Een aantal leasemaatschappijen stopt voorlopig met registreren. Weer een bedrijfstak die hinder aan het coronavirus ondervindt.
Een paar weken geleden leek alles nog redelijk goed te verlopen qua autoverkopen. Zowel particulier als in de lease werden de auto’s nog op kenteken gezet.
Rustig aan
Maar sinds vorige week maandag zijn een hoop beslissingen gemaakt. Sommige importeurs, dealers en garages hebben maatregelen getroffen, andere zijn dicht of opereren op een andere wijze. Nu hoeven ze zich geen zorgen te maken om de druk van leasemaatschappijen om uit te leveren, want die doen het nu ook even rustig aan.
Terberg Lease
Sterker nog, sommige leasemaatschappijen stoppen tijdelijk met levering van auto’s. Zo heeft Terberg Lease (plus Justlease en Consumentenbond Lease) besloten om alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te treffen die het RIVM voorschrijft. Terberg wil de klanten, dealers en medewerkers niet blootstellen aan contactmomenten. Je zou er niet direct bij stil staan, maar daar zijn er nogal wat van, met het afleveren van leaseauto’s. Omdat er bij het afleveren en vooral de inname van oude auto’s is er kans op verspreiding van het coronavirus.
Dit kan er potentieel voor zorgen dat jij nu door moet rijden met een leaseauto waarvan het bijtellingsvoordeel niet meer geldt. Want inleveren is er ook niet bij op dit moment volgens de instructie.
Arval Lease
We hebben begrepen van een man in regenjas dat ook Arval voorlopig geen leaseauto’s zal laten uitleveren. Dat wordt door Arval overigens genuanceerd. “We blijven gewoon auto’s leveren waarvan de afspraak voor aflevering al gemaakt was. De komende tijd wordt gebruikt om samen met onze partners te overleggen wat we in andere gevallen het beste kunnen doen. Ondanks stokkende productie, moeilijk transport, afwezig personeel en de wens om fysiek contact te vermijden proberen we juist zo goed mogelijk met de huidige situatie om te gaan. Voorbeelden hiervan zijn het juist nu blijven ondersteunen van schadebedrijven door alle reparaties door te laten gaan, maar ook onderhoud, schadeherstel en bandenwissels of bijvoorbeeld het leveren van o.a. deel auto’s om klanten te helpen bij de flexibiliteit die nu gevraagd wordt.”
Onduidelijkheid
Hiermee is er nogal wat onduidelijkheid. Er zijn namelijk veel showrooms op dit moment gewoon open. Ook kun je in veel gevallen nog gewoon terecht voor onderhoud. Dus een auto kopen kan nu nog steeds. Maar sommige leasemaatschappijen vinden dit risico al te groot, klaarblijkelijk. In het geval van Terberg wordt er gemikt om vanaf 6 april weer verder te kunnen. Toevallig ook de datum dat de overheid aanhoudt voor diverse maatregelen.
Desgevraagd geeft leasemaatschappij Mobility Service (partner van Autoblog) aan dat bij hen voornamelijk het afleveren van auto’s anders is door het Corona virus. Er zijn strenge procedures ingesteld om er voor te zorgen dat de medewerkers en berijders voldoende afstand kunnen houden. Tot vertraging in de afleveringen heeft dat naar eigen zeggen tot op heden niet geleid.
johnwaters zegt
Her RIVM regeert het land.
mashell zegt
Wat een gave kleur op die 208! Tres bien.
flutterby zegt
Kunnen ze geen auto’s overdragen zonder de nep-vriendelijke stevige handdruk? Bij de stuk of vijf leaseauto’s die ik gereden hebt bleef het beperkt tot een rondje om de auto en een snelle blik in het interieur tot “bedankt voor de sleutel, doei”.
Bijzonder dat de APK gewoon door kan gaan waarbij je ook twee keer de auto overdraagt en door beide partijen erin gereden wordt.
Dit zaakje stinkt.. Ik snap de keuze, maar de beargumentatie klopt niet.
bjr1983 zegt
Heeft te maken met de auto’s die ingeleverd worden op de nieuwe auto’s. Buiten dat opkopers nu niks meer afnemen, omdat export nu aan banden ligt, mogen ook de studenten en bejaarden die ze nu bij de diverse dealers halen, niet met het openbaar vervoer.
Dus ja, contactmomenten vermijden is zeker een goede reden, maar niet de hoofdreden.
Terreinen raken vol met ex-leaseauto’s.
mh1983 zegt
Mijn afleverdatum staat op 1 april, 10uur. (Geen grapje)
Dutchdriftking zegt
Dit geintje gaat de wereld zoveel geld kosten, daar was de bankencrisis niks bij….
johnwaters zegt
Het ging te goed, de economie draaide als gek, “ze” moesten wel ingrijpen. George Soros heeft op het WEF in Davos deze ramp aangekondigd “onder de huidige omstandigheden wordt Trump herkozen, maar in tijden van revolutie is 10 maand een eeuwigheid”. De revolutie is bezig.
En volgend jaar komt Bill Gates de wereld redden met een vaccin. Dezelfde Bill Gates die de op één na grootste sponsor is van de WHO. Dezelfde Bill Gates die als jaren miljarden investeert in vaccins. Die goede man wil ook wel eens return on investment.
En het Johns Hopkins institute dat zo nauwgezet deze ramp opvolgt wordt rijkelijk gesponsord door Michael Bloomberg. Gewoon de lijntjes trekken tussen de verschillende pionnen en je weet zo wie “ze” zijn en wie ze willen treffen.
De positie van Marcon, Merkel en Rutte wankelden, door deze crisis zitten deze politici, en het ganse establishment, steviger in het zadel dan ooit tevoren.
Links zal pas tevreden zijn als alles kapot is, dat schrijf ik hier al maanden, ondertussen heb ik gelijk gekregen.
Een wilde complot theorie? Ik hoop het uit de grond van mijn hart!
mashell zegt
Haha. Gelukkig hebben er nog mensen humor. Allereerst dit is een rechts probleem, rechts propageert globalisatie om maar lekker goedkoop spulletjes in China te kunnen laten maken. Goed voor de snelle winst maar niet goed voor de banen hier. Het is ook die handel met China die het virus naar het westen gesleept heeft. Na de crisis toch maar wat minder zaken met China gaan doen. Merkel en Rutte (beide rechts van het midden trouwens) oogden beide al behoorlijk vermoeid, die voeren nu zulke vrijheidsbeperkende regels in die als ze te lang duren (en dat moment is al dichtbij) dat het volk ontevreden wordt en voor hen elke hoop op herverkiezing onrealistisch maken. Macron was dankzij de gele hesjes al verloren. Tja, die Amerikanen zij hebben zo zitten slapen. Het was erg in China, erger in Italië en Spanje maar de VS… Heel het establishment, al die oude miljardairs die daar de dienst uitmaken en elkaar de vliegen afvangen zullen worden weggejaagd, niemand vertrouwt ze nog.
grasvreter zegt
Heb jij de binnenkant van je huis ook bekleed met aluminium folie?
flutterby zegt
@johnwaters: je weet het leuk te brengen, maar misschien tijd voor een frisse neus. Als ik dit zo lees heb je potentieel een schimmel in huis..
imarinos zegt
Ik heb gehoord dat het RDW geen nieuwe kentekens uitgeeft momenteel dus een nieuwe auto kun je sowieso niet tenaamstelling… weet iemand hier meer van?
Remcunian zegt
Kentekens komen nog steeds elke dag binnen en er worden nog steeds elke dag auto’s afgeleverd.
renskuhh zegt
@imarinos: dat gaat over import, nieuw hoeft een auto niet naar het RDW
mashell zegt
Maar het RDW moet wel zo’n groen kenteken kaartje maken. Of zouden ze dat met thuiswerken ook kunnen?
kareljansen zegt
@mashell: Doet de importeur zelf (jaren geleden althans)
tagooo zegt
I know.. Leaseparcours ook al niet ? moet ik nog langer wachten nu..
bernoulli zegt
Nog even en we moeten onze dure nieuwe auto’s ophalen op een guur parkeerterrein in de haven.
O wacht.
dper4mance zegt
Zojuist gezien dat leaseplan alle afleveringen tot 1 September stopt.
ronaldotour zegt
Ik ben ook benieuwd hoe het met garantiegevallen loopt, ik ga nu liever niet naar een dealer dus dan gaat hij na de garantieperiode.
pignon zegt
Haha. Dit heeft enkel en alleen te maken met het restwaarderisico van de in te leveren Auto’s. Ieder argument wordt aangegrepen om niet nu waardeloze Auto’s binnen te krijgen.