Stel je hebt zo’n 40 tot 45 duizend eurie te besteden en je bent op zoek naar een compacte maar toch zeer brute bak. Wat kies je dan wanneer ik je een BMW 130i en een Volkswagen R32 voorschotel? Beiden modellen zijn op alle vlakken uiterst concurrerend, dus dat wordt nog lastig kiezen, of niet?
Volgens het boekje heeft de BMW 130i net iets betere papieren, maar toen Auto-Motor-und-Sport de twee “kleine giganten” recht tegenover elkaar in de arena zette, kwam de Golf R32 met een verwaarloosbaar klein verschil als winnaar uit de strijd. Van de 650 te verdienen punten, scoorde de Golf er 516 en de 130i zat daar dicht achter met 504 punten. De verschillen tussen de twee zijn zo klein, dat uiteindelijk smaak de doorslag zal geven.
BMW 130i : 265 pk / acc. 6.3s / top 250
Golf R32 : 250 pk / acc. 6.6s / top 250
Lees meer op Auto-Motor-und-Sport.
Dennis zegt
Had ik al gezegd dat ik voor de R32 zou gaan?
M6 zegt
de golf ik zeker mooier , die 1 serie is zo lelijk net als de nieuwe 3 BAH BAH
Snel gekozen zegt
Als ik een kleine snelle wagen wil zou ik de Gallardo nemen ;)
Als ik echt moeten kiezen, zou ik de bmw nemen.
Omdat ik de wegligging van bmw beter vind als vw en het interieur van de golf spreekt mij ook niet direct aan.
Kzou wel nog overwegen om naar een tuning merk te gaan voor een compleet nieuwe neus. Maar als je het prijskaartje bekijkt koop je u gewoon iets anders.
dekster zegt
de golf
Sir Smokalot zegt
“it ain’t even a question”. De golf voor mij, 100%.
Maar als je me keuzevrijheid zou geven zou ik een TVR Tuscan R van een paar jaar oud kopen….
June zegt
Als ex vr6 rijder zou ik ook voor R32 gaan. Hij is gewoon mooier.
Jori zegt
Het is allebei duits dus daar zal het niet aan liggen.
Junior zegt
Ik blijf m`n merk trouw. De BMW dus in dit geval
M* zegt
BMW want kvind dien VW nen vrouwenauto…
r e al m e n r a c e zegt
de golf.
Die doorgezakte boodschappenkar van bmw bewijst maar weer dat de huidige bmw ontwerpens gevierendeeld en onthoofd dienen te worden
Jan zegt
GOLF GOLF GOLF want die is veel knapper en oogt sportiever. Maar als ik 45000 euro zou kunnen uitgeven aan een auto zou ik dat bedrag wel besteden aan een Impreza. AWD en Boxermotor en noem maar op…
BMW zegt
Alhoewel de Golf een zeer snelle en veilige auto is, zou ik voor de BMW gaan. De handling door de achterwielaandrijving en de zeer precieze besturing geven de doorslag. De lijnmotor is een juweel, alhoewel de koppelsterke vr6 ook een supergeluid heeft. Gewoon een kwestie van smaak. In ingetogen of uitbundige GT. Beide zijn topkarren.
JEREMY zegt
HAHA….2 Januari 2006 is die van mij de….BMW 130i high executive met M-sportpakket ;-)
Emrah Golfbroer zegt
De golf natuurlijk. Dodelijke wegligging plus schattige achterkant.
frenk zegt
Zeker de beamer veel bruter; golf blijft een golf en dus saai!!! Trouwens met zo veel pekaatjes zal die achterwiel aandrijving van BMW echt een genot zijn vooral in de bochten.
325i zegt
tuurlijk de bmw, de uitlaten van de golf zijn lelijk, dat hele ding heeft een truttig opa en oma design, de bmw is lekker gewaagd.
het is misschien even wennen, maar dan elke keer als je em weer ziet staan word die mooier.
En de autovisie vond hem vies tegenvallen, op het circuit schijnt een golf GTI een betere keus, die R32 weegt dieplood
ToM5 zegt
Tja beide zijn leuk speelgoed! Toch kies ik voor de 130i.
De 6 cilinder van BMW is de top, achterwielaandrijving en het kleine dikke stuur die precieze info doorgeeft maakt mijn keuze. Niet de mooiste beemer misschien maar wel 1 met het hoogste pretgehalte.
Golf vond ik de vorige glof 4 de 2 pijpen aan de buitenkanten veel mooier. Plus, tja weer een golfje (wel een brute dan hoor :) ).
mathias zegt
zonder twijfel de GOLF, vind ronding in koetswerklijnen veel mooier dan hoekig zoals die bmw, het lijkt een hoekige megane of astra, liever bollig zoals VW, mercedes, audi, porsche,…
Leen zegt
neem nou gewoon een GTI.. is 0,5 seconde trager naar de 100, gebruikt 2 liter minder per 100 km en stuurt nog dankzij de lichtere motor.Scheelt waarschijnlijk in prijs ook maar een paar duizend.O ja, heb je nagedacht over de inruilwaarde van de R32?
ToM5 zegt
Beste leen, nou geen onzin praten he.
De golf een lichtere motor?? BMW heeft met de zescilinder de lichtste zescilinder ooit gebouwd. Dus das bullshit. De motor van de golf komt nog van de vorige generatie.
Voor de rest heb je gelijk, echter: als je een dergelijke auto koopt dan doe je dat om de snelheid dus de bmw is sneller (voordeel) maar minder zuinig wat minder relevant is voor deze type auto’s. Anders neem je wel een 1.6-je.
Voor de rest is het een kwestie van smaak en je voorkeur voor een merk.
azn one zegt
BMW natuurlijk, 45000 euro voor een volkswagen, het idee alleen al….
audi zegt
ToM5,
Lees het berichtje van Leen nou is goed!! Hij heeft het over de GTI…. 2.0T ipv de R32..
ToM5 zegt
Je hebt compleet gelijk! Heb iets te weinig slaap gehad deze week… Excuses!
audi zegt
Haha.. heb ik ook weleens last van…. Excuses aanvaard!
mathias zegt
wel awn one, bmw voor 45000 euro is ook maar weg gesmeten geld. VW is grootste concurent voor bmw opt moment
vw = audi, porsche, bentley, bugatti, lamborghini. Gaat bmw met zijn range en MINI de aanval?
Blazer zegt
Rijd nu een maandje in mijn 130i rond. Geweldige auto, lichter dan de R32, zuiniger (1:10 is goed haalbaar) en sneller in het bereik waar je het echt kunt gebruiken: de tussenacceleratie. Restwaarde is ook beter, maar ik heb dan ook de supercomplete introduction versie. Geluid is trouwens ook super. Ideaal voor wie een wolf in schaapskleren zoekt want alleen de dubbele uitlaat verraadt de 3-liter. Niet overtuigd: lees de vergelijkingstest in Autoreview.
r32 zegt
Hahahahaha. ik lag me helemaal slap. neem nou de golf. met gladwegdek heb je niks aan achterwieldrive. slippe slippe slippe. met vierwieldrive kun je een hele hoop meer. blijft tenminste rijden met sneeuw een heuvel op. bmw lekker niet. haha.
ToM5 zegt
Zeg ben jij al de 18 gepasseerd…?
Powerslide zegt
Ik heb een aantal tests gelezen tussen de R32 en de 130i. Op papier komen ze erg overeen, maar we rijden nu eenmaal niet op papier en uit de verschillende testen komt de 130 als overwinnaar uit de bus. En dan met name op het punt van driving pleasure. Niet dat de R32 het slecht doet, verre van. Maar de R32 wordt meer vergeleken met de GTI en de 130 met de M3. Tja, en dan heb je goud in je handen!
bartek zegt
ik vind dat (porche is beter) maar als moet ik kiezen van die twee dan kies ik b.m.w
para zegt
ZEKER VOOR DIE R32 DIE 1 SERIE ZIET ER NIET UIT..
BMW Rulles zegt
ZEKER DE BMW!!!!
BMW RULLES
Coolstart zegt
130i = bmw 1 serie met sterke motor.
golf R32 = vw golf met uitgesproken sportief uiternlijk en karakter t.o.v. gewone golf.
bmw 130i is snelle 1 serie zonder extravagant uiterlijk.met 260pk kan je je wel uitleven ;-)
R32 is voor freaks die het niet erg vinden als mensen naar hun kijken.
260pk op voorwielen?
Ik heb 115 pk en 300nm op voorwielen en dat is naar mijn mening al bijna te veel. Als het nat is slip ik nog makkelijk door in 2de.
ik rij vaak met achterwiel aandrijver en gasgeven in een bocht is zo veel toffer! en snel van richting veranderen terwijl je gaspedaal aantitst geeft een speels gevoel. met de voorwiel aandrijver ben je de auto aan het pijnigen, het voelt niet zo vlot aan en je voelt de wielen trekken aan je stuur. Zeker bij tractie problemen.
Achterwiel aandrijving troef! Voor de paar keer in je leven dat je een besneeuwde berg opmoet ga je toch geen voortrekker kopen.sneeuwkettingen hebben mer grip op AW dan op VW trouwens. Banden gaan langer mee bij tractie op achterwielen en als het sneeuwt heb je meer fun ;-)
kortom, niets anders dan voordelen. Enkel beetje vermogen verlies doordat vermogen naar achtermen moet geleiden.
130i = elegantie
R32 = aggressie
130i = vloeiende lijnen
r32 rechte lijnen
130i = kan bomma in
R32 = kan bomma in maar niet uit
kortom…auto’s zijn niet te vergelijken.
bmw M1 zal wel een iets graver uiterlijk hebben, mja dan spreken we over 400pk en meer ;-)
Leg u hand eens op de bmw motor en daarna op de vw motor en je weet direct welke motor perfect loopt ;-)
grapjas zegt
als jij weet welke motor perfect loopt door er enkel je hand op te leggen dan ben je wel een helderziende. je gelooft je eigen nog
Sir Smokalot zegt
Lol, die R32 is 4-wiel aangedreven hoor….
Bovendien vind ik die Beemer agressiever ogen dan de VW.
Maar wat bomma in hemelsnaam is, dat moet ik nog even uitvogelen….
Carfreak zegt
De Golf! Als Golf v rijder voor mij niet zo’n moelijke keuze :-) Ik ben gek op BMW maar vind de 1-serie een regelrechte designmisser.
Tinus zegt
Wat een humor!!
quote:”zonder twijfel de GOLF, vind ronding in koetswerklijnen veel mooier dan hoekig zoals die bmw, het lijkt een hoekige megane of astra, liever bollig zoals VW, mercedes, audi, porsche,…”
Een golf vergelijken met bovenstaande merken?
Nog een:”Hahahahaha. ik lag me helemaal slap. neem nou de golf. met gladwegdek heb je niks aan achterwieldrive. slippe slippe slippe. met vierwieldrive kun je een hele hoop meer. blijft tenminste rijden met sneeuw een heuvel op. bmw lekker niet. haha.”
Zeg knulletje ik weet niet waar jij woont maar een auto kopen voor de dagen det het hier sneeuwt?????
Dus mensen koop gewoon een R32 dan blijf ik lekker anoniem in mijn 130i rijden.Totdat je niet begrijpt waarom je die “hoekige BMW” maar niet voorbij komt.
Zie je bij het stoplicht(zolang die op rood staat).
w0o0dy zegt
Ooit met een snelle 4-wielaandrijver gereden Tinus? Niet dat ik die Golf zou willen maar 4-wielaandrijving heeft wel degelijk voordelen. En qua design is die 1-serie in mijn ogen een beetje een mix tussen een Alfa 147 en een Astra, maar dan een tikkeltje ongelukkig qua verhoudingen. Het zal ongetwijfeld allebei best goed rijden, volgens mij is het zoals bijna altijd een kwestie van smaak. Als er nou een Cupra versie van de nieuwe Leon komt met 250 pk en 4-wielaandrijving….. dat lijkt mij een topper. Hou je van fraaie vormgeving en wielspin dan kun je ook een Alfa147 kopen natuurlijk.
mathias zegt
euh tinus of pinus of pino of wat dan ook, golf werd helemaal niet vergeleken met bovenstaande merken, koop een bril. er staat gewoon dat ronding mooier is dan hoekige koetswerklijnen zoals jou BMWtje of zijn al die bmw130drivers zo blind dat ze niet inzien dat deze 130 een namaakgolf is. dat ze bij bmw eerst een golf hebbe moete uiteen halen, voor ze hun 130 konde beginne ontwerpe
Tinus zegt
Precies Woody,
Het is all about taste.Natuurlijk is 4-wielaandrijving ook top.
En weer een stukje humor hier” golf werd helemaal niet vergeleken met bovenstaande merken, koop een bril. er staat gewoon dat ronding mooier is dan hoekige koetswerklijnen zoals jou BMWtje of zijn al die bmw130drivers zo blind dat ze niet inzien dat deze 130 een namaakgolf is. dat ze bij bmw eerst een golf hebbe moete uiteen halen, voor ze hun 130 konde beginne ontwerpe”HUMOR
Groeten van Pinus of Pino(alleen voor vrienden dan).
Maybach zegt
euhm tinus, humor?
iedereen kijkt bij iedereen af, dit is echt geen humor.
De eerste kopers van een nieuw model van een bepaalde autoconstructeur zijn altijd de concurenten.
M-POWER zegt
hoef ze alllebij niet voor die 45000 euro zou ik een 2ehands m3 3.2 van 98 kopen turbo pakketje van 20.000 eetjes er op en knallen met die 1000pk 1200nm meer info http://www.da-motorsport.com
w0o0dy zegt
de enige reden dat je dat M3 motorblok niet snel op zult blazen is dat die auto met 1000pk binnen no-time om een paal, onder een vrachtwagen of onderaan de dijk ligt.
Dat is absoluut onbestuurbaar en standaard BMW M3 met 3 keer zoveel vermogen…. regel je wel voor de tijd een levensverzekering en verzekering voor de schade die je aanricht (als je iemand de rolstoel in rijdt?
M-POWER zegt
woody man dat zal niet zo gauw gebeuren maar het zou heel fijn voelen als je die 1000 pk onder je rechter voet hebt en je rijdt autos van een ton weg nou heb je er geen 1000pk voor nodig om duure boliedes weg te rijden maar als ik het geld had zou ik het voor de lol doen en voor de duudelijkheid als je iemand door te hard rijden dood rijdt dan kan je nog zoeen goede vezekering hebben maar ze betalen niks slimmerd
M-POWER zegt
EN WOODY GAB KIJK EERST IS OP DE SITE KAN JE ZIEN WAT ZE MET DAT BLOK DOEN DAT BLAAS JE NIET ZOMAAR OP ER STAAN OOK EEN PAAR FILMPJES [ZONDER BOMEN OP EEN SNELWEG}
Sacha zegt
We hebben net gekonstateerd dat je het M3 blok “juist wel”:http://members.roadfly.com/jason/m3engines.htm zo opblaast.
M-POWER zegt
ze hebben het 6ver de e46 sacha
Sacha zegt
Excuseer. Hierbij een “link uit het E36 M3 forum”:http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e36m3/forum.php?postid=699573&page=8 getiteld: “Catastrophic Engine Failure!“
Sacha zegt
Speciaal voor de E36 M3 fans een “Google link naar alle problemen en terugroepacties”:http://www.google.com/search?q=BMW+M3+E36+%22engine+problems%22+OR+%22engine+failure%22
M-POWER zegt
heb nog geen prObleem na 200000 KM
Sacha zegt
Daar kan ik maar 1 ding op antwoorden: Houwen zo! En rij veilig natuurlijk.
Tinus zegt
Jongens laten we het houden bij de bovenstaande vraag: stel je hebt zo`n 45duizend euro te besteden, wat kies je dan de R32 of de 130i? Zonder grof te worden.
Sacha zegt
Tinus, ik begrijp uit je eerdere reactie ‘Dus mensen koop gewoon een R32 dan blijf ik lekker anoniem in mijn 130i rijden. Totdat je niet begrijpt waarom je die “hoekige BMW” maar niet voorbij komt. Zie je bij het stoplicht (zolang die op rood staat).’ dat jij de hele dag R32’jes c.s. in je 130i voor aan het blijven bent op de weg, of af aan het troeven bent bij het stoplicht. Is dat niet vermoeiend?
.
Ik weet overgens niet welke ik zou kiezen van deze twee, dan moet ik er eerst een keertje in rijden. Ik zou denk ik voor de comfortabelste van de twee gaan.
Tinus zegt
Inderdaad Sacha je hebt gelijk ik liet me even gaan. Ik moet zeggen dat deze auto overigens wel uitnodigd om de hele tijd gas te geven hoor. De R32 is ook een prima auto ik heb immers ook getwijfeld tussen die twee. Zelf heb ik voor de 130i gekozen maar de verschillen zijn erg klein denk ik. Mijn persoonlijke voorkeur ging al uit naar de BMW en de overload aan optie`s die ik op de 130i kreeg(introductie uitvoering)was echt een top aanbieding. Toen ik ermee gereden had was ik verkocht. Ook is van belang geweest dat ik meer hou van de “wolf in schaapskleren”.
Zo is het gekomen.
lien zegt
hij was verkocht toen hij in een stuk metaal mocht rijden, jongens toch, “verkocht” zegt hij
een auto is als een vork om mee te eten,
hopeloze freaky johnyke toch
Sacha zegt
Zo gaat dat hier lien. Maar jij lijkt me meer zo’n degelijk van-A-naar-B type. Hardstikke goed! Maar nou niet gaan zeuren over dingen die je niet begrijpt hoor.
Tinus zegt
Ja Lien ik kan er ook niets aan doen, maar nadat ik “verkocht” was heb ik hem gewoon gekocht zo werkt het echt. Wat voor auto rijdt Lien zelf?
bas zegt
subaru WRX STI. ik vind het design van de nieuwe 3 serie niet mooi. golfjes vind ik ook niet zo.
Johnyke zegt
Zeg Tinus ik denk dat Lien bedoelt dat je ook 45000 paar geiten wollen sokken had kunnen kopen.
niko zegt
golfje voor kids en bmw voor mij of zie ik dat verkeerd?
Peter zegt
BMW is gewoon het premium werk….
bmw zegt
de 1 is sneller als de golf en goedkoper en heeft ook nog eens achterwielaan drijving
dus waarom nou zo’n golf
dekster zegt
@bmw
omdat de golf vierwielaandrijving heeft, meer practisch is, groter en NAAR MIJN MENING mooier
Ivo zegt
De golf vind ik een beetje cliché worden, terwijl de BMW nog origineel is. Ik word liever gezien in een status auto zoals BMW dan een auto waarvan er al zoveel rijden. BMW en Audi zijn goede en mooie auto’s… Mijn beslissing is was al duidelijk, maar de BMW is gewoon de beste.
GlenNVD zegt
Doe mij die R32 maar, BMW kan me niet bekoren
JeffreyG zegt
wat heb ik een schijt hekel aan bots
maar ik zou ook voor de R32 gaan, gewoon meer uitstraling
al zijn de cijfers van de 130i beter
SimonMc zegt
Ik zou voor de R32 gaan omdat die een VR6 heeft, en qua tuning kun je daar wel serieus wat mee doen.(ik beweer uiteraard niet dat je dat niet kunt met dat bmw blok ).
Ook vind ik de R32 veel mooier,de 1 serie vind ik in mijn ogen mismeesterd, een nep-bwm als het ware.
Ook kan volkswagen zijn ervaring halen uit hun vorige golf series, waar BMW dat niet kan, dat is in mijn ogen altijd een voordeel.
Maar de vraag is of het wel de moeite is om een r32 te kopen ipv van een gti?Omdat die R32 meer weegt omwille van 4 wiel aandrijving, zijn de prestaties nagenoeg hetzelfde.
En daarbij, een auto kiezen komt op een persoonlijke keuze aan.Je kunt de ene niet verwijten dat hij de bmw pakt ipv de r32, of omgekeerd.Daarom bestaan er verschillende merken, opdat je keuze zou hebben.
Ben er trouwens van overtuigd dat deze 2 auto’s beiden geweldig rijden.
maarten zegt
doe mij die golf maar, die bmw vind ik maar niets
beemer zegt
Doe mij die bmw maar, die golf vind ik maar niets.
golf 2.0 TDI zegt
De golf R32 trekt hem er zo uit is veel mooier dan dat 1tje van BMW!!
w0o0dy zegt
“het lelijke eentje” van BMW, lol
Lexus zegt
@golf 2.0 TDI kijk je wel eens topgear? BMW 130 vs R32 de BMW won. over mooier moet ik je gelijk geven vind die 1 serie maar een afschuwelijk ding
John zegt
Met de r32 moet je toch altijd uitleggen dat dit echt een hele bijzondere VOLKSauto is. Met de 130i hoef je niets uit te leggen. De 130i is een auto voor fijnproevers!!
Blik Met Wielen zegt
volkswage een volksauto? dan kan jij je zeker een vw toua w12 permitere dan. een volksauto zei hij. johnyke toch
Johnyke zegt
Leuk gevonden hoor Blik Met Wielen maar het gaat hier om de GOLF en niet om een VW Toua W12!!
blik met wielen zegt
ok, een volksauto, precies of op iedere hoek vant straat staat dan een golf r32 ofwa. het ging over de r32 he johny.
golf r32 een volksauto, jonge toch. als de r32 een volksauto was dan zoude de pomphouders goude zaken doen denk ik.
Arie zegt
Even serieus: een volkswagen met een BMW vergelijken is uberhaupt belachelijk.. Maar leg dat maar eens uit aan de grote meute met petje en ketting bij wie de poster van een golf boven het bed hangt. De 130 is helemaal super.
w0o0dy zegt
@arie:lollig, jij wou zeggen dat dezelfde lui met petjes en kettingen geen bmw’s kopen?
Arie zegt
Beste Wooody, ook daar zit zeker onfris volk tussen, maar die zullen niet zo snel een nieuwe 1 serie kopen! Meestal pas bij de 3 eigenaar problemen..
Arie zegt
derde eigenaar bedoel ik natuurlijk.. niets tegen een 3serie
w0o0dy zegt
jammer voor de 130i, maar TopGear is duidelijk wie de winnaar is van de vergelijking….
http://www.youtube.com/watch?v=09s8eMLHIUM
arne zegt
golf is indd beter dan de 1 reeks. bewezen door vakmense
JeffreyG zegt
de 1 serie is zeker niet verkeerd
maar wat te duur voor wat je krijgt aan kwaliteit
helaas, want het is een erg leuk autootje
de golf is ook erg duur, maar altijd nog goedkoper
denk dat dat de doorslag geeft
arne zegt
denk niet enkel de prijs, maar gewoonde kwaliteite int algemeen. ik betaal liever iets meer en goed, dan goedkoper maar dat toch wat mist. de golf is kwalitatief gezien beter, sneller, ruimer, baanvaster en goedkoper dan de 130. golf is aan zijn vijfde generatie wat wil zegge dat men al 5 maal optimaliseert, terwijl de 130 een eerste proefkonijn is als het ware
rene zegt
Hope you come back soon!!
ronald zegt
ik zou zeker voor de golf gaan.
de bmw is helemaal niet sneller dan de golf.
6.6 tegen 6.3 noem ik geen verschil.is niets.
het hangt volledig af van de bestuurder hoe hij aan het racen is.
en je hoort ook niet zo vaak dat de r32 verslagen is op de weg tijdens een race. sterker nog ik heb het nog nooit gehoord!
Blazer zegt
BMW 130i: 5,1 kilo per pk
R32: 6,3 kilo per pk
Vierwielaandrijving maakt een auto onnodig zwaar en traag. Heb tot dusverre nog sprintje verloren bij het stoplicht. Verheug me op de eerste sprint met een R32. Een A4 3.2 Quattro was in ieder geval geen partij.
Turbopaultje zegt
Vergeet beiden en ga eens sturen in een 147 GTA. Zelfs een 116i is leuk om in te rijden, maar zo lelijk als quasimodo ……..
Emotie, looks, speed, power, sound en een topweggligging voor fwd als je niet een digitaal werkende rechtervoet hebt => zie filmpje uit japan. http://www.autoblog.nl/?s=130i%2C+147+gta
Kortom het volle pretpakket voor de ware snelheidsduivel ……:-)
Turbopaultje zegt
@ B: dat wordt wel anders als het weer herfst wordt en dus vochtig op straat.
Dan maakt namelijk iedere R32 of soortgelijk 4wd kanon gehakt van een rwd of fwd.
Bovendien, een verschil van minder dan 1 seconden op papier betekent, dat vooral reactievermogen en snel schakelen een sprintuitslag bepalen en niet alleen aantal pk´s /kg.
Harry zegt
Dit is makkelijk kan het niet moeilijker die lelijke BMW wint nooit van zijn leven.
Die misvormige auto.
BMW denkt dat ze een dikke hatckback kunnen beginnen maar helaas.
2-01-06 heb ik gelukkig de mijne r32.
Blazer zegt
Moeilijker: tuurlijk kan dat, maar je maakt het zelf gewoon moeilijker. De feiten zijn duidelijk en de tests ook: de BMW is op een droog wegdek gewoon sneller. Wist je dat het minder dan 10% van de tijd regent? Fijn dat je dan een voordeel hebt van die zware 4-wheel drive. Een echte 100 meter sprinter in de atletiek weegt toch ook geen 130 kilo?
En Harry, ken je klassiekers: de eerste Golf GTI (110 pk) kwam in 1976, de BMW 2002 Turbo touring (170 pk) al in 1973. Hoezo ‘begint’ BMW met een dikke hatchback?
Leuk autootje de Golf R32, maar het blijft een Volkswagen. Neem dan gewoon een Audi A3. Of moet je schoonmoeder gemakkelijk achterin kunnen stappen?
See you at the traffic lights …
Gianni zegt
Zelf rijd ik een 330ci, achterwiel aandrijving is een kwestie van 1 zijn met je auto.
Anticiperen is wat de klok slaat in de winter, met acherwielaandrijving heb je altijd de keus om snel weg te draaien van een obstakel zowel bij nat als droog of sneeuw.(dit benut alleen de geoefende chauffeur in principe).
Op droog wegdek is het een onoverwinnelijk concept.
4-wiel aandrijving verliest ook meer vermogen aan de aandrijving en is op de snelweg altijd minder snel dan een auto met gelijkwaardige vermogen en 2 aangedreven wielen.
4-wiel heeft ook minder aerodynamica onder de wagen.
Maar ja als voormalig coureur is mijn mening natuurlijk in het positieve voor acherwielaandrijving. (ik zou gaan voor de 130i)
pepijn zegt
eeh…..das heel moeilijk maar ik ga denk voor de BMW 130i ook al ziet die er want minder bruut uit!!
Eric zegt
Smaken verschillen, dus over het design valt niet te twisten. Daar dus geen oordeel over! Feit is dat de wegligging van de BMW vele malen beter is als het gaat om sportief rijden. De BMW is dus de winnaar.
ok zegt
Goeie discussie over een Golf en een BMW…Het lijkt mij echter een onnodige als je naar de historie van beide merken kijkt. Toen VW nog druk was met de produktie van de kever(niet de new beetle) produceerde BMW al auto’s met een briljante wegligging. en even speciaal voor harry…ken je de BMW 2002 touring uit de jaren 70? lijkt verdacht veel op een hatchback..
VW is een merk zonder technische filosofie…meerderheid van de modellen zijn allemaal met voorwielaandrijving omdat dat zo lekker goedkoop produceert..als ze dan iets gaan knutselen wat echt moet rijden dan moeten ineens die achterwielen gaan meedoen zoals in de R32. Mochten ze dan bij VW toch een keer het licht zien en een auto willen maken met voorwielaandrijving die echt rijdt laat ze dan een keer goed kijken naar de MINI.
Als ik mocht kiezen uit alle produkten die aan VW gerelateerd zijn,,,audi,,seat..etc..(en niet porsche zoals al eerder beweerd werd) dan zou ik vragen om een OV jaar kaart.
hans zegt
ik ben al aardig op leeftijd .Dus ik heb al heel veel merken gehad.dus nu gaat ik proefrijden met de B M W130I.ben beniewd.HONDA was bij mij nog steeds de winnaar (kwaliteit).Top is totaal niet belangrijk,maar ik kick op toeren.
The missing genie zegt
Ik heb net een 130i High Executive gekocht, dus de keuze is gemaakt!
zoltan zegt
Wat een heerlijken auto de B M W 130I.Voor mij hoeft er geen radio in.wat een heerlijk motor geluid.En dan die stoelen (op aanvraag).Echt een schaap in jacht luipaard.
martin zegt
Even wennen dat is altijd met een apart model.Maar de B MB W 130i is een geweldige auto.Juist omdat het geen sedan is van B M W vind ik hem prachtig.Vroeger vonden ze het snoek model ook maar niks.Moet je nu maar eens horen.
han zegt
Wat een heerlijke onopvallende BMW130i super auto is dat met een verslavend motor geluid .Zonder poespas super snel,En al die grote bmw al die type letters er afhalen om er maar ook zo snel uit te zien (behalve de echte M serie).