Ultieme lifestyle!
Aan het einde van de vorige eeuw kreeg de autowereld te maken met een nieuw fenomeen, de cross-over. De terreinauto die er wel stoer uitziet, maar het niet helemaal is. Een groot verschil tussen de klassieke SUV en de crossover was het chassis. De ‘echte’ terreinauto (Mercedes G-klasse) staat op een ladderchassis, terwijl de crossover (M-Klasse) een zelfdragend koetswerk heeft. De klassieke SUV’s waren al populair, maar hadden hun nadelen op het gebied van comfort, verbruik, wegligging en veiligheid. Kortom, auto’s als de BMW X5, Lexus RX en Mercedes ML waren niet aan te slepen.
Voor sommige fabrikanten kwam die trend ietsjes te vroeg. Maar door nood word men creatief, waardoor de ‘hoog-op-de-poten-staande’-stationwagon geboren werd. Want laten we eerlijk zijn: een cross-over is technisch gezien een stationwagen die wat hoger staat. Volvo was er als de kippen bij met de V70 XC, Audi pareerde met de Allroad Quattro en Subaru deed mee met de Legacy Outback. Aangezien we inmiddels al op de derde generatie van die auto’s zitten, kunnen we wel zeggen dat het segment een blijvertje is.
In principe zijn dit namelijk ideale auto’s. Je hebt niet de nadelen van een cross-over (ridicuul hoog gewicht, hoog verbruik, matige prestaties) maar de auto’s zijn net zo terreinwaardig (modderveldje kan prima) en tonen ook minder decadent. Dankzij de zwarte plastic accenten zijn het zowaar noeste werkpaarden. Vandaag kijken we naar de laatste twee aanvullingen, de Mercedes E-klasse Allterrain en de Volvo V90 Cross Country.
Auto: | Mercedes-Benz E220d All Terrain | Volvo V90 Cross Country D5 AWD Geartronic |
---|---|---|
Fiscale prijs: | €73.917 | €72.515 |
Leasetarief: | €1.360,- per maand | €1.330,- per maand |
Vermogen: | 194 pk bij 3.800 tpm | 235 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 1.600 tpm | 480 Nm bij 1.750 tpm |
Topsnelheid: | 230 km/u | 231 km/u |
0-100 km/u: | 8,0 sec. | 7,5 sec. |
Verbruik: | 5,2 l/100km | 5,3 l/100km |
CO2 uitstoot: | 137 gram/km | 139 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen zijn een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Op papier lijkt het heel erg dicht bij elkaar te zitten. Ondanks dat de Volvo bijna 40 pk méér heeft, kan de Zweed het niet omzetten naar echt meer snelheid. Ok, het gemiddelde verbruik van 1 op 20 ga je natuurlijk niet halen, maar het feit blijft dat het verbruik in vergelijking met een klassieke SUV best meevalt. Als we de Mercedes en Volvo vergelijken met de Land Rover Discovery en Volvo XC90 in deze lijst zie je dat de E-klasse en V90 er niet veel voor onderdoen. Op een ding na: het zijn geen zevenzitters. Dus Anne-Fleur en Bob-Jan niet op hockey laten gaan, maar op boogschieten. Scheelt teamgenoten.
Uiterlijk
Het is duidelijk om te zien waar Mercedes zijn inspiratie vandaan heeft gehaald bij het transformeren. Dikkere bumpers, kunststof randen om de wielkasten en eigen wielen + grille. Dit geeft de E-klasse een wat stoerdere uitstraling die de auto volgens ondergetekende goed kan hebben, maar dat is smaak.
Volvo scoort goed met de Cross Country modellen. Van bijna elke Volvo is er een Cross Country variant, zelfs van de S60! Ook hier het bekende werk: iets hoger op de wielen, zwarte bumpers en unieke grille en velgen. Het ontwerp is nu iets minder clean, alhoewel de kleur wonderen kan doen. Voor beide auto’s geldt dat ze veel representatiever zijn dan een fullsize crossover.
Interieur
De Mercedes E220d AllTerrain heeft een typisch Mercedes dashboard. Dus een barok-klassieke stijl met veel leer, chroom en houtgebruik. Ondanks de drukke lijnen komt het geheel coherent en evenwichtig over. Voordat je jezelf rijk gaat rekenen, voor die 70 mille zit het tweekleurige leder en widescreen cockpit er nog niet op.
Ook bij de Volvo geen verrassingen. Het interieur is in grote lijnen identiek aan de V90. Dus een groot centraal scherm waarop je alles kan bedienen. De stijl en sfeer is veel strakker dan in de Mercedes, alhoewel de gekozen kleur een groot verschil kan maken. Bij de Volvo is de keuze in verschillende kleuren voor het interieur duidelijk beperkter dan bij Mercedes.
Uitrusting
Van beide auto’s mag je uitgaan dat ze erg compleet zijn, toch? Dat is slechts ten dele waar. In principe kom je niets te kort, maar beide merken bieden diverse opties aan, waarmee je de prijs flink kunt opdrijven. Met name bij Mercedes weten ze heel goed raad met het bedenken van oplossingen voor problemen die je tot voor kort nog niet had. Grote USP van Mercedes is de aanwezigheid van luchtvering met automatische niveauregeling en standaard 19″ velgen.
De Volvo moet het doen met stalen vering, voor 2 mille kun je er ook luchtvering op krijgen, evenals 19″ wielen (18″ is standaard). Verder slaat de Volvo hier wel een gat met de Mercedes. De Volvo beschikt namelijk wél over lederen bekleding, navigatiesysteem, Lane assist, inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming, lichtsensor en verkeersborden herkenning. Nog een voordeel voor de Volvo: de prijzen van de opties zijn net even wat milder.
Rijden
Met beide auto’s hebben wij nog niet gereden. Echter, we hebben wel met de auto’s gereden waar ze van zijn afgeleid. De Mercedes E-klasse (rijtest) kennen we als een zeer comfortabele auto. Dat zal met de All-Terrain niet anders zijn, integendeel! Dankzij de grotere bodemspeling en aanwezigheid van luchtvering zal de Allterrain nog een stapje comfortabeler kunnen zijn.
We hebben zowel de Volvo S90 (rijtest) als de V90 (rijtest) onderworpen aan een proefrit. Ook hierbij geen sportieve aspiraties, maar gewoon zeer comfortabele kilometervreters.
Conclusie
In principe maken deze auto’s de SUV volkomen overbodig. Ze zijn in het terrein even goed, maar presteren op de weg veel beter. Beide auto’s hebben comfort hoog in het vaandel staan en beide auto’s zijn minder ‘fout’ dan een fullsize semi-terreinwagen. Dus op de hoge zitpositie na alleen maar voordelen. Dankzij de motoren ook nog eens ideale auto’s voor de wintersport.
Kortom, twee uitstekende keuzes voor de verantwoorde avonturier. Welke auto heeft jou voorkeur, en vooral: waarom?
peug206 zegt
V90. Voor mn gevoel toch meer auto dan de taxi…
aarsgewei zegt
@peug206: wat een dooddoener is dat ondertussen zeg…
eelco74 zegt
@peug206: die grap is nog ouder dan een Peugeot 206. Maar dan wel betrouwbaar.
peug206 zegt
@eelco74: hangt ervanaf… maar over het algemeen eens ;-)
pier zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fiestacruizer zegt
@pier: Ik ook, een Mercedes.. want een Mercedes.
jack_abarth zegt
-edit: prijzen zijn aangepast, dank voor het melden!-
rw1994 zegt
@jack_abarth: btw en bpm
JamesBond007 zegt
Volvo. Veel mooier & stijlvoller. Die C-klasse valt ook helemaal weg vergeleken die Zweed….
gekketurbo zegt
@jamesbond007: En zie hier de bevestiging van mijn reactie hieronder :)
gekketurbo zegt
Volvo V90, bij Mercedes kan je net zo goed de C klasse nemen. Gunstiger voor de portemonnee en geen hond die het verschil ziet.
str8six zegt
@gekketurbo: is die er ook als cross-country?
lekbak zegt
@gekketurbo: ben jij één van die beperkte zielen die een auto koopt/huurt om wat een ander vind dan?
gekketurbo zegt
@lekbak: Ik ben een beperkte ziel die een auto koopt op basis van wat ik zelf bijzonder vind. En een inspiratieloos design waarbij kopiëren op 80/120% wordt toegepast, is niet bijzonder genoeg om mijn centen te verdienen.
dick1980 zegt
@gekketurbo: volg jij de ontwikkeling van de nieuwe Volvo’s dan niet? Copy-paste…
gekketurbo zegt
@dick1980: Ik heb nog geen een keer drie keer moeten kijken om te zien of het een XC90, XC60 of V90 is. Het is dezelfde stijl, maar er is altijd wel iets waar je aan kan zien dat het een ander model is.
dick1980 zegt
@gekketurbo: niet zo gek: de XC60 rijdt nog niet rond, dus je ziet een SUV of een sedan/estate. In dit voorbeeld gaat het over 3x een sedan (C/E/S) die er 3x hetzelfde uitziet. De XC90 heeft ‘mazzel’ omdat Volvo bij de ontwikkeling van de V/S een ander type achterlicht heeft ontwikkeld, anders hadden die er ook hetzelfde uitgezien. Let maar op: gedreven door reductie van ontwikkel kosten en uniforme uitstraling gaat Volvo ditzelfde pad op.
gekketurbo zegt
@dick1980: Ohw dus het is meer speculatie dan een constatering. Ik denk dat we pas bij een nieuw V40 of V60 daar iets duidelijkers over kunnen roepen. Voorlopig lijkt een XC60 makkelijk te onderscheiden van een XC90.
@autoblogger, misschien wel leuk om een vergelijking te doen van de XC60 en de XC90.
dick1980 zegt
@gekketurbo: dus jij zou wel durven gokken van niet? Net zoveel speculatie. Ik durf mijn stelling extrapolatie te noemen, op basis van de ontwikkeling die ik zie voltrekken.
lekbak zegt
@gekketurbo: dus jij vind de E-klasse niet bijzonder genoeg omdat anderen niet kunnen zien dat het een duurdere auto is dan een C.
gekketurbo zegt
@lekbak: IK vind de E-klasse niet bijzonder genoeg omdat IK niet kan zien dat het een ANDERE auto is dan een C of een S.
cloverleaf zegt
Kan iemand mij uitleggen wat de “fiscale waarde” precies betekent? In mijn branche zitten vrijwel helaas geen leasesletten.
2wheeler zegt
@cloverleaf: Volgens mij excl. de bpm en btw, omdat je dat als bedrijf respectievelijk niet hoeft te betalen en weer terug krijgt van de belastingdienst.
cloverleaf zegt
@2wheeler: Thanks, dan kan die catalogus prijs dus nooit kloppen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@cloverleaf: De fiscale waarde is de autoprijs inclusief fabrieksopties. Accessoires en kosten rijklaar maken vallen hier niet onder. Over de fiscale waarde word de bijtelling berekend.
dick1980 zegt
@svenska_aeroplan_ab: nee, bijtelling wordt verrekend over de catalogusprijs. De fiscale waarde is het bedrag wat je uiteindelijk overmaakt aan de dealer.
cloverleaf zegt
On-topic, moeilijke keuze. Zonder proef te rijden zou ik voor de Merc gaan, een bewezen product. Maar ik zou zeker wel een stukje willen rijden in die V90, kijken of die net zo goed is als dattie eruit ziet.
mark997gt3 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
RickS zegt
@mark997gt3: Dat lijkt mij inderdaad ook, ik kom met de configurator van Volvo bij het aanklikken van alle mogelijke paketten en opties op een prijs van om en nabij de 110k. Nog steeds duur, maar het scheelt toch 45k met de hier genoemde prijs!
lxfx zegt
@ricks: 80k in België voor hetzelfde model met de voornaamste pakketten erop…
Nederland is duurder dan België, maar 150k???
nfad zegt
Ben een echte liefhebber van eigenlijk alle modellen van Mercedes, maar in dit geval… Ik vind het gewoon niet passen, dit pakket op de e. Voor mij de Volvo
gietturbo zegt
Volvo! Mooie auto
trustmeiamanengineer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jack_abarth zegt
Zet voor de 150k maar een Range Rover voor de deur… Is niet de duurste van de duurste, maar daar neem ik wel genoegen mee.
spykerboy zegt
Anderehalve ton voor deze auto’s neerleggen? dan ben je echt niet goed in mijn optiek. Doe mij dan maar het cash, ik ga wel wat anders rijden dan! Zoals een nieuwe Giulia quadrofoglio, GLE AMG, A AMG, M2) genoeg keuze voor zulke bedragen wat ook echt daadwerkelijk leuke auto’s zijn!
Author zegt
@spykerboy: prijzen waren een foutje, is inmiddels gefixt.
Dutchdriftking zegt
Zo’n V90 vind ik vooral veel mooier. Maar wat een geld!
nopetrolnofun zegt
Die prijzen zijn perongeluk x 2 gegaan kan niet anders, voor hetzelfde geld heb je een AMG GT. overigens vind ik dit de meest walgelijke klasse auto’s. Wat hard plastic op de bumpers en je maakt van 2 prachtige wagens een droevige bedoeling.
viezefreddyw zegt
Jeetje, zoveel geld? Ik kan het me haast niet voorstellen. Maar goed, welke zou ik kiezen? Best lastig eigenlijk. Ik vind de Volvo serieus goed gelukt. Prachtige auto. Maar de Mercedes vind ik qua interieur een stuk mooier. Ik heb wel het idee dat de Volvo in dit segment een betere auto is maar dat is ook maar een gokje van mijn kant. Als ik echt moet kiezen, dan de Mercedes. Maar het hoeft niet zo’n opgehoogd ding met opgeplakt plastic te zijn. Een standaard E-klasse is mij mooi genoeg.
Edge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
laurensaz zegt
Bak ellende alle twee…. Naar mijn mening
berlinetta zegt
Ik sla deze kies maar even over. Ik zie het nut van dit segment niet in, zeker niet in NL. Een gewone station is veel logischer.
Edge zegt
@berlinetta: En al die milfs die met hun dochter naar de manege gaan dan, moeten die over vuile, modderige wegen rijden met hun gewone station?
berlinetta zegt
@Edge: Daar hebben ze de SUV voor uitgevonden.
jannemaneke zegt
Die achterlijk hoge prijzen zijn misschien wel mogelijk in Nederland.
autobahnknaller123 zegt
Voor mij de goedkopere, snellere en véél mooiere V90CC! Wat een auto!
jaso013 zegt
De vulva aub! Persoonlijk vind ik de nieuwe mercedes modellen niet te pruimen. De nieuwe E is echt een miet van auto in vergelijking met het vorige model.
kliko zegt
Als alternatief op de taxi-grap. Ik heb liever en ster in mijn ruit, dan in de grill. Dus sowieso de V90. Vind het extra plastic ook veel beter smoelen op de Volvo, het past gewoon beter. Die ronde kont/daklijn van mercedes past niet bij het ruige karakter van de rest vd auto.
Verder meer PK’s en koppel. Zie je niet terug in de sprinttijd, maar je zal het wel voelen met tussen acceleraties denk ik.
naamloos3 zegt
Ik vind ze beiden even smaakloos.
wijsneus zegt
Ik vind die all-terraingoodies op de Benz er heel lelijk uitzien. Het past totaal niet bij de elegante lijnen die de rest van de auto hebben. Op de strakkere en stoerdere Volvo passen die extra plastic strips veel beter bij de rest van de auto. Hoe dan ook, ik zou altijd voor de normale stations gaan. Voor de drempels hier in NL heb ik geen extra bodemruimte nodig.
E34M5Touring zegt
Ik heb helemaal niks met die verhoogde stationcars. Doe maar een normale E Estate. Maar dan wel met de 350cdi.
cocoloco zegt
Volvo. Hoop alleen wel dat ze ooit een keer terugkeren naar 5 cilinders. Ja dat zullen ze vast niet maar ja hopen kan natuurlijk altijd.
dijan zegt
Zeker volvo. Liefst met het Mercedes interieur,vind dat van Volvo niet mooi.
kennone zegt
@dijan: En de Mercedes 350cdi (als het om diesel gaat)
kennone zegt
Wel mooi dat ze Volvo’s top Diesel en Mercedes zijn instap Diesel vergelijken.. Probeer het nog een keer!, Volvo wakker worden en ga weer motoren leveren waar een grote middelvinger opstaat richting de natuurgekkies!!
piebepost zegt
@kennone: Afgezien van dat ik me in jouw mening kan vinden, er dit nog wel een gat van 40pk en 80nm tussen in het nadeel van de Marc. De Volvo is gewoon aantrekkelijk geprijsd.
rufctr01 zegt
Lastige keuze! Ik denk de Mercedes…
reggie-boy_rood zegt
Misschien even de titles van de wagens inkorten boven de tabel. Alles is verschoven
probono zegt
Ik ben wel gecharmeerd van dit type auto’s eerlijk gezegd. Met een lichte voorkeur voor de volvo in dit geval. Beide prettige auto’s overigens. Vind de prijzen overigens niet zo idioot hoor
rikkienl zegt
De volvo. Met zwager een proefrit in seze cr.country gedaan. Veel opties en prachtig interieur. Wel prijzig…
quinn zegt
Tja, die keuze is wel heel gemakkelijk. Wil je een Chinese auto of wil je een Duitse auto. Ik ga in ieder geval voor Duitse degelijkheid en hoge restwaarde. Daarnaast is de betere afwerking en premium uitstraling en de veel uitgebreidere individualisering mogelijkheden van een MB natuurlijk ook mooi meegenomen!
toyotafortuner zegt
Meh… een riant budget en dan nog leasen…
Daarnaast liever een ‘propere’ kruisover voor t geld…
Europees is ook nooit mijn eerste keus…
Ik sla over. Als t echt moet: de Volvo. Veel betere looks
driftkicker zegt
Voor mij de Volvo maar liefst iets meer vermogen. De mijne is even snel met veel minder pk’s.
continentalgt zegt
V90, echt een prachtige machine.