Vooruit, we nemen de top 10 voor mannen ook even mee.
We beginnen uiteraard met de populairste auto’s onder de leasende dames. Het zijn vooral de wat kleinere auto’s die het goed doen onder deze doelgroep. We kunnen hier allerlei vrouwonvriendelijke conclusies op loslaten, maar we kunnen de vrouwen in elk geval niet betichten van het hebben van een slechte smaak. Meest opvallend is de Passat Variant die het kennelijk behoorlijk goed doet bij de dames.
Positie | Auto |
---|---|
1. | Volvo V40 |
2. | Renault Clio |
3. | VW Golf VII |
4. | Audi A3 Sportback |
5. | Peugeot 308 SW |
6. | VW Golf Variant |
7. | VW Passat Variant |
8. | Renault Clio Estate |
9. | Volvo V60 |
10. | BMW 1-serie |
Door naar de top 10 leaseauto’s voor mannen en ook hier geen heel verrassende auto’s. Wel blijkt de Tesla Model S een echte mannenauto te zijn. Sterker nog: bij de dames vinden we in de top 10 helemaal geen elektrische auto’s terug. Werk aan de winkel dus voor minister Kamp en staatssecretaris Wiebes om ook het vrouwelijke deel van leasend Nederland in een (PH)EV te krijgen!
Positie | Auto |
---|---|
1. | Peugeot 308 SW |
2. | VW Passat Variant |
3. | Volvo V40 |
4. | Volvo V60 |
5. | Skoda Octavia Combi |
6. | Renault Clio Estate |
7. | VW Golf VII |
8. | Tesla Model S |
9. | Mercedes C-klasse Estate |
10. | Toyota Auris Touring Sports |
Dan nog een random bevinding uit het onderzoek dat werd gehouden van 1 juni 2015 tot en met 1 juni 2016 onder meer dan 4.000 leaserijders. De gemiddelde leaseauto kost bij de dames 35.000 euro, tegen 41.000 euro voor de heren. (Cijfers via ALD Automotive)
Dutchdriftking zegt
Ook precies de auto’s die we altijd in de file zien…..
Henk_he zegt
@dutchdriftking: No shit Sherlock? Meest populair = meest verkocht = die zie je het meeste rijden (of stilstaan in jouw geval)
jbkleyn zegt
@Henk_he: leaseauto’s worden meestal zakelijk gereden, zijn dus relatief vaker in de spits op de weg.
bmw328ci zegt
@jbkleyn: Leaseauto’s worden meestal zakelijk gereden, scherp, nooit bij stil gestaan….
jack_abarth zegt
@bmw328ci:
Er bestaat ook nog zoiets als private lease ;)
str8six zegt
Toch wel bijzonder, vind de 308 qua design echt een vrouwen auto.
Design_Driven zegt
@str8six: Vind je? Wat is er precies typisch vrouwen auto aan? (en nee ik heb er geen, gewoon benieuwd)
str8six zegt
@sketcher: ronde vormen, vriendelijk uiterlijk, niet heel stoer.
cthijs zegt
@str8six: een kever dus
reistje zegt
@str8six: Het lijkt mij vooral te komen door het simpele feit dat de Peugeot de grootste auto was met 14% bijtelling. De enigste andere auto die daar enigszins aan voldeed was de Auris TS hybride.
@sketcher De lijnen van de 308 SW zijn vrij zacht en rond dat is vrouwelijk.
str8six zegt
@reistje: ja natuurlijk, dat begrijp ik ook. Maar zou dan eerder voor een Skoda Octavia gaan. Niet erg spannend maar wel wat stoerder imo.
les3vents zegt
@str8six: 14% bijtelling en toch 130pk is vgm doorslaggevend geweest
thomasthomas zegt
Geen Mini en Fiat 500?. Toch weer een andere categorie vrouwen dus.
misterdrogba zegt
@thomasthomas: bij Mini en Fiat 500 moet ik spontaan denken aan een vrouw wiens dagbesteding bestaat uit winkelen en haar haar laten kleuren terwijl ze roddelt over hoeveel ze genoten heeft van haar vakantie in Cannes. Bovenstaande auto’s zijn voor vrouwen die werk en gezin combineren, dan is een mini of een 500 uit den boze.
thomasthomas zegt
@misterdrogba: Dus alle vrouwen met een Mini of Fiat 500 zijn zo, okay. Dan zeg ik maar niets meer.
fmgarcia zegt
@thomasthomas: Vrouwen die kopen ipv leasen dus.
boxtarus zegt
@fmgarcia: vrouwen die krijgen Ipv kopen/leasen
lekbak zegt
Ik zie de Passat erin staan en ik realiseer me opeens dat ik die nog nooit heb zien rijden. Dat is toch knap van vw om zo’n anonieme auto te maken, want ze zullen er echt wel zijn.
Rob zegt
@lekbak:
Ik vind dat wel meevallen eigenlijk. Van voren vind ik het een best prominente verschijning. Chique en stoer.
De voorgaande generatie was veel meer een muurbloempje.
lekbak zegt
@Rob: ik vind het op plaatjes ook best een chique auto, eigenlijk gewoon best een mooi product. Maar ze zijn me gewoon nog nooit opgevallen. Terwijl ik over het algemeen best scherp ben op dat soort dingen dus blijkbaar zijn ze toch wat anoniem. Voor mij tenminste wel.
Ram-G-maN zegt
@lekbak: Het zijn heel veel Passat Variant GTE’s in Bilthoven e.o. Heeft waarschijnlijk met fiscaliteit te maken.
dailydriver zegt
@lekbak: passat GTE stationwagon.
henkhupelschoten zegt
Valt me op dat de mannen in duurdere wagens rond rijden. Ik zal hier ook geen conclusie uit trekken…
Henk_he zegt
@henkhupelschoten: Ik doe het wel voor je: mannen hebben gemiddeld een hoger inkomen, mannen zijn bereid om meer bijtelling te betalen om een grotere/duurdere/mooiere/luxere auto voor de deur te hebben staan, mannen rijden gemiddeld meer km’s en willen daarom een grotere/duurdere/mooiere/luxere auto, mannen hebben soms last van compensatiedrang, Als het over auto’s gaat zijn mannen meer merktrouw of merkgevoelig (vrouwen vinden vooral de kleur belangrijk)… Moet ik nog even door gaan? ;-)
wildewesten zegt
@Henk_he: en daarbij heeft de man in de meeste gevallen de gezinsauto
freezzr zegt
@Henk_he: heeft ook wel eens heel vaak niets met conpensatiegedrag te maken. Als je rond de 60.000km per jaar of meer rijd én je hebt het budget dan ga je voor lekker rijden en ontspannen uitstappen na een lange rit…
pinut187 zegt
@Henk_he: mooi gesproken..
mashell zegt
Zo dat is toch wel even een verassing, dat BMW een vrouwenmerk blijkt te zijn.
Dimglor zegt
Ben ik dus een meeloper met mijn V40 ?
Henk_he zegt
@Dimglor: Dat is toch geen verrassing hoop ik? (Ik rijd zelf ook V40, ik zie er tientallen per dag rijden, en ik vind het desondanks nog steeds een van de mooiere auto’s uit het segment)
Dimglor zegt
@Henk_he:
Ik denk er helemaal hetzelfde over hoor.
Mijn baas twijfelde tussen de V40 en een Golf.
Gelukkig voor de V40 gekozen! ;-)
smulders zegt
Ik snap de voorliefde voor stations niet zo goed. Zo is de 308 is een veel betere auto dan de 308SW.
Voor die ene keer IKEA huur je toch gewoon een busje? Of laat het gewoon bezorgen. Om daarvoor nou de rest van het jaar met een zwaardere, langere en minder sportieve auto te rijden.
quincy zegt
@smulders: Ik heb in beide gereden en vind het ‘veel’ beter toch wel meevallen. Alhoewel de hatchback wel beter rijdt, vind ik de SW ook niet slecht rijden voor een station. Hij is een stuk langer, dat merk je wel.
Dus bij de vrouwen zijn de A3 Sportback, Passat en V60 geen e-tron, GTE of plug-in hybrid modellen, maar allemaal diesels/benzine versies?
Helemaal bij de V60 zou ik dat zeer opvallend vinden, aangezien ik zo weinig V60 niet plug-in hybrids zie rijden.
quincy zegt
@smulders: die laatste twee alinea’s zijn richting de auteur @mauritsh bedoeld.
dailydriver zegt
@smulders: de 308 GT line is natuurlijk doodsaai.
michaelb zegt
@dailydriver: Nee, Peugeot is doodsaai
mercedesclk350 zegt
@michaelb: De GTi modellen totaal niet. En Peugeot is wat mij betreft een grote doorstart aan het maken. Die 2016 line-up is van alles maar niet saai.
87sandyd zegt
@smulders: ja want iedereen boeit het of de auto zwaarder is, langer is, en minder sportief is. Want heel Nederland wilt sportief rijden? Ik snap dat je nog niet in die fase zit maar met 2 kleine kinderen is een station wel lekker.
Dat je niet snapt waarom mensen in een station rijden snap ik dan weer niet. Sportief rijden kan je toch niet in Nederland. Een station rijden is veel praktischer. Niet voor die ene keer Ikea, maar met elke vakantie en weekendje uit
audirick1995 zegt
Ik vraag me altijd af waarom niet meer mensen voor een passat cc of de cc kiezen. Mijn ouders hadden een passat cc echt een mooi gaaf ding voor 38.000 euro, ze wouden daarna een cc nemen helaas werd die niet meer geleverd :( tip voor vw! Maak meer cc’s!!!!
stekel zegt
ik heb al wel weer door dat ik toch het verkeerde beroep heb gekozen, ik mag van de baas uit bovenstaande lijstjes alleen de Clio leasen, de rest valt toch echt buiten het leasebudget van de baas.
maar het lijstje is niet geheel verrassend.
moodyblues zegt
“Het zijn vooral de wat kleinere auto’s die het goed doen onder deze doelgroep.”
Klopt van geen kanten:
– 5 auto’s zijn stations (2x D, 2x C en 1x B segment)
– 4 zijn C-segmenters
– slechts 1 B-segmenter
– 0 A-segmenter
Dus door die ene B-segmenter en de station variant ervan, doen kleinere auto’s het goed bij de vrouwen? Dat is 20% van je top 10!
Vergelijken we dat met de mannen:
– 6 stations, waarvan 3x D, 2x C en 1x B
– 3 C-segmenters
– 1 D-segmenter
Conclusie: 2 D-segmenters meer en 1 C-segmenter meer. Dus ja, mannen hebben gemiddeld genomen vaker een iets grotere auto, maar ook hier maar 30% verschil. Dat verklaart ook gelijk het prijsverschil tussen de auto’s van mannen en vrouwen.