Aan alle goede dingen komt een einde, dat geldt ook voor de lage bijtelling. Vanaf volgend jaar is het vol-elektrisch rijden of vol-bloeden qua financiële bijtelling, dus wat doe je dan?
Enige gelijkenis met bestaande personen berust uiteraard op toeval.
Hoewel voor de casus enige relatie met de werkelijkheid ontbreekt, gaan we er toch even vanuit dat er niet helemaal vrij mag worden gekozen. De opvolger moet Zweeds zijn en helaas valt een Koenigsegg wegens praktische bezwaren af. Kortom: grasduin eens even in het gamma van Volvo. Er moeten twee kleine kinderen mee en de bijbehorende kuub aan huisraad, speelgoed en luiers dient ook een plek te krijgen. Een beetje ruimte is dus wel lekker, maar daar komt het eerste dilemma. De V40 is veruit de goedkoopste optie om iets Zweeds te rijden, maar overdadig ruim is de Zweedse lifestyle hatchback niet. Misschien toch maar een V60 dus.
Auto | Volvo V60 T2 | Volvo XC60 T5 Nordic+ |
---|---|---|
Catalogusprijs | € 35.995 | € 53.495 |
Bijtellingspercentage | 22% | 22% |
Netto bijtelling | € 343 | € 510 |
Leasetarief | € 554 | € 825 |
Vermogen | 122 pk | 245 pk |
Koppel | 220 Nm | 350 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u | 210 km/u |
0-100 km/u | 10,3 s | 7,2 s |
Verbruik | 5,9 l/100 km | 6,7 l/100 km |
De vraag is dus: een kale sjaak met brommermotor of het financiële bloedbad van “normale” bijtelling accepteren. Ter vergelijk; een V60 D6 Twin Engine met het volledig boekje kost slechts 225 euro bij 7% bijtelling. Financieel gaat het iedere plugin rijder pijn doen en dit geldt natuurlijk niet alleen voor de stekkerboys (M/V) onder ons, maar ook voor de 1.6 diesel rijdende leasers. De verhoging van 14 naar 22% is nog altijd een stijging van 50%, de gemiddelde werknemer merkt dat wel op zijn loonstrookje.
ihrte zegt
Het kan aan mij liggen, maar ik snap de nut van dit artikel niet helemaal.
martinus zegt
@ihrte:
Een stukje rij-advies, Met zoals altijd uitleg van de huidige situatie en wensen en met de beperking dat er alleen Zweeds gereden mag worden.
Ps. is verlenging van het huidige leasecontract niet een optie. Je behoudt het comfort en lage tarief, je auto is alleen wat op leeftijd aan het raken.
ederooij zegt
@ihrte: Helemaal een, en dat heb ik met die 100.000 artikelen over marktplaats ook. Denk dat ze nog een hele schuur vol met komkommers hebben liggen.
(ps, het nut. Hou er niet van, maar als ik toch reageer)
ihrte zegt
@ederooij: man man man, laten we het er op houden dat het nog vroeg was. *pakt koffie*
escort77 zegt
@ihrte: de schoorsteen bij AB moet ook roken he?
v60polestar zegt
@ihrte: snap je HET nut dan wel misschien ??
falcon zegt
Als je je leasebedrag gewoon uitbetaald krijgt als salaris en daarnaast dan wel km-declaratie mag doen, zou ik voor private-lease of priv’é rijden kiezen.
Laat ik dit nu net gedaan hebben ;-)
mashell zegt
@falcon: dat is alleen interessant bij weinig kilometers per jaar. Eigenlijk alleen bij zo weinig kilometers dat je werkgever de vraag kan gaan stellen, waarom heb jij eigenlijk recht op een leaseauto?
martinus zegt
Elektrisch rijden is de toekomst. Volgens mij moeten ze ook in Zweden binnenkort komen met een EV.
Dus een kort leasecontract, en dan gewoon gaan voor de heerlijke [b]4% [/b] voor 2019, want vanaf dan geldt de 4% alleen maar over de eerste €50.000 van de waarde van de auto.
ThomasBol zegt
@martinus: en die 50k investering over korte looptijd afschrijven. Yes! Voordeel is wel dat je snel over kan stappen naaf dé echte toekomst, waterstof.
martinus zegt
@thomasbol: Volgens mij zijn elektrische auto’s tot nu juist relatief waardevast gebleken.
ThomasBol zegt
@martinus: voorbeelden: Renault Fluance, Peugeot iOn, Nissan Leaf, Renault Zoë. Zoek maar op 2014 i3 (weliswaar REX) va. particuliere verkoop €26k met 20dkm. Toch bijna de helft weg in 2 jaar.
ThomasBol zegt
Waar zijn de leasetarieven op gebaseerd? 60m/10dkm of zo? Lol.
freezzr zegt
@thomasbol: en weer een benzine auto….
Gulli zegt
Waarom moet de opvolger Zweeds zijn? Of zie ik op de mobiel de tag Advertorial niet?
e1000bmw zegt
Gewoon de Schraap Sjaak nemen, @wouter. Voor het vlotte werk zijn er andere speeltjes. ;)
markz1981 zegt
Ik rijd al enige jaren lease en ik heb me nooit door bijtelling laten tegenhouden.
Ja, een 14 % dieselgebakje is veel goedkoper om te rijden maar ik rijd dusdanig veel kilometers dat ik daar niet in dood wil worden gevonden.
Dus als jaren kies ik meer een lease auto uit met mijn hart en ervaring met de auto dan het financiele plaatje.
Telt wel iets mee maar niet te veel.
Volvo940polar zegt
Wat is dit nu voor een artikel?
trustmeiamanengineer zegt
Een V60 met een T2…. Dan kun je net zo goed met de bakfiets gaan. Nee, beter zelfs.
tjemp zegt
Ik mis de optie, prive auto aanschaffen en mobiliteitsvergoeding (leasevergoeding) claimen i.c.m. km vergoeding. Er zijn steeds meer werkgevers die deze mogelijkheid geven, mijn contract loopt volgend jaar op z’n einde en ben van plan om deze stap te gaan nemen.
martinus zegt
@tjemp: Door de belastingvrije vergoeding van max 19cent/km werkt dat aardig tot een nieuwe B segmenter… daarboven moet je een tweedehandsje gaan rijden.
mashell zegt
@tjemp: reken dat wel heel goed na. Bij mijn werkgever kan dat ook, deze regeling heeft echter een aantal fiscale beperkingen waardoor het maar bij een heel laag jaarkilometrage interessant is. Ik zou er met 50k kilometers per jaar flink geld op toe moeten leggen.
e1000bmw zegt
@mashell: meestal is het mobiliteitsbudget ook maar 70% van het bedrag als je zou kiezen voor een leasebudget.
Daarnaast zijn er dan nog bedrijven waar je bij het kiezen van het mobiliteitsbudget geen aanspraak kunt maken op de kilometervergoeding of tankpas.
In zulke gevallen wordt het ineens heel karig in vergelijking met een leasebudget. Maar nog altijd beter dan helemaal niks, natuurlijk.
ThomasBol zegt
@mashell: dan heb je de verkeerde auto, tenminste, fiscaal per gereden kilometer gezien. Ik deed met 20dkm zakelijk alle privéritten in mijn Auris diesel van de vergoeding betalen.
cla220 zegt
Ik stem voor een andere opmaak, inderdaad een beetje bijzonder.
eelco74 zegt
@cla220: Goed idee, rij nu een 159 2.4 JTDm SW met veel opties (leer etc). In 2 jaar financieel afgeschreven en nu in de 4 jaar een fors potje opgebouwd. Ga komend jaar voor een nieuwe Giulia of een jong gebruikte C klasse als opvolger. Als je niet perse het laatste wilt rijden best een leuke optie. Mag zowel Alfa als Mercedes niet meer leasen, dus dan maar zo opgelost.
cla220 zegt
@eelco74: heel gaaf! Met name die Giulia, prachtige wagen! Mercedes C heb ik in proefgereden, erg zakeijk, maar wel klasse. Toch vind ik de Giulia qua design heel mooi.
eelco74 zegt
@cla220: Zeker een hele andere auto, maaarrr van de Giulia is nog steeds geen SW helaas. En de Stevio zal vast fraai worden, maar ik vind een SUV nog steeds geen alternatief voor een station.
cla220 zegt
@eelco74: zeker waar, misschien dan toch maar de Volvo van hierboven ;-). Succes met je keuze!
postzegel zegt
@eelco74: een 159 rijden. Topic saved!
oranjebril zegt
Adverrrrtorial.
cla220 zegt
Misschien een lease maar: maken obv maandtarief of segment? Wat is de beste keuze oid!
koeberg zegt
Ik heb wel twee keer naar boven gescrollt om te kijken of ik toch niet die ‘Advertorial’ melding over het hoofd heb gezien. Maar nee. Waarom *moet* de opvolger Zweeds zijn?
goodolddays zegt
Man neem gewoon een BMW e34 540 in de youngtimer lease, mooie klassieker en lekker goedkoop zolang je maar niet te veel rijdt hehe
e1000bmw zegt
@goodolddays: Het is dat de opvolger perse Zweeds moet zijn (persoonlijke keuze?), anders staat er hier een prachtexemplaar. Kun je niet zonder stuurwielbediening, dan wordt het een E39. Dit exemplaar heeft achterin nog geïntegreerde kinderzitjes ook!
Je hoeft niet perse achteruit te gaan op vermogen om toch geld over te houden. Dat is slechts een keuze.
JanJansen zegt
@goodolddays: als je er LPG in monteert kan je er prima veel km mee rijden.
e1000bmw zegt
@autoblogger, @wouter: de poll lijkt het niet te doen…
pinut187 zegt
@e1000bmw523i: volgens mij is dit een alinea wat gekopieerd is van een ander artikel en vergeten te verwijderen..
Joost zegt
De plaatjes boven het artikel zijn dan ook weer alleszeggend. Veel saaier kan je de V60 niet maken….
Terwijl, als je deze leuk aankleedt, het een mooie auto is!
sracert zegt
Volvo XC90 hybride: wat een treurige auto met 4 cilinder, rijdt voor geen meter en vindt het een goedkope rammelbak. nee dank u. Rijdt privé een lekkere auto en voor de zaak een auto zonder bijtelling. Lease auto’s (op een enkele na) rijden toch voor geen meter als je van autorijden houdt.
ukbob zegt
@sracert: lease auto’s rijden voor geen meter..?
Dus hoe de auto gefinancierd is heeft impact op t weggedrag van een auto? Weer wat geleerd!
Plus; maak voordat je dingen roept nog eens een ritje in zo’n xc90.
sracert zegt
@ukbob: 1: Klopt 2: Klopt 3: nee, wat een waardeloze auto om te rijden/sturen en zo’n armoedig geluid! ik heb deze auto/container afgewezen voor de lease. Dan maar geen 7% kaasschaaf ons ben zunig.