Leasen in stijl. Kan dat? Jazeker!
Vorige keer behandelden we twee dikke diesels. Nu de bijtellingsregels voor elke auto gelijk zijn, zijn die twee auto’s een stuk interessanter dan voorheen. Voor de vierzitscoupé geldt dat eigenlijk ook. Alle extra zuinige varianten waren veelal gebaseerd op een sedan of stationwagen. Wilde je iets leukers dan dat, dan waren SUV’s je deel. Maar een hybride coupé is een zeldzaamheid, alhoewel Lexus hem wel in het aanbod heeft overigens.
Mocht je een auto wensen die stijlvol, snel en nog enigszins zakelijk verantwoord is, dan kun je prima bij de Duitse Drie terecht. Zowel de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé als de Audi A5 Coupé zijn nog behoorlijk vers, de BMW 4-serie is onlangs gefacelift.
Voor dit vergelijk hebben we gekozen voor basisuitvoeringen. In principe heb je niet heel erg veel meer nodig, toch? Noot: van de Mercedes-Benz C-klasse Coupé is er ook nog een C180 met 156 pk, maar logischerwijs hebben we gekozen voor de C200. Wel zo eerlijk.
Auto: | Audi A5 Coupé 2.0 TFSI | Mercedes-Benz C200 Coupé |
---|---|---|
Catalogusprijs: | €44.770 | €44.712 |
Bijtellingspercentage: (2017) | 22% | 22% |
Leasetarief: | €700,- | €680,- |
Vermogen: | 190 pk bij 4.200 tpm | 184 pk bij 5.500 tpm |
Koppel: | 320 Nm bij 1.450 tpm | 300 Nm bij 1.200 tpm |
Topsnelheid: | 240 km/u | 237 km/u |
0-100 km/u: | 7,2 sec. | 7,7 sec. |
Verbruik:4, | 5,6 l/100km | 5,3 l/100km |
CO2 uitstoot: | 127 gram/km | 122 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt:
Wat zit het dicht bij elkaar! Uiteraard hadden we niet anders verwacht, het zijn en blijven Duitsers. We gaan niemand verdenken van kartelvorming, maar een prijsverschil van enkele tientjes in aanschaf is treffend. Waar wel een verschil in zit, is de leaseprijs per maand. De C200 kwam gemiddeld net wat beter uit de bus, zo’n 20 euro per maand goedkoper. Ergens is de A5 dus net even iets duurder qua afschrijving of onderhoud.
Uiterlijk
De eerste Audi A5 was een waanzinnig mooie auto, bijna niemand vond hem lelijk. Topontwerper Walter da Silva noemde het zijn meesterwerk en daar had de beste man een punt. Bij de 2e generatie A5 lijkt het alsof Audi niet teveel wilde tornen aan de succesformule. Zeker vanaf de steriele fabrieksfoto’s lijkt het alsof het een facelift is, waarvan de veranderingen niet bijdragen aan esthetische verbetering. Jammer. Eerlijk is eerlijk: in het echt ziet de nieuwe A5 er veel beter uit, maar mooier dan zijn voorganger? Nou…. Nee!
Bij Mercedes is wél duidelijk te zien dat je in het nieuwste van het nieuwste rond mag cruisen. Ook de C-Klasse Coupé voert de nieuwe vormtaal van Mercedes. Op de C-klasse lijkt dit goed tot uiting te komen. Met name het gestrekte silhouet, met kleine frontoverhang, is schitterend. In principe zijn beide prima zakelijk verantwoorde keuzes, mits netjes uitgevoerd.
Interieur
Ook hier volgen beide merken hun strategie: één soort in verschillende maten. In de Audi betekent dat een waanzinnig clean interieur. De afwerking is uitmuntend, het materiaalgebruik is uitstekend en de ergonomie helder en uitgedacht. Zitpositie en comfort zijn ook opperbest. Nadelen? Jazeker. Je moet behoorlijk de opties aanvinken om een beetje luxegevoel te hebben. Oh, en waarom prijkt er een iPad-achtig scherm pontificaal op het dashboard? Kon dat niet mooier?
Wie wel eens in een moderne Mercedes heeft gezeten voelt zich meteen thuis in de C200 Coupé. Qua design hebben ze er in Stuttgart wel echt werk van gemaakt. Het ziet er werkelijk prachtig uit. De afwerking en het materiaalgebruik zijn net niet op het niveau van de Audi, maar nog altijd meer dan uitstekend. Je moet wel heel apart gevormd zijn wil je geen fijne zitpositie kunnen vinden. Ook hier trouwens weer een tablet bovenop het dashboard, dat is wel minder. Alsof ze bij Mercedes er op het laatst achter kwamen dat er ook een navi-unit in moest.
Uitrusting
Je verwacht natuurlijk dat de A5 en C200 bijzonder aan elkaar gewaagd zijn als het aankomt op uitrusting en dat klopt ook. De Audi overtreft de Benz met Xenon koplampen, een dimmende binnenspiegel en heuse parkeersensoren aan de achterkant. De Mercedes pareert met wat meer passieve veiligheid in de vorm van hill assist, vermoeidheidssensor, pre-safe en een lichtsensor. In principe zijn de A5 en C200 keurig uitgerust. Navigatie, climate control, lichtmetalen velgen en een lading airbags zitten er altijd op, aan, in of onder. Wel moeten we een officiële waarschuwing doen: kijk uit met de opties. Bij zowel de Audi als de Mercedes kun je de aanschafwaarde aan opties selecteren. Iets te veel van het goede.
Rijden
Dan moet hier het grootste verschil komen. De Audi A5 heeft namelijk voorwielaandrijving terwijl de Benz het traditiegetrouw op de achterwielen heeft. De Audi is zeer comfortabel en capabel. Het is een zeer prettige cruiser. De motor is in principe meer dan voldoende, met name de topsnelheid is behoorlijk indrukwekkend voor een instapper. Wat je niet moet verwachten is dat de A5 een sportieve auto is. Sterker nog, opties als grote velgen en een S-Line pakket zullen eerder afbreuk doen aan de auto dan een waardevolle toevoeging zijn. Investeer dan in een automaat en nappalederen bekleding bijvoorbeeld.
Mercedes is met een ware verjonging en sportieve revolutie bezig. De Mercedes C-klasse Coupé is een vaandeldrager van het nieuwe imago. Dat maakt de C200 ook meer dan waar. De besturing van de C200 is wat preciezer en biedt wat meer gevoel, terwijl de balans in bochten wat lichtvoetiger is dan de Audi, alhoewel je wel voelt dat het nog altijd een behoorlijk grote auto is. Een GTI is het zeker niet. Opmerkelijk in deze klasse: je kan de C-klasse bestellen met luchtvering.
Conclusie
Twee beste jongetjes in de klas die elkaar constant proberen af troeven. De Mercedes is dynamischer en extroverter dan zijn evenknie uit Ingolstadt. De Audi is de relaxte autobahncruiser. Een verkeerde keuze maken is eigenlijk niet mogelijk.
noriega zegt
Zonder twijfel c class
minicoopers zegt
zeker mercedes
TDI-goeroe zegt
zonder twijfel de A5
super zegt
@tdi-goeroe:
vond het altijd wel een mooie wagen, maar jammer dat ze nu van die gekke plooitjes in de motorkap hebben getrokken schijnbaar alleen om wat consistentie met de andere audi modellen aan te brengen.
mzonneveld zegt
@super: Zoals al in het artikel aangegeven valt dit in het echt reuze mee…
drivingpleasure zegt
@super: Ziet er inderdaad apart uit, lijkt een beetje op de motorkap van een oude generatie BMW. Maarja als je mag kiezen tussen Audi en Mercedes is het natuurlijk vrij makkelijk, Mercedes all the way!
allesmetturbo zegt
Ik zie met de ios app op iphone 7 na de update alle gegevens in een rij onder elkaar ipv in een tabel zoalst heurt. What happened met de update?
m550d zegt
@allesmetturbo: je kan nu in ieder geval alles zien in plaats van een kwart van de tabel. Ik vind het wel prima zo, lekker overzichtelijk.
allesmetturbo zegt
@m550d: ik vind het juist totaal niet overzichtelijk, ik zag altijd de tabel prima met alles netjes bij elkaar
deuxani zegt
@allesmetturbo: naast het feit dat de AutoBlog app nog steeds niet is geüpdatet voor het scherm van de iPhone 6/6S/7 (duidelijk te zien aan de reuzenicoontjes voor wifi, 4G, batterij, etc bovenin de status bar en het toetsenbord). We gebruiken nog steeds een opgeblazen iPhone 4 app lijkt het wel.
allesmetturbo zegt
@deuxani: daar lijkt het wel op idd
HZW zegt
Geen van beide.
audirijder zegt
Ik zou gaan voor de c coupe maar wel met command systeem. Tevens zou erbij vermeld moeten worden dat de instap navigatie van Mercedes waardeloos is echt en nee dit overdrijf ik niet. Ik heb er spijt van dat ik niet 3000 euro heb betaald voor het command systeem. Het berekening van navigatieroutes duren lang.. denk aan minstens 1 minuut. Een foute afslag en dan gaat het systeem weer 1 minuut uitreken, een ramp in grote steden met veel afslagen.
Het standaard navigatiesysteem in mijn vorige Audi was vele malen sneller en vanuit die gedachte had ik ook niet geopteerd voor command.
audirijder zegt
@audirijder: Sorry voor de typo’s.. iets te snel getypt uit frustratie
991gt3rs zegt
@audirijder: klopt, is een bekend probleem bij Mercedes. Ze kunnen er weinig aan doen omdat dit via Becker gaat. Achteraf een Comand in laten bouwen kan altijd nog.
biggie zegt
@991gt3rs: becker is alweer zen paar jaar geleden. Ondertussen als je geen command hebt werk je via een garmin SD navigatie. Even waardeloos als becker
eriklg zegt
@audirijder: helemaal mee eens, in mijn vorige auto (volvo v40) was de navigatie vele malen sneller.
Bender zegt
@audirijder: Je hebt het dan over het Becker Map Pilot systeem?
audirijder zegt
@Bender: Garmin
arias12 zegt
@audirijder: BMW doet het wat dat betreft ook weer het best van “de drie”
henkhupelschoten zegt
@audirijder: heb ooit in een Vito met Garmin gereden, niet overzichtelijk en erg sloom. Comand Online daar in tegen is subliem. Mocht er misschien 2 km voor je iets gebeuren op de weg dan weet het systeem het al en desnoods lijdt hij je erom heen. Zo heb ik ooit met Comand online de grenscontroles bij Salzburg omzeilt. Ik kwam letterlijk zonder in de file te hebben gestaan de autobahn op. Op de parkeerplaats van de douane zo de autobahn op.
karhengst zegt
@audirijder: Het Comand online systeem is voor die 3000€ overigens ook verre van wat je er van zou verwachten. Met afstand toch het minste systeem wanneer het vergeleken wordt met wat BMW en Audi te bieden hebben. Best wel beschamend gezien de prijs die er voor gevraagd wordt door het merk met als motto “Das Beste oder nichts”
misterdrogba zegt
Voor zo’n interieur alleen al de A5, zo mooi!
cupsport zegt
De 4 Serie Coupe LCI. Op alle punten een betere auto dan de C-Klasse en A5.
't Peugje zegt
@cupsport: Eensch
mzonneveld zegt
@cupsport: Op het gebied van rijden waarschijnlijk wel maar op alle andere punten zie ik het de concurrentie toch een stapje beter doen…
ettie zegt
@mzonneveld: en wat doe je met een auto? Precies… rijden. En het design is ook maar een kwestie van smaak.
mzonneveld zegt
@ettie: En waar gaat het om bij “premium” merken? Precies… het uiterlijk en het “premium” zijn natuurlijk! Oja en design is inderdaad smaak maar afwerking niet. Zoals Sacha al eens zei op de millionairfair in een 6-serie toen hij aan de knopjes zat: BMW is niet premium. Nou is dat misschien wat overdreven maar er zit wel een kern van waarheid in…
mashell zegt
@mzonneveld: stond laatst in Auto Motor en Sport een test van deze 3 coupe’s. 3 diesels, alle 3 grijs met rode bekleding. De BMW reed het lekkerst, was het ruimst, heeft het beste infotainment. De Audi had de beste motor en was het goedkoopst. De Mercedes was het krapst maar had de minste meerprijs tov de sedan. De 3 serie won de test.
karhengst zegt
Voor mij de C-klasse limousine. Ik kan niet wennen aan de achterkant van de coupé, de lijn komt hierbij totaal niet tot zijn recht, iets wat ik bij de S-klasse coupé niet als storend ervaar. Helaas, de coupé van de vorige generatie bevalt me optisch nog altijd beter.
Het profiel van de limousine bevalt me zeker net zo goed, met de naar verhouding zeer korte achterkant. En aangezien je geen coupé-tax aan de leasemaatschappij hoeft te betalen, kan je er mooi een zwaardere motor inleggen, of een AMG-pakket op laten schroeven. Tevens zijn naar mijn mening de deurpanelen van de sedan mooier: Langer doorlopende sierelementen, en siernaden in het leder. En was het niet zo dat de coupé ook nog eens zwaarder was, omdat hij op basis van de cabrio is gemaakt? De keuze limousine of coupé is nog nooit zo makkelijk gemaakt!
karhengst zegt
@karhengst: alle begin is moeilijk…
Dan toch maar even wat relevantie tevoorschijn toveren: De 4-serie is de fanatiekere rijdersauto, ongetwijfeld. Maar voor veelrijders mogelijk ook weer te nerveus. Voor mij in ieder geval een afknapper. Qua bediening en zitpositie ben ik het echter volledig met je eens.
berlinetta zegt
De C voor mij. De manier hoe deze rijdt past beter bij me. Verder doen de auto’s niet veel voor elkaar onder.
cossiekiller zegt
De Mercedes. Voor dit geld graag achterwielaandrijving.
laraki zegt
@cossiekiller: inderdaad achterwielaandrijving.
viezefreddyw zegt
Wat een minimale verschillen. De Audi is iets sneller, de Mercedes iets goedkoper. Wat voor mij het allergrootste en daarmee het allerbelangrijkste verschil is, is het uiterlijk vertoon. De Mercedes vind ik veel en veel mooier. Met name het interieur vind ik erg mooi en oogt wat sportiever. Ook kon ik er perfect in zitten en voelde het aan alsof de auto om mij heen vormde. Wat ik vooral een leuke toevoeging vind zijn de knoppen aan de deuren voor je stoel en stoelverwarming/ventilatie.
reistje zegt
@viezefreddyw: Wel grappig, de knoppen op de deur is juist het gene waar ik mij het meeste aan stoor. Ik vind het er heel rommelig door worden.
azuli zegt
Niet mijn keuzes in deze coupeklasse. De C dan maar. Maar liever een 4 serie of beter nog een 230i.
Een coupe hoort niet alleen mooi te zijn maar ook een auto met snelle accelleratietijden. Vandaar liever de BMW 230i voor dit geld.
alfagek zegt
De merc
lincoln zegt
C coupe by far de chiqueste MB ooit ..
Jochempie zegt
De Merc! Maar dan gewoon harder werken zodat je een C43 AMG kunt leasen.
jack_abarth zegt
C-klasse, die mag meer kilogram Tabbert trekken.
f10m530d zegt
Jaja, een coupe, dat krijg ik er nooit in bij de baas.
reistje zegt
De auto die van zowel binnen als buiten kotslelijk is, maar van een van mijn favoriete merken is. Of een auto die gemaakt is om AWD te hebben met FWD kopen, maar die een prachtig interieur heeft.
Ik denk dat ik toch voor de Mercedes zou gaan. Met een Audi zonder Quattro kan je niet voor de dag komen zeg ik altijd maar. En met de 2.0 TFSI’s van de laatste jaren is het sowieso maar de vraag of je voor de dag komt. Dan parkeer ik de Mercedes alleen wel altijd zo zo dat ik de achterkant niet hoef te zien.
E34M5Touring zegt
Geen van beide. Vind de A5 echt enorm veel minder dan zn voorganger en de C coupe vind ik gewoon lelijk. Rare bolle vorm. Liever een gewone C of anders een 4 serie.
Rohrl-fan zegt
@e34m5touring: 100% akkoord!
janmetdelangeachternaam zegt
Een voorwielaangedreven A5? Wat sneu zeg
exotic zegt
Zonder enig seconde van twijfel: A5.
roel_timmermans zegt
C-Klasse, A5 is echt een draak zeg
991gt3rs zegt
C200! Meteen een Brabus powerbox laten monteren voor 41Pk en 30Nm extra en klaar!
pinut187 zegt
Lastige keuze. Vind de Merc voor het eerst mooier dan de Audi maar het interieur van de Audi is dan wel weer wat prettiger om te zien en te gebruiken. Toch maar de Audi dan..
fastforward zegt
Lastig. Op basis van looks de Mercedes. Op basis van het interieur de Audi. Aangezien je zelf tegen het dashboard moet aankijken dan maar de A5
dunhozzie zegt
@willeme Eerlijk gezegd vind ik 20.000km p/j wel een beetje weinig voor een leaseauto. Is 35 of zelfs 40 duizend niet logischer? Of is dat alleen in mijn kringen een logischer getal?
willeme zegt
@dunhozzie: Dat denk ik wel. Bij de Autoblog Lease maar vergelijkingen gaan we uit van 20.000 per jaar voor benzine en 40.000 voor diesel. Dat is enkel om een indicatie te geven, uiteraard. Voor iedereen is de situatie anders.
dunhozzie zegt
@willeme: ik zie je punt om benzine op de helft van diesel te zetten. Ik zie dat verschil eerlijk gezegd niet direct, maar ik kan me voorstellen dat de organisatie aan de rijders vraagt om boven de 20k km in een diesel te gaan rijden.
3246cm252kw zegt
Easy RWD natuurlijk!
3246cm252kw zegt
@3246cm252kw: Ps K ga toch niet ongeveer evenveel betalen voor een goedkopere manier van de aandrijving overbrengen….
Edge zegt
Ik ben normaal gesproken wel een Mercedes-liefhebber, maar ik vind deze C-klasse coupé niet zo heel geslaagd. Optisch vind ik de wielbasis iets te lang en lijkt de heuplijn wat te hoog te liggen, waardoor de auto onnodig lomp oogt. Tel daarbij op dat de Audi eigenlijk toch wel het mooiere interieur heeft en mijn keuze is snel gemaakt.
mashell zegt
@edge: mag ik het helemaal met je oneens zijn? Ik vind de C-klasse coupe echt bloedmooi. Fantastisch mooi in proportie en origineel. De Audi is de vorige A5 maar met lelijke koplampen. Daarmee zou ik kunnen leven maar met die spuuglelijke doorlopende goedkoop ogende ventilatieroosters niet.
sntial zegt
Ik moet niets hebben van die nieuwe Mercedessen. De nieuwe Audis zeggen me ook niets. Pff 2017 suckt.
jaso013 zegt
Deze is wel heel erg makkelijk…. merc!
schaap zegt
Ik zou voor de Mercedes gaan, iets goedkoper dan Audi, ook in de opties.
Zo een briljantblauwe is wel erg mooi!
Bij de Audi zou ik eerder voor de A5 Sportback opteren.
Dutchdriftking zegt
Typisch auto’s die in mijn optiek pas aangeschaft moeten worden wanneer je budget hebt voor fijne motoren, 4wd en een waslijst aan opties. In zo’n geval zal de A5 mijn keuze zijn. Als het ultra kaal moet dan toch de c klasse.
ghost zegt
@dutchdriftking: bij de A5 is alles zo’n beetje optie. Zelfs de krik!
bischero zegt
Voor mij de A5
leaper035t zegt
Klopt dat de A5 in het echt mooier is dan op foto maar lost de verwachtingen toch niet in. Dus voor mij zonder enige twijfel de Merc. Al mogen ze daar wel werk maken van een virtual cockpit.
raceface zegt
C-klasse, gewoon omdat mercedes tegenwoordig aardig mooie auto’s bouwt in vergelijking met audi.
kermit123 zegt
Gewoon de Audi . Veel mooier en geen hangkont auto als de mercedes! Oh wat is die mercedes toch weer oerlelijk van achter. Als je achter de mercedes rijd is net een blok op 4wielen. Totaal geen body! Terwijl de voorkant mercedes wel mooi is.
japeape zegt
Meer dan een basis uitvoering heb je niet nodig?? Daar zit helemaal niks op bij onze oosterburen! Wil het echt leuk worden dan moet er nog 15K aan opties bij (die wel in de plaatjes bij het artikel afgebeeld staan ….).
willeme zegt
@japeape: heb je die dingen nodig? Grotere wielen, apart leer, AMG/S-line paketjes en dergelijke heb je niet direct nodig. ;)
japeape zegt
@willeme: Koop dan een Kia :-)
willeme zegt
@japeape: hebben geen coupé in deze klasse in NL.
Alhoewel die Optima die laatst voorbij kwam niet zo heel veel onderdoet voor een A4 of C-klasse.
smex zegt
Deze is simpel, de A5 natuurlijk! Wat heeft die Mercedes lelijke verhoudingen zeg.
mrrallycross zegt
Mercedes. Die A5 ziet er niet uit aan de voorkant
mashell zegt
C-klasse, want bloedmooie wagen. Met een heel veel mooier dashboard.
AMG zegt
Zonder twijfel de Benz!!!
right zegt
Mercedes. Audi Zooooi Saaaaai
rufctr01 zegt
De Benz, is niet te vergelijken met de VW.
tvr1974 zegt
De eerste a5 vond ik destijds echt een mooie bak en in die tijd had Mercedes eigenlijk niks vergelijkbaars in huis.
Nu overklast de benz de Audi op alle fronten. Meer van deze tijd en veel betere looks en achterwielaandrijving ! Keuze dus niet echt moeilijk..
utregcity zegt
De Merc! De Audi is te steriel en te voorspelbaar. Hou wel v/d huidige stijl bij MB.
speedie zegt
Heb in beide wagens gezeten op het autosalon en de Audi steekt er bovenuit. Betere afwerking en meer hoofdruimte achteraan. Interieur van de Mercedes kwam rommelig en veel te druk over. Zou dan voor de 4deurs gaan. Die grote portieren zijn lastiger om in en uit te stappen zonder telkens met de schoenen tegen de portieren te zitten. Was ook het geval bij Mercedes op het salon. Stond al vol krassen.
martijndh zegt
Zeker de c-klasse. Wat is Audi toch saai geworden om naar te kijken
toyotafortuner zegt
Ik pas. Geen van beide wagens doen me iets.
Doe maar een Lexus RC of een Infiniti Q60 coupe
tanopc zegt
De A5. Mooier, sneller, meer peekaas!
ghost zegt
Ik ben geen kamper maar kies wel de Mercedes. De nieuwe A5 front is gewoon mislukt. Tijd voor een facelift!