Zweeds versus Brits, wat mag het worden?
Het einde van het jaar nadert met rasse schreden en dus is dit je uitgelezen kans om nog een auto met 21% bijtelling te leasen. Daarbij zij opgemerkt dat volgend jaar voor vrijwel alle auto’s een percentage van 22% geldt, maar elk procentje voordeel is mooi meegenomen. Voor we ingaan op de twee kemphanen die het tegen elkaar opnemen, eerst een broodnodig rijtje cijfers. We kiezen in dit geval voor de Jaguar XE 2.0D Pure en de Volvo S60 D3 R-Design.
Genoemde bedragen komen van een grotere leasemaatschappij op basis van een looptijd van 48 maanden, 40.000 kilometer per jaar en een loonbelastingpercentage van 42%.
Auto | Jaguar XE | Volvo S60 |
---|---|---|
Catalogusprijs | € 43.850 | € 41.495 |
Bijtellingspercentage | 21% | 21% |
Netto bijtelling | € 322 | € 304 |
Leasetarief | € 787 | € 786 |
Vermogen | 163 pk | 148 pk |
Koppel | 380 Nm | 320 Nm |
Topsnelheid | 227 km/u | 215 km/u |
0-100 km/u | 8,2 s | 9 s |
Verbruik | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km |
CO2-uitstoot | 106 gram/km | 102 gram/km |
Hoewel het leasetarief voor beide auto’s nagenoeg gelijk is, zal de Jaguar wat duurder zijn in de bijtelling vanwege de hogere catalogusprijs. Daar staat tegenover dat de XE wat sneller is dan de S60.
Uiterlijk
Dit puntje zal voor weinig leaserijders problemen opleveren. De Volvo en de XE zijn beide representatief en relatief onopvallende verschijningen op de weg, mits je je qua kleur enigszins gedeisd houdt. De Jaguar is wat conservatiever vormgegeven en heeft een vrij “anonieme” achterzijde, terwijl de S60 juist een karakteristieke bips heeft.
Uitrusting
Standaard wordt de Jaguar met dual zone airco, cruise control, halogeen koplampen en een lederen stuur. Een en ander kan worden uitgebreid met onder meer parkeerhulp voor en achter. Qua standaarduitrusting zijn er weinig duidelijke verschillen aan te wijzen tussen deze twee kemphanen.
Rijtesten
Uiteraard hebben we beide auto’s in het verleden al eens aan de tand gevoeld. De rijtest met de Jaguar XE vind je HIER en de video met de Volvo S60 check je DAAR.
pickleweasel zegt
Doe die Jag maar
goodolddays zegt
Doe maar een alfa…
azuli zegt
@goodolddays: voor mij ook liever de Giulia 180pk business
Maar de keuze gaat tussen deze twee.
Voor die €18,- meer zou ik die Jag niet laten staan?
bencae zegt
Lastige keuze want beide goede auto’s. Maar die Volvo zie ik te vaak dus doe mij die lenige kat maar! #yoloadvies
smulders zegt
Met zo’n bak bijtelling kun je de auto beter particulier kopen dan hem op de zaak zetten.
jack_abarth zegt
@smulders:
Het scheelt toch anders ook een behoorlijk klap BTW, niet alleen op aanschaf maar ook op onderhoudsbeurten. Heb het complete plaatje niet berekend, maar ik mijn gevoel zegt dat auto zakelijk rijden interessanter is dan op privé zetten en kilometers declareren.
smulders zegt
@jack_abarth: Prive kun je €6650 van de winst aftrekken, zakelijk kun je BTW terugvragen en alle autokosten van de winst aftrekken. Staat echter wel netto €4788 bijtelling lappen tegenover.
Beter rij je de auto puur zakelijk en pak je voor privé de Volvo V40 van je vrouw.
lekbak zegt
@smulders: ik ben geen ondernemer noch accountant, maar van welke winst kan je iets aftrekken als je privé koopt? Een vof of eenmanszaak ben je nog zelf maar een bv is een hele andere rechtspersoon waarbij de eigenaar gewoon in loondienst is. Of ik snap iets helemaal verkeerd natuurlijk…
smulders zegt
@lekbak: als je de auto privé rijdt kun je 0,19 cent per kilometer belastingvrij uitkeren. Dat kan als ondernemer maar ook in loondienst. Mijn baas doet dat voor mij, kost hem geen geld en slechts een klein beetje extra administratie.
granlusso zegt
Jaguar XE mét xenonverlichting, laat dat even duidelijk zijn.
berlinetta zegt
@granlusso: Zonder die verlichting is het inderdaad niet om aan te zien. Kan ook niet anders dan dat ze dat expres hebben gedaan zodat iedereen die optie aanvinkt.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ik zie anders onwijs veel XE’s rondrijden zonder xenon verlichting. Vreselijk lelijk. Is eigenlijk bij elke auto zonder xenon. Bij de Giulia is het ook echt niet om aan te zien. Bij diverse Mercedessen ook echt niet, zoals de A-, B-, C-, CLA-, en noem ze allemaal maar op.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Valt mij ook op idd. Ik vind het echt afschuwelijk. De XE heeft ook wel wat aankleding nodig om echt mooi te zijn. Sowieso xenon en mooie velgjes. En vaak zitten er ook zielige uitlaatpijpjes onder.
diesel78 zegt
@granlusso: precies dat! Die Volvo is kan ik meer hebben zonder Xenon overigens.
granlusso zegt
@diesel78: Klopt, waarschijnlijk omdat de koplampen minder prominent aanwezig zijn.
trustmeiamanengineer zegt
Een 7 jaar oude Volvo of een verse achterwielaangedreven Brit?!
Doe mij maar een Alfa Romeo Giulia.
badmat zegt
Die Volvo is echt rijp voor een update. Niet normaal hoe verouderd het interieur is. Doe mij maar de XE.
phaeton zegt
@badmat: Maar de V70 en XC90 waren nóg ouder, dus hij moet nog een ruim jaar mee.
tenaci zegt
Jaaaag alstublieft. Wat een mooie bak!
freezzr zegt
Waarom de D3 in de S60? Pak de D4 met zo’n 190pk en 400nm, rijdt super.
ej20g zegt
Ik denk dat ik toch voor de Volvo zou gaan. De XE vind ik een mooie auto, maar ik kan niet wennen aan die achterkant. Duidelijk de minst mooie achterkant uit de Jaguar stal. De Volvo vind ik echter vanuit elke hoek mooi.
dutchoutlaw zegt
Volvo!!
marcow zegt
D3 148 pk? 150 pk! ;-). Jaguar lonkt natuurlijk maar vind ‘m nu al saai ogen. Interieur verwent ook niet echt. En aangezien ook niemand een S60 rijdt (maar wel een V60), is die Volvo zo slecht nog niet :)
E34M5Touring zegt
Gezien de ‘geweldige’ ervaringen in de familie met de Volvo, zeker de Jag voor mij. Mooier, leukere motoren en je rijdt wat speciaals vind ik. Daarbij vind ik de binnenruimte van de S/V60 echt tegenvallen. En ik ben geen fan van het huidige instrumentencluster van Volvo.
Avir zegt
@E34M5Touring: had een v60 maar overgestapt naar bmw 3 touring veel beter dan die volvo. Rijdt beter,navigatie beter,meer ruimte meer kofferbak,betere automaat fijnere stoelen. Nee als ik moet kiezen wordt het zeker geen volvo
maxidyne zegt
Jaguar, chique en stijlvol. Volvo is te Aziatisch geworden, geen mooie dikke hoekige bak meer.
Donkergroen met beige leder en hout alstublieft.
janmetdelangeachternaam zegt
Wat denk je zelf, de Jaguar natuurlijk. Die s60 zit ook al lang in de verkoop trouwens, misschien tijd voor een facelift of nieuwe generatie
berlinetta zegt
@janmetdelangeachternaam: Dit is al de gefacelifte versie. Tijd voor een nieuwe dus.
merri zegt
Volvo want een Jag lijkt gelijk 10 jaar oud wat betreft design
miata93 zegt
Niet helemaal eerlijk aangezien de aanschafprijs van de xe veel hoger zal uitvallen met wat opties
kapitein zegt
Ondanks mijn liefde voor Volvo is dit voor mij een no brainer. Voor mij de Jaaaaag graag.
cupsport zegt
Doe mij maar een BMW 3 Serie! :)
berlinetta zegt
Voor mij de Jag. Hoewel de Volvo een fraaie auto is, is hij ook al vrij lang op de markt. Het rijdt goed, maar niet bijzonder. En het probleem vind ik dat je hem veel te vaak ziet.
De Jag daarentegen vind ik wel speciaal. Het rijdt schijnbaar echt top en het ziet er ook strak uit (wel met een paar opties). Zal uiteindelijk wel wat duurder zijn, maar dat zou ik er dan ook graag over over hebben.
roeldriesvink zegt
XE, net even wat moderner en meer smoel.
timdawg zegt
@mauritsh is het niet een meer realistischer voorstelling van zaken als we hier uitgaan van een toptarief van 52%? Aangezien je deze auto’s dus ook prive gaat rijden komt 21% van de catalogusprijs nog bij je salaris en kom je dus voor een heel groot deel in de 52% schaal voor je bijtelling. Ik denk namelijk dat deze auto’s voornamelijk geleased gaan worden door lui due minimaal €4500 bruto per maand meepikken, los van 8% vakantiegeld en eventuele bonus / 13e maand.
jorden zegt
@timdawg: leuke auto’s maar ik hoop niet dat mijn baas mij opzadelt met zo’n jag. moet ik hem s’avonds en in het weekend op de stoep laten staan ;)
phaeton zegt
@timdawg: Mee pikken? Door die ‘lui’? Hardwerkende mensen die 1,5x modaal verdienen. Mag het?
kliko zegt
Waarom is de C02 uitstoot anders terwijl de verbruikcijfers hetzelfde zijn?
Ventileert de Jag ook je windjes naar buiten af via je stoel ofzo? Of zal het zo zijn dat het verbruik niet fijn genoeg gespecificeerd is en zit volvo op de 3.85L en de Jag op de 3.94 ofzo?
v60germany zegt
S60, maar dan net…
De Volvo kont is niet de mooiste, maar wel kenmerkend.
Echter de kont van de XE doet me gelijk aan een oude Mondeo denken, brings back kotsneigingen… Jammer dat dit een Jaguar heet. Een XF is daarentegen gewoon gelukt.
Dutchdriftking zegt
Jag! Gisteren overigens de Gulia voor het eerst in het wild gezien. Als QV nog wel. Wat een beauty! Dat lijkt me in deze klasse nou echt een fijne wagen als dikke diesel.
carman6 zegt
Toevallig net nog in een s60 gereden, is nu toch wel erg verouderd van binnen hoor. Die knoppen overal kan tegenwoordig eigenlijk niet meer qua looks. Daarom dus de Xe uit deze 2.
Rob zegt
Zo’n S60 blijft toch wel mooi. Vind ‘em frisser en eleganter vormgegeven dan de XE. Ook kwa interieur; die zogenaamde zwevende middenconsole blijft leuk.
Dan de Jaguar, zo’n uiterst serieuze wagen eigenlijk. Niet slecht, maar kan er eigenlijk ook niks leuks aan vinden.
Dus de Volvo. Net als op de foto’s, mooie kleur lak en de juiste wielen. Enkel nog donkerbruine stoelbekleding en houten inleg.
michaelcorleone zegt
Voor mij de Volvo aangezien ik goede herinneringen heb met het merk Volvo.
mashell zegt
De Volvo. Die heeft een schuifdak dat wel open kan.
PeugeotGTI zegt
Ben echt zat van al die lease Volvo’s. Laatst stonden er drie (!) V40’s achter elkaar bij het stoplicht. Alleen daarom al de Jaaag.
pinut187 zegt
De Jag in british racing green en cognac interieur. Dan heb je best een nette auto.
nautique206 zegt
Doe mij maar een 850 GLT
rikus zegt
Waarom zou je voor een Volvo gaan als je ook een Jaguar kunt rijden..
phaeton zegt
De Volvo is nu toch sterk verouderd. Als over 1/1,5 jaar een mini-S90 op de markt komt, rijd je toch drie jaar groen van jaloezie rond. Daarentegen worden de meeste Volvo’s mooi oud en zie je de S60 niet zo vaak als de V60. Privé zou ik daarom voor een S60 gaan, maar in de lease… Toch liever een frisse XE, ook al vind ik de kont te kort en niet mooi in verhouding. Over vier jaar dan de nieuwe S60.
powerblue zegt
In 2014 gekozen voor een S60 in de kleur van het plaatje. Ontzettend fijne auto maar tamelijk krap. (voorin prima, ik ben echter 2 meter lang, achterin dus krap) Ter vervanging van de S60 heb ik recent de XE bekeken. Die is nog veel krapper en de stoelen zitten erg slecht.
Vanwege de behoefte aan meer ruimte wordt over een paar weken “mijn” nieuwe Skoda Superb geleverd. Jammer dat in Europa de verlengde S60 niet wordt geleverd!
tjorque zegt
Doe maar de JAG, leasing is voor zo’n auto de beste manier om niet wakker te hoeven liggen van technische ellende en onbetaalbare ziekenhuis euh, garagekosten.
nopetrolnofun zegt
Wie zal het in zijn hoofd halen om voor de Volvo te gaan, mensen bij wie er een steekje los zit?