De namen zijn zeer misleidend. De auto’s zelf ook trouwens.
Sedans. Het zijn gewoon sedans, in het C-segment. Dat was voor kort de meest treurige klasse die er was. Het was de klasse voor mensen die zeer conservatief waren en een aparte kofferbak wensten, ook al was de basis van de auto een hatchback. Er zijn voorbeelden te over: Nissan Almera Sedan, Volkswagen Vento, Volvo 360, Ford Orion en Mitsubishi Lancer. Er was een reden dat ze allemaal leverbaar waren in het beige: paste mooi bij de broek, schoenen, overhemd en nylon heuptasje van de eigenaar. De C-segment sedan was een kort, pittig, kapseltje op wielen.
Maar die tijden lijken nu voorbij te zijn. Met name omdat er nauwelijks C-segment sedans verkocht worden in Nederland. Er zijn er nog maar vijf. De Fiat Tipo is nog echt een C-segment van de oude stempel: voordelig, ruim en een tikkeltje saai. De Mazda 3 is een geslaagde auto (maar niemand kijkt ernaar om) en de Subaru Impreza WRX STI is in feite een C-segment sedan, maar kost 90 mille. Dan blijven er nog 2 over en dat zijn de Audi A3 ‘Limousine’ en Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’. Die laatste twee gaan we eens nader bekijken. In onderstaande tabel is te zien hoe ze zich tot elkaar verhouden:
Auto: | Audi A3 Limounsine Sport 1.6 TDI S-Line Edition S-Tronic | Mercedes-Benz CLA180d Coupe Business Solution AMG |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 39.605 | € 43.736 |
Fiscale prijs: | € 38.501 | € 42.628 |
Leasetarief: | € 745 | € 830 |
Vermogen: | 116 pk bij 3.250 tpm | 109 pk bij 4.000 tpm |
Koppel: | 250 Nm bij 1.500 tpm | 260 Nm bij 1.750 tpm |
Topsnelheid: | 205 km/u | 205 km/u |
0-100 km/u: | 10,4 sec. | 11,6 sec. |
Verbruik: | 4,0 l/100km | 4,0 l/100km |
CO2 uitstoot: | 105 g/km | 104 g/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.
Wat ons opvalt
Dit zijn geen goedkope auto’s. Integendeel. We hebben gekozen voor uitvoeringen die tegenwoordig erg populair zijn in de lease. Dat wil zeggen een luxe en sportieve uitvoering met automaat. Grote motoren zijn tegenwoordig helemaal uit de gratie, dus vergelijken we twee basisdiesels. Iets meer dan 100 gram CO2 uitstoot en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Wie had dat gedacht in 1985?
De Mercedes CLA is een stukje duurder, zowel in aanschaf als in de lease. De leaseprijs bij beide auto’s is relatief laag, dat heeft te maken met de lage gebruikskosten (t.o.v. nieuwprijs) en de gunstige afschrijving (dit zijn populaire occasions). We moeten er wel bij aantekenen dat de Mercedes een stukje luxer is aangekleed. Als je de Audi uitrust met het ‘Pro-Line’ pakket en 18″ velgen, is de prijs ook nagenoeg hetzelfde. Bij beide auto’s zijn de mogelijkheden om de auto naar smaak uit te rusten bijna oneindig. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.
Exterieur
Normaliter is de transformatie van hatchback naar sedan, in esthetisch opzicht althans, niet altijd succesvol. Bij de A3 Sedan, eh, Limousine, is dat niet het geval. Het komt over als een strak en coherent geheel. Sterker nog: zeker in S-Line uitvoering is het gewoon een bijzonder geslaagde auto. Het model loopt al mee sinds 2013, maar is vorig jaar gefacelift. De wijzigingen zijn traditiegetrouw erg klein. Een tikkeltje saai (dat noemen we ‘representatief’ in de lease), maar wel fraai.
De Mercedes-Benz CLA Coupé is om te beginnen geen coupé, ondanks dat Mercedes-Benz de auto wel zo noemt. De bedoeling was om net als de CLS een vierdeurs sedan te maken met coupé-invloeden. Dus een sterk aflopende daklijn, maar wel vier deuren. Helemaal goed gelukt is dat niet. Het lijkt net alsof er te veel lijnen zijn op een te klein ruimte-oppervlak. Het komt iets geforceerd over. Daar staat tegenover dat het met het AMG-pakket (en 18″ wielen) de CLA al veel beter toont. En waar de A3 nog redelijk anoniem is, gaat die vlieger niet op voor de CLA. Het is een bijzonder expressieve auto. Ook de CLA is onlangs gefacelift, ook hier moet je de verschillen met een vergrootglas zoeken.
Interieur
Audi is traditioneel sterk in het maken van een puik interieur en dat is ook nu het geval. Als je erin zit heb je meteen het gevoel van: “Ja, hier is goed over nagedacht”. Helemaal met de optionele virtual cockpit toont het modern, verzorgd en strak. Misschien iets te strak, want echt gezellig is het niet. Over een operatiekamer heb je vaak ook het idee: “Ja, hier is goed over nagedacht.” Dankzij de naam ‘Limousine’ zou je kunnen verwachten dat de ruimte op de achterbank overdadig is. Dat is niet het geval, zeker niet als je in het bezit bent van zoiets futiels als twee benen met functionerende voeten.
Dat geldt overigens ook voor de Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’. De beenruimte is ongeveer gelijk, maar je hebt wat minder hoofdruimte. Maar de CLA is niet in de markt gezet als gezinsauto. Stijl gaat voor alles. Ben je praktisch van aard en moet er een ster in de grille staan, koop een B-klasse. Voorin is de ruimte overigens beter voor elkaar, alhoewel het niet zo overdadig is. Qua materialen en afwerking is het (net) niet op het niveau van de Audi. Waar de CLA punten pakt is het design van het interieur. De ontwerpers hebben er duidelijk werk van gemaakt om een unieke ambiance neer te zetten. Dat is grotendeels gelukt. Alleen het scherm van de infotainment-bediening detoneert een beetje.
Rijden
Dure Duitse auto’s. Dat moet wel geweldig rijden, niet waar? Ja en nee. Ondanks alle euro’s en speciale pakketten is de A3 in technisch opzicht gewoon een Volkswagen Golf. De geluidsisolatie is iets beter voor elkaar. Het S-Line onderstel wordt vooral een stukje straffer, wat als sportief gekenmerkt kan worden. De 1.6 Volkswagen-diesel is op papier erg zuinig, maar op asfalt nogal traag. In principe is het voldoende om met het verkeer mee te komen en een paar boetes te scoren. Dus waarom zou je meer willen? Allereerst omdat je dat zou verwachten van zo’n dure auto. Ten tweede is het vooral erg prettig om net wat over te hebben met inhalen of invoegen op de snelweg.
Voor de Mercedes geldt hetzelfde. De Renault-motor in het vooronder lever 109 briesende paarden op de vooras. Het is adequaat, maar het houdt niet echt over. En zeker met het spraakmakende uiterlijk plus AMG-opsmuk zou je onwillekeurig toch wat meer wensen. Neemt niet weg dat de CLA uitstekend stuurt. Je merkt aan alles dat de auto berekend is op (veel) meer vermogen.
Conclusie
Twee auto’s die erg aan elkaar gewaagd zijn. In principe doen ze alles perfect. Je hebt een premium badge, luxe uitrusting, sportieve looks, automaat en een laag verbruik met dito CO2 uitstoot, iets wat de baas kan waarderen. Veelal hebben leaserijders een maximum aan CO2 uitstoot, vandaar. Maar de auto’s delen twee grote nadelen. Ze zijn bijzonder prijzig en behoorlijk traag.
E34M5Touring zegt
40k voor een paar spaardiesels…. Doe de A3 dan maar, die CLA vind ik echt kapotlelijk.
rovadepo zegt
@E34M5Touring: ben ik met je eens. Deze A3 is goed gelukt en die CLA lijkt wat gedrongen. Van binnen is de Audi zeker mooier. Daarbij heeft die Cla wel het soort clientèle wat geen belasting afdraagt.
awesome zegt
@rovadepo: ‘gedrongen’
Daarmee bedoel je toch dat alles vanaf de B stijl en verder naar achter ONTZETTEND lelijk is?
rovadepo zegt
@awesome: juist dat. Alhoewel ik wel Mercedes fan ben . Vind ik dit de lelijkste Mercedes die je kan kopen van de personenauto’s.
E34M5Touring zegt
@rovadepo: Ik vind een gewone A klasse best mooi. Maar die platliggende reet van die CLA coupe/shootingbrake vind ik echt heel lelijk. En je ziet ze bijna altijd in schraapuitv. Op van die iele 16inch wieltjes. Maakt hem nog lelijker van achter, met een setje brede wielen scheelt het al iets.
DennisS65B40 zegt
@E34M5Touring: die shootingbreak is echt een mislukte pissebed ?
drdre1 zegt
@audir8v10: lol! Een pissebed! En dan ook nog een die mislukt is! Ik krijg medelijden met de designafdeling, maar ben het roerend met je eens!
fanboy zegt
@e34m5touring: Inderdaad, overgewaardeerde auto’s blijkt wel uit het artikel, met VW en Renault motoren.
Ik zou dan toch graag wel omkijken naar die Mazda. Ik weet niet hoe deze Mazda rijdt, maar die vorige rijdt al erg leuk met een simpel 1.6je, stuurt goed.
E34M5Touring zegt
@fanboy: Mazda in GT-M trim, dan heb je een full options auto voor dik onder de 40k. En een 150pk diesel. Dat rijdt dus sowieso al beter dan zo’n knijpdiesel.
dawwg zegt
@e34m5touring: En de Mazda 3 doet qua materiaalafwerking zeker niet onder voor de CLA; of je spaart een paar 3K door en neemt een echte (C klasse) MB of voor dezelfde prijs een Golf GTD; deze twee muesli-sedans zijn echt veel te duur voor wat je krijgt !
bogey zegt
@dawwg: Bij materiaalkeuze en afwerking kijk je vooral naar kwaliteit neem ik aan, of toch eerder naar design?
Best raar, want als ik naar een 3 jaar oude mazda 6 kijk ten opzicht van een A3 van meer dan 10 jaar oud, kan ik echt wel objectief zeggen dat die audi veel degelijker is als we het hebben over interieur. Het design ziet er ondertussen natuurlijk al wat gedateerd uit. Maar kwestie van krasjes, scheurtjes en slijtage is het verhaal eenduidig.
fanboy zegt
@e34m5touring:
Ja of een Lexus IS300h. Ook te halen voor deze bedragen, en dan heb je een 2.5 liter plus koppel van een elektromotor, 220pk.
bogey zegt
@fanboy: Als dat qua prijs zowat hetzelfde is zou ik niet twijfelen. Vind ik echt een leuke wagen. Destijds mee gereden, maar echt snel kun je die ook niet noemen. Verbruik kan ook niet tippen aan die van deze dieseltjes, maar ach, dat doet er niet zoveel toe. Zou zelf nooit 1.6/ 1.8 (aka 1.5) dieselen.
wijsneus zegt
@E34M5Touring: Exterieur vind ik nog wel meevallen. Als zou ik de Shooting Break nemen. Maar het interieur van de gehele A-lijn bij Mercedes vind ik echt om te kotsen zo lelijk. Bij de C-Klasse komt het al beter tot zijn recht. Dus zet die Audi maar bij maar voor de deur.
arii zegt
A3 all day everybday, neus van de a/cla is gewoon lelijk
dutchoutlaw zegt
CLA please!
Teerdz zegt
Skoda Octavia is officieel toch ook een C-segment sedan?
flutterby zegt
@teerdz: Officieel een hatchback, maar de liftback past beter.
Edge zegt
Ho ho! Vergeet de Ford Focus sedan niet! Weliswaar alleen leverbaar in uitrustingsniveau Titanium, maar hij is er wel nog!
racerx zegt
Als ik dan toch in zo’n leasehok moet rijden, doe dan de Mercedes maar. De dag dat ik vrijwillig een audi rijd zal waarschijnlijk nooit aanbreken.
ardonjr zegt
@racerx: haha nice.. hier voel ik het precies andersom. Ik vind de auto erg netjes en juist de CLA een kampbak van het ergste niveau. Ach.. ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
ardonjr zegt
@ardonjr: *editknopzouerghandigzijn* auto = Audi
racerx zegt
@ardonjr: smaken verschillen gelukkig. Moet je ook wel deels gelijk geven, de CLA is niet heel fraai maar ik heb gewoon 0 met audi. ;)
siebren zegt
“Dan blijven er nog 2 over en dat zijn de Audi A3 ‘Limousine’ en Mercedes-Benz CLA ‘Coupé’.” Valt de 2 serie `grand coupe’ hier dan ook niet onder?
simonferrari zegt
@siebren: Die is er toch nog niet?Of vergis ik me nu.
bouwvakkert zegt
@siebren: is dat hok er dan ook al?
siebren zegt
@bouwvakkert @simonferrari : Mijn excuses die is er idd nog niet. Kan me herinneren dat ik wel gelezen heb dat deze eraan komt.
dennisdd zegt
@siebren: rijdt al lang rond in China. Komt niet naar Europa.
viezefreddyw zegt
De CLA vind ik mooier. De A3 beetje sneller en goedkoper.
Maar ik hoef ze allebei niet. Ik word er onwijs droevig van. 11,6 seconden naar de 100 in een CLA. Om vervolgens die dingen in je binnenspiegel te zien met gefrustreerde accountmanagers achter het stuur die zo snel mogelijk jou willen inhalen. En dat dan vervolgens doen met een gang van een slak.
Maar wel met de rechterhand bovenop het stuur. Een flitsende Ray-ban zonnebril op, ook als het regent.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Mooi is dat, vliegen met 150km/h op je bumper, ga je aan de kant, moet zo’n zak hooi ergens voor remmen, zit je weer te wachten en wachten tot ie dat kreng weer aan de 150km/h heeft. D2 Volvo’s hebben dat ook.
viezefreddyw zegt
@E34M5Touring: Maar wel lekker AMG pakket en twee ‘uitlaten’. Ziet er echt vet snel uit.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Ja, helaas remt het alleen maar af. Al die spoilers en brede wielen.
racerx zegt
@viezefreddyw: Hahaha prachtig geformuleerd, couldn’t agree more. Wat nog irritanter is, is dat ze denken alleenrecht op de linkerbaan te hebben in die trage spaardieseltjes. In de auto vind ik dat geen ramp, maar als ik op de motor zit en ik wil serieus vaart maken wordt we door dit soort lui keihard links geplakt met 150.
racerx zegt
@racerx: wordt er*
karhengst zegt
De CLA mist de afwerking die ik voor die prijs en van een dergelijk merk verwacht, dat doen BMW en Audi beter in het C-segment. Maar qua uiterlijk bevalt mij de CLA (mits mét AMG pakket) een stuk beter dan de A3, zeker met die transformer bakkes zoals op de afbeeldingen in het artikel. Ook vind ik de A3 Limousine net zo gedrongen ogen als een CLA, weinig elegant dus.
Maar om geen spelbederver te zijn. Als ik tussen deze twee modellen zou moeten kiezen vliegen eerst die plakpakketjes er uit. Scheelt duizenden euro’s in de cataloguswaarde en voegt zo goed als niks toe. En dan vervolgens de goedkopere Audi met een beter blok, want van beide modellen word ik niet echt warm, dus dan maar een rationele keuze.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik geniet van jouw reactie. Ik vind die Leaseridders maar een stelletje droeftoeters.
dawwg zegt
@berlinetta: En ik vind ALLE non-leasers maar zurige azijnzeikers die jaloers zijn op het succes van anderen; van generaliseren wordt niemand beter ….
henk_he zegt
@dawwg: 1 “ik heb een kutbaan dus jij in je leasebak bent een lul” Hahaha, over droeftoeters gesproken.
berlinetta zegt
@dawwg: Ik heb het niet over alle leaserijders. Ik heb het over diegenen waar vieze Freddy het over heeft.
Bovendien hoef je niet succesvol te zijn om een leaseauto te krijgen hoor.
viezefreddyw zegt
@dawwg: Sinds wanneer ben je succesvol als je van je werkgever een auto mag uitkiezen?
racerx zegt
@viezefreddyw: vrij terechte burn. Excellent.
mashell zegt
@viezefreddyw: moet je eens proberen een goede zonnebril (dus niet noodzakelijk een modedingetje als een ray ban) opzetten met regen. Dat helpt eigenlijk best wel.
Ik rijd eigenlijk altijd met zonnebril, zon, regen, mist. Behalve als het donker is, dan rijd ik met de nachtbril.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: dan is rayban al 40 jaar mode
racerx zegt
@mashell: ik heb overdag uit gewoonte ook altijd een zonnebril op, weer of geen weer. Dit omdat ik anders teveel knijp met mn ogen en ik dan automatisch mega lam word achter het stuur. Gewoon relaxed, brilletje op. Heb overigens wel een Ray Ban, tot overmaat van ramp zelfs een carbon exemplaar. Sorry…
berlinetta zegt
@racerx: Maar jij bent dan ook een racer.
racerx zegt
@berlinetta: Ontzettend… Op de motor nog wel, maar in de auto begin ik echt bejaard te rijden met m’n 30 lentes.
viezefreddyw zegt
@racerx: Jij hebt dan ook genoeg koppel en vermogen om bejaard te rijden. Lekker man, zo’n V8.
racerx zegt
@viezefreddyw: het doet idd wel wat met je rijstijl. Zit stukken relaxter achter het stuur dan in de Z4.
berlinetta zegt
@racerx: Ik ben gelukkig nog 28 ;) 30 is nog ver weg.
230kompr zegt
Als fanboy verkies ik niet vaak een Audi boven een Mercedes, echter stelt zowel de A als CLA klasse mij erg teleur. Ik ben de langste niet en zelfs ik voel me als een sardientje gepropt in beide auto’s, erg onoverzichtelijk. Het multimedia systeem is erg traag en gebruiksonvriendelijk, en tot slot de lullige 1.5 motortje van Renault die is werkelijk niet vooruit te branden. De Audi daar in tegen is vooral na de facelift erg mooi gaan ogen vooral in combinatie met een s-line pakket. Het rijdt ook nog eens erg smooth, het multimedia systeem i.c.m de virtual cockpit oogt prima en is ook van topkwaliteit. Kortom de Audi doet het allround prima, waar de Mercedes het toch net niet is.
gilettelubbers zegt
@230kompr: precies dit! Zoveel betalen voor een Renault motor met een ster in de grille..
fanboy zegt
@gilettelubbers: Ja, of zoveel betalen voor een VW dieseltje (of zelfs Skoda dieseltje) met een paar ringen op de gril?
oemplus zegt
Uiteraard de A3 limousine! Wat een prachtige auto is dat zeg! Ooit komt de benzine variant hier op de stoep te staan!
ArnoldH zegt
Sorry, voor mij geen van beide voor het maand bedrag wat die 2 kosten.
Dan zijn er veel ruimere auto,s mogelijk.
En daarbij vind ik de CLA te lelijk en de A3 te saai.
probono zegt
Op zich mooie autos, zou zelf de audi prefereren. Alleen het is net als de v40 d2 rdesign. Het is een beetje belachelijk qua motorisering icm het uiterlijk : je moet bijsteppen om op de snelweg een gemiddelde Daewoo in te halen. Opsmuk is belangrijker dan de prestaties, iets wat velen wel waarderen waarschijnlijk. Kan er zelf vooral om grinniken als ik zoiets voorbij zie toeren…
michaelb zegt
@probono: 19% occasion D4 doet wonderen. Niet alles is een D2
probono zegt
@michaelb: dat klopt die is prjma, maar de D4 is maar tijdelijk voor 14% bijtelling beschikbaar geweest, waardoor 90% toch een D2 is, waarvan talloze in rdesign opsmuk. Die auto rijdt vele malen meer rond dan de d4. Het blijft toch uiterlijke opsmuk met een moortje dat daar echt niet bijpast.
flutterby zegt
A3, maar eigenlijk liever een Mazda 3 GT-M (32k, 0-100 in 8s). Al is de diesel helaas niet als automaat te krijgen, anders maar de Mazda 6 Skylease GT voor 40k.
E34M5Touring zegt
@flutterby: Als ik op Mazda.nl kijk is de 150pk diesel er als automaat, ook in GT-M trim. Wellicht heb jij het over de zware diesel, die zie ik niet staan.
flutterby zegt
@E34M5Touring: Ik bedoel de sedan, niet de hatchback. De hatchback is wel met 150pk diesel en automaat, de sedan heeft alleen met benzine blok een automaat.
Vreemd maar waar.
E34M5Touring zegt
@flutterby: Ah zo, duidelijk. Vaag idd.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een sneu geld zeg, voor van die saaie schrale schraaphokken. Doe mij maar méér motor en minder “premium”.
eelco74 zegt
Het overvalt me elke keer weer als ik de A3 zie, hoe lelijk dat interieur is. De luchtroosters zitten heel vreemd op dat kale dashboard. Een vleugje TT, maar dan mislukt. Niet mijn idee qua premium.
Dat heeft de CLA ook, het geheel oogt echter wel wat fraaier. En de CLA rijdt best aardig, zeker na de facelift.
jules713 zegt
@eelco74: ben ik met je eens. Reed laatst nog in een A3, dat (standaard) interieur is echt niets om over naar huis te schrijven. Geen probleem natuurlijk, ware het niet dat men vaak zo lyrisch is over Audi-interieurs. Is waarschijnlijk wat aardiger als je wat opties aanvinkt. (Geldt uiteraard ook voor bmw en Mercedes.)
rufctr01 zegt
@eelco74: helemaal met je eens! Audi lijkt te leven met ‘less is more’!
Ik vind het een kil hok om te zien,maar ja, hele volksstammen zweren erbij. Want die leven nog met de illusie dat Audi bijzonder is. Ik zou deze Benz ook niet willen, ik ga liever bij andere merken shoppen, meer voor minder.
pier zegt
Makkelijke keuze, een Mazda 3 skylease gt (dus met alles erop en eraan). Die doet 213km/u en de 0-100 in 8 seconden. Scheelt ook fors in de bijtelling en het leasebedrag is ook nog lager dan die van de Audi. Even zwaaien naar het popi jopi premium volk en weg ben je.
toyotafortuner zegt
>Tekst die spannender is dan de auto’s.
De A3metkont is nog een beetje porem in een niet-lease kleur. De CLA echter, blijft altijd pijn doen aan mijn ogen
Jochempie zegt
Ik zou niet in de positie willen zitten waar ik moet kiezen tussen twee “premium” auto’s die in ongeveer 11 seconden naar de 100 sukkelen. Doe maar een Fiesta ST. Ik hoest de meerprijs wel op.
mashell zegt
@jochempie: ik zit in die positie en heb er geen problemen mee, sterker nog ik wil eigenlijk niet eens een snellere wagen. Ik vind het eigenlijk leuk om voor de berg op het optimale moment te moeten terugschakelen zodat ik vlot de berg op kom. Hoe sneller de wagen hoe gemakkelijker deze snel gaat hoe gemakkelijker en dus saaier het wordt. Ik rijd met het motto gewoon gas geven kan iedereen, maar de techniek optimaal bedienen is kunst. Dus meer dan 120pk is voor degenen die niet zo goed kunnen autorijden.
Jochempie zegt
@mashell: Oh, werkt het zo. Ik dacht dat auto’s met meer dan 120pk waren voor mensen die een auto wensen die meer dan 120pk heeft, ongeacht hun reden daarvoor. Weer wat geleerd. Deze uitvoeringen staan voor mij symbool voor de treurnis van het Nederlandse forensenleven. Als schaapjes in de rij.
probono zegt
@mashell: zo, het leven is lekker simpel zo hé… Mijn hemel wat een opmerking.
desjonnies zegt
@mashell:
Ik heb nog een FIAT 850 voor je staan met 37 trappelende paardjes.
Over de kunst van rijden gesproken.
dieselkameel zegt
@desjonnies: Gaaf, het lekkerste is dan dat je al die kracht altijd moet benutten om van A naar B te komen. Komt nog eens bij dat het stuur je daadwerkelijk verteld waar je op tijd en dat je via je kont kunt voelen of de auto nog goed is….
lekbak zegt
@desjonnies: gaaf is dat. Mijn zwager heeft een paar weken geleden een rally gedaan met een 126. Oa ook de stelvio op geweest! Ik ben stikjaloers.
Ze zijn trouwens in een paar dagen naar Kroatië gegaan en weer terug. Ondanks dat ze de apk hebben moeten kopen (het blijven studenten…) heeft de auto geen slag verkeerd gemaakt.
berlinetta zegt
Ik zou ze allebei niet nemen. Veel te veel geld voor wat je ervoor krijgt. Liever een “niet premium” auto.
Als ik dan toch moet kiezen, dan liever de A3. De CLA vind ik maar mislukt.
sntial zegt
Ik zeg het nogmaals, de neus van de CLA lijkt op een walvis die 3 ton garnaal binnenzuigt.
Dizono zegt
De knapste C-segment sedan (dat het ze uberhaupt gelukt is een fraaie kleine sedan te bouwen is al een wonder) versus de lelijkste. Geen moeilijke keus, voor één keertje een Audi.
Dutchdriftking zegt
De A3. Maar dan graag met 2.0TDI 184pk,dan gaat het tenminste ergens over.
r525 zegt
@dutchdriftking: Die wordt al lange tijd niet meer geleverd helaas. Niet in NL in ieder geval.
lincoln zegt
Doe die sedan maar ..
markie123 zegt
Ha, die A3 limo staat bij mij in dezelfde kleur (arablau) voor de deur. Maar dan als 1.0 S-tronic met lease pakket. Geen strepentrekker, maar binnen de 10 seconden op de 100 en het rijdt lekker. Met lease pakket was ‘ie 34.210 euri, gezien de opties erin valt dat wel mee. Bijtelling (januari 2017 op kenteken gezet) is dan weer geen lolletje.
eelco74 zegt
@markie123: aan de andere kant, koop m eens zelf, tel de afschrijving op bij de verzekering, wegenbelasting en brandstof. Dan valt de bijtelling in het niets.
markie123 zegt
@eelco74: dat zeker. Grootste minpunt van de auto vind ik overigens het ontbreken van een achterruitenwisser.
Voor de hobby/lol staat er trouwens een 30 jaar oude(re) quattro met i5 naast, die heeft net een hogere funfactor.
jorden zegt
Ik ben een Mercedes fan, maar zo’n schrale CLA is de ster niet waardig. Ik zou voor een A-klasse gaan, als een 200D dan wel binnen budget valt(?). Anders toch de kekke sedan versie van de Golf.
Jochempie zegt
@jorden: Wat is er schraal aan een CLA, behalve dat het een A-klasse is die aan Taylor Swifting doet?
suheyl zegt
Ik zou wachten op de A-klasse sedan, die er ook aan komt.
ghost zegt
De CLA is duurder in de lease in deze trim dan een C-klasse met Business solution AMG pakket. Belachelijk!
mashell zegt
De CLA is foeilelijk en het interieur wat sober. De A3 is van buiten duidelijk mooier en het heeft het veel frissere interieur. Dus van deze twee de A3. Maar een BMW 1 serie of een Volvo V40 zijn veel leuker.
ghost zegt
Of een Jaguar XE met een klein beetje bijleggen.
smex zegt
De A3 zonder twijfel! Wat is de CLA, en eigenlijk alles wat uit de A-klasse familie komt spuuglelijk zeg.
maxidyne zegt
Deze keer de A3. Mooie wagen, wel achterlijk duur!
azuli zegt
Natuurlijk de Mazda 3 sedan GTM diesel. 150pk
Alles erop en eraan plus nog ff een klap sneller. Dik 2sec sneller op de 100km/u en dan ook nog de tussen acceleraties die veel sneller zijn.
Man man deze twee schraap versies zie je toch niet staan.
TimD zegt
Ik hou het lekker bij mijn A3 2.0 TDI 184 PK Quattro die 1:13 doet ? LOL
quinn zegt
CLA natuurlijk! Veel exclusiever en gedurfder design dan dat Skoda Rapid/ Octavia design. Enne je mag op neerlands wegen toch niet harder dan max. 130kmh (als je geluk hebt) Lekker belangrijk dus??
9000cse zegt
Vooruit dan maar. Omdat het moet! Dan maar de A3. Knarsetandend! Want echt mooi vind ik ‘m niet. Maar ik weet, dat mijn keuze ook niet alle handen op elkaar zal krijgen. Toch zou ik er voor die prijzen voor gaan: De nieuwe Opel Insignia Grand Sport met 2.0 CDTi-motor. 170 peeka’tjes en 320 En-emmetjes. Ja! Ik weet het! Niet priemium. Maar ik denk, dat me dat echt worst zal wezen als ik er met een forse grimlach aan voorbij trek. Ik rijd liever in ’n auto die voldoet aan mijn wensen, dan dat ik “bewondering” moet afdwingen omdat ik zgn. priemium rijd.
allesmetturbo zegt
De audi, de mooiste sedan in het segment! Maar dan wel met de 2.0 tsi en quattro
menaz zegt
De A3 Limousine vind ik een bloedmooie auto. De CLA ziet er een beetje gesmolten uit.
dolledries zegt
Benz is een lelijk hok … klei werd warm, een en ander ging hangen en toen weer hard geworden .. voor mij de Audi dus
desjonnies zegt
Diesel.
Ik moest kotsen.
Of kwam dat van die CLA met zijn droevige clown-achterlichtrn.
Coupé Mercedes Benz
Das beste oder nichts.
Mais, le moteur, c’est Renault, pas du tout Deutsch ni Mercedes, mais il vient d’ outre-Rhin.
Scheiss Franzosen!
kennone zegt
Een Ford Sierra is nog sneller..
4wheels zegt
Ik heb zelf deze maand de A3 limousine uitgezocht via de baas (en ja ik werk er hard voor het komt je niet aanwaaien Haha). De cataloguswaarde zit op iets meer dan 37000 met een automaat in het vooronder, proline pakketje, donker hemeltje en wat interieur wijzigingen.. ik vind die prijs meevallen.. een golf ligt met wat aanpassingen op bijna dezelfde prijs…
Het lijnenspel van de Limo spraken mij enorm aan… de wagen klopt van voor tot achter en je ziet ze niet veel rijden… de focussen, Octavia’s en golfjes zie je al genoeg rijden… maar ieder zijn ding, we zijn gelukkig allemaal anders…. Die Mercedes vind ik ook spuuglelijk van achteren…
lekbak zegt
Wat een saaie droevige keuzes zeg. Ik ben niet vies van een premium keus normaal gesproken maar deze twee auto’s vind ik toch wel het toppunt van premium rijden om het premium rijden. Het is niks anders dan een badge. Doe mij maar een fransoos voor dit geld. Zou een talisman lukken?
arias12 zegt
Mega lastige om een keuze te maken. Om eerlijk te zijn vind ik ze allebei mooi. Heb zelf een CLA gehad dan wel een 200 benzine. Als ik nu zou moeten kiezen dan toch de Audi (met s line pakket). Maar wat zijn deze auto’s sloom zeg manmanman. Vond mijn CLA 200 benzine al niet snel laat staan deze trage rakkers. Maar goed ik vind de Audi zeer geslaagd. Hoop dat BMW met een concurrent voor deze auto’s komt komt. Dan weet ik namelijk wel heel snel welke ik zou nemen!
4wheels zegt
Er wordt gesproken over trage auto’s…? Kom op! elke gemiddelde (lease) wagen heeft tegenwoordig 115 pk en kan prima meekomen met het verkeer… zeker in combi met een automaat… waar steeds meer voor gekozen wordt.
kermit123 zegt
Omg dit is echt echt de meest lelijkste mercedes die ooit gemaakt is. Het lijkt op een blik dat ingedeukt is. Oerlelijk en vooral de achterkant
joost1996 zegt
Ik ben zelf wel een liefhebber van sedans. Ik heb voor mn werk ook beide autos gereden alleen dan in hatchback vorm. Zelf zou ik gaan voor de audi. Het interieur is gewoon vele malen beter. Iets waar ik wel veel waarde aan hecht. De rijeigenschappen van de MB zijn nou ook weer niet genoeg om me te doen zwichten. Maar zoals boven gezegd, ik zou ook zeker even de Mazda dealer bezoeken.
schwedenkreuz zegt
Hoop cognitieve dissonantie van CLA eigenaren die een kalender nodig hebben voor de 100 km sprint.