En het eerste bedrijf dat beroep doet op de garantieregeling van Wouter Bos is… Geen bank of verzekeraar, maar autoleasebedrijf LeasePlan. De onderneming heeft zelf geen geldproblemen, maar kampt door de kredietcrisis met moeite om financiering aan te trekken. Bovendien is de vraag naar hun auto’s sterk afgenomen.
LeasePlan, een van de grootste leasebedrijven ter wereld en voor 50% eigendom van Volkswagen AG, heeft in Nederland zo’n 126.000 voertuigen rondrijden voor 6500 klanten. Ze bezitten al 15 jaar een banklicentie en komen daarmee in aanmerking voor een stukje van de 200 miljard die Wouter Bos heeft vrijgemaakt voor financiële instellingen die het moeilijk hebben.
Tot eind 2009 moet LeasePlan nog zo’n 5 miljard aan schuld herfinancieren of aflossen, waarvoor ze nu grotendeels bij VW of de Europese Centrale Bank moeten aankloppen. “We willen onze financiering graag diversifiëren en de garantieregeling is daarbij aantrekkelijk,” zegt LeasePlan. Volgens kredietbeoordelaar Fitch kan LeasePlan het in de huidige situatie nog tien maanden volhouden, op basis van de €1,5 miljard kredietfaciliteit die ze bij Volkswagen hebben. Het is niet bekend om wat voor bedrag ze Bos hebben gevraagd. (bron: fd)
markieanta zegt
Piech heeft toch geld zat.
Woutertje, houdt je poot stijf.
Lazy zegt
Overheidssteun voor banken kan ik nog begrijpen.
Maar overheidssteun voor leasemaatschappijen, autoconstructeurs,…?! Wat dan met de kleine zelfstandige bvb. bakker Frank van onder de kerktoren? Die wordt dan niet geholpen… Of hulp voor de gewone werknemer? Ook niet. De gewone burger moet ook sparen en als het slecht gaat zijn spaarpot aanspreken. Er zijn grenzen. Als de overheid tussenkomt voor leasemaatschappijen enz. waar gaat de economie dan naartoe…
dotternetta zegt
Ik ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als de grote 3 uit Amerika geen geld krijgen!
Laurens zegt
Er staat, ze bezitten een banklicentie. Op grond daarvan zouden ze in aanmerking komen voor Bossteun. Wel raar, maar toch waar.
Dacht trouwens dat Leaseplan een dochteronderneming van een grote bank was. Dat VW erachter zit! Dus ik moet een VW op Continental banden, en tanken bij Aral?
evo zegt
Leasebedrijven zijn toch ook min of meer ‘banken’? Gewoon een financiële instelling waarbij het (tastbare) eindproduct een auto is…
Mean Green zegt
Volgens mij is Continental niet van VW, alleen PON is importeur van beide merken en daarom wisselt hij die fijne Michelins allemaal om voor die bestelwagenbanden van Continental…
LeasePlan moet eerst maar eens in de zak van Porsche grabbelen voordat ze onze belastingcenten gaan souperen…!
DavidZ zegt
Laat ze maar bij Volkswagen gaan bedelen. En mocht dat niet lukken, nou dan gaan ze gewoon failliet. Er blijkbaar onvoldoende vraag naar hun product of dienst.
Enne….toen ze grote winsten boekten, kreeg de Nederlandse bevolking daar toen een gedeelte van? Nee dacht ik. Maar nu het slecht gaat moeten “wij” plots gaan meebetalen aan hun mismanagement.
Nee dank u.
gekke turbo zegt
@ ruben beaten
ze willen dat de overheid garant staat voor 1,5 miljard
gekke turbo zegt
@ iedereen
de nederlandse overheid hoeft hun alleen iets te betalen als ze die 1,5 miljard door een of andere reden niet terug kunnen betalen aan een bank waar ze het geleend hebben en die regeling is opgeroepen precies voor situaties als deze, waar het gebrek aan vertrouwen financiele instellingen de kop kunnen kosten.
Damasta zegt
@ DavidZ
Je hebt kennelijk geen flauw benul van de situatie, zoals deze op dit moment is in de financiele sector.
Denk eerst eens goed na voordat je iets schrijft, of je er eerst eens goed in verdiepen.
gekke turbo zegt
het blijkt dat gemeentes al aan half miljard hebben uitstaan bij lease plan, half miljard van ons belastinggeld die gemeentes zijn ook lekker bezig, IDIOTS
kaalimero zegt
En die andere 50% is toch in handen van een grote Nederlandse verzekeringsmaatschappij? Trouwens leuk al die steun, maar de “gewone” mens draait hier volgend jaar voor op.
Esprit_de_Flandre zegt
Wie heeft de andere 50%? Een concurrerende autofabrikant of gewoon investeerders?
gekke turbo zegt
de andere 50 % is van arabische investeringsfonds(en) volgens mij
vla zegt
Lalala geld.
:lol: Die is gewoon grappig.
RubenBaeten zegt
@vlaeminck: Scherp! Komt natuurlijk hieruit ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=Gz-7MKOz6fc
vla zegt
@ Ruben Baeten
Ik ben dan mss een Belg, maar dat wist ik hoor! :D
RubenBaeten zegt
@vlaeminck: Daar ging ik vanuit. Maar je weet hoe belangrijk bronvermelding voor ons is!
Oxymoron zegt
GeenStijl heeft een aardige hint! En ik vind niet dat ondernemingen als Leaseplan in aanmerking komen voor staatssteun. Ze lopen ondernemersrisico; daar hoeft de belastingbetaler niet voor op te komen.
Polov zegt
De man die met zijn investeringsmaatschappij Mubadala Development Company 25% van Leaseplan in handen heeft, sjeik Mohammed bin Zayed Al Nahyan (= kroonprins Abu Dhabi), bezit ook 17% van Spyker Cars (en 5% van Ferrari).
http://www.quotenet.nl/biz/krijgt_abu_dhabi_steun_wouter_bos.php
Bob de Roy zegt
Ruben wel beetje op het manier van typen letten, immers staat er nu:
“LeasePlan, een van de grootste leasebedrijven ter wereld en voor 50% eigendom van Volkswagen AG”
Volgens de correcte Nederlandse taal, staat er nu dat LeasePlan voor 50% eigenaar is VAN Volkswagen. Kortom, VW is een onderdeel van LeasePlan, hetgeen natuurlijk andersom is. Even opletten dus..
Daarnaast, LeasePlan is toch ook van een Arabische investeringsmaatschappij, nou die zijn denk ik de eerste die het geld makkelijk(er) op tafel kunnen leggen. Toch snap ik de move niet helemaal.
Toms zegt
En als we dan toch zaken aan het melden zijn met bronvermelding:
Volgens het FD heeft Leaseplan 1,3 miljoen auto’s gefinancierd.
Voor honderduizend auto’s heb je geen vijf miljard extra steun nodig namelijk..
RubenBaeten zegt
@Bob de Roy: Leg mij het verschil even uit tussen “eigendom van” en “eigenaar van”…?
gogogomagazine.com zegt
Waarom zou een afname van de vraag een geldig argument zijn om overheidssteun aan te vragen? Dat is toch het hele idee van een VRIJE markt; het gaat omlaag en omhoog.
Einser zegt
In Nederland heeft Leaseplan de afgelopen twee jaar aandeel in de leasemarkt ‘gekocht’ met onwaarschijnlijk lage leasetarieven. Daarnaast is de opbrengst uit de verkoop van ex-leaseauto’s erg laag op dit moment…
mashell zegt
“Dat is toch het hele idee van een VRIJE markt; het gaat omlaag en omhoog.”
Dat is waarom we de markt niet vrij laten, we staan alleen een opwaartse beweging toe. Gaat dat niet vanzelf dan pompt de overheid er geld in.
Klaus zegt
WAt is het nivo op deze site LAAG !! Als je zaken niet snapt, onthou je dan van commentaar. LeasePlan krijgt GEEN geld, bij het aantrekken van geld garandeerd alleen de nederlandse staat een bepaald bedrag waardoor het risiko afneemt.
Rick dos zegt
Burgers vragen ook vaak steun van de overheid. Noemen ze een sociale dienst uitkering.
Doen de mensen ook als ze hun financiën niet op orde kunnen krijgen…
Steuntrekkers noemen we dat.
De natie heeft een hekel aan steuntrekkers. Vooral als ze niet van autochtone afkomst zijn
LeasePlan is dus een steuntrekker van half allochtonische afkomst.
Gadver…steuntrekker…