De Cola Light onder de Hot Hatches.
Stel, je kan doorgroeien van een Volkswagen Polo naar een Volkswagen Golf (of van elke ene B-segment hatchback naar een nieuwe C-segment hatchback. Moet je dat wel doen? Heb je wel zin in een ruimere auto? Als je veel kilometers maakt, wellicht wel. Maar stel dat dat niet het geval is en je ook nog een beetje fun wilt?
Dan zijn de opties relatief beperkt. Ja, er zijn auto’s als de Renault Clio R.S. en Opel Corsa OPC. Maar dat zijn best wel extreme hot hatches met bijna 200 pk. Dat is misschien een beetje overkill. Niet alleen qua prestaties, maar ook qua prijs. Zowel het maandelijkse leasebedrag alsmede de bijtelling mogen wel een beetje binnen perken blijven. De Cola Light onder de hatches.
Zoals vermeld zijn er niet bijzonder veel opties. Veelal heb je te maken met een reguliere hatchback met een sportief jasje. Een goed voorbeeld daarvan is de Ford Fiesta in ST-Line trim. Dit is de meest smakelijke Fiesta, op de ST na, maar eerlijk is eerlijk: het is wel een Fiesta met sportpakketje. Gelukkig kennen we de Fiesta als een uitstekend sturende auto. Voor dit vergelijke neemt de Fiesta het op tegen de Suzuki Swift Sport. In inderstaande tabel kun je zien hoe de twee zich tot elkaar verhouden:
Merk: | Ford | Suzuki |
---|---|---|
Type: | Fiesta | Swift |
Uitvoering: | 1.0 EcoBoost ST-Line | Sport 1.4 BoosterJet |
Catalogusprijs: | € 22.775 | € 24.999 |
Fiscale prijs: | € 21.925 | € 24.205 |
Leasetarief: | € 380 p.m. | € 390 p.m. |
Vermogen: | 125 pk bij 6.500 tpm | 140 pk bij 5.500 tpm |
Koppel: | 170 Nm bij 1.350 tpm | 230 Nm bij 1.620 tpm |
Topsnelheid: | 195 km/u | 210 km/u |
0-100 km/u: | 9,9 sec. | 8,1 sec. |
Verbruik: | 1 op 23,3 | 1 op 16,7 |
CO2 uitstoot: | 98 g/km | 125 g/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Het aanbod bij Ford is een beetje onduidelijk. Bij Ford is het namelijk nog altijd mogelijk om te kiezen tussen 3 of 5 deuren. Kies je de vijfdeurs ST-Line, dan is een 100 pk sterke EcoBoost driepitter de enige optie. Opteer je voor de 3 deuren bij de Fiesta ST-Line, dan wordt je beloond met je goede smaak en krijg je 125 pk. De Fiesta lijkt een half maatje groter te zijn dan de Swift. Pakken we de meetlat erbij, dan lijkt dat niet te kloppen. De Fiesta is even hoog en breed als de Fiesta. De Fiesta is wel 11 centimeter langer. De Swift weegt ook 100 kg minder dan de Fiesta, in deze klasse is dat behoorlijk veel. Daarover later meer.
Mochten de Dames & Heren van Suzuki meelezen, de configurator is wel érg simpel. Onderstaand plaatje komt er linea recta vandaan, excuses voor de lage resolutie. Dit kleine plaatje is de enige visuele hint naar hoe je Suzuki Swift Sport eruit komt te zien. Maar de keuze is wel te begrijpen, want de Suzuki Swift Sport is namelijk erg compleet uitgerust, er zijn bijna geen opties mogelijk. Lichtsensor, climate control, reverse-camera, DAB-radio, cruise control, elektrisch in te klappen spiegels, LED-lampjes voor en achter, stoelverwarming en een navigatiesysteem zitten er allemaal op. We benoemen specifiek deze items, want de Fiesta moet ze ontberen.
Exterieur
De Fiesta is an sich een leuk modelletje, maar de vorige was net even wat meer funky en brutaler, zeker in een sportievere trim. De nieuwe Fiesta lijkt meer de allemansvriend te worden (wat ook het geval is). Aan de voorkant zijn de wijzigingen goed te doen, maar de achterkant zijn we minder over te spreken. De grote, brede en laag geplaatste achterlichten staan zoveel duffer dan de smalle, hoge units van het vorige model. Het maakt de auto optisch ook smaller, iets waar de facelift 1 Serie en Toyota Yaris ook last van hebben. Eerlijk is eerlijk, als ST-Line wordt er veel goed gemaakt. De dikke bumpers en grote velgen voegen het nodige visuele spektakel toe. Parkeer hem alleen niet naast een ‘oude’ Fiesta.
Voor de Suzuki Swift Sport geldt een klein beetje hetzelfde. In 2005 kwam Suzuki met de ‘nieuwe’ Swift. De Swift was verrassend fris, anders en herkenbaar. Nogal logisch dat Suzuki in de opvolgende generaties daar zo min mogelijk aan heeft willen tornen. De Suzuki Swift Sport ziet er op zich aardig uit, maar je moet hem naast een ‘gewone’ Swift zetten om te zien wat er allemaal nu zo bijzonder aan is. Dan zie je trouwens dat de bumpers, wielen en ‘koolstofvezel’ skirts daadwerkelijk anders zijn. Voorheen waren de verschillen gevoelsmatig groter. Nog een dingetje, dit gele kleurtje krijg je gewoon standaard!
Interieur
Dit is waar Ford enorme stappen heeft gezet. De oude Fiesta had een leuk ontworpen, maar matig gebouwd dashboard. Het zag er allemaal wel geinig uit, maar een wonder van degelijkheid was het niet. Bij de nieuwe is dat wel het geval eigenlijk. Het oogt allemaal veel volwassener en zo voelt het ook aan. Nu kun je je afvragen, is dat nu zo belangrijk? Dat is natuurlijk persoonlijk, maar in deze prijsklasse is het mogelijk dat dit gewoon voor elkaar is. Als ST-Line krijg je van Ford ook een sportiever getint interieur met sportstoelen en een lekker dik (en afgevlakt) lederen sportstuurwiel.
De Swift Sport heeft ook een, hoe kan het ook anders, sportiever interieur. Met name de sportkuipen zien er gaaf uit. De rest van het dashboard is niet onaardig. Ten opzichte van de vorige Swift is de auto er absoluut op vooruit gegaan. Groot verschil met de Fiesta is de plaatsing van het scherm voor het multimedia-scherm. Dat zit bij de Swift een stuk lager. De Swift scoort hier minder goed dan de Fiesta. Je ziet waar de extra kilo’s naartoe zijn gegaan. Qua ruimte moet de Swift iets toegeven op de Ford. De Swift heeft een kleinere bagageruimte en wielbasis. Zeker voor grote mensen biedt de Fiesta net even wat meer ruimte.
Rijden
Rijden is het belangrijkste aspect van deze auto’s, anders kun je net zo goed kiezen voor de standaarduitvoering of juist een wat luxere variant. De Ford Fiesta is dus volwassener geworden, maar geldt dat ook voor de rijeigenschappen? Ja, eigenlijk wel een beetje. Over het algemeen is het nog steeds een strak sturende hatchback, maar de scherpe randjes van zijn voorganger zijn er af. De motor is een 1.0 EcoBoost turbo met 125 pk. De prestaties zijn in principe goed en de driecilinder kan een brutaal brilletje produceren. Geinig. De prestaties zijn nét voldoende om er leuk mee te kunnen rijden, maar echt indrukwekkend is het niet. Niet dat de Fiesta ST-Line langzaam is, maar gezien het uiterlijk verwacht je onwillekeurig een snellere auto.
Bij de Suzuki Swift Sport is het karakter compleet anders dan bij zijn voorganger. Dat was een atmosferische 1.6 die je echt uit moest wringen. Dat is bij deze 1.4 BoosterJet niet het geval. Wat opvalt is dat de prestaties van de Swift beter zijn. Je kan dat zien in bovenstaande tabel, maar dat vertelt slechts de helft van het verhaal. De Swift is namelijk 100 kilogram lichter en heeft 60 Nm méér tot zijn beschikking vanaf een lager toerental. Deze Swift Sport is in alle situaties de snellere auto. Qua weggedrag is de Swift Sport niet meer zo speels als voorheen, maar zeker capabel, getuige de rijtest met de Swift Sport. Hier pakt de Suzuki weer een aantal (belangrijke) punten.
Conclusie
Tsja, welke te kiezen? In principe kom je met beide auto’s goed uit de voeten. Het zijn beide compacte hatchbacks die een stukje sportiever dan normaal zijn, zonder dat je er financieel op leegloopt. Voor zo’n 400 per maand heb je echt een leuke auto voor de deur staan. Mocht je op zoek zijn naar een sportief getinte B-segmenter dan moet je beide auto’s op de shortlist hebben staan.
De Ford Fiesta is volwassener, fractioneel ruimer en in de lease iets voordeliger. Ook de bijtelling is gunstiger. De Swift Sport slaat terug met een veel rijkere standaarduitrusting, een lager gewicht, meer vermogen en koppel en daardoor betere prestaties. Zijn meerprijs waard? Dat mag jij bepalen, in de comments.
gove zegt
zou voor een bankie meer een st met 200 pk liever voor de deur hebben staan
civicfk3 zegt
@gove: st met een paar opties zoals panorama dak zit je al snel op 36.000,-
turboz zegt
Vw polo
potver7 zegt
“De Fiesta is even hoog en breed als de Fiesta.” No kidding! :)
drdre1 zegt
@potver7: en lang waarschijnlijk ook. ??
chrisvonmeer zegt
Seat Ibiza.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ford Fiesta. Kun je van 100PK naar 145PK tunen.
Edge zegt
@bmw2coupeeigenaar: Leuk dat dat kan, maar mag dat ook? Ik kan mij voorstellen dat leasemaatschappijen niet altijd even happig zijn op tuning, tenzij het met behoud van fabrieksgarantie is zoals een Polestar kuurtje bij Volvo of iets dergelijks.
jorden zegt
@Edge: heb er serieus over nagedacht, wordt dat bijvoorbeeld gecontroleerd? Als je je bolide weer inlevert bijvoorbeeld. Wat zijn de consequenties als ze het constateren?
sjonniedeluxe zegt
@jorden: ontslag bij je werkgever bijvoorbeeld
berlinetta zegt
@sjonniedeluxe: Mwoa, dat gaat wel heel erg ver. Ik denk niet dat zoiets zou slagen als dat voor een kantonrechter komt. Denk eerder dat de werknemer in kwestie een boete zou kunnen krijgen.
ekidey zegt
@jorden: Garages worden geacht dit soort gevallen te melden aan de leasemaatschappij wanneer de auto daar is voor bijvoorbeeld onderhoud. De kosten voor het terug brengen naar oorspronkelijke staat kunnen verhaald worden op klant/berijder onder de noemer ‘goed eigenaarschap’.
chrisvonmeer zegt
@edge: als je op eigen houtje je motor tuned en er blijkt op een gegeven moment schade te ontstaan dan is alles privé op je te verhalen. Oftewel, gaat er iets stuk dan zal de leasemaatschappij de kosten op je verhalen.
notsobig zegt
@bmw2coupeeigenaar: En de Swift valt niet te tunen wou je zeggen?
toyotafortuner zegt
Swift Sport. T ziet er zo veel leuker uit
chrisvonmeer zegt
@toyotafortuner: dan wat? Een vers aangereden zwerfkat ziet er wat mij betreft nog appetijtelijker uit…
cpp1 zegt
A: ik lease geen auto’s. B: ik zou nog niet begraven willen liggen in deze auto’s!
StijnB zegt
@cpp1:
Dan weet je niet wat je mist. Zit meer rijplezier in dergelijke wagens dan in meeste hedendaagse BMW’s…
chrisvonmeer zegt
@stijnb: ik heb tijdelijk in een Suzuki gereden toen ik schade had. Als je zegt dat dit bovengemiddeld rijdt, dan vraag ik me echt af hoe je daarbij komt.
StijnB zegt
@chrisvonmeer:
‘een Suzuki’ versus de gloednieuwe Swift Sport… Ik heb ook eens een BMW 2 active tourer gereden dus weet ik ook hoe een M2CS zal rijden?
bmw2coupeeigenaar zegt
@stijnb: Iets met appels en peren. Tja als die opoemobiel van BMW je enige referentie met het merk is, dan snap ik waarom je er zo over denkt.
jeffreyvanbaal zegt
@cpp1: waarom dan? Auto is zeer licht en daardoor heeft ie een zeer goede wegligging, betaal je weinig wegenbelasting, is je verbruik niet zo hoog en is de prijs/kwaliteit goed. Ik heb liever zo auto dan een dikke SUV met 300 pk!
ardonjr zegt
@cpp1: Ik lease lekker wel.. is daar tegenwoordig ook al wat mis mee?
joostie zegt
@ardonjr: Nope!
johnhert zegt
@ardonjr: Dat zou jij zelf het beste moeten weten aangezien jij degene bent die least, @cpp1 geeft alleen aan dit niet te doen…
mashell zegt
@ardonjr: niks mis mee, jaloezie is een probleem waar alleen de jaloerse zelfs last van heeft. Ik vind het best wel fijn dat mijn werkgever mijn auto en mijn kilometers voor mij betaald en ik geen omkijken heb naar mijn auto.
stgp zegt
@ardonjr: kan me biet aan de indruk onttrekken dat het iets met afgunst te maken heeft. Heerlijk zo’n baan baan met secundair voordeel (ja voordeel want je kan voor de bijtelling onmogelijk een vergelijkbare nieuwe auto rijden), zal zeggen dat hij/zij geen leaseauto wil.
viezefreddyw zegt
-edit: thanks, is inmiddels gefixt!)
Ik ga voor de Swift. Ik vind het een guitig bakje, schijnt leuk mee te rijden en de standaard uitrusting is uitstekend. Dat zou voor mij toch wel de doorslaggevende factor zijn.
lambowambo zegt
De Fiesta omdat ik gewoon helemaal niets met Suzuki heb.
sjonniedeluxe zegt
Seat ibiza met 150pk…
azuli zegt
Per jaar is die Suzuki 210,70 duurder in de bijtelling. Maar toch zou ik voor de Swift gaan. Relatief gezien veel vermogen en het is een lichtgewicht.
berlinetta zegt
Ik ga ook voor de Swift. Lijkt me een stuk leuker rijden dan de Fiesta. Die heeft wel een mooier interieur, maar dat neem ik wel voor lief.
henrie zegt
@berlinetta: De Swift lijkt je leuker rijden. Waar is dat op gebaseerd dan?
schaap zegt
De Swift natuurlijk, alleen al voor die gele kleur.
De Fiesta is gewoon saai. De Swift is leuker en sneller.
Dizono zegt
Ik hoop dat ze spoedig weer met een Red Edition van de Fiesta kwamen, zoals ook van de vorige generatie. Die had de 1.0 Ecoboost met 140 pk en is dus iets beter bewapend tegen de Swift Sport. De auto voelt sneller dan de cijfers impliceren, wat vooral te maken heeft met het feit dat je in 2 maximaal 95 km/u haalt en dus nog een keer moet schakelen. Geen idee hoe dat bij de Swift Sport is, daar heb ik maar een kwartiertje in gereden. Al met al heb ik echter zo veel lol met die vorige Fiesta gehad, dat ik ook nu weer neig naar de Ford.
ikleesookoverautos zegt
Lastige keuze, vind ze allebei wel leuk. Ik zou er toch een testrit moeten hebben gedaan voordat ik een keuze zou kunnen maken.
De Suzuki ziet er beter uit maar het interieur lijkt toch wat kariger.
mrdj zegt
Kek autootje die Swift, zou mijn voorkeur naar uitgaan. Blijft toch altijd wel een gek gezicht als iemand van 2 meter uit een auto van dit formaat stapt.
humpyourdog zegt
@mrdj: wie zich met zulke zaken bezig houdt is wat mij betreft geen autoliefhebber… Zolang je maar een min of meer goede zit vindt is het in orde.
lacker zegt
@humpyourdog: Hij past al niet in je bed en dan moet ‘ie ook nog eens krom liggen in een auto :-)
lacker zegt
@lacker: in zijn bed natuurlijk. Wat zou hij in jouw bed moeten doen?
davelepeef zegt
@lacker: moeten we je dat anno 2018 echt nog uitleggen???
87sandyd zegt
Leuke vergelijking. Voor mij geen duidelijke winnaar, ondat ze beide gewoon top zijn. De Swift heeft een wat minder interieur misschien, de Fiesta is denk ik wat volwassener.
Maar qua rijden is het beide gewoon de top van het segment, er komt weinig in de buurt qua rijgedrag bij deze 2.
mmot05 zegt
Suzuki Swift, maar dan de 1.0 boosterjet smart hybride.
mmot05 zegt
@mmot05: nu ik het zeg, waarom heb je eigenlijk niet de 1.0 boosterjet tegenover de fiesta gezet @willeme?
willeme zegt
@mmot05: Goede vraag! Het antwoord is simpel: omdat de leaseprijzen van deze twee veel dichter bij elkaar liggen.That’s it. In technisch opzicht heb je zeker in punt!
sjmaraj zegt
Ik heb een fiësta black edition met de 1.0 ecoboost, maar die van mij heeft standaard 140 pk, rijd ook geweldig
henrie zegt
@willeme: “De grote, brede en laag geplaatste achterlichten staan zoveel duffer dan de smalle, hoge units van het vorige model. Het maakt de auto optisch ook smaller (…)” Nee, juist niet! Horizontale achterlichten laat de achterkant juist breder ogen. De oude, met z’n verticale achterlichten, oogde juist hoog, en daardoor smal…
swiftsport zegt
“De Fiesta is even hoog en breed als de Fiesta”- da’s fijn!
bogey zegt
Heb enkele jaren geleden voor de keuze gestaan. Beide test gereden, toen de 1.6 Swift en een fiesta1.0 van 125pk ook. De st was een stuk duurder. De keuze was voor mij gemakkelijk. Die atmosferische toverde direct een glimlach op mijn gezicht en is het dus ook geworden