Hoe wil jij je stoere zevenzitter hebben?
De opkomst van de MPV ging bijna net zo snel als het vertrek. In de jaren ’80 kwamen Renault en Chrysler met respectievelijk de Espace en Voyager. Deze full-size MPV’s bestaan nog steeds, echter in zeer aangepaste vorm. Het zijn nu hippe reispaleizen en rollende pakhuizen. Fraai zijn ze absoluut, maar ruimer en praktischer niet. Op een paar fabrikanten na is de grote MPV helemaal uit de gratie. Volgens de fabrikanten kwam dat deels door de almaar groter wordende Midi-MPV.
Maar ook dit type auto moet in populariteit inboeten. De reden is simpel te verklaren: cross-overs. Om aan te geven hoe snel deze markt aan het verplaatsen is, hebben we twee merken die niet dominant vertegenwoordigd waren in het MPV segment. Moederbedrijf PSA was er als de kippen bij om Citroen te voorzien van de Xsara en C4 Picasso, maar Peugeot kreeg pas in 2009 een eigen midi-MPV; de 5008. Voor Skoda geldt hetzelfde. Ondanks dat het de nuchtere tak van VW is, heeft het merk nooit een MPV-achtige gekend. Des te opmerkelijker is dat de sportieve tak Seat wél diverse MPV’s (Alhambra, Altea XL) in het gamma heeft gehad.
Nu zijn beide merken uitstekend vertegenwoordigd in een segment dat razend populair is: die van de praktische, compacte cross-overs. Beide auto’s zijn nog behoorlijk nieuw en interessant voor de man/vrouw die opzoek is naar een stoerder alternatief dan de traditionele midi-MPV. We zijn uitgegaan van redelijk pittige benzinemotoren en een behoorlijk luxe uitrusting. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Auto: | Peugeot 5008 Blue Lease Premium 1.6 e-THP | Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech Style Aut. |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 41.050 | € 40.230 |
Fiscale prijs: | € 40.240 | € 39.405,00 |
Leasetarief: | € 630 | € 635 |
Vermogen: | 165 pk bij 6.000 tpm | 150 pk bij 5.000 tpm |
Koppel: | 240 Nm bij 1.400 tpm | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Topsnelheid: | 206 km/u | 198 km/u |
0-100 km/u: | 9,2 sec. | 9,6 sec. |
Verbruik: | 5,8 l/100km | 6,3 l/100km |
CO2 uitstoot: | 133 gram/km | 143 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen zijn een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. Gezien het exclusieve karakter van de gekozen auto’s in dit artikel is de leaseprijs slechts een indicatie. De prijs kan zeer sterk afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Dat twee totaal verschillende filosofieën in real-life, op papier toch veel overlap vertonen. Beide auto’s zijn behoorlijk kloek voor hun segment. Er zijn wel een paar verschillen. De Peugeot is zoals je kunt zien sterker dan de Skoda, maar weegt ook nog eens 100 kg minder. De Skoda ziet er niet alleen groter uit, hij is het ook. De Peugeot heeft echter een 5 cm langere wielbasis. Belangrijk voor de caravaneigenaar: de Peugeot mag 1.350 kg trekken, fiks minder dan de 1.800 kg die je achter de Skoda mag hangen. Qua uitrusting zijn er geen grote verrassingen en dat is positief. In principe zit alles wat je nodig kan hebben erop. Dat ziet er niet eens zo verkeerd uit. Als je de configurator aanslingert en nul opties toevoegt is dit het keurige resultaat:
Peugeot 5008:
Skoda Kodiaq:
Exterieur
De verschillen hadden niet groter kunnen zijn. Laten we beginnen met de Peugeot. Het lijkt alsof er in de omgeving van Socheaux verdovende middelen in het leidingwater zit. Het is een zeer bijzonder ontwerp. De neus valt direct op dankzij de kenmerkende lampenwinkel. Aan de zij- en achterkant heeft Peugeot een geinig trucje gebruikt. Door een gedeelte van het dak zwart te houden, lijkt de 5008 compacter dan deze is. Met andere woorden: wel een vlot uiterlijk, gecombineerd met voldoende binnenruimte. Mocht je de auto op de plaatjes niet mooi vinden, zorg dan dat je hem in het echt ziet. Dit is typisch zo’n design dat het beste werkt in 3D.
De Skoda is veel behoudender. Met de Roomster en Yeti wilde het Tsjechische merk nog wel eens een uitstapje maken. Dat wil niet zeggen dat de Kodiaq een lelijke auto is. Integendeel. Het is gewoon een kloeke en ruime crossover. Ook hier aparte koplampen. Ergens leek het de ontwerpers een goed idee om de Kodiaq hele platte lampen te geven, maar de mistlampen konden daar niet in verwerkt worden waardoor ze er alsnog onder zitten.
Interieur
Ook aan het interieurdesign kun je zien dat de heren ontwerpers bij Peugeot veel meer vrijheid hadden om met iets leuks op de proppen te komen. Wederom enorm afhankelijk van je smaak, maar saai is het absoluut niet. Het stuur is bijzonder compact qua afmetingen, dat moet je ding zijn. Verder is het erg clean zonder kaal te zijn. De middentunnel is een plaatje om te zien. Puik werk.
Bij de Skoda zijn er absoluut geen verrassingen te vinden in het interieur. De Kodiaq heeft een heel rechttoe, rechtaan interieur. Het steekt overigens allemaal prima in elkaar en alles zit precies waar je het verwacht, maar echt een gevoel van luxe heb je niet direct. Ook in een duurdere uitvoering heb je niet het gevoel in iets bijzonders te zitten.
Rijden
Voor dit onderwerp kunnen wij ons wenden tot crossover-specialist @CasperH. De Peugeot maakt zijn uiterlijk waar door ook daadwerkelijk sportiever te rijden. Het is geen oncomfortabele auto, maar de nuance is aanmerkelijk meer naar een strak weggedrag dan lekker deinen. Mocht je door het SUV-gehalte van de auto denken dat de 5008 iets klaar kan spelen in het terrein, dan kom je van een koude kermis thuis. Maakt in principe niet uit, want het ruigste werk wat de 5008 waarschijnlijk moet doen is drempels in Almere-Hout trotseren. De bevindingen van Casper vind je in deze rijtest.
De Skoda Kodiaq is gespeend van welke vorm van sportiviteit dan ook. Het is vooral een heel erg comfortabele auto. Voor sommige mensen wellicht te comfortabel. De motor is minder potent dan de Peugeot en dat merk je wel, ook in combinatie met het hogere gewicht. Nu zijn dit soort cross-overs sowieso geen gooi- en smijtauto’s, maar zelfs Bert Visscher wordt rustig van rijden in een Skoda Kodiaq. De Skoda Kodiaq kun je met vierwielaandrijving krijgen en daarmee zou je, ook in combinatie met de grotere bodemvrijheid iets ruiger terrein kunnen opzoeken. De rijtest kun je hier bekijken.
Conclusie
Twee totaal verschillende benaderingen voor exact dezelfde doelgroep. Qua prestaties, prijs, ruimte, uitrusting en functionaliteit zijn de auto’s zeer aan elkaar gewaagd. Het grootste verschil zit ‘m in het karakter. De 5008 heeft die typische ‘Joie de Vivre’ terwijl de Kodiaq heel erg nuchter is. Dan is het nu aan u, waarde lezer. Voor welke auto kies jij? En nog belangrijker: waarom?
toyotafortuner zegt
>Hoe wil jij je stoere zevenzitter hebben?
Een witte model van mijn naamgenoot. TRD-pakket, 3.0 diesel erin.
Maar nu even serieus:
De Peug. Hij oogt net wat leuker.
stationcar zegt
De 5008, want hij is veel creatiever. Of hij ook mooier is is een tweede (in mijn ogen wel) maar creativiteit moet beloond worden.
Zeker in autoland.
berlinetta zegt
De Peugeot. Dan heb je tenminste nog het gevoel in iets leuks te rijden. De Skoda is me te clean, ondanks dat het zeker geen lelijke auto is.
parttimeautospotter zegt
5008. Is toevallig dezelfde uitvoering als die wij krijgen, alleen met andere motor.
davv zegt
Alllebei leuke wagens, maar ik zou toch voor de Skoda gaan. Lekker strak.
pier zegt
In alle opzichten de Peugeot, wat een suffe burgerl*llen bak is die Skoda!
viezefreddyw zegt
Normaal gesproken zou ik zeggen de 5008. Ik vind hem ook gewoon mooier. Maar ik kan maar niet wennen aan de tellers en het kleine stuur. Dat past in mijn ogen totaal niet bij dit formaat auto. Leuk in een 308 en lager, maar in hogere segmenten hoeft het van mij niet.
Voor de rest vind ik het interieur van de 5008 wel erg leuk. Het is speels maar toch volwassen. Het interieur van de Skoda vind ik een tikkeltje saai maar het past wel bij het merk. Het exterieur van de Peugeot vind ik een stuk mooier. Ik vind het best wel een fraai ding. De Skoda is een typische Skoda. Burgerlijk, een tikkeltje saai maar wel degelijk zoals je van hem kan verwachten.
Ik kies de Peugeot, ondanks het vreselijke stuur(tje) en tellers.
kara zegt
@viezefreddyw: ik rij vaak in de Peugeot, naja in de 3008 want de 5008 is nog niet echt in Nederland. Maar het interieur in de 3008 & 5008 is hetzelfde.
het stuur die lijkt zo klein en niet fijn. tot je ermee rijd want wat stuurt het toch fijn. ik raad je aan om eens een proefrit te maken. & over de tellers. Je hebt 5 verschillende soorten tellers.
viezefreddyw zegt
@kara: @berlinetta: Het spijt me jongens, ik heb het een kans gegeven door met een 308 SW en 3008 te rijden en ik vond het helemaal niets. Mijn voorkeur gaat uit naar een dun en groot stuur. Dat van Peugeot is mij te dik en te klein. Ik kan er niets aan doen…
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Aha, ik hou juist van dikker en kleiner ;)
kara zegt
@viezefreddyw: Ik respecteer je mening. smaken verschillen gelukkig maar ook he :)
dieterwieter zegt
@viezefreddyw: als je een dun en groot stuur wil hebben moet je maar een oude Kever kopen. Of een Rolls. ?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Dat kleine stuurtje is toch wel prettig hoor. Paar weken terug met een 308 SW naar Oostenrijk gereden. Ik vond het zelf fijn in de hand liggen. Maar ik ben het met je eens dat het er wel een beetje vreemd uit ziet in zo’n grote auto.
faalhaas zegt
Als ik dan toch moet kiezen, dan ga ik voor de Skoda. Om voor elke optie door een menu heen te gaan om je temperatuur te veranderen vind ik helemaal niets.
dieterwieter zegt
@faalhaas: speel je bij jouw thuis ook zo veel met de thermostaat dan? Zowel in de auto als thuis staat is al jaren op 21,5. Ik zie het probleem niet. ?
E34M5Touring zegt
De Skoda kwam op andere persfoto’s beter uit de verf vind ik. Zoals ie nu getoond wordt is het wel een bijzonder a-sexueel voertuig. Doe de Peug maar. Al zou ik zelf nooit zoiets nemen. Niet mijn segment dit.
lincoln zegt
@e34m5touring:
Beter had ik het niet kunnen verwoorden ..
lekbak zegt
Bijna 300 euro aan bijtelling elke maand. Daar kan ik bijna een w124 van op de weg houden als ik ook 19ct per km krijg van de baas. Dat beetje extra wat het me zou kosten mocht het tegenvallen met reparaties maakt me dan niet zoveel uit (als het meezit ben ik voor ruim minder klaar).
Maargoed, lease dus. De Peugeot want de skoda is veels te saai, en niet mooi genoeg om dat te compenseren.
freezzr zegt
@lekbak: das mooi maar niet iedereen wil in zo’n oude bak rijden.
Jansen zegt
Zeker de Peugeot. Ik hou niet van saai.
db87 zegt
Toch de 5008 ivm lager gewicht en de betere wegligging.
flutterby zegt
Grappig om je woonplaats voorbij te komen. 9/10 kent het niet eens.
Griffin zegt
@flutterby: *zwaait naar buurman*. Veel van die Peusjes zal je hier niet tegenkomen overigens (om over die Skoda’s maar te zwijgen) ;).
Anyway, nooit een Skoda. Never. Jamais. Nimmer. Als ik echt tussen deze twee moest kiezen werd het dus de Peus. Het voorfront van die skoda ziet er niet uit trouwens.
abdoelklapstoel555 zegt
Mooiste MPV is de Opel Zafira met OPC pakket ! Als ik veel ahmets en hassans had wist ik wel wat ik zou kopen..
jack_abarth zegt
Ik vind ze allebei helemáál niks.
Geen idee of de auto als 7-zits beschikbaar is, maar dan toch liever de Seat Ateca. Die zal qua prijs niet veel onderdoen.
Edge zegt
Wat ik belangrijk vind bij de 5008 is dat ‘ie uitgevoerd wordt met de Full LED koplampen. Alleen dan krijg je het strakker aangesneden front zoals we dat ook op de blauwe en goudkleurige exemplaren uit het artikel zien. Kies je die niet, dan krijg je een wat bravere bumperpartij zoals het witte basismodel.
Wat de keuze tussen de twee betreft zou ik voor de 5008 gaan. Ik vind hem zowel van buiten als van binnen mooier dan de Kodiaq. De verhoudingen lijken bij de 5008 wat beter te kloppen, terwijl de Kodiaq iets te lang oogt. Daarnaast is de Kodiaq iets braver terwijl de 5008 lekker uitgesproken is. Zeker in dit segment, waar de auto’s vaak toch al vrij saai zijn, is die uitgesproken designtaal een leuke bijkomstigheid.
Het interieur van de Peugeot vind ik erg mooi. Alles wat je nodig hebt zit op een mooie manier weggewerkt waardoor het interieur heel erg minimalistisch oogt. Ik hou daar wel van. Uiteraard blijf ik kritisch op de positie van het tellerhuis en het kleine stuurtje, maar daar stap ik graag overheen als het betekent dat ik een 5008 kan rijden in plaats van een wat saaiere Kodiaq.
marcelvanderheijden zegt
Sowieso de Skoda. Beter onderstel, Canon geluidssysteem, betere automaat en tijdloos uiterlijk tov de Peugeot
jaso013 zegt
En nog een saai model erbij…. wat een poepauto die skoda!. De 5008 dus voor mij aub.
raoufff zegt
De Kodiaq! Peugeot moet ns een keer stoppen met Fisher Price als leverancier voor hun stuurtjes
cloverleaf zegt
@Autoblog redactie. Is het geen idee om bij de “lease maar en soort gelijke rubrieken” een poll te plaatsen? Lijkt me best geinig om te zien wat de uiteindelijke uitslag zou zijn.
On-topic, de 5008, maar liever beiden niet. Inderdaad de SUV’s voor de vinex wijken van NL
willeme zegt
@cloverleaf: Ik zal het bij deze aan @autoblogger voorstellen ;)
smoked zegt
@cloverleaf: dan word het erg voorspelbaar met de VAG haat hiero…
dieterwieter zegt
De 5008 is samen met de Citroën C4 Gr Picasso zowat de enige in zijn klasse met nog 3 individuele zetels achteraan waar je ook effectief 3 kinderstoelen/zitjes kan plaatsen. De concurrentie is op de achterbank allemaal 2 + 1/2 zit. Bij de Peugeot en Citroën is er geen middentunnel en geen inspringende middenconsole die alleen maar fors in de weg zit voor diegene die in het middenveld op de achterbank mag/moet zitten. Voor een gezin met 3 kids is er dus heel weinig keuze/is de keuze snel gemaakt.
alloallo zegt
skoda met 190pk diesel! nod doubt.
mercedesw140 zegt
Voor mij de Peugeot! Ik wil absoluut niet gezien worden in zo’n suffe Skoda.
Ik hou ook altijd wel van Peugeots en Citroëns. Ik vond de 205 altijd de laatste leuke Peugeot maar sinds de 208 en de 308 zijn ze weer erg goed bezig in Sochaux.
PeugeotGTI zegt
Zie nickname. Discussie overbodig.
sjonniedeluxe zegt
@PeugeotGTI: Peugeot 5008 GTI?
zjos zegt
De Kodiaq. Hij is veel ruimer en als ik iets als prettig heb ervaren in een auto is het ruimte. Daarnaast is het dashboard van de Skoda ook veel mooier. Dat van de Peug is een beetje vreemd en druk in elkaar gefrutseld net zoals Ford dat in de focus ook doet.
dieterwieter zegt
@zjos: wat bedoel je met “ruimer”? Kruip eens met 3 man in een Skoda en daarna in de 5008. Koffer (zonder optionele noodzitjes) idem dito. Je zal vaststellen dat de Skoda het onderspit delft.
menaz zegt
Skoda heeft met de Roomster wel een MPV gehad.
Uit deze 2 zou ik de Kodiaq kiezen. Mooie wagen.
Benny_Weisz zegt
Wat zou die Skoda volgeladen mogen wegen?
Ik gok op zo’n +/- 1.800 kg.
Hang daar nog eens een Eriba achter van pak ‘m beet 1.700 kg. en je zit aan aan totaalgewicht van 3,5 ton.
En dat moet je de Alpen over zien te krijgen met een 1.4 motor….
Sterkte ermee!
henkhekje zegt
1850kg trekken met een 1.4 volkswagen motor.. Dat kan echt nooit goed gaan
730ld zegt
Allebei niet. Want.
G-r-a-s-m-a-a-i-e-r m-o-t-o-r
sjeemsbond zegt
Doe mij maar een fiets vd zaak.. wat een hokken. Je zal er maar in moeten rijden..