Deze kleintjes hebben de potentie om heel groot te worden.
Nog niet eens zo heel erg lang geleden was het C segment verreweg de meest populaire klasse. Auto’s als de Ford Escort, Opel Kadett en Volkswagen Golf bepaalden het straatbeeld. Dat is heel erg lang het geval geweest. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Jazeker, de Opel Astra en Volkswagen Golf staan tot nu nog in de top 10, maar het zijn de kleintjes die de dienst uitmaken. A- en B-segment auto’s zijn populairder dan ooit.
Dat komt aan de ene kant omdat autorijden een welhaast peperdure aangelegenheid is geworden, aan de andere kant zijn de kleinere auto’s volwassener dan ooit. Voor dit vergelijk nemen we twee auto’s die nu totaal nog niet in trek zijn, maar dat komt doordat ze hagelnieuw zijn. Als we een voorspelling mogen doen, gaan deze twee auto’s namelijk enorm populair worden. De standaardkeuze op dit moment is de Renault Clio, terwijl de Volkswagen Polo immer populair is in de lease, maar misschien zijn deze twee wel een betere keuze.
Om te zien hoe de twee zich tot elkaar verhouden hebben we onderstaande tabel gemaakt:
Auto: | Kia Rio 1.0 T-GDI DynamicLine | Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 21.735 | € 20.925 |
Fiscale prijs: | € 20.300 | € 19.650 |
Leasetarief: | € 370 | € 350 |
Vermogen: | 120 pk bij 6.300 tpm | 115 bij 5.000 tpm |
Koppel: | 172 Nm bij 1.500 tpm | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Topsnelheid: | 190 km/u | 195 km/u |
0-100 km/u: | 10,2 sec. | 9,3 sec. |
Verbruik: | 4,7 l/100km | 4,7 l/100km |
CO2 uitstoot: | 107 gram/km | 108 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.
Wat ons opvalt
Dit zijn best potente machientjes. Natuurlijk zijn het geen racemonsters, maar 0-100 km/u rond de 10 seconden en een top van dik 190 km/u zijn uitstekend. Zeker als je het verbruik meerekent. In tegenstelling tot sommige spaardiesels of zwaar geknepen blokjes kun je daadwerkelijk meer dan prima meekomen het verkeer.
Het grootste verschil is dat de Kia een kleine 1.500 euro duurder is. Dat is op zo’n auto een flink bedrag. Maar het verschil kan eenvoudig worden uitgelegd. De Rio beschikt namelijk over een rijkere standaarduitrusting. Items als een lichtsensor, inklapbare buitenspiegels en een leren stuur zullen niet direct het verschil maken, maar het navigatiesysteem (met achteruitrijcamera) is een waardevolle toevoeging. Bestel je die items op de Seat Ibiza, dan zijn de prijzen bijna gelijk.
Uiterlijk
We trappen af met de Kia. Zet de vier generaties naast elkaar je kan niet anders dan bewondering hebben voor de inspanningen van Peter Schreyer en de zijnen. Waar de eerste generatie nogal treurig was en de tweede wel erg anoniem, kon je de derde gewoon geslaagd noemen. Deze vierde zet die lijn voort. Het is gewoon een knappe kar. Nee, niet zo’n verleider als een Mini of DS3, maar zo is de auto ook niet in de markt gezet. Het is gewoon een prima smoelende auto, die weinig mensen tegen het hoofd zal stoten, zonder erg saai te zijn.
Bij Seat loopt die lijn iets anders. De eerste generatie was wat belegen, evenals de tweede. De derde generatie was in orde en de uitgaande generatie, eh, niet helemaal in balans (en dan zijn we mild). Dat is met deze vijfde generatie rechtgezet. Hij is lager en breder en dat doet de uitstraling veel goed. Op onderstaande afbeelding staat een beige Ibiza zonder FR-pakket en het toont alsnog prima. Een winnaar uitkiezen is lastig. Je zal met beide auto’s de buurman absoluut niet jaloers maken (of de buurvrouw verleiden), maar je kan komen voorrijden.
Interieur
Traditiegetrouw waren de Koreaanse interieurs nogal belegen, goedkoop en treurig. Dat was vroeger. Het dashboard van de Kia ziet er op zich aardig uit. Het is niet geïnspireerd op de Duitse School. Dus geen strak interieur, maar juist een (klein) beetje frivoliteit. Meer gebruik van kleuren zou overigens welkom zijn, want het is wel een beetje donker. Nog een voordeel: alles wat je ziet op de foto zit daadwerkelijk op de auto. Denk aan de USB- en AUX-kabel, het eerder genoemde navigatiesysteem en de bediening op het stuurwiel.
Skoda moest de nuchtere, voordelige VW worden, Seat de sportieve budgetvariant. Wie in de vorige Ibiza heeft gezeten kan beamen dat het ontwikkelingsteam ‘Interieur’ die memo nooit heeft gehad, het maakte een kale en goedkope indruk. Met de nieuwe Ibiza gaat die vlieger nog altijd gedeeltelijk op. Om de prijs laag te houden zijn niet de duurdere plastics uit de Polo gebruikt. Het strakke design met de balk in exterieurkleur tilt de boel wel een niveautje of 3 omhoog. Nog steeds zul je niet een Ibiza kopen vanwege zijn interieur, maar je laat hem er ook niet om staan.
Rijden
Voor de Koreanen is de Rio een belangrijke auto. Om in Europa ook aan te slaan wordt de 1.0 T-GDI geleverd. In de 100 pk sterke uitvoering is deze gekoppeld aan een vijfbak, in deze 120 pk versie krijg je er een extra verzet bij. Als de mogelijkheid het toelaat, altijd doen. Op snelwegritten heb je dan namelijk net even wat meer rust aan boord. Zoals genoemd zijn de prestaties prima. Het onderstel is in grote lijnen gelijk gebleven. Dat betekent een ‘stevige’ wegligging zonder heel comfortabel of uitgesproken sportief te zijn. Dat is op zich vrij logisch, want het is precies wat veel mensen aanspreekt.
Hetzelfde geldt in grote lijnen voor de Seat Ibiza. Het is een auto die een enorme doelgroep moet aanspreken, dus verwacht geen uitspattingen. De 1.0 TSI is een prima rauwdouwer. Met name het koppel van 200 Nm is aangenaam in zo’n compacte auto. We moeten nog uitgebreid rijden met de Ibiza om ons definitieve oordeel te vellen, maar verwacht geen enorm uitgesproken rijkarakter. Hoeft ook niet.
Conclusie
Deze auto’s zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld om er vooral heel erg veel van te verkopen. De prijzen zijn gunstig, evenals de leaseprijzen. Je vraagt je wel af: waarom zou je nu eigenlijk nog een Volkswagen Polo kopen? Voor minder geld krijg je in beide gevallen meer auto. “Ja, maar hoe zit het dan met de restwaarde?” (wat invloed heeft op de leaseprijs). De Ibiza schijnt een van de meest waardevaste auto’s op de markt te zijn en aan de leaseprijs van de Kia te zien zit het met de restwaarde ook snor. Daar komt bij dat een duurdere auto nu eenmaal een hogere bijtelling betekent.
Kortom, ze verzetten geen nieuwe bakens. Maar het zijn competente auto’s: betaalbaar, praktisch en vlot. En dat voor minder dan € 400 per maand. Dan is het woord nu aan jou: voor welke kies jij? En nog veel belangrijker: waarom? Laat het weten in de comments!
gregorius zegt
De Rio ziet er van buiten nog altijd ‘klein’ uit, terwijl de Ibiza er meer als een middenklasser uitziet.
Maar uiteindelijk zou ik pas kunnen kiezen na een dag ermee rijden. De gene die het wordt, heeft dan de laagste “had ik maar meer te besteden”-factor
JamesBond007 zegt
@gregorius: tot dat je instapt. Rio is stuk ruimer ook voor volwassenen achterin. Exact de reden waarom mijn ouders voor een Rio zijn gegaan.
henk123456 zegt
Eerlijk gezegd vind ik de exterieurkleur van de Seat best goed staan! Zou niet weten of ik ‘m zo zou durven pakken, maar hij kan het goed hebben.
tjorque zegt
Het enige 1-liter-blok dat ik met plezier zou rijden staat op twee wielen minder…
Praeses zegt
Ik zou ze allebei geprobeerd moeten hebben, om een goed oordeel te kunnen vellen, maar laatst hadden we de Rio als huurauto en dat vond ik een veel fijnere auto dan ik verwacht had. Hij reed lekker pittig en volwassen en ik kon er uitstekend in zitten en er was nog plaats achter me over (en dat zegt wel wat, want ik ben 2 meter lang). Aan de pomp dacht ik eerst dat er iets mis was, want er ging bijna niks in. Had 1 op 23 gereden. Over een afstand van zo’n 250 km met een gloednieuwe auto, in de file in Amsterdam centrum en op de snelweg met 140 op de teller (100pk versie). Vind ik een heel mooi verbruik, want met andere huurauto’s (die altijd vrij nieuw zijn), haal ik nooit beter dan 1 op 16 (Clio, Fiesta etc).
De Seat vind ik ook een interessante keuze, want hij ziet er leuker uit dan een Polo en eigenlijk is het dezelfde auto wmb. Maar het interieur ziet er wel wat lullig uit en ik ben ook niet 100% overtuigd van de kwaliteit van de auto’s van VAG. Voor mij wordt het toch de Kia denk ik.
911targa zegt
Of een hele goede fiets vragen als je baas met carbon gates belt, of racefiets met Meilenstein velgen. Prima non nonsens auto’s overigens.
fiestacruizer zegt
Beiden zijn afgeleiden van een ‘echte’ polo natuurlijk.
De Seat Ibiza is een schralere versie ervan, de Kia Rio Bio is er een koreaanse kloon van.
Qua eigenschappen schijn de kia ook net een polo te zijn, alleen op alle vlakken net iets minder. Waar de polo magere 7’s scoort scoort de rio slechts zesjes op ergonomie, rijcomfort, degelijkheid, interieur, design etc. etc.
De seat heeft als voordeel dat het niet een kopie, maar het budget broertje van de polo is. Schijn dat dat nieuwe platform waarop hij staat echt goed is. In aziatische diesels geloof ik niet, dus ik zou – als het moet – uitkomen op de Ibiza van deze twee.
toyotaprius zegt
OV kaart plus een Schilten Brau abonnement
dijan zegt
@toyotaprius: Dacht zeker dat je voor de Prius zou gaan.
Dutchdriftking zegt
Ibiza voor mij. Wel in een kek kleurtje met FR pakket. 1.2 TSI met een chipje van JD is het bijna een lauwe hatch.
rednasnamsob zegt
@dutchdriftking: 1.2 zal er niet (meer) komen. Wordt dan een 1.5 met 150 pk scheelt weer hoef je niet meer langs JD. zit ik overigens nog wel over te twijfelen om met mijn 1.2 (Ibiza ST) te doen. gata dan van 105 naar zo’n 140 peekaa… dat is best een aardige vermogens stijging, en ik vindt het al een vlotte bak
Dutchdriftking zegt
@rednasnamsob: Ik zou het sowieso doen. Niet bij een knakentuner maar gewoon lekker bij JD, kost iets meer, maar je krijgt er echt wat voor terug. Naast de vermogenstoename ook flink meer koppel, en de powerband is ook een stukje breder. Wanneer je normaal rijd nog zuiniger ook.
rednasnamsob zegt
@dutchdriftking: Met deze doe ik het niet (meer). Ik heb ‘m “afgestaan” aan de leidingevende… en mezelf een Leon 1.8 TSI cadeau gedaan. die wil ik met de tijd wel bij JD langsbrengen :-)
allesmetturbo zegt
Interieur: Rio
Exterieur: toch de Seat maar dan in een ander kleurtje
Edge zegt
Puur op basis van de foto’s zou ik voor de Kia Rio gaan. Die vind ik net even wat mooier dan de Seat Ibiza. Ik moet daar wel bij zeggen dat het verschil voor mij zo minimaal is dat de proefritten in dit geval de definitieve doorslag gaan geven.
henkhekje zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk hok is die Ibiza toch ook.. Snap echt niet dat je daarin gezien wilt worden. Zou nog eerder in een Dacia stappen.
dijan zegt
@henkhekje: Vind de Dacia ook goed bij jou passen!
henkhekje zegt
@dijan: Bij jou vind ik een Roze Chrysler PT Loser wel passen…
rhellema zegt
@henkhekje: wat rijd je zelf dan? Een i’AM Gay?
henkhekje zegt
@rhellema: Of een Golf Gay-TE, of een A3 Gay-Tron hahaha
dijan zegt
@henkhekje: Ik herhaal alleen maar wat je zelf schrijft . Dan begin je met allerlei flauwe dingen te verzinnen en lachen met je eigen flauwe grapjes! Jammer dat je weer zo kinderlijk reageert.
henkhekje zegt
@dijan: wat doe jij hier eigenlijk? Ga even lekker zeiken op het buienradar forum ofzo
dijan zegt
@henkhekje: Sorry ,maar weer niet leuk of gevat .Je blijft kinderlijk. Jammer. Vanavond maar eens nalezen wat je allemaal hebt geschreven. Volgende keer misschien geen merk zoals Dacia erbij halen ,kunnen ze je er ook niet op pakken.
henkhekje zegt
@dijan: je hebt gelijk.. Het is niet oké om Dacia te vergelijken met zo’n belachelijk zinloos merk als Seat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Rio. Veel leukere auto. De Ibiza heeft een diepbedroevend interieur. En het is VAG, dus gaat mij te vaak stuk…
karhengst zegt
Degene waar ik het het langste zonder zere rug uit kan houden. Een goede stoel en zitpositie is het belangrijkste in een auto waar je dagelijks een deftig stukje mee op pad mag. Zeker in het grotere boodschappenwagensegment.
gezondverstand zegt
Doe mij maar de Ibiza met het nieuwe 1.5 150pk blok.
De huidige 1.4 150pk is een heerlijke motor. In C segmenter gaat die al als de brandweer, dus in een Ibiza helemaal top.
arias12 zegt
De seat
Kartmans zegt
Zojuist even de prijs van de Seat zitten bekijken op Fleetagent, maar wat ik zou moeten bijbetalen voor de Seat vind ik toch best fors als ik kijk naar de fiscale waarde. Toch niet zo’n courant model. De 308 die ik deze week heb besteld is qua fiscale waarde zo’n 5k duurder, maar ik hoefde minder bij te betalen dan de Seat met een fiscale waarde van zo’n 20k. En heb toch het idee dat ik met de 308 wat meer auto krijg, helemaal nu in September het facelift model op de markt komt met de verbeterde infotaintment.
rikus zegt
Pagani Huayra
JamesBond007 zegt
Rio. Veel leuker uiterlijk en innerlijk. Motor van de 1.2 zelf niet ervaren, de 1.0 rijdt super. Ibiza saai, degelijk. Niks bijzonders.