Decadente alleskunners voor de succesvolle manager met stijl en een flink budget.
Stel. Je bent echt supergoed bezig waardoor je baas denkt: “Nou, die Van Fleppenstein haalt zoveel orders binnen, dat moeten we maar eens belonen.” Aangezien het meten van de bolling in de broek wel heel erg infantiel is, kan deze meting ook plaats vinden op parkeerplaats voor kantoor. Dus in plaats van de huis, tuin en keuken A4 mag je er een schepje of twee bovenop doen. Zowaar jij je Jordan Belfort in de dop voelt, kies je niet voor een standaard optie als een Mercedes-Benz E-Klasse of Volvo XC90. Nee, voor hetzelfde geld kun je ook de dikste varianten van deze Zuid-Duitse D-segmenters kiezen.
Genoeg vermogen, luxe en stijl om je erg goed over jezelf te voelen. Glimmend chroom om de weerspiegeling van je Jaeger te bemerken en badges groot en voldoende aanwezig om aan te geven dat status geen keuze is, maar een way of life. Of zoiets.
Bovenstaande zou een mogelijkheid kunnen zijn de potentiële kopersgroep van deze automobiele toppers te kunnen omschrijven. Nuchter bezien zijn het bijzonder vlotte, comfortabele en fraaie automobielen die van alle markten thuis zijn. Om een idee te krijgen hoe de kandidaten zich tot elkaar verhouden een overzicht in de welbekende tabel:
Auto: | Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro | BMW 440i xDrive M-Sport |
---|---|---|
Catalogusprijs: | €82.145 | €82.231,00 |
Fiscale prijs: | €80.290 | €81.027 |
Leasetarief: | €1.310,- per maand | €1.360,- per maand |
Vermogen: | 354 pk bij 5.400 tpm | 326 pk bij 5.500 tpm |
Koppel: | 500 Nm bij 1.370 tpm | 450 Nm bij 1.380 tpm |
Topsnelheid: | 250 km/u | 250 km/u |
0-100 km/u: | 4,7 sec. | 5,0 sec. |
Verbruik: | 7,3 l/100km | 7,1 l/100km |
CO2 uitstoot: | 166 gram/km | 165 gram/km |
Wat ons opvalt
Zoals gebruikelijk is het weer eens heel erg close. Het kan niet anders dan dat de Duitsers elkaar constant in de gaten houden. Want ondanks dat Audi en BMW qua layout behoorlijk verschillend te werk gaan, is het resultaat verrassend gelijk. De Audi heeft wat meer vermogen en koppel. Met name het moment dat de Audi zijn koppel levert, maart liefst 10 tpm eerder. Een dingetje ten faveure van de BMW: je hoeft niet per se te kiezen voor het M-Sport pakket of de vierwielaandrijving. Bij de Audi is er geen keuze: 354 pk op de voorwielen is iets teveel van het goede.
Uiterlijk
Het exterieurdesign is zeker niet te onderschatten. Het is erg knap hoe Audi (en BMW) een normaal gesproken onverkoopbare liftback ineens wél weten te verkopen. Dat niet alleen, ook nog eens met een behoorlijke winst. De Audi S5 Sportback is niet verkeerd, alleen moeten we bekennen dat de vorige S5 wat chiquer was. Desalniettemin is de S5 Sportback immer een Dikke Duitse Fastback. Wel is het ontwerp gevoelig voor kleurstelling en uitvoering.
De BMW 440i M-Sport is een subtiele verleider. De auto heeft aanzienlijk minder présence dan een 6 Serie Gran Coupé, maar dat geldt eigenlijk voor heel veel auto’s. Het is nog altijd een bovengemiddeld knap ontwerp. Zoals vermeld ben je niet verplicht te kiezen voor het M-Sport pakket, maar de 4 Serie Gran Coupé kan het absoluut hebben. Een winnaar uitkiezen is lastig, het zijn beide bovengemiddeld knappe karren. Ondergetekende heeft voorkeur voor de BMW, in Tansanitblau graag.
Interieur
Veel meer premium dan dit gaat het niet worden. Een premium-variant op basis van een premium-sedan. Dat moet wel briljante interieurs opleveren die je oneindig kunt aaien, knuffelen en aanraken. De Audi S5 stelt zoals gewoonlijk bij Audi niet teleur. Het interieur in de S5 is namelijk van wereldklasse. Alles is waanzinnig strak afgewerkt en opgetrokken uit mooie materialen. Hier zie je waar het geld naartoe gaat. Of je het belangrijk vind is persoonlijk, maar het is wel topklasse. Kleine aantekening: het is misschien iets te strak. Met name Mercedes laat zien dat een top-interieur er ook mooi en origineel uit kan zien.
Bij de BMW kun je zien dat de auto al iets langer meeloopt. Het is een typisch BMW dashboard. Strak, functioneel en zakelijk. Het geheel komt weliswaar iets ouderwetser over dan in de Audi, maar het smoelt wel iets leuker en is nog altijd meer dan goed. Nog een voordeel bij de BMW: je kunt kiezen uit veel meer verschillende interieur kleurstellingen dan bij de Audi. Ook wel premium.
Rijden
Wouter heeft onlangs met de Audi S5 Sportback gereden en was er zeer over te spreken. Het is een typische Audi: niet bijzonder spannend, maar wel zeer capabel. De prestaties zijn uitstekend. Het is een strak rijdende auto, maar plankhard wordt het nooit. Je kan er onvoorstelbaar hard mee hoeken zonder uitdagend te worden. Of dat een voor- of nadeel is, is persoonlijk.
De BMW heeft minder vermogen en minder koppel. Toch is het geenszins een langzame auto. We hebben nog niet met de 4 Serie Gran Coupé gereden, maar wel met de technisch identieke 3 Serie met hetzelfde motorblok, check deze BMW 340i rijtest. Die motor is werkelijk een juweeltje: soepel, snel spinnend en een prima geluid, niet zo synthetisch als sommige M-Modellen kunnen klinken. De balans tussen comfort en ‘dynamiek’ is bij de BMW een stukje verfijnder dan bij de Audi.
Conclusie
Twee uitermate geslaagde fastbacks voor de geslaagde Junior-Vice-Executive-Manager-Big-Boss. De Audi is de effectieve moker terwijl de BMW 440i de smooth talker is. Welke van de twee heeft jouw voorkeur en vooral: waarom?
Robert zegt
Ik zou kiezen voor het Koreaanse alternatief: Kia Stinger
kennone zegt
@RRRobert: Ik denk ik ook
thomasthomas zegt
@RRRobert: echt laat je daar een 440i voor staan, nou ikke niet hoor. Zou er nog niet eens aan denken.
schellekens006 zegt
@thomasthomas: idd ik geloof er ook niets van. Als hij dat geld in zijn portemonnee heeft zitten gaan ze echt niet naar de Kia dealer, wedden. Ze lopen gelijk naar een premium dealer zoals BMW.
jvthof zegt
@schellekens006: Ik kan het wel begrijpen…
Met het budget van een passat/talisman/superb ben ik ook bij de kia optima uitgekomen!
De Kia Stinger GT zou ik zeker ook overwegen. Wel eerst gaan rijden :)
Robert zegt
@thomasthomas: nee, serieus. Zo’n BMW is fantastisch. De rijeigenschappen, de ergonomie, de looks. Maar ik behoor tot die minderheid die verder durft te kijken dan de badge op de neus of grille alleen. Ik geef ook niks om merkkleding.
Koop je een BMW of Audi, betaal je (bij wijze van spreken) 65 mille voor de auto, en nog eens 15 voor het logo (lees: imago). Vooropgesteld dat ik in deze prijsklasse zou shoppen (doe ik niet, mijn budget is meer iets van 10% hiervan) en ik moet hem met eigen geld betalen, dan zie ik in de Kia een auto die eveneens zéér fraai op het netvlies staat, ongetwijfeld prima stuurt en rijdt, weliswaar meer afschrijft, maar in aanschaf toch ook stukken vriendelijker is voor de bankrekening en ook nog eens fabrieksgarantie biedt waar de concurrentie niet aan kan tippen. O, en je kunt er van op aan dat je er niet veel gaat zien, dus stiekem rij je nog veel exclusiever ook.
faalhaas zegt
De Mercedes CLS natuurlijk
exotic zegt
@faalhaas: Is een segment hoger he.
faalhaas zegt
@exotic:
Oei ik zie het, dan maar een niet zo’n speciale C klasse.
mercedesclk350 zegt
@faalhaas: als je die een beetje aandikt als C 450 AMG is dat een prima keuze volgens mij.
technopatat zegt
@mercedesclk350: c43 AMG jeet die tegenwoordig, met 9g dubbele koppeling, betere remmen en nog wat AMG software en goodies ;-)!
mercedesclk350 zegt
@technopatat: Ik twijfelde, ik kreeg laatst een aanbieding van een C 450 AMG terwijl het mij persoonlijk logischer leek dat ie C 43 heette.
technopatat zegt
@mercedesclk350: je kan gelijk hebben hoor. Het eerste productiejaar was C450 Sport AMG de naam. Naar analogie met M135i mperformance… maar toen bedachten ze: laten we ze C43 noemen en hebben ze gelijk enkele mindere kantjes van de auto aangepakt: een 9g dubbele kopellingsbak erin, de oude 7g enkele koppeling eruit (die durfde al eens schokken in rustig filerijden in comfort…), de remmen een upgrade gegeven, AMG logo’tjes een beetje in het rond gestrooid, software tussen de tellers erbij, 4matic iets meer achter biased gezet, enzovoort enzovoort!
Veel verkopen hun c450 sport wel als een c43 AMG terwijl er wel degelijk een deftig verschil is… alleen niet op het eerste zicht ;-)!
mercedesclk350 zegt
@technopatat: ik wist van het bestaan van de C 450 AMG, daar twijfelde ik niet over aangezien ik hem bij release hebt mogen aanschouwen. Achteraf gezien vind ik het echter best onlogisch dat ze die ‘eenmalig’ 450 AMG hebben genoemd om vervolgens die hele 43 AMG reeks te starten. Daarom de twijfel, omdat hij dus (dankjewel) ondertussen AMG C 43 heet.
technopatat zegt
@mercedesclk350: ja dat is een blundertje geweest van hun! En velen weten het nog niet hoor, ik heb bijvoorbeeld een C43 (heb ik hieronder al vermeld) en ik mag het toch geregeld uitleggen dat ik geen c450 sport AMG heb (al is dat ook geen slechte auto hé, maar juist is juist ;-)!)
Ik denk dat ze na de SLC43 AMG beseften dat ze daarmee een sterkere merknaam hebben dan met 450 sport…
want stel nu dat ze een SL450 sport maken hebben ze ook nog eens een sl600? Beetje raar hé? Terwijl dat een sl43 AMG gerust naast een sl600 kan bestaan want de AMG’s zijn de sporters en de x00’s zijn de cruisers :-)!
mzonneveld zegt
@faalhaas: Hij maakt z’n naam waar jongens… *zucht*
exotic zegt
De 4gc lijkt in mijn optiek TE veel op een 3 sedan. De S5 Sb vind ik een betere vertaling van een 4-deurs coupe.
Dus S5.
2wheeler zegt
Lekker naar Das Haus karren en een C43 oppikken.
freshlife zegt
@2wheeler: ik ben bmw fan, en pa rijdt een 4 gc, maar idd. De c43 is mooier!(en klinkt beter
cpp1 zegt
@freshlife: een C43 mooier…die is gek..
mercedesclk350 zegt
@cpp1: Gek he, een mening.
technopatat zegt
@2wheeler: ik heb voor dezelfste keuze gestaan dn heb een c43 gekocht.
De s4 zijn interieur vond ik persoonlijk buiten dat schermpje ipv de tellers maar saai, de bmw loopt al even mee en vind ik interieurtechnisch zeker niet knap (en sorry maar dat zie je nu eenmaal 90% van de tijd…) en de AMG daarentegen is een en al liefde! Klinkt zalig, rijdt zalig, ziet er zalig uit (allemaal smaakgebonden maar ik ben toch tevreden met wat ik heb sie ;-)! En dat telt toch?) en heeft geniale zetels! Die van de C63 zijn nog een tikkeltje beter ma bon, het prijsverschil zit ergens :-)!
2wheeler zegt
@technopatat: dat lijkt me een erg plezierige keuze om voor te staan! En zo te horen heb je de juiste gemaakt. De c63 is natuurlijk erg bruut, maar als je niet een paar keer per jaar naar het circuit gaat lijkt de C43 meer “bang for buck”. Plezierige km’s toegewenst!
technopatat zegt
@2wheeler: inderdaad! De C63 heeft natuurlijk meer te bieden, maar die viel gewoon echt buiten mijn redelijk verstandig budget. Ik werk graag en veel, maar elke dag staan werken voor die auto is niet nodig. Er is nog een vriendin die een leven wil hebben ook ;-)!
Een C43 is echt een C63 AMG light en dat mag je als een groot compliment geven en niet denigrerend…
Plus dat de AWD wel een grote zekerheid en gemak geeft. Een trackday doe ik wel 1-2x per jaar maar met de C43 zal het wel niet behelpen zijn denk ik ;-)!
trustmeiamanengineer zegt
Deze wagens doen mij beide niks eigenlijk. Ik zou lekker voor een Giulia Veloce gaan, chipkuurtje en je zit op hetzelfde vermogen als de BMW voor veel minder geld. Bovendien rij je er dan als “succesvolle manager met stijl” écht stijlvol bij.
babybenz zegt
@trustmeiamanengineer: Succesvolle managers staan niet graag elke week bij de garage.
bischero zegt
@babybenz: je hebt er waarschijnlijk zelf heel hard om gelachen als ’taxichauffeur’?
bischero zegt
@trustmeiamanengineer: eens!
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: mag je geleende auto’s chippen dan?
trustmeiamanengineer zegt
@lekkaah: Geen idee. Je moet auto’s ook niet lenen. Gewoon kopen.
bischero zegt
@lekkaah: nee dat mag niet, volgens de mij bekende lease contracten.
trust zegt
Bmw zonder of met m sport pakket. Persoonlijk vind ik het hoekige ontwerp wat audi niet zo geslaagd. De dynamiek van de bmw trek mij ook meer dan van de audi. Ondanks dat laast genoemde een mooier interieur heeft, waar je toch het meest naar kijkt. Toch de bmw met meer een achterwiel bias awd systeem
leaper035t zegt
@trust: is een moeilijke inderdaad. Uiterlijk en dynamiek van de BMW met het interieur van de Audi. Dat lijkt me de beste combo!
MAB zegt
S5 100%. Bmw ziet er nu al verouderd uit. S5 heeft in alle hoeken een mooie coupe vorm. De 4 valt afentoe niet eens op.
mashell zegt
@mab: die is wel grappig, de S5 ziet er juist uit als een 5 deurs hatchback omdat het dat ook gewoon is.
MAB zegt
@mashell: je kunt zeggen wat je wilt maar IK vind de a/s5 er zoveel keer beter uitzien als de 4 gran coupe. Ik vind bmw er over het algemeen druk uitzien. Voorbumper en achterbumper van de 3,4,5 series zijn veel te druk naar mijn mening. Ik ben nou ook niet dikke fan van de neus van de a5 maar die dikke reet maakt het helemaal goed.
rufctr01 zegt
De BMW natuurlijk. Zoals beschreven een comfortabelere auto.
joost1996 zegt
Ik ben erg fan van het uiterlijk van de Biemer. Maar het interieur is wel minder dan dat van de audi. Toch denk ik dat na een ritje ik voor de BMW zou gaan. Audi’s rijden prima maar in de 4gc heb je elke rit weer lol!
allesmetturbo zegt
Giulia voor mij graag. Maar als ik moest kiezen. Exterieur: BMW. Interieur: Audi. Lastige keuze, allebei top autos maar dan toch de BMW met Mpakket en xDrive.
bischero zegt
@allesmetturbo: Giulia Veloce (of doorsparen voor de Q natuurlijk) zou ook mijn voorkeur hebben, maar dat was helaas niet de vraag ?
allesmetturbo zegt
@bischero: de 2.0T met 280pk is rap zat voor mij. De Q is wel heel erg lekker maar ik denk dat dat elke x weer huilen bij de pomp is:p
kniesoor zegt
Bij de keuze tussen deze twee de Beamer, niet in de laatste plaats vanwege het in mijn beleving bejaardenuiterlijk van de Audi.
autodrop zegt
Beide wagens zien er best goed uit. Alleen blijf ik het jammer vinden dat de Duitsers net zulke goede kopieermachines als de Chinezen hebben. Ik mis echt variatie aan de voor- en achterkanten van beide merken!
toyotafortuner zegt
Duits is nooit echt mijn nummer 1 keus. Daarnaast: hun langergerekte broers zien er veel mooier uit.
Ik ga ook voor de Kia Stinger. De V6 graag
bischero zegt
Voor mij de BMW uit deze selectie, persoonlijke voorkeur voor het design en een 6L verkies ik boven een 6V, loopt toch mooier en rustiger.
Audi cockpit is mij daarbij ook te steriel, emotieloos.
Al met al puur een smaak leuze want beide proposities zijn ijzersterk!
aarsgewei zegt
C43 coupe voor mij graag.
mashell zegt
Moelijk. Eigenlijk zijn van beide modellen hun gewonere Avant en Touring zusjes mooier.
Het interieur van de BMW mag dan wat gedateerder zijn, de iDrive is gewoon goed en dat er geen dode knoppen prominent in het interieur te vinden zijn maakt het voor mij net wat meer premium.
roberto zegt
Ik vind de A5 er niet op vooruit gegaan (uiterlijk dan). De 440i vind ik wel fraai, mits goed uitgevoerd en niet in het zilvergrijs zoals op de foto. Mijn alternatief, de Mercedes-AMG C 43 4MATIC!
dirkiii zegt
De 440i zoals deze is perfect.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=308160464
henk123456 zegt
@dirkiii: Het is maar goed dat smaken verschillen, ik vind deze kleur aan de buitenkant dus écht niks. Interieur daarentegen wel prachtig.
davido89 zegt
dit zijn 2 auto’s die op papier hele mooie cijfers kunnen overleggen maar er in de praktijk niks van waarmaken
zowel qua verbruik als acceleratie. jammer dus, maar ik hoef geen van beide
karhengst zegt
@davido89: Zolang je werkgever het verbruik niet bijhoudt lijkt me dat eerste geen enkel probleem. Wat betreft acceleratie rij je zelfs wanneer de cijfers niet geheel kloppen alsnog iedereen het snot voor de ogen.
berlinetta zegt
Ik zou kiezen voor de Bimmer. Zijn rijeigenschappen spreken me meer aan. Ook zou ik geld in mijn zak houden en de xDrive achterwege laten. Voor de rest doen ze niet veel voor elkaar onder wat mij betreft.
robert110 zegt
De BMW 340I Xdrive. Presteert het zelfde maar kost een bak minder centen.
stephane8200 zegt
@robert110: verbaasde mij ook qua prestaties. Ik heb nu een 335d xDrive M Sport en die is ook al sneller naar de 100 in 4,8s bijvoorbeeld.
stfu zegt
Tesla Model S. Beste van alles in 1 :)
appelvis zegt
@stfu: boven het budget en een achterbank waar een volwassen man van gemiddelde lengte niet fijn zit. Hoge bodem door aanwezigheid accu’s
stfu zegt
@appelvis: Nee, in die Audi wel zeker? Allemaal coupe achtigen. En ik kan prima achterin zitten met mijn 190.
Enne: €1.310,- per maand: ik ben ook zoiets kwijt voor mijn Tesla en heb maar 4% bijtelling, deze 22! Dat scheelt zo’n 15.000 euro in het jaar.
MoeWat zegt
Ik laat ze beide staan en ga zonder enig twijfel voor een Mercedes-Benz C43 ///AMG
Jochempie zegt
Van deze twee (ik zou ook liever een MB-concurrent hiervan rijden) zou ik voor de S5 gaan. Minder natuurlijk dynamisch, maar simpelweg mooier van binnen en buiten. En daar word ik blij van. En dat moet je zoeken in het leven.
henkhupelschoten zegt
C43 of een Alfa-Romeo Giulia Veloce, deze 2 kunnen mij totaal niet bekoren..
str8six zegt
De 440i, want BMW
dabazz zegt
De Dodge Challenger SRT Demon
wickedtheg zegt
Kan niet kiezen. Maar bovenal : een mooi stukje proza!!
w0ut zegt
Als je van plan bent je 440i aan te kleden met veel opties dan komt de Alpina B3 (s) ook weer in de buurt. Als je >80K kan stuk slaan op een auto dan maken die laatste euro’s ook niet meer uit denk ik. ;-)
Zou momenteel voor de Audi gaan.
E34M5Touring zegt
Vind het beide niks. Die hele 4 deurs coupe scene werkt alleen op grotere auto’s vind ik. Deze zijn te klein om die echte coupe look te krijgen. Dus blijft er gewoon een krappe sedan over. En dan vind ik het zonde geld. Dan liever een 340i of een S4.
e1000bmw zegt
@e34m5touring: Krappe sedan? Het zijn gewoon hatches, dus net wat meer laadmogelijkheden dan een sedan. Eerder krappe touring…
E34M5Touring zegt
@e1000bmw523i: Maar ook een aflopende daklijn wat het achterin gewoon krap maakt. Als ik die ruimte echt nodig heb zou ik sowieso een Touring nemen. En zoniet liever de echte coupe. Vind dit soort auto’s behalve styling geen enkele meerwaarde hebben.
e1000bmw zegt
@e34m5touring: Daar heb je een punt.
toyotavenray zegt
Doe mij de bmw maar
appelvis zegt
Een Audi S4 graag. Sedan of Avant, maakt niet uit
maurizio24 zegt
Doet mij dan toch maar de S5 prachtige wagen :)!
karhengst zegt
Ondanks dat iDrive significant lekkerder werkt dan Comand Online denk ik toch dat het een erg lastige opgave wordt de C43 te laten staan.
Zou nog eerder de Alfa in overweging nemen dan de Audi, helaas is dat slechts een vierpitter. Als lease ik voor het gestelde budget wel gewoon een Q op Duitse platen. Probleem opgelost!
Dutchdriftking zegt
Sinds de rijtest van Wouter eindelijk de goede kant van het nieuwe A5 design gezien. Schitterende kar en alleen al daarom mijn voorkeur.
kermit123 zegt
Geef mij maar de audi. Zowel de x drive als 4matic van mercedes kan niet tippen aan quattro.
mrrallycross zegt
BMW omdat het geen vag is
smex zegt
De S5! Maar dan wel de coupe.
azuli zegt
Doe mij maar voor dat geld een 540i xdrive!
donvinnie zegt
Uiteindelijk maakt iedereen een Hollandse keuze en gaat voor een S5 omdat die 50 euro per maand goedkoper is.
e1000bmw zegt
@donvinnie: huh?!
e1000bmw zegt
@donvinnie: Je moet hem nog aankleden…
e1000bmw zegt
Als het dan echt moet (ik heb liever een sedan met doorlaadmogelijkheid), dan de 440i. Zonder xDrive. En in individual-uitvoering met een speciale lakkleur die je niet in de standaard configurator terugvindt…
mazot zegt
bmw want iki ben turuks
tjorque zegt
De beamer please! Vermogen en koppel is wat minder dan de Audi, maar mijn ervaring met Audi is dat ze vooral graag snel rechtdoor rijden, en ik neem heel graag bochten… dus 440i graag.
arias12 zegt
De BMW natuurlijk geen twijfel over mogelijk is gewoon een top auto daarmee heb ik denk ik voldoende gezegd. Rijd goed, stuurt goed, goede afwerking kortom top kwaliteit! De Audi is zeker ook niet verkeerd, maar kan gewoon echt niet aan BMW tippen.
racerx zegt
De 440 dan maar, zonder xDrive aub. Dan heb je een beter sturende auto die naar mijn mening ook nog eens lekkerder smoelt.