Een uitstervend soort, maar welke kies jij?
De ‘normale’ cabrio. Vroeger zag je ze overal. Bij bijna elk merk kon je wel terecht voor een open variant van een regulier model. Denk cabrio-versies van de Peugeot 306, Rover 100 en Ford Escort. Aan het begin van dit millennium ontketende er zich een ware metalen-klapdaken-rage. Er stonden de meest bizarre creaties in de showroom. Auto’s waar met pijn en moeite zo’n superhip klapdak in moest komen. Dat resulteerde in bijzondere gedrochten als de Ford Focus C+C, Renault Megane CC en Nissan Micra CC. Zo snel als de rage opkwam, zo snel verdween deze ook weer.
De klasse van de ‘gewone’ cabrio’s met metalen dak bestaat niet meer. De klasse van de ‘gewone’ cabrio met stoffen dak wordt met uitsterven bedreigd. Alle andere cabrio’s zijn van premium merken of sportauto’s (of een combinatie van die twee). De enige die overgebleven zijn, zijn deze twee. De Opel Cascada en de Volkswagen Beetle Cabrio. Maar waarom zou je een Cabrio leasen? Simpel. Stel, je hebt een redelijk budget, maar je bent niet gebonden aan kinderen of grote huisdieren. Tegenwoordig kiest men dan een superpremium SUV, maar je kan ook een kekke cabriolet kiezen. En omdat ze gebaseerd zijn op huis-, tuin,- en keukenauto’s, zijn ze prima elke dag in te zetten. Hieronder een tabel met alle belangrijke gegevens:
Merk: | Opel | Volkswagen |
---|---|---|
Type: | Cascada | Beetle Cabrio |
Uitvoering: | 1.4 Turbo Innovation | 1.4 TSI Exclusive Series |
Catalogusprijs: | € 36.499 | € 35.890 |
Fiscale prijs: | € 35.504 | € 35.020 |
Leasetarief: | € 635 | € 625 |
Vermogen: | 140 pk bij 1.900 tpm | 150 pk bij 5.000 tpm |
Koppel: | 200 Nm bij 1.850 tpm | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Topsnelheid: | 207 km/u | 201 km/u |
0-100 km/u: | 10,9 sec. | 9,1 sec. |
Verbruik: | 1 op 15,9 | 1 op 17,5 |
CO2 uitstoot: | 148 gr/km | 130 gr/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.
Wat ons opvalt
Ondanks dat je beide auto’s nieuw kunt bestellen, zijn ze in basis al behoorlijk op leeftijd. De Volkswagen Beetle Cabrio is er sinds 2011, maar het PQ35-platform stamt van de Audi A3 uit 2003. Ondanks zijn exotische naam deelt de Opel Cascada veel techniek met de Astra en Insignia. De basis van de Cascada is dus duidelijk moderner dan die van de Beetle. Je kunt al sinds 2013 terecht bij de Opel-dealer voor zo’n gerse Cascada.
Voor dit vergelijk zijn we uitgegaan van ‘normale’ uitvoeringen met een 1.4 turbomotor. Bij Volkswagen heb je dan altijd een automaat (DSG), bij Opel is enkel een handbak een optie. Dat is overigens de enige luxe waar je het mee moet stellen, want de Opel zit wat beter in zijn spulletjes. Items als een regensensor, parkeersensoren (achterkant), stoelverwarming, lichtsensor en gescheiden climate control ontbeert de Volkswagen, maar zijn standaard op de Opel. Toch wel lekker.
Exterieur
Een groot nadeel van de klapdak-cabrio’s was het uiterlijk. Eigenlijk waren ze allemaal niet om aan te zien. De reden is logisch: zo’n klapdak is groot en moet opgeborgen kunnen worden. Dan wordt de kont groter zodat het dak er (in ingeklapte toestand) inpast. Om te zorgen dat het dak zo kort mogelijk was, liepen de A-stijlen zo ver mogelijk door. Daar heeft de Opel Cascada geen last van. Het is gewoon een zeer nette cabriolet. Aan de voorkant is duidelijk te zien dat de auto Astra-genen heeft, maar storend is het geenszins. Standaard zitten er 18″ velgen onder, maar de Cascada kan duidelijk 19″ of zelfs 20″ goed hebben. Mede omdat het een pretentieloze auto is, kun je er zakelijk prima mee voor komen rijden.
Met de Beetle kon Volkswagen uit een bekend vaatje tappen. Het is natuurlijk een herinterpretatie van de originele kever. De eerste New Beetle was er ook als cabrio. Ondanks dat de New Beetle en Beetle in hoofdlijnen veel op elkaar lijken, zijn er toch behoorlijke verschillen. De Beetle is lager en breder, wat de auto iets stoerder maakt. Relatief gezien dan. Het is net als een Labrador-pupy voorzien van een muilfkorf. Over de zakelijke inzetbaarheid van de Beetle Cabrio kun je vraagtekens zetten. Het is misschien iets te veel een lolbroek.
Interieur
Ook bij het interieur zie je de Astra-genen weer boven komen, want het dashboard is krek eender. Echt een nadeel is dat niet. Het ziet er nog altijd keurig uit. OK, het dash heeft wel erg veel knoppen, maar het steekt goed in elkaar. Ook kun je aan de aankleding zien dat ze er wel wat werk van hebben gemaakt. Qua ruimte zit je goed. Voorin zelfs uitstekend. Op de achterbank is het verrassend goed te doen. Natuurlijk, het is geen Skoda Superb of Mercedes E-klasse, maar het kan ermee door. Voor kinderen is het prima. Voor volwassenen is het redelijk, een beetje afhankelijk hoeveel ruimte de voorpassagiers innemen. De bagageruimte is ook niet verkeerd met bijna 300 liter.
De Volkswagen is duidelijk wat ouder. Je ziet duidelijk dat ze geprobeerd hebben er wat van te maken, maar dat het budget niet overdadig was. Het dashboard is op zich in orde en de afwerking is ook aardig, maar VW kan veel beter dan dit. In vergelijking met de Cascada zit je in de Beetle meer rechtop, op de bok. Qua ruimte zit je voorin goed, maar achterin is het beduidend krapper. Alleen voor kinderen of als het echt niet anders kan een volwassene overdwars. De bagageruimte is met 220 liter wel aan de krappe kant. Ook is de toegang tot de bagageruimte vrij klein.
Rijden
De Opel lijkt links en rechts wat puntjes te pakken van de VW. Kan de Cascada dat ook op dit terrein doen? Niet helemaal. De Opel Cascada heeft twee nadelen die elkaar versterken. De 1.4 motor is op papier voldoende krachtig, maar deze voelt wat futloos aan. Nadeel nummer twee is het hoge gewicht. De Cascada met 1.4 motor weegt iets meer dan 1.600 kg. Dat voel je. Om vooruit te komen moet je geregeld schakelen en veel gas geven, wat gevolgen heeft voor het verbruik. De prestaties zijn redelijk, mocht je veel snelwegen bezoeken is de 1.6 Turbo (met 200 pk) een betere optie. Waar de Cascada wel punten pakt is het comfort. Het zijn fijne auto’s om lange lappen asfalt mee af te leggen.
De Volkswagen is aanzienlijk vlotter. De Beetle heeft ook een benzine 1.4 turbo, maar deze is beduidend beter bij de les. De Volkswagen motor heeft 50 Nm méér, bij een lager toerental. Tel daarbij op dat het gewicht een stuk lager is (zo’n 1.350 kg) en je kan concluderen dat een fijnere aandrijflijn heeft. De DSG-transmissie helpt daarbij. Ook bij de Beetle Cabrio is het onderstel meer op comfort afgestemd. Gelukkig maar, want het is geen dynamisch wonder.
Conclusie
Twee maal een normaal merk met een leuke variant die al een tijdje meegaat en waarschijnlijk nog mee moet gaan. De Cascada zit pas halverwege zijn levenscyclus en ook de Beetle wordt binnenkort nog niet vervangen. Maar zijn het volwaardig alternatieven voor een populair en hip SUV’tje van premium afkomst? Dat hangt af van hoe je ze gebruikt. Maar als je voornamelijk alleen of met zijn tweeën in de auto zit, hoef je nog geen concessies te doen. Laten we ook niet vergeten dat die compacte SUV’s als de MINI Countryman of Audi Q2 ook geen ruimtewonders zijn op de achterbank.
Bij een SUV doe je concessies voor een stoer uiterlijk en een hogere zit. Daarmee zijn de voordelen vrij beperkt. Bij een cabrio heb je de dimensie van het dak open doen. Ook in modale cabrio als de Cascada of de Beetle heb je dan al snel meer lol dan welke SUV-bestuurder dan ook.
kilum zegt
Beide niet. De Beatle is extreem lelijk. En de Opel is een ehh… Opel
kilum zegt
@kilum: Beetle*
Jochen zegt
@kilum: ik vind alle Beatles anders ook goed lelijk
wimpie zegt
De Volkswagen Beetle. Echt een leuke auto om te zien, zeker in vrolijke kleur.
gerjan zegt
@wimpie: ja als je er een mooie vrouw in stopt maar anders toch echt niet. Goed voorbeeld rijd hier rond.
jorden zegt
Leuk artikel hor.. maar cabrio’s kan je vrijwel nooit kiezen om te leasen.
jack_abarth zegt
@jorden:
Leasen hoeft niet perse zakelijk….
roberto zegt
@autoblog, jullie weten wel dat het hier voornamelijk mannelijke reaguurders zijn?
futse zegt
@roberto: Zo onzeker over je mannelijkheid dat je niet in een cabrio kan gezien worden? ;-)
roberto zegt
@futse: ow jawel, alleen bepaalde auto’s associeer ik toch meer voor de vrouwelijke wederhelft. Neem een Beetle cabrio, Evoque Cabrio, MINI Cabrio etc.
Overigens vind Ik de Opel wel een geslaagde auto, ondanks ik helemaal niets met dit Duitse merk heb..
viezefreddyw zegt
Heel simpel. De Opel Cascada. Één van de weinige echt goed gelukte vierzits cabrioletten. Ik vind het echt een prachtige verschijning, zeker in de samenstelling als bovenstaande. Hard rijden of flink de hoek om gaan hoeft van mij niet met zo’n ding, het is gewoon lekker cruisen met het dakje open langs de kust. En dat voor een relatief lage prijs.
Met de Beetle denkt iedereen dat je de auto van je vrouw mee hebt.
Rohrl-fan zegt
Is te voet gaan ook een optie?
toyotafortuner zegt
Cascada. Een zeer nette Opel waar je je echt niet voor hoeft te schamen. Tuurlijk, t is wat aan de maat qua gewicht. Maar dat maakt m weer een echte NICE BOAT. Een cruiseboat…
jack_abarth zegt
Wat zeg je nu toch, is VW niet Premium?!?
granlusso zegt
Het kan aan mij liggen, maar mijn indruk van beide auto’s ia dat de Beetle mooiere materialen heeft in het interieur dan de Cascada?
Cascada is de beste leasebak wat mij betreft, omdat ie representatiever is. Puur voor de fun zou ik echter de Volkswagen verkiezen boven de Opel, al was het alleen maar omdat die aaibaarheidsfactor voor mij belangrijker is in dit segment dan de rij-eigenschappen, die bij deze auto’s redelijk neutraal tot saai zullen zijn.
E34M5Touring zegt
1600kg voor een FWD cabrio is wel erg veel. Dan zou ik die 1.4l meteen overslaan. Vind het model wel mooi, goede proporties. Dus doe de Opel maar. Maar wel met een zwaardere motor.
Edge zegt
Doe mij die Cascada maar, wat een nette wagen is dat! Wel graag in de kleurstelling van de Beetle uit het artikel.
schaap zegt
Ik verkies de Beetle, gewoon omdat het een leuke verschijning is, zeker met leuke velgen en een toffe kleur.
En als bonus nog zuiniger en sneller dan de Opel.
Niet dat ik de Opel lelijk vind, integendeel zelfs, maar als ze hem nu zoals bij de Astra een afslankkuur van 150 kg geven, het nieuwe dashboard van de Astra, dan zou het een moeilijkere keuze zijn. Qua exterieur hoeft er eigenlijk niets veranderd te worden.
schaap zegt
Net nog een Lexus IS 250C zien rijden, ook duidelijk een auto waar de verhoudingen totaal niet kloppen. Best wel een zeldzame verschijning
panam1 zegt
‘Kekke Cabriolet’ in beide Autos wil je niet dood gevonden worden. Normaal wel leuke vergelijkingen, maar krijg bijna t idee dat ze gebeld hebben en nog met een onverkochte voorraad zitten die ze niet kwijt kunnen, wat gezien de auto’s ook niet verwonderlijk is.
giertjuh zegt
Cascada graag, oogt vlotter dan zo’n Beetle.
amersfoorter zegt
Geen automaat? Juist in een cabrio een fijne optie
henk_he zegt
@amersfoorter: want? Schakel je meer in een cabrio als het dak open is?
Dutchdriftking zegt
De Beetle voor mij, niet de VW die ik zou kopen, maar wel de beste in deze setting.
saxoke zegt
de Opel.
100x meer auto dan de bietel
rufctr01 zegt
Doe mij de Opel maar, dan kijken de mensen normaal naar je. Als je als kerel in een Beetle gaat rijden….dan ben je best wel gay.
db87 zegt
Opel Cascada, een stuk ruimer.
Vind de New Beetle niet zo geslaagd, als cabrio nog minder.
frederik zegt
De Cascada ziet er goed uit en heeft met open kap een mooie vlakke achterkant waardoor je een echt cabrioletgevoel krijgt. De New Beetle heeft daarentegen een erg lelijk opgevouwen kap daar. Ik weet dat de originele Kever cabrio dat ook had maar dat maakt het nog niet OK. Sowieso is de New Beetle een erg lelijk ding, heeft ook helemaal niets meer met de Kever te maken en dat was ook al een auto van niks.
9000cse zegt
Zie ik ’n New Beetle cabrio, dan denk ik: Leuk, kek karretje! Zie ik ’n Cascade, dan denk ik: Wat is dat toch ’n verd*md mooie auto! Begrippen als klasse, elegantie, chique en (voor z’n klasse) hoogwaardige uitstraling komen dan bij me langs. Zou ik moeten kiezen, dan werd het uiteraard die Cascade. PK’s, Nm’s, 0-100 en topsnelheid zouden voor mij van ondergeschikt belang zijn.
dikkenhackflugel zegt
Ik zou voor de cascada gaan.
Is wel aan de zware kant maar rijd wel lekker comfortabel enzo.
Me ouders hebben er een met 20inch en dan de 1.6 met 170pk
tjorque zegt
Zonder een seconde twijfel, noch onderzoek van de specs, of het lezen va, het artikel: de cascade, want de Beetle vind ik spuuglelijke reetro onzin.
henk_he zegt
Past de Mini cabrio Cooper niet in dit rijtje? Ok, hij is wat kleiner, maar een beetje aangekleed kost ‘ie hetzelfde.
potver7 zegt
De enige cabrio in dit prijssegment die er echt toe doet is de MX-5.
Bij deze twee zou ik voor de Cascada gaan, mits leuk aangekleed. Maar qua elegantie haalt die het niet bij bijvoorbeeld een Peug 306 cabrio
henkp1 zegt
Zo’n Beetle vind ik momenteel wel veruit de leukste auto uit de VW-stal. Deze kleur groen staat hem goed ook. Maar totdat VW een fatsoenlijk bedrijf wordt (gaat dat ooit nog gebeuren?) geef ik geen euro uit bij dat bedrijf en zou dus voor de Cascade gaan. Een auto die feitelijke nagenoeg op alle fronten de betere is van deze twee.
tge1 zegt
Die Cascada is erg mooi. Stijlvol en toch sportief, bijna Japans gedurfd.
Die Beetle heb ik nooit wat gevonden. Lelijk gevormd en een te overduidelijke “hippe huisvrouw” stijl eromheen.
dennisdd zegt
Op heb de Cascade altijd als ik op Ibiza ben. Prachtige auto.
Helaas ben ik nog nooit een werkgever tegengekomen waar je een cabrio mag leasen.
kniesoor zegt
Ben een liefhebber van DSG(achtige) transmissies, in het geval van deze twee auto’s de reden om voor de Bietel te kiezen. In het hier getoonde kleurenschema en met de getoonde velgen.
jaso013 zegt
De beetle is echt heel erg gay. In welke kleurstelling, soort velg of wat dan ook. Dat mag natuurlijk maar ik wil er nog niet dood in gevonden worden. De opel dus voor mij.
dolledries zegt
Cascade .. mooie auto