Je bent jong van geest en bijzonder hip. Dan moet je een setje passende wielen hebben.
De automarkt is in de afgelopen jaren enorm veranderd. Nee, we gaan niet wéér de bijtellingsregels behandelen. Vroeger was alles gewoon simpeler. Wilde je een auto dan kocht je een Ford Escort. Wilde je kleiner dan was er een Fiesta en als het groter moest was er een Sierra.
Tegenwoordig zijn alle consumenten volstrekt uniek (waardoor ze feitelijk allemaal krek eender zijn, maar dat terzijde). Dat betekent dat, bij het kopen van een auto, je wel het gevoel moet hebben dat er geen tweede van jouw vierwielige trots rondrijdt. Nog een trend is dat we kleiner zijn gaan rijden. Was het vroeger afzien in een kleine auto, tegenwoordig is daar echt geen sprake meer van. Een andere trend is dat we crossover/SUV’s/softroaders willen hebben. Oh, en marketeers bedenken hoe dat heet. Laatst was er oproer of de Tesla Model X wel een ‘premium SUV’ was. Dat premium maakt dan niets uit, maar de Model X een SUV noemen is hetzelfde als een vierdeurs 6 Serie een ‘Coupe’ noemen of een Stationwagon ‘Shooting Brake’. Oh, wacht…
Meng bovenstaande allemaal door elkaar, dan is dit de uitkomst: de Audi Q2 of de MINI Countryman. Beide premium, beide softroaders, beide helemaal naar wens aan te kleden, beide lekker compact en voor het vergelijk ook nog eens lekker pittig. In de tabel kun je zien hoe ze zich ten opzichte van elkaar verhouden.
Auto: | Audi Q2 2.0 TDI quattro Sport | Mini Countryman SD ALL4 |
---|---|---|
Catalogusprijs: | €49.230 | €47.471 |
Fiscale prijs: | €48.130 | €48.470 |
Leasetarief: | €930,- | €945,- |
Vermogen: | 190 pk bij 3.500 tpm | 190 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 1.900 tpm | 400 Nm bij 1.750 tpm |
Topsnelheid: | 218 km/u | 218 km/u |
0-100 km/u: | 7,3 sec. | 7,4 sec. |
Verbruik:4, | 4,9 l/100km | 4,9 l/100km |
CO2 uitstoot: | 128 gram/km | 129 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Wat zijn ze duur! 50 mille is wel een hele hoop geld voor zulke kleine autootjes. Maar zijn ze wel zo klein, eigenlijk? De Audi is 4,19m lang, de MINI 10 cm langer. De MINI is sowieso iets praktischer. De kofferbak is 100 liter groter dan die van de Audi, die op 355 liter blijft steken. Oh, en laat je niet misleiden door de naam ‘MINI’. Leeg weegt de Countryman 1.510 kg, de Audi is 55 Kg lichter. Beide auto’s zijn brandneteltjenieuw en superhip. Je kan deze auto nonchalant showen in de lokale Starbucks. Ben je helemaal het mannetje (M/V). Oh, en MINI, als je een Duits moederbedrijf hebt is SD misschien niet de allerbeste benaming.
Uiterlijk
Misschien wel de meest doorslaggevende factor. Beide stellen dan ook zeker niet teleur, het is alleen net even wat je smaak is. De Audi is gedrongen en stoer terwijl de MINI uit het bekende MINI-tapvaatje tapt. Nu moeten we aantekenen dat de MINI in Countryman uitvoering er aanzienlijk beter uitziet dan bijvoorbeeld een vijfdeurs MINI hatchback. Bij beide auto’s moeten we je overigens teleurstellen qua uitrusting. Een Q2 in Sport trim heeft nog altijd geen S-Line pakket, terwijl je de Countryman ook wil opleuken met een JCW pakket. Dat had wel standaard mogen zijn. Als ze bij Audi en MINI meelezen zullen ze hardop lachen. Dit soort pakketten zijn namelijk enorme winst-pakkers.
Interieur
Dit is het onderdeel waar je een deel van je geld terugziet. Beide auto’s zijn gezegend met een uitstekende cabine. Overal zie je enkel hoogwaardige materialen, fijn aanvoelende plastics en een zeer verfijnde afwerking. De navigatieunits zijn zeer fraai te noemen, het werkt in beide gevallen uit de kunst en de TFT’s hebben een uitstekende schermhelderheid. Daarin zie je dat het techniek is die ook gebruikt wordt in grotere Audi’s en BMW’s. Ook hier weer een kleine opmerking: zowel in de Audi als in de MINI zijn opties zichtbaar die niet standaard zijn. Nog even (heel diep) in de buidel tasten.
Uitrusting
Ondanks dat het gaat om topmodellen is het eigenlijk huilen met de pet op. Maar, laten we positief beginnen: alle veiligheidssystemen en een batterij airbags krijg je standaard. Een radiootje, lederen stuurwiel en een boordcomputer zijn ook present. Maar de airconditioning is slechts handbediend. Een navigatiesysteem is een dure optie. Lederen bekleding zit er standaard niet op. Ledlampjes? Optie! U begrijpt: zo kan het wel een tijdje door gaan. Toegegeven: de opties zien er veelal erg goed uit, maar je kunt zo voor 20 mille aan opties aanvinken.
Rijden
Uiteraard rijden ze alletwee helemaal top. Je zit net even wat hoger dan in de gemiddelde hatchback, dus je hebt wat meer overzicht. Maar het zijn zeker geen zompige auto’s, zoals soms het geval is met softroaders. Neen, dit zijn strak sturende auto’s. De technische layout is bijna identiek. Beide hebben een 2-liter viercilinder turbodiesel met 190 pk en 400 Nm. Beide hebben vierwielaandrijving met een haldex-koppeling. Allebei hebben ze een automaat. Die van de Audi is er een zeventraps unit met dubbele koppeling. De MINI heeft een automaat met koppelomvormer en een versnelling meer dan de Q2, that’s it. @CasperH was er best over te spreken in deze rijtest. Beide zijn overigens erg vlot terwijl het verbruik binnen de perken blijft. Netjes.
Conclusie
Twee bijzonder kekke en verse fashion-statements op 17″ wielen (18″ kan wel, maar is uiteraard een optie). Technisch is er niets op aan te merken. Het zijn doorwrochte auto’s, maar daar betaal je flink voor. Ook de opties en de prijzen daarvan doen pijn. Je moet echt van een lege portemonnee houden om deze auto’s te overwegen. Een uitstekende auto voor de overheid dus: de politie overweegt namelijk een groot aantal MINI Countryman’s in de politievloot op te nemen. Krijgt de modepolitie eindelijk ook een dienstauto.
berlinetta zegt
Volgens mij zijn er niet veel auto’s die zoveel op elkaar lijken zeg. Dit betreft gewoon een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de Mini. Als ik dan toch de hippe papa ga uithangen, dan ga ik ook maar voor het hipste wat er is.
atrak zegt
@berlinetta: MINI because chauvinisme.
atrak zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gash zegt
Dat zijn geen auto’s voor mannen, ontworpen voor handtasjes en inhoudsloze vrouwen.
henk123456 zegt
@gash: Toegegeven, de meeste Mini-rijders die ik ken zijn vrouwen… maar inhoudsloze vrouwen? In mijn omgeving zijn ze hoogopgeleid met een goede baan
str8six zegt
@gash: zo praat je niet over m’n zusje. Eikel.
gash zegt
@str8six: Laat ik hier maar niet over je zusje beginnen…………….
str8six zegt
@gash: je kent ‘r niet eens. Eikel.
eetvlagetmoney zegt
@str8six: ik wel, je krijgt de groetjes van d’r. Ze is trouwens minder preuts dan verwacht.
OT: Alles behalve die Q2 wát een designmisvatter is dat zeg. Met die ‘omgekeerde’ grill en die ongelooflijk vreemde C pilaar en dito achterlichten.
str8six zegt
@eetvlagetmoney: och, nog zo een.
henk123456 zegt
Ik vind ze eigenlijk allebei best lelijk op de foto’s.
rapenstaf zegt
Inderdaad. Meer decoratie dan koetswerkdesign is tegenwoordig de norm. Zie ook nieuwe C3, Renault captur, en andere rollende make-updozen.@henk123456:
vonklausenburg zegt
De Mini, dan kan ik de stoere succespapa uithangen terwijl ik mijn zesjarige Mees en achtjarige Splinter naar respectievelijk de hockey en schermen breng om daarna met moeder de vrouw lekker hip te doen in de Markthal en de Marqt.
Nu even naar de soa-poli want volgens mij heb ik van die gedachte al aids gekregen.
Enfin, de Mini als het moet. Audi komt er pas vanaf de A6 met 2.7 TDI.
hallobanaan zegt
@vonklausenburg: je vergeet nog dat ze onderweg ook nog even moeten stoppen bij een hippe koffiebar (waar uiteraard een fiets aan de muur hangt) en daarna nog effe naar de barbier
vonklausenburg zegt
@hallobanaan: En in de auto zit de Quinoa vretende vrouw op haar telefoon een bakfiets ge kopen en pamfletten voor de GroenLinks of D66 naar buiten te smijten.
smulders zegt
Wat ben ik blij dat ik niet hip ben. Dure hobby. €1000+ per maand uitgeven aan een auto.
driftkicker zegt
@smulders: leaseprijs. Met andere woorden, de werkgever betaald en trekt het grootste deel van de belasting af.
str8six zegt
In ieder geval niet de Audi.
mercedesw140 zegt
Ik ga wel op de fiets…
granlusso zegt
Ik zou wel helemaal stuk gaan als er op de snelweg plots een Mini Countryman voor me gaat rijden en er rode letters oplichten met daarop: STOP MODEPOLITIE
granlusso zegt
@granlusso: En me vervolgens realiseren dat ik per ongeluk een vest uit 2014 aan heb.
mrcabdrivert zegt
Ik moet bij die A2 sterk aan een Cross Polo (achterkant) denken..
mashell zegt
Van deze twee de Audi, leuke auto maar als een echte Audi eigenlijk gewoon veel te duur.
2wheeler zegt
Of 30K in je zak houden en een FULL OPTIONS!!1! Cactus kopen. Super hip, want kussens aan de buitenzijde.
Uiteraard is het interieur een klasse of 100 lager, maar wil je nou echt over je dashboard aaien en voelen dat het een premium kunststof is? Ik weet dat ze lang niet op alle vlakken te vergelijken zijn, maar 30K verschil lul je moeilijk recht imo.
mashell zegt
@2wheeler: van de gedachte dat je 30k bespaard hebt en toch minstens zo hip bent krijg je een heel premium glimlach.
2wheeler zegt
@mashell: precies! Als je 50K kunt en wilt besteden aan een auto zorg je toch dat er een ranke sedan, sportieve coupé, speelse hatchback of brute offroader o.i.d voor de deur komt te staan. In ieder geval een categorie auto met meer allure dan deze twee karretjes.
Ik zelf ben overigens voor de Cactus gegaan, maar ik had dan ook geen 50K te besteden.
mrrallycross zegt
Voor dat geld ga je toch niet in zo een hondenhok zitten
karhengst zegt
@mrrallycross:
Dit
Ik zet wel een 1-serie in elkaar of een deftige 3-serie touring voor hetzelfde geld. 50k kan je een hoop leuks voor samenstellen. En daar waar de Mini nog gelijk staat aan de 1-serie, staat de Q2 niet op gelijke hoogte als de Q3. Is 50k niet een beetje veel voor een halve B-segmenter? Of zit ik er nu naast?
misterdrogba zegt
Als ik echt moet kiezen de Q2 puur vanwege het feit dat het er nog fris uitziet.
Edge zegt
Dit segment is nou niet helemaal mijn ding en ik vind de een ook niet zoveel mooier dan de ander dat ik op basis daarvan een keuze zou durven maken. Ik zou in dit geval dus even langs de dichtstbijzijnde Audi en Mini dealers gaan en proefritten maken. Kijken wat gevoelsmatig fijner rijdt, welke stoelen lekkerder zitten, of ik dat Audi Virtual Cockpit fijner vind dan de navigatie centraal op het dashboard zoals in de Mini, dat soort zaken, en dan daarop mijn keuze baseren.
reistje zegt
Geef je 50.000euro uit en dan lacht alsnog iedereen je uit dat je in een crossover rijdt… Ehh sorry ik bedoel hippe compacte SUV voor mensen met een active lifestyle.
Toch maar de Q2 die vind ik van buiten mooier en het interieur is een stuk fraaier.
slot123 zegt
Ik kies de audi die snelt sneller naar de 100
allesmetturbo zegt
Wat een geld zeg! Zoveel geld vind ik geen van deze auto’s waard. Meer dan €35k is echt belachelijk
87sandyd zegt
Gelukkig ben ik nooit in de markt om dit te kopen voor mijzelf. Als ik voor mijn vrouw moest kiezen dan een Q2, daarvan vind ik het interieur fraaier.
E34M5Touring zegt
50k en dan nog handbediende airco? Te zot voor woorden eigenlijk. Als ik moest kiezen, de MINI. Vind die Q2 niet mooi in het echt. En de MINI is een NL product.
poursuivant zegt
De Audi vind ik de minst lelijke en de Mini is een concept dat ik gewoonweg niet begrijp. Het is mijn ervaring dat het gebruiksgemak van een VW product meestal het grootst is (even de betrouwbaarheid en dus het heen-en-weren naar de dealer uitgezonderd) dus doe die dan maar.
martingtv zegt
de eerste keer dat ik een Q2 zag dacht ik dat het een mislukte facelift van een cactus was. De countryman is misschien niet moeders mooiste, maar god wat is die Q2 lelijk.
't Peugje zegt
Goede gevonden directe concurrenten. Als het dan toch perse moet kies ik de MINI. Qua interieur wint de Audi wel makkelijk. Echter vind ik het exterieur van de Audi niks uitstralen. Laat die plastic plaat op de C-stijl maar weg Audi.
cossiekiller zegt
50k voor dit? Dan zoek ik eerder een andere werkgever.
mashell zegt
@cossiekiller: en op hoe maakt dat leaseauto’s goedkoper?
87tb zegt
Ik zou gaan voor een Q2 met lichtere motorisering met voorwielaandrijving, en Full-option.
schaap zegt
Ik zag net vanmiddag en potentiële kandidate rijden, helaas had ze nog meer te besteden.
Ze reed in een Range Rover Evaque Convirtible. Alleen reed ze met dak dicht in de prachtige weer, misschien was de straling niet goed voor haar schmink, of het kan ook de Brusselse roetwolken geweest zijn.
LaLancia zegt
Toen ik 50 mille las ben ik gestopt met lezen. Wat een idioterie.
joost1234 zegt
Ik vind beide auto’s verre van mooi.
st220 zegt
50.000………. idioten!
kara zegt
zo voor die prijs heb je een Peugeot 3008 GT. en daar zal ik voorgaan of een auto uit een andere segment.
stuko zegt
Ik moet zeggen, de reclame van de Audi Q2 op tv was wel erg gaaf gemaakt! Maar dit kreng is wel erg duur..
mout zegt
Een verhoogde B-segmenter met kekke details – voor een prijs waar je ooit een volle XM TD12 kocht…
ghost zegt
Als je +/- 950 euro mag leasen, kies je geen van beiden.
Tenzij:
A: je een vrouw bent
B: je niet snugger bent
C: je een hipster bent die denkt hip te zijn
D: (@Lincoln kom er maar in!)
lincoln zegt
@ghost:
A B en C ..
uitstekend werk van u .. thumbs up ..
3246cm252kw zegt
Zijn allebei niet moeders mooiste….
rufctr01 zegt
Allebei niet de mooiste auto’s, maar in dit geval kies ik voor de MINI ipv de luxe Polo.
derbmw zegt
Mini, leuke bak met een lekker smoeltje. Uiteraard standaard BMW kwaliteit en dito rij eigenschappen.
Q2 leuk voor bejaarden die een hoge Polo zoeken.
santheman zegt
Hardop gegniffeld bij het lezen van de SD grap… vriendin naast me vroeg wat ik nou weer aan het lezen was!
On topic: een Honda jazz is dus kleiner maar wel ruimer dan deze ‘hippe’ auto’s… spuuglelijk, dat dan wel, maar ik zou de €30.000,- in m’n zak houden en met m’n ballen op de malediven gaan vertoeven!
elemento zegt
50k te duur
sabrerator zegt
Volgens mij koop je voor 50k ook een leuke Jaguar XE.
Dan wist ik het wel…
martijndh zegt
Wat een geld! Voor dat bedrag zeker iets anders