We zullen wel even uitleggen waarom.
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) gooit er vandaag een hartekreet uit bij BNR nieuwsradio. Directeur Renate Hemerik pleit in de podcast Spitsbrekers (link) voor het heffen van bijtelling op de totale mobiliteit, in plaats van alleen de leaseauto. Er moet volgens VNA een bijtellingssysteem komen dat alle vormen van vervoer meeneemt. Dat wil zeggen dat je dus ook zou moeten bijtellen voor gebruik van de tram, de metro, de trein, de fiets of ‘wat dan ook’. Renate omschrijft het ook wel als ‘bijtelling voor integrale mobiliteit’.
Nou klinkt het misschien raar dat je moet bijtellen om in een hete trein te zitten met de beschonken fans van de beste club van Nederland na de fandag (EINDHOVUHH kampioenuh). De redenering van de VNA is echter dat leaserijders die nu af en toe de trein pakken, eigenlijk ‘dubbel moeten betalen’ voor dat genoegen. De bijtelling voor hun auto moeten ze namelijk toch aftikken, ook als ze die een dagje voor de deur laten staan. Sommigen doen dat bijvoorbeeld om een willekeurig Nederlands stadscentrum te kunnen bereiken, wat in deze auto-onvriendelijke dagen eigenlijk alleen nog kan met het OV.
Eigenlijk zou de VNA het eerlijk vinden als er korting op het bijtellingstarief komt voor bijtellende leaserijders die af en toe het OV pakken. Een leuk idee, ware het niet dat iedereen met twee hersencellen kan zien dat een dergelijke ‘gedifferentieerde bijtelling’ een administratief drama van de hoogste orde zou worden, waar tienduizenden ambtenaren voor nodig zijn. Daarom pleit de VNA in de tussentijd voor een pilot op de Zuidas, waarbij bijtellers gratis toegang tot het OV krijgen als zij hun auto een deel van de tijd van diezelfde Zuidas verbannen. Ook dit wordt natuurlijk een handhaaf-drama waarbij fraude op de loer ligt, maar het is misschien net wat haalbaarder dan het eerste plan.
Bovendien zou een deel van de winst ook zijn dat verstokte leasende autorijders in contact komen met andere ‘modaliteiten’, zoals de metro. We weten immers allemaal dat dat het probleem is. Mensen mijden het OV niet omdat ze weten dat daar andere mensen inzitten, maar omdat ze simpelweg nooit de geneugtes ervan hebben ervaren.
Als fan van omdenken hebben wij nog wel een andere oplossing in gedachten. Kijk, als je gaat bijtellen op alles…waarom zou je dan niet bijtellen op niks? Geen papierwinkel meer benodigd en geen controles om te kijken of iedereen wel doet wat ‘ie zegt; een enorme besparing en goed voor de privacy. Enfin, vind jij het plan van VNA strak? Laat het weten, in de comments!
Image-Credit: @720S via autojunk
dwfc zegt
Dit noemen ze in BE , doorslaan ….
thomassnelweg zegt
@dwfc: Dit vind ik ook doorslaan. In België zijn ze ook al doorgeslagen want daar moest je een aantal jaren geleden zelfs al bijtellen voor de laptop en telefoon…
sirprize zegt
En mensen ontvangen dus serieus salaris voor dit soort onzinnige plannen?
emping zegt
@sirprize: yup en daar zijn er vrij veel van. U bent nieuw in de wereld?
sirprize zegt
@emping: dat niet, maar ik verwonder me wel.
peekaas zegt
@sirprize: is het echt zo vreemd dan? Als jij privé ook gebruik mag maken van je NS kaart, is het eigenlijk ook een verkapte vorm van loon en moet daarom ook belast worden..
sirprize zegt
@peekaas: daarom betaal ik er inkomstenbelasting over
jaribombarie zegt
Wat kunnen mensen met geld toch onbeschaamd bedelen voor meer geld. Hier prik je toch zo doorheen. Werkelijk gênant.
dare2think zegt
@jaribombarie: Dit gedrag laat natuurlijk meteen zien hoe die mensen met geld aan dat geld zijn gekomen.
pindakoning zegt
Laat ze het in Den Haag niet horen dat je zou kunnen bijtellen op een fiets en trein..
granlusso zegt
Tja, onbekend maakt onbemind. De metro is een van de meest efficiënte manieren van reizen (in de stad) en als ik dan moet kiezen tussen 3 minuten in een stinkende metro of 30 minuten bumperstaren met leer en stoelventilatie, dan kies ik toch voor de metro.
Wat betreft het plan, de moeite waard om te onderzoeken denk ik. Administratief wordt het inderdaad een ramp vermoed ik, maar het kan ook de ogen openen voor alternatieven op dit voorstel.
flutterby zegt
Bijtelling geld alleen voor privé gebruik van een zakelijke auto. Volgens mij zijn er geen tot weinig werknemers die met een trein of fiets van de zaak privé mogen rijden.
Het hele idee is dan ook ontstaan om te voorkomen dat werknemers zakelijk in een gloednieuwe auto rijden en voor privé een oud tweedehandsje hebben staan. Dit is slechter voor het milieu, de parkeerdruk en algehele gemakzucht van de berijder. Niemand wint, ook de garage heeft een auto extra in onderhoud..
Dit lijkt wel stage opdracht van een overijverige student die duidelijk nog geen werkervaring heeft, of besef van de werkelijkheid.
bassx zegt
@flutterby: Je betaald al bijtelling over een fiets van de zaak. Het is alleen heel erg weinig.
unknown234 zegt
@bassx: Toch blijf ik dat bizar vinden, veel groener en gezonder kan het niet.
Welke logica daar ook achter zit, ik vind het de meest bizarre vorm van
Ik kon ook een fiets leasen, heb er echt om moeten lachen. Voor vier tientjes tik ik een opgeknapte fiets op de kop bij een kringloopwinkel, geef ik de wat minder opgeleide mensen een kratje bier voor na het werk en dan zoekt de overheid het maar uit. 50eu uit eigen zak of mij gaan irriteren.
Joerek zegt
@unknown234: Juist simpele reden. Je hebt veel prive voordeel, dus mag je voor het prive deel niet de kosten van het fietsen aftrekken. Voor zo’n beetje alles wat je zakelijk kan kopen, wat maar een prive karakter kan hebben moet je ‘bijtellen’ danwel privecorrectie toepassen
sirprize zegt
@flutterby: ik mag mijn OV Businesscard gewoon privé gebruiken, daar betaal ik al een eigen bijdrage voor dus het hele plan is achterhaald.
Joerek zegt
@sirprize: Die eigen bijdrage is dan een afspraak met je werkgever, niet met de belastingdienst.
sirprize zegt
@Joerek: gaat gewoon belasting van af
moveyourmind zegt
Tja, zulke plannen kunnen alleen maar afkomen van Stichting Aap…
En de VNA, de Vereniging Na-Aap…
sirprize zegt
@moveyourmind: met deze reactie aap je @lincoln na
olivier420 zegt
@sirprize: spatie en twee puntjes. Wel scherp blijven he
sirprize zegt
@olivier420: ohja, ?
moveyourmind zegt
@sirprize: Beter goed gejat dan slecht bedacht…
Daar hoef je geen hogere kenniseconomie voor gestudeerd te hebben…
Robert zegt
Laat ze eerst eens een goede regeling treffen voor mensen die bijvoorbeeld met een pedelec fiets of elektrische scooter het woon-werkverkeer willen afleggen. Daarvoor zijn namelijk nog steeds geen fatsoenlijke leaseregelingen.
En verder wat iedereen hier al concludeerde, deze oproep betreft een noodkreet vanuit het ivoren torentje.
gandini zegt
@rrrobert: Waarom zou je dat willen leasen??? De bedragen voor die vervoersmiddelen zijn lang niet zo hoog dat je dat niet zelf kan aftikken, zowel aanschaf als onderhoud.
Robert zegt
@gandini: een goede pedelec, kost zo maar 4000, 5000 euro, vanafprijs. Wil je een fiets waarmee je daadwerkelijk dagelijks 30 km v.v. met een gemiddelde snelheid van 30-35 km/u kunt afleggen zonder je het schompes te trappen, dan gaat dat bedrag nog wel flink omhoog. Denk richting 7000-8000 euro.
Zoveel geld geef ik nog niet uit aan een (tweede-, derde-, vierdehands) auto voor dagelijks gebruik.
Crosscabouter zegt
@RRRobert: niet helemaal waar. Een Stromer ST1/2/3 gaan idd vanaf €4000,- naar €9000,-. Mijn Sparta speedpedelec kostte destijds €2800,- inclusief een zwaardere 500w accu. Daar haalde ik precies 30km mee, al ging dat meestal niet op topsnelheid. Ergo: in de koude periode van het jaar haalde ik het net, ik de warme ruim. Conclusie voor mij was dat 20km ideaal is voor de speedpedelec, maar ik ben weer terug in mijn eigen! auto.
potver7 zegt
@gandini: Ik vraag me ook altijd af waarom je een auto zou willen leasen. Mijn collega’s met een leaseauto (en een niet-ambulante functie!) klagen non-stop dat de bijtelling zo hoog is. Als ik dan voorstel dat ze dat ding dan maar weg doen en net als de rest van de wereld een leuke tweedehands kopen, dan zie ik het verkeerd… En inderdaad zijn er genoeg mensen die niet de ruimte in het budget hebben om een SP aan te schaffen.
banaan7 zegt
Want de trein is nog niet duur genoeg?
leefvrij zegt
Een elektrische fiets of elektrische scooter heb je voor 2500. Dus dat is met 4% bijtelling 100 euro per jaar. Dus ik houd 2500 over. Ik heb elke 5 jaar een nieuwe fiets en er wordt per jaar 100 euro ingehouden op mijn salaris. Onderhoud wordt ook betaald. Brandstof ook, dus ik krijg elke dag gratis lunch van mijn werkgever. Ik eet vier boterhammen meer omdat ik moet fietsen. Ik ben voor.
Oh ja en dit geldt niet als ik de fiets/scooter alleen voor woon-werk verkeer gebruik, dan is ie gratis.
tatog zegt
Best leuk verzonnen, maar die bedragen die je moet betalen aan bijtelling zijn echt heel laag. Gewoon tientjes werk. Kosten zijn hoger voor het invoeren dan de opbrengsten. En wees blij dat sommigen kiezen voor de fiets of het OV. Kortom slecht idee.
bfvo zegt
Leuk hoor, Eindhoven. WZAWZDB!
bfvo zegt
sorry, moest even.
henkhupelschoten zegt
@bfvo: interesseert ons geen moura, Eindhovuuh??
Dutchdriftking zegt
Als je mensen wilt motiveren het OV te gebruiken moet je toch eerst voor een echt goed OV met veel betere transferiums zorgen. Als je met de auto van hartje Utrecht naar hartje Amsterdam, naar Galmkerk aan de greppel vele malen sneller, comfortabeler en soms zelfs goedkoper kan, dan zal voor veel mensen het OV geen optie zijn. Kortom, OV flink verbeteren. (Daar is dankzij de enorme BPM vast wel een potje voor) en dan korting als je de auto op dinsdag en donderdag laat staan. Wie weet wat dat brengt.
Arnoud zegt
@dutchdriftking:
Nederland is één van de beste landen ter wereld qua openbaar vervoer. Japan is beroemd om z’n treinen tussen grote steden. Maar dan? Hoe kom je in de dorpjes?
Londen staat bekend om z’n Underground. Maar het streekvervoer in Groot Brittannië is om te janken.
Er is geen land met zo’n goed totaal aanbod van openbaar vervoer als Nederland.
Dutchdriftking zegt
@original_arnoud: Als ik in de avond na 0:00u vanuit onze hoofdstad wil, is dat niet mogelijk, geen gewone bussen, geen trein, alleen een kansloze nachtbus welke minstens een uur bezig is op op Schiphol te komen. Vanaf daar gaat er wel gewoon een normale bus. Dat noem ik toch redelijk kansloos.
Ooit in Parijs geweest? Je kan een boel zeggen van die rare Fransen, maar dat Metro stelsel is werkelijk fantastisch! Met één simpel kaartje, voor nog geen tientje, met de trein vanaf een heel klein dorpje naar de grote stad, (rit van zeker 45 minuten) met dat zelfde kaartje heel de stad door, en in de avond weer terug. Werkelijk ongelooflijk zo goed als dat werkt!
Nu weet ik ook wel dat onze grond en op palen gebouwde hoofdstad niet bepaald de ideale situatie is voor een knap metrostelsel, en dat het hierom een vermogen kost om iets te realiseren (Noord Zuid-lijn) maar zo als het nu is kan toch ook niet. Echter met de auto naar Amsterdam is ook geen optie. De oplossing? Lekker naar Haarlem!
Arnoud zegt
@dutchdriftking:
En dat kan ook vanuit bijvoorbeeld de Vogezen of Auvergne?
Dutchdriftking zegt
@original_arnoud: Het zal iets duurder zijn natuurlijk, maar je hebt nog steeds het combikaartje. Wij gingen meestal vanaf Fontainebleau.
faalhaas zegt
Ik wil ook een leasevaatwasser, soms doe ik hier mijn zakelijke broodtrommel in.
RuVi zegt
Fietsen bijtellen gaat al gebeuren vanaf 2020…
kobus1967 zegt
@rudyv: is al zo, een bedrijfsfiets waarvan je de kosten wilt aftrekken moet je elk jaar tegen de nieuwwaarde bijtellen.
1audi1 zegt
Off topic, maar omdat we het toch over de vervoerskwestie hebben: wat mij enorm zou stimuleren de auto deels te laten staan is de mogelijkheid betaalbaar, of het liefst gratis te parkeren bij het station. Als ik bijvoorbeeld van Breda naar Tilburg wil is dit 13 min met de trein. Moet in Tilburg naast het station zijn dus prima. Maar dit voordeel word natuurlijk volkomen weggehaald door een 25 min durende busreis die ik met de auto in 8min doe. En nee, fietsen dat doe ik niet.
schwedenkreuz zegt
@1audi1: Wat is er mis met fietsen? Gehandicapt?
frank2b zegt
Er zijn gewoon TE veel mensen met een bullshitjob ……
schuimbekje3 zegt
al die autoclubjes hebben achterban met hun ballen aan de boom laten hangen toen de accijnzen stegen als luchtballonnen. toen kwam de bijtelling en deden ze weer niets. toen kwam bpm en weer waren ze niet thuis en toen ging nedc en wltp en weer deden de autoclubs als rai bovag leasemaatschappijen autodealers en importeurs NIETS. en nu is het huilie huilie. zieligerds moeten naar hun eigen (lack of) handelen kijken
mashell zegt
Het idee van @jaaapiyo om de bijtelling dan maar geheel af te schaffen staat me wel aan. Dat zou de politici en ambtenaren ook veel werk besparen want die zijn nu heel druk met jaarlijks nieuwe, veelal onlogische, bijtellingregels te bedenken. Als je CO2 doelstellingen wil halen en daarom electrisch rijden wil stimuleren dan vergt het een enorme hoeveelheid energie en creativiteit om te bedenken dat het in zo’n geval een goed idee is de bijtelling voor electrisch rijden te verhogen. De kiezer zou immers zomaar kunnen denken dat het een maatregel in tegengestelde richting is.
karhengst zegt
Directeur van zo een vereniging en het principe van bijtelling nog niet eens begrijpen.
Moest er een vrouwenquotum gehaald worden?
potver7 zegt
Krijg ik dan ook korting op de MRB en een vergoeding op de afschrijving van mijn zelfgekochte auto als ik met het OV of de fiets (ook zelf gekocht) naar mijn werk rij? Of vindt de VNA dat misschien te ingewikkeld?