Alle leaseauto’s verplicht elektrisch over 4 jaar. Dat was dus nu nog het geval.
We moeten duurzamer worden met zijn allen! Maar daarvoor willen we natuurlijk niet stoppen met autorijden. Dat betekent dat we allemaal massaal elektrisch gaan rijden. Dat heeft nu nog niet een slechte naam. Integendeel, het is dé oplossing voor de toekomst. Althans, daar lijkt de NVDE van overtuigd. Die afkorting staat voor Nederlandse Vereniging Duurzame Energie.
Dat is een organisatie van ondernemers in duurzame energie waarbij 6.000 bedrijven zijn aangesloten die allemaal gebaat zijn bij schonere energie. Bij deze coalitie zijn grote bedrijven (waaronder Shell!) en diverse gemeenten (Amsterdam en Rotjenkor) aangesloten. Zij willen dat alle leaseauto’s vanaf 2025 duurzaam zijn. Alle leaseauto’s zijn dan verplicht elektrisch vanaf 2025. Het is dan verboden om een auto te kiezen met benzine- of dieselmotor. Ook relatief schone oplossingen als aardgas en LPG zijn niet toegestaan.
Leaseauto’s verplicht elektrisch
Je mag dan alleen nog auto’s uitkiezen met een elektrische auto of een waterstofauto uitzoeken. Dat voorstel moet dan uiteraard wel overgenomen worden door het kabinet, dat nu nog druk bezig is met formeren.
Overigens staat deze bedrijven niets in de weg om alsnog zelf hiervoor te kiezen. In veel gevallen kiezen leaserijders al voor een elektrische auto vanwege de lage bijtelling. Binnenkort is dat voordeel bijna weg. Dat zou (wellicht) ervoor kunnen zorgen dat men weer overstapt op benzine. Deze rigoreuze beslissing zorgt er dan voor dat je enkel en alleen een elektrische leaseauto kunt kiezen.
Lage kosten
Voor de bedrijven is een EV interessant vanwege de lage onderhoudskosten en vrijstelling van MRB. Veel leasemaatschappijen verdienen nu dan ook erg goed aan de elektrische auto’s, want de leaseprijzen zouden eigenlijk veel lager kunnen c.q. moeten zijn.
Of het voorstel ook overgenomen gaat worden door de Tweede Kamer is nog maar de vraag. Het zou gaan om alle nieuwe leaseauto’s van 2025, dus wat er tussen nu in dan wordt geleased, valt daarbuiten. Op dit moment is 55% van de nieuw verkochte auto’s een leaseauto.
Via: NU.nl
wimof zegt
Stel je voor 3M die in Antwerpen elektrisch gaat rijden.
ttr6 zegt
@willeme: waarschijnlijk bedoel je “bedrijfsauto” of “auto van de zaak” ipv leaseauto. Lease zegt alleen maar hoe je hem financiert. Is namelijk wel een verschil: ik als eigenaar van een bedrijf wil voor mijzelf wel kunnen kiezen , dus zolang ik niet “lease” maar gwoon koop, mag ik alles op de zaak zetten. Zo zal het wel niet bedoeld zijn door onze milieuridders.
willeme zegt
@ttr6:
Ik snap wat je bedoelt. Echter gaat het wel degelijk om auto’s via een leaseconstructie, volgens hun schrijven. Nu is een lening al een vorm van financial lease en gaat het hoogstwaarschijnlijk om corporate lease. De ‘auto van de zaak’ is veelal een ‘leaseauto’. Dus de auto van de zaak moet dan elektrisch zijn.
Als dit voorstel wordt overgenomen heb jij na 2025 inderdaad niet de mogelijkheid meer om een benzineauto te leasen.
ttr6 zegt
Ben benieuwd. Dit lijkt mij toch eerder een losse flodder die niet erg doordacht is. En mind you: als de zakelijke markt (want dat wordt hier met de verkeerde terminologie gesuggereerd) dus 100% verplicht wordt electrisch te gaan rijden, dan valt de verkoop van nieuwe (duurdere) auto’s volkomen stil. Hoeveel auto’s worden er nieuw aan particulieren verkocht??? Niet veel.
v60germany zegt
@ttr6: helemaal mee eens.
Je kunt bij zulke communistische overheids denkwijzen, als beleidsmakers toch wel voorbereiden op de creativiteit vd mens.
Typisch weer zo’n grensgeval denken als milieu vereniging; regels als fysieke grens binnen NL én toch pro Europees denken met een 40-tal smaken en afwijkende regels per land.
Dutchdriftking zegt
We kunnen er van alles van vinden, maar dit zal de komende vijf jaar wel gebeuren. Kortom, als je in de markt bent voor een leaseauto, doe een fijne benzine of dikke diesel zo lang het nog kan!
flutterby zegt
Nu kennen de meeste mij als voorstander van de transitie die op elk bezwaar wel een oplossing ziet, maar heb toch wel een bloedhekel aan verbieden (en het woord “moet”). Ontmoedigen, sure, maar laat mensen zelf hun keuze maken.
berlinetta zegt
Die keuze is er toch nog steeds? Je bent immers niet verplicht om die leaseauto te nemen als je niet elektrisch wil rijden. En als we dan toch allemaal elektrisch moeten rijden, dan is dit een eenvoudige manier om het te bereiken.
flutterby zegt
@berlinetta: de werkgever bepaalt de zakelijke mobiliteit en niet de werknemer. De meeste zijn hier redelijk flexibel in maar ken er genoeg waar je kan kiezen tussen een leaseauto of 19ct/km. Dat is geen keuze, zeker gezien de 19ct/km inclusief parkeren is.
rwdftw zegt
Dat wordt wel een dingetje. Ik ken wat mensen in de sales. Die maken lange dagen met veel afspraken en heel veel kilometers. De bestemming heeft meestal geen laadvoorziening. Deze rijden om die reden nog in een ICE.
Dan rijdt natuurlijk niet iedere leaserijder in een dure leaseauto. Er zijn er zat die zich verplaatsen in een Polo. Die koop je nu voor onder de 20K. Ga je kijken naar wat je dan elektrisch zou kunnen rijden, dan kom je een beetje van een koude kermis thuis. Je komt uit op een Dacia Spring, een Fiat 500e, een Twingo Electric of een elektrische Mii.De actieradius is ook maar beperkt. Je komt het verst met de Mii, met een WLTP van 260 km. Volgens de Wouter Calculator is dat 156km, oftewel 75 km enkele reis.
marcomanta zegt
@rwdftw: ionic 5 knalt hem in een half uurtje redelijk vol.
michaelb zegt
@marcomanta: ja en diesel in 5 minuten. Plus een veel langere range. Zeker in de winter. Next
fanboy zegt
@rwdftw: nieuwprijs moet je njiet naar kijken, het gaat om leasebedragen.
En veel van die sales mensen rijden al Tesla enzo.
rwdftw zegt
Ik ken zat sales in Tesla’s. Dat is ook in veel gevallen voldoende. Maar zoals gezegd, 600 km per dag zonder laadmogelijkheid op de bestemming, of in een extreem geval 800km, is niet uitzonderlijk als je Benelux als klantenkring hebt.
En niet iedereen heeft een oprit met laadpaal, dus ik zie het nog even niet gebeuren tot 800-1000 km per lading mogelijk is.
knapzuur zegt
Ik heb oprecht medelijden met eenieder die zich op regelmatige basis over zulke afstanden dient te verplaatsen om brood op de plank te krijgen en geen beroepschauffeur is.
tjorque zegt
Het wordt dan misschien tijd om eens na te denken over het feit dat iemand 800km laten rond rijden om dingen te verkopen nog wel van deze tijd is…
Redrum zegt
600-800km over dag….dat wil zeggen met huidig verkeer 7-9 uur in de wagen. (Meer wss)
Euh…hoeveel klanten doe je dan en hoe lang ben je dan binnen? Beetje overdreven denk ik maar soit.
Maar goed, ik vind het alvast een zeer goed idee! 2023 zou nog beter zijn!
derx zegt
Vroeger als service engineer diverse jaren 500-600km per dag gereden, en daarbij ook nog 6-8 klanten bezocht en meuk gerepareerd. En nee, dan heb je geen auto van 40k, maar gewoon een astra station business van ergens tussen de 25 en 30k, met als keuzen of je een trekhaak wil of niet.
En zulke monteurs rijden er nog genoeg rond kan ik je zeggen. Je printer/koffiemachine/machinepark/enz enz enz valt stil als die gasten er niet meer zijn.
berlinetta zegt
Dan geef je die mensen toch een mobiliteitsbudget ipv een leaseauto? En ik denk dat er daarnaast ook nog wel wat te behalen valt door meer meetings online te houden en het aantal reizen dus te beperken.
flutterby zegt
Private lease, zakelijk koop of alleen zakelijke operationele lease? Duidelijk weer een kwestie van het beste voor hebben maar totaal geen kennis van de materie. Laten we net als de zorg gewoon lekker de rest van Nederland ook kapot managen.
Richmond zegt
@flutterby: het zal gaan om leaseauto in de vorm van auto van de zaak.
flutterby zegt
@benja01: waarom zeggen ze dat niet gewoon? Stemming makerij en totaal onuitvoerbaar.. Dus een bedrijfsbus mag ook niet meer?
El-Loco zegt
Dus allemaal een automaat-rijbewijs?
edit: ik las les-auto’s..
ghini zegt
Leuk maar het energienetwerk kan die aantallen nog niet aan, oh en wacht er kunnen tegen die tijd ook niet genoeg laadpalen bij geplaatst zijn. Goed om ergens naar te streven maar ik irriteer me er aan als men alleen met een basis voorstel komt zonder verder met oplossingen te komen.
fanboy zegt
@ghini: Door dat nu uit te spreken heb je iets om naar toe te werken voor 2025.
hans75 zegt
Welkom in communistisch nederland.. we zullen ook wel een geldige QR code moeten hebben om uberhaupt in aanmerking te komen voor deze onzin
rogerzz zegt
Zet je aluminium hoedje maar alvast op gekke boomer!
Het is slechts een voorstel van de NDVE dus, de titel is weer eens op zijn Autoblogs schreeuwerig en foutief..
marcomanta zegt
Titel lekker verwarrend. Eerst mogen er zich nog een aantal deskundigen over buigen en een gezamelijk ei leggen.
petroldrinker zegt
Wat een onzin weer, lekker kansloos dit soort dingen, laat mensen zelf lekker weten hoe of wat
heckblende zegt
als je benzine drinkt ga je dood
poes zegt
Bij sommige bedrijven is dit allang de standaard. Nieuwe leasebak, elektrisch. Wil je dat niet, kijk nog maar even of er toevallig nog wat in de poule voor je zit. Dit is ook dé reden dat de elektrische auto ineens zo hard gaat in de verkopen.
berlinetta zegt
Precies. Bij mij op werk is dat al jaren het geval. Niet alleen moet elke leaseauto elektrisch zijn, ook kom je pas in aanmerking voor een leaseauto als je hem ook daadwerkelijk nodig hebt voor je functie. Dat betekent minstens 17.500 zakelijke km’s per jaar (dus alleen wer-werkverkeer en geen woon-werkverkeer). Voor de rest worden kantoren zoveel mogelijk in de buurt van stations gebouwd, krijgt iedereen een NS Businesscard en kun je een e-bike met belastingkorting aanschaffen.
knapzuur zegt
“Voor de rest worden kantoren zoveel mogelijk in de buurt van stations gebouwd, krijgt iedereen een NS Businesscard en kun je een e-bike met belastingkorting aanschaffen.”
Ah dat ken ik, dus voor de massa’s word het helemaal ruk gemaakt en die paar die dan tóch moeten die krijgen vette privileges! Je kan de bedrijven er zo uitpikken allemaal glimmend nieuw spul naast oude karren.
berlinetta zegt
Nee, iedereen die minstens 17.500 zakelijke km’s maakt, kan in aanmerking komen voor een leaseauto. Ongeacht je functie. Iemand die hoog in de boom zit en dus weinig km’s maakt, krijgt geen leaseauto. Andersom werkt het hetzelfde. Daarnaast is er ook nog altijd een kilometervergoeding voor mensen die met hun eigen auto naar kantoor komen of naar een klant moeten. En mensen met een leaseauto komen juist weer niet in aanmerking voor een bedrijfsfiets of NS-businesscard.
Neemt niet weg dat ik ook graag een leaseauto had gehad, maar ik kom van z’n lang zal ze leven niet aan die 17.500 km’s per jaar. Aan de andere kant is dat misschien ook wel lekker, is maar net hoe je het bekijkt.
Redrum zegt
Zo hou je talent 😂 …. Nu ja, ik vraag mij soms af of het in NL wel interessant is, zo’n lease wagen.
karhengst zegt
Het zal wel loslopen. Tegen de tijd dat het zover is wil je wellicht niet anders, de nieuwe i4 lijkt me ook niet per sé een straf om in te rijden. En anders zet meneer de werkgever maar gewoon een flinke zak extra compensatie neer met een gedegen kilometervergoeding en een passende thuiswerkconstructie. Voor hem tien anderen.
frank2b zegt
Dus dat wordt kiezen uit een hele reeks interessante EV’s,
of een Mirai.
Toyota gaat een hele stap achteruit doen op de lijst meestverkochte merken….
gregorius zegt
Vind het een prima idee.
Zeker als je het uitpakt:
Nederland heeft reiskostenvergoeding. Voor de baas is een werknemer die verder van werk woont dus duurder en die zal ook langer van huis zijn per dag, dus is moeier / minder gelukkig. (gemiddeld he).
Nederland is ook uitzonderlijk in de zakelijklease constructie: dat je een lease-auto van de baas krijgt en dat je daar dan weer een bepaald percentage bijtelling over moet rekenen. Een (zeer) groot gedeelte van deze mensen zouden zelf nooit een nieuwe auto kopen of in zo’n ‘duur’ ding rijden. Maar alleen omdat het door die constructies zin heeft, doen ze het. (Als het zo uit zou komen dat ze met hun eigen auto de km’s maakt en onder de streep meer geld over zouden houden, zouden veel van deze mensen niet voor de lease auto van de zaak kiezen).
Dus ja, er zitten al 2 voorwaarden aan dat deze constructie zo populair is; dan is het helemaal niet zo gek om deze populaire constructie dan maar gelijk aan te pakken en ‘groen’ te maken.
knapzuur zegt
“Als het zo uit zou komen dat ze met hun eigen auto de km’s maakt en onder de streep meer geld over zouden houden, zouden veel van deze mensen niet voor de lease auto van de zaak kiezen”
Je gaat toch niet stelen van jezelf? ;) Van kilometervergoeding kan niemand een nieuwe auto rijden een A-segment gebakje in de private lease kost je al ruim 22 cent per kilometer op slechts 10k per jaar. Maar de meeste kunnen erg ook nauwelijks een (wat) oudere auto van rijdende houden.
sabrerator zegt
Wat is stelen?
Mijn werkgever laat me de keuze voor een leaseauto met een leasebudget van €1030 per maand of een kilometervergoeding van €0,35 bruto voor de eerste 25000km per jaar en €0,19 voor de rest. Ik doe zo’n 30000km per jaar.
En ik rij op de vergoeding.
Niet voor goedkoop, maar voor liefhebberij.
Ik rij normaal met een Jaguar S-Type 2.7d en in de zomer vaak met mijn MGF. Omdat ik dat leuker vind dan zo’n saai leasehok.
De vergoeding dekt ongeveer de helft van de kosten. Boeien. Heb het er graag voor over en kan het betalen.
retetikker zegt
Mooi, betekent goedkopere benzine voor de niet-leaserijders!
(Kortom, dit gaat zoals zoveel maatregelen, de wereld niet redden…)
maotje zegt
@retetikker: hahaha ja hoor blijven dromen. Zal gewoon hoog blijven als ontmoedigingsbeleid.
w0ut zegt
In Vlaanderen is dit al zo. Denk dat ze begin 2021 beslist hebben dat vanaf 2026 alle personen bedrijfswagens verplicht elektrisch moeten zijn.
padoempats zegt
Als bedrijf wordt je dus eigenlijk verplicht om de auto zelf met eigen geld aan te schaffen en ook alles zelf te managen voor een non-ev. Dat zal de bedrijven helpen
wessel04 zegt
Onvoorstelbaar dat iedereen zich zo blind staart op elektrische en dat iedereen onder druk van de politiek wordt gedwongen mee te doen aan die idioterie.