Hoe wil jij jouw volwassen B-segment auto voor de deur hebben?
Volkswagen. Auto voor het volk. Voor lange tijd is deze frase van toepassing geweest. Het begon met de Kever en deze gaf het stokje door aan de Golf. De meest typische Volkswagen in het gamma is op dit moment de Polo. Het is de ‘alles-wat-je-nodig-hebt’ auto. Ruim voldoende, relatief betaalbaar en zowel privé als zakelijk uitstekend inzetbaar.
Het is sowieso een zwaarbevochten segment. De marges zijn voor de fabrikanten niet zo heel groot, maar de aantallen zijn om van te smullen. Dit type auto vliegt bijna de showroom uit. Nog een reden om een goede B-segmenter te hebben: het is vaak de eerste nieuwe auto die men koopt of least. Dan is het handig om de klanten zo snel mogelijk te binden. De Polo-rijder van vandaag is de Passat-rijder van morgen. Enfin, voor vandaag vergelijken we de Polo met een concurrent die, op papier althans, zeer gewaagd is aan de Polo: de Hyundai i20. De krachtsverhoudingen kun je aflezen in onderstaande tabel:
Merk: | Hyundai | Volkswagen |
---|---|---|
Type: | i20 | Polo |
Uitvoering: | 1.0 T-GDI i-Motion Comfort | Polo 1.0 TSI Comfortline |
Catalogusprijs: | € 17.995 | € 18.990 |
Fiscale prijs: | € 17.245 | € 18.175 |
Leasetarief: | € 320 | € 340 |
Vermogen: | 100 pk bij 4.500 tpm | 95 pk bij 5.000 tpm |
Koppel: | 172 Nm bij 1.500 tpm | 175 Nm bij 1.500 tpm |
Topsnelheid: | 188 km/u | 187 km/u |
0-100 km/u: | 10,7 sec. | 10,8 sec. |
Verbruik: | 1 op 23,3 | 1 op 22,7 |
CO2 uitstoot: | 99 gr/km | 101 gr/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.
Wat ons opvalt
Voor dit vergelijk zijn we uitgegaan van de nieuwe Volkswagen Polo en hebben daar de concurrent op afgestemd. We hebben gekozen voor de op-een-na instapmotor (1.0 TSI) en de op-een-na basisuitrusting (Comfortline). De Nederlandse Volkswagen-dealer wil daar graag 18.175 euro voor zien. De specificaties zijn behoorlijk gelijk. Beide motoren hebben een 1.0 driecilinder met een schattig turbootje.
Zijn er punten waar de Polo beter scoort? Jazeker! De make-up spiegels bij de VW zijn namelijk verlicht. Ook heeft de Polo een pre-crash veiligheidssysteem en een city safety-systeem dat de boel in de gaten houdt en ingrijpt wanneer nodig. De Hyundai kan nu even de Floyd Maywheather uithangen, want de Koreaan deelt een paar uiterst gevoelige tikken uit. De standaarduitrusting is namelijk van een véél hoger niveau. De Hyundai heeft een automatisch dimmende binnenspiegel, Lane assist en parkeersensoren. Niet verkeerd. Maar, wacht Mike, er is meer! Bij de i20 heb je de beschikking over inklapbare buitenspiegels, alarm en een lichtsensor. Nog niet overtuigd? De Koreaan is standaard ook nog eens uitgerust met automatische airconditioning, navigatiesysteem en achteruitrijcamera. Items die je op de Polo moet missen. De Volkswagen is ook nog eens 930 euro duurder. Kan VW deze enorme achterstand inhalen?
Exterieur
De Hyundai i20 is ontworpen in Rüsselsheim, precies daar waar Opel ook zijn auto’s bouwt. Niet dat het op een Opel lijkt, maar het is niet een ‘typisch Koreaanse’ auto. De snoet is strak en vlot, zonder overdreven opvallend te zijn. Gewoon netjes. Aan de zijkant zet deze lijn zich voort. De C-stijl getuigt zelf van enige frivoliteit. Het is een beetje een rage onder de autofabrikanten om auto’s enorm brede achterlichten te geven. Dat is erg jammer, want de auto wordt er optisch minder breed van. Enfin, het ontwerp van de i20 is gewoon ordentelijk. Wil je iets meer sjeu, ga dan voor de driedeurs i20. Die is aanmerkelijk sportiever gelijnd.
We hebben de i20 niet voor niets gekozen, want ook de Polo is wars van enige vorm van durf in het ontwerp. Ja, we gebruiken het woord saai, want we zijn nu al gewend aan dit design. De Polo is zelfs zo saai dat het verhaal wil dat @CasperH twee keer een rijtest heeft gedaan met de Polo. Pas bij het editten van de tweede video kwamen we erachter dat we er al eens mee gereden hadden. Zonder gekheid: de eenvoudige uitstraling is juist de grote kracht van de Polo. Het design stoot (bijna) niemand tegen de borst en het blijft lang ‘vers’. Je kan het altijd nog optuigen met een R-Line pakketje.
Interieur
Vroeger was dit altijd een heikel punt bij Koreaanse auto’s. Niet dat het slechte interieurs waren, maar het was vooral gebouwd om tegen een stootje te kunnen, niet om een luxe gevoel te geven. Tegenwoordig heeft Hyundai zijn zaakjes heel keurig voor elkaar. Het toont heel erg aardig, de carrosseriekleur komt terug in het dashboard en alles ziet er keurig uit als een geheel. Kortom, niets meer aan doen. Qua ruimte ontlopen de auto’s elkaar niet veel. Lengte, breedte, hoogte: het zit allemaal dicht bij elkaar.
Kan de Volkswagen dan op een ander vlak een voorsprong pakken? Ja. Het geheel toont net even wat hoogwaardiger. De fit en finish is gewoon iets beter. Ook is het grote (optionele) navigatiesysteem is fraaier en er zijn gavere opties leverbaar. Daarmee is de kous af, zou je zeggen. Niet helemaal. We moeten namelijk aantekenen dat de verschillen namelijk nog nooit zo klein waren. Het is niet dat het een significant verschil was, zoals dat vroeger het geval was. De Polo is trouwens een klein pietsje groter achterin. De kofferbak meet 26 liter meer. Klap je de bank plat dan biedt de Wolfsburger zo’n 80 liter meer. Dat zijn de grootste verschillen in dit vergelijk tot nu toe.
Rijden
Er valt weinig op of aan te merken op de rijeigenschappen van de Hyundai i20. Ten opzichte van zijn voorganger is het een waanzinnige verbetering. Met name op het gebied van NVH (Noise, vibraties, harshness). Het is nu gewoon op Europees niveau. Enige dissonant was het relatief verouderde aanbod qua benzinemotoren. Dat is opgelost met de 1.0 T-GDI die helemaal up-to-date is. Een driecilinder motor met turbo. Prettig in de omgang, zuinig en zowaar een geinige brom. Verwacht alleen geen sportieve rij-eigenschappen.
Ook de Volkswagen Polo is een allemansvriend op wielen. Om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken is de rijervaring daar op afgestemd. Dat houdt in dat de Polo precies doet wat je ervan verwacht. Voor zijn klasse is de Polo bovengemiddeld comfortabel. Sportiviteit is hem volkomen vreemd. De auto is vooral erg capabel. Geen verrassingen. Precies zoals de doelgroep het wenst. Wil je een fijne stuurmansauto in deze klasse, dan zul je naar bijvoorbeeld een Ford Fiesta moeten kijken. De bevindingen van Casper kun je lezen/zien in deze rijtest.
Conclusie
Twee auto’s die gebouwd zijn met dezelfde doelgroep in het achterhoofd. Het zijn no-nonse auto’s waarmee je niemand tegen het hoofd stoot of jaloers maakt. Sterker nog, je moet echt een felle kleur uitkiezen met een fraai setje lichtmetaal om de auto’s iets van een uitstraling te geven. Het helpt ook om je auto terug te vinden op de parkeerplaats bij de buurtsuper. Reken maar dat je beide auto’s veel tegen gaat komen.
berlinetta zegt
De Hyundai scoort met zijn uitrusting en de Polo heeft een iets fijner interieur. Ik zou met beide een proefritje moeten maken en daarna kiezen wat me het beste bevalt. Verder zijn de auto’s toch wel gelijk. Allebei zaaddodend.
pomoek zegt
@berlinetta: haha, precies. Al vind ik het niet hebben van een breedbeeld touchscreen in de I20 wel weer vervrissend.
mashell zegt
@pomoek: retro is eigenlijk juist niet verfrissend.
davelepeef zegt
@mashell: een pisbeurt in je gezicht wel, maar moeten we dat daarom willen?
lekkerlinksrijden zegt
@davelepeef: Patricia, kom er maar in
wimof zegt
@berlinetta: Kopen zou ik zeggen, 7 miljard is echt voldoende.
mart144 zegt
Polo.
lekkaah zegt
@mart144: Marco
mashell zegt
@lekkaah: een Mercedes Marco Polo is meer een concurrent voor de VW California.
cpp1 zegt
Die Polo ziet er van buiten nu al gedateerd uit.
E550 zegt
@cpp1: precies dit. Ik vind ‘m zelfs een beetje 80′ ogen. Daarnaast had het mij niks verbaast als dit een Brazil-only auto was.
Sowieso vind ik dit klasse auto’s een te vrouwelijk uitstraling hebben. De enige die nog best leuk zijn is de 500 en de Fiesta.
mashell zegt
@e550: en juist die 500 is de meest vrouwelijke auto op de markt. Die heeft ronde vormen (waar vrouwen van houden en ze zelf mee gezegend zijn).
fouadski zegt
@e550: een polo vrouwelijk noemen, maar wel een fiat 500 roemen? Is het een diepe kast waar jij in zit?
defl8 zegt
@fouadski: Precies wat ik dacht! Polo = vrouw op gympen, 500 = vrouw op naaldhakken.
SpiderIV zegt
@defl8: gympen of rubber laarzen??
persian1 zegt
De Polo zag er bij zijn lancering al achterhaald uit en dat word met de jaren alleen maar erger. Het materiaal gebruik mag dan wat beter zijn op de andere belangrijke punten laten ze bij VW al jaren punten liggen. Nee doe mij de I20 maar.
unknown234 zegt
@persian1: Materiaal gebruik beter? In wat voor zin?
Durf er op te wedden dat niemand zijn CV hier langer is dan de lijst die ik hier heb aan rekeningen voor reparaties voor wat betreft de Polo.
On: Een Polo rijdt prima, maar de kwaliteit laat heel veel te wensen over. Alles wat niet motorisch is, gaat wel eens (verdacht snel) kapot. Zou voor de i20 gaan.
saxoke zegt
@unknown234: kwaliteitsindruk is wel altijd erg netjes bij VAG
rufctr01 zegt
@saxoke: dat is het, een indruk wekken dat het goed is terwijl het toch verre van foutloze auto’s zijn!
hollandbest zegt
@unknown234: enige wat stuk is gegaan in 7 jaar zijn de raammotortjes en bandendruksensor… Voor derest geen klachten!
E34M5Touring zegt
Een DS3. Maar uit deze twee, de Polo. Vind die zwarte lappen in de voorbumper van de Hyundai niet zo mooi. En de achterkant ook niet echt. Lijkt van achter wel een mini MPV.
2wheeler zegt
@e34m5touring: amen!
alfaroleo zegt
Bang for buck… i20. Maar de Polo is wel mooi, dat wel.
JanJansen zegt
Hou je van goed sturende auto’s, dan kan je de Fiesta onmogelijk negeren. Deze 2 sla ik over.
saxoke zegt
de Hyundai heeft standaard navigatie staat in de tekst? waar zit die in de auto? in de telefoon?
JanJansen zegt
@saxoke: De beste navigatie zit voorlopig in je telefoon. Altijd real-time informatie met regelmatig updates van het programma. Tot nu toe nog geen navigatiesysteem in een auto tegen gekomen wat in de buurt komt van bijvoorbeeld Google Maps. Die van BMW zou nog het beste zijn. Om een lang verhaal kort te maken; ik zou de onkosten besparen.
mashell zegt
@janjansen: ik heb zo’n BMW navigatie professional. En ja die is zijn geld waard. Handige bediening via iDrive. Geen illegale touchscreen bediening tijdens de rit. Een nog groter scherm dan de telefoon, met een handiger UI, geen laadkabels die voor je dashboard langs slingeren. Audio wordt gedimd als het BMW meisje een aanwijzinmg wil geven. Geen facebook updates of whatsapp breichten over je navigatie. Nee, voor mij geen geklooi met een telefoon in de auto. Bluetooth verbinden, telefoon in het deurvak. De rest doet het infotainment systeem. Qua kaart materiaal of verkeersinformatie heb je ongeveer hetzelfde als Google biedt.
karhengst zegt
@mashell: Alleen jammer dat ze er gerust 3.000€ voor durven te vragen. Het verneukeratiefste is dat de basis navi niet om aan te gluren is, terwijl deze alsnog duurder is dan een hagelnieuwe iPhone.
lekkerlinksrijden zegt
@karhengst: waze app vind ik tot nu toe de beste Navi
justsomebody zegt
@lekkerlinksrijden: waze is inderdaad als concept een van de beste apps op dit moment, het enige wat je ervoor laat is je privacy want het is zo lek als een mandje
hollandbest zegt
@karhengst: dan bouw je een Android Multimedia systeem erin van China oid
karhengst zegt
@hollandbest: Mooi alternatief voor een tweedehands auto met een slechte of oude af-fabriek navi. Niet wanneer je nieuw rijdt.
wimof zegt
@mashell: Ik ook in mijn Citroën DS van 1967 en ik kan nog kiezen uit welk landsgedeelte ze/hij komt.
justsomebody zegt
@JanJansen: ik wil je wel helpen, audi mmi 3G plus werkt met google online als je dat wil
rufctr01 zegt
Tussen deze 2 zou ik de I20 nemen. Hoe kun je verzinnen dat je een auto van bijna 19k zonder airco af durft te leveren. VAG verzint het en heel veel idioten trappen er in want…ik heb een VW.
willeme zegt
@rufctr01: De Volkswagen Polo in dit vergelijk heeft gewoon airconditioning, hoor.
Robert zegt
@rufctr01: valt an sich nog mee. Nog maar twee decennia geleden moest je bij een Polo nog bijbetalen voor radiovoorbereiding of, god betere het, een vijfde versnelling…
frederik zegt
Wat is dat nieuwe design van Volkswagen met al die scherpe vouwtjes toch graflelijk. Doe de Hyundai maar.
hollandbest zegt
@frederik: smaak is verschillend.. ik vond juist de bolling van de oude VW’s minder mooi
frederik zegt
@hollandbest: Op zich ben ik het wel met je eens, bijvoorbeeld de Golf 7 is mooier dan de 6. Maar deze ribbels gaan gewoon te ver.
hollandbest zegt
De Polo puur voor de Virtual Cockpit
Dutchdriftking zegt
De nieuwe Polo is echt zó’n truttig apparaat vergeleken bij de voorganger!
giertjuh zegt
Geen één van twee, zal voor de fiesta gaan of de corsa
wimof zegt
@berlinetta: Kopen zou ik zeggen, 7 miljard is echt voldoende.
FieRo zegt
Kia Rio, zusje van de i20 vind ik de beste optie..
Robert zegt
@fiero: zal kwalitatief gelijkwaardig zijn aan de i20, alleen met een beter uiterlijk én met 7 jaar garantie. Geen moeilijke keuze, inderdaad.
mmot05 zegt
@RRRobert: de Rio zal hier de strijdt helaas verliezen vanwege zijn lullige 5 kg aan overgewicht waardoor die in een hogere mrb tarief valt.
toyotafortuner zegt
Mazda2
2wheeler zegt
Mag ik alsjeblieft gewoon een leuke ocasie uitzoeken??
LaLancia zegt
Ik vind tegenwoordig maar weinig auto’s in ’t b-segment aantrekkelijk.
Corsa: oud, met vieze plastic lucht in ’t interieur
Clio: rijdt prima, goedkoop interieur, heb ‘r geen ‘Frans-gevoel’ bij
Punto: oud, maar wel nog mooi om te zien
Fiesta: vreselijk uiterlijk, zal wel fijn rijden
Fabia: vreselijke auto om te zien, b-segment VAG vind ik niet fijn rijden
Ibiza: best wel leuk uiterlijk, maar dashboard is weer dodelijk saai
A1: te duur, ligt als een dweil op de weg, wel mooi afgewerkt
Polo: duur, saai uiterlijk/interieur, voorganger rijdt niet fijn, en zeer discutabele betrouwbaarheid, vraag me af of dat inmiddels verbeterd is
I20: nee, gewoon nee
Sandero: sympathiek, maar te simpel
Rio: best leuk om te zien, hopelijk rijdt ie beter dan z’n voorganger
Yaris: bejaardenmobiel, uiterlijk verpest door recente facelift
Dan blijven er nog 3 over:
C3: kek uiterlijk, nog niet ingezeten/gereden
Micra: ziet er leuk uit, ook nooit in gezeten/gereden
208: leuke en chique auto, rijdt goed, prachtig interieur
Is de enige in het segment die ik gewoon echt leuk vind. Dat zal m dan moeten worden.
Voor mijn gevoel was dit segment 10 a 15 jaar veel leuker, met de 206/Clio II/Punto II/Yaris I etc.
caferacer zegt
@lalancia: je vergeet de Mazda2, echt een aanrader! Geweldig sturend en voelend autootje. Voel kwalitatief goed aan.
azuli zegt
@caferacer: precies!
De Mazda2 GT-M 90pk is lichter dan deze 2 en krijg je ook nog lerenbekleding.
LaLancia zegt
@caferacer: Niet aan gedacht inderdaad. Z’n voorganger reed al erg goed, dus dat zal met de huidige ongetwijfeld net zo goed, dan niet beter zijn. Is ook een stoer karretje om te zien. Verdient zeker meer succes!
saffie89 zegt
Als Hyundai rijder zou ik misschien de i20 moeten kiezen, maar ik vind die Polo toch net even wat frisser ogen. Misschien is het tijd voor een facelift voor de i20?