Wij leasen veel. Heel veel.
Het zal je niet ontgaan zijn: Nederlanders leasen massaal. Zo massaal dat het lijkt alsof elke auto die hier geïntroduceerd wordt met een spaarmotor komt. Nou heeft natuurlijk niet alleen Nederland daar baat bij, maar toch. Elke auto is verkrijgbaar met kleine turbomotoren of alternatieve aandrijvingen zoals hybride of elektrisch, wat allemaal de uitstoot en dus de leaseprijs kan verlagen. Vooral bij die laatste categorie speelt dit een steeds grotere rol.
Cijfers van CARMonitor tonen aan dat het hard gaat met de aantallen in de leasemarkt. Vorig jaar werden er in augustus 13.846 leaseauto’s geregistreerd, dit jaar waren het er 21.272. Een flinke toename: maar liefst 53,6 procent! Dit jaar werden de verkopen echter extra gestimuleerd door de overgang van NEDC naar WLTP: vanaf september moet elke auto gemeten zijn via de WLTP-cyclus. Daarom moest er in augustus nog even flink wat geschoven worden en hebben de meeste leasemaatschappijen massaal auto’s ingeslagen.
Sowieso is leasen dit jaar populairder. Een toename van 34 procent wordt gemeten als we de registraties van de eerste acht maanden van 2017 (117.921) vergelijken met die van 2018 (158.032). Wat voor auto’s leaset men vooral? Een voorspelbare top 10: de VW Up en Polo staan bovenaan, de Renault Clio Estate vinden we op plek 3 en de Opel Astra Sports Tourer op 4. De rest van de lijst bestaat uit bekende auto’s zoals de Ford Fiesta, Renault Clio (hatchback), Kia Picanto, Peugeot 208 en Nissan Qashqai.
Vooral voor leasemaatschappijen was augustus dus een topmaand om nog even last minute een zwik voordelige(re) auto’s binnen te halen. Het gevolg is natuurlijk dat de autosector waarschijnlijk een zwak najaar tegemoet gaat. Veel merken kunnen bijvoorbeeld de modellen nog niet leveren totdat ze WLTP-klaar zijn.
Mocht je werkgever niet zo in de leaseauto’s zitten, dan kun je nog altijd opteren voor private lease. Ook dat blijkt steeds populairder.
Robert zegt
Dus… Ergens rond september 2022 komt er weer een enorme stoot occasions op markt die niemand wil, en daarom weer massaal richting de export worden geduwd.
eklasse zegt
@RRRobert: ik lig er nu al wakker van..
rufctr01 zegt
@RRRobert: dat kan niet want iedereen wil een Up of een Polio!
flutterby zegt
@RRRobert: tegenwoordig hebben de spaarmotoren ook prima vermogen om mee te komen. De 1.5 dCi is een prima blok.
momo zegt
@flutterby: Dat is zeker waar. Mensen doen er ook altijd lacherig over dat Mercedes gebruik maakt van die blokken. Dat de A-klasse zogenaamd geen echte Mercedes is(vanwege het blok). Nou word eens wakker…. een a klasse is met de 2.1 dieselmotor ook geen echte Mercedes!
autodidact zegt
@momo: al zet je er nog een ster op, dan nog is het geen echte Mercedes :-)
ukbob zegt
@RRRobert: en het jaar erna weer!
Toch stuitend dat iedereen zo paniekerig reageert. Modellen met goedkeuring mogen nog ‘gewoon’ een jaar worden verkocht, als ik me niet vergis. Toch?
viezefreddyw zegt
Had ik nou nooit aan zien komen.
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: nee, eind december verwacht ik ook weinig registraties van electrische auto’s boven de €50.000.
hectorjenks zegt
“Vooral voor leasemaatschappijen was augustus dus een topmaand”
Is dat zo? Of een enorme druk op je balans van auto’s die wel geregistreerd moesten worden maar nog niet mogen rijden?
peke zegt
@hectorjenks: scherp
mashell zegt
@hectorjenks: zo’n balans is slecht papier. Je moet die wagens hebben anders heb je bij voorbaat al verloren tov de concurrentie en vraag zal er zeker zijn, goede business dus.
Richmond zegt
@hectorjenks: zij gaan de auto’s niet ergens op een terrein stallen tot de leasecontracten afgelopen zijn. Zij laten gewoon de berijders al rijden volgens het nieuwe contract. Het zullen allemaal auto’s zijn die tegen het einde van het contract zitten. In dit geval is een paar maanden of duizenden km vervroegen voordeliger door een pre-wltp auto te pakken dan een straks een duurde auto aanschaffen die wel al wltp gekeurd is. De huidige auto’s kunnen ze zelf nog verkopen of inzetten als voorloopauto.
kenner zegt
Die Up’jes zie je werkelijk overal rijden
ghost zegt
@kenner: liever dat dan Picanto’s.
acizane80 zegt
@ghost: ik heb in april mijn picanto ontvangen en er ataat al 15000km op, zalig ding. Zeer tevreden en ik raad hem iedereen aan. Ik snap niet waarom jij daar zo negatief over bent. Wel de gt line nemen de gewone is lelijk.
xiran zegt
@acizane80: bij 130 begint de achterbumper te trillen door de wind. als je pech hebt loopt de nokkenas poelie los van de nokkenas. Daarom eigenlijk.
geecee zegt
@xiran: Dus die bagger van Volkswagen is foutloos?? Wordt eens wakker, joh!
xiran zegt
@geecee: lol ik heb het niet over vw gehad. Hoezo begin je over de vw bagger?
Hubert zegt
@kenner:
Logisch.
Goedkoper kun je niet rijden in een auto die zo volwassen en degelijk aanvoelt. (Heb er zelf al ruim 50d km opziten in 18 maanden)
cupsport zegt
De echte reden is dat veel van deze auto’s (VAG producten) na 1 juni zijn geproduceerd en daarom voor 1 september op kenteken MOESTEN worden gezet omdat ze anders onverkoopbaar zouden zijn geworden. Nu heeft deze leasemaatschappij een enorme uitdaging om ook daadwerkelijke berijders voor deze auto’s te vinden.
postzegel zegt
Een up! leasen? Die tik je toch zo af? En zakelijk lijkt mij een lease auto alleen zinnig als je ook fiks kilometers maakt, of flink voordeel geniet (dus dikke diesel of extreme lage bijtellingvoordeel-elektrisch). Maar een up! leasen? Die kóóp je gewoon, zelfs als bezorgautootje van de plaatselijke snackbar..
Hubert zegt
@postzegel:
Stoere praat… aftikken.
bartsss zegt
@Hubert: Jah zon auto betaal je toch gewoon zo. Hij heeft een punt. Als je zon gebakje niet zo kunt betalen moet je hem ook niet rijden. Vind ik met alles trouwens met uitzondering van een hypotheek voor een huis.
aapuitdemouw zegt
@bartsss: Rekensom: aangeklede UP 16k. Lease bedrag 250/mnd voor 36mnd en 15k kms per jaar. Dat is 9000 euro totaal over die 3 jaar. Normaal was je kwijt 1440 aan verzekering en 660 aan MRB in die 3 jaar bij koop. Plus je jaarlijkse beurt van 250. Voor het gemak rekenen we even niet nieuwe bandjes mee en ook geen zaken die buiten garantie in het 3e jaar defect raken want dat is een te grote variabele. Dan is de som dus aanschaf 16000 min werkelijke lease kosten 6900 is 9100. Jij mag mijn een dealer aanwijzen die na 3 jaar gebruik met 45000km op de teller mij nog een inruil gaat geven van 9100 voor mijn UP.
postzegel zegt
@aapuitdemouw: jahaaa. Je kunt je rijk rekenen met (private) lease. kan.
Maar rij nu eens buiten de hokjes. Bijvoorbeeld veel meer of veel minder kilometers per jaar. Of rij 4 jaar met dezelfde auto. Of 5. En ineens kàn een koop auto goedkoper zijn dan lease.
Maar dat is m’n punt niet. Spaar eens 250 euro per maand. 4 jaar lang. Als je dat kunt. Dan kan je iedereen die dat kan een auto kopen en er zuinig op zijn. Door sparen na aanschaf met 200 per maand omdat je vaste lasten hebt zoals verzekering en wegenbelasting. Die 200 per maand doe je in het potje voor reparatie en onderhoud. Vallen de kosten mee, kan je na 4 jaar een nieuwe, grotere of luxere auto auto kopen. Vallen ze tegen, kan je er voor kiezen iets langer door te rijden en verder te sparen.
Risico’s liggen bij jezelf. Maar als je kunt sparen dan zijn ze gering. Eerste 2 jaar sowieso volle garantie en onderhoudskosten zijn zeer beperkt. Dus je hebt, als je doorspaart, al snel een paar duizend aan risicofonds liggen.
Enige wat je moet hebben is geduld en doorzettingsvermogen. Elke maand 250 euro opzij zetten voor een up! moet kunnen. Want anders was de leaseprijs immers ook niet op te brengen.
De bedragen zijn dus ( in mijn nederige nederigheid) niet zó extreem dat je ’t niet zou moeten kunnen betalen. Lenen of leasen van zulke kleine auto’s die vooral in de basisbehoefte van mobiliteit voorzien en niet hard afschrijven lijkt mij niet nodig.
Een grotere duurdere auto zoals een 7 persoons busje nodig hebt omdat je toevallig veel kinderen hebt. Of zakelijk vervoer nodig hebt met veel kilometers. Of ruimte. Of uitstraling. Dat is andere koek.
aapuitdemouw zegt
@postzegel: maar daar ging het niet om. Er werd beweerd dat leasen dom was en je beter kunt kopen. Ff aftikken. Maar dat is simpelweg niet waar. Dat ligt compleet aan je voorkeur. Ik ben een type dat elk jaar een andere auto wil. Met steeds occasions kopen koste dat een bak geld aan afschrijving. Dus ik sluit nu elke 2 jaar een nieuwe private lease af en ben veel minder geld kwijt. Ik pak dan wel de bomvolle uitvoeringen dus daarmee maak ik het wel iets onnodig duurder per maand maar dat is gewoon mijn voorkeur. Je moet private lease ook niet vergelijken met een occasion kopen of met een auto lang rijden. Het is een zeer lucratieve manier van beheersen van je mobiliteits kosten als je graag om de 3 jaar een nieuwe auto wenst en het niet erg vindt een kleine auto te rijden. Bij grote auto’s ziet de rekensom er vaak minder gunstig uit.
xiran zegt
@aapuitdemouw: laten we het omdraaien. Bij lease moet er geld verdient worden, als het niet uitkan doet een bedrijf het niet. Koop is dus bijna altijd goedkoper. (tenzij een bedrijf over de koop van auto’s meer korting krijgt)
lekbak zegt
@postzegel: Als je nu 250 kunt sparen kan je dat met de up! Ook. Immers heb je nu ook een auto en die up! is zo goedkoop dat je alleen maar meer overhoudt.
Joerek zegt
@aapuitdemouw: wijs jij dan ook een leasemaatschappij die 250 incl btw vraagt voor een up voor 36 mnd / 15km/j en operational lease?
Joustra zegt
@joerek: ik heb voor mijn vrouw in juli en UP contract afgesloten voor €205 per maand incl btw. 12d km weliswaar, maar de looptijd is 2 of 3 jaar (kan je zelf kiezen). Airco erbij is €5 per maand meer.
Vergeet niet dat de rente extreem laag staat. Afschrijving, verzekering, onderhoud en belasting kwamen in mijn berekening hoger uit dan mijn leasebedrag. En dan neem ik de cost of opportunity nog niet mee van de €14.000 aanschaf waarde. Zet dat weg tegen 3% yield op een 10y staats obligatie en het is een No brainer toch?
aapuitdemouw zegt
@Joustra: jij snapt het!
aapuitdemouw zegt
@joerek: private lease werkt prima en dat kan iedereen afsluiten
bartsss zegt
@aapuitdemouw: blijkbaar kan je dan maar €250 in de maand missen en niet in eens die €9000. Wat ik dan vind, koop een autootje van €5000 en rij hem af in 3 jaar (wat niet gebeurd) win win naar mijn idee. Ojah, geld lenen kost geld. Ik vind private lease het stomste wat je kan doen.
aapuitdemouw zegt
@bartsss: verkeerde vergelijking. Wat koop ik voor 5k? Wat voor risico loop ik daarmee om langs de kant komen te staan? Wat voor risico loop ik op onderhouds kosten die de pan uit rijzen? Als je een glazen bol hebt zou je die gok kunnen nemen. Echter wil ik die gok niet nemen. Wil ik de zekerheid van een lease constructie en dat risico bij de leasemaatschappij laten. Alles hangt af van de persoonlijke situatie van iemand. Maar per definitie private lease in een hokje stoppen is gewoon onzin. Voor mij is het een goede oplossing. Iemand die amper rijdtven misschien geen verplichting heeft soms ergens op tijd te zijn kan misschien beter een occasion kopen mits die de lasten van onderhoud kan dragen. Want daar stoor ik me nu juist aan. Figuren kopen voor 5k een luxe bmw want dat showed zo lekker voor de buurtjes maar geld voor fatsoenlijk onderhoud is er niet dus je hoort ze en ruikt ze kilometers van te voren aankomen.
bartsss zegt
@aapuitdemouw: verkeerde vergelijking. Naar mijn mening kun je voor €5000 zeker een fatsoenlijke 2e auto kopen. Want een up! of ander autootje kan je niet rijden als gezinsauto. Onze lupo kost me niks en rijden hem nu 9 jaar en dat met zon 10.000km per jaar om naar mijn verplichtingen te gaan. Het verschil is, is dat de mensen aan de buurt moeten laten zien van kijk is wat voor nieuwe auto ik rij. Dat interesseert me geen drol.
renegade zegt
@aapuitdemouw: Gewoon lekker aftikken joh, geld moet dampen! ;)
simonbv zegt
@aapuitdemouw: Ik dacht voor mezelf ook te doen. Maar ik kan nergens voor €250 met dezelfde looptijd en kilometerstand iets vinden. Een High Up ben je meer dan €300 voor kwijt. Mag ik vragen welke leasemaatschappij je deze hebt afgesloten?
mashell zegt
@bartsss: waarom die uitzondering voor de hypotheek? Is ook maar gewoon een lening met een dure naam.
bartsss zegt
@mashell: omdat op een hypotheek nog wat te verdienen valt… en op een up! Niet.
Lening op een luchtgekoelde Porsche turbo een jaar of wat geleden was ook een goede geweest. Achteraf toen toch moeten doen.
flutterby zegt
@mashell: HRA, lager rente vanwege onderpand en goedkoper als huren. Een auto kan je bij elkaar sparen, maar thuis wonen tot je een huis kan kopen gaan je ouders niet waarderen.
Overigens is lenen voor een mobiele telefoon blijkbaar wel normaal. Dan moeten of mogen we om de 2 jaar een nieuwe..
koekwaus zegt
@flutterby: dat van die nieuwe telefoon iedere 2 jaar snap ik ook nooit zo, zo’n iPhone bijvoorbeeld gaat makkelijk 4 – 5 jaar mee.
lekbak zegt
@mashell: Bij een hypotheek heb je onderpand, is sparen tot je het wel kunt betalen geen optie, is het enige alternatief -huren- heel veel duurder.
Een auto koop je al voor enkele honderden euro’s. Een comfortabele betrouwbare auto heb je al voor 5000, en vaak nog minder. Dat is voor bijna iedereen te sparen.
freezzr zegt
Ja! Tringelingeling! lease-haters kom er maar weer in!
hjhj zegt
Leasen heeft zeer zeker voordelen, lekker een nieuwe auto voor de deur, geen stress als er wat defect raakt, winterbanden geregeld, brandstofpas, stijgende brandstofprijzen? Geen stress.
Beetje leaseauto kost? Honderd of 4?
Ondergetekende is echter nog steeds niet overgestapt, die rijdt liever iets oudere (grotere) auto van eigen keus, die hij wel mooi vindt en lekker vind rijden, zelf z’n winterbanden om moet zetten, en de beurt doen, natuurlijk als er iets defect raakt zelf moet dokken.
Echter lukt het al jaren om met de km vergoeding, niet te duur inkopen, en goed verkopen, en natuurlijk een beetje geluk dat je blok of bak niet in de soep loopt, veel gunstiger te rijden dan m’n leasende collega’s, en daardoor meer budget overblijft voor m’n hobbyauto.. Win-win in dit geval, én ik heb tenminste niet zo’n klein ***stuur in de hand van zo’n leaseslet Peugeot 308.
Fijne avond.
Joerek zegt
@hjhj: brandstofkosten zitten nooit in de leaseprijs…
mashell zegt
@joerek: soms wel hoor, een brandstofvoorschot als onderdeel van de lease prijs is niet ongebruikelijk.
mikje90 zegt
@hjhj: amen, amen, aaaaaaammmmmeeeeeen ;)
tarquesh zegt
Met al die kleine lease auto’s op de weg krijg ik wel een machtsgevoel op de weg met mijn 150pk sterke auto.
Ik ga alleen maar meer pk’s wensen, dus dat wordt achter die slome auto’s aanschokken als het druk op de weg is en er geen inhaalmogelijken zijn.
aapuitdemouw zegt
@tarquesh: 150 pk zegt niet echt veel natuurlijk. Verhouding gewicht telt ook mee. Maar waar kun je in NL nog lekker door rijden? Zeeland? Is dat nog Nederland eigenlijk of hebben we dat al weggegeven aan België?
ikleesookoverautos zegt
@aapuitdemouw: in de polder.
aapuitdemouw zegt
@ikleesookoverautos: waar is dat de polder? Zijn dat al die N wegen waar iedereen structureel te hard rijdt? Zeer herkenbaar aan een audi of bmw logo wat vrij groot in je binnenspiegel zichtbaar is. Daar kom je met een upje ook gewoon lekker mee hoor. En als je je mat weg haalt kan het pedaal nog verder naar beneden:-)
20klepper zegt
@tarquesh: voor je beeldvorming, ik rij een nieuwe VW Up (zakelijk ) met DAB, clima, navi alles wat ik nodig heb. Daarbij is de prijs 106 eu met brandstofpas alles ingebegrepen. En ik rij 1 op 21 met de UP! ondanks dat het verbruik niet uitmaakt. Volwassen auto maar alleen met inhalen moet je ff toeren maken en afstand goed inschatten ;)
F1Tim zegt
In België zie je massaal Audi’s, BmWs en Mercs. In Nederland blijkbaar niet?