De sequel van de cult classic is af, starring Charles Leclerc. We gaan even vol film recensent op de creatie.
Hoe volg je een legende op? De geschiedenis heeft aangetoond dat dat vaak lastig is. Velen faalden, slechts enkelen kenden succes. De Golf bleek bijvoorbeeld een goede opvolger van de Kever. Max Verstappen bleek een goede opvolger van Jos Verstappen. Terminator 2 was zo mogelijk nog beter dan Terminator. Maar voor iedere Golf, Max, en Terminator 2, is er een ID.3 (oh snap!), Mick Schumacher (te makkelijk) en een Matrix Reloaded. Wij waren dan ook sceptisch toen naar buiten kwam dat Claude Lelouch bezig was aan een opvolger van C’était un Rendez-Vous, de cult classic uit 1976.
Om die film hing immers die zweem van mystiek, van gevaar, van rebelleren tegen de beklemmende regeltjes waar wij allen onder gebukt gaan. In het origineel scheurde een snelheidsduivel door een uit de nacht wakend Parijs. Hier en daar slaat de schrik je om het hart. Wat als er een kind oversteekt? Maar het gaat allemaal goed. Aan het einde zien we de reden voor de halsbrekende toeren: vrouwelijk schoon in een bevallige gele jurk.
De mythe van de film werd groter door de vragen die de kwaliteitsproductie omringden. Wie zat er achter het stuur? Was dat stiekem een bekende F1 coureur? Werd er gereden met de Ferrari 275 GTB die je hoort, of was het de 450 SEL van Lelouch? Overleefden alle duiven het filmproces? Wie weet…
Het ietwat oprekken van de wetten en regels in de naam van kunst, dat kan nu niet meer. Dus toen we zagen dat Charles Leclerc met een zwikje SF90’s een paar rondjes deed in de afgezette straten van Monaco, was het verwachtingspatroon laaggespannen. Wordt vast een leuk reclamefilmpje en niet veel meer dan dat, dachten we.
Wel, spoiler alert, we hadden zoals altijd weer eens gelijk. Het eindresultaat staat nu namelijk online en als je de eerste beelden ziet met mondkapjes, weet je eigenlijk al genoeg. Alsnog is het begin van de korte film eigenlijk het meest aansprekend. In beeld verschijnen een aantal blonde Franstalige vrouwen, druk in de weer met bosjes bloemen. Daarna verandert een roulettewiel opeens in een Ferrariwiel. Wowsa.
Maar dan valt echter alles uit elkaar. We zien de SF90 een rondje door Monaco maken, maar die SF90 klinkt natuurlijk voor geen meter. Je hoort meer windgeruis dan motorgeluid. Beter hadden ze wederom het geluid van de 275 eronder kunnen dubben. Vervolgens stopt de Ferrari even om ‘de Prins van Monaco’ op te pikken. Deze wordt gespeeld door een kalende man van middelbare leeftijd, die eruitziet als een voormalig bobsleeër. De casting had hier wat meer creativiteit kunnen tonen, bijvoorbeeld door iemand als Idris Elba deze rol te laten spelen.
De Prins en Charles gaan vervolgens op pad naar de Grand Rendez-Vous met het bloemenmeisje. Maar dit is niet zozeer een Rendez-Vous doorspekt met de belofte van prille liefde, als wel een onhandige photo-op voor Insta. De blondine stapt vervolgens in bij Charles, alvorens de twee hun mondkapjes afdoen en elkaar diep in de ogen staren elkaar hun visie op het Coronavirus geven.
Conclusie: 2 van 5 sterren. Goed om even gezien te hebben zodat je weet wat je afkraakt als je erover praat met andere petrolheads. En in tegenstelling tot deze review ook lekker kort. Check hierboven het filmpje.
kalslasie zegt
Dit is inderdaad wel heel slecht zeg.. jeetje ?
pindakoning zegt
Wat slecht. In de basis heb je historisch verantwoorde filmlocatie, goede camera’s, een blonde chick, een coureur en een Ferrari, met dit als resultaat pfff
banderas zegt
Anno 2020 kan je echt niet meer zulke saaie filmpjes maken, met te lange shots, muziek die er niet bij matcht en slechte acteerkwaliteiten. Enige + is de vrouw.
davelepeef zegt
@banderas: er is weinig plus aan die vrouw hoor…
Harald.370 zegt
Dit is helaas het geluid van een nieuwe sportwagen tegenwoordig, compleet weggemoffeld. Alsof je in een plastic bekertje schreeuwt…
Edge zegt
Het helpt ook niet dat ze de camera op de voorbumper geplakt hebben en ook alleen de bijbehorende audio gebruiken. Je hoort haast niks anders dan windgeruis. Ze hadden beter een microfoon bij de uitlaat kunnen plaatsen en dat geluid eroverheen kunnen dubben.
Valtteri Bottas woont in een van de straten waar Leclerc doorheen scheurt met de SF90 en postte op de filmdag een kort clipje van de voorbij razende SF90, gefilmd vanaf zijn balkon. Nou haalt de V8 turbo het qua geluid bij lange na niet bij de V12 die voor het origineel eronder geplakt werd, maar op dat amateurfilmpje van Bottas klonk de auto honderd keer beter dan in het eindproduct.
e38ossie zegt
Dat doet Red Bull toch een stuk vermakelijker.
Robert zegt
Inderdaad, dit háált het niet bij het origineel. Lachwekkend gewoon.
deSjonnies zegt
In principe zijn alle remakes kudt met dt, omdat de idee en de plot van het orgineel al bekend zijn en men krampachtig probeert om dmv spectaculaire stunts het orgineel te overtreffen.
Zo kun je de rode Miura scheurend door de Alpen met ‘on days like these’ gezongen door Matt Monro in The Italian Job niet overtreffen.
Of de achtervolging met de echte Elenor (een gele Mach 1) niet overtrffen, zeker niet door een jankmuil als Nicolas Cage.
Of de zielige Blues Brothers sequence.
Geestelijke armoede.
Hetzelfde geldt voor dit gestuntel, de echte was omgeven met mysterie wat het geheel mytisch maakte, een Ferrari wat een Mercedes 450 SEL 6.9 bleek te zijn, de bestuurder die anoniem bkeef voor lange tijd en Parijs,
Parijs 1976 vroeg in de morgen.
Een Parijs waar de auto nog op de breeeede boulevards mocht resideren.
Of die ghostrider die de periferique ff in 11 minuten doet op een kneiter snelle motor.
Legendes moet je laten voor wat ze zijn.
moveyourmind zegt
Over legendes gesproken, je bent weer terug!
Leuk!
ghost zegt
@deSjonnies: guess who’s back!
herve11f zegt
Wat moet deze zever nu eigenlijk voorstellen? Wat is het verhaal en de meerwaarde hiervan? We drijven meer en meer af naar een infantiele maatschappij.
Homer55 zegt
Mondkapjes, elleboogjes tikken, sjoooonge jonge…
raym zegt
@Homer55: Welkom in 2020.
mashell zegt
Een jaar om snel te vergeten.
turbolife zegt
Wat een teleurstelling. Behind the scenes is nog boeiender
alpina007 zegt
???
Edge zegt
Hier zat ik echt dus totaal niet op te wachten. De pracht van het origineel is dat Lelouch met hoge snelheid door een drukke stad racet in zijn “Ferrari” en dat het ook enkel alleen daarom gaat. Er had een leuke hommage aan het origineel gebracht kunnen worden door de SF90 op eenzelfde manier door Monaco te jagen. Maar nee. Heel de film wordt al verpest op het moment dat Charles Leclerc in beeld komt, en vervolgens wordt het alleen maar slechter. Je zou bijna zeggen dat Lelouch geen zin had en ze de film hebben loten maken door een van de straat geplukte Monegask die nog nooit van het origineel gehoord heeft.
roverbmwdriver zegt
Op Linked-In niets anders dan euforische commentaren van onze Italiaanse EU-vrienden. Het leek me wel gepast, in aansluiting op de bovenstaande commentaren, een kritische noot daaraan toe te voegen (dat is inmiddles gebeurt).
Ik zie LeClerc relaxed door Monaco rijden in een één of ander modern Ferrari-product, om dan een Prins (onder applaus van zijn opgetrommelde ambtenaren) een rondje te gunnen, wederom niets spectaculair, om vervolgens zonder het mondkapje verder te rijden met een mooie dame. Dit heeft helemaal niets te maken met het epische origineel van Claude. Sorry, dit is één van de slechtste re-makes ooit.
gregorius zegt
Het gewoon een homevideo voor een middelbare verveelde man die wat mensen in zn achterhaalde stadstaat kunstjes laat doen, omdat zn andere jaarlijkse veer-in-zn-reet-feestje is gecancelled.
“With his SERENE highness prince Albert.”
“serene as used in this context means supreme; royal; august; marked by majestic dignity or grandeur; or high or supremely dignified.”
Machtig mooi, dan mensen anno 2020 nog zo aangesproken willen worden. Weinig van die woorden zijn van toepassing op deze man.
mashell zegt
Gun die Albert toch ook wat, hij heeft hoogstpersoonlijk zelf de covid overwonnen.
Gulli zegt
Wat een teleurstelling, het ziet er ook nog eens enorm onprofessioneel uit. Je ziet de camera’s aan de auto hangen, op het bordes bij meneer de prins staat de helft met een telefoon in de hand foto’s en filmpjes te maken. Wisten die mensen uberhaupt wat ze daar deden?
En dan de manier van filmen en de audio, allebei gewoon slecht. We willen de auto niet van buiten zien, we willen moeten raden wat het is. We willen dan ook wel goede audio ipv de ingebouwde microfoon uit een GoPro. En wellicht was het leuk geweest om pas aan het einde te zien dat meneer LeClerc door de stad had geracet om zijn meisje op te halen (ondanks dat we dat allang wisten). En dan ook nog de krampachtige mondkapjes en elleboogjes die echt het laatste restje passie eruit halen.
Wat wilden ze hiermee bereiken? Heeft meneer Lelouch überhaupt geweten waar hij zijn naam onder heeft gezet of heeft Ferrari de naam gewoon gekocht? Ik begin er hoe langer hoe meer aan te twijfelen of Lelouch het daadwerkelijk gezien heeft.
Ik denk dat als we dit filmpje laten opnemen door iemand als Robbert Alblas je al een 100x betere ervaring krijgt, die snapt namelijk wél wat een goede korte film maken betekent.
https://www.youtube.com/user/robbertalblas
kawasawasaki zegt
Dus hij rijdt een rondje over lege straten met een sportwagen, waar de opname van het geluid bedroevend van is opgenomen. Komt aan bij de Prins, die na enig mondkapjesgemompel naast hem gaat zitten en hetzelfde rondje nog eens mee mag rijden. Komt weer aan op de plek waar hij de Prins oppikte en ruilt genoemde Prins in voor een mokkel met bloemen en mondkapje. Whoop whoop.
De enige positieve reactie op mijn gemoed was het feit dat den Albert zijn vinger half voor de lens had toen hij een foto nam van joch en mokkel. Dit resulteerde in een milde glimlach.
olibaron zegt
De SF90 vind ik grandioos. Dus heb ik een roze bril op en ben ik een van de weinigen die het wel weet te waarderen. Monaco in combinatie met een SF90 is voor mij altijd plus 1
tjorque zegt
Ik zag een slanke blonde en het woord “zuigt”.
Maar het gaat daar dus niet over. Wat een teleurstelling :)
tjorque zegt
De rijke (royale) elite in een droeve poging tot het creëren van enige relevantie in de maatschappij, die vooral als zelfverheerlijking uitdraait…
joehoe het is 2020, niet 1820.