Bijna elk automerk heeft wel een lekker snel en sportief RS/GTI-model in zijn lineup, maar Dacia nog niet. Als het aan hoofdontwerper Laurens van den Acker ligt gaat daar verandering in komen.
We kennen de reclamespotjes allemaal: shockingly affordable. Wellicht, maar spannend, ho maar. Als Captain Slow zijn mond niet over je kan houden is dat wellicht vleiend, maar niet heel erg goed voor je street cred. Een spannend voorkomen en/of imago is natuurlijk voor een budgetmerk als Dacia geen topprioriteit, net zoals dat voor Skoda in zijn begindagen niet zo was.
Maar kleine merken worden groot, en dat biedt ruimte voor diversificatie. Dacia heeft Renault als moederbedrijf, en als er één fabrikant goed is in beestachtig snelle hete B- en C-segmenters bouwen, dan is het Renault wel. De kennis is dus in huis, en de wil nu ook, zo maken we op uit van den Ackers woorden in BNR’s Nationale Autoshow, die hierbij vrij expliciet Skoda als inspiratie danwel mikpunt noemt.
Sleutelwoord wordt volgens de Nederlander ‘betaalbare sportiviteit’. Je moet je kernwaarden niet verloochenen natuurlijk. We zijn reuze benieuwd naar de eerste radicaal rappe rag-Roemenen! Hebben de Roemeendames ook eens een keer een échte Dacia RS te wassen…
Foto: gepimpte Dacia Logan, autojunk.nl
utr1984 zegt
Waarschijnlijk pittig motortje maar een matige handling. Zo geweldig rijden Dacias niet en veel geld in een goede rijdersauto stoppen en ws vragen maakt ‘m dan al gauw te duur toch?
mashell zegt
@utr1984: Dacia rijden “niet zo goed” omdat ze vooral voor Oost Europa (slecht wegdek) gemaakt zijn. Maar met andere vering en schokdemping kun je heel veel veranderen en het is relatief goedkoop. Er kan ook gewoon een Renault motor in, dus Laurens hoeft alleen een paar spoilers te designen en een goede afkorting voor achterop te verzinnen. Heel duur hoeft het niet te zijn.
ruben911 zegt
hete dacia…onmogelijk
berlinetta zegt
@ruben911: Laat hem maar eens een paar uur in de Spaanse zon staan.
Simpson zegt
Binnenkort uitgebrande dacia’s op AB?
bmwe46csl zegt
Iedereen meteen negatief, maar als je kijkt naar wat lada heeft neergezet in de WTCC, en dan ook nog eens een rijder als rob huff binnen haalt. Dan is het echt wel mogelijk!
potver7 zegt
@bmwe46csl: een wagen inzetten in het WTCC is toch wat anders als een Dacia RS in de showroom.
bmwe46csl zegt
@bmwe46csl: het is dan. Maar ik bedoel meer dat het zeker mogelijk is, het blokje van een twingo RS in een Dacia.
thomcarspotter zegt
Goh, hier zat ik laatst nog over na te denken!
Toeval!
heidi zegt
@thomcarspotter: Kijk, dat geloof ik dus niet.
thomcarspotter zegt
@heidi: maar het is wel zo.
gregorius zegt
Ik gok dat de prijs van een Renault in een vergelijkbaar percentage toeneemt als een BMW als men sportieve dingen gaat toevoegen. De marketing daarachter is logisch. Op het moment men een vergelijkbaar percentage van de lagere nieuwprijs van de Dacia toevoegt om de Dacia sportief te maken, dan is dat dus niet veel. Als we er even van uit gaan dat er op al deze bakken een verlijkbare winstmarge (na variable kosten) zit; dan kan men niet heel veel doen aan zo’n Dacia. Bumperjes ene beetje meespuiten en ene beejte groter maken. Ander stuurtje erin, ander motiefje op de bekleding. Misshien wat plastic vervangen met nep-carbon en wat interieur lichtjes veranderen in donker rood; da’s allemaal vrij goedkoop. Daarna wat andere veren eronder, die de auto en cm of 3 dichter bij de grond zetten; ook dat moet niet al te veel kosten.
En dan komen de prestaties… andere moter. Succes om dat binnen de kosten te houden!
rob68 zegt
@gregorius: Niks toevoegen, weghalen! Plastic kuipstoeltjes erin, alle bekleding eruit en tien turbo peeka extra.Gaan met die banaan, of misschien toch maar een tennisbal op de trekhaak?
jrk68 zegt
voila,
Simpson zegt
@jrk68: is dat een sandero? Of een ouwe clio? Of zouden behalve de motoren, de spoilerpakketten ook 1 op 1 over te zetten zijn? :)
tupperware zegt
@Simpson:
Als ik het goed zie is het een Sandero, wat dan technisch weer een oude Clio is.
Het tupperware zal zeker niet passen op een Clio, of je moet heel handig met plamuur zijn.
@jrk68
Iets hoger op de pootjes en het is een gaaf budget bakkie, zo te zien ligt er al een turbo blokje in. Ik meen een intercooler achter die bumper te zien.
E34M5Touring zegt
@tupperware: De 1.2tce wordt al geleverd in de Sandero. Wellicht met wat upgrades.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Tja, ik volg Dacia niet echt op de voet maar een 1.2 TCE lijkt mij zelfs met wat upgrades niet genoeg voor een hete Dacia.
Ik denk wel dat je in deze gelijk hebt. Ik vind hem op die foto van hem er trouwens best geinig uitzien.
E34M5Touring zegt
@tupperware: Turboblok uit de Clio RS. Waarschijnlijk in iets mildere vorm. Kan best leuk uitpakken.
krokant zegt
Breng dan liever de Clio V6 terug, Renault:)
FB_100000669506090 zegt
Voor als iemand interesse heeft in die rode Dacia hierboven;
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238216219&asrc=st
taxman zegt
@FB_100000669506090: verkeerd in perfecte staat! En voor dat gelt.
gearhead zegt
Dit zijn ontwikkelingen die haaks op het gedachtengoed van Dacia staan: eenvoudige auto’s zonder opsmuk voor weinig geld. Pretentieloos dus. Maar ach, airco is toch wel lekker, lichtmetaal ook wel, hmmm hoger in de markt zetten is wel prettig voor de marges… Ergo, niet alleen technisch een Renault maar ook qua positionering. Meer van hetzelfde dus…..