Als je vaker in je auto zit dan in je bureaustoel.
Ook in de hogere klasse heeft de komst van de SUV veel stof doen opwaaien. Voorheen kocht je een S-Klasse, wilde je echter luxe en van de gebaande paden afgaan, dan was er een Range Rover. Steeds meer merken bieden in dezelfde categorie een SUV aan. Denk aan de Porsche Cayenne, BMW X5 en Maserati Levante. Zo’n SUV met 22-jetsers en een matzwarte wrap ziet er minder belegen uit dan zo’n oubollige limousine. Toch gaan wij vandaag een lans breken voor dit type auto, want ze hebben namelijk een paar hele grote voordelen die zo’n SUV moet ontberen. Daar gaan we zo dieper op in, uiteraard. Allereerst stellen we deelnemers van deze Lease-Maar aflevering aan je voor. In de ene hoek staat de meest verse nieuwkomer, de Audi A8. Het is inmiddels de vierde generatie van Audi’s vlaggenschip, eigenlijk de vijfde als je de Audi V8 meerekent.
In de andere hoek staat de Mercedes-Benz S-Klasse. De auto geldt al jarenlang als de benchmark. Het is wel zo’n beetje de uitvinder van deze klasse, dus daar valt wat voor te zeggen. Wat ook meetelt zijn de verkoopcijfers. Auto’s als de Audi A8 en BMW 7 Serie doen het best aardig, maar de S-Klasse verkoopt al jarenlang wereldwijd beter dan al zijn concurrenten bij elkaar. Vandaag gaan we kijken of dat terecht is. We gaan dit keer uit van de meest standaarduitvoeringen; met een diesel en vierwielaandrijving. Onze overtuiging is dat deze combinatie alle andere auto’s overbodig maakt. Natuurlijk is deze auto niet voor iedereen weggelegd, maar als je zeer veel kilometers per jaar maakt en je bedrijf een flinke omzet heeft, dan zijn dit de beste en meest comfortabele ‘kantoor-vervangers’ die je kunt krijgen. Althans, dat gaan wij uitzoeken. In onderstaande tabel kun je zien hoe de verhoudingen liggen.
Merk: | Audi | Mercedes-Benz |
---|---|---|
Type: | A8 (D5) | S-Klasse (W222) |
Uitvoering: | 50 TDI Quattro | S350d 4-Matic |
Catalogusprijs: | € 105.185 | € 115.434 |
Fiscale prijs: | € 103.800 | € 114.024 |
Leasetarief: | € 2.150 p.m. | € 1.900 p.m. |
Vermogen: | 286 pk bij 3.750 tpm | 286 pk bij 3.400 Nm |
Koppel: | 600 Nm bij 1.250 tpm | 600 Nm bij 1.200 tpm |
Topsnelheid: | 250 km/u | 250 km/u |
0-100 km/u: | 5,9 sec. | 5,8 sec. |
Verbruik: | 1 op 17,9 | 1 op 17,9 |
CO2 uitstoot: | 145 g/km | 147 g/km |
Wat ons opvalt
Zowel de Audi als de Mercedes-Benz mag met recht een Dikschiff worden genoemd. Natuurlijk zijn dit auto’s waar je met gemak voor 40.000 euro aan opties opgooit, maar echt nodig is dat niet. Ook in ‘Amsterdam-Zuid WTC’-specificatie zijn beide auto’s zeer rijk uitgerust. Althans, op papier. Alle mogelijke airbags en veiligheidsassistenten zitten er uiteraard op. Maar in principe wil je het Pro Line Plus pakket. Dan heb je een B&O-stero, LED-koplampen, smartphone interface met Apple Car Play, luxe Valcona leder en nog een hoop handige items. Prijs van dit pakketje: 10.500 euro, net zoveel als een gloednieuwe Suzuki Celerio. Let wel, 20″ velgen en metallic zijn dan nog steeds opties. Dus ook al doe je heel rustig aan, 120.000 euro ben je wel kwijt.
Bij Mercedes-Benz is het niet veel anders. In principe komt je niets tekort. Maar als je een S-Klasse hebt, moet ‘ie wel naar jouw smaak zijn, toch? Ook bij Mercedes-Benz heb je een optiepakket, genaamd ‘Premium Plus’. Net als bij de Audi zit dan alles erop wat er eigenlijk op hoorde te zitten. Bij Mercedes-Benz zit je in no-time op 135.000 euro. Dat kan veel hoger als je alles gaat aanvinken, uiteraard.
Nog een paar verschillen. Ondanks bijna identieke specificaties qua cijfers is de layout compleet anders. De Audi heeft een V6 motor voor de vooras, met de transmissie op de vooras. Een perfecte layout voor vierwielaandrijving (alle A8’s hebben AWD). De transmissie is een achttraps automaat van ZF. De Mercedes-Benz heeft een zes-in-lijn half op en achter de vooras. Van nature is de S-Klasse een achterwielaandrijver, een uitvoering die overigens gewoon leverbaar is. De automaat bouwt Mercedes-Benz zelf en heeft ditmaal 9 verzetten. Eentje meer dus. Nog een groot verschil is de bouwwijze. De Audi is compleet opgetrokken uit aluminium, de S-Klasse maakt weliswaar gebruik van aluminium onderdelen, maar het spaceframe is gewoon van staal. Desalniettemin is de Mercedes-Benz een paar kilo lichter. Het zijn nuance verschillen, maar toch is het opvallend.
Exterieur
Dit ligt gevoelig. Aan de ene kant wil je in deze klasse een statige automobiel, aan de andere kant hoef je ook niet teveel op te vallen. De A8 is altijd een vrij ingetogen auto geweest. Met de laatste generatie schudt hij een beetje schroom van zich af. Extra veel gebruik van chroom, een gigantische grille, een achterlichtbalk en 1 April-uitlaten zijn elementen die dat bevestigen. Is het een mooie auto? Dat is een beetje afhankelijk van je smaak. In vergelijking met de D2 en D3 valt het resultaat ietwat tegen, die elegantie heeft de D5 niet. Waarschijnlijk bewust. Voor wie de Quattroporte, LS500 en XJ net even te expressief vindt, maar de S-Klasse te belegen, is de A8 een goede optie.
De S-Klasse is heel herkenbaar Mercedes-Benz. De lijnen doen klassiek aan, maar dan wel barok-klassiek. De gestrekte banaan-vorm en de statige grille met Mercedes-Benz ster geven de auto een aristocratisch voorkomen. Het ontwerp is in niets ‘Sportief’ te noemen, maar dat was overduidelijk ook niet de bedoeling. Missie geslaagd dus. De S-Klasse is onlangs gefacelift en heeft een beetje last van het iPhone 8 syndroom. De vorm komt wel erg bekend voor. De W222-generatie is in feite een zwaar herziene W221. Veel dingen zijn anders en je kan echt geen plaatwerkdelen uitwisselen, de lijnen zijn echter heel herkenbaar. Maar eerlijk is eerlijk, het is een statige kar, die S-Klasse.
Interieur
De verschillen zijn veel groter in het interieur. Lijken de Duitsers normaliter veel van elkaar af te kijken, zo is dat niet het geval met de A8 en S-Klasse. De Audi A8 heeft een veel moderner ogend interieur. Het dashboard lijkt wel twee of drie generaties jonger te zijn. Geheel volgens de heersende trend heeft de A8 een hoop grote schermen. Als het geen scherm is, is de kans groot dat het wel een touch-oppervlak is, in plaats van de gebruikelijke knoppen. De afwerking is werkelijk van een idioot hoog niveau. Hier heeft Audi overduidelijk zijn pijlen op gericht. Een nadeel is dat de styling dusdanig strak is dat elke vorm van sfeer ontbreekt en je je juist niet dat luxe gevoel hebt wat je wel in een auto als deze zou moeten hebben.
Het interieur van de Mercedes-Benz kan bijna niet meer afwijken. Het ademt stijl, klasse en grandeur uit. Zo doet het stuurwiel denken aan de klassieke stuurwielen van vroeger. De symbiose tussen technische gadgets en klassieke stijl is bijna bizar te noemen, maar ergens klopt het allemaal wel. Ondanks dat de W222 een doorontwikkeling is van de W221, is het dashboard compleet anders ingericht. Qua gadgets is alles mogelijk. Qua ruimte is het ook allemaal overdaad. Mocht je erg groot zijn en je snel claustrofobisch voelen, zowel de Audi als de Mercedes-Benz bieden soelaas. Beiden zijn te bestellen met een langere wielbasis.
Rijden
Gezien de gelijkenis van de specificaties hoef je geen grote verschillen te verwachten. Beide auto’s zijn overigens erg snel. De Audi knalt in 5,9 seconden naar de 100 en heeft een topsnelheid van 250 km/u. 20 jaar geleden waren dat cijfers waarmee een S8 furore maakte. Daarbij valt het verbruik redelijk binnen de perken. Combineer het met de grote brandstoftank en je kunt in krankzinnig korte tijden door Europa kruisen. Sportief is de Audi geenszins, wel heel comfortabel. Het is allemaal heel erg veilig en voorspelbaar met een hint naar onderstuur. Standaard heeft de A8 luchtvering, hiervan kan nog een sportievere variant besteld worden, evenals een S-Line pakket, mocht de A8 je net even te soft zijn.
Uiteraard heeft ook de Mercedes-Benz standaard luchtvering. De S350d is net als de Audi geen echt scheurmonster, maar dankzij het iets lagere gewicht en de extra versnelling accelereert de Benz nog sneller naar de 100: 5,8 seconden. Ongelooflijk. Dat is het voordeel in vergelijking met een SUV. Dit zijn gewoon ruimere en snellere auto’s, dankzij hun lagere gewicht. Het lagere zwaartepunt zorgt dat het ook nog eens prettiger stuurt. Wel zijn er een paar details die van de Mercedes een iets luxueuzere auto maken. Hoe goed je je best ook doet, een V6 zal nooit zo mooi lopen als een zes-in-lijn. Hetzelfde geldt voor de layout, de Benz heeft het zwaartepunt verder naar binnen zitten (wat je wil) en een betere balans. Wel is alles nog een standje afstandelijker dan in de Audi.
Conclusie
Twee compleet verschillende benaderingen die zorgen voor bijna identieke prestaties, zowel op asfalt als op papier. De Mercedes doet denken aan de oude, statige Mercedessen van vroeger, gecombineerd met de huidige technologieën. De Audi A8 lijkt te zijn voorbereid op een tijd die moet gaan komen. Daarmee zou je kunnen verwachten dat de Audi de jongere bestuurder aanspreekt en de Mercedes-Benz juist de oudere. Mocht het budget het toelaten, kun je zo’n auto wel helemaal naar wens aankleden om je eigen unieke lease-limo te creëren. Uiteraard zullen mensen een uitgesproken voorkeur voor een bepaald merk hebben, maar eerlijk is eerlijk: in beide auto’s zul je extreem tevreden voelen. En het klinkt raar, maar vergeleken met SUV heb je ook nog eens de financieel verstandige keuze gemaakt.
torsen zegt
Ik ben altijd fan van de A8 geweest. Maar ik denk toch dat de huidige S-klasse net m’n voorkeur zou krijgen.
roberto zegt
De A8 is een fijne auto, vooral het interieur, maar het exterieur kan mij nog niet bekommeren. Daar in tegen de S-klasse, mits juist uitgevoerd, is perfect! Dus voor mij de S!
Mijn collega rijdt een S400d, zwart-zwart, bomvol met Burmester Hi-End en carbon interieur, mooier kan het niet worden! Tuurlijk dat gaat ver voorbij de bedragen als hier boven vermeld, maar wat een slee! Overigens de foto van de S-klasse interieur in dit artikel ga je wel gelijk spontaan naar AUDI toe.. waren er geen betere afbeeldingen?
E34M5Touring zegt
Ik vind de nieuwe A8 erg netjes zo. Zou ook mijn keuze zijn in dit geval. De Merc is nog steeds een knappe kar maar inmiddels wel op leeftijd en je ziet ze ook vrij veel (ook op blauwe platen).
mb10 zegt
Bij het lease tarief moet nog een 1 voor neem ik aan?
jack_abarth zegt
@mb10:
Ik denk zelfs een 2!
berlinetta zegt
1-april uitlaten. Ik moest toch wel even lachen hierom.
Maar qua autokeuze tussen deze twee?: De Benz. In mijn ogen is en blijft dat de benchmark in deze klasse. De A8 heb ik nu in het echt gezien en ik vond hem wat tegenvallen.
2wheeler zegt
@berlinetta: same! Ik dacht dat die grille wel mee zou vallen in het echt, mooi niet. Allemachtig wat een muil zit er op dat ding.
Loek zegt
Op elk front zou de Audi meer mijn auto zijn. En toch moet ik hier voor de Mercedes gaan.
Het heeft ermee te maken dat je in dit segment shopt omdat je een auto wilt die een statement maakt. En de A8 is altijd meer een soort verlengde A6 geweest. Een S-Klasse is machtig, statig, en geeft een “king of the road”-gevoel.
Rationeel gezien de A8. Maar rationeel gezien zou je beter een A6 of A7 kunnen nemen, die heb ik liever dan een E of CLS Klasse. Maar je moet niet rationeel kijken in dit segment. Want dit segment is vrij overbodig en gevuld met te grote auto’s met te grote motoren. Je wilt een rijdend statement. Een A6 met extra chroom is dat niet. Een S-Klasse is dat wel.
torsen zegt
@720s: Dat vind ik nu juist erg meevallen bij de S-klasse. Het ontwerp van de C- en de E-klasse schurkt zo dicht tegen de S aan dat ze soms lastig uit elkaar te houden zijn.
Vind het van buiten gewoon de mooiere auto om te zien. Eleganter dan de A8.
Van binnen kan de S-klasse met bepaalde kleur/materiaal keuzes er wel een tikkeltje fout uitzien.
kemp86 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
viezefreddyw zegt
Zonder enige vorm van twijfel kies ik de S-klasse. In mijn ogen is de S-klasse altijd en nog steeds de absolute benchmark in zijn klasse. Daar kan geen BMW, Audi en Lexus tegenop.
Maar ik zou kijken voor een jong gebruikte van voor de facelift. Vind ik net wat mooier. Uiteraard zonder AMG-pakket want dat hoort niet op zo’n auto. Een verlengde uitvoering met het Chauffeur Package. Bruin lederen stoelen met bruin/zwart lederen dashboard en wortelnotenhout inleg. Exact zo eentje heeft mijn ouweheer en dat is werkelijk een plaatje van een wagen. Wat een comfort en luxe. Ongekend.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Oh ja. De A8 en A7 heb ik nu een paar keer zien rijden. Ik kan er niets aan doen maar ik schiet steeds in de lach als ik ze zie. Wát een grote grill. Overbodig groot. Veel te groot. En mede daardoor veel te lelijk.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: helemaal met je eens, ik neem ook zonder twijfel de Benz.
str8six zegt
Benz want wil geen Audi.
jack_abarth zegt
Hoe komt het eigenlijk dat de 10% duurdere Mercedes een (veel) lager maandtarief heeft?
willeme zegt
@jack_abarth: We hebben gekeken bij meerdere aanbieders. In sommige gevallen was het verschil aanzienlijk groter, maar gemiddeld was het toch dik 10%.
De reden is zeer eenvoudig. Restwaarde. Een Audi A8 schrijft nu eenmaal harder af. De Mercedes is geschikter voor export, bijvoorbeeld. Simpelweg omdat het een S-klasse diesel is. Nog een reden is een beetje flauw, maar wel waar. De auto’s zijn in trek om te gebruiken als Taxi. Er zijn genoeg taxibedrijven die S-Klasses van een jaar of 5 met 2 ton op de klok kopen. Dankzij die belangstelling is de restwaarde van de S-klasse hoger en dus de leaseprijs lager.
jack_abarth zegt
@willeme:
Oh grappig, had toch eigenlijk verwacht dat de restwaarde/afschrijving wel enigszins gelijk zou zijn bij de Duitse 3.
lekkerlinksrijden zegt
@jack_abarth: restwaarde
Bender zegt
@jack_abarth: restwaarde. Wat ook weer wat zegt over de kwaliteit op de lange duur van beide wagens.
bischero zegt
@Bender: die conclusie zou ik niet 1:1 durven trekken. Misschien gaat ie hier op, maar dat zal lang niet altijd de grootste duw in het maandtarief geven. De twee grootste componenten zijn aanschafwaarde en afschrijving.
maxidyne zegt
S-klasse. De benchmark in deze klasse.
gove zegt
DAS BESTE ODER NICHTS!!! MB uber alles
persian1 zegt
Makkelijke vraag. MERCEDES!
jaso013 zegt
Zowieso de merc! Maar liever een BMW 7!
kniesoor zegt
Zou voor de S-klasse gaan, heeft net iets meer ‘smoel’ dan de Audi. Wel met een andere kleurstelling van het interieur dan hier afgebeeld, daar krijgt een paard de hik van.
Fantastisch rijden zullen ze beide wel.
JelleEp3 zegt
Ik zou ook voor de S-Klasse gaan maar dan wel eentje met S65 AMG bumpers, uitlaten en emblemen ??
caferacer zegt
@jelle166: heel stijlvol
TDI-goeroe zegt
wat ons opvalt:
1op17.9 met zo’n schuit….
2wheeler zegt
@TDI-goeroe: fabrieksopgave! Zal er in werkelijkheid wel wat vanaf zitten, zeker als je een beetje door stampft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@TDI-goeroe: Als TDI-goeroe moet jij toch weten dat vooral die Deutschers nogal ermm leugenachtig zijn op dit gebied… Im de praktijk kan die 1 ervoor weg!
TDI-goeroe zegt
@svenska_aeroplan_ab: niet overdrijven, dit zijn diesels en als je een beetje oppast is 1 op 12 tot 14 zeker haalbaar met de 3.0TDI
terazino zegt
Omdat ik geen kamper, taxichauffeur of drugsdealer ben kies ik voor de A8
2wheeler zegt
@terazino: misschien moet je je nog wat meer aantrekken van wat anderen van je vinden. Wellicht stop je dan met het uiten van je domme vooroordelen.
terazino zegt
@2wheeler: sinds wanneer is het belangrijk wat anderen van je vinden?
2wheeler zegt
@terazino: voor mij is dat nooit belangrijk geweest, jou kan het klaarblijkelijk wel schelen als mensen je associëren met een kamper, nachtapotheker of taxichauffeur.
appiejappie zegt
@terazino: nee, ramkraken, ripdeals en pinautomaten opblazen geeft inderdaad een vriendelijker imago
#iedereen lekker rijden wat ie leuk vind
vonklausenburg zegt
Moet ik nog zeggen dat ik voor de Benz ga? De W221 is al heerlijk, maar dat interieur in de nieuwe is bijzonder fijn! Daarnaast past het qua rijden perfect bij mij. Ik hoef geen scheurijzer, geen strepentrekker of Ring-monster. Ik wil rust. In comfort zoeven over de snelwegen. Ik wil kalmte in mijn stuur, ik wil kalmte in het interieur.
De Audi is een pracht apparaat. Een stukje toekomst in het nu. Maar voor mij is het te modern. Een waardig concurrent, maar ik schud ‘m de hand en stap met een lach in de Benz. Want aan het einde van de dag kom ik uitgerust thuis. En die Audi-rijder? Hij ook.
barry355gtb zegt
@vonklausenburg: Dat heb je wel degelijk erg treffend gepost. Ik wilde eigenlijk hetzelfde neerpennen, maar dat hoef ik niet meer te doen. Wel zou ik nog willen toevoegen , dat de Audi een druk en onrustig interieur heeft en daarnaast een erg lachwekkende exterieur aan het vooraanzicht heeft. Degene die dit hebben goedgekeurd, zaten zeker stiekem aan de paddo’s, wat een enorme smoel heeft de A8 zeg. Ik heb werkelijk telkens ik de nieuwe A8 zie, de neiging om te giechelen. Zegt genoeg verder.
kermit123 zegt
Geef mij maar de Audi! Ik wil geen Taxi.
rotjeknor66 zegt
Als een van de weinige, ik zou voor de A8 gaan, vind de Benz te klassiek.
weetikveel zegt
Ja weetikveel
alassad zegt
Ik weet niet wat er in de koffie zit op de AB redactie, maar zo geil is dat interieur vd A8 toch niet? Doe mij maar de merc
rufctr01 zegt
Ik zit met smart te wachten wat @dijan op youtube heeft gevonden. Ik denk dat hij met een filmpje komt waar de Audi 700km/u gaat met een verbruik van 1:300.
fouadski zegt
@rufctr01: jij kan er ook wat van met jouw eeuwig gezeik over alles van vag. Dus doe maar lekker rustig aan..
vonclausewitz zegt
Degene die het lekkerst zit, want ik kies een auto eigenlijk net als schoenen.
Ik hoop dat de Benz het fijnst zit.
karaya zegt
De 7-serie kan je nog als een alternatief zien voor een S.
De A8 kan ik niet serieus nemen. Dat is zo’n auto die je bij luidruchtige exotische bruiloften tegenkom.
vbarchetta zegt
De Benz is goedkoper in de lease en in mijn optiek vele malen stijlvoller dan de A8. De A8 heeft een hoog “China” gehalte met die overdreven grote Chromen grille.