Imago of vermogen: de eeuwenoude kwestie.
Premium rijden is hot. Alles met vier ringen, propeller of ster op de grille verkoopt als zoete broodjes. Met name in de lease zijn Audi’s, BMW’s en Mercedessen enorm populair. Je hebt een fraaie badge op de neus waardoor mensen kunnen zien dat het heel erg goed met je gaat. De materialen in het interieur zijn zacht: je kan alles aaien en alle knopjes voelen degelijk en fijn aan. De lak lijkt er net wat mooier op te zitten en zelfs de geur in de een premium auto is aangenaam. Kortom: rijd je premium dan doe je jezelf een cadeautje.
Maar is dat eigenlijk wel zo? Dat gaan we vandaag uitzoeken. Premium rijden heeft namelijk een groot nadeel en dat is dat je niet bijster veel krijgt voor je geld. Zeker in dit geval met de gefacelifte Audi A3 en eveneens licht herziene Seat Leon is het wel interessant, want beide auto’s staan immers op hetzelfde MQB-onderstel. Sterker nog: het zijn in basis gewoon dezelfde auto’s. Om te zien hoe de verhoudingen liggen, hebben we onderstaande tabel gemaakt:
Auto: | Audi A3 Sportback 1.0 TFSI S-Line Edition (8V) | Seat Leon FR 1.8 TSI (5F) |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 34.555,00 | € 30.710 |
Fiscale prijs: | € 33.450,00 | € 30.500 |
Leasetarief: | € 540 | € 525 |
Vermogen: | 115 pk bij 5.000 tpm | 180 pk bij 5.100 tpm |
Koppel: | 200 Nm bij 2.000 tpm | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Topsnelheid: | 206 km/u | 226 km/u |
0-100 km/u: | 9,9 sec. | 7,5 sec. |
Verbruik: | 4,7 l/100km | 6,0 l/100km |
CO2 uitstoot: | 107 gram/km | 138 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Dit lijkt een oneerlijke vergelijking te zijn. De Seat is goedkoper, sneller en ietsjes completer uitgerust. Maar het verschil is weer niet zó groot. Met name de leaseprijs lijkt mee te vallen. De reden is simpel: ook tweedehands is premium bijzonder populair, dus een A3 behoudt zijn waarde wat beter dan een Leon. We zijn in dit vergelijk gegaan voor een A3 S-Line Edition, dan heb je net als de Leon FR sportievere bumpers, grotere velgen en een sportiever interieur. Qua uitrusting ontlopen de twee elkaar niet veel. Items als radio, navigatie, climate control, middenarmsteun en parkeersensoren behoren tot de standaarduitrusting.
Het verschil zit ‘em in de opties. Metallic lak kost op de Audi 970 euro, terwijl het bij de Seat bijna de helft (550 euro) kost. Een Panoramadak kan op de Seat gemonteerd worden voor 950 euro, terwijl je bij Audi 1.450 euro kwijt bent. Upgrade van de stereo kost bij Seat 340 euro (prima Bose installatie) terwijl een B&O met ongeveer dezelfde specs in de Audi 740 euro kosten. En zo gaat de lijst maar door.
Uiterlijk
Tsja, we kunnen zeuren wat we willen over Premium auto’s, maar zo’n A3 ziet er gewoon goed uit. Met name de S-Line uitvoering smoelt bovengemiddeld goed, zeker in het rood (wat niemand lijkt te bestellen, maar dat terzijde). De Sportback is zeker te prefereren boven de 3-deurs, die wat compacter oogt. Aan de voorkant valt de dikke bumpeset op, die het in combinatie met de Led-koplampen ervoor zorgen dat je helemaal het mannetje bent op de linkerbaan van de A9.
Met weemoed denken we terug aan de eerste Seat Leon. Dat was een bovengemiddeld knappe kar die wat Alfasud trekjes had (en dat is altijd een compliment). Het probleem met de huidige Leon is dat het een beetje inwisselbaar design is. Niet dat de auto lelijk is, verre van dat. Maar het mocht wel iets meer uitgesproken. Het is overigens een zeer keurige auto om zakelijk mee voor te komen rijden. Je zal er werkelijk niemand mee tegen het hoofd stoten. Maar de buurman wordt er niet hebberig van. De buurvrouw trouwens ook niet.
Interieur
In principe moet de meerprijs van de Audi zich hier uitbetalen met een hemels genoegen. Die belofte maakt de Audi deels waar. Het interieur ziet er strak uit, alles is keurig afgewerkt en de ambiance is OK. Maar je voelt wel dat er een verschil is met ‘echte’ Audi’s (A4 en hoger). Dat niveau haalt de A3 niet. Maar in zijn klasse is het meer dan keurig. Oh, bij onderstaande afbeelding zijn de S-Line Sportstoelen, S-tronic, virtual cockpit en de lederen bekleding niet standaard.
Hier laat de Seat echt wel punten liggen. Het is gewoon een interieur. Een interieur waarvan de ontwerpers haast maakten om een vervroegde lunch te kunnen halen. Zo dramatisch als het met de vorige generatie Leon was, is het ditmaal niet. Maar je kan aan alles zien dat er met de rekenmachine is gedacht. Nu is de Leon ook goedkoper dan de Audi, maar concurrenten als Kia, Mazda en Peugeot laten zien dat het (veel) beter kan in deze prijsklasse.
Rijden
Premium rijden zou er ook voor moeten zorgen dat je een fijnere auto hebt, toch? Dit is het punt namelijk dat je weet dat je weliswaar Premium rijdt, maar wel voor een dubbeltje op de eerste rang. Met de motor is niet zo heel veel mis in principe, maar het is geen onverdeeld genoegen. Je hebt 115 pk tot je beschikking waardoor de A3 zichzelf net op gang kan brengen. Die 9,9 seconden voor de 0-100 sprint is wel héél erg toevallig. Daarbij is het gepruttel van een driecilinder lastig te verkroppen in een auto van dat geld. De S-Line heeft een 25 mm verlaagd onderstel ten opzichte van de gewone A3. Daar wordt de A3 (rijtest) voornamelijk harder van: echt sportief wordt het niet. De motor van de Seat Leon is overigens niet meer leverbaar, via een 1.5 TFSI kom je direct uit bij een 2.0 TFSI. Maar de prijzen gaan dan al naar de 40 mille.
Dit is het onderdeel waar de Seat Leon excelleert. Want in plaats van de koffiemolen in de Audi heb je de beschikking over een 800 cc grotere viercilinder met 180 pk. Op papier lijkt het verschil niet zo heel groot, maar neem maar van ons aan: deze Leon rijdt rondjes om de A3 heen. Het lijkt alsof het verbruik tegenvalt, maar we hebben zo’n vermoeden dat het praktijkverbruik in de A3 meer zal afwijken dan de 1.8 van de Seat. Qua wegligging lijkt de Seat (rijtest) behoorlijk veel op de Audi, wat logisch is: het zijn dezelfde auto’s. De Seat lijkt echter een iets meer uitgewogen onderstel te hebben, maar het zijn details. Wat voor beide auto’s overigens geld: je wordt niet betrokken bij het rijden.
Conclusie
Twee keer dezelfde auto voor hetzelfde geld: toch zijn er verschillen. De Seat is een gemiddelde hatchback met een bovengemiddeld fijne motor terwijl de A3 lekker premium is, maar de motor zal je er elke dag aan herinneren dat je wel degelijk een budgetkeuze hebt moeten maken. En dan is het woord nu aan u, waarde lezer. Voor welke ga jij? En nog belangrijker: Waarom? Laat het weten in de comments!
gregorius zegt
In dit geval zou ik voor de Seat gaan. 115pk in zo’n ding waar je elke dag mee moet rijden… dat kan echt niet.
Aan de andere kant zou ik van de Seat ook niet gelukkig worden: dat interieur past toch niet bij een auto van >30000 euro?
Maar goed, het verkoopt, dus het zal wel kloppen.
bofkont zegt
@gregorius: 115pk is meer dan voldoende om aan te sluiten in de file.
In Nederland heb je nuchter gezien nooit meer nodig.
gregorius zegt
@bofkont:
Nuchter gezien, zou iedereen dan net zo goed in een Panda kunnen rijden: nog best ruim, krijgt je van A naar B en is de goedkoopste auto nieuw aangeboden in NL. Maar nee, we kijken hier al naar auto’s die 3 keer zoveel kosten.
Ik zou het vergelijken tussen een school-gala en een schoolfeest. Een gala heeft toch wel wat (zeker in de tijd je nog mocht zuipen op een schoolfeest onder de 18 in NL), maar dan moet je niet op je gala aankomen met all-stars onder je smoking. Dan sta je toch echt voor lul, ook al is niet meer ‘nodig’.
Of vakantie. Neem je het vliegtuig naar een relatief luxe hotel aan de mediteraanse zee, je besteedt aardig veel geld, maar ondertussen sta je om fucking 06:30 op omdat je moet vechten voor een ligstoel aan het zwembad. Of je gaat elke dag vreten van het buffet van je hotel ‘want het is gratis’. Ja, bent in een ander land in een verder prima hotel, maar dat is toch ook geen vakantie?
Zal ik ook nog een voorbeeld geven over dat lekkere wijf waarmee je samen bent en dan neemt ze een kortpittig kapsel en is ze vervolgens verontwaardigd dat het sexleven minder is dan vroeger… of stoot ik dan echt teveel NLers tegen het verkeerde been?
Anyway, 115pk kan, maar het maakt het er niet leuker op.
bofkont zegt
@gregorius: die 115pk is in dit drukke verkeer van Nederland ruim voldoende, daarbij is de Audi gewoon de beter afgewerkte wagen, niet onbelangrijk als je 50k per jaar doet of meer.
Grote voordeel is dat je in de weekenden nog een leuke fun auto zelf kunt aanschaffen.
Daarbij een A3 met een Sline pakket is toch echt wel een mooie verschijning/lekker wijf ;), en met een Jd kuurtje al snel richting de 140pk te krijgen.
Lucchino zegt
@gregorius: Wat een slechte vergelijking, en vooral een lang verhaal. Met die 1.0 TSI is echt niet zo veel mis. Gekoppeld aan DSG rijdt dat in NL prima, zeker voor zakelijk gebruik prima A naar B vervoer. Je bent sowieso gek als je een groot deel van je maandelijkse inkomen weggooit aan een auto die van de baas is. Beter uitsparen voor wat leuks privé erbij.
bazzelijn zegt
@bofkont: Niet iedereen rijdt nuchter…
Capibaro zegt
@bofkont: nuchter gezien koop jij dus een iets minder uitgeruste auto met een hijgerige 3-cilinder die iets slechter rijdt. De afwerking is dus wat je nuchter maakt!!?? #gekkie
bofkont zegt
@capibaro: Die 3 cilinder turbo is best een fijn ding als vervoer, zelf zou ik beide niet willen hebben, ik ben van de atmosferische zes cilinders of meer, maar voor mij absoluut de Audi boven de seat, is gewoon de mooiere betere wagen.
Capibaro zegt
@bofkont: mooier is een kwestie van smaak. Maar uit het vergelijk blijkt dat de Seat dus beter is
bofkont zegt
@capibaro: wat is er dan beter aan de Seat ?? Enkel de motor is wat smelled, nogmaals die 1.0 Tsi is vlot zat en rijdt best goed door zijn turbo.
De Audi is gewoon een niveau hoger kwa auto, zie je aan alles.
Als het echt hard moet pak ik mijn fun wagen wel.
bofkont zegt
@capibaro: *sneller
Capibaro zegt
@bofkont: “in de basis zijn het dezelfde auto’s. Seat echter sneller, fijnere motor en betere uitrusting, goedkoper verder aan te kleden. Audi alleen beter interieur
bofkont zegt
@capibaro: Gedeeltelijk eens, maar kwa isolatie en afwerking is de kwaliteitsbeleving van een veel hoger niveau.
Als ik zo’n A3 moest uitzoeken zou het minimaal een S3 moeten zijn, lekkere zescilinders heeft de A3 helaas niet meer.
pomoek zegt
De A3. Als de kosten niet veel verschil maken ga ik voor het uiterlijk. Dat ziet er gewoon fraaier uit. Auto wordt toch voor de lease gebruikt dus woon werk verkeer en dus is die extra 80pk toch niet nodig.
2505 zegt
Een 1.0 blokje in je premiumhok, lekker, ik ga voor de Leon, meer auto voor je geld en minder frustraties bij het invoegen.
gekketurbo zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: In deze klasse zou ik altijd voor de Mazda 3 met 2.0 SkyActive motor gaan. Mooie auto met een deftige motor. Zoals het heurt!
henkp1 zegt
@gekketurbo: In deze klasse zou ik een Mégane GT kiezen, 205pk veel goodies en voordeliger. Of een Clio RS natuurlijk.
rednasnamsob zegt
@henkp1: megane GT heeft 205 peekaa, maar is een stuk zwaarder dan de Leon waardoor dit niet het verschil maakt… 0-100 scheelt 0,1 seconde in het voordeel van de Megane.
leeno zegt
@rednasnamsob: je moet op youtube eens zoeken naat skizomanX https://youtu.be/-KoybsPh7j8. Die doet rollende start dragraces met zijn standaard leon 1.8tsi dsg tegen van alle soorten wagens. Je verschiet hoe goed de 1.8TSI het doet. In de categorie van 180pk vind je geen betere motor, de meeste concurrenten met 200pk komen tekort tegen de deze 1.8.
allesmetturbo zegt
Sinds de laatste generatie is het interieur ook oke, dus ik zou zeker voor de 1.8TSI gaan. Als de vorige generaties vergeleken zouden worden was ik absoluut voor de Audi gegaan vanwege het afschuwelijke interieur van de Seat. Deze x lekker genieten van het extra vermogen
Tonnie zegt
@allesmetturbo: niet alleendat extra vermogen, in mijn ogen is de leon een stuk cleaner en fraaier in uitstraling. Ik kan niet warm worden van die a3. Voor zo’n rode leon fr zou ik me nog eens omdraaien, best een knappe wagen om te zien.
mzonneveld zegt
Natuurlijk gewoon de A3 kiezen! Mooi interieur (waar je zeg maar al je tijd doorbrengt als bestuurder, toch wel fijn dan) en het exterieur oogt gewoon veel beter dan die van de Seat los van het premium gehalte. Wat betreft de aandrijflijn heeft de Seat natuurlijk wel wat meer. Maar aangezien we toch in Nederland zijn heb je aan 9,9 secondjes op de 100 genoeg.
henkp1 zegt
@mzonneveld: Ik begrijp oprecht niet dat iemand dit Audidashboard mooi kan vinden: rechte plank met twee metertjes, paar goedkope luchtgaten erin en een zielig displaytje erop. Nou dan vind ik dat van de Seat er veel leuker uitzien ook al is dat dan ietsjepietsje harder.
mzonneveld zegt
@henkp1: Ik snap oprecht niet dat iemand het dashboard van de Seat er veel leuker uit vind zien.
henkp1 zegt
@mzonneveld: Nee dat blijkt. De één houdt van betontegels de ander van Italiaans natuursteen. Bijvoorbeeld.
stfu zegt
Leuke vergelijking, maar waarom doen jullie dit niet zelf? Audi en Seat hebben toch wel wat testauto’s?
Ik vind de A3 sedan veel mooier, dus zou die kiezen. Vind de Leon best ok in een FR-uitvoering maar het design is inderdaad niet geweldig. Interieur van de A3 vind ik overigens erg mooi.
wildewesten zegt
Audi
JamesBond007 zegt
Zou bijna zeggen wat is het verschil, totdat je het interieur ziet van beide…
Ik kies de Audi
Jochempie zegt
Zo! Zeker weten de Leon!
lpgbarrel zegt
Ha ik had een rode A3 S-line met panoramadak en B&O. Dat laatste is wel erg goed, maar ik kies de Seat. Genoeg vermogen is pas echt premium. Die G-tron was slaap verwekkend traag.. Kon kiezen tussen een VW Jetta of de A3, tja
s2khonda zegt
Wat grappig, ik heb vorige maand voor exact dezelfde keuze gestaan, en heb na een proefrit in beide wagens toch voor de A3 S-line gekozen. Het interieur van de audi maakt het gemis van de pk’s echt helemaal goed, en de 1.0 tfsi presteert boven verwachting goed, en rijd gemiddeld 1 op 17 (met alleen snel/sportief rijden wel 1 op 14)
LaLancia zegt
@s2khonda:
Reed onlangs in een A1 (van 26 mille!) met diezelfde driepitter en ik vond het een verschrikking. Alsof je in een 1.2 TDI Bluemotion rijdt. Gas intrappen, wachten, wachten, wachten, huppa turbo knalt erin, meteen opschakelen want anders valt-ie weer dood. Die motoren hebben een heel klein werkgebied. Vind zo’n uit-aan-uit torretje niet fijn rijden. Vond het in een A1 al misplaatst, maar in een A3 al helemaal. Doe mij dan maar liever die Seat, ondanks dat verschrikkelijke dashboard. De 1.8 T(F)SI is namelijk wel een fijn blok.
s2khonda zegt
@lalancia: De a1 heeft maar 95 pk, die in de A3 heeft 115pk en meer koppel, en is zeker hier in nederland vlot genoeg tot de 130 a 140 kmpu. In zijn 6 heeft hij inderdaad niet veel pit, dus dien je wel terug te schakelen naar zijn 4 of 5e versnelling. Ik ben dat wel gewend, want reed vroeger een Honda Civic die hetzelfde gedrag vertoonde. Ook Mijn S2000 vertoonde datzelfde gedrag, daarmee werd ik in zijn 6e versnelling ook zoek gereden door de gemiddelde golf TDI, dus moest ook altijd terugschakelen.
peug206 zegt
@s2khonda: dat noemen ze een koppelkromme. De gemiddelde boodschappenwagen rijd zelfs een nissan gtr het snot voor de ogen als ze beide in de 6 staan en beide 70 rijden.
Onehp zegt
@peug206: geloof jij dat maar
peug206 zegt
@Onehp: turbo laaaag
Onehp zegt
@peug206: boodschappenwagen, modern met 6e lange vernelling en ook turbomotor is dan een maximaal pakweg een 1.4 met ca 120Nm voordat de turbo aanzwengelt (en 250Nm met maar dat gebeurt niet in de 6 aan 70), terwijl de GT-R een 3,8 V6 is met ca 330Nm voordat er turbodruk is. Die laat dus je boodschappenwagen voor dood achter, turbo of niet.
rednasnamsob zegt
@s2khonda: Grappig ik 3 maanden geleden ook, maar bij mij was het precies andersom! Ik vind het interieur van de Leon (FR) prima in elkaar zitten, goed genoeg in ieder geval om voor deze te kiezen ipv de A1.
s2khonda zegt
@rednasnamsob: Tja, er zijn ook mensen die mcdonalds lekkerder vinden dan een goede restaurant. De Seat vond ik anders een behoorlijk budget interieur hebben, je kunt duidelijk zien dat Seat het budget merk van VAG is. Ook het exterieur sprak mij niet zoveel aan, en het 1.8 blok kan dat allemaal niet verbloemen. Je blijft in een budget auto rijden. Dan rijd ik liever in een mooiere Premium audi met een budget blok. ;)
menaz zegt
-edit: my bad, is inmiddels gefixt-
menaz zegt
@menaz: inmiddels aangepast zie ik. ?
henkp1 zegt
Imago? Tsja als je een auto wilt met een slecht imago (fraudeurs, bumperklevers, kaskrakers en ander fout volk) dan kies je een Audi. Wil je een beetje neutraler imago dan een Seat. Niet voor niets dat in deze tijd van VAG-malheur (vooral VW en Audi) Seat zo gepusht wordt door de importeur en aanhang. Maar ook objectief gezien kiest een weldenkend mens natuurlijk voor de Seat. Is op alle fronten hetzelfde of beter dan de Audi en nog voordeliger ook. Mooie voorbeelden zijn de opties, zijn bijna exact hetzelfde bij beide merken en toch bij Audi een pak duurder. Is er dan iemand die gelooft dat Audi andere/betere verf toepast dan Seat? Of een ander open dak? Uitstraling en mooi zitten tussen de oren, dus daar kan je verder niet veel mee. Hoewel dat Dacia dashboard in zo’n “premium” hok kàn echt niet!
bofkont zegt
@henkp1: Nee Renault is volkomen eerlijk, oh wacht, was ook betrokken bij het omkoop schandaal bij de aanbesteding van de Nederlandse politie auto’s, en inmiddels ook al in het verdachtenbankje voor diesel emissie fraude.
henkp1 zegt
@bofkont: daar zitten FCA en MB ook, maar tot nu toe en na twee jaar onderzoek en alles is alleen VAG schuldig bevonden.
bofkont zegt
@henkp1: Nissan is in zuid Korea veroordeeld !
http://www.autoblog.nl/nieuws/breek-nissan-sjoemelde-met-de-qashqai-95789
henkp1 zegt
@bofkont: En nee niet politievoertuigen, dat is Pon en Vag, was defensievoertuigen.
bofkont zegt
@henkp1: https://fd.nl/ondernemen/1110839/zes-ambtenaren-vervolgd-voor-corruptie-bij-aanbestedingen
boltiev6 zegt
Tja. moeilijk! Een A3 met 3 pitten en een litertje inhoud is toch een beetje hetzelfde gevoel als een willekeurige Ferrari met een 4 cilinder motor. Het geluid van zo,n 3 pitter is echt afschuwelijk. Na een maand ben je gefrustreerd en verlang je naar een fiat panda abarth. Voor het rijplezier zou ik voor de Leon kiezen.
bevano zegt
Leon heerlijk rijdende auto, rijdt hem nu ook maar helaas niet als FR de mijne is gewoonweg te soft in enkele gevallen. Ik rijdt minimaal 60000km per jaar en heb de 1.0 dit voldoet verrassend goed maar liever de 1.8 uit deze test.
Hebben jullie niet een oude interieurfoto geplaatst ik mis eigenlijk de 8″ navi ? Oh wacht dat is een upgrade Professional; van 1500 euri….
4 ringen zal waarschijnlijk degelijker gebouwd zijn maar om daar nu 720 euro meer voor te betalen…. nee
cloverleaf zegt
Beide niet!
De Leon is niet zo mooi. Oerlillijk van binnen en Adrie blaft wel aar bijt niet. Genoeg ander beter en leuker spul te vinden!
viezefreddyw zegt
Ik vind beide echt vreselijke auto’s. Heb er echt helemaal niets mee. Maar goed, ik moet kiezen… Dan valt mijn keuze op de Seat. Completere, snellere en goedkopere auto. Om vervolgens compleet bedroevend achter het stuur te zitten kijkend naar het dodelijk saaie interieur.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ik heb hetzelfde dan maar de Seat.
Als je 35K uit gaat geven voor een Audi met een 1.0 blok dan ben je niet fris in je bovenkamer.
Zoals veel blokken van VAG zal zo’n Audi wel 3 keer een nieuw blok hebben gekregen voordat de teller op 2 ton staat.
bofkont zegt
@rufctr01: Want?? die 115pk zijn in Nederland meer dan voldoende om vlot mee te kunnen komen.
Een beetje fijn aangenaam interieur waar je elke dag tegen aan moet kijken/zitten is wel zo fijn.
Voor de weekenden is er wel een echte fun auto te krijgen met een bak vermogen.
rednasnamsob zegt
@bofkont: het interieur van de (gefacelifte) Leon (FR) is anders ook aangenaam kan ik je zeggen.
bofkont zegt
@rednasnamsob: Is zeker waar, maar de Audi doet dat toch weer beter.
rednasnamsob zegt
@bofkont: zeker met je eens, maar het verschil was voor mij niet groot genoeg om voor de Audi te gaan
bofkont zegt
@rednasnamsob: Heb ik begrip voor, prijstechnisch gezien is de Seat absoluut de betere koop.
fanboy zegt
@bofkont: 115pk is hartstikke prima.
Maar een beetje jammer in zo’n “premium” verpakking en zo’n prijs. Je koopt alleen maar imago en mogelijk betere afwerking.
bofkont zegt
@fanboy: Zijn keuzes die een ieder voor zichzelf moet maken, maar de Audi staat duidelijker op een wat hoger niveau kwa afwerking, als je 50k p/jaar rijdt is dat een welkom iets.
menaz zegt
@viezefreddyw: je kunt beter op de weg letten. ?
Onehp zegt
@viezefreddyw: ik kijk 95% van de tijd naar buiten (evt via spiegels), 4,7% van de tijd naar mijn instrumenten, en de rest, idd naar het interieur. Bij jou andersom?
Beetje serieuzer: het interieur van de seat werkt ergonomisch prima, en nog geen enkele passagier heeft geklaagd over pijn aan hun ogen, in tegendeel, enkel complimenten van ‘nette auto’. Zo.
broekhoest zegt
4 nullen op de grille en eentje achter het stuur was het toch? Doe de Seat maar, dat ”imago” en ”priemiejum” is allemaal marketingpraat.
Er zijn zo veel leukere wagens in dit segment, er valt (gelukkig) meer te kiezen dan VAG. Alleen zo jammer dat zo weinigen dat ook daadwerkelijk doen…
rufctr01 zegt
Doe mij maar een Megane of een 308
gezondverstand zegt
Of het Audi interieur of exterieur mooier is dat is een smaak kwestie.
Maar dat verschil in motor prestaties kan niemand ontkennen.
Dagelijks liever het gaspedaal aaien en nog steeds stukken sneller uit de voeten kunnen dan de door de bodemtrappende Audi bestuurder.
Ik zou de meningen weleens willen horen als de labels omgewisseld werden. Helaas werkt dat niet omdat de auto’s toch herkend worden, maar bij dranken en levensmiddelen wordt de smaak steevast bepaald door het merk wat er op staat, terwijl een blindtest hiervan tot de tegenovergestelde uitslag leidt.
Misschien mag een Audi wel wat duurder geprijsd worden, maar het verschil is exhorbitant, wat duidelijk blijkt uit de opties, waarvan hierboven wat voorbeelden genoemd worden.
Een nuchtere klant laat zich zo niet naaien. Een verwaande opschepper wel, want de baas betaalt toch.
En die kleine motor zie je op het eerste gezicht niet. Image blijft overeind.
leeno zegt
@gezondverstand: Jij doet je nickname alle eer aan ??
bofkont zegt
Altijd de Audi, is gewoon de fijnere auto, rijden/zitten/afwerking het is gewoon allemaal beter en van een hoger niveau.Laten we eerlijk zijn 115pk is in Nederland meer dan voldoende om aan te sluiten in de dagelijkse files. Bijkomend voordeel is als het een wagen van de zaak is je je ook nog een leuke fun auto voor de weekenden kunt permitteren met een bak vermogen.
monsieurleloure zegt
@bofkont
Waarom plaats je 10 x hetzelfde antwoord?
Zorgwekkende ontwikkeling (-;
bofkont zegt
@monsieurleloure: Als je het maar vaak genoeg herhaald gaan ze het vanzelf geloven ;)
leeno zegt
@bofkont: hey meen je dat nu echt, ja het interieur is mooier maar de techniek is echt hetzelfde hoor en de sportstoelen in de seat omsluiten je lichaam veel beter dan in een audi die veel vlakker en breder zijn (ieder zijn eigen keuze natuurlijk). Ik heb niets tegen audi maar de seat is toch echt de betere keuze voor je geld. Het interieur van de seat is niet sprankelijk maar het zit goed in elkaar en s’avonds in de donker ziet het er zelfs leuk uit. Gr
bofkont zegt
@leeno: Heeft de Sline niet sportstoelen dan?? Maar ben het met je eens dat de seat een betere koop is en meer waar voor je geld krijgt, maar voor mij zou dat niet de doorslag geven, ik ben dol op mooie super afgewerkte interieurs etc etc
Sowieso zou ik niet voor de 1.0 TSI gaan, moet echt een zwaardere zijn icm met de audi.
rednasnamsob zegt
Simpel! de Seat. Ik heb deze keuze nl. zelf ook genomen en rijdt nu in een MY2017 Seat Leon FR 1.8 TSI met DSG in de kleur Mystery Blue #TeamBlue. Vind de Audi wel heel mooi, maar die motor in de Seat …. verstandig in Nederland? Nee, maar lekker? Jazeker!
leeno zegt
@rednasnamsob: Ik heb een Leon ST 1.8tsi dsg gekocht in 2014 en na bijna 3j kan ik u zeggen wat een dijk van een wagen en motor( geen enkel storing, geen olieverbruik, alleen maar lof). Iemand die voor deze prijs voor een A3 gaat is voor mij niet goed in zijn bovenkamer. Ik heb hem verleden jaar laten tunen en hij heeft nu 238pk en 350nm (standaard 192 en 275nm) en het is echt een snelle auto geworden. Met officïeel meetapparatuur van 0-100 in 6.2s. Gr
rednasnamsob zegt
@leeno: interessant, waar heb je dat laten doen?
leeno zegt
@rednasnamsob: Bij TVS engineering (dsg dokter) omwille van de dsg7, zij hebben toch de beste knowhow voor de dsg7. Ik heb zelf lang getwijfeld omdat ik sceptisch was over het tunen icm de dsg7 maar na verschillende mails hebben ze mij toch kunnen overtuigen dat de dsg7 er tegen bestand is en met de aangepaste schakeltijden en koppeldruk de levensduur van de koppeling verlengd gaat worden. Als je meer info wilt laat het maar weten. Gr
rednasnamsob zegt
@leeno: Wil het zeker laten doen, maar de auto is pas 3 maanden oud :-)… maar gaat in de toekomst zeker spelen.
leeno zegt
@rednasnamsob: zeker, geniet maar eerst van het standaard vermogen want je komt niets te kort. Een aanpassing van de dsg7 voor de levensduur van de koppeling kan ik u meteen aanraden. De dsg7 schakelt veel te snel van 1 naar 2 waardoor je vaak in loopsnelheid al in 2de versnelling rijdt met versnelde slijtage van je 2de koppeling als gevolg. Had ik het geweten dan had ik het ook sneller gedaan. Gr
rednasnamsob zegt
@leeno: zo inmiddels 5 maanden verder…. Moet binnenkort in Winterswijk zijn.. inderdaad da’s vlakbij TVS! Ik zit er hard over te denken om bij ze langs te gaan… wat heb jij allemaal bij ze laten doen? info is van harte welkom
rednasnamsob at gmail punt com. Thanx!
inoh zegt
Hangt volledig af van het gebruik. Als je de file-optie kiest, zou ik de Audi nemen (meer comfort). Als je echter ook buiten de filemomenten rijdt, dan zou ik toch echt gaan voor wat meer power. Het zorgt er gewoon voor dat je meer uitgerust aankomt.
w0o0dy zegt
@willeme: met foto’s van het nieuwe interieur van de Leon is het verschil wel wat kleiner. Ja de Audi lijkt wat sjieker.. maar het verschil is wel kleiner. Hierbij de nieuwere Leon
http://www.google.nl/search?q=interieur+2017+leon&safe=off&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWz67SxYjUAhUhAsAKHY4nAgcQ_AUICigB&biw=360&bih=464#imgrc=w6rUh6EDWJvvtM:
willeme zegt
@w0o0dy: Thanks! In een vlaag van verstandsverbijstering de 2016 foto’s gebruikt, niet de 2017. Is inmiddels aangepast. Voor de tekst maakt het verder niet uit: het verschil is nog altijd mijlengroot. Die 0,5 procent verbetering gaat daar geen verandering in brengen. Gelukkig maakt een dikke motor veel goed ;)
peug206 zegt
Tja kwaliteit en uiterlijk van het interieur is natuurlijk persoonlijk. Maar wat @willeme inde text stelt met “Upgrade van de stereo kost bij Seat 340 euro (prima Bose installatie) terwijl een B&O met ongeveer dezelfde specs in de Audi 740 euro kosten.” klopt niet helemaal. Bose is niet meer wat het geweest is, daar waar het eerst high end audio leverde is het nu aan het verschuiven naar wat mensen willen horen. De B&O levert een veel hogere kwaliteit dan de Bose.
Niet dat dat war uitmaakt in de auto van de meeste mensen, welke alleen maar lage bitrate downloads luisteren. Maar ga je hogere kwaliteit afspelen dan hoor je dat verschil zeer zeker wel.
willeme zegt
@peug206: Beide installaties zijn niet meer dan prima. Echt bijzonder is het niet. Bose is wat minder upmarket, maar het B&O systeem in de Audi is niet hun topper in de range. Je hebt een beetje meer en beter geluid dan standaard, maar het is niet zoals het Bowers en Wilkins systeem dat je in de XC90 hebt bijvoorbeeld.
radeox zegt
@peug206:
Dan moet je zeker B&O hebben. Een merk dat t vooral van design moet hebben en niet van de superieure geluidskwaliteit.
Dan neem je een speakertje van een een merk wat t van t uiterlijk moet hebben, dat stop je achter een standaard deurpaneel.
Nee, dat schiet op.
skinnybmw zegt
Volgens mij zijn juist Volvo’s tegenwoordig heel populair in de lease…stikt van de V40’s op de snelweg.
De Seat voor mij btw.
bofkont zegt
@skinnybmw: Ja idd die D2 eco torretjes terroristen, de nieuwe audi rijders.
Ze hebben het kleven overgenomen.
spylegion zegt
Imago=Presentatie Om door Ringetjes te halen, Inhoud Nul?!
Zal veel Millennials aanspreken dan.
Seat geeft persoonlijk vertier, Audi geeft, ja wat geeft Audi, eh iets.
Seat dus!
bofkont zegt
@spylegion: Een mooiere/beter afwerkte auto vooral, dat is iets waarvoor je moet betalen, zijn keuzes.
henk123456 zegt
@spylegion: Zo dan, wat heb jij gebruikt? Check deze anders eens https://www.youtube.com/watch?v=Cz3e2c_U3R8
spylegion zegt
@henk123456: Een 1.8 tfsi bril, daarbij wat appelazijn gedronken.. ?!
Onehp zegt
Rij een Leon ST Cupra. Zelf betaald.
Bij Audi had ik voor gelijke uitrusting (leer, ACC, LED, AA, dikkere stereo, 19″, etc) het volgende gekregen:
+ Audi status
+ Audi interieur
+ Lager verbruik, want…
– Half(!) vermogen (1.5tfsi)
– Geen estate en 210l kleinere koffer
– 5000€ duurder nog steeds (gerekend na kortingen bij beide, in Zweden doch)
Alea iacta est, veel plezier met de Audi ;)
Onehp zegt
@onehp: en Audi mooier? Kerel komt levering afbrengen en vraagt of de Seat in de straat van mij is. Inderdaad. In het navolgende gesprek blijkt dat ie zelf Audi rijdt, en dat ie als volgende een Seat zal nemen ;)
Homer55 zegt
Allebei robot auto’s
tijntje2 zegt
De seat.. alleen al om niet bij de mensen te hoeven horen die voor hun omgeving, buren, audi gaan rijden om maar wat te lijken. Ondertussen heb je een 1 liter onder de kap.
lincoln zegt
LOL ..
Zelfs kiezen tussen twee exact dezelfde leasecontracten blijkt een hele opgave met “meningen” ..
mrrallycross zegt
Je bent gek als je in die Audi gaat rijden
nopetrolnofun zegt
Een 4 cilinder is iets waar ik al liever niet in rij, maar een 3 cilinder gaat mij al helemaal tever. Ik kies als het moet de leon.