Jazeker, je kan ze nog bestellen: gewone sedans! Maar welke moet je kiezen?
Vroeger was het leven zo simpel. De mooiste wagens reden er toen rond. Gorgelende Saab Turbo’s, Amerikaanse V8’s waren nog populair, W123’s/W124 die toen al niet kapot te krijgen waren, Mazda’s werden nog geregeld met wankelmotor verkocht, Mitsubishi Starion Turbo’s gingen driftend de bochtjes door, duizenden Kadettjes, Corsa’s Ascona’s slenterden in de file. Seks was nog vies en gras was groen. Van zure regen, chlamydia, CO2 uitstoot, datingsites en energy drinks had niemand gehoord. A-Ha, Duran Duran en Dire Straits domineerden de ochtendshow op Radio Veronica. Commerciële televisie bestond nog niet en met voetbal wonnen we nog eens wat. Heerlijk.
Ook lekker in die tijd: de vertegenwoordigersauto. Als je het als vertegenwoordiger of manager redelijk voor elkaar had, mocht je een leuke auto van de zaak kiezen. Nog zonder bijtelling: de Groenen hielden hun mond en links was een kant die je geen voorrang hoefde te geven. Elk merk had een middenklasse sedan in de aanbieding. De snelwegen waren redelijk gevuld met Ford Sierra’s, Nissan Bluebirds, Peugeot 405’s, Rover 400’s en Volvo 460’s.
Tegenwoordig is het vooral SUV, MPV, Crossover, Urban, Premium en Lifestyle. Want dat wil je van een leaseauto. Toch? Maar wat als je wars bent van onhandige koetswerkvarianten, premium badges, sportpakketten en performance-uitvoeringen? Wat als je gewoon een een ruime sedan wenst. Gewoon een ruime auto, met een grote kofferbak voor je aktetas. Een dieselmotor om lekker kilometers te vreten. En gewoon de instapper, want hoeveel heb je nu werkelijk nodig? Gelukkig zijn er nog een paar merken die een dergelijke auto in de aanbieding hebben. Vandaag vergelijken we twee nuchtere exponenten van dit genre. De Peugeot 508 en de Toyota Avensis. In de tabel kun je zien wat ze kosten en kunnen:
Merk: | Peugeot | Toyota |
---|---|---|
Type: | 508 | Avensis |
Uitvoering: | Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi | 1.6 D-4D-F Aspiration |
Catalogusprijs: | € 34.190 | € 35.350 |
Fiscale prijs: | € 33.290 | € 34.465 |
Leasetarief: | 760 | 740 |
Vermogen: | 120 pk bij 3.500 tpm | 112 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 300 Nm 1.750 tpm | 270 Nm 1.750 tpm |
Topsnelheid: | 202 km/u | 180 km/u |
0-100 km/u: | 11 sec. | 11,4 sec. |
Verbruik: | 1 op 26,3 | 1 op 23,8 |
CO2 uitstoot: | 95 g/km | 108 g/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.
Wat ons opvalt
Over het algemeen komen de specificaties van de auto’s behoorlijk overeen. Kloeke sedans met een bescheiden dieseltorretje. De Peugeot heeft op papier wat meer spierballen, maar het is de Toyota die de zwaarste kar mag trekken. Qua uitrusting hoef je je geen zorgen te maken: al het belangrijke spul (climate control, bluetooth, audio) zit erop. Er zijn wel een paar kleine verschillen. De Toyota beschikt over verkeersborden-herkenning (handig om boetes te voorkomen!), lane assist en een lichtsensor. Kan de Peugeot pareren? Jazeker. De 508 beschikt standaard over parkeersensoren (voor én achter), DAB-Radio en een navigatiesysteem. Met name dat laatste weegt zwaar mee.
Exterieur
De Peugeot 508 is al weer een tijdje onder ons. Heel even waren de bijtellingsvriendelijke Hybrides populair, maar die tijden zijn alweer voorbij. In de tussentijd heeft Peugeot de 508 lichtjes bijgeschaafd om in de pas te lopen met de Peugeot 208 en 308. Zakelijk is de auto zeer verantwoord: niemand zal er aanstoot aan nemen. Tip: neem geen witte. Dat staat niet op de 508 Berline. Ga voor een donkerblauwe, donkerrode of donkergroene. Dan laat je er achteraf bruin leder inzetten. Heb je een trés chique voiture voor de deur staan.
De Toyota Avensis gaat een jaar langer mee dan de 508. Toen was het typisch zo’n saaie Japanse business-mobiel. Er zat kraak nog smaak aan, maar 2 jaar geleden kreeg de Avensis een facelift. Nou ja, facelift. Het complete front werd verbouwd. Net als bij de 508 was dat gedaan om het familiegezicht over te nemen van de andere Toyota’s. Of het een geslaagde wijziging is, laten we in het midden. Echt fotogeniek is de gefacelifte Avensis niet. In het echt ziet het er echter prima uit.
Interieur
De Peugeot 508 heeft niet eens zo’n verkeerde cockpit. Toevallig is de leverancier van het dashboard dezelfde als Audi gebruikt voor haar modellen. Niet dat het een Audi dashboard lijkt te zijn, maar het zit verzorgd in elkaar. Tuurlijk, op sommige delen voel je echt wel dat het niet zo verfijnd is als een Audi. Maar het ziet er keurig uit, alles zit waar je het verwacht en stuur is bij deze Peugeot nog van een normaal formaat.
Je kan zien dat ze bij Toyota echt hun best hebben gedaan om er wat van te maken. Daarin zijn ze deels geslaagd. Het materiaalgebruik is OK. Niet luxe of verfijnd, maar gewoon goed. De afwerking is uitstekend. Dit is een doorwrochte auto. Minpunten? Het navigatiesysteem zit nogal laag. Ook ziet het er wat verouderd uit. Maar het is verder een prima werkplek om jarenlang te vertoeven.
Rijden
Dit type auto was lange tijd een specialiteit van de Fransen. De Peugeots 504, 405 en 406 waren uitstekende reisauto’s, zeker met een dieselmotor onder de kap. De 508 past uitstekend in dat rijtje. Het onderstel is met name op comfort afgestemd. In een bocht blijft het allemaal stabiel, maar je merkt dat de auto het betere scheurwerk liever overslaat. De motor is een pareltje. Relatief krachtig, smeuïg en heerlijk soepel. Dat kunnen die Fransen goed.
Ook in de Toyota is er qua onderstel nauwelijks reden tot klagen. De auto is iets dynamischer dan de 508. Maar dat is net zoiets als zeggen dat Bob de Rooij iets dynamischer is dan Annie de Rooij. De zitpositie is wel iets beter in de Toyota, alhoewel dat persoonlijk is. Maar het grootste verschil is de motor. De Toyota is net niet onder-gemotoriseerd. In principe kom je met prima met het verkeer mee. Maar met invoegen en inhalen bemerk je dat je al best veel van de maximale power gebruikt. Het is op zich wel logisch. Toyota geeft niet zoveel om diesels en bouwt ze ook nauwelijks meer. Dit blok wordt gewoon ingekocht bij BMW.
Conclusie
Bieden deze auto’s alles wat je nodig hebt? Nuchter bekeken kunnen we dat met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Beide auto’s zijn ruim, comfortabel, gunstig geprijsd, zuinig en voldoende luxe. In principe heb je niet meer nodig dan dit. De nadelen zijn voornamelijk te vinden in het emotionele spectrum. Het is allemaal niet zo spannend (saai). Maar de value for money is echt goed voor elkaar. Als we het vergelijken met de premium vierdeurs C-segment sedans van een paar weken geleden, dan zien we dat de je voor die twee (kleinere) auto’s 100 euro per maand méér betaalt. Kijk, kun je daarvan met moeder de vrouw uit eten.
jack_abarth zegt
Indien de Toyota uitgevoerd is met een CVT dan liever de Peugeot. Zo niet, dan de Toyota voor mij.
't Peugje zegt
Voor mij de Peugeot. Gewoon een knappe kar. Vind de Toyota te saai.
kevin82 zegt
Doe maar allebei niet ?
autodrop zegt
@kevin82: jij blijft fietsen?
kevin82 zegt
@autodrop: dat dan nog liever inderdaad ?
vondick zegt
@kevin82: Bullshit
rufctr01 zegt
@kevin82: jaja
autodrop zegt
Ik kies de Peugeot. Ik vind dat de Fransen qua design erg goed bezig zijn. Rij nu ook een Peugeot en heb niks te klagen.
De Toyota vind ik iets te druk ogen.
toyotafortuner zegt
Mijn Toyota D-segment keus zal altijd de Camry blijven, hoe fraai de Avensis ook is/wordt.
allesmetturbo zegt
De 508 is zoveel fraaier, maar waarom zou iemand zo’n extreem slome motorisering nemen?
sjonniedeluxe zegt
@allesmetturbo: https://fd.nl/beurs/1221036/ing-bankier-mag-geen-vieze-astra-meer-rijden
allesmetturbo zegt
@sjonniedeluxe: kan ik niet openen
sjonniedeluxe zegt
@allesmetturbo: ah ok. Bij ing mag je geen auto met meer dan 105 gram CO2 leasen. Bedrijfsbeleid zou dus een reden kunnen zijn om een dergelijke motorisering te ‘kiezen’.
allesmetturbo zegt
@sjonniedeluxe: ah op die fiets. Dan nog liever een snelle hybride (geen toyota, lees: volvo v60 d6 oid als dat kan in dat budget). Dan zou ik zoeken naar een auto met een softwarematig geknepen motor. Zoals de 114i die van 100 pk te chippen is naar 200 pk omdat het eigenlijk een geknepen 118i (170pk geloof ik) is.
trustmeiamanengineer zegt
Doe mij maar een maatje kleiner met een fatsoenlijke motorisering. Een revente 308 met nieuwe 8AT lijkt me prima. In zo’n hok als deze twee gaat toch niemand voor zijn plezier rijden?
E34M5Touring zegt
Een 308 diesel met een fatsoenlijke motor. Man, wat een treurnis dit zeg.
robert110 zegt
Een licht blauwe, en dat kan alleen bij Toyota. Het zal dus de Avensis worden.
ferrarigolf zegt
Zo’n Belgische kentekenplaat staat toch echt op iedere auto lelijk. Vaak zijn ze dan ook nog roest, omdat je ze in principe eindeloos kunt meenemen naar je nieuwe auto.
Het is dan ook echt triest als je een mooie Mercedes ziet rijden met zo’n skere plaat.
WinkeB zegt
@ferrarigolf: dat elke andere nationaliteit deze opmerking maakt, tot daar aan toe. Maar een NL’er (dat neem ik toch aan) die vind dat Belgische platen er niet uit zien, is wel heel gedurfd.
saxoke zegt
@ferrarigolf: klopt niet echt. sinds 2010-2011 ongeveer hebben we hier nummerplaten met 7 karakters. sinds toen worden alle auto’s die op naamgezet worden met het nieuwe soort nrplaat de weg op gestuurd. enkel gepersonaliseerde platen mogen nog minder karakters hebben.
oja, als er 1 land is waar ze de mottigste platen van de wereld hebben dan is het Holland wel. da geel trekt nu es echt op geen kloten en verneukt gewoon elke auto!
2wheeler zegt
R.I.P. zaad
henk123456 zegt
Heerlijke intro! Hoewel ik net te jong ben om dit mee te hebben gemaakt herken ik het beeld van het ‘simpeler’ leven wel
shibby zegt
Maakt Toyota nog diesels?
jack_abarth zegt
@shibby:
“Toyota geeft niet zoveel om diesels en bouwt ze ook nauwelijks meer. Dit blok wordt gewoon ingekocht bij BMW.”
oemplus zegt
Kiezen tussen een Fransoos en een Japanner, makkelijker kan het niet..
rufctr01 zegt
@oemplus: tja, de Fransoos dus. Als ik een auto met problemen wil koop ik wel een Audi
oemplus zegt
@rufctr01: Waarom Audi hierbij betrekken? De keuze gaat tussen een Peugeot en een Toyota?
Robert zegt
(…) de Groenen hielden hun mond en links was een kant die je geen voorrang hoefde te geven. @willeme: heerlijk, deze. Die houden we aan als slogan. Nog wel een kleine kritische noot: in je slotalinea trek je de vergelijking met de 4-deurs C-segmenters, dat deze 100 euro duurder uitpakken dat de 508 en Avensis; dat geldt alleen maar voor de Mercedes CLA. De A3 Limousine viel/valt qua leaseprijs zo’n beetje tussen de twee genoemde auto’s in.
En on-topic: kies ik met het hart, dan zeg ik 508, kies ik met het verstand, dan kies ik voor de Avensis. Maar eerlijk gezegd zou ik, als ik én het hart én het verstand allebei even zwaar zo laten meewegen, eerder kiezen voor een Mazda 6.
redbeams zegt
@RRRobert: Mazda6 is het mooiste in dit segment.
Wel is de achterbank wat krapper en heb je zo’n hoge bult op de achtervloer…zelfs in de cx-5.
Daar heeft mazda dus wat werk aan voor de volgende versies.
PeugeotGTI zegt
Toen ik Nissan Bluebird las, wist ik dat het stuk van @willeme was.
OT: Ongezien de Peugeot, verreweg de mooiste van de twee. Betrouwbaarheid maakt minder uit want lease. Simpele keuze dit keer.
jonasautoliker zegt
508, sowieso
janmetdelangeachternaam zegt
Als dit een aantal jaar geleden werd gevraagd had ik blindelings voor de Toyota gekozen. Nu echter is Toyota flink achteruit gegaan qua kwaliteit. Reed laatst in een Toyota auris touring en het viel me zwaar tegen.
oemplus zegt
@janmetdelangeachternaam: Kwaliteit is nog steeds vele malen hoger dan die van Peugeot, of je het nou wil geloven of niet. En dat zegt meer over Peugeot dan over Toyota..
janmetdelangeachternaam zegt
@oemplus: laat ik het anders verwoorden. Niet zozeer de kwaliteit als in betrouwbaarheid, maar wel als het gaat om het gebruik van materialen en het rijgedrag. Naar mijn mening waren die echt ongelooflijk slecht
rufctr01 zegt
De Peugeot, mooiere auto en een fijne diesel!
rikus zegt
De Peugeot en de Toyota hebben de twijfelachtige eer om op een gedeelde laatste plek te staan in het lijstje van auto’s die ik zou kiezen in dit segment.
LaLancia zegt
Voor mij de 508. Ik vind dat, zeker als berline, nog altijd de fraaiste middenklasser. En het rijdt ook heerlijk. Enig nadeeltje; hij is er helemaal niet in het rood! Bij de 508 is het wit, grijs en zwart wat de klok slaat. Voor een bordeauxrode 508 moet je helaas naar China…
matthijsm zegt
Volgende week is ze een jaar bij mij, en na 40dkm bijzonder tevreden mee. Toegegeven, de navigatie is wat gedateerd qua bediening, ik kan maar een apparaat tegelijk koppelen aan de bluetooth – en gelukkig is LED verlichting en de HUD nu inmiddels wél standaard. Maar wat een heerlijke, comfortabele, reisauto. En voor dat geld (lease) met mijn lengte (1.99) is er voor mij volgens mij weinig meer comfortabel te krijgen. Dankzij de actie van Peugeot vorig jaar met gratis automaat. Gebruikt iets (!) meer diesel dan de fabrieksopgave, maar wat een plezierige auto. Alleen inderdaad jammer dat deze niet leverbaar is in het rood; daar heb ik zelfs nog nooit een Chineze foto van gezien.
matthijsm zegt
@matthijsm: En de link naar de verbruiksmonitor. https://www.autoweek.nl/verbruik/20053/peugeot-508-blue-lease-executive-16-bluehdi-120-2016