
Dat zag niemand aankomen.
2016 gaat de boeken in als het laatste jaar waar de zakelijke rijder nog even snel een (plug-in) hybride op kenteken liet zetten met een gunstig bijtellingstarief. Volgend jaar is het helemaal over.
De NOS deed een Stichting Open Deur-onderzoek door te peilen bij leasemaatschappijen wat hun verwachtingen zijn voor het aankomende jaar. De conclusie is overal hetzelfde: Fok het milieu, lang leve de benzineauto. Goh, wat een verrassing. Autoverkoopcijfers van 2017 zullen gaan aantonen dat de overheid hard heeft gefaald met het tijdelijke systeem om ‘groene’ auto’s (op papier) een voordeliger tarief te geven.
Alle leaserijders over één kam scheren is overigens niet eerlijk. Sommige bedrijven motiveren hun medewerkers om te stekkeren. Daarnaast zijn er ook ondernemers die daadwerkelijk keurig laden en emissievrij door steden rijden: zoals het systeem ook bedoeld is.
De verstoorde automarkt zal zichzelf herstellen, denkt Martijn Versteegen van LeasePlan. De benzine- en dieselauto’s zullen volgend jaar weer in trek zijn bij de leaserijder. Dit zal echter een tijdelijke trend zijn. Zo zijn goedkopere elektrische auto’s onderweg.
Een Tesla Model S (aankoopadvies) of Model X (rijtest) is te duur voor de gemiddelde leaserijder. Met de komst van goedkopere groene rakkers zoals de Ampera-E en de Model 3 komt daar de komende jaren verandering in. Versteegen verwacht een doorbraak tussen 2018 en 2020. Tot en met tenminste 2020 genieten volledige elektrische auto’s van 4% bijtelling.
Foto via @thomcarspotter op Autojunk
Dat is inderdaad een open deur. Dit zag niemand aankomen, weer een falende overheid. Waarom kunnen ze met betrekking tot de mobiliteit nooit een goed beleid maken. Dit is al 25 jaar aan de gang. Zijn het niet de wegen dan is het wel datgene wat er gebruik van maakt. En alle subsidie verdwijnt naar het buitenland
@lekkerlinksrijden: een lage bijtelling voor die auto’s werd hier al verafschuwd, dus ze kunnen het nooit goed doen denk ik. Iedereen checken of goed aan het laden waren zou beter zijn maar dat is ook weer een administratieve rompslomp. Toch denk ik dat leasemaatschappijen vanaf het begin al strenge regels moesten maken.
@stfu: vaak is het probleem dat ze iets half doen, waardoor er te veel mazen zijn en er dus te veel misbruik van wordt gemaakt. En dan moet alles weer overboord en ben je weer terug bij af. Nieuwe regering en we gaan weer 180 graden de andere kant op
@stfu: Een vriend van mij heeft zo’n vreselijke Aldi A3 E-troep, die heeft een max budget wat hij aan brandstof mag tanken. Ik geloof dat hij 180 euro per maand mag tanken en hij rijdt heel veel.. Conclusie, hij moet altijd laden! Dit doet hij ook netjes, laadpaal thuis, laadpaal op z’n kantoor locaties. Echter komt hij ook op verschillende locaties waar je gewoon niet kunt laden. Dat is ook direct het nadeel in Nederland, er zijn gewoon niet genoeg laadpalen.
@henkhekje: wat heeft dat budget met de auto te maken? Niets mis met die auto. Ik heb erin gereden en het reed heerlijk, als een dikke A3 diesel.
@gulli: als jij weinig budget hebt om brandstof te tanken, moet je laden! Oftewel er zijn degelijk wel lease maatschappijen die de plug-in hybrid rijders dwingen ook daadwerkelijk dagelijks te laden.
Wat je vindt moet je naar de politie brengen, aangezien je een A3 een dikke bak vindt zullen we jouw mening maar niet al te serieus nemen. A3 is een proletenkar
@henkhekje: zoals je het omschreef leek het alsof je de A3 een slechte auto vond omdat je vriend er van zijn baas ‘verplicht’ mee moest laden. Vandaar mijn reactie.
@henkhekje: NL is juist heel goed qua laadpalen. Meer dan 25.000 en komen er veel meer bij.
@lekkerlinksrijden: ik den ook dat alle Etrons en GTE “s snel hun waarde zullen verliezen nadat ze uit de lease in verkoop gaan. Geen hond die er naar omkijkt, ik niet iig.
@vagtroep: dat denk ik ook. Zo’n GTE was alleen zakelijk interessant. Qua verbruik en kosten is het ongeveer net zo duur als een GTI. Maar je levert wel flink in op prestaties.
@e550: vriezen de stekkers nog steeds vast van die VAG meuk?
@vagtroep: export he, zoals alle hybrides de afgelopen jaren.
@blo3to3t: Wacht maar, de grote golf (haha, pun..) moet nog komen ivm de 5-jaars-termijn voor de desinvesteringsbijtellingen.
Die stichting Open Deur mag anders nog weleens het masterplan van Ome Elon lezen. Had ze wat werk bespaard denk ik.
Plug-in hybrides hebben een slecht imago, maar dat komt vooral door de gebruikers. Maar inderdaad, wie het wel goed doet wordt alsnog aangekeken alsof ie vervuild.
Als Co2 zo vervuilend is, vervuilen planten niet meer dan auto’s?
@heidekonijn: ik denk dat als je koeien had gezegd dat je meer in de buurt zat. Het woord fotosynthese komt ineens bij me op waarom geen flauw idee
@hassani: Eens het donker is -iets met aarde, bol en ronddraaien- is er geen fotosynthese meer en laten planten co2 los. Op het einde van hun levencyclus verrotten ze en stoten ze o.a. co2 en methaan uit.
@heidekonijn: oke, maar hoe lang is het donker per dag en hoelang is het licht? Uiteindelijk reinigen ze meer co2 als ze uitstoten dan toch of hoe zie jij dit?
@hassani: Niemand heeft het over zuiveren. Het is alsof catalysators niet bestaan. Er wordt puur met de vinger gewezen naar uitstoot. Als dat zo zit wijs ik even naar planten, die stoten ook uit.
En momenteel is het nogal donker. Op sommige plaatsen in Noord Europa zelfs de hele dag ;-)
@heidekonijn: nee.
@heidekonijn: Ik denk dat je dieren en mensen bedoeld… Planten zetten CO2 juist om in zuurstof…
@heidekonijn: Planten nemen CO2 op. Ze stoten het niet uit.
@berlinetta: snachts stoten z wel co2 uit…
@spykerboy: Per saldo nemen planten CO2 op.
@pomoek: Maar ze stoten ook uit. En het zijn er best wel wat. Dus wat stoot het meeste uit: auto’s of planten?
@heidekonijn: haha ouwe trolkonijn!
@pomoek: Ik trek gewoon de logica door. Ja het is onzin maar het is niet ik die met het basisidee van “uitstoot” begon. Ondertussen gaan stemmen op om kachels en open haarden te verbieden… Ik vraag me af hoeveel politici uistoten door te ademen.
@heidekonijn: haha! Lachen!
@heidekonijn: wel opletten konechi, planten nemen C02 op.
Ik probeer zo veel mogelijk elektrisch te rijden en dat wordt alleen beperkt door slechte laadmogelijkheden. Wat mij betreft is dat een van de grote problemen. Er is nauwelijks voldoende infrastructuur voor elektrische of hybride auto’s. Ik moet eerlijk bekennen dat het rijden heerlijk is. Maar als het voordelige bijtellingstarief vervalt ik ‘gewoon’ weer wat ‘leuks’ ga leasen.
Waterstof is m.i. de toekomst mijne heren in Den Haag.
Dat is onafhankelijkheid van het electriciteits net en volledig emissieloos en multi inzetbaar. Je plugt je auto in als je thuiskomt en gebruikt hem dan als generator voor je huis. Ik zie dat na 2020 echt gebeuren. Maar ja, hoe krijgen ze dan alle belastingen op energiebronnen binnen? Daarom wordt er weinig over gesproken.
De uitdaging is de infrastructuur om waterstof te tanken echter dit is op te lossen. Honda met zn Clarity is al aardig op weg. Honda is zowieso al aardig op weg ook met robots. Google maar eens.
@gokartmozart: nee niet waar. De productie van waterstof levert heel veel CO2 op en kost veel energie. Er is weinig vooruitgang geboekt met de waterstofauto de laatste jaren.
@pomoek: opwekken met wind en zonne energie.
Als er in 2020 het aantal van 50 stations zijn in NL is het dekkend. Nu kan een waterstof auto al meer dan 500 km op een tank. Ontwikkelen we dat door dan ik dat in 2020 ook veel meer dan dat. Winst is dat je auto als generator kan dienen in je huis. Hoe dan ook we zullen zien wat er gaat gebeuren.
@gokartmozart: Volledig emissieloos? Waterstoof komt zomaar uit de lucht vallen?
Waterstof maken kost erg veel energie en levert daarmee meer CO2 op dan een elektrische auto. Wel drie keer zoveel. Het kost ook drie keer zoveel energie om een kilometer af te leggen, en dat is totaal onwenselijk als iedereen over zou gaan. Is ook niet haalbaar.
En de infrastructuur is gewoon compleet afwezig. Er is 1 tankstation dat na 50 auto’s alweer leeg is en dan moet er weer een zware vrachtwagen komen met een lading.
Een elektrische auto kun je bij ieder stopcontact opladen, maar beter nog de laadpalen zijn lekker aan het groeien. Daarnaast kost een laadpaal vrij weinig, waar een waterstof tankstation miljoenen kost.
Los van al dat soort nadelen die je uiteindelijk terug zult zien in prijs (waterstof rijden zal nooit goedkoper worden dan benzine of diesel of elektrisch), zijn er in 2018 al hele realistische EV’s die het allemaal beter en goedkoper doen.
Eigenlijk nu al, een waterstof auto heeft de prijs van een Tesla, waarbij een Tesla alles beter doet en je zo naar Zuid-Frankrijk kan rijden als je dat wil. Nu al.
@gokartmozart:
Waterstof zelf stoot bij verbranding geen CO2 uit das waar, dan moet je voor de grap eens opzoeken hoeveel NoX een waterstof motor uitstoot. Mijn 30j oude VW diesel is er een groene jongen naast.
Ik hoop dat met de leasemarkt de occasion markt zich ook weer herstelt. Net een nieuwe auto gekocht, maar wat is het aanbod toch slecht met al die spaardieseltjes, mini-benzines en plug-ins. Ik had bijvoorbeeld een auto nodig die minimaal 1200kg mocht trekken (zeer weinig voor een d-segmenter dunkt me, maar puur hierop zijn al auto’s afgevallen)
@yupyup: is het welveen beetje laat voor.. bedrijven als Subaru, Lancia, Jeep, Mazda enz zijn vrijwel uitgeroeid in Nederland dankzij de subsidie tereur ten behoeve van Volkswagen, Toyota, Volvo en Mitsubishi. en hadden het al niet slecht.. en juist Volkswagen wat bekend staat om hun ‘correcte’ optreden zoals sjoemelen met subsidie, aanvragen voor overheids-auto’s waarbij ze insider informatie hadden EN de aanbesteding zodanig aanpastten dat ze de enige leverencier werden en dan nu ook nog nox-gate.. nee, die bedrijven hadden het nodig…
vorige week in schotland en twee weken geleden in zweden en nu in zuid duitsland stikt het van de Subaru’s… Een Subaru in Nederland is zeldzamer dan een Ferrari of Bugatti… maarja, wie gaat 22% bijtelling betalen voor een auto van 23.000 euro met 50.000 euro bpm?… ik heb 8 Subaru’s gereden in Nederland maar nu rij ik in Nederland gewoon rond met de motor… bij de duitse grens wissel ik hem om omdat ik als nederlander in nederland niet met mijn buitenlandse auto mag rijden die gewoon van mezelf is gekocht van mijn eigen centen.
@schuimbekje3: helemaal mee eens. Ze hadden die miljoenen subsidie mijn inziens ook beter kunnen stoppen in het optimaliseren van stoplichten en andere verkeershinderende maatregelen. Daar heeft iedereen, inclusief het milieu, wat aan. Is direct ook goed voor de werkgelegenheid, in plaats van met bijtelling de marktwerking vernielen.
@schuimbekje3: tja vrijheid van goederen in de EU.
@schuimbekje3: hoezo mag dat niet? Je mag toch 6 maanden in Nederland met een buitenlandse auto rijden? Daarna weer even naar het buitenland rijden, en dan weer 6 maanden in Nederland rijden, toch?
Ik zit in dezelfde handel, en ik kan dit verhaal beamen.. De overheid moet alleen het elektrisch rijden voor particulieren stimuleren. Is goed voor de restwaarde van de elektrische auto’s. En dan blijft de verkapte subsidie waar deze hoort
Kunnen we nu een keer stoppen met die subsidies en voordelen om dingen interessant te maken?! Komende jaren moeten wij weer volop terugbetalen omdat de tesla/cayenne/XC90-lullo’s zo nodig een voordeel hadden. Een oplossing is in mijn optiek geen oplossing als bijna niemand er echt een voordeel van geniet.
@ghost: jij betaalt er geen cent meer door.
@dick1980: ik lease sowieso niet. Alles wat ik in bezit heb, heb ik betaald.
@ghost: je huis ook? Dat lijkt mij best lekker
@freezzr: nee, dat niet. Maar op een huis heb je geen bijtellingsschijven, alleen een hypotheek en imo is dat geld wat je elke maand over maakt en uiteindelijk ook weer van jou is (minus kosten en rente). Het is in ieder geval niet zo dat je maandelijks huur betaalt en er uiteindelijk nog niks van jou bij is.
@ghost: met een hypotheek huur je geld. Heel veel anders als een huis huren is het niet.
@flutterby: lol, jaja, je huurt van de bank en nog meer van dat soort linkse prietpraat. Als eigenaar heb je de lasten en verplichtingen, als huurder niet. Waardestijging of daling is voor de eigenaar van het pand, niet voor de bank.
@flutterby: ik kan elke maand geld overmaken naar een verhuurder en idd ik krijg dan een dak boven mijn hoofd maar al betaal ik 30 jaar, dan blijft het dak boven mijn hoofd van de verhuurder. Als ik 30 jaar hypotheek betaal, heb ik een huis dat van mij is en niet van iemand anders. Zo simpel is het, niet anders.
@ghost: de overheid heeft 2 mogelijkheden: het slechte duurder maken door accijnzen (zoals brandstoffen, drank, sigaretten) of het goede aantrekkelijk te maken (zuinige auto’s lagere bijtelling). Dat 2e beleid is veel positiever en ook nog eens veel effectiever.
Overigens hadden natuurlijk nog heel veel meer Golf GTE, Passat GTE lullo’s er voordeel van.
Alleen omdat Nederlanders een stelletje zeikwijven zijn die een ander niets gunnen, ook al betalen ze er grof geld voor.
Bijtelling in Nederland is een van de hoogste ter wereld. En de auto’s zijn ook de duurste ter wereld dankzij BPM. Daarbij heb je ook nog eens een van de hoogste inkomstenbelastingen ter wereld. Een van De hoogste wegenbelasting ter wereld…
En vervolgens schaffen ze het plafond af voor laadpalen waardoor ik meet aan stroom per kilometer betaal dan ik op benzine zou rijden. 75ct /kwh… is toch van den zotte als mijn bedrijf 12ct/kwh betaalt? Okay, opcenten voor de paal, het exploiteren en verekenen met aanbieders van andere passystemen
. soi.. maar als ik al 12ct betaal, dan betalen die laadpaal toko’s nog veel minder.. dan gaat de prijs wel 5 tot 10 keer over de kop bij de laadpaal sinds ze 3 jaar geleden vrij kwamen.
en dat pluginrijders niet zouden stekkeren is puur nijd en afgunst van loosers die geen leaseauto krijgen omdat ze de hele dag op dezelfde plek op hetzelfde kantoor zitten. en misschien het feit dat ik al 6 jaar bezig ben om een laadpaal te mogen plaatsen bij mijn huis in nederland, in een gemeente die pretendeerd groen te zijn met millieuzone… moet je wel kunnen opladen… prutsers..
hier in noorwegen is er trouwens nul komma nix nijd en haat… hier is het druk op de busbaan (ja, met een plugin en EV mag je hier over busbanen) en op veel plekken kun je gratis laden bij bijvoorbeeld parken, gemeentelijke voorzieningen enzovoorts.. sterker nog, met een beetje pech KUN je straks niet eens een niet-accu auto meer kopen hier…
Schijnbaar wonen in de rest van Europa minder azijnpissers dan in Nederland..
@schuimbekje3: nu je dit kwijt bent: als je wat aan je interpunctie doet ga ik je bericht lezen.
@pomoek: Second that. (Gooi ik er zomaar wat engels doorheen, en toch, best okay leesbaar. Interpunctie for the win).
En, auto’s zijn in Denemarken overigens nog zwaarder belast, alleen zeiken ze daar niet zo.
@schuimbekje3: ik stond op het punt een dergelijke reactie te plaatsen, maar je was me vóór. Het is gewoon gezeur van mensen die zelf blijkbaar niet kunnen of mogen leasen. Er wordt idd over gesproken alsof het allemaal gratis is, nou ik kan je vertellen die bijtelling hakt er toch iedere maand behoorlijk in! Mag ik na betaling daarvan dan ook gewoon gebruikmaken of wat? Het is gewoon afgunst en het misgunnen van zaken aan een ander.
Wat men niet lijkt te begrijpen is dat dit het doorvoeren van allerlei geld trekkende maatregelen alleen maar in de kaart speelt van de overheid.
En daar hebben niet alleen wij, maar iedereen last van.
Zou er dan echt geen lange-termijn effect zijn? Zoals de stimulering van de ontwikkeling van deze techniek, die nu en straks doorwerkt in lagere marktprijzen voor iedereen? Is het gemiddeld denkvermogen dan echt niet groter dan “zij wel en wij niet” als het gaat over bijtelling?
Logisch dat de hybride aan het uitsterven is. Het milieu voordeel is er nauwelijks. Ja, wel bij ‘ het juiste gebruik’ . Maar daar wringt natuurlijk de schoen. Jammer dat er nog niet genoeg elektrische auto’s te koop zijn.
@pomoek: Nou, dat is dus het jammere van de originele Prius. Die kun je niet eens opladen, maar is vanaf dag 1 al schoner en zuiniger dan de concurrentie. Maar daar betaal je nu gewoon weer zelfde wegenbelasting over als andere auto’s, die zijn het voordeel kwijt.
Ook bij het taxi beleid in Amsterdam doen ze niet meer mee, maar wel van die plugin hybrids die in de praktijk nogal veel verbruiken.
@pomoek: De hybride sterft uit bij leasemaatschappijen omdat de overheid er teveel bijtelling op heft, en bij de particulier omdat de prijs door de ingewikkelder constructie hoger ligt dan van een alleen benzine- of dieselmotor. Zo simpel is het: wij kijken alleen naar prijs en/of bijtelling. Wie dat niet doet rijdt net zo prettig als een EV en bespaart op brandstofkosten – maar dan moet je Bennie Jolinks “nije rieden” gaan toepassen, en daarin zijn wij bijzonder hardleers. Wij willen dynamisch rijden. Geef mij maar een hybride met range extender, een bescheidene die niet de hoofdmotor kan zijn. Zolang je er af en toe een paar liter benzine in gooit komt je er altijd mee thuis. Maar ja, 180 km/h zit er niet meer in – los van het feit dat dat toch al nergens mag. Primitief volk, die Nederlanders.
Goh verbazing wekkend zeg… not. Niemand kocht ze voor millieu, alleen de bijtelling
Eigenlijk is de Prius een zegen en een vloek geweest. Een zegen omdat het aan de massa heeft laten zien dat een hybride een prima auto kan zijn en een vloek omdat het aan de massa heeft laten zien dat hybride gelijk staat met lelijk en duur. Daarnaast had je dan halve tamme die je dan “boomknuffelaar” en/of “geitenwollen sokken dragers” noemden.
Ik denk dat daardoor de hybride al op achterstand staat terwijl naar mijn mening tegenwoordig ten onrechte is. Als je kijkt naar de prijsontwikkeling van hybrides en dat de meeste hybrides gebaseerd zijn op “normale”auto’s dan zie ik niet in waarom zo’n auto niet in de overweging meegenomen kan worden.
Maar goed, nogmaals, ik denk dat hybride op dit moment een stigma hebben die niet meer met de realiteit in verhouding staan.
Kunnen de autofabrikanten eens opschieten met het uitbreiden van het groene electrische modellen gamma? Komend jaar een andere auto nodig en wil ook graag een wagen met ultralage bijtelling. Graag wel een mooie auto, lees: geen Opel, Prius of Hyundai. Tesla mooi maar S is te duur en model 3 gaat veel te lang duren (2018). Iedere fabrikant die de komende tijd met een fatsoenlijke EV komt zal in NL spekkoper worden.
De overheid, het enige bedrijf waar de verantwoordelijke niet aansprakelijk wordt gesteld voor zijn/haar fouten.
Hadden die koekenbakkers niet kunnen inschatten dat nu alles voor niets is geweest. Een ‘succesvolle’ regeling stopzetten of de regeling überhaupt invoeren. Of dat je als je particulieren niet stimuleert de ex-lease plug-ins te kopen het hele effect verdwijnt. Of dat plug-ins helemaal niet zo schoon zijn. Of dat..
Maargoed achter praten is makkelijk, maar het blijft zonde dat er zoveel geld werkelijk waar weggegooid is, zonder een noemenswaardig resultaat
@pindakoning: wat dat betreft is een milieuzone veel effectiever en goedkoper (ondanks ik er in de huidige vorm geen fan van ben)
@pindakoning: de Roverheid bedoel je!
@pindakoning: is de overheid niet dat bedrijf waar de minister als verantwoordelijke opstapt vanwege fouten van de medewerkers. Vraag maar eens aan Opstelten of Teeven.
Ik vond het idee van die bijtellingsregels eigenlijk een zeer goed idee. Het is jammer dat de overheid niet de ambitie heeft gehad om het plan door te zetten.
Hoe schoner de auto, hoe lager de bijtelling. Dat is een gewoon een prima regeling. De uitwerking van het plan kon beter, zeker met de hele grote SUV’s waarbij de uitstoot kan variëren van nihil tot rampzalig. Ook de meetmethode waarmee het vebruik (dus de bijtelling) is gewoon ouderwets.
Nu zijn we gewoon weer terug bij af, niet echt progressie. Zonde.
Heeft nooit iets met “het milieu” te maken gehad, de gebruikers en bedrijven doen dat omdat het hun financieel goed uitkomt of groene marketing. Idem dito voor de staat.
CO2 uitstoot van de wagens, nog zo’n grap. Alle wagens verbruiken 30 tot 50% meer dan de officiële cijfers, weten we al heel lang. Wil je minder verbruiken: koop dan een lichte wagen, rij minder en trager. De rest is allemaal bs.
Zoals zonnepanelen eerst gepromoot werden en nu ben je een moordenaar als je er op je dak hebt liggen.
De markt trekt wel weer recht…. Hahaha, ja sure. Totdat men toch weer met andere regels komt. De 2ehands markt krijgt straks een lading auto’s die totaal niet interessant zijn voor particulieren. Wie gaat nou in een V60 Plug in Hybrid rijden als je er geen voordeel van hebt. Zonder bijtellingsvoordeel blijft er enkel een hele zware diesel over. Lekker MRB lappen over 2000kg dieselauto. En qua km’s hoef je het ook niet te doen want iedereen least die dingen lekker door tot het niet langer kan. Dus daar zit sowieso een extra jaar km’s op. Die hele markt is ontwricht door al dat geneuzel. En de Duitse grensdealers maar lachen, want die exporteren als nooit te voren.
Tja zolang de auto voor onze
regering een melkkoe blijft zal iedereen blijven zoeken naar betaalbare mogelijkheden. Zorg gewoon voor een ander belastingplan en niet via auto’s en je hebt dit gezeik niet.. simpeler kunnen we het niet maken, leuker wel.
Tja pas als de prijs van benzine/diesel flink omhoog gaat zullen dit soort auto’s echt (niet alleen door lagere bijtelling) interessant worden voor mensen die privé of zakelijk rijden.
Laten we dus maar hopen dat dit niet snel gebeurt ;-)