De enfant terrible van het Fiat-imperium blijkt een ontzettende Star Wars-nerd.
Garage Italia Customs, de tuningwinkel van Lapo Elkann, heeft in opdracht van Fiat een 500E onder handen genomen. ‘Hier, we krijgen die verliesgevende dingen toch niet verkocht, dus doe er wat leuks mee,’ zo schatten we het verzoek in. GIC besloot op de hype voor de komende Star Wars-films in te spelen, en maakte er een First Order stormtrooper van.
Dat de auto daarom zwart en wit is gespoten en gewrapt, dat snappen we, maar om het folie nou door te trekken tot op de ramen, dat rijdt nogal hinderlijk. Pirelli zorgt voor banden met witte wangen, en van binnen werd de 82 kW tellende stadsauto in een maatpak van zwart en wit leer gestoken, afgewisseld met Stromtrooper- en Star Wars-logo’s.
We verwachten niet dat Fiat er meer dan één laat bouwen, laat staan gaat verkopen, maar een showsteler op de Los Angeles Auto Show gaat waarschijnlijk wel worden.
p0wn3d zegt
Niet bepaald een schot in de roos..
boomhauwer zegt
@p0wn3d: benieuwd hoeveel deze zullen begrijpen hèhè
sunder94 zegt
@p0wn3d: Echt een auto voor mensen die niet kunnen rijden. Parkeersensoren zijn overbodig.
p0wn3d zegt
@sunder94: hahaha echt he, die raken toch niks
burninrubber zegt
Haha ik vind hem tof!
rotarypowah zegt
Nu is het een Fiat Panda.
clarkson zegt
Misschien moeten ze hem is buiten Californië proberen te verkopen? Hier in Nederland hadden ze er aardig wat van kunnen verkopen de afgelopen jaren.
Edge zegt
@clarkson: Zou je denken? De 500e is enkel gemaakt om aan de Californische regels m.b.t. uitstoot van het gehele wagenpark als fabrikant te voldoen. Het ding heeft op papier een range van slechts 160km en kost meer dan 30.000 euro. Daarmee is hij niet alleen kleiner, heeft hij ook een kleinere range en hoger prijskaartje dan de Nissan Leaf. Vanwege z’n beperkte range en klein formaat is hij niet echt geschikt voor de leaserijder, en voor de particuliere markt is hij veel te duur. Daarnaast, als je per sé Fiat 500 wilt rijden met 30.000 euro te besteden kun je ook een Abarth 595 nemen, of een gewone 500 en helemaal losgaan op de optielijst. Dan houd je nog een paar duizend euro over ook.
clarkson zegt
@Edge: Ja ik denk dat er best wat bedrijven zijn in grote steden die zo’n auto hadden gekocht. We zullen het alleen nooit zeker weten.
stephanotis zegt
@clarkson: Totdat ze rendabel worden verkoopt FIAT geen EV’s zonder dwang.
Marchionne in 2013: “We will lose $10,000 per vehicle. Doing that on a large scale would be industrial masochism.” En in 2014: “I hope you don’t buy it because every time I sell one it costs me $14,000.” Meer Groen7 lezen ;)
clarkson zegt
@stephanotis: Er zal vast wel een oplossing zijn geweest als ze het echt gewild hadden. Plus ze hadden hem hier fiks duurder kunnen maken aangezien iedereen toch naar de bijtelling kijkt.
Edge zegt
@clarkson: Ik betwijfel het. Als bedrijf kun je in Amsterdam of Rotterdam al een Leaf rijden vanaf iets meer dan 9.000 euro, en ook dat is niet echt een succes.
freezzr zegt
Begin ook een ’tuningwinkel’ je hebt er weinig creatief vermogen voor nodig zie ik wel…
harrie zegt
Inclusief geheim opbergvakje voor een kilootje wit?
gtwillem zegt
@harrie: Lapo kennende wel. Misschien zit het in de lak verwerkt ;-).
Edge zegt
Zouden die Italianen weten dat SEMA, en dus de tijd voor dit soort gekkigheid, al geweest is?
bakfiets91 zegt
*Leipo Elkan maakt een stronttrooper van de Fiat 500E zul je bedoelen?
cpp1 zegt
iig best creatief, +1.
fmgarcia zegt
Heb dan liever een dumb
bakfiets91 zegt
Doe mij maar een Darth Vader Porsche Panamera met gouden velgen ;)
hight96 zegt
@bakfiets91: Doe maar gewoon niet.
bakfiets91 zegt
@hight96: Zucht…. moeilijk he, sarcasme
hight96 zegt
@bakfiets91: Dit soort sarcasme is niet grappig meer, dit moet heel serieus genomen worden..
supersaiyangod zegt
veiligste auto ooit zal nooit iets raken xD
Dutchdriftking zegt
Nah, doe maar niet.
reistje zegt
Fijn van die stickers op je ramen?
thomasthomas zegt
Biposto?
vroaaar zegt
Stormblooper zul je bedoelen!
roppp zegt
Op de één of de andere manier komt ie van buiten heel dicht bij de oorspronkelijke uitvoering uit de jaren 50.