We hebben lang uitgekeken naar de SUV van Alfa Romeo. Hoe verhoudt deze zich tot de top van dit segment?
Het was een schande, een gotspe. Alfa Romeo met een SUV. Waar moet het naartoe met de wereld? Nou, als het even kan een wereld waarbij we Alfa Romeo showrooms kunnen blijven bezoeken. Want het hoeft geen betoog dat een SUV gewoon heel erg belangrijk is voor een zichzelf respecterend merk.
Maar in plaats van te hameren op het idee van een ‘SUV’ van Alfa Romeo, kunnen we ook kijken naar de uitvoering. In het ‘midden’-segment van SUV’s/Crossovers zijn er namelijk wel degelijk prima aanbiedingen te vinden. Denk aan de Porsche Macan, Audi Q5, Jaguar F-Pace en binnenkort de Range Rover Velar. Voor vandaag vergelijken we de Stelvio met de Mercedes-Benz GLC.
We kiezen voor de dikke diesels met vierwielaandrijving en een automaat. Je wilt natuurlijk wel onbezorgd kilometers kunnen maken. De vierwielaandrijving hoort gewoon bij zo’n auto, alhoewel bijna elke auto in deze klasse uit te rusten is met twee-wielaandrijving. Je gaat ook geen duikhorloge kopen welke alleen spatwaterdicht is. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tot elkaar verhouden:
Auto: | Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 210pk AWD Super | Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 63.405 | € 62.865 |
Fiscale prijs: | € 62.325 | € 61.657 |
Leasetarief: | €1.170,- per maand | €1.170,- per maand |
Vermogen: | 210 pk bij 3.750 tpm | 204 pk bij 3.800 tpm |
Koppel: | 470 Nm bij 1.750 tpm | 500 Nm bij 1.600 tpm |
Topsnelheid: | 235 km/u | 222 km/u |
0-100 km/u: | 6,8 sec. | 7,6 sec. |
Verbruik: | 4,8 l/100km | 5,0 l/100km |
CO2 uitstoot: | 127 gram/km | 129 gram/km |
Wat ons opvalt
We moesten ons echt even achter de oren krabben: zijn die diesel-SUV’s zó snel? De GLC250d gaat er al behoorlijk vandoor, maar de Alfa Romeo is gewoon erg vlot. Ander puntje is de leaseprijs. Per leasemaatschappij verschillen de prijzen een klein beetje, maar gemiddeld zijn de prijzen zeer aan elkaar gewaagd. Dat is goed nieuws voor Alfa Romeo, want dat betekent dat de grote maatschappijen verwachten dat de Stelvio zijn waarde redelijk blijft behouden.
Exterieur
Hoe je het ook wendt of keert, het design is een zeer belangrijke factor bij deze auto’s. Alfa Romeo is al jarenlang voorvechter van de betaalbare automotive haute couture en de Stelvio stelt dan ook zeker niet teleur. De voorkant is herkenbaar Giulia, maar dan wat hoger. Bij het zijaanzicht en de achterkant is er niet gekozen voor maximale maten dan wel een vloeiende lijn. Precies zoals de Macan dat ook deed, of een klasse hoger, de Maserati Levante.
De Mercedes tapt uit een heel bekend design-vaatje. Dat is geen probleem, want een echt lelijke Mercedes is niet in het gamma te vinden (in mijn ogen) en het draagt bij aan een sterk familiegezicht. Ook aan de achterkant is het duidelijk een Mercedes-Benz. Hier is de achterzijde wel iets meer rechtoe-rechtaan. Mocht je de bips van je crossover dynamischer wensen, dan is er de GLC Coupé. Dat is een vijfdeurs liftback-koets die hoog op de poten staat, maar dus om onduidelijke redenen coupé wordt genoemd.
Interieur
De echte ‘premiumness’ zie je onder andere terug in het interieur. Een strak ontwerp met naadloze afwerking en superieur materiaalgebruik is bijna de standaard geworden. Het interieur van de Alfa Romeo is meer dan ok. Uiteraard is het erg gestoeld op het dashboard van de Giulia. Het is nog niet Duitse Top. Maar het is meer dan voldoende verzorgd. Je kan hem redelijk aankleden, alhoewel iets meer keuze in de configurator welkom zou zijn.
Bij de Mercedes geen verrassingen, maar is dat zo erg? Mercedes hanteert nog altijd een neo-barokke avant-gardistische stijl en is gewoon top. Je hebt echt het idee in iets bijzonders te zitten. Het toont ook aan dat een strak dashboard niet slaapverwekkend saai hoeft te zijn. Nog een groot voordeel van het interieur van de Mercedes-Benz: je kan het interieur compleet naar eigen wens aankleden. Van klassiek behoudend tot sportief extrovert: het kan allemaal. Tegen betaling, uiteraard. Dat dan weer wel.
Uitrusting
En daarmee komen we op een USP van de Alfa Romeo. Want de Italiaan is aanmerkelijk completer uitgerust dan de Mercedes. De Stelvio is namelijk een zogenaamde ‘First Edition’ en beschikt derhalve over goodies als dikke wielen, navigatiesysteem, parkeersensoren, elektrische achterklep, DAB-radio, Xenon koplampen en Lane Assist.
De Mercedes is typisch Duits uitgerust. Qua veiligheid kom je niets te kort, er zit zelfs een vermoeidheidssensor op die de Alfa moet ontberen. Echter, er zijn voldoende items die je er echt wel op wil hebben. Denk aan een setje fatsoenlijke velgen of een navigatiesysteem. Bij Mercedes is er enorm veel keuze, maar je zult wel diep in de buidel moeten tasten. Wil je mooi zijn met de Mercedes GLC, zal dat pijn doen in de portemonnee. Zo is de afgebeelde uitvoering uitgerust met Magno lak en het offroad pakket.
Rijden
Dit is toch wel een puntje waar Alfa Romeo een visitekaartje afgeeft. Dat de Stelvio gebaseerd is op de Giulia belooft veel goeds. Maar het knappe is dat de auto het ook waar maakt. Zelden voelde een SUV aan als een reguliere sportsedan, wat extreem knap is. In de basis is deze auto achterwiel aangedreven, dus met een fijne balans. Alfa Romeo kennende zullen ze de sportieve bestuurder willen aanspreken. De test van @CasperH kun je hier bekijken.
Bij de Mercedes is het net hoe je hem samenstelt. In combinatie met een AMG pakket is het een prima sturende crossover met meer dan voldoende comfort. Ga je voor een versie zonder het AMG pakket maar mèt luchtvering dan is de GLC met afstand de meest comfortabele auto zijn klasse zonder zompig of dreinerig te zijn. Knap.
Conclusie
Als je in deze prijsklasse mag shoppen heb je briljante alleskunners. Snel, relatief zuinig, ruim, sportief en uiterst praktisch. Voor welke kies jij? En vooral: waarom?
volvologisch zegt
Is er nog een 3e optie?
matter zegt
@volvologisch: idd, ik pas ff…
pier zegt
@volvologisch: jazeker, E220d met premium pack voor hetzelfde geld. Of een E250 mocht het een benzine zijn.
mashell zegt
@volvologisch: pas als er een nieuwe X3 is. Maar misschien als alleen de naam premium hoeft te zijn zou je de Jaguar F-pace kunnen overwegen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Of andersom! als je ECHT een Premium product wil en de naam (in en naast Duitsland althans…) minder belangrijk vind: de Lexus NX
rhellema zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik zou nog niet begraven willen worden in een Lexus NX…wat een wanstaltig hok is dat zeg…bah!!!
gekketurbo zegt
@volvologisch: XC60 zou wel iets voor jou kunnen zijn gok ik zo….
Anders heb je nog de F-Pace, X3 en de Q5
rolov zegt
@gekketurbo: fpace is toch de x5 concurrent?
hight96 zegt
@volvologisch: De nieuwe XC60 perhaps?
toyotafortuner zegt
Stelvio. Heb je tenminste nog prima looks
bischero zegt
@toyotafortuner: juist dat dus, en een goed rijdende.
berlinetta zegt
Moeilijke keuze dit. Beiden vind ik het zeer fraaie SUV’s die goed rijden en waarbij je niks tekort komt. De Mercedes zal uiteindelijk minder steken laten vallen dan de Alfa, maar daar betaal je ook voor. Maar ik heb toch meer een Alfa-hart dan een Mercedes-hart dus mijn keus valt op de Alfa.
jorden zegt
De GLC al een aantal maal op de weg gezien en was echt onder de indruk! Strak en Robuust ogend maar, dat bruin op de foto’s doet hem in mijn ogen weinig goed. Persoonlijk zou ik niet eens een GLE verkiezen boven de GLC (verhouding prijs-ruimte mij te gering).
berlinetta zegt
@jorden: Ik denk dat de GLE momenteel een van de grootste miskopen is die je bij de Mercedes-dealer kunt doen. Een hoop geld voor flink verouderde techniek. En dan het dashboard van die auto. Ze hebben hun best gedaan om te verhullen dat het allemaal veel te oud is, maar het is ze toch niet helemaal gelukt in mijn ogen.
mashell zegt
@berlinetta: hoogst verouderde tereinwagens verkopen is al 30 jaar een specialiteit van Mercedes. Eerst ging dat alleen op voor de G klasse maar die strategie hebben ze uitgebreid naar de GLE en GLS.
fiestacruizer zegt
Mercedes: Das Beste Oder Nichts.
bischero zegt
@fiestacruizer: dan maar niks
JamesBond007 zegt
Easy. Zeker op alfablog.nl uh autoblog.nl
honeyhanger zegt
3de optie, een Audi Q5.
lekkerlinksrijden zegt
@honeyhanger: nee hoor Velar
dirkiii zegt
@lekkerlinksrijden: is er vanaf €73500,-
joostie zegt
Zonder te lezen: Stelvio!
caferacer zegt
@joostie: Dan mag je gerust gaan lezen, want na het lezen nog steeds Stelvio!
audirijder zegt
GLC.. dat je in 2017 nog een auto durft te leveren met xenon en geen optie voor led in dat budget.
berlinetta zegt
@audirijder: Je doet je naam in ieder geval eer aan.
audirijder zegt
@berlinetta: Als je in de nacht over de autobahn rijdt in Duitsland dan is dit wel zo wenselijk. ILS, Matrix LED, Adaptive LED systemen zijn wat dat betreft zeer gewenst.
c-greg zegt
@audirijder: is al aangekondigd dat het binnenkort op de optie beschikbaar is net als een geüpdate Entertainment system met Android en Apple car
audirijder zegt
@c-greg: Mooi om te horen! Want het interieur en uiterlijk zit echt op een perfect niveau. Zelfde geldt overigens voor een Jaguar. De Xe heb ik voor diezelfde reden afgewezen.
jack_abarth zegt
@audirijder:
Een fatsoenlijk paar ogen werkt ook….
audirijder zegt
@jack_abarth: Weet niet of jij over ogen beschikt met nachtvisie? Naar mijn weten kan de mens niets zien zonder licht. Maar goed het schijnt dus waar te zijn, ieder mens is anders.
dieselkameel zegt
@audirijder: De Franse lampen vind ik persoonlijk het fijnste aan de ogen. Ik heb snel last van felle kleuren of lichtbundels, de Franse lichten zijn voor mij echt een uitkomst. Vooral in de regen en wanneer het echt donker is vind ik het stukken fijner dan xenon of led
jack_abarth zegt
@audirijder:
Setje halogeen voldoet gewoon.
lekbak zegt
@audirijder: als je nou één plek op de hele wereld kunt bedenken waar hele goede verlichting niet nodig is dan is het wel de snelweg. Dat is werkelijk de enige soort weg waar je helemaal niks gevaarlijkste hoeft te verwachten. Zolang je lampen de strepen op de weg laten zien is het goed genoeg…
audirijder zegt
@lekbak: Ik heb het ook niet gehad over snelwegen, maar de autobahn. Ik houd redelijk van doorrijden en met 280 paarden lukt dat ook redelijk. Voor mij is ILS ideaal om dit ook in de nacht te doen. Je ziet hoe de autobahn belijning loopt van een verre afstand. Nee een setje halogeen lampen voldoet niet en xenon ook niet ( voorheen gehad in de Audi) het gaat om altijd met grootlicht kunnen rijden.
deboes zegt
@audirijder: kps verlichting, altijd belangrijk voor den audi rijder.
audirijder zegt
@deboes: C350E, ik wissel vaak van merk ( welk model er dan net nieuw uit is speelt vaak mee). Ten tijde van het aanmaken van dit Autoblog account reed ik Audi.
viezefreddyw zegt
Hmmm. Ik vind dit lastiger dan ik van te voren had gedacht. In eerste instantie zou ik blindelings de Mercedes kiezen. Vooral vanwege het interieur vind ik erg mooi ontworpen en het materiaalgebruik is van een iets hoger niveau, evenals de afwerking ervan. Maar de Alfa Romeo is voor hetzelfde geld een stuk completer. En als ik kijk naar hoe het interieur is samengesteld op bovenstaande vergelijking, vind ik dat interieur ook wel echt heel erg mooi. Plus dat ik geen fan ben van de iPad-schermen als navigatie. Geïntegreerde schermen vind ik veel mooier.
Als het aankomt op uiterlijk vertoon vind ik het echt lastig kiezen. De Mercedes vind ik heel erg mooi. Herkenbaar Benz ook. De Alfa is typisch Alfa en ziet er ook goed uit.
Ja, ik kies de Alfa Romeo. Puur vanwege de rijkere uitrusting voor hetzelfde geld. Plus dat het een exclusievere auto zal zijn. De GLC zie ik erg veel rijden, de Stelvio zal ik wat minder tegenkomen ben ik bang.
freezzr zegt
@viezefreddyw: ik ben momenteel aan het zoeken naar een andere wagen. Rijtje is A4 avant s-line, 3-serie touring en Mercedes C220. Die laatste ziet er echt ok uit in amg trim, maar dat scherm :( wat is dat lelijk! En dan heb je het nog niet over de software die daar op draait (Garmin) de user interface ziet er echt goedkoop uit…. En ik vrees voor de rest.
eelco74 zegt
Ja dit is wel een lastige keuze. Want je hebt hier gelijk de 2 fraaiste SUV’s van dit segment te pakken. Naast de f-pace. Nu ben ik na 22 jaar alfa Romeo ook wel eens aan wat anders toe, dus mijn hart zegt de stelvio, maar mijn verstand de GLC.
Gelukkig denk ik zelf ook nog even na en ga ik voor de C estate. Net zo ruim, maar zuiniger en ook de betaalbaarste. Alleen als zon setje banden voor een suv….
lekkerlinksrijden zegt
@eelco74: vind je de Velar niet mooier dan deze 2?
eelco74 zegt
@lekkerlinksrijden: die is er nog niet en heb ik ook dus live nog niet gezien. Heb wel wat met landrover, maar vind de nieuwe disco niet zo heel geslaagd.
lekkerlinksrijden zegt
@eelco74: live heb ik m uiteraard ook nog niet gezien maar wel op foto’s en beursveslagen, en dan vind ik de Velar toch wel de mooiste.
tievdz zegt
@eelco74: en dan druk je je heel voorzichtig uit wat betreft de Disco
cloverleaf zegt
@eelco74: Als er in die 22 jaar een tijd is geweest om voor Alfa te gaan is het nu wel!! Ik zou het wel weten!
Design_Driven zegt
Ik vind het interieur van de MB echt om te kotsen zo lelijk, bovendien heb ik een zwak voor Alfa Romeo dus ik zou voor de Stelvio. Zou er alleen mijn AB approved 159 voor moeten weg doen :)
Als de prijs het toelaat, zou ik trouwens altijd voor de Velar gaan, wat een prachtig ding is dat zeg!
rob5nismo zegt
Ik ben geen fan van dit carrosserietype maar als ik echt moet kiezen alfa
nelissaab zegt
De MB. Interieur vind ikzelf meerdere malen mooier dan dat van de Stelvio. Navigatie en radio-interface doet me in de Alfa nog wat ‘ouderwets’ aan, ook in real-life.
LaLancia zegt
Van voren vind ik de Stelvio nog niet helemaal overtuigen. De achterkant van de Benz vind ik ronduit lelijk. Dus de Alfa it is.
tvr1974 zegt
Op basis van hoeveel km/mnd is die prijs? Want € 1170 x 48 (gemiddelde looptijd leasecontract) = 56.160 euro. En aangezien de kostprijs 62k is zeg ik dus, als werkgever, altijd kopen zo’n auto en dan na 4jr weer verkopen. Auto is dan nog ca 50% waarde (meestal zelfs meer, vrijwel 100% zeker met de benz.) van de aanschafwaarde. Daarbij kun je 21% btw aftrekken van de kosten en dan zelf deal sluiten met garage mbt onderhoud e.d. Ja je moet de wegenbelasting en verz. ook zelf betalen maar ook dat zijn de kosten niet. Ik wist niet dat leasemaatschappijen zo veel verdienden op een auto maar als ik het zo uitreken is dat toch snel 10-15k over 4jr.
escort77 zegt
@tvr1974: Voor de Mercedes, in Zuid-Holland: Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 492,00
In vier jaar tijd kost dat dus toch wel 8000 euro.
(maarre, leasen kost natuurlijk linksom of rechtsom altijd geld, zeg ik als bewuste prive rijder)
Jansen zegt
Zonder te lezen: natuurlijk de Alfa!
mashell zegt
De Mercedes natuurlijk. Das Beste oder nichts. Interieur is veel mooier dan dat van de Alfa. En als allerbelangrijkste, er kan wel een kentekenplaat op een fatsoenlijke manier op.
c-greg zegt
@mashell: heey daar hebben we de eerste kentekenplaat reactie! je kan er op wachten! heb je nog wat nieuws?
str8six zegt
@c-greg: heey daar hebben we de eerste op-z’n-pik-getrapte Alfa-likker. Je kan erop wachten..
c-greg zegt
@str8six: hahah touché
mashell zegt
@c-greg: nee, nog steeds geen fatsoenlijk voorkant design van Alfa of Ferrari.
Jammer dat Alfa mannetjes zo blind verliefd op hun merk zijn dat ze niet kunnen inzien dat deze design blunder potentiele klanten (zoals mij) afschrikt. Van Italiaans design heb je een bepaalde verwachting, dat heeft de reputatie van hoog niveau. Dat maakt het front van Alfa door het overdreven grote schild helaas niet waar.
c-greg zegt
@mashell: je mag vinden wat je wil. maar dat ieder artikel dat over alfa gaat over de plaats van de kentekenplaat gesproken word. dat is het zelfde als bij Audi weer over olie lekkage beginnen. we weten het nu wel je heb voor en tegenstanders.
cloverleaf zegt
@mashell: Ik vind het juist altijd wel wat hebben, zo’n kentekenplaat aan de zijkant. En het is gewoon een bewuste keus van Alfa. Want het hoeft natuurlijk niet!
mercedesw140 zegt
De GLC! Ik ben al een Mercedes fan dus de keus is al vrij makkelijk. De GLC ziet er erg mooi uit en ook het interieur is top. De Stelvio vind ik maar een lelijk hok van buiten.
Dutchdriftking zegt
Moeilijk, moeilijk, ik denk toch de Alfa.
cossiekiller zegt
Binnenkort XC60 dan, die onder een stolp zetten en binnen 20 jaar voor enkele miljoenen als laatste Volvo diesel verkopen. Of werkt het zo niet?
berlinetta zegt
@cossiekiller: Tegen die tijd wordt er misschien geen diesel meer gefabriceerd ;)
BaRa zegt
@willeme: “een echt lelijke Mercedes is niet in het gamma te vinden (in mijn ogen)”, “neo-barokke avantgardistische stijl” – het is een manier om het te beschrijven. Een andere manier is om te zeggen dat er in het Mercedes-gamma momenteel geen enkele mooie auto te vinden is (C-klasse coupé uitgezonderd), en dat Mercedes weliswaar mooie auto’s kan maken (kijk maar naar het verleden), maar dat ze momenteel denken dat Kitsch verkoopt – en dat ze daar op hebben ingezet. En neen, ik denk niet dat dit enkel “in mijn ogen” is :D
rolov zegt
@BaRa: de c coupe? Dat is juist een van de mindere.
audiq5 zegt
60k voor een Alfa?
berlinetta zegt
@audiq5: 60k is een hoop geld, dat ben ik met je eens. Maar 60k voor een full options SUV met een potente motor is toch wel voordeliger dan 60k voor een kale Duitser.
jon86 zegt
@audiq5:
Hoewel de afschrijving de eerste 20 jaar fors kan zijn bij een Alfa, zou het zich op langere termijn meer dan terug kunnen betalen:
http://classic-car-auctions.info/records/1939-alfa-romeo-8c-2900b-lungo-spider-expensive-prewar-car-ever/
Wel heb ik zo mijn twijfels over de toekomstige klassiekerstatus van de Stelvio. Misschien de Quadrifoglio.
bischero zegt
@audiq5: liever dan voor een VW of NSU
allesmetturbo zegt
Stelvio! Wat een heerlijk rijdende auto is dat zeg! Erg dynamisch en heerlijk comfortabel, zelfs op 20″. Wel direct even langs squadra natuurlijk :)
karhengst zegt
De sprinttijden geven een vertekend beeld. De 0-100 gaat natuurlijk snel, maar hoe vaak doe je dat nu volgas? De 80-150 tijd is dan toch interessanter, of de 100-200 als je veel in Duitsland bent. En daar merk je dat een dergelijk blok geen overbodige luxe is voor een beetje versnelling in dergelijke wagens. Of anders gezegd, leg dit blok in de sedan en je trekt hard van ze weg.
Verder zou ik het niet weten wat te moeten kiezen. Beide modellen bevallen me erg goed. Heb alleen nog niet in de Stelvio kunnen zitten om een oordeel te kunnen treffen.
jaso013 zegt
Erg lastig deze! Hoe gaaf ik de Alfa ook vind, kies ik toch voor de Merc. Die is toch wel erg fraai!
arias12 zegt
De GLC is gewoon een betere auto joh. Afwerking etcetera is op een hoger niveau dan de alfa dat is voor mij doorslaggevend en tevens denk ik dat de Mercedes betrouwbaarder is.
burgy73 zegt
Ik rijd de GLC. hiervoor altijd BMW gereden. Werkelijk top auto. Zeker met de 350e met 320 pk….
cloverleaf zegt
Uit deze twee zeker de Stelvio! Al vind ik de MB ook mooi. MB is sowieso lekker bezig qua design de afgelopen 10 jaar. Alleen ben ik niet zo’n fan van het chroom om bij de kentekenplaat van de MB. En ook zo’n ipad op je dashboard is lillijk. Op de plaatjes nog wel ok, maar in het echt oogt het heel goedkoop.
cloverleaf zegt
F-pace is trouwens ook erreg lekker