De Designchef van Renault (Patrick Le Quément) zal binnenkort worden opgevolgd door de Nederlandse Laurens van den Acker. We konden onlangs al melden dat Laurens is gestopt bij Mazda (dat was dus geen 1-april grap, dat hij voor zichzelf zou beginnen wel) en nu is bekend geworden dat hij de Fransen gaat helpen. Die hulp kunnen ze goed gebruiken…
Afgezien van de Renault Laguna coupe is het slecht gesteld met het design van het Franse merk. Een Nederlander komt to the rescue! Helaas is Laurens geen held wat betreft de Franse taal, hij zal komende tijd dus wat bijles krijgen om zijn toekomstige collega’s te kunnen verstaan. In oktober zal hij officieel starten met zijn nieuwe functie. Waarschijnlijk wordt dit nieuws morgen bekendgemaakt, zo schrijft L’Automobile Magazine.
UPDATE 10-04 16:30u: Renault geeft een officiele statement
LAURENS VAN DEN ACKER APPOINTED VICE PRESIDENT OF RENAULT CORPORATE DESIGN IN SEPTEMBER 2009
After 22 years with Renault, Patrick le Quément, Senior Vice President of Renault Corporate Design, member of the Renault Management Committee, will leave the company on October 30.
In September, Laurens van den Acker will be appointed Vice President of Renault Corporate Design and replace Patrick le Quément. He will report to Patrick Pélata, Chief Operating Officer.
Born on February 4, 1945, Patrick le Quément graduated from the University of Central England in Birmingham (United Kingdom) in Industrial Design as well as in Business Administration from Danbury University (United Kingdom). He began his career at Simca in 1966. He joined the Ford Motor Cie in 1968 where he spent seventeen years working successively in the UK, Germany, and the United States as well as carrying out projects in Brazil, Australia and Japan. He was appointed Design Director of Ford in Germany in 1981. In 1985, he joined the Volkswagen Audi Group to become the Design Strategy Director. He joined the Renault Group on October 1, 1987 in a newly created position, Vice President of Corporate Design. In 1995, he took over the additional responsibility of Quality, became a member of the Management Committee as Senior Vice President of Quality and Design. At the founding of the Renault Nissan Alliance, he headed up the Joint Design Policy Group, which he has continued to chair. Through his impetus, Renault Design created an international design network and has become an industry leader in digital design.
Born on September 5, 1965, Laurens van den Acker studied at the University of Technology in Delft (Netherlands), where he obtained a Master of Engineering at the Faculty of Industrial Design. He began his career in 1990 as a designer at Design System srl in Turin (Italy). In 1993, he moved to Audi as an Exterior Designer in the Ingolstadt Design Center in Germany. He then joined in 1996, SHR Perceptual Management in Newbury Park (USA) as a Senior Designer. In 1998, he was hired by the Ford Motor Cie in the USA and was appointed Chief Designer of the Brand Imaging Group in Irvine, California. In 2003, he was put in charge of the Ford Escape Platform as its Chief Designer in the Dearborn Design Center in Michigan (USA). His next position, in 2005, was Chief Designer of Strategic Design. Since 2006, he has been the General Manager of Mazda Design in Hiroshima in Japan where he has been in charge of Corporate Design. He will join Renault on May 15, 2009.
Stancke zegt
Klinkt goed
Benjamin1 zegt
nonono wie doont need zies front spoiler monsieur d’Acker!!!
ErikkNL zegt
Is wel goed voor renault. Beetje nieuwe styling mag wel weer, maar ik zie niet snel modellen sterk gaan afwijken van de nu lopende designfilosofie bij Renault. We zien wel weer. Iig heeft die kerel weer werk
PfBee zegt
Ik ben de laatste tijd juist wel gecharmeerd van de design keuzes van Renault. Om de een of andere reden geven nieuwe Renaults me niet meer het gevoel dat zelfs het chassis van plastic is gemaakt.
Congrats to Laurens btw, hup Hollandse designers!!!
Laurens zegt
Afgezien van juist die Coupé, is het design niet zo slecht voor gewoon een volume merk. Als de klant echt mooie auto’s zoekt, shopt hij elders. Daar ging Laurens mis bij Mazda volgens mij, de meest rare concept auto’s geïnspireerd op woestijnzand?
BananaFlip zegt
Ja, voor zo’n dikke RS Trophy zou ik ook gaan ja!
“Zju swie lu noevo sjef de la design de la Reno”
///M zegt
succes, en waag het niet om veel LEDs op Renaults te plakken :P
sjaak zegt
die nieuwe megane is toch echt wel vet.
heb vandaag busines sport besteld
JH zegt
Laurens: hoezo ging het daar mis bij Mazda; de conceptstudies hebben van Mazda weer een “hip” merk gemaakt en hebben binnen de auto design wereld respect afgedwongen; de nieuwe modellen van Mazda slaan, zoveel ik weet, redelijk goed aan dus job wel done.
Bij Renault zijn ze echt het spoor bijster (kijk alleen al naar de nieuwe Laguna) dus daar kunnen ze wat hulp gebruiken…
AMG Powerrr zegt
@JH,
over dat laatste ben ik het volledig, maar dan ook echt volledig, met je eens!!
Misschien dat er eindelijk een keer een mooie Renault op de markt komt ipv die rare modellen van nu.
sjaak zegt
wat een onzin. renault heeft echt wel mooie autos in het gamma.
die nieuwe megane is echt vet.
Benjamin1 zegt
lol, tip aan alle automerken: Zorg dat je auto in de nieuwe NFS komt, iedere 12jarige wil er daarna 1!
VivelaFRANCE zegt
Nee! Iemand die geen Frans spreekt en voor Mazda (blèh) heeft ontworpen, wordt hoofdontwerper bij een merk wat zo’n uitgesproken stijl heeft?!? Ik geef toe er zijn véél modellen waarbij het design niet altijd fantastisch is (bijv. de Modus of Kangoo), maar daarentegen zijn de nieuwe Mégane Coupé en Laguna Coupé wel weer fantastisch.
Aargh, dan dacht je: Renault lag onderaan, maar met de nieuwe Mégane gaan ze het eindelijk beter doen! En dan hoor je dat een man die voor Mazda heeft ontworpen hem gaat opvolgen…
JPM zegt
Woaaah die Megane RS is echt heel erg gaaf moet ik zeggen.
Citrofiel zegt
@ Vive; Met de Mégane en Laguna Coupé heb je wel de enige echt mooie nieuwe Renaults te pakken. De gewone Laguna? Mwah. De gewone Mégane? Ook saai. De facelift van de Clio? Afschuwelijk! Nee, wat mij betreft is Renault zijn identiteit juist aan het verliezen, misschien kan meneer Acker helpen die weer te hervinden…
Waxweazel zegt
Als je echt wil een bedrijf ten gronde richten, neem dan een Hollander aan op belangrijke plaatsen.
Het zal dus de komende jaren echt achteruit gaan met design bij Renault :/
Esprit_de_Flandre zegt
“is het slecht gesteld met het design van het Franse merk”
Smaken verschillen. Ik vindt ze al jaren goed bezig.
lincoln zegt
Frans is een lastige taal .. voor een hollander ..
japans dan weer makkelijk ..
Esprit_de_Flandre zegt
Oeps, domme foudt van mij.
T-Bird zegt
Goed nieuws! Die Clio ziet er trouwens heeeel stoer uit.
Bob zegt
Ach … de voertaal in de wereld is toch straks mandarin.
Klojum zegt
Hmm… The Dutch Guy has finally arrived… ;-)
Tedje zegt
Kan die meteen de nieuwe Laguna eens flink aanpakken, want die verkoopt voor geen meter en dat is niet omdat het een slechte auto is of beroerd rijdt of te duur is, maar simpelweg omdat hij er niet uit ziet. De station gaat nog wel maar de hatch is om te huilen.
BananaFlip zegt
@ Vive
Mazda 6?
Gewoon mooi.
Mazda 3?
Zelfde verhaal.
Mazda kan hele leuke autootjes maken hoor.
Renault kon dit al, en misschien iets beter, dus misschien zal het zo zijn dat Laurens het niveau een beetje omlaag brengt.
Maar ik denk dat Renault met v/d Acker toch ook nog hele leuke waggeltjes kan maken.
Screamer zegt
Ik vind de Laguna coupe juist alleen mooi van achteren, de neus (vooral de koplampen) is gewoon lelijk.
Alleen de Twingo en de Megane Coupe kunnen mij op dit moment bekoren.
zelfde bij mazda, de nieuwe 3 vind ik er maar raar uit zien. vond de Nagare stijl wel mooi en cool, maar de uitwerking in de nieuwe 3 is matig.
De 6 is wel weer erg mooi
Ben benieuwd wat Laurens er van bakt bij Renault, vast iets eigenzinnigs, het gaat tenslotte om een frans merk ;)
viola robbemondt zegt
Ik vind jullie ‘humor’ vaak wel wat zoek heren: waarom zou het in godesnaam grappig zijn als iemand als Laurens van den Acker voor zichzelf zou beginnen? Ik vind dat helemaal niet vreemd klinken of onmogelijk. Dus wat mij betreft: FOUTE 1 APRIL GRAP.
primramessar zegt
Laurens, geen saaie verantwoorde ontwerpen bij renault doen graag, zoals bij mazda.
Bij mazda is de mazda 6 is goed gelukt, maar is weinig spannend. Bolling bij het voorwiel is wel vernieuwend, maar ziet er niet echt uit. Mazda 3 is niet slank zoals de 6. Mazda 2 is vernieuwend, maar een gedrocht. En al die concepts bij mazda, daar was de zin ervan ook ver te zoeken. Geld en tijdverspilling.
Als je bij renault een beetje in de sfeer blijft als bijvoorbeeld de renault megane coupe concept 2008, dan komt renault af van gedrochten-imago die ze nu heeft.
Rick dos zegt
Laurens van den Acker? Die van Mazda? Laurens is het beste wat Mazda in tijden is overkomen. In zijn tijd is het van een nietszeggende design en merk naar een meer aansprekende merk gegaan. Eeuwig zonde dat ze niks met de Mazda Furai hebben gedaan. Prachtige auto. Wellicht dat Mazda daar gewoon te conservatief voor is.
Renault heeft bewezen dat ze niet schuw zijn van gedurfde modellen. Waarbij sommige modellen qua design succesvoller zijn dan andere maar dan nog.
Dit kan alleen maar positief zijn.
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Ook een goede vrijdag toegewenst. ;)
Ik ben het helemaal met je eens. De Furai is ronduit geil en klinkt lekker extreem. Misschien zelf een beetje te extreem…
Renault is dan inderdaad geen slechte stap voor een echte creatieveling.
RenesisHP zegt
@primramessar.
“Bolling bij het voorwiel is wel vernieuwend, maar ziet er niet echt uit.”
Dat komt van de rx8 vandaan en tegenwoordig zoeken steeds meer merken hun heil in die “bolling”.
Rick dos zegt
@mx5/rx8owner
Jij ook een goede vrijdag. ;)
En zaterdag en zondag…. :P
Richard zegt
[quote]Afgezien van de Renault Laguna coupe is het slecht gesteld met het design van het Franse merk[/quote]Wat triest om dat zo neer te zetten. We weten onderhand wel dat je niks van Renault moet hebben maar dat hoef je niet in elk bericht zo denigrerend neer te zetten. Wordt eens volwassen, kleuter.
primramessar zegt
Mx5rx8owner:
Jij ook een een goede vrijdag toegewenst. Bolling vind ik bij een rx8 wel staan, omdat het zowiezo al een apart karretje is, maar om dit nu door te trekken naar een mazda 6…
Richard:
Slecht is een renault nou ook weer niet. De clio’s vind ik goede auto’s.
robbie zegt
UPDATE Persbericht van Renault
MCW zegt
Man die wielkasten/spatborden van de Mazda6 en RX-8 is juist prachtig. Onderscheidend, dik en sportief. Mazda is heerlijk bezig alleen de MZ3 en de CX-9 facelift valt me erg tegen. Die smilie is niks
renaultfreak zegt
oke jongens,
nou even reeel wezen, wat vinden jullie van het design van vw, audi en andere duitse merken?
mooi, maar dat komt omdat die modellen vrijwel hetzelfde blijven, bij mazda vind ik dat ook het geval maar toch een stuk minder.
Maar ik vind dat renault wel herkenbare modellen maken, waarbij ik zeg he dat is een renault!
phantom zegt
@ benjamin: volgens mij speel jij het ook stiekem ;]