Beide Audi R10-modellen zijn zaterdagmiddag om 17:00 uur gestart vanaf de eerste rij, de TDI van Audi was van tevoren al favoriet. En ja hoor, de R10 diesel heeft de 24-uursrace van Le Mans in 2006 ook gewonnen! Zojuist werd bekend dat auto nr 8 de meeste rondes heeft gereden!
De volledige uitslag staat hier. Audi is de laatste jaren oppermachtig bij Le Mans, de Audi R8 zegevierde in 2000, 2001, 2002, 2004, 2005, en nu dus ook in 2006!
Spyker wist een zeer goede race te rijden, maar niet uit te rijden… Auto nr 86 reed lange tijd op de tweede plek, goed voor een podiumpositie, maar moest na 14 uur en 45 minuten afhaken. Auto nr 85 was al vrij snel uit de race, sinds de start hadden ze problemen met de temperaturen van het water en de olie.
Jan Lammers (Racing for Holland) moest ook vroegtijdig stoppen. De Nederlander lag halverwege de wedstrijd nog op de derde plek maar Alex Yoong wist de wagen van de baan te krijgen.
Ejay zegt
Het was een mooie race, jammer dat Spyker en AM hem niet uitreden. Helaas is het afstandsrecord niet gebroken.
dekster zegt
spijtig dat ze niet eerste EN tweede zijn geworden maar enfin… goed gdn audi
w0o0dy zegt
ik heb niet anders verwacht, dat het geen 1,2 is geworden dat valt me mee. Heeft Pescarolo goed gedaan.
Panoz en Porsche gevolgd door de F430 GT in de GT2-klasse is ook niet erg verrassend en de Corvette die de GT1 wint dat was ook te verwachten. Toch was het weer een interessante race.
Jammer dat ze Yoong s nachts hebben laten rijden, dat hadden ze anders kunnen/moeten plannen. Maar ja da’s achteraf.
m5 zegt
mooi gedaan door audi le mans winne met een diesel
Marco zegt
Niet erg verrassend dat Panoz heeft gewonnen???? In een klasse die sinds jaar en dag overheerst wordt door Porsche, echt gewoon een super prestatie dat Panoz heeft gewonnen, team wat in het verleden heeft geprobeerd met TVR de LMGT2 klasse te winnen, dus ook nog redelijk op prive basis.
luwek zegt
zo suf is diesel dus niet he;)…
Shrike zegt
Hela, één van de rijders van pescarolo is sebastién loeb. Rijdt die naast rally ook al de 24 uur? Goede rijder blijkbaar.
Marco zegt
Dit was de tweede Le Mans voor Loeb, vorig jaar is ie uitgevallen, door in crash in de Playstation chicane (eerste chicane, rechte stuk)…en idd hij kan een goed stukie sturen :-)
Oh ja, het is trouwens de eerste overwinning voor Panoz, sinds ze 10 jaar geleden zijn begonnen met de 24 uur……dus nog steeds een grote verrassing.
tw zegt
Dat ze nu maar die V12 diesel eens in een serieversie inbouwen
Cruisen tegen 250 km/h zonder veel motorgeluid :d, waarom niet in de nieuwe R9 die er aankomt? :p
Nu, dit bewijst nog maar ééns dat audi goed bezig is, doe zo verder zou ik zeggen
Mpower zegt
diesel = hot
silasse zegt
Audi is heer en meester.
kristof zegt
Ejah dat afstandsrecord is nog van 1988 (5,332.79km) toen er dus nog een grote recht stuk was met topsnelheden rond de 400 km/h. Aangezien Lemans rondetijden van rond de 3.30 als regel heeft denk ik niet dat dit snel gebroken gaat worden. Met 5187 km afstand is dit wel de snelste Lemans sinds 1990
Stylez zegt
Jammer dat Corvette alweer gewonnen heeft in de GT1 klasse, een gemiste kans van Aston Martin.
Stijn zegt
ik gun audi het ’t meest
audi is (net als lexus) niet zo overdreven, maar juist bescheiden.
je kunt aan mensen zien of het bmw-mercedes rijders OF audi rijders zijn.
M5 E39 Owner zegt
Petje af voor Audi echt geweldig, Jammer dat Lammers uitviel
Turbopaultje zegt
Loeb op 4 ronden 2e in de Pescarolo. Respect. Dan heeft Audi in de pits gewonnen (5 maal minder stoppen), zoals hun strategie was, en niet werkelijk op de baan…..
Ben het daarom met Pescarolo eens. Alleen met gelijke wapens een eerlijke strijd. Diesels horen niet in een hardcore raceauto en zeker niet in de zwaarste klasse op Le Mans. Blijkbaar laat het reglement dat toe en kan met heel veel geld een TDI opgegept worden tot winner, die credit komt Audi toe.
Maar ik hoop niet dat dit het toekomstbeeld op circuits gaat worden.
Franqie zegt
Ja idd, ook jammer van de Spykers, de ene die het wel deed draaide best lekker mee in zn klasse…
Peter zegt
Als voor de Diesel dezelfde regels hadden gegolden als voor de benzine auto’s, had Audi geen schijn van kans gehad. Le Mans wil zo’n grote fabrikant niet kwijt raken. Daarom hebben ze een voor Audi wel erg gunstig reglement gemaakt.
Een raceauto moet m.i. een mooi geluid maken en dat lukt niet met een Diesel.
Marco zegt
Denk dat het voor de Endurance races wel eens een toekomstbeeld kan worden, paar jaar geleden heeft BMW met een 320 diesel, de 24 uur van de Nurburgring gewonnen, en het regelement van de AOC laat diesels toe, en volgend jaar komt ook Peugeot met een diesel prototype naar Le Mans toe….
kristof zegt
Turbopaultje ik denk dat dit wel voorlopig het toekomstsbeeld is op Lemans. In 2007 doen er ook peugeots HDI dus diesels mee. Volgens het reglement zijn diesels volgens mij in het voordeel. Daarbij was die audi wel sneller zowel de pole als de snelste ronde in de koers. die 4 ronden of 15 minuten verschil komen heus niet enkel van die 5 pitstops meer (ook extra vers rubber voor pescarolo).
Ejay zegt
@ Kristof, klopt, maar is toch jammer.
da-motorsport zegt
hoeveel pk heeft zo’n diesel nou
Heyhuub zegt
550pk ongeveer en 1200nm aan koppel
Wouter zegt
650pk, 1100nm ;)
w0o0dy zegt
de auto heeft 650pk en een koppel van rond de 1100 Nm.
Dat het regelement diesels (Audi) bewust zou bevoordelen dat is een beetje flauw argument. Ten eerste is dit de eerste diesel racer op dit niveau en daarom is het moeilijk regels vast te stellen die de auto ongeveer even snel maakt als de rest van het veld. Maar gezien de qualificatietijden waren de Audi’s het snelst maar niet heel erg veel sneller. Ten tweede heeft de benzine-motor er al meer dan 100 jaar race ervaring en ontwikkeling op zitten en diesel treed net pas serieus toe. Dan is een vergelijking altijd moeilijk. Zonder turbo’s had deze auto niet kunnen winnen maar met een octaangetal van 92 hadden de benzine motoren veel minder pk’s gehad…..
De hele auto moet aan dezelfde regels voldoen, alleen de diesels mogen turbo’s gebruiken en de benzine auto’s niet (bij 5 liter inhoud, als men een kleinere motor wil gebruiken dan zijn turbo’s wel toegestaan zoals bij de Porsches, maar die hebben een veel kleinere cilinderinhoud)
Zo zie je dat het 100% vergelijkbaar maken niet eenvoudig is.
SupA zegt
@kristof de recordafstand stamt uit ’71 met 5335 kilometers.
Goed voor audi, maar lammers had de nummer 7 audi in de knip voordat die yoong de auto van de baan af reed (zogenaamd bleeft het gaspedaal hangen).
Maar het laat wel zien wat het team van lammers kan bereiken met een vijf jaar oude dome, ik vind het toch een topprestatie.
Turbopaultje zegt
5 pitsstops zijn ca. 15 min. Rondetijden waren min of meer gelijk tussen Pecarolo en Audi. de NL Dome iets langzamer , maar nog wel voor de 2e Audi,
totdat ie kapot ging.
Kortom Audi heeft niet echt op de baan gewonnen en het reglement was nog niet zo slecht. Maar diesels horen gewoon niet in de LMP1 en ook niet in de andere klassen. Diesel = no revs, no sound !
Turbopaultje zegt
@kristof: is dat record niet met een Porsche 917 gereden ? De meest geniale endurance racer ever…
En de 956 staat bij mij op de 2e plek. M.a.w. het wordt weer hoog tijd dat Porsche zich weer serieus gaat bemoeien met Le Mans
Wouter zegt
@ turbopaultje
De tijden van de audi r10 waren stukken sneller dan de pescarolo, in het begin zelfs 5sec per rondje. Dus alleen aan die pitstops licht het zeker niet!!!!
Van Dullemen zegt
Wie meent nou serieus dat herrie belangrijk is voor een racer? Als men stille F1’s had gemaakt dan hadden wij nog een GP op Zandvoort.
Turbopaultje zegt
@ wouter: check deze site : http://www.lemans.org/24heuresdumans/live/chronos/ressources/pdf/course/24heures.pdf Pescarolos waren vrijwel steeds in staat om bijna dezelfde rondetijden te rijden. Zo´n 3 tot 5 sec verschil is niets in de 24. Een keer technische problemen en weg is je voorsprong.
In de F1, 5 seconden zijn lichtjaren !
@ van Dullemen : stille racers ? ben je slechthorend geworden door de F1 ? Man wat kraam jij een onzin uit, zonder herrie is er toch geen pest aan op de TV ?
BTW: in oktober komt de GP2 naar Zandvoort. Echte herrie en veel spektakel !!!
w0o0dy zegt
4 seconden x 350 rondjes is behoorlijk veel hoor (meer dan 6,5 ronde voorsprong als je dat constant zou kunnen!)
Dat je door technische problemen de race uit handen moet geven dat is logisch, als dat niet zo zou zijn en je ondanks grote technische problemen nog steeds zou winnen dan zou aan de hele race niets aan zijn toch? Iedereen heeft problemen tijdens zo’n 24 uurs race. Alleen als de problemen meevallen en je de auto snel weer de baan op krijgt kun je winnen. Het is dus meer een kwestie van betrouwbaarheid dan van snelheid. De Audi’s hadden deze race ook kunnen winnen door 2 seconden per ronde minder snel te rijden…… dan hadden ze misschien nog wel een grotere voorsprong kunnen halen door een keer minder stoppen of door minder mankementen……
Het blijft een apart spelletje dat lange afstandracen….
sinasappel zegt
Vlgs mij was het derde Le Mans van Loeb, heeft hij niet in 98 of 99 al eens in Porsche geprobeert?? Iemand meer info?
w0o0dy zegt
@marco (over de Panoz) Ja, ik vindt het een hele knappe prestatie, maar ze hoorden na hun overwinning op Sebring dit jaar wel tot de favorieten in de klasse voor Le Mans. Daarom vond ik het niet verrassend dat ze het ook op LeMans weer goed voor elkaar hadden…… Ze hebben dit seizoen een topauto neergezet.
Van Dullemen zegt
@Turbopaultje
Inderdaad, u illustreert mijn pointe: u kijkt op TV omdat er geen GP op Zandvoort meer is.
U bent waarschijnlijk te jong om te kunnen herinneren dat de boomknuffelaars het allemaal te lawaaiig vonden. Daarom geen GP meer in NL.
Daarom is overigens ook een spannend circuit veranderd in een kinderkartbaan.
Ik vind uw stijl van schrijven overigens beneden ieder peil en u houding bijzonder onaangenaam. -edit-
Dink zegt
Volgend jaar de Peu?
Turbopaultje zegt
@ VD: toch doof geworden dus en snel op zijn p…. getrapt.
Was in 1985 live bij de laatste GP in Zandvoort op de duinen. Subliem, ene Ayrton Senna reed ook mee….. het is niet meer zoals toen ok, maar een kinderkartbaan is het nu zeker niet. Wel eens een rondje gereden daaro ? Scheivlak en Audi S zijn zeer de moeite waard.
http://www.circuit-zandvoort.nl/
Korrektie : In oktober komt de A1 GP en niet de GP2 naar Zandvoort
Wouter zegt
@turbopaultje,
Hoe kun je die race live meegezien hebben als je 16 bent? Zat je toen nog in de boerenkool die je pa meenam naar de race?
dekster zegt
er zou een apparte klaase moeten komen tussen diesels en non-diesels (benzine dus eh)
Turbopaultje zegt
@wouter: ben steady online, dus ff korte reaktie: ben geen 16 meer ….. maar dat kun jij wellicht zonder image niet onderscheiden ???
Die race op Zvoort was overigens een spannend gevecht tussen Lauda en Prost. Van Senna wist ik toen nog bijna niets, behalve dat hij in een Toleman het jaar ervoor iedereen op Prost na om de oren had gereden in Monaco in de regen.
MAkS zegt
Ik heb “vorsprung durch technik” altijd al een heerlijke uitspraak gevonden…..
Remco zegt
Mee eens MAkS….een heerlijke uitspraak ja.
Renate zegt
TDI power.
Echt heerlijk :)
Nick zelfini zegt
haha zeker AUDI dat is teminste een echte auto… mooi gedaan
er kan er maar 1 de nr 1 zijn en dat is gewoon audi!!!
Omheteven zegt
Dat Audi wint was wel te verwachten.
Vind het zowiezo niet zo’n hele prestatie gezien het feit dat Audi de enige echte grote fabriek is in de top klasse van Le mans.
Zolang er geen andere grote automerken meedoen om de winst in Le Mans vind ik het geen grote prestatie, zoals het vroeger wel was. Als ze echt zo goed zijn moeten ze maar een F1 team opzetten dan kunnen ze zich meten met andere grote auto merken.
Maar dat durven ze denk ik niet aan, jammer.
Wouter zegt
Met de R10 TDI veegde Audi alle vooroordelen over diesel-motoren van de baan. De Audi’s zoefden zowat geruisloos over de omloop, zonder zwarte roetwolken te produceren. Milieuvriendelijk, maar vooral snel. Challenger Pescarolo moest het materieel voortdurend pijnigen om aan te klampen, terwijl de Audi’s telkens een handvol seconden achter de hand hielden. Audi-ster Tom Kristensen realiseerde de snelste rondetijd in 3:31.211, of ruim 4 seconden sneller dan de snelste Pesca.
Wouter zegt
Emanuele Pirro: “Ik denk dat we dit weekend het begin van een nieuw tijdperk hebben gezien in motorsport. En dit bracht de bevestiging dat Audi de leider is in om het even welke technologie in de auto-industrie.”
Wolfgang Ullrich, Audi Motorsport: “Dit was al de zesde zege van Audi in Le Mans, maar het was veruit de moeilijkste en de belangrijkste triomf. Er zaten maar 200 dagen, de meest intensieve in de geschiedenis van Audi Sport, tussen de roll-out van de R10 en de start van de race in Le Mans. We begonnen van een blanco papier en we hebben iets geprobeerd dat niemand ons in deze orde van grootte ooit heeft voorgedaan.”
w0o0dy zegt
foto’s van Le Mans (en de bij behorende dames natuurlijk ;-) )
http://www.auto-motor-und-sport.de/le_mans_2006.116098.htm
JeffreyG zegt
kijk eens aan :D
die had ik nog niet gevonden :cool:
Frank zegt
Is iemand daar wezen kijken?
Ik wel, van woensdag tot maandag om presies te zijn.
HET WAS 1 GROTE POPPENKAST VAN AUDI!!
Ze hebben de ACO compleet om de tuin geleid! In de eerste qualificaties en testen schijnheilig ergens rond de 3:35 rijden. Dan in het laatste deel van de laatste qualificatie ineens 3 rondjes van 3:30 neerzetten! Iedereen viel met zn bek open en pescarolo was zichtbaar laaiend van woede!
In de race begon Audi doodleuk maar met rondjes van 3:32 tot ze er snel achterkwamen dat de concurentie in de race maar rondjes van 3:36 haalde. Toen hebben ze snel het tempo laten zakken en de hele race rustig aangedaan. Anders zou het wel erg gaan opvallen dat ze de boel geflest hadden…….
plus dat ze soms wel 3 rondjes verder door konden rijden met 1 tank terwijl ze voor de race hoopten 1 rondje extra te kunnen doen.
Audi wist dondersgoed wat ze konden en hebben bij de ACO lopen mieren dat ze grotere restrictors moesten hebben om de concurentie bij te kunnen houden. Dit omdat ze met partikel filters reden en dat zou anders te veel vermogen kosten. Plus dat ze natuurlijk zo’n beetje half LeMans hadden gesponserd dus dan ga je als organisatie natuurlijk niet dwars liggen……
Wat zien we er van terug volgens jaar? Een veld met diesels omdat je alleen met een diesel nog kan winnen…… Schiet lekker op. Wat heeft een diesel voor extra waarde als je 1 liter meer inhoud nodig hebt incl 2 turbo’s met een overdruk van 1,9bar om een benzine motor voor te blijven? Donder toch op met die oliestokers!
Gelukkig waren alle andere klassen wel super spannend. Ze hebben nog bijna nooit zo dicht bij elkaar gezeten gedurende de race. Jammer van de nederlanders….. Maar de trend is gezet!
w0o0dy zegt
Afscheid van de R8 racer
Via autovisie kwam ik achter een paar opmerkelijke cijfers over de Audi R8 racer (de voorganger van deze Audi R10)
Quote van Autovisie: “’t Is een opmerkelijk apparaat, de R8. Audi heeft in 79 races nog nooit zijn motor hoeven vervangen. Hij gaat de geschiedenisboeken in als misschien wel de meest betrouwbare racewagen ooit. En een hele succesvolle bovendien: van alle 79 keren dat de R8 aan de start verscheen, wist hij 62 races op zijn naam te schrijven. Op 1 juli komt hij voor het laatst uit voor het Audi Sport team tijdens de American Le Mans Series in Lime Rock Park. De Italiaan Dindo Capello en de Schot Allan McNish zullen het stuur ter hand nemen.”
Inderdaad een bijzondere racewagen, maar misschien wordt het lange afstand racen er wel leuker op zonder deze Superheld……
autoblogger zegt
Inderdaad erg indrukwekkend! Alhoewel de R10 het zou moeten kunnen evenaren…
Het volledige persbericht waar AV het waarschijnlijk van heeft:
Saturday, 1 July 2006, is an extremely special day for Audi Sport: The Audi R8 competes in its final race at Lime Rock Park near Lakeville (US state of Connecticut). With 62 wins from 79 races to date – including five victories in the 24 Hours of Le Mans – the R8 is the most successful Le Mans Prototype of all time. At Lime Rock, Team Audi Sport North America starts a final time with the “good old” R8, before the new Audi R10 TDI – the first diesel powered sportscar to win the 24 Hours of Le Mans – also breaks cover in the American Le Mans Series.
Audi Sport has created a unique design for the R8 for its farewell race in the USA: The names of all 18 drivers who won a race with the R8 will be visible, and the names of the 23 race tracks worldwide on which a R8 won – from the winning début at Sebring in March 2000 to the 62nd victory in Houston a few weeks ago.
Dindo Capello (Italy) and Allan McNish (Scotland), the 2006 American Le Mans Series championship leaders in the LM P1 category, will be at the controls of the R8 during its final race. Capello has scored 18 wins to date with the R8. Only Frank Biela with 21 victories has been more successful.
The circuit, located about 180 kilometres north of New York, is new for Capello and McNish but the Audi R8 is unbeaten at Lime Rock: Team ADT Champion Racing won in 2004 and ‘05 in Connecticut. Last year, Dave Maraj’s team took pole-position and celebrated a one-two in the race. The circuit close to Lakeville is only 2.478 kilometres long. Marco Werner, who claimed pole-position last year with a time of 46.753 seconds, holds the lap-record. The race starts on Saturday, 1 July at 3:00 p.m. local time (9:00 p.m. in Germany).
Quotes before the race at Lime Rock:
Dr Wolfgang Ullrich (Head of Audi Motorsport): “An important era for Audi Sport reaches an end with the final race for the Audi R8. The R8 is the most successful Le Mans Prototype ever and will quite possibly remain so. It would obviously be fantastic if the R8 could finish its career with a race win. Lime Rock is, however, a very special race track on which our ‘old lady’ certainly won’t have everything her own way owing to the handicaps applied by the regulations.”
Dindo Capello (Audi R8 #2): “Lime Rock is a new circuit for both Allan and I. Unfortunately there are only two free practice sessions beforehand. The track isn’t very long, but that doesn’t mean that it’s easy to learn, and that tenths-of-seconds won’t be important. The circuit is actually a little bumpier than the last track we visited at Mid-Ohio, which should play to the strengths of our R8. After the bad luck that Allan and I had at Le Mans, we definitely want to get a good result at Lime Rock.”
Allan McNish (Audi R8 #2): “I’ve heard that the circuit is relatively easy. The fact is that there is hardly any time before qualifying to set-up the car, which could play into our hands since we know the R8, which is entering its final race, extremely well and won’t need long to find a good set-up. The track is short and the lap time under 50 seconds, so we can expect a race with quite a few full-course yellows.”
Dave Maraj (Team Director, Team Audi Sport North America): “Our team have achieved their greatest successes so far with the Audi R8 – including the victory at the 24 Hours of Le Mans last year which made a dream come true for me personally. The R8 is still an incredible car and actually too young for the museum. Everyone in our team will give everything to make sure this car will get the result it deserves in its final race.”
V6 TDI rijder zegt
Wat lopen mensen nou te zeuren over oneerlijke strijd….
Moeten de andere maar zuinigere motoren ontwikkelen. Alles is mogelijk.
Auto van mijn zus (golf 1.6FSI) rijdt bijna 1 op 18, dus is het mogelijk.
Ik zie het nut niet in van autosport als ze steeds hogere pk motoren ontwikkelen die meer benzine verbruiken.
Wij moeten iets hebben aan die ontwikkelingen.
Dus ik dank aan Audi dat zij tenminste aan ons denken.
dekster zegt
ik ben van mening dat het goed is geweest voor één jaar maar volgende jaar terug op benzine
Koos zegt
Ik ben met stomheid geslagen als ik de domme beredeneringen hier zie, geef nou gewoon eens toe hoe knap het is met een dergelijke auto te winnen.
Als het jullie merk was geweest, was er geen vuiltje aan de lucht zeker?
Vijf jaar terug zal iedereen zich te barsten hebben gelachen als iemand met wat voor diesel dan ook zal hebben aangekondigt de strijd aan te gaan.
Ik ben zelf in le mans geweest vanaf dinsdag t/m zondag en vind het een super prestatie. Het geluid dat deze wagens produceren deed iedereen verbazen zo weinig en dat is ook wel knap te noemen, ik vond het een mooi geluid, zoiets als een vliegtuig in de landing. Wie beweerd dat dit geluid innerent aan een diesel is zeker nooit bij de trekkertrek geweest.
De Audi R8 was trouwens ook zeer stil vergeleken met de rest dus verklaar je nader. Men moet nu niet denken dat ik een hekel aan herrie heb want de corvettes de saleen maar ook de jud van lammers, ik vind het allemaal geweldig.
Dan was er nog iemand die zei, waarom komen ze niet in de F1 uit? Iedereen weet dat scoren in de F1 een lange weg te gaan is hoewel ik er als audigek nog vertrouwen in zou hebben dat ze met een paar jaar zouden scoren maar dan krijg je ook weer van die nertsen als hier die het niet kunnen hebben en moeten de regeltjes weer veranderd. Audi is destijds gestopt in de DTM doordat men de voorsprong door techniek niet kon hebben bij de concurentie, daardoor kreeg je allemaal zulke stomme regeltjes dat ze gezegt hebben, de mazzel.
Ze zouden eens wat meer vrij moeten geven in de techniek want dan ga je echt zien wie de baas is want de F1 is onderhand zoiets als de A1, er zit totaal geen spanning meer in. Ook zoiets als strafgewicht moet worden afgeschaft, als de één door techniek onderdelen lichter kan maken is dat vooruitgang in de techniek, zo zie ik dat. Zo, ik heb gezegt en de groeten en, een VETTE pluim voor het Audi Team
Turbopaultje zegt
@ Frank: zit wat in jouw analyse. Audi heeft, zo lijkt het, de boel geflest en dat weet iedere deelnemer in de 24, daarom was Pescarolo ook zo link. De FIA heeft het reglement op zich redelijk gedefinieerd, totdat bleek dat de Audi nog sneller kon.
Verder geldt op circuit leise ist Scheisse en diesel = niesel. Hoop dat dit eenmalig is en Porsche gauw terugkomt en orde op zaken stelt. Volgend jaar komt Peugeot echter ook met zo´n politiek correcte racer…… :-###
Dirk zegt
Was er ook bij dit jaar, jammer dat de 24 uur synoniem aan Audi, beetje erg overdreven die sponsoring daar, ze praten nog net geen duits… Volgend jaar Peugeot met een V12 diesel met 700 PK en ong. 1200Nm, hopelijk zorgt Devil voor een bijpassende sportuitlaat, want bij een beetje race auto hoort toch een race geluid?? !! Op http://www.peugeot.com/sport/sport_auto/lemans/fr/ staan wat foto’s van’t blok, is alleen in’t frans maar met wat fantasie en gezond verstand…. (beetje anti audi, kunnen die duitsers toch niet lezen haha). Kon trouwens exacte gegevens niet snel vinden maar een jaar of 20 geleden reed er volgens mij ook al een diesel mee met de 24 uur’s, maar haalde de eindstreep niet, dus het is helemaal niet revolutionair wat Audi doet alleen rijden ze de race uit en winnen ze hem ook nog, ook niet gek; als fabrieksteam met onbeperkt budget…. Stond trouwens het afstandrecord op de 24 uur’s niet op naam van Gijs van Lennep of ben ik in de war???
Frank zegt
@ Paultje:
Dat is niet alleen mijn analyse. Je wordt ook (voorzichtig) geschreven in de grotere bladen. In de Autovisie is dit ook terug te vinden. Corronel zei het ook direkt. Die neemt ook geen blad voor de mond!
@ iedereen die vind dat ik niet moet zeuren en dat Audi een pracht prestatie heeft neergezet:
Le Mans is al sinds jaar en dag en race waar ze met technische regels proberen om iedereen een gelijke kans te geven. Heb je een grotere motor? ok, daar hoort dan een kleinere lucht restrictie bij. Rij je met een dak wat je voordeel zou kunnen geven? ok, dan mag je maximaal XXcm brede banden.
Audi reed dit jaar echt niet als eerste met een diesel! Alleen met de huidige regels van toen kon je echt geen winnende auto maken.
Nu wilde Audi het ook met diesel gaan proberen maar wist dondersgoed dat dat met de huidige reges niet ging luken. Dus kwamen ze met het idee om met een schone diesel te gaan rijden. Met een partikel filter dus. Maar dan moesten wel de regels vor diesel aangepast worden. Plus dat Audi zo ongeveer de helft van de sponsoring van Le Mans verzorgd was natuurlijk genoeg reden voor aanpassing van die regels. Audi heeft toen zo’n beetje zelf de regels her schreven en bij de ACO laten weten dat ze hier net met mee konden komen met de snellere benzine motoren. Niet dus!
De grootse prestatie van Audi DIT jaar is het om de tuin leiden van de organisatie.
Alle voorgaande jaren waren zeker verdient. (al waren er altijd wel weer discutabele dingen op de auto te vinden maar dat waren gaten in de regels. Dit keer hebben ze die regels zelf gemaakt….)
@ Dirk:
Gijs heeft inderdaad nog steeds het afstands record. Dat was het laatste jaar voor het rechte stuk 2 keer onderbroken werd door chicanes. Dat ging toen nog 400km/h rechtdoor!
Turbopaultje zegt
@ Frank: zo is het. Gijs reed toen in een Porsche 917K als ik het goed heb. Een van de de beste endurance racers ever ! Porsche heeft er nog een paar uit die categorie:
http://www.porsche917.com.ar/museo.htm&h=494&w=779&sz=47&hl=de&start=25&tbnid=zMFfIuxzbYQRFM:&tbnh=89&tbnw=141&prev=/images%3Fq%3Dporsche%2B917%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dde%26lr%3D%26sa%3DN
w0o0dy zegt
de meest succesvolle Porsche was volgens mij de 962….. Maar de 917 is een legende.
Koos zegt
Als je goed kunt lezen kan je zien dat Audi nooit beweerd heeft de eerste te zijn die meedoet met een diesel, ze zijn gewoon de eerste die hebben gewonnen met een diesel, en daar gaat het om.
Groet Koos
autoblogger zegt
@Frank: “Corronel zei het ook direkt. Die neemt ook geen blad voor de mond!” ?
Nee echt, deze Kia Rio is een heerlijk wagentje! Niks mis mee!…