Sinds de nieuwe bijtellingsregels van kracht zijn, is “groen” uit de mode en benzineslurpen weer hip!
Dat blijkt uit cijfers van leasemaatschappij LeasePlan. De bijtelling voor de meeste plug-in hybrides is sinds 1 januari 15 procent, terwijl dat vorig jaar nog 7 procent was. Daardoor is het aantal plug-in hybrides dat besteld is drie keer minder dan vorig jaar bij LeasePlan. Slechts 4% van de bestelde auto’s bij de maatschappij is nu nog een plug-in hybride. Leaserijders stappen massaal over op normale benzineauto’s. Vorig jaar waren vier van de tien leaseauto’s uitgerust met een normale benzinemotor, nu is dat zes van de tien. De slimme rekenaar had het al door: ook de diesels leveren marktaandeel in.
Los van de benzineauto’s is er ook terreinwinst voor volledig elektrische auto’s. De verkoop daarvan verdubbelde namelijk. Het totale marktaandeel van volledig elektrische auto’s blijft echter nog steeds redelijk beperkt, waarschijnlijk door de beperkingen (laadtijden, range) die mensen nog steeds aan elektrisch rijden verbinden. Daardoor lijkt er nu een verschuiving naar minder milieuvriendelijke auto’s ingezet te zijn, maar vergeet niet dat de meeste plug-in hybrides niet bepaald gebruikt worden op de manier zoals het hoort en daarmee helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn.
In 2020 betaalt iedereen die zijn zakelijke auto privé inzet 22% bijtelling als het aan Staatssecretaris Wiebes ligt, behalve mensen die volledig elektrisch rijden. Die hoeven slechts 4% bijtelling te betalen.
jumpman zegt
Goh!
Joerek zegt
22% geldt vanaf volgend jaar al (voor nieuwe autos)
pinut187 zegt
Dat is niet mooi, blijft er minder benzine voor ons over..
camber24 zegt
Een collega van me heeft zo’n Cayenne e-hybrid. Nog nooit opgeladen. Heeft echter nog steeds wel een net verbruik voor zo’n zware auto; 1 op 16 ofzo.
kliko zegt
@camber24: 1 op 16 vind ik erg netjes. Gaat met mijn auto niet lukken. Die krijg ik net iets boven de 1 op 10. :)
camber24 zegt
@kliko: ook een Cayenne e-Hybrid?
kliko zegt
@camber24: ow, nee! haha. Sorry. Beetje onduidelijk geschreven van mij. Volvo S40 2.4i. (5-pitter)
slickrick zegt
@camber24: Een Belgische relatie van mij heeft z’n cayenne eHybrid, hij zegt zelf, er zit zo veel voordeel op, ik zou wel gek zijn om iets anders te kopen.
amg65 zegt
@camber24: Dat hok rijdt ook voor geen meter in hybride stand.
tvr1974 zegt
@camber24: een vriend van mij heeft ook een cayenne en die rijdt 1:9-1:10. En die legt m wel aan de stekker regelmatig… Dus of die collega van jou rijdt met een ei onder zijn gaspedaal of die vriend van mij knalt continu door.. Nou ik kan je zeggen dat hij een redelijk nette rijder is en niet continu door knalt..
nhcars zegt
@camber24: wij kwamen met de panamera e-hybrid uit op net 1:6, zodra je gas gaf was het elektrisch rijden over
jmeverts zegt
Logisch, motivatie zit toch in de portemonee. Al las ik wel enkele jaren geleden op autoblog dat plugin rijders wel degelijk netjes stekkeren.
mrrallycross zegt
Zou de regering aan de hand van deze cijfers dan eindelijk een keer begrijpen dat niemand zo een hok wil en dat ze moeten stoppen met überhaupt het subsidiëren van dit soort hybrides.
pomoek zegt
@mrrallycross: “de regering” had dit al begrepen. Vandaar dat ze het tarief hebben verhoogd.
JanJansen zegt
Er komt een punt waarbij de overheid te veel geld vraagt van de automobilist. Ik vraag me af waarneer die grens is bereikt.
pomoek zegt
@JanJansen: de automobilist als ondersoort van de homo sapiens?
mashell zegt
@JanJansen: Dat moment is met 52% loonbelasting ook nog niet bereikt dus met de autolasten zal dat ook wel loslopen.
rdamnn zegt
Logisch, eerst het volk lekker maken met alle belastingvoordelen en dan ineenkeer gaan verhogen en nog hopen dat ze hybride blijven rijden. Dat gezeur over ons “milieu” is allemaal een bijzaak. Want het gaat natuurlijk allemaal om geld.
pomoek zegt
@rdamnn: dat tweede hadden ze niet verwacht. Sterker nog, men wil het gebruik van hybride auto’s afremmen omdat deze weinig positief milieu effect hebben.
lippie zegt
Als Wiebes morgen de bijtelling op een oude diesel naar 0% brengt en de andere types naar 20 dan gaan leaserijders massaal aan de rookpluim. Elektrisch rijden en het milieu is leuk maar de portemonnee is belangrijker. Dat is niet cynisch maar realistisch
phdg zegt
@lippie: ik leid hier juist uit af dat als je alles gelijk trekt, en dus de keuze vrij is, er voor benzine word gekozen
slickrick zegt
@phdg: Je vergeet 1 ding, de wegenbelasting op diesels is veel hoger , dit zit ook in het lease tarief verwerkt.
Als je dit gelijk trekt dan weet ik zeker dat ze voor diesels kiezen. Kijk maar naar Duitsland, daar zijn vrijwel alle “geschäftswagens” diesels. Logisch ook, je rijdt super zuinig en comfortabel met z’n moderne diesel.
phdg zegt
@slickrick: Daar heb je een punt, dan kan je natuurlijk minder optie’s binnen je budget krijgen.
In België is het gewoon de restwaarde op het einde van een contract die je richting een diesel pushed.
ghost zegt
Het is wat al zei een jaar geleden onder zo’n beetje elke post over tesla’s/fiskers/hybrides; Zonder subsidies en voordelen zijn al die auto’s compleet kansloos.
dedokter zegt
Tjah, ik heb ook zo’n plug in hybrid ding. Ja ik laad hem altijd thuis op. Laad hem op op kantoor en eventueel bij de klant als de mogelijkheid er is. Zelfs in de stad als het even kan.
Het is iets meer werk. Maar persoonlijk vind ik het leuk om toch nog goeie verbruikscijfers te halen. Zoals vanmorgen Zwolle – Ede 1 op 25 (elektrisch niet meerekenend en die was we leeg toen ik hier was) maar toch voor een auto van 1800 kilo vind ik dat leuk.
Waarom ik zo’n auto heb? 7% bijtelling wat hem uiteindelijk een 100 euro goedkoper maakte dan de gewone op diesel.
Moet ik over 2 jaar weer een nieuwe. Reken ik gewoon weer opnieuw uit wat het me onder de streep kost en kies dan, ja op basis van de centen.
Ben ik dus milieu onbewust? Nee, probeer zuinig te rijden en doe niet erg gek met de wagen. Maar elke maand 100 euro x 36 maanden extra aftikken omdat het groener zou zijn gaat me wat te ver aangezien de diesels en benzine motoren ook steeds schoner worden(tenminste op de test bank)
mfacey zegt
@dedokter: ik zit er precies hetzelfde in. Sinds december 2015 heb ik een Volvo v60 D6. Nog net 7% bijtelling en als die naar de 15% was gegaan toen had ik toch wat anders uitgezocht. Een fiscale waarde van ruim 75000 is toch niet fijn met een hogere bijtelling. Ik stekker altijd en overal waar het kan. Maar over 3 jaar zal ik ook wel weer met mijn portemonnee kiezen. Overigens rijd ik ook behoorlijk zuinig, gemiddeld net geen 4l/100km. Daarentegen heb ik m ook voorzien van een Polestar chip voor als de accu dan toch leeg is ;)
cla220 zegt
Dit is een open deur.. De techniek is mooi, maar uiteindelijk draait het allemaal om geld, en terecht!
pomoek zegt
Ik ben het niet eens met de titel. Groen is in Nederland nog nooit in de mode geweest. Ondanks Frank Govers.
martinus zegt
Logisch. Het is het kostenplaatje dat bepaald waarvoor mensen kiezen.
berlinetta zegt
Ze kunnen het beter anders aanpakken. Ik denk dat milieuzones dan ook beter werken. In de grote steden alleen nog maar elektrisch rijden toestaan oid. Het is een vervelende maatregel, maar zo gaan mensen alsnog elektrisch rijden en kost het de overheid minder geld. Het zal ze zelfs eerder geld opleveren, omdat ze dan weer boetes kunnen innen.
Citrofiel zegt
Nou ja, marktaandeel volledig elektrische auto’s verdubbeld… Ik zie afgeronde cijfers, het kan net zo goed van 1,4% naar 1,5% zijn gegaan.
Verder zijn de conclusies van dit artikel nogal logisch. Waren we bij het bekend worden van deze nieuwe regeling niet allemaal blij omdat er meer ‘normale’ auto’s op de weg zouden komen in plaats van bijtellingspakkers met koffiemolenmotor?
stfu zegt
AB, misschien zouden jullie Elon Musk eens op Twitter moeten volgen. Er is nieuws.
kliko zegt
Hopenlijk blijven ze nu eens van die bijtelling af. Het is echt bizar hoe erg de overheid de automarkt verstoort met zijn wispelturige gedrag…
mashell zegt
@kliko: En waarom is een verstoring van de automarkt slecht? Volgens mij zijn de importeurs erg blij geweest dat ze zo veel dure (en dus hogere marge) plug-in hybrides konden afzetten. De dealers zijn blij want auto’s met veel complexe techniek betekenen gepeperde garage rekeningen. De berijder is blij want lage bijtelling. De bloemtjes en de buitjes zijn blij want minder schadelijk uitstoot. Alleen de regering was niet blij want die ontdekte een gat in de begroting. Dat het dus tijdelijk zou zijn wisten we allemaal. Samengevat: het waren leuke jaren waarin deze gekkigheid allemaal kon (want een Volvo XC90 T8 met lage bijtelling rijden is gewoon gekkigheid) en nu gaan we weer gewoon normaal doen.
kliko zegt
@mashell: Ik snap jou punt, misschien is het wat minder erg dan ik dacht/denk.
Ter aanvulling van mijn gedachtegang:
Een autofabrikant ontwikkeld een auto voor een bepaalde doelgroep (lees: bijtellingscategorie). Als de overheid dan ineens bepaald dat alles op de schop genomen wordt kan een auto daardoor flink floppen.
Kijk maar naar de Opel Ampera. Toen hij uitkwam werd ie als een malle verkocht. Nog geen jaar (of twee?) werden de bijtellingsregels aangepast en geen hond wilde dat ding meer hebben. Kort daarna is de productie gestopt als t goed is. Hieruit valt goed op te maken dat de markt flink verstoord wordt door invloeden van de overheid. De overheid kan eigenlijk bepalen of een auto een succes of een flop wordt (min of meer).
cupsport zegt
Tja… Ik denk dat Plug-in Hybrides juist extreem populair zullen zijn tegen het einde van dit jaar en de uiteindelijke verkoopaantallen over het hele jaar hoger zullen zijn dan ooit.
Volgend jaar zal iedereen inderdaad overstappen maar dit bericht getuigd van weinig visie op de automarkt.
mars1985 zegt
Ik stekker wel met mijn passat en rijd daardoor gemiddeld 1op24. Dt vind ik vrij netjes al zeg il het zelf. Maar als ik nu een nieuwe lease bak zou moeten had ik ook geen stekkerwagen genomen. Het verschil tussen 15 of 21 procent is gewoon te weinig als je zoet wat een stekker auto duurder is. Mijn passat was bijvoorbeeld 53k en een niet stekker passat zou je aangekleed ook al rond de 40k moeten kunnen krijgen met de nodige opties. Als ik nu zou kiezen had ik een alfa guilia super op benzine genomen. Maar dat zal nog wel 4 jaar duren?.
freezzr zegt
Moet zeggen dat ik het niet erg zou vinden als ik van mijn werkgever een benzinewagen mag leasen, veel goedkoper!
kobus1967 zegt
Veel rijders hebben het kopen van een nieuwe auto naar voren geschoven om net voor het einde van 2015 nog te profiteren van lagere bijtelling.
Dat zal dit jaar weer gebeuren aan het einde van dit jaar, logisch dat de cijfers nu vertekend zijn.
davidw zegt
Ben ik blij dat ik in België woon.
toyotafortuner zegt
Open deur much…
Joost zegt
Wat een opzienbarende conclusie…….
Heb zelf geen plugin of FEV, maar zou hem wel altijd aan de stekker hangen. Max koppel vanuit stilstand. Ik snap mensen dan ook niet die wel een plugin hebben, maar alleen maar op de verbrandingsmotor rijden. Tuurlijk de centenkwestie snap ik. Maar ze missen dan m.i. ook de voordelen van elektrisch rijden. Nu komt het over of het soort “statussymbool” is om niet op te laden.
raymondvaneck zegt
Echte groene rijders dragen geitenwollen sokken in lederen sandalen compleet met kabouter plop baard, een handje vol dus, de rest zit gewoon te rekenen en voor joker in zo’n Mitsubishi hok
moodyblues zegt
Zucht, half verhaal. Van Leaseplan met name, want ze gooien alle hybrides ook onder benzine/diesel, dus dat zijn alle Prius/Auris/Yaris Full Hybrids (excl. plug-in dus), maar ook V60 twin-engine bij de diesel bijvoorbeeld. Dát is dus de reden dat de benzines zo enorm toenemen.
bluebear zegt
Ik heb geen verstand van voetbal, maar dit noemen ze daar toch een één-tweetje?
scaglietti612 zegt
Mensen zijn toch zo ‘groen’ ingesteld, groen in de portemonee ja.
rotasaxal zegt
Ik erger me kapot aan dat bijtelling gezijk. Toen ik in 2002 mijn eerste auto van de zaak had betaalde iedereen 25% bijtelling. En was het voor niemand een probleem. Helaas heb ik nu een eigen auto en wil hem graag omruilen desnoods met 30% bijtelling. Nog altijd goedkoper als een eigen auto.
wernerv8 zegt
Ach dat gezeur over bijtelling moet maar eens over zijn. Als je die bijtelling te duur vind neem je maar een goedkooer model. Was er in mijn kennissen kring iok al klaar mee met dat gezeur . En als je vervolgens opperd om een golf of polo te nemen ipv een passat staan ze je aan te kijken of je echt niet goed bent. Wat moeten de buren en collega’s wel niet denken. En als je daarna zegt dat ik de auto koop die ik kan betalen en niet die ik graag wilt hebben kijken ze je meewarig aan. Mijn punt is een heleboel leaserijders zouden zelf zo’n auto nooit kunnen betalen maar lopen wel stoer te doen met wat ze nou wel niet mogen leasen van de zaak. Dat vind ik helemaal prima en gun ik ze van harte zou ik ook heus wel willen maar ga dan niet lopen zeuren dat de bijtelling zo hoog is want dan doe je toch echt zelf iets fout. En ja ik ben soms heus wel een beetje jalours hoor op zo’n mooie nieuwe auto zou ik ook heus wel willen maar zit er gewoon niet in. De bus van mn werk past niet mn hele gezin in dus dat heeft geen zin ??