De net-niet BMW of de bijna-Mercedes.
In de jaren ’80 was de keuze voor de succesvolle manager heel simpel: je ging voor de sportieve BMW 3 Serie (E30) of de comfortabelere Mercedes-Benz 190 (W201). Zowel op de Norisring, Nürburgring als Ring van Amsterdam werd het gevecht uitgevochten om de titel van meest premium-product van Noord-Europa.
In de jaren ’90 zijn er twee kapers op de kust bijgekomen: Audi en Volvo. Beide merken begonnen als ‘het redelijke alternatief’ van de middenklasse producten van BMW en Mercedes-Benz. Nu waren Audi en Volvo niet de enigen, het zijn echter wel de enigen die in Europa een rol van betekenis spelen. Iets waar Jaguar, Infiniti, Cadillac en Lexus toch wat lastiger in lijken te slagen.
Dat komt mede door het succesvol in de markt brengen van stationwagons. Volvo heeft de stationwagon salonfähig gemaakt, Audi maakte hem hip. Voor het lease-vergelijk van vandaag vergelijken we twee dikke benzinevarianten in de standaarduitvoering met elkaar. In dit onderstaande overzicht kun je zien hoe de twee auto’s zich tot elkaar verhouden:
Merk: | Audi | Volvo |
---|---|---|
Type: | A4 (B9) | V60 |
Uitvoering: | 2.0 TFSI MHEV S-Tronic | T5 Momentum Geartronic |
Catalogusprijs: | € 55.465 | € 43.995 |
Fiscale prijs: | € 54.240 | € 42.915 |
Leasetarief: | € 780 | € 730 |
Vermogen: | 252 pk bij 5.000 tpm | 250 pk bij 5.500 tpm |
Koppel: | 370 Nm bij 1.600 tpm | 350 Nm bi 1.800 tpm |
Topsnelheid: | 250 km/u | 230 km/u |
0-100 km/u: | 6,0 sec. | 6,7 sec. |
Verbruik: | 1 op 16,7 | 1 op 14,7 |
CO2 uitstoot: | 135 gr/km | 157 gr/km |
Wat ons opvalt
Geld. En met name de verdeling ervan. De nieuwe Audi A4 is aanzienlijk duurder dan de Volvo. Zoals je in de tabel kunt zien is de Volvo een stuk minder vriendelijk voor het milieu. Dit houdt in dat de Volvo véél goedkoper is alvorens de belastingen er bovenop komen. De Audi is dus niet alleen 10 mille duurder, een kleiner gedeelte van dat bedrag gaat naar Moedertje Staat. Op basis hiervan zouden we kunnen concluderen dat de Audi véél beter gaat scoren dan de Volvo.
Dan kijken we even naar de uitrusting, zijn daar opvallende dingen te melden? Jazeker. De nieuwe Volvo V60 zit aanmerkelijk beter in zijn spulletjes dan de Audi. Bij Volvo is de T5 minimaal een Momentum. Dat betekent dat je simpelweg een omvangrijkere uitrusting hebt. Denk aan een licht- en regensensor, hill- en lane assist, verkeersborden herkenning, dual-zone climate control, inklapbare buitenspiegel en nog wat veiligheidsitems. De Audi kan daar simpelweg niet tegenop. Het kan overigens allemaal bijbesteld worden. Dat kost overigens wel een lieve duit, maar we moeten het ook niet overdrijven, bij beide merken geef je met gemak 10 tot 15 mille extra uit aan een goede lakkleur, een mooi setje velgen, een S-line of R-Design sportpakketje, fraaie lederen bekleding, mooie houtinleg en een fatsoenlijk audiosysteem.
Uiterlijk
Het exterieurdesign van de A4 Avant kon op veel kritiek rekenen van de liefhebbers. Het is immers zeer behoudend en ingetogen. Dat is heel erg bewust gedaan, kijk maar hoeveel mensen er warmlopen voor het expressieve design van een Infiniti Q50 of Lexus IS. Inderdaad, daar moet niemand het van hebben. Neen, de A4 Avant is expres een bekende verschijning. Lelijk is de auto geenszins, de stationwagen is fraai geproportioneerd en in de juiste kleurstelling met correcte velgen is het zelfs een elegante verschijning. Vergeet alle ‘faux’-sportiviteit die een ‘S-Line’-pakket lijkt te bieden. De A4 is een zware auto met voorwielaandrijving en de motor voor de vooras: dat gaat niet sportief worden.
De Volvo tapt uit een nu wel heel bekend design-vaatje. Met de XC90 werd de nieuwe vormtaal geïntroduceerd en alle Volvo’s volgen deze min of meer. Het is wel een model dat je in het echt moet zien. De verhoudingen zijn voor een voorwielaandrijver goed gekozen. Ook heeft de auto een jeugdigere uitstraling dan de V90 en eerder genoemde XC90. Een groot voordeel dat de Audi en Volvo hebben ten opzichte van de Duitse Twee: de uitstraling is iets meer ingetogen en zakelijker verantwoord. Voor sommige bedrijfstakken compleet irrelevant, voor mensen werkzaam in andere sectoren een zeer belangrijke overweging.
Interieur
Het interieur is toch wel een beetje het paradepaardje van de Audi A4. Het is gewoon een discipline waar de heren ingenieurs in Ingolstadt erg goed in zijn. De Audi A4 loopt al weer dik drie jaar mee, maar eerlijk is eerlijk: aan het interieur is het niet direct af te zien. Het geheel oogt erg strak en alles zit op een logische locatie. Ook al heb je nog nooit in een Audi gereden, dan heb je vrij snel je draai gevonden. De stoelen zijn prima, maar de optionele sportstoelen verdienen de voorkeur. Het enige nadeel is de ambiance aan boord: die is er niet echt. Bestel je fraai hout, leer en dergelijke, dan wordt het een stuk beter. En duurder.
Ook bij de V60 is duidelijk te zien dat de XC90 model heeft gestaan. In de V60 duurt het iets langer voordat je bekend met alles. De meeste items stuur je namelijk aan via het iPad-achtige scherm in het midden. Het werkt met een home-button en een touchscreen. Het went echter vrij snel en na een tijdje weet je niet beter. Hier is over nagedacht. Op het gebied van afwerking en kwaliteit zit het erg dicht bij elkaar. Een winnaar aanwijzen is waarschijnlijk een kwestie van smaak. De stoelen lijken wat dun gevuld, maar zitten uitstekend. Ook in de Volvo moet je de knip trekken voor extra sfeer aan boord, maar standaard is het al gezelliger en de opties zijn iets voordeliger.
Rijden
Het werd al aangehaald, de A4 is geen ‘sport-estate’. Daar is op zich niets mis mee. Dientengevolge is het wel aan te raden de sportieve ‘S-Line’ ophanging te vermijden. Daar wordt de auto alleen maar harder van, terwijl de setup verkeerd blijft voor een sportieve rijstijl. De A4 biedt wel een paar andere voordelen. Zo is de rechtuitstabiliteit magistraal, volgens onze rijtest is het een geweldige auto om hoge snelheden op de AutoBahn mee te rijden. Op bochtige wegen merk je dat de Audi A4 echt wel in staat is om hoge snelheden te halen en verregaand stabiel blijft. Tussen de regels door kun je duidelijk eruit halen dat het nooit een speelse auto is. Dat was ook absoluut niet de bedoeling. Je moet bij de accountmanager ook niet verwachten dat hij een variatie op de Macarena heeft bedacht.
Bij de Volvo zien we min of meer dezelfde benadering. Wel zijn er een paar kleine afwijkingen. De Volvo heeft geen S-tronic zoals de Audi heeft, maar een achttraps automaat van Aisin. Deze werkt iets prettiger in de omgang, als ‘comfort’-automaat. Qua prestaties blijft de Volvo ook achter. De V60 T5 is vlot, de Audi is bijna snel te noemen. De Volvo heeft zijn motor overdwars liggen, tussen de voorwielen. Dat zorgt voor een iets andere balans, maar de Volvo is zeker niet sportief. En dat is maar goed ook, het is volgens onze rijtest een uitermate prettige en comfortabele auto. Bijzonder: de V60 heeft achter een bladveerconstructie!
Conclusie
Tsja, welke van deze twee auto’s moet je nu eigenlijk kiezen? Veel zal afhangen van de persoonlijke smaak. Het is niet ondenkbaar dat men beide auto’s overweegt. Mocht het puur gaan om kopen, dan is de Volvo de uitgelezen winnaar. Maar het is een lease-vergelijking. Dit soort auto’s worden nu eenmaal veel geleased en dan zijn de verschillen erg klein. De Volvo is iets luxer, de Audi is wat sneller. Wat misschien de doorslag kan geven is de leeftijd. de Volvo is nét op de markt, de Audi zal binnen niet al te lange tijd worden gefacelift, de ‘update’ van enkele maanden geleden mag die naam niet hebben. Dus net zoals met techproducten: zorg dat je de nieuwste hebt. Maar eerlijk is eerlijk: het zijn beide topwagens om te mogen rijden van de baas.
fendercd60 zegt
Volvo. Zonder twijfel.
mennok zegt
Volvo, 100%. Ik vind die A4 zó onnoemelijk saai.
wimof zegt
@mennok: Ik kijk vanachter het stuur toch liever het dashboard van de A4 aan.
mashell zegt
@wimof: ik niet. De roosters voor de bijrijder zien er goedkoop uit en aan de twee prominente dode knoppen, op de foto net boven de asbak, zou ik me dagelijks aan ergeren. Prominente dode knoppen zijn gewoon niet premium.
wimof zegt
@mashell: Toegegeven, maar dan vinken we een paar opties aan.
Ben daar altijd specialist in geweest.
mashell zegt
@wimof: dat is nou juist het probleem. Op elke persfoto van elke A4 zijn er dode knoppen. Zelfs op topmodel RS4. Je kunt ze onmogelijk allemaal bezet krijgen, dikke design fout van Audi.
wimof zegt
@mashell: Ik weet als (ex) dat het wel lukt, en soms door kleine zaken aan te vinken.
Waarom ze dat niet standaard doen, wel , dat weet ik niet.
gove zegt
-EDIT: niet echt een inhoudelijke mening. Dus troll.-
viezefreddyw zegt
@gove: Voor lul rijden in een Volvo? Sinds wanneer? Wat een flauwekul zeg.
gove zegt
@viezefreddyw: @bischero: henk_he : wist niet dat er zoveel 65 plus volvo rijders op auto blog zitten, toch knap dat jullie met het grote boze internet overweg kunnen chapeau!
YouRockMyWorld zegt
@gove: Classy.
bischero zegt
@gove: https://giphy.com/gifs/dance-food-man-l2JhBOWhKWH7n4c6I
dondeboer zegt
@gove: dapper om volledig at random mensen belachelijk te maken met hun autokeuze. Van Bischero weet ik ’t niet, maar Vieze Freddy heeft best een geinig karretje voor de deur staan.
banaan7 zegt
@gove: volgens mij ben ik toch echt 17 ?
musje83 zegt
@gove: En ik vind het knap dat ‘jullie’ met het grote, boze internet overweg kunnen, aangezien jullie al moeite hebben met het vinden van het hendeltje van het knipperlicht.
bischero zegt
@gove: zoals jij schrijft, rijd je in alles voor lul.
Loek zegt
@gove: want een Audi 50 TFSI heeft een 5 liter V10 voorin liggen…
henk_he zegt
@gove: beter voor lul in een Volvo, dan een als lul in een Audi
poursuivant zegt
Doet u mij de Volvo maar. Net iets chiquer, stijlvoller en, in sommige gevallen is dat helaas echt noodzaak, maatschappelijk sneller geaccepteerd. Wel graag met de digitale cockpit van Audi dan. Geweldige feature.
henk_he zegt
Volvo, zonder twijfel
bmw2coupeeigenaar zegt
Zo, die Volvo is echt scherp geprijst!
ikleesookoverautos zegt
Wachten op de facelift van de Audi. Dat stuur van Volvo zou ik me trouwens kapot aan ergeren, wat een lelijk design.
eklasse zegt
@ikleesookoverautos: en ook nog wit (in dit geval). Dat ziet er na een keer paprika chips eten dus niet meer uit.
E34M5Touring zegt
Nwe 3 serie oid. Met deze 2 heb ik helemaal niks. Vind de A4 echt iets te conservatief qua design. De vorige had, in de juiste spec, wel wat sjieks. Dit is gewoon een paar meter Audi. Volvo’s nwe design vind ik alleen leuk op de XC90. Bij de rest komt het in mijn ogen niet lekker uit de verf. Daarbij heb ik niks meer met het merk.
trasimo zegt
De Volvo graag. Mooier en meer waar voor het geld. Als het alleen VAG moest zijn neem ik liever een full-options Octavia voor minder geld dan zo’n schrale ‘priemiejum’ VW met 4 nullen op de neus.
berlinetta zegt
Het zou me eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken bij deze 2 auto’s. Vind ze allebei best mooi (de Volvo wat mooier dan de Audi), zal allebei goed rijden en alle luxe bieden die je maar wil. Maar ik zou liever net als E34M5Touring voor een nieuwe 3-serie gaan.
drommedaris zegt
Tja ik heb nu de A4 met bouwjaar 2016 in 2.0 TDI Design 190pk S-Tronic uitvoering met bijna 10k aan opties.
– S-tronic is traag
– wegligging onvoldoende bij hoge snelheden (ik heb geen S-line) in vergelijk met BMW.
– standaard stoelen geven te weinig steun
– oncomfortabel (stugge vering)
– je moet nog een keer 10k uitgeven om het aangenamer te maken
– interieur mooi, buitenkant wat saai
Dus: eerste en laatste Audi.
En Volvo? Mwah meer value for money maar stuurgedrag is indirect en ik mis de ZF automaat. Mooi model maar zo’n groot scherm trekt mij niet. Ik wil fysieke knopjes want dat werkt veel sneller
viezefreddyw zegt
@drommedaris: Maar wat heeft dan de doorslag gegeven om te kiezen voor een A4?
deeberton zegt
@viezefreddyw: hij heeft zo’n druk leven dat hij fysieke knopjes nodig heeft ofzo
porscheboy zegt
@viezefreddyw: precies wat waren de andere opties destijds ?
maxidyne zegt
@drommedaris: ik heb nog nooit in een moderne Audi of BMW gereden, maar heb zelf een RS2 en een 330Ci (E46) en een SL320. De RS2 is juist op zeer hoge snelheden (220+) juist rechtuit stabieler dan de BMW. De SL heb ik nog niet boven de 200 km/h gehad.
Slechte zaak van Audi dus! Maar Audi maakt de laatste 15 jaren in mijn ogen ook alleen maar meuk. Slechte kwaliteit interieurs (soft touch lak laat los, slechte kwaliteit leder) slecht ontwikkelde motoren en bakken etc. Na de introductie van de FSI motoren ging het snel bergafwaarts.
On-topic: Volvo alstublieft!
freezzr zegt
@drommedaris: ik herken dit direct. Ze stonden beiden op het lijstje voor de vervanging van mijn 4-serie GC. Bij het testrijden vielen direct de zaken op die je noemt. Zelfde voor de V60, ziet er leuk uit, rijdt echt als een gevoelloze vrachtwagen. De automaat is ook echt niet te vergelijken met de ZF zoals gebruikt in de BMW.
vroaaar zegt
Bij lease is er toch maar 1 ding doorslaggevend: de BIJTELLING. Met een verschil van €11.325 op de fiscale prijs, een bijtelling van 22% en, laten we zeggen, een belastingtarief van 40,85% kost de Audi gewoon €122 netto in de maand extra. Val je, na aftrek van je hypotheek en andere fijne aftrekposten, in de lagere schijf van 22,95% dan kost de Audi zelfs €160 extra in de maand.
bischero zegt
@vroaaar: wie valt er in het 40% tarief die deze auto’s mag kiezen? Ik ken die persoonlijk niet. Daarbij financieel onverantwoord naar mijn mening.
vroaaar zegt
@bischero: in principe iedereen die tussen de €34.405 en €68.507 bruto overhoudt na aftrek van alle aftrekposten (hypotheek enzo).
bischero zegt
@vroaaar: dat is mij persoonlijk bekend, maar iemand met een gecorrigeerd bruto inkomen van 65k in een auto van 60k zetten noem ik onverantwoord HR beleid. Maar misschien ben ik daar een uitzondering op.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun een ieder een mooie leaseauto(!)
vroaaar zegt
@bischero: ja, maar die Volvo kost dus maar 43k. Met een bruto salaris van 65k na aftrek, moet je de €466 netto bijtelling dan toch kunnen betalen van je €3200 netto salaris…
joostvd zegt
@vroaaar: 22,95%? Is dat een nieuwe schijf?
joostvd zegt
@vroaaar: Ik denk dat gepensioneerde geen leaseauto meer krijgen…
vroaaar zegt
@joostvd: haha, ja sorry had verkeerde tabel voor mijn neus. Anyway, hoe je het ook wendt of keert, de netto bijtelling is in dit geval (dik) in het voordeel van de Volvo.
nvu078 zegt
Voor mij toch een duidelijk winnaar hier de Volvo. Vind de audi aan de buitenkant oersaai en de Volvo prachtig. Dashboard kleine plus voor de Audi, maar dat weegt niet op tegen de +- 1200 eu netto per jaar voordeel van de Volvo (bijtelling). Dat prijsverschil is wel immens zeg pfoeh.
MAB zegt
Door de drukke interieur van volvo, toch de audi.
rufctr01 zegt
@mab: audi interieur heeft meer frutsels, bochten en lijnen. Dus klopt niet wat jij zegt!
MAB zegt
@rufctr01: het is relatief he, even niet vergeten
mennok zegt
@mab: Huh? Druk interieur? Die snap ik niet helemaal.
MAB zegt
@mennok: ja ik ben beetje een mierenneuker hierin maar die luchtrooster verticaal vind zo druk ogen, ook langs dat scherm. Nee dat is niks voor mij.
mashell zegt
@mab: en een enorm horizontaal rooster met heel veel lijntjes niet?
bischero zegt
@mab: bijzonder hoe perceptie kan verschillen .. ik vind het Volvo interieur juist veel meer rust uitstralen en het A4 interieur hopeloos verouderd.
reactief zegt
Ik vind de Volvo erg geslaagd, maar de Cross Country behandeling staat nog een tandje beter, dus doe die maar. Dan een paar opties erbij en nog steeds goedkoper dan die Audi.
deeberton zegt
Een audi aanschaffen is toegeven dat alle magie en verwondering uit je verdwenen is. Of een vrouw hebben met een grotere bek dan jij die het niet helemaal snapt.
harrie zegt
@deeberton: ja een soort rijdende Vinex hut
mashell zegt
@deeberton: het kan ook zeggen dat je de magie en verwondering niet in een auto zoekt. Al die mensen die een Skoda Octavia (de meest magie loze van allemaal) rijden die zijn niet allemaal zo saai en grijs als je denkt, sommigen willen gewoon een auto en vinden hun geluk ergens anders.
bischero zegt
Ik heb in beiden gereden. Ben een groot fan van het Volvo design, de afwerking van de Audi mag dan beter zijn, maar is zo saai en anoniem. Motorisch is de Volvo (ook zonder de 5cyl, maar tijden veranderen) perfect, mooie opbouw in vermogensafgifte en een prettige bak. Veel ruimer dan zijn voorganger, en ook dan de A4.
Voor mij hands-down de Volvo, wel in R-Design en Inscription goodies in het interieur.
En dan houd je nog geld over om er een tour d’Europa mee te maken tov een kale A4. ?
azuli zegt
Voor mij de Volvo. Maar wel een standaard T6 R design.
Man man wat is die Audi verschrikkelijk verouderd in 3 jaar zeg. Niet te geloven! Het design heeft niks met tijdloos te maken. Het design is gewoon inspiratieloos.
powerblue zegt
Hoop dat ik binnenkort de V60 mag bestellen. Keurig, comfortabel en veilig.
nicolasr zegt
Ongezien en ongelezen de Volvo. Maar ik laat ze allebei staan, goed?
911targa zegt
Omdat Audie onderstuur heeft, maar Volvo tonnen aan onderstuur: Audi!
Maar goed, dat zal de Volvo rijder jeuken.
mashell zegt
@911targa: sinds wanneer heeft Volvo tonnen aan overstuur? Volvo is onderdeel van Ford geweest en daar hebben ze wel geleerd hoe je overdadig onderstuur moet voorkomen.
YouRockMyWorld zegt
De Volvo. Geen twijfel over mogelijk.
Turbo S zegt
De Volvo is zoals hierboven in het blauw erg stijlvol. De Audi is mijns inziens stukken saaier qua design. Ik zou de Volvo uitgaand van alleen de buitenkant zo kiezen al is er toch iets dat me niet bevalt em dat is het overeind geplaatste scherm in het dashboard. Eveneens valt me de topsnelheid van 230 km/h tegen voor een auto met 250 pk.
monsieurleloure zegt
@mercedesbenze350cdi: Gelukkig rijd je ook dagelijks 250 km/u.
karhengst zegt
@monsieurleloure: Het gaat er niet altijd om hoe hard je rijdt, maar hoe je hard rijdt.
Een top van 250 betekent meestal dat je lekker snel weer een cruisesnelheid van boven de 200 te pakken hebt, zonder te hoeven planken. Comfortverhogend dus. De Volvo zal de fut mogelijk veel eerder uit zijn, of t anker gaat uit bij 230. Beiden jammer voor zulk vermogen.
En ja, als je vaak op rustige momenten in Duitsland rijdt, dan is het een realistisch scenario.
smex zegt
De Audi natuurlijk, al ziet de Volvo er ook zeer netjes uit.
skinnybmw zegt
Pfoeh, moeilijke keuze. De Volvo is financieel veruit het interessantste, het nieuwste en het mooiste. Ben alleen bang dat ik er, net zoals met elke Volvo, heel snel op uitgekeken ben, hoe mooi hij nu ook is. Vind ze nooit mooi oud worden (op een paar uitzonderingen na). De Audi is safe maar ook een tikkie saai qua design. Wel een mooie auto (maar al ‘oud’ qua design), mooier interieur en lekker snel…maar ook niet meer dan dat. Uiteindelijk zet ik de Volvo het liefst op de oprit.
autoriteit zegt
De Audi zonder twijfel, al is de Volvo ook beslist een mooie auto.
autodidact zegt
De Volvo. Ik heb ooit proefgereden in de Audi en dat bleek een probaat middel tegen insomnia.
freezzr zegt
@autodidact: Die Volvo rijdt niet veel beter anders.
healey zegt
De Audi is ruim 11.000 duurder, ziet er goedkoper uit (zeker het interieur) en heeft minder standaard voorziening. En dan de opmerking maken dat de keuze smaakafhankelijk is. Audi heeft gewoon een dik probleem. Ze zijn ook al duurder dan Mercedes en BMW. Dus waarom zou je nog een auto kiezen van het meest leugenachtige auto bedrijf op aarde?
karhengst zegt
@healey: Volgens meerdere Autoblog tweedehands adviezen: “imago”
lambowambo zegt
Alleen al op design zou ik voor de Volvo kiezen. Wat een schone verschijning. En dan ook nog zo veel goedkoper dan de Audi maakt het voor mij een no-brainer.
desmosedici zegt
Volvo all the way. Wat een gave auto??