
Origineel en toch zakelijk verantwoord leasen: kan dat?
Diversiteit in het wagenpark. Wij Nederlanders houden er niet zo van. Althans, de stelling zou je kunnen poneren wanneer je de parkeerplaatsen en garages afgaat bij de grote kantoren in Nederland. Er is een duidelijke voorkeur voor auto’s met een lage bijtelling en natuurlijk Duitse auto’s. Heel veel Duitse auto’s. Een Opel of Volkswagen als je je best doet en een Audi, BMW of Mercedes-Benz als je anderen hun best laat doen. Op zich is daar niet zoveel mis mee, maar het is wel een beetje voorspelbaar. Maar stel, je wil absoluut géén Duitser. Het mag wel een beetje uitstraling hebben, maar het hoeft geen A4, 3 Serie of C-Klasse te zijn. Zijn er dan nog andere opties?
Jazeker! Het aanbod in de categorie Niet Duits, Wel Premium is enorm groot op dit moment. Denk aan de Jaguar XE, Infiniti Q50, Lexus IS en de Cadillac ATS. Mochten die keuzes net even te exotisch zijn, kunnen we altijd terugvallen op twee Europese alternatieven. Alfa Romeo en Volvo hebben beide een volwaardige D-segment middenklasse premium sedan in de showrooms staan. Ditmaal vergelijken we twee potente benzinevarianten met een rijke en sportieve uitrusting. In onderstaande tabel kunnen we zien hoe de kaarten zijn geschud:
Auto: | Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Veloce AWD | Volvo S60 T6 AWD Polar+ Dynamic |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 54.830 | € 51.995 |
Fiscale prijs: | € 53.750 | € 50.915 |
Leasetarief: | € 940 | € 850 |
Vermogen: | 280 pk bij 5.250 tpm | 306 pk bij 5.700 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 2.250 tpm | 400 Nm bij 2.100 tpm |
Topsnelheid: | 240 km/u | 250 km/u |
0-100 km/u: | 5,2 sec. | 5,9 sec. |
Verbruik: | 6,4 l/100km | 6,9 l/100km |
CO2 uitstoot: | 148 gram/km | 161 gram/km |
Wat ons opvalt
De prestaties! Het zijn niet eens de toppers in de range. Beide sprinten ze binnen 6 seconden naar de 100. Dat is serieus rap. Gezien de standaarduitrusting vallen de prijzen ook behoorlijk mee. Wat wel opvalt is dat de Alfa Romeo iets duurder is in de lease. Dat komt mede door de hogere nieuwprijs en bijvoorbeeld de grotere velgen die je standaard krijgt op de Alfa Romeo. Grotere velgen betekend grotere (en duurdere) banden voor de komende 4 jaar.
De Volvo is een oudgediende en is met deze motor alleen te krijgen in de Polar+ modellen, dus bijzonder rijk uitgerust zonder dat de prijs exponentieel omhoog springt. De Veloce uitvoering van de Giulia is ook een behoorlijk complete uitvoering. Over het algemeen scheelt het alleen op details, de Alfa is onder de streep ietsjes completer. Denk aan een DAB radio, lichtsensor en lane assist. De Volvo heeft dan wel weer stoelverwarming. Hoe Zweeds.
Exterieur
De voorgangers van de Alfa Romeo Giulia waren beeldschoon. Je kon veel zeggen van de 156 en 159, maar lelijk waren ze absoluut niet. De Giulia is minder extrovert. Ondanks overduidelijke Alfa-kenmerken als de grille en wielen is het design een stuk ingetogener. Je moet het even op je in laten werken. Dan valt op hoe geslaagd de proporties zijn. Omdat het een achterwielaandrijver is, is er nauwelijks front-overhang, wat zorgt voor een harmonieus silhouet. Zakelijk gezien is de Giulia ook verantwoord, tenzij je voor een blauwe met zwarte wielen gaat.
De Volvo is een stukje ouder. Toen de S60 werd geïntroduceerd, was de iPhone 3GS de modernste smartphone. Omdat Volvo’s geen modieuze auto’s zijn, blijven de ontwerpen lekker lang ‘vers’. Dat geldt ook voor de S60. De facelift van 2013 heeft de auto enorm veel goed gedaan, die koplampen waren bij het oorspronkelijke model eigenlijk de enige dissonant. De Volvo lijkt een stukje kleiner, maar dat valt wel mee. Qua lengte, wielbasis en breedte scheelt het bijna niets, enkel in de hoogte (5 cm) is er een duidelijk verschil. De S60 is het prototype ideale schoonzoon. Zakelijk helemaal verantwoord. Je zult niemand tegen het hoofd stoten. Of jaloers maken.
Interieur
Ook in het interieur hebben de Alfa ontwerpers het niet te gek gemaakt. Zo’n kenmerkend interieur als zijn voorgangers heeft de Giulia niet, maar de gebruikte materialen en de afwerking zijn behoorlijk goed voor elkaar. Tip: kies voor een aparte kleur leer, de auto kan het hebben. De navi-unit is niet zozeer slecht, maar is niet de top van de klasse.
Dat is ook bij de Volvo van toepassing, want het navigatiesysteem is wat verouderd. Het was al nooit het beste in zijn klasse, dus de kans is groot dat het bij je smartphone beter voor elkaar is. Het is verder een typisch Volvo interieur. Nét niet zo verfijnd als bij de Duitsers, maar nog altijd dik voldoende. Het digitale instrumentarium geeft de auto nog een moderne twist. Het is bijna een cliché, maar speciale vermelding voor de stoelen. Die zijn uiterst comfortabel en bieden meer dan voldoende steun.
Rijden
De Volvo heeft ook een 2.0 liter motor. Uiteraard met een turbo, maar óok met een mechanische compressor. De compressor draait mee tijdens de lage toeren, terwijl de turbo het over neemt in de hogere regionen. Wouter heeft de S60 T6 gereden, met enkel voorwielaandrijving, en dat ging eigenlijk al erg goed. Met vierwielaandrijving wordt de S60 iets zwaarlijviger, maar heb je minder tractie-issues wanneer de weersomstandigheden niet optimaal zijn. De S60 is een goed sturende auto. Voor een Volvo zelfs een beetje sportief. Voor de gemiddelde leaserijder heerlijk comfortabel.
Net als de Volvo heeft de Alfa Romeo 2.0 viercilinder met vierwielaandrijving en een automaat. Je zou kunnen denken dat de rijbeleving identiek is. Niets is minder waar. De Alfa Romeo is in de basis een achterwielaangedreven auto. De balans is veel neutraler. Ook is er een duidelijk verschil in besturing, die is waanzinnig direct in de Giulia. Ook is de automaat duidelijk moderner dan die van de Volvo. De motor van de Zweed voelt sterker aan, maar qua prestaties scheelt het weinig. Uiteraard heeft Wouter ook de Alfa aan de tand gevoeld (video).
Conclusie
Beide auto’s zijn het bewijs dat Duits geen verplicht nummertje hoeft te zijn. De Volvo biedt heel veel waar voor niet eens zo heel veel geld. Het totaalpakket klopt uitstekend, alhoewel je wel merkt dat de jaren beginnen te tellen voor de Volvo. Dat is ook de reden waarom de S60 zo compleet is voor een schappelijk bedrag.
De Alfa Romeo Giulia Veloce is ook niet perfect, maar biedt voldoende karakter en rijplezier om dat te kunnen compenseren. Als je in een Giulia een Audi A4 voorbij ziet rijden denk je echt niet “had ik die maar gekozen”, terwijl het andersom misschien wel zo is. Een verzoekje hebben we wel en dat is keuze bij de Giulia Veloce. Bij de Volvo kun je kiezen tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Bij de Alfa Romeo zit je vast aan AWD. Waar het bij de Volvo echt wat toevoegt zou de Alfa het ook zonder kunnen. Wordt ie nog wat specialer, goedkoper en zuiniger van.
Als volvist pur sang ga ik in deze voor de giulia… Gewoon de perfecte lijnen en de S60 is al wat gedateerd.
@v70t6r: helemaal mee eens. Ik rij nu tijdelijk in een V40 r-line, wat een bloedmooi en geweldig ding. Maar die Alfa… wauw
@jamesbond007: Het is “R-Design”… R-Line is van VW. Weet je zeker dat je een Volvo rijdt? ;-)
@Henk_he: helemaal correct! Hahah ja ik heb hiervoor nooit eigenlijk naar volvo omgekeken, vandaar. ;)!
@v70t6r: helemaal met je eens. Dacht eerst…dit is een lastige, maar na het lezen ga ik voor de Alfa
Uiteraard de Alfa. Bovendien is die Volvo inmiddels wel echt hoogbejaard.
En als je gewoon achterwielaandrijving wilt op de Giulia, maar wel het vermogen van de Veloce hoef je alleen maar even langs Squadra Tuning. Kunnen hem trouwens al moeiteloos naar 310pk chippen. En als dat niet mag van de leasemaatschappij moet je hem gewoon lekker zelf kopen.
@trustmeiamanengineer: De T6 is te chippen naar 350 PK / 576 NM, dus dat is geen reden om voor de Alfa te gaan.
De Alfa natuurlijk. Mooi, en sinds kort ook echt betrouwbaar.
De Volvo ziet er niet echt fris meer uit in 2017 moet ik zeggen.
@cossiekiller: dooddoener van de bovenste plank. A zijn Alfa’s al lang betrouwbaar en B moet juist deze zich nog bewijzen.
Je leeft nog steeds in een wereld met vooroordelen.
@pa045: Ik ken meer dan 1 persoon die zijn Alfa van na 2000 van ellende weggedaan heeft wegens elektronische problemen. Sinds de 159 is het stilaan verbeterd. En dat is geen cliché.
@cossiekiller: ik ken nog meer mensen die hun VAGjes weg hebben gedaan vanwege problemen bakken, motoren, elektronica en noem maar op.
Iedere Alfa, Fiat en Lancia uit mijn kring en die goed onderhouden worden, hebben nagenoeg geen problemen. Een keer een oliedruksensor, draagarm of stabistang en dan heb je t grofweg gehad.
Als ik dit vergelijk met de vermeende merken van hoge kwaliteit, vind ik dit heel erg meevallen.
Ook een 156, 147, gt en 166 waren gewoon goede auto’s. Rijden niet voor niets nog steeds rond met abnormaal hoge kilometerstanden. Zowel op benzine, lpg als diesel.
@pa045: Ik maak redelijk veel kilometers op jaarbasis. Ik heb vooral veel Volvo gereden, waarvan de 850s (o.a. een T-5R) superbetrouwbaar waren. Daarna kwamen de nieuwere generaties onder de Ford vlag, deze zijn qua betrouwbaarheid aanzienlijk minder goed. De V70 T5 AWD die ik had, heeft meerdere keren problemen gehad met de kop, onderstel en uiteindelijk een zuiger. Ik heb Audi’s gereden, die opeens de meest vreemde elektrische storingen hadden. Rij nu een 166 JTD en geen centje pijn, ik rij er met net zoveel vertrouwen in als in een 850. Na 350k nog steeds solide. Motor loopt uitstekend, climate control doet het prima, geen roest, interieur rammelt niet en het is een feest om te rijden. Een groter compliment kan ik een auto qua bouwkwaliteit eigenlijk niet geven.
@cossiekiller: laat het nu net mijn 159 zijn waarmee ik al veel electronische en mechanische problemen heb gehad. Het rare daarbij is dat alle defecten toe te schrijven waren aan Bosch, Siemens,GM,… Mijn GT daarentegen weinig tot geen problemen.
@cossiekiller: Ik heb mijn 156 uit 1999 indertijd weggedaan, omdat er 300.000 km op de teller stond, de uitlaat begon te lekken en de koppeling wat dun werd. Oh ja, er was inmiddels een kind en er kwam een leuke SW uit 2003 voorbij. Van elektrische problemen heb ik nooit last gehad, en ik kende ook niemand die dat wel had, maar die jij kent, zaten waarschijnlijk ook niet bij de 156-club en het alfaforum. Die van 2003 had trouwens zo’n schermpje midden bovenop het dashboard dat niet tegen warmte (zon) kon, dan hield de verlichting ermee op.
Doe mij maar die guitige sappige Volvo
Alfa, hoop er volgend een te kunnen selecteren in de lease, geen veloce maar een leuk aangeklede 2.0.
Alfa heeft achterwielaandrijving, en de looks van de S kunnen mij minder bekoren dan de V. Wel heel fijne machines die 60 serie, wel met R-Design stoelen en looks, anders is het mij wat te braaf.
Als Volvo-man toch voor de Giulia. Ik heb dit model S60 nooit echt kunnen waarderen.
Alfa!
Die blauwe Alfa graag, wat een gaaf ding
De Volvo is weliswaar een begerenswaardige ‘bil’, maar voor mij de Giulia. Zowel om redenen van uiterlijk als het feit. dat-ie i.t.t. de Volvo in de basis een RWD auto en de scherpere stuurderT is.
Kom op leasers…laat die a4, 3serie en de Volvo’s eens links liggen en ga voor deze beauty de Alfa!
De Alfa!! Zeker omdat je ‘m niet zelf bezit. Je leeft maar één keer.
Interieur van de Volvo is al helemaal bleh. Dus zeker voor de Alfa gaan
Sowieso de Alfa! Jammer dat ze AWD door je strot duwen, maar alsnog beter dan FWD van de Volvo.
@racerx: de Volvo in deze test is een awd, maar je kàn kiezen voor fwd
@tymo: check, overheen gelezen! De Volvo is natuurlijk in de basis wel een FWD wagen, wat zijn weerslag heeft op de balans van de auto.
@racerx: ja, want op de Nederlandse wegen (vooral in de file staan) heb je lekker veel aan je RWD… 99% van alle autorijders boeit RWD geen hol. Die willen gewoon een comfortabele en veilige auto, liefst ook een beetje zuinig, betrouwbaar en betaalbaar. Jammer, maar dat is wel een feit.
@Henk_he: en die 99% zullen deze Alfa en deze Volvo dus niet op hun shortlist hebben staan.
@henk_he: 99% misschien niet, maar ik vind het wel relevant. Vandaar mijn opmerking.
Zelfs voor mij als Volvo man een makkelijke keuze. Het interieur van de Volvo vind ik iets mooier, maar het feit dat de huidige T6 geen zescilinder meer is, is voor mij een spelbreker in deze vergelijking. Als het ging om de “oude” T6, was dat de winnaar geworden voor mij. Mét AWD.
Daar komt nu nog bij dat de Alfa heerlijk fris oogt terwijl de Volvo, ondanks zijn mooie design, toch wel wat van zijn leeftijd laat zien. Bovendien is de Alfa in de basis achterwielaangedreven, ook een fijn pluspunt in deze vergelijking vind ik.
Is de Veloce eigenlijk te krijgen met handbak? Ik heb liever geen automaat.
@ej20g: Nee, de Veloce is er alleen met automaat.
@viezefreddyw: aii, toch wel een minpuntje voor mij. De Volvo was echter ook alleen met automaat leverbaar, mijn keuze blijft dus hetzelfde.
Grappig altijd. 90% zegt de Alfa te kiezen terwijl de Volvo (niet alleen de S60) op elke straathoek te vinden is. Als ik een lange rit moet maken bedenk ik me altijd om in de gaten te houden hoeveel Giulia’s ik tegenkom. Soms 1 of misschien 2. Maar ik zie ze vaker niet dan wel.
Vorige week nog naar Basel. Kwam er eentje tegen. 1. Op de heenweg.
@viezefreddyw: in Duitsland zie je inderdaad vrijwel geen Giulia’s. Dat is om twee redenen: Duitsers kopen vooral Duits. En tja, eigenlijk is de 3 serie nog steeds een betere wagen dan de Giulia.
@viezefreddyw: Maar welke zou jij kiezen? ;)
OT: Ondanks dat de Volvo een erg fijne auto is, kies ik toch voor de Alfa. Ik vind hem mooier, de rijstijl past beter bij me en de Volvo zie je op iedere straathoek. En hoewel ik Volvo een warm hart toe draag, heb ik dat bij Alfa nog iets meer.
Overigens zou ik de Veloce laten staan en voor een gewone 2.0 met chip gaan. De zware 4WD hoef ik niet per se. Wel zou ik de styling van een Veloce graag erop hebben.
@berlinetta: Dat is vragen naar de bekende weg natuurlijk ;-).
@viezefreddyw: Ik zie de Giulia ook (veel te) weinig. Als ik er al eentje tegenkom is het een demo van de dealer hier in de buurt. Jammer!
@viezefreddyw: Zit nu in Italië en gelukkig zie je ze hier veel. In NL helaas haast een zeldzaamheid te noemen. Zelfde als de Guilietta, die rijden hier bij de fleet. Me like fleurt het straatbeeld wel wat op
@rossi46audi: Zelf net terug uit Italië. In de 3 weken dat we daar geweest zijn ben ik er 2 tegen gekomen. Vond het nogal tegen vallen. Wel veel Auto’s en BMW’s. Zelf de politie is daar over gestapt naar BMW.
@thomas20vt: Auto’s moet Audi’s zijn
@thomas20vt: ik ben er nu 4 dgn maar heb er zeker al 10 gezien daarnaast ook diverse stelvio’s al vind ik die in het echt niet zo geslaagd. Polizia zie ik hier veel in Grande punto en panda rijden carabinieri veelal in 4×4 zoals Foresters.
@rossi46audi: Snelweg politie zag ik grotendeels BMW 3-serie Tourings rijden. Ook Octavia’s. Ben meer Stelvio’s tegen gekomen dan Guillia’s.
@thomas20vt: In de Giro toch een aantal Giulia Veloces in de kleuren wit/blauw over het scherm zien gaan.
@thomas20vt: dat is jaren terug, zijn nu aan vervanging toe en worden vervangen door de Giulia.
@bischero: Dit waren allemaal nieuwe 3-series, hooguit een paar maandjes oud. Ook de nieuwste Octavia reed er rond.
@bischero: http://www.autoblog.it/post/786696/polizia-stradale-arrivano-le-nuove-bmw-320d-touring-video
@Thomas20vt: 22-3-2016 gedateerd ja, iets meer dan een paar maanden.
Inmiddels worden de nieuwe Goulietta’s ingezet en testen zowel de mannen van Stradale en het elite corps CC
@bischero: met 2 Giulia’s en zijn de contracten al opgemaakt voor de vervanging van de oudere Octavia’s en andere vreemde modellen. Dat is wat hier gefluisterd wordt althans ?
@bischero: Dicht bij het vuur dus, dan zal dat ook wel kloppen ??
@rossi46audi: klopt, zie ze in Toscane ook veel.
@viezefreddyw: euh, omdat niet alle leaserijders op AB zitten misschien, maar vooral de liefhebbers?
@viezefreddyw: wat is er mis met exclusiviteit?
@ibssr: Vertel me eens wat er zo exclusief is aan een Giulia? Dat je ze amper ziet betekent het niet dat ze exclusief zijn.
@viezefreddyw: Wat is er exclusief aan een Alfa Giulia: 1)Apart: een Alfa is onderscheidend in de massa van 3-serie, C-klasse en A4. 2)Bijzonder: een Alfa is innovatief. Welke andere zakenauto wordt standaard geleverd met een carbon fiber aandrijfas. 3)Chic: het mooiste Italiaanse leder al standaard vanaf de Super uitvoering. 4)Niet voor iedereen: als Alfa rijder geef je iets om auto’s c.q. autorijden. 5)Ongewoon: Alfa Giulia is net als de Ghibli the absolute opposite of ordinary. 6)Speciaal: rijden in een Giulia geeft je een speciaal gevoel. Er zit heel veel Italiaanse passie in. Ook iets van Ferrari en Maserati echter voor een veel grotere groep bereikbaar. 8)Meer dan 105 jaar heritage. De meest gezochte pre-war klassieker is niet toevallig een Alfa Romeo 6C. Recordprijzen tot 20 miljoen worden betaald. De fatastische jaren zestig van Giulia’s, GT’s en spiders. In 1968 was de Alfa 33 Stradale de duurste auto op US-markt met een prijs van $17.000 (actuele prijs $10.000). Alfa’s van toen boden heel veel mooie techniek voor bereikbare prijzen. Wat te denken van de 8C of de huidige 4C. Al dit Brand dna zit ook in de volledig nieuwe Giulia. Die met een mega budget van 5 miljard Alfa weer laten schitteren.
@ibssr: Grappig dat je dat zegt over BMW en Mercedes etc. Ik hoor en lees van veel mensen dat de Giulia best veel op een BMW lijkt. Carbon fiber aandrijfas is leuk inderdaad maar was het echt nodig? Het leder ziet er inderdaad altijd goed uit hij Italianen, heb je een puntje. Absolute opposite of ordinary weet ik niet, vind ik wel meevallen. De Italiaanse passie vind ik nog wel meevallen eigenlijk. Qua design is het absoluut een mooie auto, maar een reguliere uitvoering doet me niet gelijk denken aan Ferrari of Maserati. Qua heritage heb je misschien een punt maar dat heeft de concurrentie, Mercedes bijvoorbeeld, ook. Jarenlang actief in de autosport en met succes. Ontzettend veel klassieke modellen die vandaag de dag goud waard zijn. De Mercedes W124 cabriolet is op het moment de meest gewilde klassieker en met een reden natuurlijk.
Begrijp me niet verkeerd. Ik draag Alfa Romeo een zeer warm hart toe. De Giulia is ontzettend mooi en ik vind hem zeer prettig rijden. Maar ik kan niet zeggen dat hij exclusief is.
@viezefreddyw: Exclusief of niet. Alfa Romeo is een heerlijk merk. Ik ben opgegroeid met dit merk. Inmiddels hebben veel Alfa’s van de zestiger en zeventiger jaren de status van klassieker. Mijn Veloce is een echte Alfa Romeo en dus voel ik de emoties van het merk dna, dat met de nieuwe Giulia helemaal terug is. Ik zie verwijzingen naar het roemrijke verleden in mijn Giulia, zoals het driespaaks sportstuurwiel (al was het vroeger van hout) en de in twee kokers afgezonken snelheidsmeter en toerenteller. Daarnaast is te zien dat veel van Ferrari afkomstige ingenieurs/ontwerpers hebben gewerkt aan het project Giulia 952, zoals aluminium schakelflippers en startknop op het stuur. De perfecte (race)zitpositie door de laaggeplaatste Veloce sportstoelen. De Giulia is gemaakt door een dream team van begenadigde techneuten en designers. Wat is die auto goed. Een Alfa met fantastische rijkwaliteiten. Wat is hij mooi al is dat persoonlijk. Daarom zeg ik, jongelui, in jullie taal: ik zou hem doen.
Ik zou voor de Volvo kiezen. Ik vind de wagen mooier en origineler dan de Alfa. Het interieur is misschien niet moderner maar nog altijd mooier (en de Alfa is ook gedateerd als het met een 3, A4 of C vergelijkt). En de leeftijd van de Volvo hoeft niet eens een nadeel te zijn, de Volvo is uitegrijpt en zal waarschijnlijk jarenlang storingsvrij functioneren.
@mashell: Precies dat! Daarnaast is de Volvo een stuk rustiger. Wel zo fijn op een lange rit.
Zonder het artikel te hebben gelezen. Vol met het hart. Alfa!!!
Ik heb de Volvo gereden en vond dat een prima auto, maar kom op! Ik ben een Alfa-fan in hart en nieren en zou dan ook zonder blikken of blozen voor de Giulia kiezen.
Op Alfa Romeo Blog ken je het antwoord op deze vraag toch al! De Volvo uiteraard. Uhum.
@leaper035t: Volvo is natuurlijk niets mis mee. Maar als het mijn geld was, zou ik als je al niet voor de Giulia gaat, wèl wachten op het nieuwe model.
de Giulia. Mooier interieur, mooier exterieur, in de basis rwd, 75kg lichter. Daar zou ik wel 100 euro meer voor overhebben.
Als ik mij niet vergis worden Volvo Polar’s alleen gebouwd als ze op hun eind zitten en er dus spoedig en vervanger komt. Kortom: of wachten op de nieuwe generatie of de Alfa. Aangezien ik een voorliefde heb voor Volvo zou ik dus wachten. Aangezien een Alfa mijn hartje sneller laat kloppen en mijn broekje laat bollen zou ik op pure emotie al de Alfa kiezen. Voor mij is dit een haast onmogelijke opgave. Emotie, tegenover emotionele ratio.
@vonklausenburg: Maar toch, die ster he?!
@viezefreddyw: Dat is de onverwachte liefde, de schoonheid die plots op je pas komt en niet meer kunt loslaten. Je kent het verhaal wel, met je paard! ?
@vonklausenburg: Dat ken ik heel goed. Alleen het paard is niet onverwacht gekomen. Altijd een droom geweest en wanneer het kan komt er eentje.
Ik moet trouwens zeggen dat ik de W221 steeds leuker begin te vinden, zeker van na de facelift. De W222 lijkt natuurlijk best veel op zijn kleinere broertjes E- en C-klasse. De W221 heeft écht nog een eigen gezicht in vergelijking met zijn opvolger. Maar de W222 is ook schitterend.
Insignia
@snorrewietskie: jij gaf op school zeker ook altijd het antwoord op de verkeerde vraag?
@henk_he: Je hebt gelijk. Mijn antwoord was goed. Maar de vraag was verkeerd.
Het valt me nog mee dat deze volvo niet begrensd is op 210 of 240
De Veloce natuurlijk. Maar wel als diesel. En een Squadra of Savali kuur.
Ik vind de V60 en zijn voorgangers altijd wat problematisch. Hij staat me te dicht bij de V40 (vooral qua ruimte) en te ver van de S80/S90.
Nou, dat probleem heb je in elk geval niet met de Alfa. Die verkopen vaker niet dan wel een middenklasser. Laat staan dat er wat te kiezen valt.
@mout: Keuze is nu Giulia of Stelvio. Keuze genoeg voor mij. Ik heb overigens gekozen voor de Giulia Veloce. Ruimte zat voor mijn gezin met twee kids en meer dan voldoende bagageruimte met 475 liter. Ik heb meer met een sportsedan met SUV’s en stationwagons. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Bij deze kies ik voor de Alfa. Wel een rode of blauwe, liefst met een beige lederen interieur en zilveren alu velgen.
De Volvo zou ik enkel nog voor de stoelen kiezen. Niet dat hij lelijk is, maar als ik er nog 4 in zou moeten rijden, tegen het eind is het model echt wel oud, en er al lang een nieuwe versie.
Maar moest ik deze keuze maken, zou ik ook eens de Jag en Infinity testen.
Heeft de Alfa een korte overbrenging of ligt de cw waarde hoog? Met 280 pk zou de topsnelheid toch wel op 250 km/h moeten liggen.
@immergeradeaus: de theoretische topsnelheid van de Alfa Veloce is >260 km/h en de Giulia heeft een zeer lage CW waarde van 0,25. Net als de oude 1962 Giulia is deze waarde lager dan van een Porsche 911. De topsnelheid wordt begrensd op 240 km/h.
@ibssr: je was me net iets voor;-)
@immergeradeaus: dat klopt is begrensd op 240. staat de squadra-tuning site. vreemde keuze
Jasses, om en nabij de €1000 per maand. Voor vele een half maand salaris.
@janmetdelangeachternaam: en voor vele anderen niet eens zoveel geld.
@mashell: ja dat snap ik, maar zelfs als ik rond de €4/5000 per maand zou verdienen had ik misschien iets anders gekocht. Een kwart van een salaris uitgeven aan een (lease) auto is wat mij betreft redelijk gekkenwerk.
@janmetdelangeachternaam: ben het met je eens! Bedragen voor nieuwe wagens lopen imo de spuigaten uit in NL. Zo ontelbaar veel leukere alternatieven als je bereid bent om wat ouder te rijden..
@janmetdelangeachternaam: gewoon lekker alleen zakelijk rijden en zelf een leuke auto aanschaffen, dan kost het werkverkeer niks
@janmetdelangeachternaam: het leasebdrag is niet wat je per maand (netto) betaalt. Stel, je ontvangt een salaris van 4000 bruto, en je hebt een fiscale bijtelling van 1000 euro, dan wordt er loonbelasting ingehouden alsof je bruto maandsalaris 5000 euro is. Daarnaast krijg je van een werkgever vaak een leasebudget waar je binnen moet blijven (of zelf bijbetalen). Als je er voor kiest om bijvoorbeeld het OV te nemen, of je eigen auto te gebruiken, dan krijg je echt niet het leasebudget aan salaris erbij, maar gewoon km-vergoeding. Kortom: als je veel op de weg zit, dan is leasen echt vele malen goedkoper dan zelf een auto rijden. En het grootste voordeel is dat je nieuw rijdt en alles is geregeld, inclusief onderhoud, belasting, verzekering, brandstof etc. Dat moet je ook meetellen in het bedrag.
Als je een tweedehands auto koopt van 2 jaar oud voor bijv. 20.000, moet je maar eens uitrekenen wat alle kosten zijn incl afschrijving over 4 jaar tijd. Dan zul je schrikken wat je per maand in totaal feitelijk kwijt bent.
@henk_he: Ik heb ter illustratie even op de site van de ANWB gekeken wat je maandelijkse kosten incl afschrijving zijn op een S60 T6 AWD R-Design uit 2015 met een nieuwprijs van ongeveer 50K bij 20.000km per jaar. Uitslag: 945,- per maand. Dus ja, leasen is netto echt veel goedkoper en je rijdt nieuw.
Uiteraard begrijp ik ook wel dat niet iedereen kan leasen (ik helaas ook niet), maar ouder rijden is dus niet per definitie goedkoper. Als particulier nieuw kopen is overigens wel het domste wat je kunt doen (tenzij je zwemt in het geld natuurlijk), want zodra je de garage verlaat heb je al 1000,- afgeschreven.
@Henk_he: Ah top bedankt voor de toelichting
@henk_he: zou er iemand in loondienst met eur 4.000 bruto zo’n dure auto mogen rijden? Ik denk dat je dan bruto meer dan twee keer zo hoog moet zitten..
@bakboord1: Normaal niet (ook niet verstandig als werkgever), maar ik heb vreemde voorbeelden gezien. In de pakket diensten rijden commerciële mensen niet zelden met minder dan 4K€ bruto een C klasse in de lease. Sommige bedrijven hanteren nog altijd een no-limit eigen bijdrage indien iemand een leaseauto mag uitzoeken. Recipe for disaster, zeker als de wegen op initiatief van de werknemer scheiden. Meestal is 10% verstandig en nooit meer dan de laatste netto salarisbetaling ?
@bakboord1: ja, met je inschatting qua bruto salaris zit je redelijk dicht bij de waarheid ?
@Henk_he: veel mensen vergeten inderdaad voor het gemak even de afschrijving, echt onbegrijpelijk in mijn ogen. Zelfs met mijn 25% bijteller was de rekensom in 1 minuut gemaakt.
dit is voor mij een no-brainer. De Alfa. En ik heb de daad bij het woord gevoegd en rijd hem nu een kleine week. Wit met alles er-op-en-er-aan. Lekker stuurijzer! Hier stap je elke keer met plezier in! Navi is idd niet top en zo zijn er nog wel wat dingetjes, maar who cares: karakter, toch :)
@ttr6: Uiteraard de Giulia Veloce. Ook ik rij sinds deze week mijn Rosso Alfa met Veloce – tabacco leder en 19″ lichtgewicht Performance/Quadrifoglio velgen. Heb 8,8″ Connect NAV 3D aangevinkt (extra €1.200) en voldoet prima. Ziet er ook prima uit, ingebouwd in dashboard (Alfa heeft hier de primeur). Ook upgrade climate pack en assistance Plus pack.
@ibssr: mooie kar. Ik zal zelf gaan voor een witte of zwarte met rood leder. ?
@ttr6: Ook voor mij een no-brainer… Alfa dus☺️ De mijne komt over 2 weken bij de dealer, in Grigio Lipari met rood Veloce leder, ook de 19″Q wielen, panoramadak en 8,8″ navi. Ben erg benieuwd!
Ik vind het een lastige keus. Rijdt zelf een V60, vond het destijds een erg mooie auto. En eerlijk gezegd vind ik dat ondanks dat je hem 1000x op een dag ziet rijden nog steeds wel, zeker als hij op de parkeerplaats tussen alle andere lease-aanbiedingen uit de afgelopen jaren staat. Maar zoals gezegd; het is duidelijk te zien dat de auto een generatie achterloopt. Daar scoort de Alfa punten. De Alfa vind ik een erg mooie auto maar toch heb ik (sterk afhankelijk van kleur en uitvoering) het gevoel dat het design net niet helemaal klopt. Om deze keus te maken zou ik de Alfa toch echt eerst moeten rijden!
@yupyup: Ik snap je reactie. Ook ik moest even het design op laten inwerken. Echter ik vind hem steeds mooier worden. Vanaf deze staat er een Veloce bij mij op de oprit. De proefrit was zeer overtuigend. Dus je bent gewaarschuuwd. Hahaha.
Los van elkaar zou ik altijd de Gullia kiezen (zelf v60 rijder) maar nu ik ze naast elkaar zie vind ik de Gullia toch niet heel mooi. Kennelijk geef ik toch de voorkeur aan wat minimalistische lijnen en vormen. Mijn voorkeur gaat daarom toch uit naar de S60.
Dit is een te makkelijke vraag op alfablog. Een tien jaar oud model versus een nog altijd betrekkelijk nieuw model.
Hoe zou de stelvio versus xc60 zijn?
Imho is het front van de stelvio een lelijk ding en daarom verwacht ik die vergelijking een veel spannendere uitslag.
Giulia!
Dit is kiezen tussen een temperamentvolle Italiaanse schone, of een kalme innemende Zweedse… Met wie denk je dat je relatie langer stand houdt…?
Jongens het mag in de krant, vandaag 2 Giulia’s tegengekomen! OT: ik kies voor de Alfa, veel elegantere auto, rwd en interieur vind ik ook mooier. Heb de S60 sedan nooit echt mooi gevonden met dat rare korte kontje.