In 2013 was alles lief, fijn, groen en zuinig, dit jaar wordt voor de leaserijder vooral héél duur.
Vorig jaar werden de records gesloopt waar je bij stond. De CO2-uitstoot van het Hollandse leasewagenpark daalde tot gemiddeld 102 gram per kilometer. Daarmee scoorde zestig procent van de nieuwe leasebakken nul danwel veertien procent bijtelling, zo constateert LeasePlan Nederland. Netjes hoor.
In 2013 omarmde zakelijk Nederland de zuinige diesel en de hybride nog meer dan voorheen, aangemoedigd met prettige voordeeltjes en kortingen uiteraard. LeasePlan constateert niet heel verrassend dat de benzinemotor het hopeloos verliest van de stekker (15%) danwel de diesel (60%). Slechts een kwart van de bestelde leasewagens liep op benzine.
Die cijfers stroken wel met onze eerder gepubliceerde top 14 leasewagens van 2013, waar de Renault Megane Estate als overtuigend winnaar uit de bus kwam, met de zwoele Zweedse adem van Volvo’s V40 in de nek.
De directievoorzittert van LeasePlan, Berno Kleinherenbrink, ziet voor automerken een heftige uitdaging om dit jaar met modellen te komen die in een lagere bijtellingscategorie vallen. “Het aanbod van voor leaserijders aantrekkelijke auto’s met 14% bijtelling wordt steeds beperkter. Op dit moment bieden bijvoorbeeld alleen Skoda en Seat een stationwagon in het populaire C-segment aan in deze categorie.”
Dit jaar is het namelijk basta met de voordeeltjes. Groene leasebak of niet, de lasten zullen in 2014 een stuk heftiger worden. De vrijstelling van wegenbelasting vervalt, het aangepaste BPM-tarief is bijna geschiedenis (vanaf 2015 is er qua BPM geen onderscheid meer tussen benzine en diesel) en de staffeling van de bijtellingscategoriën verandert. Brrr, spannende tijden in leaseland.
LeasePlan’s top 10 leaseauto’s van 2013 heeft een paar verschillen met onze eerder geplaatste landelijke top 14. Zo hadden zij de Ford Focus op een tweede positie, waar Nederland koos voor de V40. Zie hier, de lijst:
1 Renault Mégane Estate
2 Ford Focus
3 Volvo V40
4 Volkswagen Golf
5 Audi A3 Sportback
6 Skoda Octavia Combi
7 Renault Clio
8 Mitsubishi Outlander
9 Volkswagen Polo
10 Renault Clio Estate
escort77 zegt
Ehh, het is mij nog niet duidelijk welke lease maatschappij deze advertorial heeft geplaatst, kunnen jullie daar iets meer duidelijkheid over geven?
jasperjvr zegt
Hoe zit het met de tesla model S in 2014? Weet iemand dat, ik ben van plan die te gaan leasen en hoop natuurlijk deze voordeeltjes wel mee te pakken in 2014
sydney zegt
@jasperjvr: 7% of het moet een in 2013 gekentekende voorraadauto zijn,dan is het nog 0% Maar kleine kans dat je Leasemaatschappij/werkgever dat ok gaat vinden.
Joel_D zegt
@sydney: elektrische auto heeft 4% bijtelling in 2014.
Kvgorp zegt
@joel_d: 4% over een auto van een ton is €140 per maand als je in de 42% klasse zit. Een beetje aangeklede octavia met 14% is duurder per maand.
mashell zegt
@Kvgorp: zou er iemand in de 42% schaal zijn die een Tesla mag leasen? Ik denk dat die allemaal ruim in de 52% schaal zitten. Normaal is toch wel dat iemands bruto jaar inkomen beduidend (pakweg een factor 2) boven de cataloguswaarde van diens leaseauto ligt.
Kvgorp zegt
@mashell: dat klopt maar even om het vergelijk hetzelde te houden met 52% is de tesla net zo duur als een octavia van iemand die 42% betaald.
ckaka zegt
@mashell: hoe kom je daarbij??
Bijv. In de bouw mag een uitvoerder D-segment rijden, dus hou het even op 40K. Een uitvoerder verdient echt geen 80K!
Of bijv. Een account manager rijdt een auto van 35-40K, verdient ook echt geen 70-80K!
IT-consultant, geen Hbo- universitair verdient wellicht 40K maar mag een auto uitzoeken van 25-30K.
Geen BS maar feiten….
Simpson zegt
@Kvgorp: Ik denk dat de mensen die in de 42% categorie vallen en van hun baas een auto van een ton mogen leasen op 1 hand te tellen zijn.
leaseauto zegt
@jasperjvr: Ik kom net van http://leaseautobijtelling.nl en zag daar inderdaad de Tesla tussen staan. Wat een beest van een wagen gewoon!
azenomei zegt
Afschrijving bij aanschaf ftw.
mrs250 zegt
Maar waarom moeten leaseauto’s tegenwoordig 180pk en liefst 14% hebben? Ik heb genoeg pk’s, maar onderga daarvan ook de logische consequentie.
Er was een tijd dat een leasebak met 125pk al heel wat was. Nog niet eens zo heel lang geleden zelfs. Tegenwoordig staat zelfs de jongste bediende raar te kijken als hij een instapper met minder dan 90pk krijgt. Beiden brengen je toch prima van A naar B?
erik_tissink zegt
@mrs250: probleem is dat enerzijds het wagengewicht is gestegen. 6 jaar geleden reed ik een 107 met ongeveer 70 pk, daarna heb ik 3 jaar een Mito met 105 pk gereden en nu rijd ik een (14%) Megane Estate met 110 pk. Ondanks de stijgende vermogens wordt de auto nauwelijks sneller, het idee nu nog terug te moeten naar <90 pk, brrr
mrs250 zegt
@Erik Tissink: deels waar, maar de “gebruikelijke” vermogens zijn bijna verdubbeld, terwijl het autogewicht in die tijd niet is verdubbeld. Om een goed vergelijk te hebben zou de tussensprint van 80 naar 120 misschien als beste genomen kunnen worden, maar ik heb die informatie van 20 jaar geleden niet beschikbaar.
Daarom bij gebrek aan beter maar even met 0-100 werken. Vroeger was het heel normaal om daar 11s over te doen, niemand klaagde daarover, zolang hij maar een grote kofferbak had om richting Zuid-Frankrijk te rijden. En als de baas heel royaal was, dan kreeg je er ook nog een trekhaak op kosten van de zaak bij, voor de caravan. Tegenwoordig moet elke leaser onder de 9s aan de 100 zitten, anders doe je niet meer mee bij de koffieautomaat. En die kofferbak moet er uiteraard ook nog steeds gewoon zijn. En als je meer dan 3 kinderen hebt, dan zorgt de baas maar voor een space wagon.
Iedereen moet doen wat hij zelf wil rijden, maar “wij” leaserijders moeten niet zielig gaan doen over hoge bijtelling. Er is in mijn optiek meer dan voldoende keuze in het 14% segment, ook in 2014. Maar wie veel pk’s wil, die zal daarvoor moeten betalen. Uiteindelijk ben ik altijd blij als ik me bedenk wat dezelfde auto me privé had gekost.
Hier is het leasebeleid afgelopen jaar ook flink versoberd. Geen leuke RS’jes meer voor mij. Dus de volgende auto wordt gewoon een über-zuinige 14%-knaller en een jonge gebruikte krachtpatser voor privé. Autorijden zal gewoon nooit goedkoop worden, dan kan je maar beter genieten. :D
mashell zegt
@Erik Tissink: jij hebt carrière gemaakt zeg! Ik ben stil blijven staan. 14 jaar geleden een TDI met rode I en 110pk, daartussen een 105 en 109pk en nu een D2 met 115pk. Het voldoet voor mij nu nog net zo goed als toen.
Ash zegt
Doe mij die maar ipv die Porsche van OK tuning…
frankenvrij zegt
de belasting kan het WEL makkelijker maken om eens al die ‘voordeel’ onzin af te schaffen, bijtelling dit en voordeel zo, groen??? een groene auto is groen. overigens wat aan de voordeur bespaart wordt, wordt aan de achterdeur weer weggehaald door de belasting…
Simpson zegt
Gespeeld als een echte drugsdealert, eerst met lage tarieven lekker laten wennen aan het product (leaseauto) en nu word het betalen.
potver7 zegt
@Simpson: Van begin af aan hebben de lage bijtellingspercentages gegolden als stimuleringsregeling, dus dat die op enig moment verhoogd zouden worden mag geen verassing zijn.
Het autokostenforfait geldt in principe als belasting op loon in natura, zo bezien is het van de zotte dat je met 0% bijtelling mag leasen. Ook een tarief van 7% is veel te laag, iemand die een auto privé koopt betaalt (gemiddeld) een veel hoger percentage van z’n brutoloon.
Simpson zegt
@potver7: Natuurlijk is het geen verassing, maarja, als je het eerst aantrekkelijker maakt dan priverijden, zijn er natuurlijk altijd idioten zoals ik die er in stinken (al rijd ik een 20% bijteller)
Als je in het duurste tarief blijft zitten, heb je natuurlijk de minste verassingen.
Ikzelf vind het tarief eigenlijk nog te hoog. Voor iedere leasewagen vreet onze geliefde regering immers van twee walletjes.
potver7 zegt
@Simpson: Dat van die twee walletjes valt (theoretisch) wel mee. Als je een leasewagen als onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket ziet (en dat doet de belastingdienst, vandaar het forfait), dan zou je zonder leasewagen dus eigenlijk een hoger salaris moeten krijgen. En over dat hogere salaris moet je dan ook belasting betalen, en die belasting loopt het rijk nu mis.
Nogmaals: puur theoretisch, maar dat is wel de gedachtengang van de regering geweest bij het instellen van het autokostenforfait.
Simpson zegt
@potver7: Da’s waar. Maar over extra salaris heb je gewoon 42% of 52% “bijtelling”
en niet een waarde die afhankelijk is van aanschafdatum en een bezopen meetmethode.
Theoretisch dan he.
Of zoals een leraar van me vaak zei: In de theorie is de praktijk gelijk aan de theorie, maar in de praktijk niet
maar affijn, we begrijpen elkaar
gtwillem zegt
Heerlijk suggestief muggenziften! Waar maken wij ons druk om? Die bijtellingsregels zullen constant aangelast worden. Het is de bedoeling dat het Nederlandse wagenpark alsmaar schoner word. Dit betekent dat jaarlijks de BPM regels worden aangepast. Prima zaak. Goed te verklaren.
Dat het jammer is omdat het honderden euro’s per jaar scheet, tsja. Je kut ook allen zakelijk met je lease auto rijden, heb je ook en 0-procent bijteller!!!
baasbas zegt
gotta love autocorrect
flutterby zegt
Leasen wordt niet duurder (alleen MRB). Bijtelling wordt wel hoger, maar volgens mij wordt vergeten dat wanneer je privé een auto nieuw koopt er ook 21% btw overheen gaat.
Al kan een leaseauto vaak ook invloed hebben op je bruto salaris.
baasbas zegt
*Jeeej* ik mag nog zeker 2 jaar legaal belasting vermijden met mijn huidige leasecontract! Bij deze dank ik jullie hartelijk voor het compenseren van mijn minder/niet betaalde belasting
henk_he zegt
straks bij het uitzoeken van een occasion wordt het dus een Megane of een V40. BORING!
baasbas zegt
@Henk_he: 308, Octavia-Leon-Golf… of een Auris… Die gaan het komend jaar ook nog goed doen :-)
Trouwens, volgens mij gaan alle lease-schraap-diesels toch na hun contract het land uit. Die zijn hier onverkoopbaar geworden.
ar156sw zegt
“Héél duur”? Echt?
Zelfs met 25% bijtelling rij je nog goedkoper dan wanneer je zelf een auto koopt… stel 25% over een auto van 50K bij 52% belasting: 6500 euro/jaar belasting betalen over je auto. Volgens mij schrijft de gemiddelde auto van 50K al meer dan dat af in een jaar. En dan hebben we het dus nog niet over alle andere bijkomende kosten. Laat staan als je een tankpas krijgt die je ook privé mag gebruiken…
Wat ik niet weet (omdat geen ervaring met leaseauto): betaal je zelf nog wegenbelasting/verzekering? Zo nee, dan is het voordeel helemaal groot.
Hoe lager de bijtelling, hoe groter het voordeel. Ik snap op zich wel dat men zuinige/schone auto’s wil stimuleren, maar de manier waarop is volgens mij volslagen verkeerd.
Ten eerste geef je dus extra belastingvoordeel op een belastingregeling die al uitermate gunstig is voor een willekeurige en selecte groep mensen (want als je voor je werk een auto moet/mag, dan mag je dus privé goedkoop rijden?), vervolgens geef jaar nog extra voordeel bovenop als die auto “zuinig/schoon” is (want, als jij het milieu minder vervuilt hoef je naast minder vervuilingsbelasting, zoals accijns, ook minder gewone belasting te betalen?). En dan is het ook nog gebaseerd of vertekende feiten (namelijk testcycli). En dan hebben we het nog niet eens over de excessen (14% Panamera… jaja, heeeel goed voor het milieu zo’n auto…)
Nee, de regeling is nodeloos complex en varieert van behoorlijk tot belachelijk voordelig voor leasers… En als niet-leaser heb je eigenlijk geen vergelijkbare regeling. Ja, minder BPM/wegenbelasting op een zuinige auto, maar dat geld in zekere zin óók al voor de leaser. En als je een “grote” auto nodig hebt, heb je al snel gewoon pech.
Eerlijk zou zijn: reken uit wat het gemiddeld kost om elke 3 jaar particulier een nieuwe auto te kopen en die te onderhouden breng die kosten bij een leaser als belasting in rekening. Voordeel van een zuinige? Lager aanschaf door BPM, lagere brandstofkosten, net als een particulier. Oh en een beter milieu natuurlijk, want daar gaat het uiteindelijk allemaal om, toch?
baasbas zegt
@ar156sw: Ik heb geen zin om een heel lang verhaal te tikken, maar je vergeet dat bijtelling niet het enige is wat voor een leaseauto betaald dient te worden
ar156sw zegt
@baasbas:
Wel het enige wat van de overheid betaald moet worden, volgens mij. Even gechecked: verzekering en wegenbelasting zitten in de regel in het leasetarief. Werkgevers kunnen een eigen bijdrage vragen, maar hoeven dat niet.
Dus, in mijn voorbeeld van een auto van 50000 euro, ben je in het “ergste” geval 542 euro aan bijteling per maand kwijt. Als je dan geen eigen vergoeding hebt, en een tankpas, ben je verder niks kwijt.
Zou je die auto prive kopen, dan ben je alleen aan afschrijving al bijna dat bedrag kwijt (afhankelijk van de auto natuurlijk). Tel daarbij op: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparaties, brandstof en eventuele financieringskosten…, geloof me, dan is die leaseauto echt wel voordelig.
Natuurlijk zullen er werkgevers zijn die dit geheel met een redelijke eigen bijdrage in balans brengen, maar dat is puur een beslissing van de werkgever. De bijtellingsregeling is simpelweg zelfs in het “slechtste” scenario al zéér gunstig voor de werknemer die een leaseauto “krijgt”.
Daarbovenop komt dan nog eens het voordeel van een (extreem) lage bijtelling (en niet iedereen zit in de 52% schaal natuurlijk)
Neem de nu populaire Mitsubishi Outlander PHEV. 7% bijtelling. Een leuke versie heb je voor 45k wel.Laten we even aannemen dat je als je die “mag” leasen wel meer dan 55k/jaar verdient.Kosten (bijtelling): 0,07 x 45000 x 0,52/12 = 136.50 per maand. Dan rij je dus privé een flinke SUV, nieuw, voor 136,50 per maand. Zou je dat privé moeten betalen, ben je makkelijk 5 a 6 keer zo veel kwijt. Voor dezelfde auto, die dus net zo milieuvriendelijk is als je hem zelf koopt…. Daar trek ik 2 conclusies uit:
-Leaseauto van de zaak is uitermate voordelig
-De stimuleringsregeling voor zuinige auto’s is met name voor leasers gunstig.
baasbas zegt
@ar156sw: Wel het enige wat van de overheid betaald moet worden, volgens mij. Even gechecked: verzekering en wegenbelasting zitten in de regel in het leasetarief.
Je rekent niet eerlijk met je vergelijking. Jij rekent puur en alleen wat een werknemer betaalt bij privégebruik van een leaseauto. Dat zet je tegenover wat een auto kopen kost. Dat is niet eerlijk. Ook voor de leaseauto worden kosten als afschrijving, wegenbelasting en brandstof betaald. Vaak in het leasetarief ja. En die kosten vergeet je zo…
ar156sw zegt
@baasbas: En wie betaald die kosten? Juist…de werkgever.
De vergelijking die ik maak is volkomen eerlijk: wat is een persoon kwijt aan zijn/haar auto. Dat kan, wanneer de werkgever geen vergoeding in rekening brengt, bij een leaseauto veel minder zijn dan bij een particulier gekochte auto. In mijn voorbeeld van een Outlander PHEV scheelt dat al snel 500 euro per maand. Dat is dus feitelijk 500 euro/maand netto inkomen, onbelast.
Natuurlijk kan een werkgever (een deel van) de leasekosten doorbereken via een eigen vergoeding of door het salaris lager te houden. Dat zal vaak ook wel gebeuren. Maar feit blijft dat de belastingregeling krom is. (vooral voor zuinige auto’s, en dan met name omdat een particulier bij aanschaf van een zuinige auto bij lange na niet zoveel voordeel krijgt, ondanks dat deze dan net zo milieubewust bezig is)
baasbas zegt
@ar156sw: Ja, dus je ziet dat de werkgever die kosten betaalt, maar je rekent ze niet alsof ze niet bestaan? De kosten stoppen niet bij de bijtelling voor de werknemer. Wat de werkgever allemaal nog kwijt is kan de werknemer alvast niet meer als loon krijgen. Wat mij betreft kan je dat echt niet los zien van elkaar.
ar156sw zegt
@baasbas:
Nee, dat doe ik niet. Voor de werknemer bestaan die kosten niet als de werkgever ze betaald. En omdat de werkgever ze voor de werknemer betaald is het verkapt loon. Vandaar de bijtellingsregeling.
Bij 25% bijtelling komt wat je als werknemer kwijt bent enigzins in de buurt van wat je aan prive zo’n auto kopen kwijt zou zijn (enigzins, want je bent nog steeds voordeliger uit). Natuurlijk zullen sommige werkgevers die kosten danwel in rekening brengen, danwel laten resulteren in een lager salaris, maar: dat is geen onderdeel van de belastingregeling.
Als een werkgever je een bruto salarisverhoging geeft van 600 euro/maand, hou je daar (bij 52%) netto 288 euro aan over. Als de werkgever een leaseauto voor je betaalt á 600 euro/maand (laten we zeggen catalogusprijs 50000 euro, 25% bijteling) betaal je netto 542 euro/maand en heb je verder geen kosten aan je auto. Een vergelijkbare auto privé aanschaffen zou dan dus 288 + 542 = 830 euro/maand moeten kosten om “in balans” te zijn. Ik vrees toch echt dat dat niet gaat lukken…(lees: dat wordt echt wel duurder).
Dus: zelfs als de werkgever de totale kosten inhoud op je salaris, ga je er op vooruit. Bij 25% bijtelling. Dezelfde rekensom met 7% (het Outlander voorbeeld) komt uit op 288 + 136,50 = 424,50 per maand. Of: als je niet die leasauto zou krijgen en de kosten bij je salaris gestort krijgt, kan je 424,50 per maand aan je auto uitgeven. Daar ga je die Outlander bij lange na niet van betalen…
baasbas zegt
@ar156sw: Je voorbeeld wordt steeds mooier en ingewikkelder. In je vergelijking houd je rekening met 52% belasting over die 600 euro loonsverhoging (correct) maar het privégebruik van de auto sla je ook aan voor 52%. En dat gaat natuurlijk niet op. Het privégebruik is een forfait. Daarom wordt er een arbitrair getal aangehouden.
ar156sw zegt
@baasbas: Uhm… nee. Nee, dat doe ik niet.Lees het anders nog eens na ;) Maar, doe er mee wat je wil, ik probeer je niet om te praten. Het is een feit dat een leaseauto zelfs in het ongunstigste geval (max bijtelling, volledige inhouding kosten op salaris) goedkoper is dan diezelfde auto zelf kopen (laat staan financieren). De lagere bijtellingstarieven maken het nog goedkoper. Wat je daarvan vind is een mening en die moet iedereen zelf bepalen, maar dat verandert niets aan de feiten.
baasbas zegt
@ar156sw: Euhm, jawel hoor, volgens mij toch echt wel, lees het nog maar eens na ;-)
Hiermee doe je dat: 288 + 542 = 830
Die 288 is die 600 euro na belasting. Je komt aan die 288 door het als voorbeeld van salarisverhoging te gebruiken. Dat gedeelte is nog correct. Maar dan pas je die 288 toe in de som alsof het de totale autokosten zijn. Maar daar gaat die 52% niet over, dus dat gaat niet op
ar156sw zegt
@baasbas: Aha dat bedoel je. Wat ik daar doe, is de kosten die de werkgever betaatd voor de leaseauto, als salaris geven. Dus: je krijgt geen leaseauto, maar wat de werkgever daaraan uitgeeft, krijg je als salaris. Dan krijg je dus bruto 600 is netto 288 euro. Daarnaast hoef je niet de bijtelling over die leaseauto te betalen, dat scheelt dus nog eens 542 euro. Totale “winst”: 830 euro. maar, dan moet je vervolgens zelf een auto kopen…
Die 288 zijn dus geen autokosten, maar is gewoon salaris. Dat, plus wat je bespaart aan bijtelling, is wat je uit kan geven om dezelfde kosten voor je auto te houden bij privé aanschaf. Mijn punt is dat dat minder is dan je nodig zou hebben om dezelfde auto te blijven rijden.
flutterby zegt
@ar156sw: een lease auto is verkapt salaris. Dezelfde functie zonder lease auto = hoger salaris
ar156sw zegt
@flutterby: klopt, dus is het toch niet meer dan redelijk dat dat verkapte salaris hetzelfde belast wordt als normaal salaris? Maar dat is dus zelfs bij 25% bijtelling al niet het geval, laat staan bij lagere bijtellingstarieven.
flutterby zegt
@ar156sw: volgens mij vergeet je dat je zonder lease auto recht hebt op een belastingvrije reiskostenvergoeding.
Ook krijg je niks van je werkgever, je verdient het. Of het nou je salaris, leaseauto, laptop, tablet, pensioen, fietsplan, kortingsregeling of een telefoon is. Sommige zijn nodig voor je werkzaamheden en andere zijn verkapt loon.
Beter een paar “belasting ontduikers” op de weg dan dat iedereen met zakelijke auto nog een extra auto voor de deur heeft staan.
ar156sw zegt
@flutterby: een reiskostenvergoeding voor werkkilometers ja, niet voor prive kilometers… en natuurlijk verdien je het. Dus salaris, dus belast. Maar waarom dan minder belast dan ander salaris? Mag mijn werkgever dan ook mijn huis betalen ipv salaris, zodat ik daar 20-50% op bespaar?Lijkt me ook wel leuk.
911GT2 zegt
@ar156sw: Oei, afgunst much?
ar156sw zegt
@911GT2: benieuwd waar je dat uit meent te halen. De regeling is krom, of ik dat anderen gun staat daar los van. Ik maak me er druk om omdat ik het belastingstelsel in Nederland slecht geregeld vind, niet omdat mensen een wat duurdere auto kunnen rijden.
mrs250 zegt
@ar156sw: Je klinkt anders redelijk gefrustreerd. Wees blij dat wij leasen, dan komen er na een paar jaar nog leuke exemplaren beschikbaar voor een redelijke prijs. ;)
ar156sw zegt
@mrs250: zit wel een stukje frustratie, maar dat is richting de overheid, niet de leaser ;) leasers gebruiken een bestaande regeling en gelijk hebben ze. Als je nu als leaser zou klagen dat het allemaal te duur is/wordt, dan vind ik je wel een aansteller, maar daar is alles mee gezegd :)
mrs250 zegt
@ar156sw: dat was ook mijn probleem met het artikel. Leaserijders komen echt niks te kort. Mooiste vind ik altijd dat sommigen meer bezig zijn met de volgende leaseauto die ze mogen nemen, dan de volgende stap in hun carriere… :D
koeberg zegt
In december nog net even mijn nieuwe lease-auto ontvangen.
Geen BPM, komende 4 jaar 14% bijtelling en de mrb die betaalt de werkgever (past binnen budget). Gestegen dieselaccijns? Betaalt de werkgever.
Ik betaal slechts iets meer dan vorig jaar (wegens iets hogere cataloguswaarde).
110 pk TDI diesel, is genoeg. Ik tuf de komende vier jaar lekker goedkoop door. :D
pursuit zegt
@koeberg:
Wow leuk voor je man. Echt heel leuk voor jou.
freezzr zegt
Beste autoblog, kunnen jullie de berichten op berichten niet zo in laten springen naar rechts? De helft van de reacties is onleesbaar…
danmar zegt
Ik heb jarenlang geleasd en ben het ermee eens dat leasen eigenlijk altijd goedkoper is dan zelf kopen, zeker als je een beetje knappe auto wilt rijden. Ik had ook het geluk dat ik zelf ee auto tot een bepaald budget mocht kiezen, er geen bedrijfsstickers opzaten en ik een brandstofpas had. En dat het me dat wat bijtelling kostte, prima.
Alleen ben ik het er niet mee eens dat het 100% verkapt loon was. Ik had de auto nodig voor bezoeken, afspraken etc in binnen- en buitenland. In die zin was de leaseauto meer faciliterend, die nodig is om je werk goed te doen, net als bijvoorbeeld een bureau, computer of een goede werkplek. En dat je daar soms 25% belasting per naar over moet betalen, vind ik krom.
En ja, je weet als leaserijder of inwoner van Nederland dat als een bepaalde fiscale regeling succesvol is, de regering er als de kippen bij is om deze regeling aan te passen. Niet voor het milieu, maar omdat het teveel geld kost. Links of rechts, dat maakt in de politiek niks uit,
911GT2 zegt
@danmar: Je hoeft helemaal niets te betalen hoor. Je kan hem prima gebruiken voor je werk en niets bijtellen. Je mag er zelfs me van en naar je werk rijden. Je mag er alleen niet op zaterdag mee naar de ikea en op zondag naar schoonmoeders, dat ik je eigen keus.
Doe je dat niet kost het je niets.
danmar zegt
@911GT2: heb je gelijk in, dat punt was ik even vergeten :) Ik heb het een jaar gedaan, hadden we met zijn tweeën 2 auto’s voor de deur en, ik woonde destijds nog in Amsterdam, 1 parkeervergunning. Na een jaar hebben we de 2e auto toch maar de deur uitgedaan.
rubenmx zegt
+1