Rappe kilometervreters voor papa, maar welke moet je leasen?
Wat zijn dingen die je wenst in een auto? Ruimte? Snelheid? Comfort? Luxe? Al twijfelen we of dat echt zo is, want als we om ons heen kijken op de snelweg dan zien we van allerlei auto’s, maar weinigen voldoen aan alle bovengenoemde eisen. Uiteraard, het wordt anders al snel een duur geintje. Toch gaan we vandaag kijken wat de mogelijkheden zijn.
Het koste even tijd, maar we hebben twee gegadigden gevonden. Je moet er wel twee kernwaarden voor opzij zetten: ‘Premium’ of ‘SUV’. De Peugeot 308 SW GT (HDI 180) en Volkswagen Golf GTD Variant zijn van alle markten thuis. Beide zijn onlangs nog opgefrist en kunnen er weer een paar jaar tegenaan. In deze aflevering van ‘Lease Maar’ gaan we kijken wat je nu krijgt voor je geld. In onderstaande tabel kun je de belangrijkste gegevens aanschouwen:
Merk: | Peugeot | Volkswagen |
---|---|---|
Type: | 308 SW | Golf Variant |
Uitvoering: | GT 2.0 Blue HDI 180 | GTD Business |
Catalogusprijs: | € 43.840 | € 44.350 |
Fiscale prijs: | € 43.000 | € 43.480 |
Leasetarief: | € 870 p.m. | € 880 p.m. |
Vermogen: | 180 pk bij 3.750 tpm | 184 pk bij 3.500 Nm |
Koppel: | 400 Nm bij 2.000 tpm | 380 Nm bij 1.750 tpm |
Topsnelheid: | 220 km/u | 229 km/u |
0-100 km/u: | 8,4 sec. | 7,9 sec. |
Verbruik: | 1 op 21,7 | 1 op 20,8 |
CO2 uitstoot: | 120 g/km | 125 g/km |
Wat ons opvalt
Beide auto’s zijn over het algemeen goed uitgerust. Dikke velgen, luxe interieur, navigatie, elektrische ramen rondom, goede audio: dat zit er allemaal wel op. Zijn er dan ook verschillen? De Peugeot is iets completer uitgerust. Zo heeft de 308 SW GT de beschikking over Lane Assist, verkeersbordenherkenning (hoe hard mocht je hier ook al weer rijden?), LED-koplampen, achteruitrijcamera en een ‘comfortsleutel’. De Golf pareert met stoelverwarming en een alarm. Verder is alles dik voor elkaar.
Exterieur
De Peugeot 308 SW is van huis uit een keurige auto. Niet bijzonder spannend, maar ook zeker niet lelijk. De ‘GT’-behandeling heeft het ontwerp zeker goed gedaan. Het is een dikke auto om te zien. De aangezette bumpers en grote wielen doen veel voor de uitstraling. Lekker kleurtje erop en het is een auto waar je je absoluut niet voor hoeft te schamen. Tegelijkertijd is het niet té extrovert. Je kan absoluut bij klanten voor komen rijden zonder dat ze denken: “Ah, vandaar de hoge gages!” Tenzij de klant zelf nog zo’n oude bijtellingsvriendelijke variant heeft met kleine wieltjes.
Bij de Golf GTD Variant is het min of meer van hetzelfde laken een pak. Ook hier is de Golf een stukje smakelijker aangedikt. Er is ook een verschil. De Peugeot heeft nog iets van een Mediterrane charme. Veel Germaanser dan de Golf gaat het niet worden. Het is absoluut een dikke C-segmenter om te zien, maar het heeft iets minder sjeu dan de Peugeot. Ook hier hoef je niet bang te zijn voor jaloerse blikken. Zo’n Golf is natuurlijk altijd zakelijk verantwoord.
Interieur
Peugeot heeft enkele jaren geleden een nieuwe designfilosofie ingezet op het gebied van zowel exterieur (geen grote muilen meer!) en interieur (strakker dan voorheen). Bij de 308 valt meteen op dat het stuurwiel wat kleiner is en een iets andere positie kent. Voor sommige mensen is het geen probleem, anderen vinden het verschrikkelijk en er zijn veel klanten die het juist erg prettig vinden. Omdat de opzet wat anders dan anders is, heb je even een gewenningsperiode nodig. Kudos voor de ontwerpers overigens, want het ziet er erg strak uit zonder saai te zijn.
Bij de Volkswagen Golf gaat het er andermaal erg voorspelbaar aan toe. Dat houdt in: fraaie materialen en een keurige afwerking. Ook de ergonomie is fantastisch Duits. Alles zit precies daar waar je het verwacht. Je voelt je er direct in thuis. Aan de andere kant is het wel erg voorspelbaar en saai. Het is uiteraard persoonlijk, maar de 308 toont wel aan dat het ook anders kan. Wel leuk is het ruitjesmotief in de bekleding. Leuke touch. Maar moest alles perse grijs zijn? Bij een GTI (niet leverbaar als Variant) krijg je vrolijkere kleurtjes. Qua ruimte zit je goed bij zowel de Golf als de 308: meer dan 600 liter bagageruimte, klap je de achterbank neer dan bieden beide 1.600 liter. Niet mis voor een C-segment auto.
Rijden
Dit is natuurlijk de reden waarom je deze auto’s kiest. Het zijn redelijke leasebedragen voor een auto met deze kwaliteiten. De Peugeot trakteert met een buitengewoon prettige 2.0 HDI dieselmotor met maar liefst 180 pk en 400 Nm. Daarmee blij je de A180 CDI’s van dit land wel mee voor. Van 0-100 km/u lijkt het wel mee te vallen, maar deze auto’s zijn uitermate goed in de tussensprints. Het is voornamelijk een praktische gezinsauto, maar je kan er wel degelijk een bocht mee om. De automaat is niet verkeerd, maar er zijn betere.
Zoals in de Golf. De DSG is een fijne bak voor deze motor. De Golf GTD is ietsjes krachtiger en dat zie je terug in de sprint en op topsnelheid. Ook hier is de tussensprint het sterke punt van de auto, alhoewel het meeste op conto van de automaat kan komen. De Golf is een auto die gewoon goed rijdt. Prima balans tussen sportief en comfortabel, alhoewel het iets teveel naar comfort neigt voor een auto met de GTD badge. Onwillekeurig verwacht je toch ietsjes meer.
Conclusie
In principe is dit alles wat je nodig hebt qua auto’s. Ze zijn ruim, compleet, snel en behoorlijk zuinig bovendien. Je baas zal er niet zo snel een probleem mee hebben. Rationeel gezien kun je geen verkeerde keuze maken. Spotgoedkoop zijn ze niet, maar zoals je kunt zien krijg je er een hele hoop voor terug. Je komt niets te kort. Voor dit geld heb je een ook een krappere, kale crossover met een premium badge.
Welke dan te kiezen hangt eigenlijk heel erg af van je smaak. De Peugeot is iets meer gericht op de liefhebber terwijl de Golf eigenlijk nergens slecht op scoort. Behalve dan wat subjectieve puntjes als design en sfeer aan boord.
TimoBac zegt
Noem mij saai maar de VW is een fijnere auto en zou dus mijn keuze zijn.
wimof zegt
@timobac: En in elkaar geschroefd met een andere mentaliteit.
rufctr01 zegt
@TimoBac: de Peugeot zit beter en rijdt beter. Ja, ik heb ze beiden geprobeerd.
pvgggg zegt
@rufctr01: voorkeur, geen feit
oemplus zegt
@rufctr01: Goh..
Stefje zegt
@rufctr01: jammer alleen dat het stuur zo slecht in de hand ligt. Alleen al om die reden voor mij de vw.
bakboord1 zegt
@rufctr01: ik heb ze ook beide geprobeerd maar de peug is gemaakt voor kleine mensen. Met mijn 1.96 zit ik zo hoog dat ik enkel nog de zonneklep boven de voorruit zie.
Erg mooie auto om te zien maar ik laat m aan me voorbij gaan.
fouadski zegt
@rufctr01: je hebt helemaal niks uitgeprobeerd. Jouw haat jegens VAG is zo enorm dat je veel uit je duim zuigt. Je reageert ook alleen maar op artikelen waar VAG in voor komt. Beetje zielig hoor
inbedrijf zegt
@fouadski: Ah fijn het is mij niet als enige opgevallen.
Ontopic: Peugeot heerlijke auto lekker frivool, maar niet mijn ding. Als golf fan, zeker voor de GTD gaan. Hopelijk hebben ze nu wel een menu optie om dat irritante speaker uitlaat geluid uit te zetten, bloed irritant met 120 op de cruise control
87sandyd zegt
@inbedrijf: Het valt iedereen op. Eigenlijk is hij de enige die het niet opvalt. Je zal maar een leven hebben waar je op elk VAG-gerelateerd artikel iets negatiefs moet zeggen..
redbeams zegt
@fouadski: Uh tja zeg nou zelf dat is toch tof om op AB te zeggen of niet?
Hoeveel personen hebben bijv de prius uitgeprobeerd hier op AB?
mike0709 zegt
Qua looks ga ik voor de 308, logisch want ik rij er zelf 1 in de lease. Maar als je kijkt naar bediening en gemak in het interieur ga ik voor de VW. Ik rij nu 3 maanden met de 308 en ik kan me niet altijd even goed vinden met het touchscreen.. VW is daar toch wat makkelijker in, meer knoppen maar wel functioneler (ook dat is ervaring door vorige lease-vw).
viezefreddyw zegt
Qua interieur ga ik voor de VW, voor het eerst…
Ik vind de ergonomie van het interieur van de Peugeot vreselijk. Ik zie het al aan de foto, het lijkt allemaal erg scheef te staan. Dat enge kleine stuurtje met de hooggeplaatste tellers vind ik maar niets en ik vind het vreselijk dat werkelijk alles via het touchscreen moet. Qua interieur heeft de VW het een stuk beter voor elkaar.
peug206 zegt
@viezefreddyw: dat is ook mijn mijn keuze op gebaseerd zou zijn. De golf omdat het toch het interieur is waar je tegenaan moet kijken. Qua looks is de Peugeot gewoon de betere. Maar dat stuurtje en de plaatsing van navi met dat touchscreen maakt dat ik toch voor de golf ga.
Eigenlijk alleen al om het stuurtje… want het stuurt me toch een partij beroerd…
ettie zegt
@viezefreddyw: het stuurtje went wel, de rest inderdaad niet. En dan gaan de stoelen ook nog eens te weinig naar beneden, waardoor je het gevoel hebt dat je op de auto zit. Ik zou ook voor de golf gaan in dit geval.
lincoln zegt
Whahaha ..
9 meier per maand alimentatie ..
toyotaprius zegt
@lincoln: sponsor je Congo?
E34M5Touring zegt
Ik zou de Peug nemen omdat ik die erg fraai vind in deze trim en kleur. Dat ze qua prijs zo aan elkaar gewaagd zijn had ik niet verwacht.
ardonjr zegt
Ik heb sinds een maand de Volkswagen Golf Variant 150pk (dus net niet de GTD) maar met de juiste opties is dit echt een heerlijke wagen om lekker mee te forensen. Een collega van me heeft de 308 en loopt niets anders dan te foeteren op dat ding. Sorry dat ik het zeg, maar de 308 qua kwaliteit en afwerking echt niet tippen aan de Golf. Ik ben helemaal geen VW/Golf fan ofzo (ik rijd privé een Giulietta MultiAir 170pk, want veel leuker in het weekend) maar ik zou absoluut, zonder twijfel, zo weer voor de Golf gaan.
berlinetta zegt
Voor mij de Peugeot. Vind ik een stuk leuker om te zien en dat interieur kan ik ook wel waarderen. Ben eens met een 308 SW naar Oostenrijk gereden en ik vond dat kleine stuurtje wel prettig. De auto reed ook fijn.
Ook vind ik de Peugeot iets meer auto dan de Golf. Die ziet er wat ielig uit. En dat interieur mag dan erg goed in elkaar zitten, maar ik vind het echt niet mooi op te zien.
blo3to3t zegt
@berlinetta: ik heb het precies andersom, ik heb ervaring met beide modellen.
henk_he zegt
Ik vond de 308 in het begin best een leuke verschijning, zeker ten opzichte van zijn voorganger. Maar hij rijpt slecht. Ik vind het ontwerp, met name de achterkant, al gedateerd aandoen. Ook het interieur is gewoon niet ergonomisch. Als ik zou moeten kiezen, dan helaas toch de Golf.
karhengst zegt
Tenzij ik bij een proefrit enorm op de Peugeot afknap zou ik niet eens bij VW binnenwandelen. De Ford Focus ST Tourer zou echter ook nog een kanshebber zijn.
blo3to3t zegt
@karhengst: dat is een ontzettend verouderd model, het zou Ford dieren om snel met een opvolger te komen.
rufctr01 zegt
De Peugeot, ziet er beter uit en een gaver interieur. Verder zijn de stoelen beter en het interieur vind in helemaal top!
inbedrijf zegt
@rufctr01: hij heeft zelfs twee keer nodig om zijn haat jegens VAG aan te geven. Probeer in ieder geval een beetje objectief te zijn.
janmetdelangeachternaam zegt
Het toppunt van de koppel curve zit op 1250 toeren bij de golf? Dat is net iets meer dan stationair. Wist dat het bij diesel laag lag, maar niet zo lag
karhengst zegt
@janmetdelangeachternaam: Dat klopt ook niet, het moet 1750 zijn voor de Golf. Dusdanig laag red je zelfs met een dubbele turbo nog niet.
karhengst zegt
@karhengst: @willeme
Misschien kan het nog aangepast worden in het artikel? :)
willeme zegt
@karhengst: Check! Moest inderdaad 1.750 zijn. Het is geen scheepsdiesel ;-)
jaapies zegt
De 308 voor de buitenkant met het interieur van de Golf. Al vind ik ze beide een beetje vlees nog vis, als je dan toch dik en snel wil zou ik voor een BMW 120d met ZF automaat gaan! ?
jaapies zegt
@jaapies: waarbij ik wel flink aan het de wens van ruimte voorbij ga. 1-serie kan je ook wel een 5 deurs twee zitter noemen…
karhengst zegt
@jaapies: Dat is ook nog altijd mijn keus in dit segment, wat rijdt dat model heerlijk!
Misschien gewoon de driedeurs nemen, achterbank permanent plat, en doen alsof je een shooting break hebt?
87sandyd zegt
Leuk zo’n Peug, vooral de waardeloze bediening van zo’n beetje alles in het interieur. En dan rammelt het ook nog. Geen Golf fan, maar die Peugeot laat ik echt gelijk staan.
futse zegt
@87sandyd: al veel ervaring mee dan?
87sandyd zegt
@futse: Yes, mijn broer heeft een week een GT-line te leen gehad na grote motorische problemen met zijn 508.
Dat multimedia systeem is echt waardeloos, dat zou ook uit 2006 kunnen komen. En iets in de middenconsole rammelde al.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind de auto er best leuk uitzien, maar aan de bouwkwaliteit en ergonomie kan deze auto bij lange na niet tippen aan de Golf, helaas
Loek zegt
@87sandyd: mijn oom heeft een Passat. Vreselijke auto. En daarom weet ik dat een Golf exact dezelfde kwaaltjes heeft.
futse zegt
@87sandyd: multimedia is veel verbeterd in t nieuwe model, in september geïntroduceerd. Maar met de Golf heb ik geen ervaring, dus ik kan niet vergelijken moet ik toegeven.
jdeboer zegt
@futse:
Met het bashen van alles dat niet bij VAG vandaan komt heeft 87sandyd een jarenlange ervaring. Niet serieus te nemen.
flippiez06 zegt
Soort stuur met downsyndroom in die 308
allesmetturbo zegt
Ik vind het exterieur erg fraai van de peugeot maar het interieur niet zo denderend. Precies andersom geldt voor de vw.
Ik zou voor de vw gaan, want dsg is echt heel goed en ergonomisch zit het gewoon lekker in elkaar en schurkt aardig tegen het ‘premium-gevoel’ aan.
str8six zegt
Tja, Duits > Frans. Dus de GTD.
Edge zegt
De Golf GTD, zonder twijfel. Nog niet eens omdat ‘ie net even wat beter oogt en net even wat sneller is, maar vanwege het interieur. Ik vind dat interieur van de 308 met z’n rare tellerplaatsing en kleine stuurtje gewoon niet fijn. Daartegenover biedt de Golf GTD normaal interieur met zo’n toffe virtual cockpit, een mooi groot infotainmentscherm en kekke ruitjesbekleding.
v6ti zegt
Elke dag de Peugeot want veel mooier, veel minder saai, veel lekkerdere zit en wordt niet op elke straat hoek gejat.
tom_hanekamp zegt
Als ik tussen deze twee zou moeten kiezen dan de Golf GTD, in een leuke kleur weliswaar ipv dit “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” grijs. Een aantal details op de 308 maken in elk geval deze uitvoering net even wat te quasi bling aandoen voor mij, zo vind ik bijvoorbeeld de velgen echt extreem lelijk.
Echter zou ik in deze categorie zelf voor een andere optie gaan, namelijk de Mazda 6 2.2D met 175 pk en 420 nm koppel en dan alleen de station als het voor de ruimte ook echt moet. Ik rijd op dit moment zijn kleine broertje (Mazda 3 sedan met dezelfde 2.2D, alleen dan met 150pk en 380nm koppel) en het prachtige uiterlijk en de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft maken mij zeer gelukkig.
futse zegt
@tom_hanekamp: Mazda 6 is toch echt een segment hoger hoor. De 3 is perfecte concurrent voor deze jongens. Maar bestaat niet in stationwagon natuurlijk…
tom_hanekamp zegt
@futse: hm ja dat zou kunnen. Ik kijk niet zo vaak naar de zogenaamde segmenten maar meer naar de prijs. De eerder genoemde station met 175pk en automaat is dan inderdaad wel wat duurder (5-6k) maar dan krijg je ook veel meer auto voor je geld imo. Je zou ook kunnen vinden dat 150pk en 380nm genoeg is, dan zit je net onder de prijs van deze twee.
db87 zegt
De Golf is de betere auto (met name het onderstel) maar de diesels van VAG hebben naar mijn smaak teveel last van storingen (na de anti-sjoemel update); EGR, roetfilter, injectoren etc.
blo3to3t zegt
@db87: die blokken zaten in de golf6, de 7 die sinds 2012 op de markt is heeft dit niet.
henkp1 zegt
Nee, VW is niet zakelijk correct. Welk weldenkend mens wil nog gezien worden in een product van die abjecte leverancier?
Van deze twee dan maar de Peugeot. Als de keuze vrij was, dan een Mégane of zelfs een Talisman, desnoods een Mondeo of inderdaad een Mazda.
wimof zegt
@henkp1: Omdat elk technisch denkende weet dat diesels gewoon vervuilen, maar zolang het niet lang en breed werd uitgesmeerd was iedereen maar blij met die machtige koppelcurve en een hoog vermogen gekoppeld aan een lange bak.
En het fictieve lage verbruik leverde ons nog eens co2 voordeel op.
azuli zegt
Geen van beide!
Voor mij ook de Mazda3 2.2d GTM of de Mazda6 2.2d 175pk GTM. Wat een tijdloos mooie auto’s zijn dit.
De catalogusprijs van de Mazda3 is gewoon €10000,- lager met een betere uitrusting dan deze twee.
Persoonlijk vind ik dat de houdbaarheidsdatum van zowel de Golf als de 308 ruimschoots overschreden is.
v6ti zegt
@azuli: dan vraag je je af waarom er niet hordes vol Mazdas 3 op straat rijden…… vul je m zelf in?
tom_hanekamp zegt
@v6ti: omdat er geen station van is en Nederland stationland is? Omdat überhaubt de meeste Nederlandse leaserijders saaie grijze kuddedieren zijn? Je denkt toch niet dat de meeste leaserijders deze motoren kiezen of wel? Nee die hebben puur een 308 gekozen vanwege de gunstige bijtelling en kiezen een Golf niet op zijn kwaliteiten maar omdat iedereen dat doet. Het liefst in een zwarte of grijze kleur met een naam of marketingcampagne die ze doet voelen dat ze wat unieks hebben zonder dat ze uit de toom vallen bij de andere papas en mamas van de voetbal/hockey/tennisclub.
Dutchdriftking zegt
@willeme, kan je de Skoda Octavia RS TDI er eens naast zetten? Lijkt mij absoluut de winnaar in dit segment. Ook een Leon FR TDI is een topper.
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: zet de Astra en de Megane er dan ook maar naast
Dutchdriftking zegt
@lekkerlinksrijden: Dat zijn beide geen wagens welke écht iets extra bieden TOV de genoemde modellen. Dit terwijl de Leon FR daadwerkelijk sportiever is (net als de Focus ST diesel Wagon, ook al zo´n steen goede wagen) en de Octavia RS TDI flink ruimer is.
alassad zegt
Opvallend dat de leaseprijs vd golf hoger ligt dan de 308. Dit terwijl de restwaarde toch een stuk hoger is.
Heb zelf naar alle tevredenheid een 308sw. Inmiddels al 150k km zonder problemen. Met gemak 1 op 20.
Stuur is heerlijk, evenals de tellers. Enige minpunt is het scherm; ben geen fan van touchscreens.
spike zegt
Ik rij 50.000 kilometer per jaar met de 308. Fantastische auto en, helaas voor de VW fans hier, geen rammetje of kraakje. Zelfs met het verlaagde onderstel en 18 inch nog een comfortabele alleskunner.
bartsss zegt
Bij de introductie van de Peugeot een aantal jaar geleden vond ik hem echt super!!! Weet niet wat het is maar vind er steeds minder aan. Ik zou op dit moment gaan voor de Volkswagen.
xenonlampje zegt
Ik heb de 308 ruim 170.000 kilometer gereden. Op het begin super tevreden over. Maar na 60.000 kilometer begon de ellende. 3 maal de multi riem 2 maal de adblue tank die vacuüm trok. Stoelen onder garantie moeten laten vervangen enz enz. Om te zien (zeker met de led koplampen) vind ik de 308 prachtig. Maar ik zou toch voor de Golf gaan.
TimD zegt
Met een GTD scoor je chicks
dennisdd zegt
Toevallig deze week een nieuwe GTD besteld om mijn huidige GTD uit 2014 te vervangen.
De vanafprijs van een Business is trouwens 41.500. Maar nog steeds exact 5k duurder dan in 2014. Volgens de dealer komt dat door extra BPM.
dennisdd zegt
@dennisdd: excuus, had over het woord Variant gelezen. Die zullen wel iets duurder zijn idd.