
Jong, hip, dynamisch en kneiterduur. Maar welke moet je nu eigenlijk kiezen?
Nog niet zo heel lang geleden werd de wereld verblijd met de komst van een splinternieuwe Mercedes-Benz A-Klasse. Mercedes-Benz heeft wederom het recept van de vorige A-Klasse gebruikt: een lage, sportieve hatchback voor succesvolle en dynamische mensen. Jazeker, dit is een auto waar de marketing-lui van dromen. Als je puur op afmetingen en specs afgaat, kun je net zo goed de nieuwe Kia Ceed leasen, scheelt je een hele hoop bijtelling en mensen vinden je aardiger. Waarschijnlijk.
Maar deze A-Klasse en de BMW 1 Serie zijn een teken dat het goed met je gaat. Heel erg goed. Je hebt (veel) features van grotere modellen in een compacte hatchback. Een piccolo-flesje van Veuve Cliqout, in plaats van Jerobaum Aldi-bocht. In dit vergelijk slaan we even de basisversies over. Die wil je niet hebben. Je wilt een beetje vermogen, een sportieve uitstraling en lekker veel luxe. In onderstaande tabel kun je zien hoe de BMW en de Benz zich tot elkaar verhouden.
Merk: | BMW | Mercedes-Benz |
---|---|---|
Type: | 1 Serie (F20) | A-Klasse (W177) |
Uitvoering: | 120i Executive M-Sport | A200 Business Solution AMG |
Catalogusprijs: | € 43.786,00 | € 41.015 |
Fiscale prijs: | € 42.775,00 | € 39.015 |
Leasetarief: | € 640 p.m. | € 625 p.m. |
Vermogen: | 184 pk bij 5.000 tpm | 163 pk bij 5.000 tpm |
Koppel: | 290 Nm bij 1.350 tpm | 250 Nm bij 1.620 tpm |
Topsnelheid: | 225 km/u | 225 km/u |
0-100 km/u: | 7,1 sec. | 8,2 sec. |
Verbruik: | 1 op 16,9 | 1 op 19,2 |
CO2 uitstoot: | 126 g/km | 120 g/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Ze zijn een tikkeltje aan de prijzige kant. 40 mille voor een C-segment hatchback is enorm veel geld. Vroeger kocht je daar een dikke E-segment sedan voor met automaat en V6. De tijden zijn echter veranderd. De belastingen zijn bizar hoog op auto’s. Daarbij kom je in principe niets te kort in deze uitvoeringen. Natuurlijk, als je wilt kun je er nog voor 10-15 mille aan opties op knallen, maar het hoeft niet. Dat is wel een belangrijk verschil.
De BMW 1 Serie is inmiddels de oudgediende in deze klasse. Het is de laatste 1 Serie die voorzien zal zijn met achterwielaandrijving. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Voor de rijgenschappen is de layout van de 1 Serie natuurlijk briljant. De motor ligt achter de vooras, waardoor het zwaartepunt tussen de wielen ligt. De BMW is wel een stuk zwaarder dan de A-Klasse (bijna 100 kg!). Achterwielaandrijving is veelal ook funest voor de binnenruimte. Toch meet de bagageruimte van de 1 Serie in de kofferbak 360 liter en met de banken naar beneden 1.200 liter. Dat is in beide gevallen maar 10 liter minder dan bij de Mercedes-Benz. Anders gezegd: qua kubieke meters zijn de achterpassagiers van de Merc op papier niks beter af dan die in de Bimmer.
Vreemd eigenlijk dat de Mercedes-Benz A-Klasse niet meer ruimte heeft. In de praktijk heeft de Mercedes wel iets meer beenruimte voor de achterpassagiers, voor wat het waard is. Of het echt een belangrijke factor is in deze klasse, is maar de vraag.
Goed, de nieuwprijzen zijn enorm hoog, maar je krijgt er zoals gezegd ook een hoop voor terug. Bijkomend voordeel: de leaseprijzen vallen heel erg mee. Dat komt natuurlijk door de beperkte afschrijving. Deze auto’s zijn waanzinnig courant.
Uiterlijk
Het uiterlijk en de uitstraling zijn waanzinnig belangrijk bij deze auto’s. De fabrikanten spelen daar natuurlijk fantastisch op in. In absolute standaardtrim is 1 Serie een beetje een raar gelijnde auto, maar met het M-Sport pakket en dikke M-wielen ziet het er al meteen een stuk beter uit. Sterker nog, het is gewoon een gaaf ding om te zien. De ‘2 Serie-neus’ die de 1 Serie heeft gekregen na de vervroegde facelift valt beter in smaak dan de voorgaande, karakteristieke unit. Wel is het een wat ‘drukker’design, zeker na de tweede opfrisbeurt.
De A-Klasse is vele malen strakker gestyled dan zijn voorganger en ook dan de BMW 1 Serie. Kies je voor een kale A160 dan zou je zelfs kunnen zeggen dat de nieuwe A-Klasse erg saai is. Sterker nog, het is een beetje een anonieme auto geworden. Ook hier geldt: vink je het AMG-pakket aan en voorzie je de A200 van een leuk setje velgen, dan ziet de auto eruit zoals íe eigenlijk standaard had moeten zijn. Wellicht komt het omdat de A-Klasse heel erg nieuw is, maar er zijn nauwelijks kleuren beschikbaar. Je kan kiezen uit vier grijstinten, twee soorten zwart en rood. That’s it.
Interieur
Net als het exterieur is het interieur enorm belangrijk bij dit soort auto’s. De ambiance aan boord moet ervoor zorgen dat de potentiële leaserijder meer gaat betalen voor een premium product dan een reguliere C-segmenter. Is BMW daar met 1 Serie in geslaagd? Mwah. In principe krijg je een keurig interieur. De items die je veel aanraakt voelen ook premium aan, absoluut. Sommige dingen zijn vervaardigd uit wat minder mooie plastics, maar echt storend is het niet. Het is een terugkerend fenomeen, maar ook voor het interieur van de BMW 1 Serie geldt dat de sfeer aan boord verhoogd wordt naarmate je opties aanvinkt.
Vergelijken we het dashboard van de A-Klasse met de 1 Serie, dan kunnen we niet anders concluderen dan dat de 1 Serie hoognodig aan vervanging toe is. Het interieur lijkt twee generaties jonger te zijn. Het is typisch een Mercedes-Benz interieur nieuwe stijl. Waar de BMW vooral heel doelmatig is ontworpen, heeft de Mercedes meer sjeu en schwung. De barokke stijl van de andere modellen ‘werkt’ ook in de A-Klasse. Helemaal als je losgaat op de optielijst, want je kan deze A-Klasse met bijzondere items uitrusten die je normaliter alleen ziet in auto’s uit een hoger segment. Het is al aangestipt, maar bij beide auto’s moet je niet te veel voorstellen van de binnenruimte. De voorpassagiers hebben niets te klagen, maar mocht je geregeld drie tieners willen vervoeren is het zaak elders te zoeken.
Rijden
Dit is het punt waar beide auto’s zich van elkaar onderscheiden. Beide auto’s hebben zo hun eigen kwaliteiten. Ondanks dat beide auto’s rechtstreekse concurrenten zijn, zijn de verschillen aanzienlijk. De BMW is de sportievere van de twee. Deze 1 Serie heeft achterwielaandrijving en is in Nederland altijd gekoppeld aan een achttraps-automaat van ZF, terwijl de Mercedes een automaat heeft met dubbele koppeling. De 2.0 viercilinder van de Bimmer levert meer vermogen dan de motor van de Mercedes. Ondanks het nadeel in gewicht is de BMW aanzienlijk sneller. Een volle seconde winnen op de sprint naar 100 km/u lijkt niet veel, maar dat is het wel. Kortom, als het op sportief rijden aankomt is de BMW nog altijd heer en meester.
Bij de Mercedes is de naam ‘A200 Business Solution AMG’ een beetje misleidend. Ten eerste de motor, dat is geen 2.0, maar een 1.33 liter grote viercilinder. De prestaties zijn in principe voldoende, maar apart is het wel dat de oude A200 sneller op de 100 km/u zit. Het scheelt 0,1 seconde, maar toch. Ook misleidend is de term ‘AMG’ in de naam. Althans, als je denkt dat deze A-Klasse sportief is. Dat valt namelijk mee. In principe is de auto heel capabel, dus je kán er hard mee de hoek op. De auto is echter, heel verfrissend, afgesteld op maximaal comfort. Het niveau van comfort is in deze klasse eigenlijk ongekend.
Conclusie
Het is interessant om te zien dat twee rechtstreekse rivalen zo enorm van elkaar verschillen. Het verschil is dermate groot dat je je af kan vragen of het wel degelijk concurrenten zijn. De Mercedes is veel moderner en er met name op gericht de (voorste) inzittenden zo gerieflijk mogelijk te vervoeren. Daar slaagt de A-Klasse heel erg goed in. Het ‘AMG’-gedeelte is voornamelijk voor de uitstraling.
De BMW is de keuze voor de ‘ouderwetse’ automobilist die sportief rijden boven alles stelt. De 120i is aanzienlijk sneller en betrekt je veel meer bij het rijden. Je merkt aan het interieur dat de jaren beginnen de tellen voor dit model, alhoewel het nog zeker niet storend is. De 1 Serie is wel de laatste der Mohikanen. De volgende 1 Serie krijgt namelijk voorwielaandrijving, net als de Merc. Daarmee kan de 1 Serie (iets) praktischer en (vooral) goedkoper om te produceren worden. Fijn voor BMW en 90% van de clientèle zal er niet om malen, maar helaas pindakaas voor liefhebbers (van diversiteit) in de autowereld.
De A ziet er beter uit, maar sowieso de 1 vanwege rwd. Is ook de enige en beste reden om voor de BMW te gaan.
De nieuwe 1 met fwd gaat geen hond meer kopen, dan zijn er namelijk genoeg betere alternatieven.
@alcantara: Tja, als je toch 43K gaat schuiven, dan wil ik wel een moderner interieur. Ik zeg: spaar nog 5K door en ga voor een moderne RWD D-segmenter (3-serie / C-klasse); zoveel meer auto voor je geld. Of koop dan voor 20K minder een full-options top-of-the-line 3~4 jaar oude A-klasse/1-serie…
@alcantara: Nou, ik durf te wedden dat de nieuwe 1-serie als warme broodjes over de toonbank verkocht gaan worden. Ik had een collega die een 1 serie High Executive had besteld. Hij wist nog niet eens dat hij RWD had. Denk dat het gros van de leaserijders dit nog niet eens uitmaakt.
@bmw2coupeeigenaar: de verkoop cifjers van de active tourer en X1 geven je gelijk. Klanten zitten op een BMW te wachten, hoeveel cilinders of welke wielen aangedreven worden is anno nu gewoon bijzaak.
@alcantara: hahaha jij denkt dat mensen bmws kopen omdat die ze achterwiel aandrijving hebben?
@mab: ja.. leasen daarintegen..
@alcantara: Als de 1 serie met RWD er niet meer is zou ik sowieso voor een Twingo gaan!
@vondick: veel plezier in je Pingu. Doeiii
@bartsmit: Niet ik… Ik zei “zou ik gaan”. Ik blijf lekker in de 5-serie rijden.
@alcantara: ooit gehoord van status? Dat is belangrijker dan RWD.
Wat is toch altijd dat gezeik over die interieurs. Als het 10 jaar geleden goed genoeg was is het nu ook goed. Of moet je persee Excel sheets maken onder het rijden?! Ik zit elke dag in een 2016 1 serie. Heerlijk al die knoppen. Ik weet direct waar alles zit. Maar goed. Ik zal wel een dinosaurus zijn.
@loserboi932: Ik zie dat het je heel erg hoog zit, vandaar een kleine toelichting.
De bedragen zowel in de lease als in aanschaf zitten dicht bij elkaar. In deze rubriek vergelijken we altijd de auto’s met elkaar. Dan komt het stukje ‘interieur’ altijd voorbij. Het valt niet te ontkennen dat de A-Klasse moderner is. De BMW is gewoon goed, zo staat het volgens mij ook omschreven.
Op het gebied van autointerieurs zijn de laatste jaren enorme stappen gemaakt. Van het kleine TFT-schermpje zijn er nu veel meer functies en veel meer mogelijkheden. De 1 Serie heeft een prima interieur, niets mis mee. Het is alleen wel te zien dat de A-Klasse véél moderner is. Vandaar dat we het benoemen ;-).
@willeme: ok. Bedankt voor de toelichting. Ik liet me idd even gaan. Mijn excuses.
@loserboi932: Haha, geen probleem verder, hoor. Bij dit soort vergelijkingen is het een onderdeel wat aan bod komt.
Dat gezegd hebbende: je kan natuurlijk zelf de afweging maken hoe belangrijk je het vind. Zo veel mensen, zo veel wensen!
@willeme: Moet je ook van houden hoor! Vind persoonlijk het interieur van de BMW mooier omdat ik beeldmateriaal niet zo’n fan ben van al die schermen..
@hight96: ‘beeldmateriaal fan zijn.’ Interessant. :) Als bijvoeglijk naamwoord?
@rynnus: Had persoonlijk moeten staan haha… Fantastisch dat autocorrect op je telefoon en het niet naderhand kunnen bewerken van je reacties ;p
@loserboi932: Deze categorie wordt vooral geleast door mensen die uren en uren naar het interieur zitten te staren in de file. Zo zijn er ook figuren die een ware infotainment fetisch hebben ontwikkeld.
@jorden: ahhaahahahaha infotainment fetish
@abdoelklapstoel555: lach maar, maar ondertussen zijn er steeds meer automerken waarbij je je al swipend door de klimaatinstellingen waant… doe mij maar een knop ….of tien ?
@jvdberg: juist de meeste klimaatknoppen zijn overbodig, je stelt de temperatuur in, drukt op auto en blijft er verder vanaf.
@loserboi932: ik heb ook zo’n 2016 1 serie maar vraag echt af wat het nut van die knoppen 1..8 nou eigenlijk is. Ik heb een paar radio zenders voorgeprogrammeerd maar gebruik die toetsen nooit, met iDrive kan gewoon precies doen wat je wilt doen.
@mashell: @mashell: Vind ik juist heel fijn. Ik gebruik de (1-8) sneltoetsen voor onder andere vaste navigatieadressen en geluidsinstellingen (meer of minder bass). Heb je de nummerieke lay-out gezien van een CLA? Dat is pas ouderwets. Lijkt wel op die van een oude GSM met T9 functie.
@mashell: ik gebruik die ook nooit. Het zijn momenteel radio pre-sets maar ik bluetooth altijd muziek van de telefoon. Doe alles met idrive. Heb pas toevallig ontdekt dat die toetsen 1-8 ook werken als je ze aanraakt ipv indrukt. Best cool.
@mashell: dat zijn misschien wel de meest gebruikte knoppen bij mij. Ik gebruik vooral, Navigeer naar huis, Bepaalde personen bellen, shortcuts naar instellingen die wat dieper in het menu zitten, bvb Profielen
@sonnybbq: wistie wss niet..
@sonnybbq: profielen gebruik ik niet, bellen doe ik meestal via de spraak bediening en naar huis navigeren is, idrive nav drukken, naar rechts draaien, indrukken en klaar. Ik heb geen behoefte aan een sneltoets voor iets wat zo simpel is. Maar het is fijn dat er mensen zijn die er wel plezier aan beleven.
@sonnybbq: eensch! Ik ben heel blij met die knoppen… En als je even niet meer weet wat er precies onder welk nummer zit leg je je vinger er op en zie je het in beeld verschijnen voor je drukt.
Sowieso is het interieur van de 1 prima van deze tijd! Alleen het plastic rond de automaatpook is wat krasgevoellig en hard…
Maar voor mij gelukkig nog een aantal jaar deze serie van de 1…
@jaapies: nou, ook het kunststof op het portier (zowel boven als onder) is hard en dat paneeltje voor de bekerhouders is van ook goedkoop hard plastic. Stoort niet echt, werkt allemaal prima, maar het is niet helemaal passend bij het prijskaartje. Dat kan premiummer.
@mashell: ik mis ze in m’n Benz nog steeds. Het sterke is dat je er POI queries onder kan zetten: met 1 druk op de knop een lijstje krijgen van alle benzinepompen op de route, alle parkeergarages bij de eindbestemming, of restaurants in de buurt.
Nu moet ik me door 5 menu’s heendrukken omdat een dergelijke actie niet als favoriet op is te slaan, enkel concrete bestemmingen… het went, maar toch lullig dat BMW dit al tien jaar snapt en ze in Stuttgart ploeteren.
@karhengst: ik heb het geprobeerd, het is nu niks indrukken maar “Hey mercedes, navigeer naar dichtsbijzijnde tankstation, klaar…
Geen van beide auto’s biedt echt sportiviteit. Het voordeel dat de bij BMW biedt is dus eerder relatief. Als het dan toch tussen deze twee Kleren van de Keizers moet gaan: doe maar de A-klasse. Meer comfort, nieuwer, rustiger interieur en exterieur. Geen idee of er ergens een AMG badge aan hangt, maar sloop die er voor mij maar af. Dat gezegd zijnde: voor die prijs heb ik liever een Renault Mégane RS of een Hyundai i30 N met performance pack. Zelfs al zijn die dan voorwielaangedreven.
@BaRa: ik ga volledig met je mee in wat je zegt over de RS of I30N
@bara: De I30 N en Megane RS zijn aanzienlijk duurder in de lease. Scheelt zo 100 euro per maand, afhankelijk van de leasemaatschappij. Brandstof niet meegerekend.
Wel een leuke vergelijking voor een volgende editie van Lease Maar!
@willeme: Kan kloppen. Ik keek naar de aanschafprijzen, niet naar de leaseprijzen, vandaar.
@bara: Daar ben ik het niet mee eens. De 1 serie (met RWD) heeft een prachtig balans (50/50 gewichtsverdeling). Tel daarbij het M-sport pakket op, waardoor je net wat strakker door de bochten kan. Bovendien heb je met 184pk voldoende vermogen. Als ‘m tuned, dan haal je er zelfs 260pk uit!
@bmw2coupeeigenaar: Ik heb met de cabrio-versie van de recente 1 gereden. Jeweetwel, die versie die ze om marketingredenen een tweetje hebben gegeven. Power zat, een slordige 240 pk. Maar ik heb nog nooit eerder zo sterk het gevoel gehad dat een auto nood had aan een elektrische aandrijving. De connectie met het rijden zelf was heel ver te zoeken. Dus ik vrees dat ik het niet met je eens kan zijn. Al helemaal niet met een M-pakket. Tenzij je echt een M hebt, is dat M-pakket vaak eerder een kwaal dan een oplossing.
Geen concurrentie wat mij betreft. Tussen deze 2 stap ik zo in Mercedes.
@tttijn: top, dan pak ik de BMW. Wen maar alvast aan mijn achterkant?
@kennone: Graag want die volvo hebben wel al genoeg gezien;)
@kennone: Hij heeft niet eens interesse om naar je achterkant te kijken.. zo’n groot scherm in de Benz zorgt voor afleiding
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@anne_gaastra: Dat ging waarschijnlijk niet over de pre-facelift afbeelding van het interieur. Of het feit dat de 2-serie coupe toch echt een andere neus heeft…
@karhengst:
Qua neus: het karakteristieke front maakte plaats voor een neus gelijkend op de 2 Serie. We hebben er haakjes omheen gedaan om dit duidelijk te maken. Thanks.
Qua interieur: als ik de complete fotoserie bekijk, is het gewoon het postfacelift model. Gewoon persfoto’s van BMW zelf. Dus als BMW het zegt, neem ik dat graag van hen aan ;-).
@willeme: van de 1 serie zijn wel twee facelifts geweest. En bij de laatste facelift is het stuk plastic (je mag dat ook sierlijst noemen als je het mooi vindt) rechts op dashboard een stuk kleiner geworden, de instrumenten zijn wit en de stalks zijn van vorm veranderd en werken net wat logischer.
Uiterlijk vind ik de 1-serie sowieso een stuk mooier en spannender dan de nieuwe A-Klasse, welke ik minder mooi vind dan z’n voorganger. Rij-eigenschappen zijn leuker, hij is sneller en heb niet veel met het moderne interieur van de A-Klasse (geef mij maar knoppen). Makkie dus. Volle 120i met Performance/M-pakket en goede velgen. Mooiste en leukste in z’n klasse.
Doe de bimmer maar, wil geen renault blok in mijn mercedes
@mrrallycross: da’s mooi, want die ligt hier ook niet in. Alleen de instapper op diesel had (heeft?) een Renault blok.
@2wheeler: Mercedes gebruikt nu ook benzine motoren van Renault
@mistermini: serieus? Wat is dat nou weer voor heidens gedrag…
@2wheeler: Dar heet schaalvergroting en kostenbesparing. En wat heb jij tegen Franse merken?
@f1tim: niets, ik rij zelf naar alle tevredenheid Citroën. Ik geef alleen de voorkeur aan een autobouwer die zijn eigen motoren ontwikkeld. En bij Das Haus is dat gevoel nog groter omdat ik een beetje verknocht ben aan het merk. Nee, een merk haten vanwege het land van herkomst zul je mij niet zo snel zien doen, als ik zo ver gezakt ben moet je echt aan de bel trekken!
100.000 ouwerwetse guldens voor een schrale 1.33 in een golf formaat. Potjandriedubbeltjes!! Dat is me eens een bak met geld voor weinig auto.
@gekketurbo: ja we zijn helemaal gestoord en trappen er allemaal met open ogen in!
@bmwfreak038: …en dan zijn dit nog niet eens de SUV-varianten! Die zijn nòg duurder en daar trappen nòg meer mensen in.
@autodidact: lekker over de grens kopen, laat ze lekker naar de klote lopen in den Haag!
@gekketurbo: tja, als je nu nog naar guldens omrekent en voorstrijding van de techniek (meer vermogen uit een kleinere cilinderinhoud door toegenomen efficiency en turbo power) niet erkent, wat zul je dan ongelukkig zijn. Elke keer op het terras moeten jammeren, “10 gulden voor een biertje, zijn jullie nou helemaal gek geworden?” je zou er moe van worden.
@mashell: op welk terras zit jij, of zijn het halve liters die je bestelt voor 10 gulden?
@lekkerlinksrijden: probeer je me nu als drankrorgel neer te zetten? Serieus, €4,25 voor een biertje ben ik in Nederland vaker dan eens tegengekomen. Hier in Duitsland moet het gek lopen wil je meer dan €3,50 voor een halve liter betalen.
@mashell: dat met drankorgel maak jij er van, ik niet. Maar ik betaal hier bij mij in de buurt en op het strand nergens 4en een halve Euro voor een biertje. En ik woon toch echt in de randstad.
@mashell: Normaliter ben ik niet zo van het terugrekenen, maar nu vind ik het wel bijzonder. Ook naar hedendaagse auto’s vindt ik het veel geld. Zelfde geld heb je een mazda 6, insignia, passat of zelfs een prachtige Giulia. Van het zotte dat je voor een 1 serie of A klasse zou gaan eigenlijk…
@gekketurbo: vind ik met dt… lekker wakker hierooo
@gekketurbo: Maakt niets uit, want dat gaat toch allemaal in de lease.
Wat een geld 600 euro per maand, doorsnee gezin kan dat echt niet betalen maar afijn.
@bmwfreak038: betaal je ook niet zelf, doet je werkgever.
@pier: ja ja je werkgever ziet je aankomen.
Niet helemaal, je kan het leasebudget uit laten keren bij je salaris. Dus je betaalt het toch echt zelf.
@azmo83: waarom verklap je het nou.. :’)
@azmo83: dat kan soms. Bij ons kan dat ook, de regeling is op zich zelfs best gunstig. Maar er zijn ook nadelen, als je veel kilometers maakt kan het er qua brandstof en onderhoud gewoon niet uit en een oudere wagen is vaak flink duur als je daarmee veel rijdt. Daarom doen alleen collega’s dat die dichtbij hun standplaats wonen en niet vaak naar de klant hoeven.
@pier: Dan mag daar serieus wat inzet van jou tegenover staan… €600 is zowat een derde van een maandloon!
@f1tim: ik zal wel gek zijn maar 600 tot 750 leasebudget excl. brandstof is echt niet zo raar hoor bij 40k km per jaar en 48mnd. En ik hoop dat dat salaris netto is…
@bmwfreak038: Alleen 320 euro netto bijtelling
@bmwfreak038: ik zit naar die aanschaf te kijken. Weet dat ik nu als een oude bromsnor klink, maar dat is gewoon bijna een ton in oude guldens. Bizar.
Nee bedankt.
Ik neem volgende maand de A200 Business Solution AMG in ontvangst als mijn nieuwe leaseauto. Kan niet wachten! :)
@Rivanov: tegenwoordig koop je geen product meer maar een solution.
@Rivanov: ze zijn je dankbaar in den Haag.
@Rivanov: waarom voor het AMG-pakket gaan? Kan je toch beter spenderen aan comfortitems? Of speelt je ego ook jou parten?
@f1tim: Omdat ik ‘m zonder AMG-Line niet mooi vind? En ik heb voldoende comfortitems..
Makkelijk de mercedes, strakke auto, achterkant valt in het echie erg mee en is gewoon fraai.
Gewoon de BMW. Ook de 1 Serie zorgt voor een enorme glimlach bij je allereerste rit.
Een beter sturende auto kan je in dit segment gewoon niet vinden.
Als privé eigenaar van een CLA SB kies ik nu toch voor de BMW 120i.
De A klasse vind ik van voren gezien wel mooi.
Alleen het interieur, ik vind dat nogal goedkoop en kaal ogen.
En wat ik zogezegd met al die snufjes moet aanvangen, ik weet het niet.
Misschien word ik oud, ook al ben ik nog geen 30.
@schaap: De A klasse is naar mijn inziens dan ook vanwege de gadgets voor de jongere doelgroep 23 <28 jaar
@bmw2coupeeigenaar: En die kunnen het nooit betalen.
@berlinetta: Wel leasen, mits zij werkzaam zijn bij een bedrijf met goede leasevoorwaarden.
@bmw2coupeeigenaar: goede voorwaarden inderdaad. De meeste mensen van die leeftijd rijden toch eerder een Fiesta of Clio. Of je moet al een hoge functie hebben.
Heb vorige maand een 1 serie (F20 2016) gekocht, wat een geweldige auto, kan het iedereen aanraden.
De nieuwe A klasse ziet er ook erg mooi uit, alleen vind dat nieuwe interieur een beetje kitch..
Het gaat hier overigens om een BMW F20 niet F21 zoals hierboven genoemd wordt, de f20 is de 5 deurs, F21 is de 3 deurs ?
Twee auto’s waartussen ik nooit vrijwillig zou kiezen. Beide te klein als eerste auto en te duur als boodschappenwagen. Bovendien krijg ik al nachtmerries als ik denk aan de moderne bediening in een auto van nu. Doe mij maar een auto van minimaal tien jaar oud wat bediening betreft. Maar uit deze twee zou ik de mercedes kiezen. Vanwege het comfort en omdat er iets meer ruimte is.
Moeilijk, moeilijk. Ik heb zo’n BMW, ben over het conservatieve maar doordachte interieur wel te spreken. Het veercomfort is echter op slecht wegdek gewoonweg matig, op glad Nederlands asfalt prettig, op Duits asfalt is het een beetje een stuiterbakje. Ik heb eigen werk in de nieuwe A-klasse, vind het interieur design erg mooi die rijdt waarschijnlijk lekkerder op slecht wegdek, is dus ook aantrekkelijk.
Waarschijnlijk zal een correct geconfigureerde BMW welliswaar duur zijn maar toch weer stukken goedkoper dan een vergelijkbare A-klasse.
De BMW. Het interieur van de Mercedes ziet er zo lelijk en goedkoop uit. Ik zou me er mateloos aan ergeren.
De BMW, vindt de Benz qua uiterlijk een beetje meh, de 1 serie is toch nog uniek in zijn klasse met RWD. Heb een 2 serie Cabrio LCI met M pakket en interieur klopt qua ergonomie&stoelen. Of toch gewoon doorsparen voor een mooie D-segmenter als Alfa Giulia of Mazda 6
dit is een no brainer
RWD, manueel (in Belgie) en kleine koets. doe nog een remap van die 120i en je hebt een kleine raket die heel sportief rijdt, stuurt en schakelt
Wat mij opvalt is dat de vorige a klasse op een golf lijkt vanaf de zijkant en dit model op een 1 serie (neigt meer naar station)
@reggie-boy_rood: in het C segment lijkt tegenwoordig alles op de golf, een (eigenlijk best onhandig) dikke C stijl hebben ze allemaal. Buitenbeentjes van vroeger zoals de Megane en Focus volgen inmiddels ook het standaard recept.
Vind het niet eens raar dat ik voor de BMW ga. Vond het geen fijne motor die 1.3 in de Aklasse. De 1 serie is nog steeds een fijn rijdende auto en qua bediening heel gemakkelijk.
Nieuwprijzen in dit segment maken niets uit. Meer dan 90% van de rijders doet aan leasing (en spreken onterechr over “mijn” wagen). Dat het interieur aangenaam moet zijn, is aannemelijk wegens veel baanverkeer. Maar zoiets als coole velgen is enkel maar voor het eigen ego, en kan nefast zijn voor het comfort. Stop met vergelijken met je buurman en jaag je baas niet op kosten!
@f1tim: klopt. Mensen in een huurhuis of koophuis die niet is afbetaald hebben zeggen ook altijd tijd ren onrechte mijn huis, eigenlijk zijn het gewoon daklozen. Of mensen zeggen mijn huisarts, dat zijn stumperds wat ze hebben eigenlijk nooit een huisarts gekocht.
Of mensen met Netflix en spotify, ook van die zieligerds (koop gewoon een VHS of CD).
@b088y: Haha prachtige reactie! Ik proef ook met enige mate een venijnige ondertoon bij modale mensen zoals f1tim. Valt onder de categorie: “Owee als mijn buurman een betere auto rijdt”
Die dingen zuipen als een tempelier…
moeilijke keuze
ik heb zelf een 125i m sport high executive voor de deur en het is echt een fenomenaal rijdende auto met zn besturing en RWD. idrive werkt zeer goed en het interieur is keurig maar als je het inderdaad gaat vergelijken met een nieuwe a-klasse merk je dat er nieuwe snufjes zijn en dat het interieur van een a-klasse dan weer fenomenaal is.
keuzes keuzes, heerlijke stuurmans auto, of een comfortabel met een high tech afgerond interieur
Ik kan me niet voorstellen dat een autoliefhebber bij deze keuze gaat voor de A klasse. Zo’n 1 serie is echt alles wat je je kan wensen in deze klasse. Gezeur over BMW’s interieur is ook zo afgezaagd…elk knopje zit precies op de goeie plek, materialen zijn degelijker dan bij merc (minder cheap plastic). Het enige probleem is de prijs. Voor een paar duizend meer heb je een 3 serie. Ik denk dat ze daarom ook stoppen met RWD op de 1, al is dat doodzonde want het blijft een BMW USP.
@subzero079: Ik denk niet dat ze de prijs van de 1 serie laten zakken.. ondanks dat de auto straks goedkoper is om te produceren. Want: BMW <–
@subzero079: een echte liefhebber wil graag ook een auto die er een beetje leuk uitziet en niet zo’n gedrocht als de 1-serie al vanaf generatie 1 is. Maarja propeller op de klep schijnt voor een flink aantal mensen van belang te zijn.
@tttijn: Is geen propellor?
@subzero079: “Voor een paar duizend meer heb je een 3 serie”. Nou, een zelfde uitgeruste 3 serie met dezelfde motor kost bijna 10k meer (identieke opties zijn bij de 3 serie om onduidelijke reden ook weer wat duurder). En dat terwijl het technisch grotendeels dezelfde wagen is.
Als het een diesel betrof zou het meteen de 1-Serie zijn met z’n 25d, waar MB geen antwoord op heeft.
Maar zo met de benzine begin ik te twijfelen, de A-klasse is oprecht mooi. De vorige was op alle fronten de mindere auto, maar de nieuwe heeft een gigantische inhaalslag gemaakt.
Doe mij de BMW maar!
Het Mercedes gevoel is een mooi gevoel.
Dat het F1 team van Mercedes mij niet raakt, doen de straat auto’s dat wel.
Dan raak ik het portier aan, waarna ik een leeslampje aanmaak dat wiebeld. Emotie en verbazing.
Dan weet deze jongen dat hij met de A klasse A200 naar huis gaat.
De 1 serie is voor mij te druk, te oud, te rwd dat niet nodig is als vervoersmiddel voor de weg.
Op het circuit, uiteraard een sportwagen met rwd.