Met de jaarlijkse veranderingen in de bijtellingsregels zien we al snel door de bomen het bos niet meer. Velen denken dat het leasen van een auto steeds duurder is geworden, maar niets is minder waar.
Het hele idee achter de bijtelling is om zakelijke rijders te sturen om te kiezen voor een zuinige auto. Immers, des te minder de auto uitstoot, hoe lager de bijtellingscategorie. Het plan heeft gewerkt, want volgens cijfers van Aumacon is het gemiddelde bijtellingspercentage voor de inkomstenbelasting gedaald van 24,8 procent in 2008 (het eerste jaar met tariefdifferentiatie) naar 16,5 procent in 2013 (toen er sprake was van maar liefst zes verschillende tarieven).
Wel is de gemiddelde cataloguswaarde van een nieuwe leaseauto –na een aanvankelijke daling tot 2011– weer op het oude niveau van 2007. Deze stijging is te wijden aan relatief dure (semi-)elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S en Volvo V60 plug-in hybrid, die recent op de markt zijn gekomen. Toch heeft dit de zakelijke rijder niet af kunnen schikken en blijft hij voor een lage bijtelling kiezen.
Door de combinatie van aanschafprijs en bijtellingstarifering heeft de zakelijke rijder door de jaren heen een belastingvoordeel gecreëerd van 65 euro netto per maand. In 2007 betaalde de zakelijke rijder nog gemiddeld 3.194 euro aan extra inkomstenbelasting voor de auto-van-de-zaak, in 2013 was dat bedrag nog maar 2.414 euro. Voor de berekening is uitgegaan van een inkomstenbelastingtarief van 42 procent. Bijtellingspercentages zijn steeds geldig voor een termijn van maximaal
vijf jaren vanaf het moment van eerste registratie.
Als de bijtelling op de schop gaat en er in 2016 een uniform bijtellingstarief van 22 procent of meer gaat gelden, blijven de zakelijke rijders besparen. Zij zullen dan 260 tot 300 euro per maand moeten betalen om privé in de auto-van-de-zaak te kunnen rijden, wat nog steeds niets is vergeleken met een vergelijkbare auto in eigen bezit. Met wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, etc. kost deze al snel 600 euro per maand. (Foto: larswiel)
amsterdammertje zegt
“Zij zullen dan 260 tot 300 euro per maand moeten betalen om privé in de auto-van-de-zaak te kunnen rijden, wat nog steeds niets is vergeleken met een vergelijkbare auto in eigen bezit. Met wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, etc. kost deze al snel 600 euro per maand. ”
Je vergeet het leasebedrag. Bij bruto uitbetaling krijg je een andere vergelijking.