The Alpen aren’t alive with the lawaai of motoren.
Oostenrijk komt op ons over als een land dat verfrissend vooruitstrevend is in haar conservatieve houding. Échte Oostenrijkers zoals Helmut Marko zijn nog van de oude stempel. Geen soft gedoe, gewoon keihard je pupillen om 7 uur ’s ochtends opbellen om ze te vertellen dat ze er niks van bakken. Geen geneuzel met Corona, gewoon jodelahietie YOLO een paar F1 races organiseren. Tot voor kort mocht je in Oostenrijk zelfs 140 rijden over sommige snelwegen. Houden wij wel van.
Lawaai van Motoren in de Alpen
Toch is de politiek correcte zelfbeperking ook in Oostenrijk een dingetje aan het worden. Inmiddels mag er namelijk nog maar een schamele 130 gereden worden op de snelwegen. En net als in Nederland, worden herrieschoppende motorfietsen nu ook keihard in de ban gedaan. De NOS bericht namelijk dat lawaaierige motoren van 10 juni tot 31 oktober verboten zijn op pittoreske Alpenroutes als de Lechtalstrasse en de Hahntennjoch-Passstrasse.
Behörde
De Oostenrijkse Behörde gaan wel ietwat anders te werk dan de Nederlandse collega’s. Volgens Europese wetgeving mogen motoren niet meer dan 80 dB leveren bij de dynamische meting. Nederland neemt dat klakkeloos over en schrijft blubberdikke boetes uit bij transgressies. Maar Oostenrijk is zoals gezegd een verfrissend land dat haar burgers niet laat betuttelen door Europese plucheplakkers. Dus houden zij zich aan een grens van 95 dB bij een statische meting. Dat is het cijfer wat op je VIN plaatje geregistreerd staat. Let wel, dit kan in je ‘nadeel’ uitpakken. Zoals @torsen onder dit bericht aanstipt heeft een 2020 S1000RR een rijdend geluidsniveau van 76 dB(A) waarmee je hier mag rijden. Stationair doet die beemer echter 98 dB(A) en dus zegt Oostenrijk in dit geval foei.
4.400 motoren
Voor 4.400 Oostenrijkers geldt dat ze de fraaie bergpassen even zullen moeten mijden. 61.000 motormuizen mogen wel hun hillclimbs uitvoeren deze zomer. De regels gelden uiteraard ook voor buitenlandse squids. Dus dan weet je dat, als je een bulderend pijpje onder je Duc wilde schroeven vlak over de grens.
donald4motion zegt
Snerpend en Ducati ?
Gulli zegt
Misschien de koppeling?
davelepeef zegt
Hoe wordt het gemeten dan?? M’n trots Oostenrijks tweewielig ros mag volgens Nederlandse regels al meer dan 90db maken – als ik mij niet vergis. Dan zou ’t natuurlijk raar zijn als ik die niet meer in z’n heimat mag uitlaten :P
mbvw zegt
@davelepeef: dat is het hele punt. sommige motoren hebben een typegoedkeuring voor dit soort geluidniveaus, maar worden toch geweigerd…. De hetze tegen motoren neemt steeds ergere vormen aan.
donvincenzo zegt
Het zou helpen als motorrijders zich eens af zouden vragen waar die ‘hetze’ vandaan komt en blijk zouden geven van enig zelfinzicht. Laat ik het zo stellen: er wordt de laatste tijd wellicht iets overtrokken gereageerd, maar je hebt het aan jezelf te danken.
davelepeef zegt
@donvincenzo: ja en nee: er is natuurlijk maar heel weinig gun-factor in de huidige maatschappijen. Dát ’n motor herrie maakt is één ding, maar waar en wanneer is wat anders. Liever een blerende racer in de bergen dan zo’n blerende Guccipettenscooter.
mashell zegt
@davelepeef: precies, waar en wanneer maakt het verschil. Maakt je motorfiets een pokkeherrie op de snelweg tijdens de ochtendspits, dat is nog wel Ok. Maakt die dezelfde herrie in de middag op de dijk of in de avond in de woonwijk ben je een akrapovic aso. In de bergen waar het lekker rond galmt vinden ze het natuurlijk ook niet Ok als je hun gejodel over stemt.
davelepeef zegt
@mashell: je moet je een beetje bewustzijn van de mensen om je heen. Sta je in je uppie te ruften – go nuts, maar in een volle lift maak je geen vrienden :)
850t5restate zegt
Precies dit, dankjewel
kennone zegt
@davelepeef: daarom heb ik een stoma en kan ik het dus gewoon laten gaan in een volle lift.
davelepeef zegt
@kennone: zit daar niet iets van een overdrukventiel op?
robinbe zegt
@donvincenzo: dus je koopt nieuwe motor er je mag er daar niet meer mee rijden? Wat is het volgende week een boete omdat je een scheet te veel hebt gelaten? Europa is niet alleen getroffen door Corona ook nog door pummels die behoorlijk onverdraagzaam zijn.
hiostu zegt
De mensen die anderen maar lastig moeten vallen met hun hobby zijn degene die onverdraagzaam zijn. Een motorrijders was vroeger niet zo’n probleem, omdat er niet zo veel waren. Nu is er hier in de buurt nergens meer een rustig plekje te vinden. Continue wordt je lastig gevallen door het lawaai van motoren zodra de zon schijnt. Je kunt er niet aan ontkomen. Dus wie is er nou onverdraagzaam? In mijn ogen toch echt de groep die ten kosten van anderen zoveel mogelijk lawaai wil maken.
Ik hoop nog steeds dat er hier in de buurt ook een verbod komt tijdens de zomer maanden. Genoeg mensen hier die voorstander zijn om ze te weren. Ze komen van heinde en verre om hier over de dijken te scheuren.
racerx zegt
Zolang ze zich grofweg aan de snelheid houden + een standaard uitlaat gemonteerd hebben moet je gewoon niet zo zeuren. De aso’s met open pijp die onverantwoord hard rijden in bijzijn van fietsers en hardlopers op zo’n dijk moet de politie gewoon van de weg plukken. Handhaven op aso’s is veel doeltreffender en levert nog wat op ook. Is nog makkelijker te regelen ook… Een verbod voor alle motorrijders, ook degenen die lekker even een rondje toeren en niemand tot last zijn, kan alleen maar een hersenspinsel zijn van een onverdraagzame ‘pummel’.
mashell zegt
@racerx: in een tijd waarin ik mijn eigen moeder niet legaal mag omhelzen, je niet samen met twee vrienden in één auto mag zitten, je sanitair niet met anderen op de camping mag delen en de BOA’s om knuppels zeuren zodat ze de anderhalvemetermaatschappij kunnen afdwingen is een motorrijdverbod helemaal niet meer ondenkbaar. Motorrijders zouden juist nu de brave Hendrik moeten spelen om geen aanleiding tot klachten te geven. Maar hoe krijg je dat de vele Bertus, Tinus en Valentino wannabees aan het verstand?
mbvw zegt
@mashell: 1 woord: handhaving. Kans dat je met een blèrpijp gepakt wordt is nagenoeg nul.
rw1994 zegt
@hiostu: zoals je aangeeft zijn er meer mensen die er plezier in hebben over de dijk te rijden dan mensen die er last van hebben. (Duizenden vs enkele honderden). Wie is hier dan de egoïst? Begrijp mij niet verkeerd, een open uitlaat is gewoon ongepast, net als veel te hard rijden (waar dan ook).
hiostu zegt
Ga toch weg man, er zijn echt veel meer mensen die er last van hebben dan er plezier van hebben. Het is niet alleen op de dijk waar mensen er last van hebben. Motoren pakken altijd de binnenwegen door dorpen en 80 wegen. Al die mensen hebben er overlast van.
racerx zegt
@donvincenzo: wat een bullshit, mijn motor heeft gewoon een standaard uitlaat met geldige typegoedkeuring, daarbij rijd ik vrij behoudend. Zéker als er meerdere weggebruikers op de weg zitten.
Als mensen er dan nog last van hebben moeten ze lekker oordoppen in drukken en gaan huilen op Facebook, aanspreken doen ze me namelijk nooit.
Henk_he zegt
Lekker generaliserend. Niet iedere motorrijder heeft een open pijp en blaast daarmee door woonwijken, stadscentra en langs dijkwoningen. Zoals zo vaak, is ’t ’n handjevol dat zich niet kan gedragen die ’t verpest voor de rest.
mbvw zegt
@donvincenzo: als ik me aan de snelheid netjes aan de snelheid houd en een standaard goedgekeurde uitlaat heb, wat heb ik dan aan mezelf te danken?
JagID3Merc zegt
Gewoon lekker in de garage laten staan, klere herrie bakken.
tymo zegt
@citroen4life: zand in je Francofiele vagina
denniss00 zegt
“na geen”
sudbina zegt
Heb ik met mijn GS voorzien van standaard uitlaat toch geen last van als ik komende zomer nog ff een weekje bochtjes ga pakken.
Prima actie. Aanpakken die asociale lui met brulpijpen.
racerx zegt
Ik denk dat een GS ook met standaard uitlaat sowieso boven de 80 zit, misschien nog even goed je kentekenbewijs checken? Onder de 95 zal denk ik geen probleem zijn.
Henk_he zegt
Mwah, een standaard GS is redelijk braaf.. Totdat de kleppen opengaan onder vollast.
arta zegt
Energica gaan rijden…??♂️
racerx zegt
Ik denk dat geluid een van de de enige redenen is dat motorrijders zich nog wel een beetje inhouden, zodat ze niet te erg opvallen… Voor mij geldt dit wel althans, met een Energica zou ik heel wat harder over secundaire wegen raggen in ieder geval. Ik merk ook dat ik met mijn best wel stille toermotor veel harder rijd over langere stukken (de dijk van Vianen –> Arnhem bijv), waar ik met de racer probeer wat socialer te zijn met af en toe een piek.
SimonMc zegt
Hoe motorrijders denken dat mensen reageren op het geluid van hun motorfiets:
https://www.youtube.com/watch?v=ylhsbfQTPDQ
racerx zegt
Nou, het zal je verbazen hoeveel duimpjes ik krijg en hoeveel raampjes er open gaan wanneer ik auto’s inhaal op m’n Duc V4…
dirkiii zegt
@racerx: altijd genieten als zo’n ducatie vol gas gaat ?
racerx zegt
Hoe kom je bij 80dB? Mijn Ducati produceert 107dB bij 6500 toeren, op kenteken, met standaard uitlaat… Hij zit alleen net onder de 80dB onder deellast, in de derde versnelling tussen 50-55 km/u. Alleen dan gaat er een klep in de uitlaat dicht, anders niet. Dat motoren 80dB mogen produceren lijkt me dus onzin, tenzij dat zoals bij mijn Ducati geldt onder bepaalde condities (bij 50km/u bijvoorbeeld). Mijn vorige motor stond voor 103dB op kenteken.
jaapiyo zegt
Excuus, zie hieronder de reactie van @torsen.
racerx zegt
No worries ;-)
RiKe zegt
“Nederland neemt dat klakkeloos over en schrijft blubberdikke boetes uit bij transgressies.” HAHAHAHAHA komen die mensen wel eens die Harleys tegen met open pijpen? Die gaan hier ZWAAR overheen
rolov zegt
@rike: heus niet
dwfc zegt
Idd. Nog zo een fijn geluid… misschien hebben de alpenkoeien geprotesteerd !
spartannl zegt
Hetgeen u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet. Simpel.
torsen zegt
@jaapiyo: haalt wat zaken door elkaar. De 80 dB(A) regel betreft de dynamische meting. In oostenrijk betreft die 95 dB(A) de statische meting die ook op rdw.nl terug is te vinden en op je VIN plaatje staat.
Een 2020 S1000RR heeft een rijdend geluidsniveau van 76 dB(A) waarmee je hier mag rijden.
Stationair doet die 98 dB(A) en mag dus niet over deze wegen in Oostenrijk.
jaapiyo zegt
Check!
snorrie zegt
Laten we Schiphol ook maar sluiten in dezelfde periode. Je kunt geen minuut meer in je tuin zitten zonder de herrie die die motoren veroorzaken. Laten we alles maar sluiten in deze periode. Heeft niemand meer last van elkaar. Heerlijk..
RiKe zegt
@snorrie: Als je geen last wil hebben van vliegtuig motoren moet je niet in de buurt van een vliegveld gaan wonen. Lijkt me vrij logisch toch dat je vliegtuigen hoort bij een vliegveld?
Henk_he zegt
Als je dat argument gebruikt voor wonen langs een dijkje met leuke bochten is het land te klein.
mashell zegt
@rike: nou is met Schiphol ook wel uit de hand gelopen, daar kwamen steeds meer vliegtuigen bij op steeds ruimere tijden. Ik denk wel dat de mensen die rond Schiphol wonen zich nu ontzettend kiplekker voelen en hopen dat het virus nooit meer weggaat.
davelepeef zegt
@rike: “jaaa maar de afgelopen 20 jaar is de hoeveelheid vluchten extreem toegenomen!” ~ ‘Maar hoe lang woont u hier nu?’ – “8 jaar. Hoezo?”
clubbtraxx zegt
Da’s zo’n veel gehoord onzin argument… Wat de echte oorzaak is van veel meer geluidsoverlast waar dat vroeger niet zo was, is dankzij milieu clubjes die het voor elkaar hebben gekregen dat de vertrekkende toestellen veel langzamer mogen stijgen om zo een klein beetje minder brandstof te verstoken.
Het effect voor mijn omgeving is dat er jaarlijks ipv pakweg 2000 ‘herriebakken’ overkomen er nu 35000 zijn.
vaakbenjetebang zegt
Zoals voor alles, is er ook voor motorfietsen een tijd en een plaats. De ergernis die mensen vaak voelen over motorfietsen zit hem bijvoorbeeld in de motorrijders die denken dat de tijd ‘als er veel mensen op de been zijn’ en de plaats ‘in de binnenstad’ is. U kent ze wel, de bink op een Superduke met zo’n helm met van die rode ‘hoorntjes’. Of de door South Park zo feilloos geportretteerde chopper-rijder. Of de net-niet-Rossi met last van bewijsdrang op provinciale wegen met veel gemengd verkeer. Of dat een minderheid is, weet ik niet, maar ik weet wel dat ze heel erg beeldbepalend zijn en zeker geen ambassadeurs van het motorrijden…
Shaw zegt
Correctie: het was 2008 zelfs 160 op oostenrijkse snelwegen. Groot succes op alle vlakken, gevreesde rampspoed bleef uit.
Ook in Nederland voorstander voor normale snelheid op de snelweg? Steun deel en like Facebook.com/Overal130
spence zegt
Er is helemaal niets mis met de verdraagzaamheid van mensen. Er is gewoon een overdaad aan alles. We zijn talrijker geworden in alle activiteiten en onze wegen noch de mensen die er langs wonen kunnen dat opvangen. Het moet dus allemaal minder indien we allen willen blijven genieten van onze passie.
Ik rij graag met een motor die zo stil mogelijk is, dan krijg ik heel wat geluiden van de natuur mee tijdens de ritten. Die stilte ervaar ik echter als een gevaar als ik in de stad rij. Maar het moet ook niet oorverdovend zijn.
Mocht de techniek in de auto’s evolueren met een camera die motoren erkent en een bijzonder harde toon zou laten klinken in die auto’s van zodra de bestuurder in de fout wilt gaan, zou ik bijzonder gelukkig zijn.
mashell zegt
@spence: als je om geluiden van de natuur te doen is kun je wellicht beter gaan fietsen dan gaan motorrijden. Niet alleen hoor je dan de natuur beter en hoef je niet zo’n helm op, zelf trappen geeft ook meer voldoening.
spence zegt
Oh, doe ik ook. Wandelen, fietsen, zwemmen, motor rijden en auto rijden zonder dak. Altijd zo dicht mogelijk bij de natuur. Geluiden, geuren, temperatuurschommelingen als je door een bos rijdt… Het is nooit of, of, maar en, en.
racerx zegt
Om een of andere reden kan ik geen reactie plaatsen op je comment aangaande een motorverbod in coronatijd: Bertus, Tinus (leuk gevonden) en Valentino moeten sowieso lekker thuisblijven, maar juist motorrijden is behoorlijk RIVM proof volgens mij…
Ben trouwens benieuwd of dit Alpengedoe alleen voor motoren geldt, de gemiddelde Ferrari, AMG of het doorsnee tuning object maakt net zoveel lawaai als mijn racer, die blijkbaar ook niet de Alpen in mag ondanks standaard uitlaat….
auto62 zegt
Motorgeluid gewoon via je sena of cardo. Hebben andere mensen die niet om die herrie hebben gevraagd er ook geen last van. Kun zelf nog lekker wel genieten
caprio zegt
Met een enkele motor is helemaal niets mis mee maar grote groepen of extreem luid wel. De wereld raakt gewoon vol, te vol, daar heeft het alles mee te maken, steeds meer regels en inperkingen van vrijheden. De wereldbevolking zou terug moeten naar 7 miljard, dat is beter voor het milieu en onze vrijheden.
flex01 zegt
Apk plicht voor motoren invoeren, standaard uitlaat monteren en klaar is kees
vluggejapie zegt
Oh my.. betutteling ten top dit. Bestaan er in vinexwijken ook regels tegen geluidsoverlast (mening) door klussende buren en buitenspelende kinderen? Tja, bijna 8 miljard mensen die allemaal een mening, wensen en behoeften hebben.. ik ga wel vóór 10 juni naar Oostenrijk..
anne_gaastra zegt
Ik snap de discussie wel. Het blijft altijd een moeilijk ding. Zelf heb ik nooit het lawaai als erg ervaren, ik geniet er eerder van wanneer ik anderen hoor.
Zelf heb ik recent een Harley gekocht met vance and Hines uitlaatpijpen, omdat het standaard geluid voor mij niet als een Harley klinkt. Echter vond ik deze uitlaat wel weer erg luid, maar de karakteristiek klopt wel helemaal. Ik heb gepoogd om de decibels iets te dempen met de quiet baffle, maar nog is het geluid enorm luid. Enerzijds geniet ik er erg van, maar bij het inhalen van bijv een auto erger ik me wel dat de motor nogal veel lawaai maakt voor de mede weggebruikers. De meeste andere motoren klinken vaak net een tandje zachter en dat vindt ik persoonlijk zeker wel acceptabel.
tjorque zegt
Geluidsdruk?
Bronvermogen?
…
Metingen van geluiden is heel erg moeilijke materie. Ten eerste omdat de schaal niet lineair verloopt.
Ten tweede omdat er een belangrijk onderscheid is tussen het geluidsvermogen aan de bron en de waarneming op een bepaalde afstand.
De relatie tussen de twee bovenstaande hangt van enorm veel factoren af (Afstand tussen bron en waarnemer, demping van de omgeving, ander omgevingslawaai,…)
En dan nog het fameuze verschil tussen dB en dB(A). Als ik me niet vergis is dat een gewogen gemiddelde over het frequentiebereik van het menselijk oor.
Complexe shit dat lawaai.
Ik weet iig dat ik ook liever niet teveel lawaai heb.
Mijn GSA geeft volgens de aanduiding op de uitlaat 80dB(A). Hoe dit bepaald is heb ik nog niet uitgezocht (en ga ik mss ook nooit doen).
Maar ik weet wel dat ik het rolgeluid van de voorband erg luid vind als ik gewoon aan het rijden ben… :)
Verder zoek ik vooral graag atypische plekken ver van andere mensen op om te rijden en bewaar ik mijn kleine spielerijen voor afgelegen havengebied op zondag (of aanverwante).