Vandaag kiezen we sowieso een Maserati.
Nog niet zo heel lang geleden had Maserati slechts twee modellen in de showrooms staan: de Coupe en de Spyder. In 14 jaar tijd kan er echter veel veranderen. Het Italiaanse merk heeft nu maar liefst 5 modellen in de showrooms staan: de GranTurismo, GranCabrio, Quattroporte, Ghibli en Levante. Met name die laatste twee zijn enorm belangrijk voor het bereik naar het grotere publiek. In het zakelijke segment is de Ghibli erg belangrijk en het is overduidelijk hoe groot het SUV-segment tegenwoordig is. Daarom vergelijken we vandaag juist deze twee modellen.
Bij de naam Maserati denken we aan sportieve, elegante en stijlvolle auto’s. Maar ook aan exotische en dure auto’s. Daarom gaan we kijken of dat daadwerkelijk zo is. Voor dit vergelijk gaan we voor de hardlopers (in commerciële zin): namelijk de varianten met dieselmotoren. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tegen elkaar verhouden:
Auto: | Maserati Ghibli Diesel | Maserati Levante Diesel |
---|---|---|
Catalogusprijs: | v.a. € 89.834 | v.a. € 109.453 |
Fiscale prijs: | € 84.279 | € 102.529 |
Leasetarief: | € 1.299 | € 1.599 |
Vermogen: | 275 pk bij 4.000 tpm | 275 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 600 Nm bij 2.000 tpm | 600 Nm bij 2.000 tpm |
Topsnelheid: | 250 km/u | 230 km/u |
0-100 km/u: | 6,3 sec. | 6,7 sec. |
Verbruik: | 5,9 l/100km | 6,0 l/100km |
CO2 uitstoot: | 158 gram/km | 189 gram/km |
Wat ons opvalt
Qua prestaties ontlopen de twee elkaar niet veel. De Ghibli is iets sneller en iets zuiniger. Dat komt natuurlijk op conto van het lagere gewicht. De Levante is zwaarder, maar ook groter en ruimer. Standaard heb je wel nette velgen, lederen bekleding en een navigatiesysteem.
Uiterlijk
Van alle Maserati’s is de Ghibli waarschijnlijk de meest ingetogen auto. Dat is op zich wel logisch, want de doelgroep in het E-segment is gewoon conservatiever dan de doelgroep van sportwagens. Op de neus na, overigens. Deze laat er geen twijfel over bestaan dat het een Maserati is. Het geeft de auto absoluut uberhol-prestige. Naarmate je de auto langer op je in laat werken bevalt deze telkens beter. Tip: dankzij de ingetogen lijnen kan de auto een aparte kleur of grote set wielen goed hebben. Altijd doen dus. Er is voldoende samen te stellen in de configurator.
De Levante is gevoelsmatig een lastiger te beoordelen auto. Het is namelijk een SUV en er zijn nog merkpuristen (dat zijn mensen die gek zijn van een bepaald merk, maar deze niet kopen) die dat moeilijk kunnen verkroppen. We leven in 2017, dit soort auto’s zijn nu eenmaal populair. Want in vergelijking met zijn concurrenten heeft de Levante een onderscheidend uiterlijk. De auto lijkt minder hoog, iets breder en wat gestrekter. Dat zijn geen verkeerde proporties. Het is een auto die in het echt nog beter tot zijn recht komt dan op de plaatjes.
Interieur
Het interieur zit tegen het niveau van de Duitsers aan. De infotainment is dik in orde en uitgerust met Apple CarPlay. Het is niet een reden om speciaal een Ghibli te gaan kopen, maar het is zeker geen reden om hem te laten staan. Dat is wel eens anders geweest. Het interieur is vrij ingetogen qua lijnenspel. Gelukkig biedt Maserati allerlei mogelijkheden aan om compleet los te gaan qua kleuren en materialen.
Voor de Levante geldt min of meer hetzelfde. De infotainment-unit heeft een welkome update gehad. Wat je wel merkt is dat de Levante ruimer is. Ook zit je flink hoger, waardoor je meer overzicht hebt. Ook het in- en uitstappen gaan gemakkelijker. Niet dat het in een Ghibli ondraaglijk is, integendeel, maar dit is een belangrijke reden waarom de SUV zo populair is. Ook hier kun je interessante kleurencombinaties samenstellen.
Veiligheid
De nieuwe generatie Maserati’s zijn ook voorzien van de diverse veiligheidssystemen en waar gewenst ook nog extra uitbreidbaar. Denk aan Lane departure warning, 360 graden camera’s en adaptive cruisecontrol.
Rijden
Uiteraard is er met beide auto’s gereden. De Maserati Ghibli is gezegend met achterwielaandrijving, een dikke diesel en een fijne automaat. Dat betekent dat de wegligging neutraal is, de motor bakken met koppel heeft en de automaat al het werk voor je doet. Dit is typisch zo’n auto waarmee je enorm lange afstanden in relatief korte tijd kunt afleggen, zonder ook een maar een greintje vermoeidheid op te lopen. Wouter was er enthousiast over, getuige deze rijtest.
De Maserati Levante heeft een bijzonder onderstel. Het werkt namelijk met elektrisch aangestuurde Skyhook dempers in combinatie met luchtvering. Maak niet de fout door te denken dat dit een zompige SUV is. De Levante (mits in sportstand) heeft het laagste zwaartepunt van de grote SUV’s. Tel daar de 50:50 gewichtsverdeling bij op in combinatie met het sperdifferentieel op de achteras (90% van het vermogen gaat in standaardsituaties naar de achterwielen) en je kunt concluderen dat dit de sportievere SUV in zijn klasse is. De rijtest van Wouter kun je hier lezen.
Conclusie
Twee auto’s van hetzelfde merk, met dezelfde motor. Dat moet ook twee keer dezelfde auto opleveren, nietwaar? Het antwoord is een kordate ‘Neen’. De Maserati Ghibli is de stijlvolle business-express. Een chique sportsedan die ook de ratio weet te overtuigen. De Maserati Levante vult het SUV segment geheel op zijn eigen manier in. In zijn klasse is het een van de sportiefste om te rijden. Laten we eerlijk zijn, het is ook een van de fraaiere SUV’s. In vergelijking met de Ghibli is de Levante wat stoerder (subjectief) en praktischer (objectief). Maar misschien wel het belangrijkste wat voor beide geldt: je hebt het gevoel in iets bijzonders te rijden. Het zijn van die auto’s waar je nog een keertje achterom kijkt bij het verlaten van de garage. Ook wat waard.
Meer weten? Bekijk de leasetarieven bij Louwman Exclusive. Als je het regelt met LEF, dan krijg je er gratis een Race Cursus bij!
Edge zegt
Ik heb zo’n vermoeden dat er weinig mensen voor de Levante kiezen
potjak zegt
Ik ga voor de stijlvolle business-express :-)
E34M5Touring zegt
Voor 300,- per maand verschil hoef ik niet hoog te zitten. Vind die Levante ook niet bepaald een knappert. Ook live niet. Hoe doet die Ghibli het eigenlijk? Vind het een knappe kar, maar ik zie ze nauwelijks rijden. Voor m’n gevoel zie ik de QP meer. Zou die Ghibli zo best willen, blerende benzine is leuker maar een diesel is voor mij wel een stuk praktischer. Hopelijk schrijft ie net zo hard af als z’n voorgangers.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Ik zie ze ook niet veel rijden, maar kan dat niet komen omdat ze in de lease duurder zijn t.o.v. de Duitsers? Voor veel mensen is de keus dan ook al snel gemaakt.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: 1300.- per maand zit je met een beetje 5 serie oid ook wel aan. Misschien toch te bijzonder ofzo. Ah well.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Ik had het wel geweten. Al die hypermoderne snufjes van de Duitsers hoef ik toch niet per se. Dan heb ik liever een stijlvolle en strak sturende Italiaan.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: De Italiaan is een geweldige auto. Mijn vader rijdt een Ghibli diesel en heeft daar nu zo’n 140.000 kilometers mee gereden. Ikzelf heb er ook veel mee mogen en kunnen rijden.
Ontzettend fijne wagen. Als diesel rijdt hij fantastisch, sportief, is snel en klinkt ook nog eens goed (zeker voor een diesel). Bijna als een V8.
Voor de rest is hij zeker niet beter dan een BMW, Audi of Mercedes. Afwerking in het interieur is een stuk slechter. Materiaalgebruik ook. Het multimediasysteem is van een belachelijk laag niveau. Touchscreen werkt heel erg slecht en de navigatie wil je wel eens verkeerd sturen ofzo. Dat hebben de Duitsers veel beter voor elkaar, absoluut.
De Ghibli is tig keer mooier maar tig keer slechter dan zijn concurrentie. Wel mooier, niet beter. Dus moet je jezelf afvragen of je daar mee leven kunt of niet.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Gezien de inhoud van mijn portemonnee hoef ik mezelf voorlopig nog niks af te vragen ;)
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dromen mag altijd hè. Dat is het leuke aan auto’s. En voor je het weet valt het ding binnen bereik.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Heb net even gekeken. 223 stuks in NL sinds introductie. Dat zijn er niet heel veel moet ik zeggen. BMW doet in diezelfde periode 6.407 5 series. Nou is die er in meer varianten en met goedkopere motoren maar toch. Daarbij, de 5 serie was toen al dik 3j in roulatie. Maar zelfs in het uitloopjaar vd F11 verkochten ze ruim 1300 stuks meer dan in het topjaar van de Ghibli (111).
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Dat is wel een enorm verschil zeg. 223 stuks is echt bizar weinig.
mashell zegt
@berlinetta: dat noemen ze dan exclusief.
BaRa zegt
Ik zou verwachten dat de Tesla Model X het laagste zwaartepunt zou hebben van de grote SUV’s, maar blijkbaar is dat dus de Levante? Verrassend… als het juist is.
willeme zegt
@BaRa: Tesla Model X is meer een MPV dan een SUV. Ze willen concurreren met de SUV’s, maar strikt genomen is de Model X geen SUV.
simonferrari zegt
Ik vind het beide maar niks maar als dan echt moest kiezen door dan maar de Ghibli, dat gedrocht met de naam Levante doet me denken aan een John Deere, en dat is qua exterieur geen compliment.
Jochempie zegt
Ik heb van Doug DeMuro vernomen dat de Ghibli waardeloos in elkaar geschroefd zit, maar de Levante zal geen lichtjaren voorsprong hebben…
Toch maar die waardeloze Ghibli.
azuli zegt
Doe mij maar de Levante?
joost1996 zegt
Ik zou gaan voor de ghibli. Allereerst ben ik gewoon gek van grote luxe sedans. Ze geven status zonder heel extravagant te zijn. Een SUV, zelfs van een merk als Maserati, doet me niet zo veel En de hoge instap is voor mij nog geen groot pluspunt. De 300 euro per maand die je zou besparen is dan altijd weer lekker meegenomen. De vraag is of je dan niet voor een QP kan gaan.
maxidyne zegt
Ghibli! Levante is een lelijke en lompe SUV.
banaan7 zegt
@maxidyne: lees de tekst eerst even. De Levante is zeker niet lomp.
maxidyne zegt
@banaan7: Vind ik wel, dat is mijn mening.
jorden zegt
aangezien ik geen kinderen, hond of last van m’n rug heb. De Ghibli.
ttr6 zegt
De Gibhli wordt steeds mooier. 2 jaar terug in benzine versie gereden en onder de indruk vd motor…minder vh interieur wat naar mijn smaak teveel Chrysler was (het voelde als een te grote jas) . Toch zou ik hem willen rijden maar kan onmogelijk met een Masi bij klanten voorrijden. Jammer.
berlinetta zegt
@ttr6: Ik vind dat altijd zoiets aparts. Waarom kan een Ghibli niet en elk Duits hok dan wel?
berlinetta zegt
Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar mijn antwoord is Ghibli. De Levante vind ik maar mislukt.
raoufff zegt
Ik ga eerst maar bij een woningcorporatie solliciteren
trustmeiamanengineer zegt
Best een mooi ding die Levante, en de Ghibli is ook een prachtige sportsedan. Maar sinds de komst van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio zijn beide een beetje achterhaald eigenlijk. Je betaald fors meer, dan rijd je natuurlijk wel in een Maserati maar toch. Voor het geld van de Levante rij je ook de Stelvio Q, die zou ik dus liever nemen.
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Daar heb je wel een punt. Voor veel minder geld rij je ook in een Giulia die (in mijn ogen) net zo mooi is en net zo goed zal rijden als de Ghibli. Iets minder snel in rechte lijn, maar daarom niet minder leuk.
spykerboy zegt
Zonde dat we diesels moeten kiezen….
Dutchdriftking zegt
De Ghibli natuurlijk! Niks zo fijn als een sedan.
mashell zegt
@dutchdriftking: behalve dan een coupe, dat is de mooiere 2 deurs versie van een sedan. En de 5 deurs liftback, dat is de vlotter gelijnde versie van de sedan. Of natuurlijk de stationwagen, de veel praktischere versie van de sedan. Eigenlijk kiezen alleen nog bejaarden en dominees voor de sedan.
griffendahl zegt
Mag het ook gewoon een Stelvio zijn?
WinkeB zegt
@griffendahl: nee, want Alfa Romeo heeft geen advertorial aangekocht. Laat ze eerst onze favoriete site (na die site die begint met een ‘p’ en eindigt op ‘hub’) maar eens sponsoren.
arias12 zegt
Ghibli graag.
arias12 zegt
Ghibli graag.
rollingstoned zegt
Ghibli, hands down.
Heb sowieso niks met PC Hoofdtractors… ?
karhengst zegt
@rollingstoned: En met PC Bijtractors?
bischero zegt
Heel graag de Ghibli. Motor maakt me niet eens uit, wel graag met rood leer ?
trolle zegt
Mc stradale aub
bentley1969 zegt
De achterlichten van beide modellen komen van Hyundai of Kia?
jwcroy82 zegt
Alweer een dieselvergelijk maar wat ik me afvroeg is wat het lease tarief is bij een ghibli s met benzinemotor.
amersfoorter zegt
Gehaaide advertentie zeg. Shame
camber24 zegt
Nieuwe 5. Veel volwassener…
Overigens woon ik vlakbij een Maserati dealer. Zie de Levante regelmatig voorbij komen. Ding is veel te vadsig.
MaartenD zegt
Een Maserati met een dieselmotor..kansloos!
MaartenD zegt
Wat een misbaksel die Levante…zet er wat logootjes van een Japans merk op en je geloofd het ook. Doe mij maar een Granturismo
ibssr zegt
Uiteraard de Ghibli. Ik zelf stond recent voor de keuze Giulia of Stelvio. Giulia Veloce is het geworden. Ook ik heb het gevoel iets bijzonders te rijden. Echter Maserati is natuurlijk een droomauto (ik zou wel de benzine versie pakken, alleen al voor het geluid).
unavailable zegt
Ik vind die diesels niet bepaald snel. Voor een Diesel hebben ze wel grappig geluid uit kunnen krijgen. De eerste generatie Ghibli kreeg ik het idee dat het zo uit elkaar kon vallen. Vreemde geluidjes etc. Ik vind ze qua design wel mooi maar interieur is om te huilen voor die prijs.
mashell zegt
De Levante. Die heeft het minst slechte navigatie systeem van die twee. Je zult in beiden elke kilometer spijt hebben dat je geen Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volvo, Jaguar of zelfs Lexus gekozen hebt dan is de frustratie in de Levante door het net iets minder slechte navigatie systeem net iets minder groot.
sanderm3 zegt
De Ghibli. Want die is zuiniger………
toyotafortuner zegt
Levante. Langgerekte lijnen ogen t best op een auto, die laag oogt. Net als dat t beter tot zijn recht komt op een CLS dan op een CLA
bastiaanhd zegt
Ik mis bij deze rubriek de totale maandelijkse kosten. Als leaserijder ben je er niet met alleen de lease prijs. Misschien leuk om het nog completer te maken.
wernerv8 zegt
Ghibli snap die suvgekte niet zo. Heb altijd het idee dat er wwl heel veel mensen zijn met een minderwaardigheidscomplex. Vind het allemaal maar suvverds ??
dirkjeeeee zegt
Z’n ding koop je niet in diesel