
Zelden werd er zo naar een auto uitgekeken als naar de Alfa Romeo Giulia. Maar als puntje bij paaltje komt en je moet kiezen tussen misschien wel de Giulia en misschien wel de fijnste middenklasser van allemaal…
Natuurlijk, die Giulia Quadrifoglio is gaaf. Net als dat een BMW M3 rammend vet is. Maar dat zijn natuurlijk niet de auto’s die jij van je baas mag rijden, die moeten het doorgaans doen met minder paardjes en nemen enkel genoegen met satanssap. En dus gaan we die hier met elkaar vergelijken: de Giulia met 2.2 JTD en 150 pk versus de 318d met een tweeliter en 150 pk. Dat zijn overigens niet de instappers, de Giulia 2.2 JTD is ook leverbaar met 136 pk, terwijl de BMW 316D het moet doen met een schamele 116 pk.
Aandrijflijn
Beide auto’s lijken qua opzet veel op elkaar: viercilinder diesel, beide 150 pk en aandrijving op de achterwielen. Toch zijn er ook enkele belangrijke verschillen. Allereerst het koppel, daar waar de BMW het moet doen met een alleszins toereikende 320 Nm, beschikt de Alfa over 400 Nm. In de handbak tenminste, de automaat beschikt zelfs over maximaal 450 Nm. Maarrrrr, door die automaat springt de Giulia een stukje minder zuinig met diesel om en valt de auto niet langer in de 21-procent categorie.
Bij BMW kun je de 318d wel bijtellingsvriendelijk met automaat rijden. Overigens betaal je volgend jaar voor alle niet vol elektrische auto’s 22 procent bijtelling en vervalt dit voordeel voor de BMW. Overigens kun je bij BMW ook opteren voor de 320d EfficientDynamics, die 163 pk en 400 Nm biedt. Deze is niet heel veel duurder dan de 318d, maar je hebt doorgaans wel minder keus als het op opties aankomt. Voor het vergelijk gaan we daarom uit van de 318d.
De Giulia 2.2 JTD in Business-uitvoering. Andere wielen dan deze exemplaren van 16 inch zijn niet mogelijk, de kleur is de enige die zonder meerprijs leverbaar is.
Prestaties
Zowel de Giulia als de 3 Serie hebben een top ruim boven de 200 km/u en sprinten onder de negen seconden naar de honderd. Om exact te zijn: de Giulia heeft een top van 220 km/u en doet 0-100 in 8.4 seconden. De 318d haalt maximaal 215 km/u en doet hetzelfde sprintje nipt langzamer met 8.6 seconden. De 320d EDE is het snelst, met 230 km/u en 7.9 seconden.
Kosten
De tijd dat een Alfa Romeo veel duurder was in de lease vanwege de hoge afschrijving lijken voorbij te zijn. We hebben beide auto’s vergeleken bij een grote leasemaatschapij op basis van een 4-jarig contract en 40.000 km per jaar. Een kale Giulia 2.2 JTD 150pk Business komt op 750 euro p/m, terwijl de rijker uitgeruste Business Super op 767 euro p/m komt. Voor de BMW 318d Corporate begint het feestje bij 819 euro p/m, hetzelfde ben je kwijt voor de 320d EfficientDynamics.
De BMW 318d Corporate in basistrim oogt zo mogelijk nog duffer dan de Giulia. Ook hier zit je vast aan deze wielen, terwijl andere kleurtjes gelijk flink aan de prijs zijn.
Doordat de aanschafprijs van de Alfa ook iets lager ligt, valt ook de bijtelling nipt lager uit. Bij een belastingschaal van 52% tel je over de Business 368 euro bij en over de Business Super 381 euro. De 318d en 320 EDE doen beide 377 euro per maand. Bedenk wel dat bij BMW de opties doorgaans iets duurder zijn dan bij Alfa Romeo, wat de bijtelling verder kan verhogen.
Uitrusting
Bij Alfa Romeo omvat de Business-uitvoering onder andere 16-inch lichtmetaal, 6.5″ navigatie, climate control, cruise control parkeersensoren achter en een lederen stuurwiel. De Business Super voegt daar nog aan toe: achteruitrijcamera, parkeersensoren achter en sportstoelen met halflederen bekleding. Velgen groter dan 16 inch zijn niet mogelijk op de Business en Business Super, je ziet vast aan de weinig elegante standaardwielen. Alle kleuren kennen een meerprijs, op het Rosso Alfa.
Veel zwart, meer keus is er niet. Wil je tabakskleurig of rood leder, dan zul je minimaal de Business Super moeten kiezen.
Ook bij BMW krijg je standaard 16 inch lichtmetaal, cruise control, navigatie, climate control en een lederen stuurwiel. Ook de BMW zit op de grens van de maximale uitstoot en dus valt de auto met grotere wielen buiten het gunstige tarief. Wel kun je behoorlijk los gaan op de optielijst, die bij BMW zeer omvangrijk is. Maar onder de streep ontlopen de beide basis-uitvoeringen elkaar dus zeer weinig. Bij BMW krijg je standaard een witte of zwarte 3 Serie, maar waar bij de Giula sommige kleuren 495 dan wel 995 euro kosten, ben je voor een ander kleurtje bij de BMW minimaal 1295 euro kwijt. Een zeer belangrijke optie die Alfa (nog) niet biedt en BMW wel: een stationwagen!
Conclusie
Auto’s die zeer aan elkaar gewaagd zijn op papier, maar in de praktijk behoorlijk van elkaar verschillen. Strenge Duitse lijnen versus wulps Italiaans design. Een zeer fraai en ergonomisch goed dashboard versus het Alfa-dash dat -ondanks de grote stap ten opzichte van de 159- het op details laat liggen tegenover de Duitse concurrentie. Maar bovenal zijn het een BMW en een Alfa, merken met beide een eigen schare liefhebbers. Wie echter niet zo merkentrouw is, doet er goed aan met beide auto’s eens een rondje te gaan sturen.
Ook in het BMW-interieur allesbehalve frivool kleurgebruik. Het design verraadt dat de auto -ondanks een facelift– al wat langer op de markt is, dat doet de concurrentie ondertussen toch beter.
100% de BMW!
@brandon1997: 100% de Alfa!!!
@dutchoutlaw: als er een beetje velgen onder die Alfa hadden gezeten dan had je m’n duimpje gekregen. Maar deze dingen zijn nog te lelijk om als putdeksel te fungeren…
@ettie: Ik ben het met je eens over de velgen, maar voor de rest een prachtige wagen. Ik weet ’t niet, ik vind de BMW eem beetje saai eerljk gezegd.
@dutchoutlaw: eens, zolang je maar met een grote bocht om de lease uitvoering heenloopt. BMW en Alfa zijn er bij mij met de paplepel ingegoten, ik zou op basis van een artikel geen keuze kunnen maken.
@ettie: ik ook niet, want los van de voorkant is die Alfa ook net een BMW 3 serie. Ik kan er nog steeds niet aan wennen, misschien moet ik hem eens in het echt zien om daar van af te komen…
Inderdaad qua kwaliteitsbeleving interieur is de BMW ijzersterk, maar kom op joh; dat uiterlijke design van de Giulia. Onovertroffen..
@james82: Het beste is dus vanuit je premium bmw kijken naar al die mooie alfa’s?
Jammer dat ondanks alle comments hier, de werkelijkheid precies andersom is.
@james82:
Dat uiterlijke design is zeker niet verkeerd!
Wordt hier wel ernstig teniet gedaan door die afschuwelijke velgen…
Zoals een echte Italiaanse schoonheid een mooi paar schoenen aandoet, hoort dit hier ook gewoon zo te zijn…
@james82: Het interieur van de BMW ziet er eigenlijk gewoon niet uit als je het vergelijkt met zijn Duitse concurrenten. En nu is het interieur van Alfa zelfs mooier geworden.
Liever het origineel: de BMW dus!!
@stationcar:
Die wielen van die Alfa, ik rol van m’n stoel van het lachen!!
@stationcar: inderdaad wat een pauper velgen
@stationcar:
Het origineel van wat? Alfa heeft de sport sedan uitgevonden. Niet BMW.
@karaya: alleen hing er in de design studio bij Alfa geen poster van een klassieke Giulia aan de wand maar van de huidige BMW 3 serie. De wagen is qua exterieur design een regelrechte kloon van de 3 serie.
@mashell:
Jij denkt werkelijk dat ze bij Alfa het design van een BMW als uitgangspunt hebben genomen?
Ik ben misschien een beetje autistisch want ik zie vaak niet de gelijkenissen die andere autobloggers wel zien. Die zien in elk lijntje en hoekje het evenbeeld van een andere auto. Knap vermoeiend trouwens.
@mashell: al in het echt gezien?
Guilia 100%
Emotioneel gezien zou ik nooit mijn kruisje onder een lease contract zetten ..
En rationeel ook niet ..
Een zilvergrijze dus ..
Alfa graag. Je merkt dat Alfa alles uit de kast getrokken heeft om de strijd aan te kunnen met bv carbon cardanas en veel alu. Ben trouwens ook broot BMW liefhebber, maar dit vind ik geen vergelijk.
Duidelijk de Alfa Romeo. Ik ben Alfist in hart en nieren, heb ook een nieuwe BMW gereden en nieuwe VAG producten, maar dit is hands-down mijn keuze. Emotie, looks en rij eigenschappen.
@bischierig ..
Wat is een Alfist ??
@lincoln: troetelnaam voor een Alfa Romeo liefhebber.. Not sure if troll ;-)
@bischero:
OK .. Wist ik niet .. Zijn dan ook heel weinig mensen “Alfist” waarschijnlijk ..
@lincoln: Enkelvoud: Alfisto. Wat je natuurlijk al-wist-o. En lees het woord maar zelf hoe je wil.
@bischero: don’t feed the troll ;-)
@bischero: Ik noem mezelf dan maar een wiel-o-fiel…
@lincoln: Soort Autist maar dan met Alfa obsessie. Klinkt nog altijd beter dan Citrofiel.
@sketcher:
OK .. Vandaar dat die tent al 20 jaar dmv subsidies kan blijven bestaan ..
@lincoln:
Iemand die keihard ontkent dat er ooit één Alfa doorgerot op de sloop us beland!
@bischero: oh en vwb de wielen, achteraf monteren en vallen buiten de bijtelling, maar dat weet iedereen wel…
Die Giulia is echt prachtig, zonde van die velgen, hopelijk gaan we er veel van zien op de (Nederlandse) wegen!
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen de LF-A en de Carrera GT, wat een van de moeilijkste lezersvragen ooit was. Komen jullie nu met een van de makkelijkste! Geen twijfel over mogelijk, de alfa natuurlijk
@svdv: de LF-A natuurlijk!
De alfa natuurlijk.
De alfa sowieso
Ai.. zo zonder Quadrifoglio uitvoering is het al een stuk minder. Dan toch de 3er voor mij!
Klinkt cliché en dat is het misschien ook. Maar ik ga 100% voor de Giulia. Prachtwagen is dat hoor! Het interieur mag misschien dan niet op hetzelfde niveau zitten dan waar de 3-serie opzit, qua design vind ik het wel veel mooier. En wat boeit mij het dan dat een knopje beter aanvoelt in de 3 dan in de Alfa? Het exterieur is ook nog eens veel mooier, prachtige koets.
Ik zou wachten tot 1 januari 2017 en voor een zeer nette Giulia gaan. Wellicht komt ‘ie er nog ook..
Ferrari rijder krijg je ook moeilijk in een BMW, lekker Alfa rijden! Zou ik ook doen, schitterende wagen! @viezefreddyw:
@henkhupelschoten: Ach, meerdere BMW’s gereden en het is gewoon een topmerk, absoluut. Maar als ik echt moet kiezen ga ik voor een Benz. Doe ik jou ook nog eens een plezier mee denk ik.
In dit segment: t liefst de Mazda6, Soul Red, 2.5 erin.
Maar in dit geval moest ik kiezen: Alfa Romeo.
@toyotafortuner: NL heeft de 2.5 niet, o.a. Noord-Amerika heeft ‘m. Prachtige motoror, en vooral prachtige auto. Qua design misschien wel de mooiste in zijn klasse. Al komt de Giulia ook wel in de buurt.
Ik zou eigenlijk voor de BMW gaan, en dan met een M-pakket (en stoffen bekleding is prima). Normaal gesproken ben ik noet zo van de sportieve pakketten als je een redelijke basismotor hebt, maar bij BMW kan het eigenlijk altijd wel.
Desondanks zou ik toch voor de Giulia gaan, al was het alleen maar omdat die auto er gewoon minder uit ziet als een bespaarmodelletje. De BMW oogt toch wat kaal.
Bovendien wordt je bij BMW gewoon keihard afgestraft als je voor de kleine navi gaat. Je dashboard blijft forever tegen je roepen dat je een sukkel bent die niet meer wilde uitgeven en nu tegen een groot stuk plastic aan zit te kijken.
@granlusso: In deze test ´vergeet´ men de (high)-Centennial-uitvoering te vermelden. Deze uitvoeringen van BMW zijn zo compleet (incl. professional) navigatie dat de keuze tussen Alfa en BMW een andere wordt.
Geen van beiden, te weinig vermogen.
Die wieldoppen op die alfa kunnen echt niet
@nopetrolnofun: Zijn vrij makkelijk te demonteren.
Jammer dat Alfa Romeo kansen laat liggen door alleen dit type velgen te leveren. De auto is mooi, de afwerking is prima en de rij-eigenschappen schijnen goed te zijn. En dan is de leaseprijs en de bijtellingscategorie ook nog in orde…
En dan komen ze met dit type velgen die doen denken aan de standaard wieldoppen van een Japanse auto uit de jaren tachtig. Niet slim, want Alfa Romeo moet net iets beter haar best doen dan de rest. En juist met een stel mooie velgen oogt de Giulia overtuigend. Jammer ook, want als er één merk altijd mooie velgen had is het Alfa Romeo wel.
@moveyourmind: eens. Toch vraag ik me af of je met je dealer niets kunt regelen om die te vervangen door wat anders. De bijtelling is toch geen factor.
@dunhozzie: Dat is wel een goed plan. Als je er een paar mooie velgen bij regelt rijd je wel in één van de mooiste auto’s in zijn klasse. En vooralsnog ook een auto die je weinig tegenkomt, dat maakt het feest alleen maar leuker.
De alfa dealer zou ik als eerst bezoeken voor een testzit en rit, en niet alleen tussen deze twee maar in het algemeen. Ik vind dat wel zo’n mooie auto. Maar dit is wel een heel erge ver van mijn bed show, ik zal waarschijnlijk nooit een baan hebben waar een leaseauto bij hoort.
Hmm tussen deze twee basisklanten met budget tot 40k is het moeilijk kiezen. Die schrale velgen van de Giulia kunnen echt niet, maar een standaard 3serie met wieldoppen zoals ik in Duitsland hier zie is nog erger. Als ik zou moeten leasen de Giulia Business Super met roodleer en aftermarket 18inch. Gelukkig zit mn bedrijf niet vast aan nieuw en rijd ik een Jahreswagen 330d Touring voor hetzelfde geld.
Geen lease voor mij en de drieer is veel te klein en de Alfa is nog geen station is ook bij voorbaat geen optie.
Wij kijken over 10 jaar wel weer naar de keus tussen BMW en Alfa of toch een MB.
Simpel, de Alfa Romeo Giulia natuurlijk!
BMW 3-serie is een prima auto, maar zo’n Alfa heeft veel meer Schwung. Elke dag een feest. Dat dashboard van de Dreier gast vervelen zoniet irriteren. Duffe vorm.
Zeker weten, de Giulia! Al zou ik gaan voor de 180pk automaat die in de lease onder de 700€ gaat kosten. 450nm, daaaaaag BMW
320 ede dan graag …
En Alfist of niet ik vind de stappen die Alfa heeft gemaakt in het interieur tov de 159(prive gehad) en 3serie tegenvallen in details, zo vind ik de pookknop van zowel de automaat(tov F31) als handbak(159) echt lelijk; konden de stoelen me minder overtuigen en voelde de bedieningselementen minder hoogwaardig aan dan de 3serie.
@Alfonso_Alfist: ziehier een eerlijk persoon op het internet, ze bestaan nog.
Bedankt alfonso!
Jeetje wat een armzalige uitvoeringen, dan zou ik liever een wat beter uitgevoerde goedkopere auto kiezen
Natuurlijk stuurt die bmw beter als de alfa. Maar toch wil je de alfa. Misschien niet zo goed, het is een schoonheid en ze heeft (denk ik dan) karakter. Dat is de wagen waar je op de parking naar toe wil stappen en mee wegrijden. Bij het uitstappen kijk je nog even achterom.
@jerudo: “natuurlijk stuurt de BMW beter” ehm nee dus. De Giulia is ontwikkeld om de 3serie op precies dat onderdeel te verslaan. Misschien niet op alle onderdelen maa ruitgerekend op dat onderdeel wint de Alfa.
@w0o0dy: ik zal met beide eens een testrit moeten maken, blijkbaar loop ik wat achter.
@jerudo: Oh even een toevoeging: verwacht geen echte feedback door het stuur. Dat doen ze beide niet.
De Giulia is wel ontwikkeld om de spannendste rijdersauto in de klasse te zijn. Dus erg goede balans, heel direct.qua sturen, behoorlijk speels maar niet oncomfortabel.
Alfa! Niet zo’n auto waar half Nederland mee rijd.
Het is toch ook gewoon mogelijk om de alfa te leasen met die 16 inch en er achteraf 18 inch op te zitten?
@autoblog12: als je dat bij de aanschaf al mee bestelt moet je BPM naheffing betalen (dat maakt grotere velgen enorm duur, €3000+ is niet raar). Doe je het aftermarket dan moet je de leasemaatschappij zo gek zien te krijgen de grotere en dus duurdere banden te betalen.
Geen van beide. Als je moet kiezen tussen kaal en kaler dan zit je boven je budget te gluren. Ga dan voor een dikke 1 of een volle Gulietta. Of voor iets compleet anders. Zelf geen leaser maar zou een dikke Mazda6 kunnen?
Zonde eigenlijk, want met andere wielen had de Giulia nog een kans gemaakt. Het interieur van de BMW mag dan misschien net iets beter in elkaar steken, de afwerking binnen in de Giulia is ook allesbehalve slecht en een heel stuk minder saai.
Ik zou mezelf elke avond in slaap huilen als ik zulke velgjes onder mijn mooie Alfa had
Hele dag keihard werken en dan in zo’n dieseltje rijden met 16 inch velgjes pfff… Ben blij dat ik het toch een stuk beter voor elkaar heb.
Alfa, om het koppel van 400 nm. En omdat je met een glimlach rondrijdt.
Heb beide merk gereden, vnl bmw’s. Maar nu zou ik toch écht de alfa kiezen. Zelden heeft een auto me zoveel gedaan, en lang naar uitgekeken. Zelfs met deze wielen zou t me niet boeien. Helaas zijn tijden veranderd en rijd ik nu geen van beide merken.
Overduidelijk de Alfa. Misschien dat de BMW over het geheel een net iets betere kwaliteitsbeleving heeft, maar die Alfa is in alles zo veel begeerlijker.
Misschien nog leuk om te weten, volgens Squadra Tuning zijn alle drie de Alfa diesels technisch identiek, en dus allemaal op 180pk van de sterkste versie te zetten. En natuurlijk ook nog tunebaar tot 220pk en dik 500Nm.
Uiteraard de Alfa dus voor mij.
@trustmeiamanengineer: Misschien een domme vraag, maar mag je een lease auto wel chippen?
@capogbe: nope, je moet het navragen bij je leasemaatschappij maar kan je met zekerheid zeggen dat het 9/10 keer een “neen” zal worden. Uiteindelijk zijn zij de eigenaar van het voertuig.
@trustmeiamanengineer: laatst een heel stuk gelezen van een BMW engineer, en die verhulde dat er ook mechanische verschillen zijn in optisch identieke blokken. Zo is er bijvoorbeeld verschil in kwaliteit van zuigers en krukassen. (Legering) Zelfs de artikelnummers schijnen gelijk te zijn… Weet uiteraard niet of dit bij alfa ook is, maar aangezien het om economische redenen was neem ik aan van wel.
Hoe kan zijn dat mensen die te dom zijn om effe wieltjes te wisselen zo vaak met het woord “beleving” dwepen ??
@lincoln: inderdaad. Deze keer geef je gelijk. Zijn heel veel auto’s die nu ook af fabriek op 15 of 16 inch afgeleverd moeten worden om aan de bijtelling te voldoen waarvan ze na aflevering gewisseld worden.
Verder heb ik me al beetje verdiept in de Alfa omdat ik hem mooi vind. Interieur is mijlenver achter in kwaliteit op BMW en veel andere merken, ook niet Duitse.
Kofferbak is ook te klein dus mocht je overwegen je voort te planten dan is een Giulia ook niet de aangewezen auto. Van deze 2 dus de BMW.
De alfa!
Zijn dus eigenlijk krek eender, verschil zit hem in de ” beleving ” en “prestige” maar ze doen het beiden even goed in de gemiddelde ochtendspits!
Ik wil ook nog even het ‘emotie’ kwijt.
En, over vier jaar als de leasmaatschappij beide hokken ophaalt, is de ’trotse eigenaar’ ze al lang vergeten en probeert hij voor zijn nieuwe wagen er een schuifdak bij te lullen.
Maar beide wagens hebben dan DE kans om de volgende zes jaar bij een liefhebber door te brengen……
Beter even kunnen rekenen met de lak erbij in. Bij veel bedrijven moet je kiezen voor metallic lak en zit je vast aan een verhoging van de prijs van direct al zo’n 900-1500€
Mensen roepen hier overigens wel makkelijk over velgen wissel… Je moet ze ten eerste aanschaffen en dan is het maar afwachten of je leasemij de grotere bandenmaat gaat betalen. Of betaal jij onder je leasewagen je eigen banden?
Maar begrijp ik het goed dat 17 inch wielen ook altijd breder zijn? En dus verbruik en uitstoot beïnvloeden, en dus ook de bijtelling?
Een heerlijke reactie van Maarten van Rossum over dat ‘oeverloze gelul’ over afwerking.
http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/595980145/1
@stekie: Hahaha, die had ik nog niet gezien. Maar inderdaad in dit geval heeft MvR 100% gelijk. Al dat ‘gelul’ over harde of zachte plastics. Het is eigenlijk zo ongelooflijk kinderachtig (ja, kinderachtig!) dat mensen zich daar druk over kunnen maken. De halve wereld crepeert van de honger, miljoenen mensen zijn op de vlucht voor oorlogsgeweld en hier zijn dan van die fnipsnuiters die zich wezenloos opwinden of een plastic een paar graden shore harder of zachter is. Om je toch voor te schamen?!
Dat een Alfa-dashboard niet het niveau haalt van een Audi/MB dashboard kan ik me nog wel indenken, maar een BMW dashboard moet toch wel te doen zijn. Als een BMW ergens op teleurstelt is het toch altijd wel het dashboard (materialen/afwerking).
@lalancia: Pffff zie stekie hierboven.
Om @kimholland voor te zijn:
De Alfa Giulia is de absolute vedette van z’n klasse!
De Alfa, deze wordt klaarblijkelijk gesponsord door AB
De Alfa natuurlijk. Een BMW hoeft maar twee wielen te hebben.
@robtwo: Dit gaat over leaseauto’s. Niet over motoren voor pensionado’s.
@baardmijt: Het Brik Met Wielen is mijn A13 woon-werkverkeer vervoer. Tussen de file door enzo. Met pensioen mag ik nog lang niet. Het is geen RT hoor. En met 0,54 pk/kg veel sneller dan de leasesletjes hierboven.
@baardmijt: oh ja. Mijn reactie ging over de leasert. Dat van die tweewieler is alleen maar argumentatie.
@RobTWo: Was ook gewoon te makkelijk om niet in te tikken.
Niks mis met een tweewielige beier voor ww verkeer. Zou zo een oud K pekelvarken voor de deur zetten.
Mijn eigen motoren zijn weliswaar geen BMW’s, maar ook geen van allen sexy.
En ieder zijn meug. Of was het heug? Als iemand van een dikke toerfiets kan genieten, moet ie dat vooral niet laten.
Maar de jouwe, een r1100s?
Niets is mooier dan een donker blauwe Guilia met wieldoppen en een zwart stoffen interieur!
Alfa. Want alfa. Ik ben een alfamannetje.
Nu kiezen de meeste mensen alfa .
Maar zodra ze gaan bestellen wordt het toch de BMW .
En ook daarom zal de alfa maar matig verkopen .
mijn broer had een jaar of 10 geleden een gloednieuwe Alfa 156 als auto vd zaak als nota bene afstudeerstagiair (vanwege lange afstand). De alfa was netjes uitgerust, het had enkel oerlelijke wieldoppen. wielen kan je achteraf altijd nog veranderen. destijds boeide het mijn broer vrij weinig dat ie wieldoppen had. je zit er uiteindelijk in en kan vrij moeilijk naar de wielen kijken wanneer je rijdt ;)
Ben ik nu de enige die bij alle Alfa’s gelijk het design naar de kloten vind gaan als ze er een kentekenplaat aan de voorkant opschroeven. Vreselijk
De BMW. De Alfa ziet er goed uit, maar de BMW ziet er hetzelfde uit. Dus gaat het om het interieur en daar is het design van BMW een enorm stuk moderner. Dus geen klein rechthoekig scherm in een groot trapeziumvormig vak. Natuurlijk ziet het kleine navigatiescherm van de BMW er ook niet uit (idiote vormgeving). Maar het grotere scherm is niet al teveel duurder.
Ik heb de Alfa in het echt bekeken en ik vind hem tegenvallen ten opzichte van de hele media hype. Zeker weer de BMW. En dan betaal ik zelf wel de 18 inch sportwielen die ik na 4 jaar verkoop.
Alfa 1000%, zou niet zonder dat vleugje Italiaanse passie kunnen elke dag.
mwah de huidige drie doet echt niet onder voor de alfa….
eind volgend jaar de neue dreier dan nog eens vergelijken graag!
Lekker voor de Giulia gaan. Achteraf is er veel mogelijk aan velgen en dergelijke. Trouwens ik zou voor de 180pk versie gaan met automaat. Die zijn namelijk niet veel duurder. Autoblog probeert ons in een hoek te duwen met deze keuzes. Volgend jaar is alles 21% voor de leasers onder ons. Natuurlijk ga je dan gewoon een model samenstellen die nu 25% heeft en in de eerste week van 2017 op kenteken laten zetten. Scheelt 4% ff geduld! Dat zou mijn keuze zijn.
Dan zou ik toch echt eerst met beiden moeten rijden… Het ‘freude am fahren’ gevoel bevalt me wel, maar dat Italiaanse design is ook erg fijn…
@shibby: Eens je in een Alfa gereden hebt, besef je dat dit Freude am Fahren in het kwadraat is… Ik ben een jaar of vijftien verslingerd geweest aan BMW. Tot iemand me aanbood eens een toertje te doen met zijn Alfa. “Allez, geef dat stuur van die spaghettibak maar eens hier, zodat ik nadien eens kan vertellen wat er beter is aan mijn BMW.” Om een lang verhaal kort te maken: anderhalve week later stond er een Alfa op mijn oprit. Nog meer Freude am Fahren!
Nog meer on topic: alleen wel jammer van die gatlelijke velgen. Ik denk dat de designer op het moment van tekenen een grappa-kater had die er niet om loog.
Met een BMW krijg ik hier nergens voorrang, word ik uitgescholden voor asociale zak en heb je ook geen richtingaanwijzers (zeker niet bij een leaser). Dus een Alfa aub.
Ik had afgelopen week deze keuze. In belgië welteverstaan. Ik had budget voor een kale 320d, een redelijke 318d of een mooie 316d. Must: leder, trekhaak (is niet leverbaar bij Alfa ?), prof navi, sensoren, m-stuurtje en de heerlijke 8-bak. Is een 316dA geworden. Rijdt vlot genoeg voor de file en in de praktijk trek je sneller op dan met mn manuele 118d die ik nu heb. Altijd vlot, zonder moeite. Alfa ben ik gaan bekijken en de verkopers smeekten echt om een testrit te maken, echt erg vreemd. Ingestapt, armsteun opengeklapt en dan wist ik het al: dit ding is echt rampzalig in elkaar geschroefd. Uiterlijk is zelfs in de basisversie 100x mooier dan eender welke concurrent, en ook interieur ziet er prachtig uit. Maar het is een echte ramp. Mijn golf 3 kraakte minder en zat steviger in elkaar. Voor +40k is dat echt niet te verantwoorden.
Een 320d ede is welgeteld 1€ duurder dan een 318d. Makkelijke keuze.
De Alfa is echt prachtig, maar kwa afwerking blijft hij echt achter helaas op de Duitsers, heb bij Wim Prins in Nunspeet hem uitgebreid bekeken en in gezeten, nu kunnen we wel ontkennen dat dat er niet toe doet, maar 99% van de tijd zit je in de wagen en kijk je er tegen aan en maak je gebruik van het materiaal.
Waarom niet alleen en volledig met de 320 EDE vergeleken? Iedereen gaat daarvoor omdat ie goedkoper is, completer en wat meer vermogen. (Geknepen op 160nogwat PK).
Toevallig ben ik er nu zelf voor in de markt en er is geen enkele reden om voor de 318 boven de 320EDE te gaan.
“het Alfa-dash dat -ondanks de grote stap ten opzichte van de 159- het op details laat liggen tegenover de Duitse concurrentie.”.
Complete nonsense.. Het dashboard van de Alfa komt ook gewoon bij Faurecia vandaan. Het zijn de ‘doorgewinterde’ journalisten die de schamele USP’s van Audi blijven ophoesten.
Er zijn een hoop onjuistheden in dit bericht. De automaat 180pk en 500Nm is gewoon 21% bijtelling dit jaar. Er is een actie waarbij je de standaard 16-inch velgen kunt upgraden naar 17″ of 18″ voor € 895 of € 995. Tevens is voor de zakelijke rijder het leder gratis t.w.v. €1.995,-. Het koppel is begrenst op 380Nm vanwege de versnellingsbak. De ZF automaat kan meer hebben vandaar het hogere koppel