Het idee bestaat al jaren, en sommige auto’s zijn al met achteruitrijcamera’s uitgevoerd, maar in de racerij bestond het (bij mijn weten) nog niet. Audi’s Le Mans-racer (die doorgaans inderdaad meer achter zich dan voor zich heeft) krijgt een schermpje in de cockpit met beelden van wat er zich achter de auto afspeelt.
In de racerij is het zicht voor de coureur vaak minimaal: hij zit retestrak ingesnoerd, en zeker in de LMP1 heb je heel veel body om je heen, en zijn spiegels vaak ook erg klein (want: enorme windvangers), dus het blikveld is verre van ideaal. In dat opzicht is een camera een uitkomst, hoewel ik niet weet hoe groot je dode hoek ermee is.
Het systeem heeft al gedebuteerd, tijdens de 6 uur van Spa. De buitenspiegels blijven natuurlijk, want a) dit is reglementair verplicht en b) een camera kan kapot gaan, en dan heb je ineens nul zicht naar achteren. Toch lijkt het me een zeer nuttige innovatie.
Voor de technologie heeft Audi even bij Samsung geshopt, want het scherm is van het type AMOLED, dat wil zeggen: lekker maximaal verzadigde kleuren, wat misschien wel helpt als je 350 km/u rijdt.. Ook tijdens de 24 uur van Le Mans zal Audi deze configuratie gebruiken.
bsxc2 zegt
Ik denk dat dit persoonlijk alleen maar afleiding geeft.
HDM zegt
@bsxc2: vraag me idd af hoe ze dit doen met racen in de nacht. Hoe wordt het beeld dan? En hoe sterk licht het beeld ’s nachts op?
sir_smokalot zegt
Ik denk dat ze een set verstralers naar achteren gericht boven de camera monteren. Dan zit het wel schnor met de belichting.
sjaakk zegt
@sir_smokalot: Ja en iedereen achter je verblinden, tja dat is ook een manier om te winnen. ;)
Hupke zegt
@sjaakk:
Werken met infrarood, dat ziet een mens toch niet. De digitale camera’s darentegen zullen er wel rare beelden door weergeven.
sjaakk zegt
@Hupke: Night Vision? Want dat zal weer niet werken door de koplampen van achterliggende auto’s, die verblinden de camera weer. :)
Hupke zegt
@sjaakk:
Niet perse, camera die overdag gewoon licht gebruikt en ’s nachts infrarood licht (en geen last heeft van de felle koplampen).
Maar zoals je zij is dat eigenlijk al niet nodig. In je spiegel kijk je alleen om te weten wat waar is niet om het landschap te bewonderen ofzo. Gewoon weten dat er achterliggers zijn via de lampen die ze aanhebben is al genoeg.
vale46 zegt
@Hupke: Gewoon een camera hebben die zijn eigen helderheid instelt, zoals een gewone fotocamera. al zie je op je schermpje maar 2 witte puntjes, dan weet te toch waar de auto zich bevind.
Meer dan dat hoef je echt niet te weten ‘snachts.
easygoingmartin zegt
@HDM: niet, en hoeft niet.. Als er iemand achter je rijd zie je de lampeb wel omdat die fel genoeg zijn voor (de meeste) censoren
griffendahl zegt
Lijkt me persoonlijk dat je er meer aan zou hebben om de zijspiegels te vervangen voor een soortgelijke constructie… Aerodynamisch gezien ;)
sjaakk zegt
@griffendahl: ja oke, maar dat mag regelmentair weer niet. Als de camera kapot zou gaan heb je geen zicht naar achteren, maar als de spiegels er vallen / word gereden heb je er als nog niets aan, wel zeer onwaarschijnlijk.
terazino zegt
Camera’s die naar voren kijken waren vorig jaar voor McNish wel handig geweest.
E34M5Touring zegt
Had de Zonda R niet ook een digitale achteruitkijkspiegel?
vale46 zegt
@E34M5Touring: Ik dacht van niet.
ik heb er toch nog geen gezien op de achterkant.
aallex zegt
De FXX heeft ook zo’n systeem. En daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen..
lambo4all zegt
Dit hebben ze bij de lamborghini murcielago r-gt en r-sv al jaren! Maarja, een lamborghini geeft natuurlijk ook geen achterruit dat dat was pure noodzaak=p
The360box zegt
@lambo4all & @aallex: Klopt, en zulke cameraatjes zijn ook doorgevoerd bij ik dacht de Gallardo Nera en misschien nog wel andere.
kaasboer zegt
Zo he, is dit nou dat priemiejum voorsprong door techniek?
fisto zegt
Al die twijfels in de posts, daar hebben ze heus wel aan gedacht hoor, tis Audi..
gerard1710 zegt
Hoe keken ze tevoren dan naar achteren, dat middenstuk tussen de achterspoiler en de cabine zit toch in de weg?
bungabungastig zegt
@gerard1710: niet, want waar zit de achterruit?
gerard1710 zegt
@bungabungastig: Hoe deden ze het dan?
lambo4all zegt
@gerard1710: niet, was ook niet echt nodig het waren de snelste wagens op de baan. En als er dan een peugeot achter ze zat waren de zeispiegels en het commentaar van de pitboxs voldoende info.
gerard1710 zegt
@lambo4all: Waarom is dat nu dan wel nodig?
robbie zegt
Dit soort systemen worden al jaren gebruikt.
Niks nieuws.
En buitenspiegels zijn sowieso verplicht, dus je schiet er weinig mee op.
The360box zegt
Ik dacht en weet bijna zeker dat de Corvette C6R van die schermen hadden met daarop wat er achter hun reed alleen is dit misschien in latere modellen geschrapt.
jweelden zegt
de FXX had het ook. werkte goed op forza.
bonkers zegt
Mooi systeem, maar die camera had wel een stuk naar achteren gekund voor beter zicht
kickass zegt
Waarom kijk je bij 350 km/h in je binnenspiegel? :)
sir_smokalot zegt
Omdat er zomaar een Veyron voorbij kan komen blazen :)
michelyman zegt
@sir_smokalot: haha
lincoln zegt
ze zouden Le Mans ook gewoon om de beurt kunnen rijden ..
dan heb je die hoogbegaafde ultra elektra meuk helemaal niet nodig ..
gerard1710 zegt
@lincoln: In principe wel ja, het gaat toch alleen om gereden ronden, bovendien zullen er dan aanzienlijk meer finishen..
kaasboerin zegt
@lincoln: Kijkcijferts poep, kijkcijferts.
Alpinaa zegt
De Ferrari FXX heeft ook een camera als achteruitkijkspiegel meen ik.
oxymoron zegt
Bestaat ook al voor fietsen, dus waarom niet op Le Mans:
http://racefietsblog.nl/cerevellum-fietscomputer-met-achteruitrijcamera/
driftje zegt
@smoke: Is het niet logischer dat hoe meer auto’s je achter je hebt, des te minder je in je binnenspiegel hoeft te kijken tijdens een race? ;)
dannyvaessens zegt
Heb het al een keer gezien bij de Total 24H van Spa-Francorchamps. Weet het niet zeker maar dacht toen in een Maserati.
vali1992nl zegt
Volgens mij hebben ze dit ook al jaren in het JGTC. Wel eens gezien in onboard beelden en op GT5 hahaha!