Alsof er een tekort is aan premium SUV’s in het middensegment. Er zijn er nog twee bijgekomen, maar zeker niet de minsten.
En dan te bedenken dat twintig jaar geleden dit segment niet eens bestond. Het begon allemaal in 2004 toen BMW met de eerste generatie X3 kwam. De auto kende een nogal onstuimig begin van zijn carrière. De kwaliteit was niet dat wat we van BMW gewend waren. De rijeigenschappen waren uitstekend; het was de best sturende SUV in zijn tijd. Maar de X5 was ietsjes groter en niet veel duurder, waardoor de X3 niet direct een waanzinnig verkoopsucces was.
In de tussentijd hebben alle premium merken een medium SUV in de aanbieding. Heel toevallig zijn ze allemaal bijzonder vers. Denk aan auto’s als de Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLC, Porsche Macan en Volvo XC60. Daar zijn er nu twee bijgekomen. De BMW X3 (de derde generatie alweer) en een spiksplinternieuwe Range Rover Velar. Voor dit vergelijk kijken we naar de 2.0 liter dieselmotoren. De reden is simpel: deze zullen waarschijnlijk het meest verkocht gaan worden. In in onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Auto: | BMW X3 xDrive20d | Range Rover Velar D180 |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 67.089 | € 72.650 |
Fiscale prijs: | € 68.395 | € 73.800 |
Leasetarief: | € 1.230 | € 1.265 |
Vermogen: | 190 pk bij 4.000 tpm | 180 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 1.750 tpm | 430 Nm bij 1.500 tpm |
Topsnelheid: | 213 km/u | 209 km/u |
0-100 km/u: | 8 sec. | 8,9 sec. |
Verbruik: | 5,0 l/100km | 5,4 l/100km |
CO2 uitstoot: | 132 g/km | 142 g/km |
Wat ons opvalt
Ok, goedkoop zijn ze niet. Dat moet je ook niet verwachten, want het is inherent aan het concept. Premium + SUV is gewoon een prijzige combinatie. Premium in aanschaf en een SUV kent hogere gebruikskosten. Dat is de reden waarom dit soort 2.0 liter dieselmotoren populair zijn. Ze bieden (net) voldoende kracht om vlot door het verkeer te gaan, terwijl het verbruik binnen de perken blijft.
In dit vergelijk hebben we gekozen voor de basisuitvoeringen qua luxe, vanwege twee redenen. In principe zijn zowel de Range Rover Velar als de BMW X3 behoorlijk compleet uitgerust. Zeker op het gebied van veiligheid blijft er weinig te wensen over. Maar zowel BMW als Land Rover hebben de mooiste opties in de folder staan, om je SUV naar smaak aan te kleden. Een navigatiesysteem had er overigens wel standaard mogen zijn bij de Velar en X3. In deze klasse is er niemand die dat er níet eentje besteld. Wat beide auto’s wel hebben is een automatische transmissie. Beide een 8-traps automaat van ZF.
Exterieur
Het heeft even geduurd, maar de X3 is dan eindelijk tot wasdom gekomen. De eerste generatie was niet moeders mooiste, de tweede generatie was ietwat anoniem (sommige vonden em nog lelijker), maar deze generatie lijkt de juiste proporties te hebben voor dit type auto. De X3 is minder iel dan voorheen. Integendeel, het is nu een redelijk dikke SUV geworden (vind ik). Duidelijk een BMW softroader.
Eerlijk is eerlijk, als het om het uiterlijk gaat, gaan de punten naar Engeland. De Range Rover Velar is namelijk een zeer strakke auto om te zien, nog een stuk beter dan de X3. Het is een typische Range Rover, maar dan een maatje kleiner. Vanuit elke hoek lijkt de auto uitstekend te kloppen. De proporties zijn erg goed gekozen. In beide gevallen geldt overigens dat je (heel diep) in de buidel moet tasten om de auto’s er zo uit te laten zien als op de afgebeelde persfoto’s.
Interieur
Ook aan de binnenkant van de X3 zijn er serieuze stappen gemaakt door onze Beierse vrienden. De X3 is volwassener dan ooit. De eerste generatie had een nogal plastiekerig interieur. De tweede generatie was iets beter, maar nog steeds niet op het niveau van de concurrentie. De nieuwe is een heel stuk beter. De styling van het interieur is een stuk gaver. De materialen op de foto zijn grotendeels optioneel, maar wel erg fraai: hout, aluminium en leder. Zeker de moeite waard om te overwegen.
De BMW X3 is net zo vers als de Range Rover Velar, maar dat is niet aan het interieur te zien. De Range Rover Velar lijkt minimaal een generatie nieuwer te zijn. De digitale interface doet denken aan wat Volvo (XC60), Tesla (Model X) en Porsche (Panamera) tegenwoordig ook hebben. Dat wil zeggen dat je veel via een touchscreen kan bedienen. Net als met het exterieur is de styling van het interieur veel cleaner dan dat de BMW.
Rijden
De BMW X3 heeft nooit teleurgesteld als het gaat om dynamische capaciteiten. We gaan ervan uit dat dat bij de nieuwe X3 niet veel anders zal zijn. BMW kennende zal de combinatie comfort en een strak rijgedrag uitstekend voor elkaar zijn. Als je kijkt naar de prestaties dan houden deze niet over. Niet dat je altijd in 8 seconden naar de 100 wil sprinten en 200 km/u gaat rijden, maar het is wel lekker om iets over te houden. Een dikkere diesel is mogelijk, maar dan zit je meteen vast aan een 3-liter zescilinder.
De Range Rover Velar is iets zwaarder en de motor iets minder krachtig. Dat zorgt ervoor dat de prestaties nog bescheidener zijn. De motor heeft onderin wel meer koppel, waardoor je het niet direct als hinderlijk zult ervaren. De Velar is wel 100 kilogram zwaarder. Een gezapigere rijstijl bast wat beter bij de Velar, ondanks de term SUV. Je kan bij de Velar ook een upgrade maken naar een dikke zescilinder diesel. In tegenstelling tot de BMW is de Velar te krijgen met een motorvariant er tussenin, namelijk een sterkere (240 pk!) viercilinder diesel.
Conclusie
Dit is een enorm populair segment voor de premium autofabrikanten. Op zich valt er veel voor te zeggen, beide auto’s zien er bovengemiddeld stoer uit. Praktisch zijn ze ook, de hogere instap en het overzicht is voor velen belangrijker dan offroad capaciteiten. Daarover gesproken, we gaan ervan uit dat de Velar iets vaardiger is op onverhard. Maar dat maakt eigenlijk niet zo veel uit. Beide auto’s fungeren uitstekend op de A9 in de spits en in de Alpen tijdens de wintersportvakantie.
Dat heeft wel zijn prijs. In het eerste geval letterlijk. Het zijn dure auto’s. Met gemak kun je er nog voor 20.000 euro aan opties op bestellen. En ja, dan nog zijn er nog veel opties niet aangevinkt. In het tweede geval de prestaties. De X3 weegt meer dan 1.700 kg, de Velar zelfs meer dan 1.800 kg. In de praktijk zul je de prestatie-opgaven kunnen halen en als je heel erg je best doet de verbruiksopgaven ook, maar nooit tegelijkertijd. Waarschijnlijk malen de toekomstige eigenaren daar niet om. Die willen gewoon de nieuwste SUV die dagelijks praktisch inzetbaar is en zakelijk verantwoord. Beide voorzien uitstekend in die behoefte.
E34M5Touring zegt
Oh ja, natuurlijk de Velar. Prachtig ding, vind hem mooier dan de F-Pace en Stelvio. En die vind ik al erg fraai.
lekkerlinksrijden zegt
@E34M5Touring: Stelvio is veel goedkoper. Een beetje Velar is een tonnetje plus. Stelvio tussen de 70 en 75 duizend. F-pace is ook duurder, gaat ook snel richting de ton als je wat leuks wilt op de oprijlaan
E34M5Touring zegt
@lekkerlinksrijden: Jawel, maar dat heeft met het uiterlijk verder niks van doen toch? Daarbij, deze merken kunnen dat vragen (hoe belachelijk ook soms), Alfa niet voor zo’n 180pk diesel versie.
lekkerlinksrijden zegt
@E34M5Touring: nee dat klopt zeker. En de Velar is mooi
F1Tim zegt
@lekkerlinksrijden: Misschien wel goedkoper in aanschaf, maar het merendeel van de bestuurder is niet de eigenaar (lees: lease)
donvinnie zegt
De Velar is heel mooi qua design, maar het systeem is veel te ingewikkeld. Je moet bijvoorbeeld door drie menu’s heen om de stoelverwarming aan te krijgen….
roppp zegt
@donvinnie: alleen watjes willen een warme kont…..
jvthof zegt
@donvinnie: er zijn snelknoppen waardoor je met 1 knop gelijk de stoelverwaming kan verstellen.
berlinetta zegt
De Velar. Gewoon omdat ie veel mooier is dan de X3. De X3 is overigens nooit mooi geweest. Alleen als Alpina XD3 vond ik hem wel gaaf.
berlinetta zegt
@berlinetta: Ik moet overigens wel zeggen dat ik de nieuwe X3 nog in het echt moet zien. Misschien word ik wel positief verrast.
mb10 zegt
@berlinetta: de koplampen hadden aan de nieren moeten aansluiten
berlinetta zegt
@mb10: Nee ik ben heel blij dat ze dat niet weer hebben gedaan. Dat vind ik tot nu toe op geen enkel model succesvol.
mb10 zegt
@berlinetta: vind het de auto wel een stoerder uiterlijk geven, dit is iets frivoler
berlinetta zegt
@mb10: Smaken verschillen uiteraard ;)
robert110 zegt
De Land Rover natuurlijk. Dan sta je tenminste niet voor lul op het eerste beste modderige grasveldje.
peug206 zegt
@robert110: met de bmw ook niet. Om de simpele reden dat de grasveldjes waar deze auto’s op komen te staan net zo geschikt zijn voor deze autos als iedere andere auto.
gregorius zegt
Zo’n Velar staan op het moment bovenaan de lijst om opvolger te zijn van mn Infiniti.. als die het nog 3 jaar uithoudt en de 1e generatie Velar geen rampenkampioen blijkt te zijn. Op papier lijkt dat ding iig perfect. Mooie uitstraling, mooie details en erg fraai interieur.
Tenzij men regelingen gaat aanpassen en ik elektrisch moet: dan komt die XC60/90 opeens weer bovendrijven. Of een Model X, want die vind vrouwlief mooi.
Deze nieuwe X3 staat iig niet in de lijst. Letterlijk alle andere genoemde alternatieven in de lijst staan boven de X3: er moeten echt voordelen in de 10000den gaan spelen voordat die X3 boven komt drijven.
PS: een kale & underpowered mid-SUV voor 1200 per maand. Waar gaat dit heen!
olivier420 zegt
@gregorius: eerste wat mij ook opviel. Voor 1200 knaken kan je een potente station met praktisch even veel binnenruimte leasen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gregorius: Doe dan de Lexus RX! Net zo duur, V6 met meer dan 300pk, verbruik in de praktijk gelijk, geen smerige diesel en kwalitatief minstens zo goed als de Infiniti…
doublechevron65 zegt
Onbegrijpelijk dat Apple CarPlay en Android Auto niet mogelijk is bij de Velar; misser!
peug206 zegt
@doublechevron65: want? Blijf gewoon van je telefoon af. Radio met Bluetooth is genoeg…
maartencox zegt
@peug206: dat is het hele doel van CarPlay, je hoeft je telefoon niet meer aan te raken, ik kan niet meer zonder!
doublechevron65 zegt
@maartencox: precies! ??
mashell zegt
@doublechevron65: zo vreemd is dat niet. Beide systemen hebben amper apps, bieden daardoor geen toegevoegde waarde en de consument zit er blijkbaar ook niet op te wachten. Ze zijn eigenlijk gewoon geflopt. Bij een nieuw infotainment systeem kan zich de fabrikant die moeite ook gewoon besparen.
87sandyd zegt
Ik als BMW-rijder ben redenen aan het zoeken om voor de x3 te gaan. Ik kan ze helaas niet vinden.
Wow wat is die Velar gaaf. Het heeft zelfs iets concepts-achtig nog. Wat een beauty
Stefje zegt
@87sandyd: rij er een keer mee en je bent om. Was ook geen voorstander tot ik er een stukje mee gereden had. Was overigens wel in een iets potentere benzine uitvoering.
87sandyd zegt
@stefje: qua exterieur en interieur dan ;)
eklasse zegt
Van alle nieuwe Range Rovers / Land Rovers weet die Velar als enige bij mij de juiste snaar te raken.
Mooie verhoudingen. Schot in de roos denk ik!
Design_Driven zegt
@eklasse: Eens, als die hard Discovery fan kan ik me niet vinden in de Discovery 5, en koop ik liever een Velar. Tenzij een nieuwe Defender soelaas biedt.
dunhozzie zegt
@dunhozzie: trouwens, de hele tabel is voor de vorige vergelijking zie ik nu
tom307 zegt
Hier, Velar. In het echte leven een XC60 T8 in bestelling staan. Gewoon de beste deal.
dunhozzie zegt
@tom307: mooie bak. Ik ga zelf voor een Discovery Sport, ik kan niet mee met de Volvo. En dan nog zou ik denk ik bij JLR blijven, maar dat is mijn persoonlijke gekte ;-)
bartsmit zegt
@tom307: de kleinere kofferbak en de kleinere brandstoftank heb je op de koop toegenomen? En hoe zit het met de wegenbelasting? Een T8 weegt door de accu’s wel wat meer dan een T6.
tom307 zegt
@bartsmit: Belgisch.zakelijke aankoop
tom307 zegt
@bartsmit: Belgisch zakelijke aankoop, wil actief gaan pluggen, 70Euro VAA netto per maand. Geen wegenbelasting en geen Biv, 90% aftrekbaar incl gebruikskosten, als enige nog in zijn klasse door de 48g uitstoot. De kleinere brandstoftank zal alleen irritant zijn op vakantie, en de bagageruimte is nog steeds groot genoeg tov mijn huidige XC60
henkhupelschoten zegt
@tom307: ik reed vandaag nog door België richting Luxemburg, ongelooflijk hoeveel plug-in’s er wel tegenwoordig niet rond rijden in België. Terwijl de laadinfra in België gewoon zwaar ruk is. Bedankt voor de uitleg vroeg het me vandaag nog af!
donvinnie zegt
@tom307: Je hebt zelfs 100% fiscale aftrekbaarheid met 48g/km ;)
henkhupelschoten zegt
@bartsmit: T6 is duurder in Nederland dan T8, en bij de T8 krijg je er een standkachel panoramaatje en Sensus Connect bij. Prima deal en nog eens 400 PK. De wegen belasting is volgensmij tot en met 2019 €0
trustmeiamanengineer zegt
De Velar is natuurlijk vele malen mooier!
Maar wat een prijzen weer zeg… Als ik toch zo’n hoge hoed moet dan zeker de Stelvio. Of gewoon een Mazda CX-5, meer heb je niet nodig.
lichtmetalenbelg zegt
Wij hebben vorige week de Velar een dagje als vervangende auto meegehad Terlouw in Oosterhout. Bijzonder mooie wagen om te zien, bovendien is het een erg fijne wagen om mee op pad te zijn. Wat ik wel echt uitermate storend vond is dat werkelijk alles via die twee touchscreens gaat. Probeer op een klinkerweg maar eens een andere zender op te zetten of even de airco wat hoger… om nog maar te zwijgen van de weerspiegeling van het zonlicht op dat liggende scherm. Of het nou went of niet, je vraagt je soms af of de ontwerpers er zelf niet even in gereden hebben…
bartsmit zegt
Ik ben nu al bang voor de teleurstelling als de Velar straks kaal door de polder rijdt op ballonbanden. Getoonde uitlaten zitten alleen op de 6-cilinders en de velgen zijn op de foto 22 inch. Het zwarte dak is ook een optie en de getoonde dikkere bumpers en zwarte onderdelen zoals de grille en roosters kosten ook weer extra. Een beetje Velar kost €100-105K en dan heb je 4 cilinders whoehahahahaha…
rovadepo zegt
@bartsmit: precies in mijn samenstelling was de Velar al €113k en nog heel heel veel niet en overal wat er wel op zat de middelste prijs van. Dus je gaat zo naar €140k met al die opties en dikste motor.. bizar maar wel mooi. De Fpace kwam dan in ongeveer dezelfde versie op 96k dat scheelt weer iets. Maar t blijft heel heel veel geld
Edge zegt
De Velar. Ik vind hem zowel van buiten als van binnen mooier. De BMW zal wellicht iets scherper sturen, maar who gives a fuck? Een SUV koop je toch niet om mee te hoeken.
PeugeotGTI zegt
De BMW X3’s van de eerste generaties reden juist erg belabberd. Om de hoogte van de auto te compenseren was het onderstel veel te hard afgesteld. Niet sportief, maar gewoon hinderlijk hard. Het interieur was ook maar matig afgewerkt, voor BMW begrippen. Een auto die z’n torenhoge prijs totaal niet waarmaakte. Alleen daarom al zou ik ongezien voor de Velar gaan. Gelukkig is dat ook de auto met verreweg het mooiste in- en exterieur. Range Rover it is!
bisazza zegt
@PeugeotGTI: deels geef ik je gelijk. Een minpuntje is dat de eerste X3 was voorzien van een uit harde, niet BMW-waardige materialen opgetrokken dashboard. Ook de stevige onderstelafstemming leidde niet altijd tot opgestoken duimen (persoonlijk kon het mij wel bekoren). Daarentegen kun je met de auto ondanks zijn hoge koetswerk meer dan vlot de bocht door, mede geholpen door de veel gevoel biedende besturing. Ook de zitpositie is zoals het een BMW betaamt goed instelbaar. Kwalitatief is het echter een superieure auto (gebouwd door Magna Steyr en die hadden er ook zin in). Het model (met name de facelift van de 1e serie) begint zelfs iets in waarde te stijgen. Model is steeds populairder aan het worden.
frederik zegt
@bisazza: Inderdaad is de beschrijving van de eerste X3 nogal een misser van onze @willeme. Kwaliteit top, rijden keihard en zeer zwaar sturend ook. Heb er twee proefgereden en viel bitter tegen. De nieuwe is waarschijnlijk wel top en ziet er ook erg goed uit.
willeme zegt
@frederik: ??? De eerste X3 zat kwalitatief niet zo goed in elkaar (althans, niet klassewaardig). Het was wel de meest sportieve aanbieding in zijn klasse. Dus de beschrijving lijkt mij gewoon te kloppen.
mashell zegt
@willeme: hoezo? De eerste X3 was door Magna ontwikkeld en gebouwd en staat bekend als probleemloos. Kwalitatief hoogstaander dan BMW zelf in die jaren deed. Goede BMW maar niet erg premium.
willeme zegt
@mashell: Er wordt nergens gerept over betrouwbaarheid. De bouwkwaliteit was niet bijzonder. Lelijk interieur, harde plastics, matige afwerking. Zeker voor een BMW. Dat het uitstekend reed staat buiten kijf. Staat gewoon in de tekst.
frederik zegt
@willeme: Het ligt denk ik iets genuanceerder. Jij zegt: “De kwaliteit was niet dat wat we van BMW gewend waren. De rijeigenschappen waren uitstekend.” Dat klinkt alsof de X3 snel stuk ging maar wel heel lekker reed.
Echter, het is juist een betrouwbare auto die solide werd gebouwd door Magna Steyr. De kwaliteit van het interieur, dat was niet geweldig inderdaad en misschien bedoel je dat. Verder rijdt de auto wel sportief, maar is echt spijkerhard geveerd en stuurt erg zwaar. Clarkson heeft er ook een keer een grappig filmpje over gemaakt.
frederik zegt
@frederik: Top Gear filmpje hier: https://youtu.be/u2LLMxlkT-Y
willeme zegt
@frederik: Nogmaals: qua interieur was het niet veel. Qua rijden wel. Zeker in die klasse voor die tijd. Dat staat gewoon in de tekst en lijkt mijn inziens gewoon te kloppen.
azuli zegt
De Velar krijgt een lichte voorkeur voor mij en zeker met de 240pk diesel. Die digitale interface lijkt me niet altijd even handig en betrouwbaarheid van de schermen over de jaren moet maar blijken. Het interieur van de X3/dashboard vind ik eigenlijk net zo mooi en is gebruiksvriendelijker lijkt me. Ja, met de X3 zou ik zeker nog even gaan rijden.
oemplus zegt
De Range Rover. Want het is geen BMW.
viezefreddyw zegt
Hoe langer ik naar de X3 kijk hoe nog lelijker ik hem ga vinden. Ik weet niet waar BMW mee bezig is de laatste tijd maar geen enkel nieuw model kan mij bekoren.
Maar die Velar! Man, mooi ding om te zien zeg. Echt heel erg mooi. Zou automatisch dus ook mijn keuze zijn.
Rick-dos zegt
Voor mij als BMW liefhebber is dit een no-brainer. De Velar natuurlijk. Dat ding straalt gewoon klasse en bruutheid uit.
joost1996 zegt
Je kiest deze auto’s toch ook om z’n terreincapaciteiten en stoere looks. Daaraan voldoet de Velar het beste. Over smaak valt niet te twisten maar ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de Velar dit wint van de Biemer.
allesmetturbo zegt
Ik word van geen van de auto’s blij, maar de velar zou ik zeker verkiezen boven de x3
mashell zegt
De Velar is bloedmooi en heeft een uiterst modern interieur. Maar om de een of andere manier doet de Velar me aan een moderne tandartsenpraktijk denken, allemaal mooi en strak en heel hygienisch allemaal, maar lekker voel je je daar nooit. Ik zou dus voor de X3 gaan. Gewoon een BMW X3. Maar deze keer wel mooi en wel met een mooi interieur.
arias12 zegt
De BMW X3, want BMW.
Dutchdriftking zegt
De Velar is wel echt heel gaaf!
toyotafortuner zegt
X3 is alleen leuk, als Alpina.
De Velar vind ik niet mooi.
Ik zou voor een Lexus RX gaan of een Infiniti
michaelcorleone zegt
Serieus? Normaal gesproken zou ik echt niemand kunnen bedenken die een X3 boven een RR Velar zou kiezen.
In mijn ogen is de Velar een van de mooiste zo niet de mooiste Land Rover van het moment.
ibssr zegt
Ok, goedkoop zijn ze niet. Dat moet je ook niet verwachten, want het is inherent aan het concept. Premium + SUV is gewoon een prijzige combinatie. Premium in aanschaf en een SUV kent hogere gebruikskosten. Ik ben het eens met Jeremy Clarkson, heb namelijk helemaal niets met SUV’s. Precies om bovenstaande redenen. Ook rijden een A4, BMW 3 en Mercedes C net wat beter dan de SUV varianten Q5, X3 en GLC. Echter mijn keuze was recent een Giulia Veloce. Moet het om wat voor een reden dan ook een SUV zijn dan toch maar de Stelvio. Wel ben ik het eens met de vele positieve reacties hier op AB over het uiterlijk van de Velar. Top! Op de achterkant na dan, vind ik namelijk de minste mooie kant van de verder prachtige Velar.
730ld zegt
Allebei niet. Doe mij maar een kale GLC 350d 4 matic met lekkere 6 cilinder. Al die 4 cilinders…..oke….het moet van Brussel maar het klinkt niet in zo’n grote auto…