In 2014 werden 109.272 auto’s geregistreerd op naam van leasemaatschapijen, drie procent meer dan in 2013. Populairste leaseauto van 2014 is de Skoda Octavia Combi, gevolgd door de Peugeot 308 SW.
Aumacon is voor de cijfers uitgegaan van auto’s die op naam zijn gezet van leasemaatschappijen, dat betekent dat zogenaamde RTL-registraties -waarbij de auto op naam staat van de berijder- niet in het overzicht zijn meegenomen. Noteerde de autoverkoop in 2014 een flinke daling, de leasemarkt zit wél in de lift. Er werden precies 3145 leaseauto’s meer geregistreerd dan in het jaar ervoor. Het was met name december dat zorgde voor een flinke plus, die maand werden er 2943 meer leaseauto’s geregistreerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Eind november werd nog verwacht dat de leasemarkt in 2014 licht zou dalen, maar niets is minder waar gebleken.
De populairste leaseauto is de Skoda Octavia Combi, op de voet gevolgd door de Peugeot 308 SW. Niet geheel toevallig twee auto’s die profiteerden van 14%-bijtelling. Dat bijtelling het toverwoord is en de verkopen/registraties sterk afhankelijk zijn van of een model al dan niet in aanmerking komt voor gunstigere bijtelling is goed te zien aan de top 20 meest geleasde merken. Op enkele uitzonderingen na noteren de merken of een flinke winst of fors lagere cijfers dan het jaar ervoor. Alleen Volkswagen, Volvo, Opel en Mini noteren cijfers die enigszins overeen komen met die van 2013. Grote uitschieters zijn Peugeot op plek 2 met 89,5% meer registraties, Skoda noteert zelfs een plus van 143,4%, respectievelijk dankzij de Peugeot 308 BlueHDi en de Skoda Octavia Greenline met 14%-bijtelling. Volgend jaar is de 308 BlueHDi een van de weinige middenklassers met 14%-bijtelling en zal het succes vermoedelijk doorzetten, al zijn er nog enkele alternatieven voor de 308.
Forse dalers zijn er ook, Ford ziet het aantal verkochte leaseauto’s meer dan halveren en ook Renault heeft ruim een derde minder leaseauto’s kunnen slijten in 2014. Bij BMW noteren ze een daling 28,4% terwijl Hyundai 41,7% minder leaseauto’s aan de man weet te brengen. Overigens is de leasemarkt voor het Koreaanse merk niet heel belangrijk, het maakt maar een zeer klein deel uit van hun verkopen.
Positie | Merk | 2014 | 2013 | Groei |
---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 13.457 | 14.290 | -5,8% |
2 | Peugeot | 12.708 | 6.707 | 89,5% |
3 | Volvo | 9.804 | 10.091 | -2,8% |
4 | Skoda | 9.112 | 3.743 | 143,4% |
5 | Renault | 8.539 | 13.061 | -34,6% |
6 | Audi | 5.848 | 6.886 | -15,1% |
7 | Bmw | 5.557 | 7.764 | -28,4% |
8 | Ford | 4.855 | 10.403 | -53,3% |
9 | Opel | 4.825 | 4.956 | -2,6% |
10 | Kia | 4.556 | 3.961 | 15,0% |
11 | Toyota | 4.273 | 4.902 | -12,8% |
12 | Citroën | 3.944 | 3.266 | 20,8% |
13 | Fiat | 3.766 | 2.355 | 59,9% |
14 | Seat | 3.728 | 2.331 | 59,9% |
15 | Mercedes-Benz | 3.350 | 2.257 | 48,4% |
16 | Mitsubishi | 3.287 | 1.997 | 64,6% |
17 | Nissan | 2.295 | 1.060 | 116,5% |
18 | Mazda | 906 | 1.098 | -17,5% |
19 | Mini | 818 | 819 | -0,1% |
20 | Hyundai | 759 | 1.302 | -41,7% |
knipperlichtje zegt
Zo naast elkaar bekeken heeft een octavia wel een veel strakker snuitje dan de 308