• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Langzaam weer iets meer interesse in LPG

Auteur: Dennis, gepost 10 maart 2011 om 15:42 – 25 Reacties

LPG tanken

Er ontstaat langzaam weer iets meer interesse in LPG. Vorige maand schreven we dat de af-fabriek LPG installaties verantwoordelijk zijn voor een kleine opleving. Dit gecombineerd met de huidige hoge brandstofprijs, maakt dat steeds meer automobilisten LPG serieus overwegen als alternatief.

Een liter autogas is momenteel ongeveer een euro goedkoper dan een liter euro 95. Nadeel is wel dat LPG een hoger verbruik en hogere onderhoudskosten met zich meebrengt. Daarbij moet er voor een auto op LPG veelal meer wegenbelasting worden betaald, maar er zijn nu ook auto’s met af-fabriek LPG-installatie waarvoor geen BPM en wegenbelasting betaald hoeft te worden.

De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs, waardoor een hoge olieprijs ook leidt tot duurdere LPG. Het is wel zo dat LPG uit butaan en propaan bestaat; gassoorten die o.a. worden gebruikt voor de verwarming van binnenruimten. De vraag naar deze gassoorten neemt af in het voorjaar af, waardoor LPG weer iets goedkoper wordt, aldus Kees Goudberg, voorzitter van Stichting Autogas Nederland. (via: pzc.nl)

Ook interessant!

  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • benzineprijs boven 2 euro
    Benzineprijs BOVEN 2 euro per liter!
  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

lpg, tanken

Vorig bericht: « Facebook contest: Configureer de lelijkste Veyron
Volgend bericht: Honda Accord heeft ook last van spinnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    10 maart 2011 om 15:58

    Slecht starten
    Verbrande kleppen
    Ingebrande klepzetels
    ’s winters bokken omdat de verdamper niet op temperatuur wil kopen
    Of slecht lopen op benzine of slecht lopen op gas
    lastig tanken
    Altijd rekenen hoe ver je nog kunt
    Zoeken naar een GPL station in Frankrijk of in Duitsland
    Nee dank u liever een HDI’tje

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 maart 2011 om 16:08

      @desjonnies:

      Slecht starten:
      Hij start gewoon op benzine hoor…
      Verbrande kleppen: Geen last van, mijn auto rijdt nu alweer 160-170k op gas, zelf 70k km met 200 euro onderhoud.

      Ingebrande klepzetels:
      Idem

      ‘s winters bokken omdat de verdamper niet op temperatuur wil kopen: LPI heeft hier geen last van
      Of slecht lopen op benzine of slecht lopen op gas: 70k km zonder klachten.

      lastig tanken:
      Inderdaad een minpuntje, maar met 1 tank per maand heb je het eruit en rijd ook perfect op benzine, alleen heb je dan het gevoel dat je een dief ben van je eigen portemonnee.

      Altijd rekenen hoe ver je nog kunt:
      Idem.

      Zoeken naar een GPL station in Frankrijk of in Duitsland: Idem.

      Nee dank u liever een HDI’tje: Ieder zijn mening, ik blijf bij gas.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 maart 2011 om 16:29

      @bigcar: Nee, diesel ruikt lekker… :roll:

      Login om te reageren
    • Klojum zegt

      10 maart 2011 om 16:31

      @desjonnies:
      Wat een hersenloze reactie, zeg. Heb je zelf toevallig een keertje problemen gehad met een LGP-auto? En DUS… zijn alle auto’s rijdend op LPG ineens ALLEMAAL KUT-auto’s?

      Vroegah reed mijn auto beter op LPG dan op benzine, in de zomer EN in de winter. Mijn net zo botte conclusie: jij kan niet met een auto omgaan.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        10 maart 2011 om 16:34

        @Klojum:

        Nadat de nokkenas 2 keer is buiten komen kijken, ja inderdaad nooit meer een LPG wagen voor mij.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        10 maart 2011 om 16:44

        @Klojum: Gevoelig typje ben jij zeg, bedrijfswagens reden allemaal op jouw fijne LPG, totdat ik eens ging rekenen :
        de onderhouds kosten van 10 LPG bestelwagens tegen de meerprijs van Diesels.
        En wat denk je dat de uitkomst was? Onmiddellijk andere bestelwagens.
        Natuurlijk hadden we Neerlands 10 slechtse chauffeurs in dienst.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          10 maart 2011 om 16:56

          @desjonnies: Ja want met bestelwagens wordt altijd zeer rustig en zuinig gereden.

          LPG is ideaal voor privé, niet voor zakelijk/lease.

          Login om te reageren
    • Griffin zegt

      10 maart 2011 om 17:05

      @desjonnies: misschien even een sprintje zetten zodat je ook weer in de 21ste eeuw terecht komt? De tijd dat LPG voor problemen stond in de vorm van verbande klepzetels en kleppen is al lang voorbij hoor. Een moderne wagen met goed geïnstalleerde en onderhouden LPG installatie rijdt prima. Nauwelijks vermogensverlies meer en geen problemen. Okay, je staat wat vaker bij de pomp. En je kan altijd nog terug naar benzine als dat pompstation in der Heimat of la douce France geen LPG aanbiedt…

      Login om te reageren
    • deedrieen zegt

      10 maart 2011 om 17:17

      @desjonnies:
      Hmm allemaal aannames zonder daadwerkelijke feiten.
      Mijn Alfa (onbetrouwbare roestbak?) met 1.6je staat inmiddels op 3ton met alleen nieuwe kop, en normaal onderhoud… en rijdt nog als nieuw, niks noppes nada olie verbuik en voor 1.6je zeer pittig.
      Kan geen diesel rijden met zoveel fun voor dat geld

      Login om te reageren
    • RobTWo zegt

      10 maart 2011 om 17:35

      @desjonnies: Zeker geen ervaring met LPG? Ik heb ooit een AR 155 met bijna 3 en een halve ton op LPG gereden en nu een 156 met 230.000 km zonder noemenswaardige problemen. Ja, en keer een LPG-injector of een brandstofpomp, maar dat mag best met die km-standen.

      Login om te reageren
  2. bigcar zegt

    10 maart 2011 om 16:02

    lpg stinkt. lang leve benzine!

    Login om te reageren
  3. straatpiraat zegt

    10 maart 2011 om 16:36

    Ik vind op gas rijden alleen de moeite waard als je een auto hebt waar geen wegenbelasting voor hoeft betaald te worden. Bijvoorbeeld een oude auto. Dan is het pas goedkoop:) Voor de rest nee bedankt. Ik ben een petrolhead, geen gashead. :P

    Login om te reageren
    • RobTWo zegt

      10 maart 2011 om 17:37

      @straatpiraat: een auto van 1300 kg kost zo’n €250,- per jaar meer aan wegenbelasting. Dat heb je er met 300 liter brandstof uit.

      Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        10 maart 2011 om 20:25

        @RobTWo: Ja dat snap ik, maar ik zou de nadelen van gas pas voor lief nemen als het een wegenbelasting vrije auto is.

        Login om te reageren
        • RobTWo zegt

          10 maart 2011 om 21:53

          @straatpiraat: Welke nadelen zijn dat, dat je graag zoveel meer aan accijnzen betaalt?

          Login om te reageren
          • straatpiraat zegt

            11 maart 2011 om 10:01

            @RobTWo: De bovengenoemde natuurlijk. Meer onderhoud en enkele praktische nadelen. Maar goed. Een wegenbelasting vrije auto op gas is spotgoedkoop.

            Login om te reageren
  4. Sjonny zegt

    10 maart 2011 om 18:12

    Ik ben ook een beetje aan het twijfelen, elke week 80 euro neerleggen voo een volle tank gaat me wel wat ver, Voor de apk kan hij tog gewoon eruitgehaald worden

    Login om te reageren
  5. nickelb zegt

    10 maart 2011 om 18:17

    welke benzine auto rijd meer als 3ton. dan is er onderhoud nodig benzine of lpg. dat maakt niet uit. oude mk2 1.8 mondeo gehad op lpg. ton mee gereden in 2 jaar. met aankoop van 800euro maar 1300 gekost. en ruim 5000 euro bespaard met aftrek van wegen belasting in die 2 jaar. mijn keus is weer een op lpg

    Login om te reageren
  6. cj87 zegt

    10 maart 2011 om 21:40

    O lord, het is weer zover.. de benzineprijzen stijgen, en de lpg komt weer op. En natuurlijk, zodra er maar iets gezegd word over lpg komen de ramp/succesverhalen weer kijken.
    Sorry heren, maar dit is en blijf triest, jammer dat je er slechte ervaringen mee hebt, maar ga dan bij je dealer klagen ofzo..

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    10 maart 2011 om 22:22

    Ik heb nu twee Honda Accords opgereden, op lpg. Altijd prima bevallen, zeker financieel.

    Nu net twee maanden terug een belastingvrije youngtimer gekocht, daar zit nu ook een conventionele lpg installatie in. 50 liter voor € 37,- Je blijft lachen bij de pomp.

    En kwa gezeur met storingen, slecht lopen, etc.; stop er een flashlube smeersysteem in (kost € 100,-) tegen kleppen inbranden, hou de klepspeling in de gaten (1x per 10000 km nastellen) en rij een keer in de maand een stuk op benzine en je hebt in principe niet meer of minder storingen te verwachten dan met een TDI, FSI of ander modern diesel- of benzineaggregaat.

    Login om te reageren
  8. tstile zegt

    10 maart 2011 om 22:58

    Op lpg kan je prima rondkarren. Vooral in een lichte auto is de besparing groot omdat de wegenbelasting korting voor G3 een vast bedrag is tov de oudere G2 systemen.

    Bij een wat zwaardere auto kan je net zo goed een diesel nemen.

    Hoe dan ook, ik heb 4 auto’s op gas gehad en op 1 verdamper na nooit problemen gehad.
    Rover 620, met 2 liter honda motor erin. Altijd blazen, nooit warmrijden etc. 270.000 km, verkocht aan een irakees met familie door heel europa, die heeft er nog tig probleemloze km’s bijgezet.
    Opel Ascona 1.2 uit 1974 met 4 bak, geloof me, dat motortje moest werken, reed nog beter op gas dan op benzine!
    2x Audi A4 op gas ook nog gehad, 1 met 250.000 km, verdeler vervangen.
    Andere met 360.000 km, nooit probleem mee gehad.
    Dit alles op gas en met een pittige rijstijl!
    Ik was aan boetes meer kwijt dan aan onderhoud enzo

    Maar inmiddels ben ik er wel achter dat een diesel vrijwel net zo goedkoop rijdt, en dan hoef je je reservewiel niet op schoot te houden:D

    Login om te reageren
    • Femme zegt

      10 maart 2011 om 23:12

      @tstile: Als je het niet alleen te doen is om goedkoop rijden maar ook om rijplezier heeft lpg juist in grote motoren veel meer voordelen dan in een kleine. Lpg maakt het rijden van grote motoren betaalbaar. Een V8 op lpg biedt veel meer rijplezier dan een diesel met een waardeloos geluid, beperkte powerband, lompe vermogensontwikkeling en trage gasrespons.

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    11 maart 2011 om 09:10

    Voor mij is het grootste probleem met LPG dat er achteraf wat ingebouwd moet worden, en de meeste van deze bedrijven het hobby niveau nog niet overstegen zijn. LPG prima maar dan alleen met een installatie af fabriek.

    Login om te reageren
  10. tarquesh zegt

    11 maart 2011 om 22:47

    Ik heb 9 jaar rond getuft in een LPG auto. Nu rij ik Diesel en dat bevalt me 50% beter.
    Ten eerste rij je de dubbele actieradius en ten tweede heb je geen storingen.

    Het kost ongeveer hetzelfde, alleen je staat niet zo vaak meer te tanken. Luxe.

    Go Diesel!

    Login om te reageren
  11. reed zegt

    12 maart 2011 om 15:36

    Rij al meer als 10 jaar op LPG. Waarvan zeker 750.000 km bijna probleemloos. (meerdere auto’s)
    1 x bevroren verdamper (klep op uitlaat voor warme lucht vergeten over te zetten.)
    1 x verdamper stuk (mag dat een keer na 300.000 km)
    Rij nu nog steeds op LPG, en eigenlijk te weinig km per jaar. Kan nu op de fiets naar het werk. Maar 1 of 2 keer tanken per mnd en toch ben ik voordeliger als benzine.
    De teller staat nu op 350.000 en op de verdamper na is bijna alles nog origineel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North