoorbeeld in Genève een gecamoufleerde Clubman rondrijden en waren er in het verleden ook al fabrikanten die eenzelfde kunstje flikten. Renault doet met de nieuwe Laguna vrolijk mee.
Over ruim 38 dagen zal Renault het doek aftrekken van de nieuwe Laguna, maar voor de mensen die niet kunnen wachten hebben ze alvast wat zelfgemaakt spyshots de wereld ingestuurd. En ik moet eerlijk zeggen dat het mij positief verrast, we spraken eerder al de hoop uit de nieuwe Laguna eindelijk eens mooi zou worden. En dat lijkt nu in elk geval te gaan lukken.
Renault wil met de derde generatie Laguna afrekenen met het intens slechte imago dat vorige generatie heeft opgebouwd (wellicht wat een nieuwe naam ook handig geweest?). Daarom zeggen ze bij Renault er alles aan gedaan te hebben om de auto meer premium te maken. De nieuwe Laguna zal in 3 carrosserievormen op de markte komen, de vertrouwde 5-deurs hatchback en station en een coupé! Met de motoren zit het ook wel snor, zo zal de 3.5 liter V6 van Nissan (oa Murano & 350Z) zijn weg vinden naar de nieuwe Laguna evenals een 3.0 V6 diesel. En voor de mensen met een wat kleiner leasebudget komen er natuurlijk ook wat kleinere motoren beschikbaar.
Een kort “gelekt” filmpje (scrapy geluid…)
Meer informatie over de nieuwe Laguna vind je HIER, incl. een beter filmpje (via)
UPDATE Filmpje van de Laguna Grand Tour, via: autojournal.fr
UPDATE Renault heeft nog een aantal foto’s van het interieur en exterieur vrijgegeven, oordeel zelf!
Alwood zegt
bah fies! afblijveh! en koest en af enzo. Leaserijders soso, maar ik verwacht toch van de meeste mensen dat ze niet vrijwillig hierin rond gaan rijden. Suffe, slappe franse eenheidsworsten troep!
robbie zegt
@Alwood, wat een nuance weer ;)
speedlimit zegt
@ Alwood
Ben ’t helemaal met je eens…franse troep met hoop elektronika ellende.
Ook al is de nieuwe laguna er nog niet,de fransen staan erom bekend dat ze elktronika problemen hebben.
BMW Freak zegt
Gadverdamme dat hout weer in dat interieur he, kunne ze dat nu nooit eens weglaten.
Voor de rest ben ik aangenaam verrast
lincoln zegt
if you can,t beat them .. join them (de scoop pers natuurlijk)
Rossi zegt
Zielig dat ze zelf scoops maken
Alwood zegt
LOL @ robbie
nah, het lucht wel op hoor :P
brr… nog steeds nachtmerries van een megane waar ik in gereden heb :|
Ejay zegt
Ben benieuwd. Vorige Laguna was designperiode ver vooruit. Benieuwd wat dit gaat worden. Interieurkenmerken van de Vel Satis zijn aardig. Klokkenwinkel doet aan VAG denken en aan de hoek boven het dashboard lijkt het alof de navigatie a la BMW gaat komen. Oftewel beter goed gejat dan slecht bedacht, want dat goede designdingetjes.
Enige wat ik dan hoop is dat de electronica degelijk is. De Laguna staat naar ik meen al jaren onderaan in de Duitse tevredenheidstest vanwege de electronica. Renault kan beter net als de Japanners eerst alles uitgebreid testen en dan pas in de auto stoppen ipv erin stoppen en kijken of het betrouwbaar is.
evo zegt
Ik hoop niet dat de nieuwe Laguna even ‘goed’ functioneert als de hiervoor gebouwde website: die doet het nu al niet…
robbie zegt
@evo, http://www.insidenewlaguna.com/site te korte link geplaatst…
lexus zegt
wat een negatieve reacties allemaal zeg, ik vind het er toch goed uitzien. En wij hebben een Megane coupe/cabrio heerlijke wagen rijd perfect. Nog nooit last van electronica problemen gehad. Prima wagen hoor. Ik vind franse auto’s altijd wel goede auto’s. Hebben teminste uitstraling. Niet zoals sommige saaie duitsers. En dit ziet er ook weer goed uit zover je het kan zien.
stefan zegt
Ik heb echt niks met franse auto’s komt door het uiterlijk de proporties kloppen bijna nooit, deze laguna lijkt ook buiten evenwicht met die groote koplampen.
Rick Dos zegt
Dat ziet er luxe uit zeg……..op de foto…….het is maar weer afwachten hoe dat in het echt er uit gaat zien.
Jesko zegt
tot nu ziet het er goed uit. Ik rij nu zelf een Renault Laguna Grand Tour.
Er zijn inderdaad klachten, maar je hebt wel het comfort van een fransoos. Ik begrijp best de negatieve dingen, maar er zijn ook positieve dingen. Het uiterlijk, comfort… en ik vind dat de motor ook fijn is.
En voor de generaliserende mensen; elk merk heeft zijn zwakke punten.
Brecht zegt
Zal waarschijnlijk weer een zogezegde passatkiller zijn, Jaja dat heb ik ergens geleze.
Maar waar kilt de laguna de passat?! Euh…, afwerking…nee, prestaties…nee, interieur ruimte… Oh nee, design…Daar zwijg ik liefst over het lelijk koetswerk, Wat dan wel?!
Ja de prijs natuurlijk ;)
Al geef ik dan een paar duizenden eurotjes meer uit voor een uitstekende duitser dan een goedkopé frans met minder goeie aspecten.
Ben benieuwd wat deze in de toekomst zal brengen :)
robert zegt
interieur ziet er goed uit. Ik had begrepen dat ze het iets hogerop gaan zoeken. Ik ben benieuwd.
Bertus zegt
Wat een stel brullende muizen hier weer zeg, is er ook nog iemand met een echte eigen mening of blaten we elkaar liever allemaal na? Wat de kwaliteitsproblemen betreft is kritiek op zijn plek, maar de huidige laguna is een fraaie auto om te zien, zowel de hatch als de Combi. Niet iedereen valt op zorgvuldig saaigeschaafd teutoons koekkoeksklokken design.
Suffe slappe eenheidsworst vind je niet in Frankrijk, daarvoor moet je naar de aziaten. Of naar Duitsland natuurlijk…
Amigdale zegt
Meer informatie over de nieuwe Laguna vindt je HIER, incl. een beter filmpje (via)
vinD je
w0o0dy zegt
@Brecht: de Laguna maakt de Passaaai een kopje kleiner op de onderdelen wegligging (inclusief comfort) EN natuurlijk op het onderdeel niet zo saai als een VW zijn……. Ondanks de enorme aantallen die ze verkocht hebben verveelt de huidige Laguna nog steeds niet, maar zelfs de nieuwe Passaaai is zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Als de nieuwe Laguna nou eens de helft van het aantal problemen zou hebben ten op zichte van de huidige dan is de auto best concurrerend. Maar ik zou er toch niet op gokken. Zelf geen rekeningen hoeven te betalen is prima, maar altijd weer dat gezeik met het omwisselen naar de leenauto daar wordt je toch ook wel een beetje moe van.
slk zegt
Zal dit de eerste betrouwbare laguna worden.
Peugeot407coupe zegt
de teller loopt tot 280!?
robbie zegt
UPDATE Filmpje van de Laguna Grand Tour geplaatst!
mercedesfan zegt
het blijft toch een lelijk ding, en ik vind de Passat stukken mooier dan een Laguna
PIPO zegt
Brecht zegt
@ woody.
Oudere mensen hebben liever mss een auto die een goed comfort geeft en een veilig weggedrag.
Ik heb liever een ruime wagen met wat dynamische kwaliteiten en een goede afwerking.
En tegen het verbruik is de passat nogal altijd de zuinigste met zijn tdi motoren.
En het design vindt ik toch ieder geval mooi.
Dus ga ik niet twijfelen wat soort auto dat ik ga kopen hé ;)
Arnoud zegt
ehhh, Ik weet ’t niet hoor maar dat eerste plaatje (met al die Neon strepen) lijkt eerder een Peugeot dan een Renault. Maar misschien komt dat juist wel door die eerder genoemde Franse eenheidsworst. De coupé die PIPO afbeeldt lijkt mij wel wat te worden, alleen mag de aflopende daklijn wel wat spannender en de achterlichten iets minder geknepen.
Jesko zegt
@ Arnoud: er wordt juist bedoeld dat de fransen allemaal hun eigen design hebben, en de aziaten en duitsers niet écht… En het eerste plaatje kan net zo goed een Kia zijn!
Tombnolz zegt
Ik heb absoluut niets met Renault. De Megane is oerlelijk, de Scénic is me te plastiekerig en de Megane CC kun je moeilijk “mooi” noemen, net als de nieuwe Clio. En zwijg aub over de Vel Satanis! De Laguna sedan daarentegen heb ik, wat zijn uiterlijk betreft, altijd ok gevonden.
Ik had al geruchten opgevangen dat er wel wat elektronicaproblemen waren, maar dat het zo erg gesteld was, wist ik niet. Wie beweert dat VW’s geen elektronicaproblemen kennen, de Sharan van m’n vader heeft er nochtans wé last van.
Het huidige model Passat vind ik bijzonder geslaagd. Toegegeven, ik hou niet zo van die opzichtige achterlichten, maar storen doet het me niet. Ook het interieur vind ik geweldig. Waarom zou je die wagen als saai omschrijven?
Alleszins, ik ben benieuwd ! (en trek geen voorbarige conclusies)
Mr. R zegt
Dat interieur ziet er alvast fraai uit! Ik vind het interieur van de Vel Satis nog steeds één van de mooiste interieurs die er zijn.
Met een leuk exterieur moet dit weer een knaller worden. De Passat en nieuwe Mondeo mogen zich zorgen gaan maken.
ThoMaster zegt
Op het design van Franse auto’s heb ik op zich niets tegen, het is zeer zeker niet mijn favoriet maar ook niet echt lelijk. Daarintegen voel ik nooit ook maar enige beginsele van wagenziekte (wat-is-dat?) maar in Franse auto’s komt dat schijnbaar veel vaker voor (of zijn het gewoon kotsneigingen?).
Mijn mening is dat franse auto’s gewoon te comfort-ingesteld zijn om lekker te kunnen rijden en ook daadwerkelijk voelen wat er onder de auto gebeurd, behalve als je natuurlijk een koe aanrijdt ofzo.
Patrick zegt
Wie vond de vorige Laguna niet mooi dan?
En wat voor slechte naam had die auto dan?
Ik vond hem iig erg mooi de vorige Laguna.
Chief_S5 zegt
Wel leuk voor de wat oudere mensen vind ik… Maar vind het zelf ook niet slecht.
autoblogger zegt
@Patrick: Wie vond de vorige Laguna niet mooi dan?
Check, check, dubbelcheck!
mark zegt
Franse troep
Eerst kampte de franse met roestplekke en nu met elektronicaprobleme
Whats next?
Ben nooit al voor Franse wagens geweest. Design spreekt me niet aan en de kwaliteit nog veel minder.
mark zegt
P.S.: Zoek het franse merk
Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd
React zegt
Jonge jonge … wat een overdreven reacties hier. Als het design goed is en de prijs/prestatie verhouding ook, waarom zou het dan geen mooie auto worden? Natuurlijk heeft Renault het mega verbruikt met de eerste Megane en Laguna serie van het huidige model. Maar er zijn meer merken waaronder ook Duitse (bijvoorbeeld Opel en Mercedes), die het mega slecht gedaan hebben qua electronica.
Laat ik beginnen te benadrukken dat ik niets met Fransen heb of een speciale voorkeur voor Franse auto’s heb. Ik heb zelfs een lichte voorkeur voor Duitse auto’s. Toch heb ik positieve ervaringen met een Peugeot 206 1.4, 307 2.0 SW en een Citroen C4 1.6HDI. Met de 307 was de keuze tussen een kale Golf of een mooi uitgeruste 307. Nu was de 307 zeker qua afwerking wel minder dan de Golf, met name op de plekken waar je normaal geen aandacht voor hebt zoals onderkant dashboard, bagageruimte onder de motorkap etc. Maar op andere punten scoorde de 307 beter zoals: design intern en extern, uitrusting, prijs en ruimte. Op het gebied van afwerking maken de Fransen stappen in de goede richting. Ik heb maanden in een C4 gereden en daar was de afwerking al stukken beter dan bij de 307.
wimbers zegt
“Brecht schrijft,
6 May 2007 om 18:26
@ woody.
Oudere mensen hebben liever mss een auto die een goed comfort geeft en een veilig weggedrag.”
@brecht, ik ben niet oud (31) maar ik heb het liefst een bloedmooie auto (audi a5, liefst een shootingbrake van gaan maken) die verrekte comfortabel is. dan dat gestuiter in sommige auto,s , dat “dynamisch” of “sportief” weggedrag van een hoop karren waar ik in gereden heb (ford focus, veel te stug), strak een bocht door zonder overhellen en toch lekker veren, daar doe ik het voor.
robbie zegt
Update: nog een paar extra filmpjes geplaatst…
floryn zegt
bij renault zouden ze meer de lijn van de concepts moeten durven volgen en minder aftreksels moeten produceren
SaxoVTS zegt
Hmm, aangezien er weer heel wat negatieve reacties over het uiterlijk van deze nieuwe Laguna zijn te lezen, lijkt het erop dat Renault weer goed bezig is geweest met het maken van een onderscheidend ontwerp. Toch? :) Ik vind de oude Laguna een zeer geslaagd model om te zien en de eerste beelden van deze nieuwe maken mij ook blij.
Verder heb ik wel redelijk vertrouwen in de betrouwbaarheid van deze auto. Renault heeft z’n lesje al lang en breed geleerd. De huidige Renault’s zijn schijnbaar weer goed.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Het filmpje is door de Renault marketeers in scène (Scenic?) gezet. Jasses.
Verder: de Fransen blijven onderaan de lijst van betrouwbare auto’s bungelen, en ik verwacht dat dit product het niet veel beter zal doen.
Why? Because it’s French!
DAT zegt
De oude Laguna is wel mooi aleen het interieur was een beetje kinderachtig.
Elektronicaproblemen? Hadden de Mondeo en de Mercedes E daar ook geen last van? Niet typisch een frans probleem dus.
DAT zegt
Elektronicaproblemen? Jullie moeten eens opletten hoeveel Golfjes er rond rijden met kapotte achterlichten.
de sjonnies zegt
ken veel mensen die hun Benz hebben ingeruild door konstante elektronica problemen dus op die duitse degelijkheid valt genoeg aan te merken.
ook de nieuwe Passat zit vol met ellende waar de gebruiker niet op zit te wachten, het lijkt tegenwoordig wel een Japanse Gadgetwedstrijd in de autowereld
Wel eens een BMW I-drive gebrobeerd, tegen de tijd dat íe naar de sloop gaat ben je eruit hoe je i-drive werkt !
slk zegt
Het verschil is dat mercedes de problemen oplost en renault lekker aan blijft jutteren met hun wanproducten.
mark zegt
@DAT,
Het verschil is dat je met een kapot lampje nog verder kunt. Een renault die niet starten wil is bellen naar de takeldienst. Een lampje vervang je zelf, een auto die niet start zijn zotte kosten. Beetje redelijk blijven.
Ik ga echt geen Benz vergelijken met een renault voor diegene die beginnen over Benz.
Marten zegt
Franse auto’s is troep.
Maar goed dat ze dit weekend weer een paar 100 hebben opgefikt!
Maar goed, als iedereen Toyota zou rijden, zou het ook saai worden
Citrofiel zegt
Ik dacht: Hé, dat ziet er goed uit! Tot ik in het laatste filmpje de voorkant zag… Die is leeg -> saai… Maar ik wacht nog tot goede foto’s voor een echt oordeel.
Over de problemen: Renault heeft bekend dat ze slecht bezig waren (stap 1, wordt weinig genomen), en willen nu goede producten maken (stap 2), ze willen een van de beste autobouwers ter wereld worden (stap 3)!!! Met deze Laguna als begin daarvan. Moeten ze hard hun best doen… De Japanners verslaan is bijna onmogelijk.
Le Baron zegt
Wat een ongenuanceerde reacties weer allemaal, buitengewoon teleurstellend. Mag ik vragen wat de gemiddelde reageerder hier zelf rijdt? Vast niet meer dan de hierboven eerder genoemde Golf II met kapotte achterlichtjes.
Het is gewoon, zoals ik hem hier zie, een mooie auto en de gene die dat niet vinden moeten hun ogen maar eens dichter op hun bestickerde Halfords metertjes richten en hopen dat ze ooit inderdaad iets beters zullen rijden.
Tot die tijd, lang leve de automat he jongens? Die maken auto’s tenminste mooi!
schneller zegt
Franse rommel.
mark zegt
@baron
V double You Touareg
Rommel? denk het niet…
mark zegt
@ baron
By the way die oude golf II die de gemiddelde rijder hier zou rijden volgens jou doet het nog met kapotte achterlichtjes daar waar een nieuwe renault het al laat afweten na de eerste km’s. Dus ik zou 2 keer nadenken voor je iets zegt
robbie zegt
UPDATE Renault heeft nog een aantal foto’s van het interieur en exterieur vrijgegeven, oordeel zelf!
Citrofiel zegt
Whaa! Al die details in mijn hoofd… Ik probeer ze in elkaar te passen, maar het lukt niet! Ik wacht gewoon nog steeds op foto’s van het geheel.
robbie zegt
@Citrofiel, Renault probeert iedereen gewoon gek te maken ;)
Kafka zegt
Achterlichten beloven weinig goeds, eigenlijk… Receptje voor dikke kont?
Interieur lijkt aardig, maar ook hier maakt men de fout om te denken dat grijs, alu en hout een mooie combi is! Wel leuke vormpjes.
Ben benieuwd naar het eindresultaat: zal de Leasguna aan zijn naam kunnen voldoen?
Dr.Bob zegt
Vindt het hout-chroom-leer gebeuren er wel sjiek uitzien..!!
sven zegt
Electronicaproblemen enkel voor de franse merken , hahaha , keep on dreaming!
Mijn beste vriend werkt al 15 jaar bij een vw-audi dealer en welke verhaaltjes hij mij allemaal vertelt over de Duitse ” kwaliteit ” , haha echt niet goed hoor !
Verschil is dat die mensen er over zwijgen al hun passat of Golf weer eens stil valt of niet start , altijd weer die verdomde pompverstuivers , cilinderkoppakking kunnen ze bij levering beter per 5 meegeven want die dingen houden het nooit la
sven zegt
want die dingen houden het nooit lang vol dus !
En zo kan ik nog lang doorgaan !
En comfort , laat me niet lachen , kun er beter een stenen bankje inzetten , misschien beter voor de rug dan !
Ben mijn 2de Laguna Grandtour aan het verslijten ( 225000km) en heb welgeteld 1 keer in de garage gestaan buiten de normale onderhouden en dat was voor een probleem aan de handrem !
Laat iedereen zich maar blind staren op de zo gezegde Duitse kwaliteit , ik ben meer dan tevreden over de Franse degelijkheid !
floryn zegt
@ iedereen
wie vind dat de handrem gejat is van de a6 en a8? zit deze oplossing al in meer auto’s of zie ik dit goed want in de a6 ziet het hendeltje met lampje er precies hetzelfde uit
mark zegt
@ sven
225000 km en dat is beslist degelijkheid???
Iedere gemiddelde lada van vandaag passeert de 200000 km. Een duitser gaat immers veel verder.
Al gehoord van de Mercedes die 1000 000 km heeft afgelegd? Waarschijnlijk niet, maar dat noem ik pas degelijkheid.
Als ik moet beginnen over vrienden en ervaring bij renault, dat zal je niet willen horen.
Nieuwe laguna, nog geen 100 km afgelegd en starten ging plots niet meer, Problemen met de kaart of wat het ook was (elektronica). Hij eiste zn geld terug en geen cent kreeg hij terug, het is nu nog steeds een rechtzaak.
ander voorbeeld: Franse megane rijdt los door de peage omdat de bestuurder geen controle meer had over de wagen (elektronicaproblemen), dit laatste is op het nieuws geweest trouwens, ik heb dit nog nooit gehoord van een duitse merk, maar goed. Het was nogmaals gebeurd met een Velsatis, dus dit is duidelijk.
Ik ga echt geen renault vergelijken met een VW, Audi, Benz of een BMW. Al mag je 300000 km op je teller bereiken. Er zijn golfjes die na 500000 km op de teller terug op 0 komen te staan, dat noem ik pas degelijkheid. En de TDI’s zitten immers in Audi’s VW’s Seat’s Skoda’s en zijn daarmee uitstekende motoren.
Waar vindt ik de dci’s terug??? In de logan dalcia (the wanabee lada or what?)
Als het een franse wagen moet zijn, geef mij maar snel een Peugeot of Citroen. Renault? Neen dank u.
Greets van een Meer dan tevreden VW-driver : )
mark2 zegt
Het klopt wat betreft de electronica bij renault dat daar veel probelemen bij zijn geweest vooral bij de laguna. Maar laten we ook eens even naar de degelijkheid bij mercedes kijken mark. Want vindt het echt schandalig dat mercedes tegenwoordig er om bekend staat dat ze na drie jaar al flink beginnen te roesten. Opel ook met de eerste astra’s. Bovedien heeft volkswagen ook wel degelijk problemen met elektronica gehad. Maar ja is algemeen bekend dat vw rijders diknekken zijn met een zu groses maul. Saaie burgerbakken waar iedere sjonie met petje die net zijn rijbewijs heeft gehaald in een golfje rijdt. En wat de nieuwe laguna betreft heb je al een oordeel terwijl je nog niks over die auto weet. Is mischien wel pijnlijk als die straks mischien wel veel beter lijkt te zijn dan die vw troep.
stefano zegt
is die 270 km per uur op de snelheidsmeter niet wat voorbarig?
r3fl3x zegt
@stefano
Misschien komt er eindelijk een opvolger van de vergeten Baccara Biturbo.
Citrofiel zegt
@ r3fl3x; Vergeten? Nooit gekend in mijn geval! :P Was dat een extra snelle uitvoering van de Safrane?
Citrofiel zegt
@ mark; Omdat de TDi’s in veel merken zitten, zijn het uitstekende motoren? Die TDi’s zitten in al die merken omdat die bij hetzelfde concern horen, het VW-concern (VW, Audi, Skoda, Bugatti, Lamborgini, Seat) is gewoon groter dan het Renault-concern (Renault, Nissan, Dacia (infiniti?)). Andere concerns kopen echt geen TDi’s meer, hoewel ze betrouwbaar zijn, de techniek is verouderd (daar komt dit jaar naar verluidt verandering in). Renaultdiesels zijn moderner, en van goede kwaliteit, alleen de elektronica is bij Renault idd bagger…
mark zegt
@mark2,
Indd, VW-drivers zijn dikke nekken omdat ze fier mogen zijn met hun duits trekpaard. Franse wagens zie ik immers niet te pronken op de oprit van de gemiddelde rijke mens van belgie/nederland. Staat er geen dikke ML,X5, Touareg, Q7,Cayenne, Range te pronken staat er wel een Golf , A3, Mini te pronken van de zoon/dochter die wel van tuning houdt (op 1 na allemaal duitsers)
Saaie burgerbakken die VW’s, indd, als jij het zegt. Als VW’s saaie bakken zijn dan moet jij mij eens uitleggen waarom er zoveel in de nieuwe laguna te zien is dat volledig gekopieerd is van VAG. ik noem er een paar op:
– handrem van de a6/a8
– de chroomafwerking in het interieur (chrome aan de deurbekleding, de luchtroosters)
– Absurde centrale KM-teller met digitale olifante cijfers die volledig is vervangen door een VW-look-a-like-km-teller, zou immers geloven dat ik in mn eigen wagen zit als ik naar de foto van de teller hierboven kijk
– Renaults gekende stoffen dashboard (eens vuil, altijd vuil) dat vervangen wordt door een dashboard op duitse wijze (met een doekje weer proper)
– Tenslotte zou ik er niet van verschieten dat deze laguna ook knipperlichten in de zijspiegels zou hebben
Doe geen moeite, ik ga echt geen Mercedes vergelijken met een franse kruiwagen. Als een verkoper morgen een nieuwe bedrijfswagen mag kiezen van zn baas en hij mag kiezen tussen een Laguna of een nieuwe C-klasse dan weet je zelf wel wat het antwoord is.
Greets from a very proud German-car-driver
@citrofiel
Ik vind het persoonlijk uitstekende motoren, heb zelf een TDI motor onder de kap en ben daar heel tevreden over, verbruikt 2x niets en nooit problemen gehad. Audi dat tegenwoordig TDI’s in haar exclusieve wagens verwerkt zegt toch veel over deze motoren, niet? bv. Q7 V12 TDI
sven zegt
zo kunnen we blijven doorgaan ,
Renault had de electronische handrem al veel vroeger dan volkswagen en deze wordt ook STANDAARD aangeboden op alle modellen vanaf de Scenic , bij VW en Audi is dit nog steeds een dure optie !
Elk merk heeft zijn problemen , Renault mss met de electronica , Vw met hun pompverstuivers , mercedes met de versnellingsbakken enz..
Mijn laguna heeft 225000 km en is ver van versleten !
En de Vel Satis en Megane die zogezegd op hol sloegen , je moet dan wel alle nieuwberichten lezen dan had je wel geweten dat die 2 wagens erna gecontroleerd werden door experts van het gerecht en dat er niets verkeerd was met de cruise control !
En trouwens , zelfs moest de cruise control aan blijven kan je altijd stoppen !Moet je eens proberen , met de rechtervoet gas geven tot 120/uur en dan met de linker remmen , wagen stopt volledig , test gezien op top gear !!!
Lustigson zegt
De neus is ’n beetje copy-paste van de C6.
Laguna Grandtour zegt
Beste vrienden, ik kan niet anders dan onvoorstelbaar tevreden zijn over mijn Grandtour Ph. 2. Rijdt als een tierelier en met de 150 pk dci hebben écht veel duitsers en nog meer Japanners het nakijken :-) Ik rijd ongeveer 300 k.m. per dag en ik heb nog never nooit problemen gehad. Jammer dat Renault zo’n slechte naam blijft houden, het is prijs/kwaliteit en qua design echt de moeite waard. Smaken verschillen, bottomline. Ben in ieder geval erg benieuwd naar de Phase 3.
rootrulez zegt
He bah!
mark zegt
@sven
Waar haal je het in godsnaam vandaan dat VW problemen heeft met haar pompverstuivers, Mercedes roestproblemen heeft????
Breng me de bewijzen op tafel (artikels, fotos, etc)
Franse wagens zijn net gekend om hun roestproblemen.
En dat van Velsatis en megane die los door de peage reden is wel degelijk waar en een groot probleem bij de franse autobouwer. Niets heeft bewezen dat het smoesjes waren van de bestuurder, indien wel => breng me de bewijzen!
Welke zot zou nu voor de lol politie opbellen en zeggen dat ze de peage vrij moeten houden omdat ie geen controle meer heeft over zn kruiwagen???
Vele zaken worden door franse autobouwer gewoon gekopieerd van de duitse wagens.
Knipperlichten van mercedes zitten al van eind jaren 90 in de zijspiegels, nu moet je is kijken naar al de nieuwe franse wagens.
Dashboard vroeger van stof (zie vorig model espace, etc) met km-teller centraal met van die absurde blauwe olifante cijfers ingeruild voor een km-teller van duitse kwaliteit en look. Cijfers van hier tot ginder die door heel de file op de E40 meegezien kan worden.
chrome afwerking in het interieur, vroeger van dat lelijk stof.
dubbele uitlaten, etc…
Doe geen moeite, ik ga echt geen Laguna vergelijken met een Benz al mag je laguna nog de 500000 km halen, het merk spreekt me totaal niet aan en ik zal je zeggen waarom:
– Volop plagiaat, de nieuwste duitse technologische snufjes van nu vind je in een volgende generatie renaults terug. Het is dus volop copy paste bij renault en daarom zijn ze ook goedkoper. Ze jatten alles maar en betalen dan ook geen cent aan ontwikkeling en onderzoek en dit maakt hen zo letterlijk en figuurlijk GOEDKOOP
-Het design spreekt me totaal niet aan, persoonlijke keuze
– De manier van werken bij hen, de service, de mentalliteit is alles behalve (de ervaring van een kennis is voor mij een groot bewijs)
Hahahaha, vin je best wel grappig, beginnen over mercedes die roestproblemen zou hebben! straks geloof je je eigen leugens nog, hou op man
sven zegt
@Mark
van roestproblemen heb ik niet gesproken bij Mercedes , en de rest is echt niet uitgevonden hoor !
Ik ben zelfs uitbater van een occasiecentrum waar we alle merken verkopen , ook vw , audi en alle andere duitsers !
Mijn beste vriend werkt bij een volkswagen / audi garage en hij zij mij de defecte pompverstuivers wekelijks voorkomen !
Bij mercedes had ik het over zwakke versnellingsbakken , heb ik ook van een bevriende mercedes daeler!
Renault heeft ook veel problemen , ga nooit het tegendeel beweren maar elk merk heeft zijn zwakheden !
Roest bij de fransen is ook al lang verleden tijd , ze geven er trouwens 12 garantie op , meer dan bij VW omdat ze zeker van stuk zijn !
en plagiaat , noem me dan enkele dingen technologische snufjes die de duitsers hadden voor de Fransen ?
En bij de espace staat de kilometerteller nog steeds in het midden , vind dit persoonlijk beter dan die saaie klassieke tellers , ze hadden ze ook beter op de nieuwe laguna gezet!
Renault had als eerste de monovolume , in ’84 , eerst lachte iedereen ermee , nu heeft elk merk er één maar niemand kan tippen aan de Espace en daarom is hij ook de best verkochte monovolume !
Daarna de Twingo , zelfde liedje , toen de scenic !
En toen kwam VW , met de sharan , de touran , de polo , héhéhé
Als je knipperlichten in de spiegels plagiaat vindt , tof , zitten bij renault enkel in de Modus!
sven zegt
@ Mark
ik ben uitbater van een tweedehandscentrum waar we alle merken verkopen en ik volg de autowereld dan ook op de voet !
Van roest bij Mercedes heb ik zelfs niet gesproken , wel van defecte versnellingsbakken !
Mijn beste vriend werkt bij een vw-audi garage en hij vertelde me dat defecte pompverstuivers wekelijks voorkomen !
Van mercedes weet ik dat ze veel problemen hebben met versnellingsbakken van een mercedesdealer waar ik zaken mee doe !
Knipperlichten in de speigels , is dit technologisch , hahaha , en trouwens enkel in de modus zitten ze er ook bij renault
De digitale kilometerteller zit bij de espace nog steeds in het midden ,ook bij de scenic en ik hoop de ze ze nooit vervangen de die saaie klassieke tellers !!
Chroom afwerking , dubbele uitlaten , hoogtechnologisch , dat wel
Renault kwam in ’84 met de espace , iedereen lachte ermee maar nu heeft elk merk er één , ook de twingo en de scenic!
En toen 15 jaar later kwam de sharan en de touran , van plagiaat gesproken !
De espace is dan ook nog steeds de best verkochte monovolumer , beter de die kruiwagen van een sharan of ford galaxy die ze samen maakten want alleen lukte het niet !
De franse merken , zeker ook citroen waren steeds de voorloper van technologische uitvindingen !
En op gebied van service wordt nergens kouder bedient dan bij duitse merken !
mark zegt
laat me niet lachen man,
Doe echt geen moeite man, vekoper of niet
Duitse wagens zijn nog steeds beter in mijn ogen, is mijn keuze en daar ga jij echt niets aan veranderen hoor.
Hahaha
Nu begin je te lullen over de versnellingsbakken van mercedes, whats next?
Wat is er nu in godsnaam een franse doorbraak geweest op vlak van autos?
Ik zou je nog horen vertellen dat ABS, ESP, Tiptronic,luchtophanging, etc. nog franse uitvindingen zijn.
Ik werk voor een duits topbedrijf en krijg om de 3 jaar of 150000 km een nieuwe duitse bedrijfswagen en hoef echt geen 225000 km te bollen met een renault laguna voor ik hem beu ben, dus probeer iemand anders te overtuigen van de door jou aan de voet gevolgde autowereld.
De fransen worden verplicht door de verzekering franse wagens te rijden, hoewel er fransen zijn die zich toch blauw betalen aan verzekering om toch een duitser te rijden.
Op vlak van technologie in de autosector staan de duitsers gewoon sterker punt volgende lijn.
slk zegt
Renault is gewoon een van de mindere merken qua betrouwbaarheid.
alfa156 zegt
@Mark
Man wat ben jij toch ongelooflijk aan het l*llen,
geloof je je eigen zever nog ?
Fransen verplicht om met franse wagens te rijden (halloooo, de tijd dat de overheid ons vertelde welke kleren we mochten aandoen is al voorbij hoor)
VW superieur?? Man, ben jij echt dronken of gewoon…..
Het enige waarin zij inventief waren was ten tijde van de eerste TDI’s
zo’n 15 à 20 jaar geleden. Sindsdien NIETS, NADA, NUL, ZIP
-edit-
lees eerst eens autogeschiedenis en kom dan een keertje terug aub
groetjes
mark zegt
-edit: laten we het even netjes houden heren-
mark zegt
@alfa
Fransen betalen duurdere verzekeringspremies voor duitse wagens dan voor franse wagens voor een zelfde vermogen, dit is een vorm van verplichting voor de gewone fransman. Als je nooit naar frankrijk reist of banden hebt met fransen dan weet je dat uiteraard niet.
Wat heeft alfa bijgebracht aan de automobielsector sinds haar bestaan?
Alfa, hahahahaa laat me niet lachen man. kuch kuch blablabla kapot lachen
Ik zie meer lada’s dan alle alfas bijeen.
Ga jij ook duitse degelijkheid in twijfel brengen of wat?
alfa156, waaaaaaaaaaaaw
ah ja een alfa met ziel zoals je zei, hahhaahahahhaa
was echt een goeie
Greets from a very proud VW Touareg driver : )
alfa 156 zei hij, man man man toch
JANUS zegt
O O.
Ik krijg een probleem !
Als ik iets erg vind dan is het wel rijden in een oud model.
En ik moet nog 95.000 Km in mijn Laguna Grand Tour…..dat ga ik vast niet meer redden voor de introductie.
Ik geloof dat ik vandaag toch maar een gesprekje met mijn baas moet hebben ;-)
sven zegt
je bent gewoon blind man , en beperkt in opvattingen !
Enkel vw is goed , of een duitser !
Ik rijd echt geen 3 jaar met dezelfde wagen , mijn 225000 heb ik op 2.5 jaar gereden en nu wordt ie verkocht !
En ik rijdt dagelijks met andere merken , ook veel duitsers !
Op gebied van afwerking zijn ze wel beter alhoewel de fransen een serieuse inhaalbeweging doen !
Maar op gebied van comfort , uitrusting en prijs zijn de fransen dan weer beter!
En naakt golfje kost evenveel als een compleet uitgeruste 307 of megane
En de modellen bij renault vanaf 2006 zijn kwalitatief evengoed de bij vw !
Ik zie dat wel aan het aantal garantiegevallen op mijn verkochte wagens !
De nieuwe laguna ziet er heel goed uit en volgens renault zal de kwaliteit even goed zijn als bmw en audi dus laat ons hopen dat het zo is zodat het imago van renault weer goed wordt !
En om over alfa te spreken , dit zijn wagens met volgens mij één van de mooiste designs en karakter !
Zij hebben tenminste gedurfde creaties , iets wat je van duitsers niet kunt zeggen !!
mark zegt
@sven
Renault die bmw of audi zou evenaren???
Dit is echt de grap van het jaar, echt wel.
Vergelijk dan meteen een megane met een a3, een modus met een bmw 1 reeks,
zet een laguna naast een nieuwe a4 of 3reeks bmw.
Hoor jij niet goed of heb je stront in je oren?
Ik zeg dat in MIJN ogen duitse wagens beter zijn dan franse. Dit is mijn persoonlijke mening ja, en ik hoef helemaal geen 3 jaar te rijden met dezelfde wagen, de 150000 km zijn rap bereikt daar ik veel km’s doe ja.
By the way, de inruilwaarde van duitse wagens ligt hoger dan bij franse wagens en daar houden sommige geen rekening mee. Ze vergelijken de prijs, doen een testrit en thats it. Op termijn is de duitse wagen veel interessanter daar men nog geld voor hun wagen krijgen na 2 jaar rijplezier en dat weet je als verkoper zelf ook al te best. Vegelijk maar eens een duitse wagen van x aantal jaar oud met een franse wagen met zelfde opties, motorisatie, etc. van hetzlefde jaar.
Daar de inruilwaarde voor duitse wagen hoger ligt zijn hun leasingprijzen veel interessanter, laat ik je nu nog horen dat het om een kale golf gaat.
de meeste leasingwagens in nederland/belgie zijn nog steeds VW’s
Is het geen passat dan is het … nee, geloof me geen kale golf!
Greest
sven zegt
haha , inruilwaarde hoger , 10 jaar geleden ja !
Ik zit al 20 jaar in de branche en inderdaad , vroeger kreeg je meer voor volkswagen dan voor andere merken maar dit is nu niet meer geldig jongen!
Enkel audi en mercedes zitten nog goed in prijs , maar die kosten dan ook 10000 duurder dan een andere merk van dezelfde grootte , weliswaar niet met dezelfde afwerking !
Dus daar zit je weer met je kale golfje !
Ik STOP nu met deze discutie want er valt toch niet met jou te redeneren !
mark2 zegt
Mark ik zou bijna denken dat je een Duitser bent maar mischien als je er veel mee werkt wordt je er vanzelf een. Maar begin nou alsjeblieft niet met Duitsers hebben dit uit gevonden en dat uitgevonden. Heb je wel eens geschiedenis les gehad? Dan weet je mischien ook dat renault al heel lang auto’s maakt. En dat de meeste Duitse auto ’s toen nog boeren karren waren met paard er voor toen er al gemotoriseerde renaults rond reden. En al helemaal dat fantastische volkswagen van jou dat ook nog eens een gestolen idee was en eigenlijk van iemand anders was maar de nazi’s hebben het van hem gestolen en hij zelf moest vluchten. Nou wat heeft vw veel uitgevonden zeg. Waarschijnlijk heb jij nog nooit van dit verhaal gehoord omdat je nooit in de auto geschiedenis hebt verdiept mark. Maar ja neem je het niet kwalijk. Er zijn nou eenmaal mensen als jij en je kunt net zo goed tegen een muur lullen. By the way alfa’s zijn tien keer mooier.
Laguna Grandtour zegt
tjonge tjonge … de manier waarop we hier met elkaar omgaan … lijkt wel of iedereen hier in gepimpte golf2’tjes of renault 19’s rijdt, om maar even het niveau aan te geven …
Het is wel duidelijk dat zowel bezitters van Duitse als van Franse auto’s even grof gebekt zijn. Wat auto’s al niet los kunnen maken bij een mens! Geef mij trouwens maar een Opel Signum … dat is pas een ondergewaardeerde auto!
mark zegt
@ sven en mark2
Is er een probleem als ik duitse wagens beter waardeer dan franse????
Geef me daar nu eens een antwoord op volwassen niveau en begin niet over versnellingsbakken van mercedes die het niet zouden doen of mercedes met roestproblemen of vw die problemen zou hebben met haar pompverstuivers volgens een vriend van mij of je bent net een duitser of VW-rijders zijn dikke nekken.
Vrije meningsuiting, hallo …
Autogeschiedenis kennen ze blijkbaar alles van maar de algemene geschiedenis over de beschaving van de mensheid, daar kennen ze de ballen van.
Laat iedereen zijn mening/voorkeur verkondigen op deze blog punt volgende lijn zonder al dat kritiek en als jij nu toevallig een renaultliefheber bent dan moet je die voorkeur/mening van een ander leren accepteren/relativeren.
En als de 1 liever een laguna met 225000 km op de teller rijdt, een ander een
opel signum, een ander een alfa 156 en ik een VW Touareg ,dan is dat hun/mijn
eigen voorkeur.
De een rijdt liever in een renault laguna met 225000 op de teller en de ander in een VW touareg , de een zit liever in een alfa 156 en de ander in een mercedes E-klasse, smaken verschillen GELUKKIG.
Mijn reacties waren steeds gericht naar de autos (franse troep) zelve in tegenstelling tot die van jullie gericht naar de bestuurders van duitse wagens.
ik citeer:
VW-rijders zijn dikke nekken
Je bent gewoon blind man voor de franse degelijkheid
Heel volwassen, en jij bent autoverkoper????
Wel als VW-rijders dikke nekken zijn, vergeet dat dan zekers er niet bij te vertellen bij de verkoop van een 2dehands VW aan 1 van je klanten, dat noem ik pas heel laf en zegt immers genoeg over jou manier van werken.
Hier de lijst bedrijfswagen in belgie.
De top 4 zijn allemaal duitse wagens, franse wagens hinken helemaal laatst
http://www.vacature.com/art21375
En ja, je ziet het goed VW op de 1ste en 2de plaats gevolgd door een a4 uit eigen stal.
By the way @mark2 ik hoef me niet te verdiepen in de autogeschiedenis, daar dat mij totaal geen bal intereseert.
Groetjes van een zeer tevreden VW-rijder,
Mark
sven zegt
-edit: yep, we stoppen ermee-
mark zegt
-edit: jij ook-
Windhoos zegt
Peugeot407coupe schrijft,
6 May 2007 om 16:52
de teller loopt tot 280!?
——————————————————-
De teller van mijn Audi A4 1.6 loopt tot 260………………..
de ontwerper zegt
als ontwerper en productdeveloper houd ik me bezig met vormgeving en het plezier dat mensen aan producten beleven.
ik heb deze hele discussie met veel plezier gelezen en het leuke van de autowereld is naar mijn mening de bijna agressieve manier waarop mensen hun keuze voor een bepaald merk of type verdedigen.
Denk ook eens allemaal aan het feit dat we Gelukkig! allemaal anders zijn en onze keuze gelukkig ook allemaal in het uitgebreide wagenpark van tegenwoordeig terugvinden, of je nu houdt van design, afwerking, prestaties of misschien rijd je wel graag in een onopvallende auto..
Het is naar mijn mening dan ook niet erg interessant om de veronderstelde duitse degelijkheid te vergelijken met de imago’s (al dan niet terecht) die andere merken bezitten en vaak gestoelt zijn op een lang verleden.
Als iemand vindt dat hij/zij in een terreinwagen op de keurig geplaveide straten wil rijden van zijn/haar dorp is dat net zo prima als degene die 400 pk in zijn auto wil hebben om in dezelfde file te staan als ik.
Respekteer mekaar en sta open voor elkaars beweegredenen om een bepaalde auto te rijden en je zult merken dat de wereld niet zo eenvoudig in elkaar zit als je in eerste instantie wellicht dacht.
Naar mijn mening betaat er geen Duits of Frans geen Italiaans of Zweeds… er bestaan slecht auto’s, modellen en types… en vooral ook prijskaartjes.
Je bent geen leuker of beter persoon als je auto harder gaat of beter afgewerkt is dan die van je buurman..
Het gaat mijnsinziens niet om de keuze die iemand maakt maar om het plezier dat je aan je auto ontleent..
Laguna Grandtour zegt
@de ontwerper: Rationele conclusie … verademing, dank daarvoor :-)
Citrofiel zegt
Ik begin te wennen aan de voorkant… In de Autoweek staat btw een impressie van de Laguna Coupé, ik moet zeggen dat dat een heel mooie auto kan worden! En over de kwaliteit: Renault wil met deze auto bij de kwalitatief beste drie auto’s van deze klasse gaan behoren stond ook in dat artikel. De drempel ligt dus hoog, en ik hoop dat ze die gaan halen!
Leon zegt
Mooie ellende, zo’n laguna. De auto kan er niks aan doen, maar de bestuurders willen dit gebakje omdat-ie veilig is (?) en omdat ze een volvo niet betalen kunnen (Lees leasen, want ze moeten er nog voor gaan werken) . Maar ze gaan voor de veiligheid. Jammer dan eigenlijk dat de redenering dan is: Mijn auto is veilig, dus hoef ik niet meer op te letten. Merkwaardig dat bij onze motorclub al een stuk of 10 mensen dezelfde mening hadden, ver vóór dat ze elkaar spraken….
En ja, ik heb ook auto’s. Een paar mercedessen (W108’s) en een W100. Dus autoliefhebber. En voor diegene die denken dan zo’n ouwe benz niet snel is…. je moet een leuke Porsche hebben of je legt het echt af tegen de W100.
Jammer voor de Laguna, want het is wel een mooi stukje werk van die Fransen. Echt wel.
de sjonnies zegt
Wat een heerlijke Frans Duitse discussie was dit, Vw tegen Renault of zo, als Franse auto’s zo slecht zijn waarom worden ze dan nog steeds bij bossen gebruikt naar Afrika geexporteerd, waarom rijden er nog duizenden 404’s en 504’s in Afrika? Verder zijn de Afrikanen ook gek op de VW T2 type 3 ( de laatste VW bus met de motor achterin?
ik heb voor mijn huidige Citroen gewoon heel tevreden 350000 kilometer met een Passat TDI gereden en gelukkig geen giga reparaties gehad van pompverstuivers en zo. Hij is verkocht met de eerste koppeling er nog in.
Is het niet mogelijk dat veel mensen die Diesel van de zaak hebben ’s morgens gewoon vol gas weggaan? En tegen idioten is geen enkel merk opgewassen
RM zegt
Ach Donnerwetter und Blitzkrieg al dan niet op wielen, daarin waren de germanen al jaren geleden sterk …
En het is nu eenmaal een statistisch gegeven dat de meesten onder ons het moeten rooien met een IQ van maximum 100. Niet te verwonderen dat zgn. “powercreaties” bij velen al sneller het instinct doen koken …
Mijn kan van een smaakloos volk moeilijk verwachten dat ze geciviliseerde autos uitbrengen.
En bent u nog niet overtuigd, hou volgende vakantie maar eens een buslading duitse toeristen in de gaten …
Peter zegt
Mooie wagen zeg.
Guy 41j zegt
Ik rijdt al sinds ’87 met Renault, AL mijn vrienden rijden met duitsers (opel, bmw, audi), voor mercedes zijn we nog 20j te jong ;) Wat die al van problemen bijeen hebben gesprokkeld met hun auto’s, daar kom ik nog niet eens in de buurt! en weet je wat er dan ECHT grappig is? … die zelfde mensen proberen me nog steeds om te praten om een duitser te kopen :) misschien toch niet zo’n beste vrienden… Ik heb een laguna 2.2 dci en deze rijdt probleemloos … op een lekke band na (michelin … franse band voor de duitsers hier). Ik heb nog nooit zoveel onzin bijeen gezien dan hier! elke 30.000km naar de garage (welke duitser doet dat zonder twee keer olie bij te tanken? VW? dacht het niet). Heb al met die wagens van m’n vrienden gereden, goed hoor, maar niet meer dan dat!
De kleuren van hun auto’s? grijs, donker grijs en… meer grijs…. en vanbinnen… grijs en zwart :) tof zeg in onze regenachtige landen, ze passen er perfect in… Ik voel me goed in mijn auto en ik hoop voor jullie hetzelfde. Het is volgens mij wel een publiek geheim als een duitser deffect raakt, is bij mijn vrienden ook zo… iets met EGO te maken denk ik… weet je dat ze met artikels tot bij mij komen met kritiek over een Laguna? Dat streelt dan weer hun ego :)
Je moest mijn vriend zijn blik zien (bmw 3 diesel 135pk of zo) toen hij met me meereed tegen 180 en 3200 toeren :) daar kon hij maar van dromen!
Al eens het geluid gehoord van een audi zes cylinder diesel? klinkt als een holle lege doos… voor zoveel geld… zielig echt waar, heb steeds met die mensen te doen als er eentje voorbijrijdt. Ik geef toe, bmw is op gebied van motoren vooruit op Renault, krachtiger en zuiniger, de eerste Passat diesel die mij passeert heeft toelating gekregen ;) of is geshipt… Slotconclusie… wil je meer weten over Renault? vraag het dan eens aan een eigenaar want van ‘horen zeggen’ hoor je veel liegen! Als ik ooit een duitser koop (en dat kan want ik sta voor alles open), dan hoop ik dat hij minstens zo goed is als mijn Renault! Ah ja, Alfa’s zijn idd stukken mooier dan de Duitsers, wat een design!
Api zegt
ikzelf ben ook een tevreden Laguna rijder. Heb een grandtour gehad 1.9DCI en ben uitermate tevreden. In 3,5 jaar naar de 200.000 km gereden en nog NOOIT iets mee gehad. Hiervoor had in een passat en de gaf oneindig veel problemen. Moet wel zeggen dat de nieuwe laguna mij tegenvalt qua desing. Hopen dat hij meevalt in het echt. Aan de andere kant zijn zaken die vooral niet opvallen (zie bovenstaande grijs statement) vaak wel het beste verkopen. (van der Valk, Heineken en Opel/VW). Smaakt naar niets en valt niet op.
nash zegt
Als het leer net zo lang mee gaat als in andere renaults, hoef ik geen renault meer. Wadun troep bekleding in die wagens zeg. Ze moeten dat toch echt is leren van de Duitsers en de Italianen.
Guy41j zegt
geen probleem met dat leder
Geryka zegt
Ik sta open voor alle merken, al hebben bepaalde merken of modellen voorkeur. Dat is echter gebaseerd op “smaak”.
Dat een renault (laguna) slecht of onbetrouwbaar is heb ik nog steeds niet ontdekt. Misschien is dat gebaseerd op bepaalde modellen, en geldt het niet voor de 3.0V6? Veel pech met electronica? Niet bij die van mij toevallig. Als het dan toch zo is ligt het misschien aan vooruitstrevende zaken die een merk al vroeg op de markt heeft gezet? Denk aan “keyless entry” en dat soort zaken…
Een zgn. “betrouwbaarheids onderzoek? Zegt me niets. Er zijn meer mensen die met Windows werken dan met MacOSX. Toch wil dat niet zeggen dat het het betrouwbaarder is…
Het was mooier geweest als er hier reacties hadden gestaan waar uit ik voor/tegens had kunnen opmaken voor model-specifieke zaken. Ervaringen met die “nieuwe soort handremmen” en welke merken dit juist wel niet hebben.
Ik hoef niet te lezen wat persoonlijke smaak is. Dat kun je wel zien als je op de weg zit. Die opmerkingen waar ik eigenlijk op zit te wachten zie ik nog niet.
F Gerrits zegt
Rijd al 4 jaar laguna II. Eerst 2.2 D daarna 2.0 D 170Ps. Nog niet eenmaal problemen gehad, rijdt subliem. Elke maand op en neer naar Zwitserland. Confortabele reisauto waar menige duitser niet aan kan tippen. Afwachten wat de RL III wordt. Op eerste gezicht niet zo mooi gelijnd als de II
Willem zegt
Ook ik ben benieuwd. Hoor in de “markt” regelmatig van problemen aan de verschillende Laguna’s.
Zelf rijd ik al jaren vele kilometers in achtereenvolgens een Initiale Grand Tour 3ltr. en nu in een Initiale Grand Tour 2,2ltr diesel. (45.000km/jr.)
Nooit narigheid. Heb de veiligheid ook weten waarderen. Na een nogal forse aanrijding ( schade 19.000 Euro) had ik dus echt geen schrammetje.
Wel stoort me bekende Renault-gerammel als de auto ouder dan een jaar is.
Als dat nu eens verbeterd zou worden!!!