Naast tanken, laden ook gewoon boodschappen doen langs de snelweg?
Het opladen van een elektrische auto duurt (een stuk) langer in vergelijking met het tanken van een benzine– of dieselauto. Autofabrikanten maken grote stappen en de ontwikkelingen gaan snel. Feit is dat het echt nog jaren gaat duren voordatdat we met z’n alleen in vijf minuten een accu grotendeels volladen. En wachten in de elektrische auto terwijl deze aan het laden zit is ook niet alles.
Fastned winkel
Fastned heeft een slimme oplossing bedacht in vorm van een eigen winkel. De aanbieder van elektrische oplaadstations langs snelweg heeft het plan om winkels nabij de laadstations aan te bieden. Je hebt natuurlijk al het winkeltje bij een benzinepomp, maar daar doe je niet echt boodschappen. Als er een supermarkt nabij het laadstation zou staan, is de drempel om langs de snelweg te laden kleiner. Onderweg naar huis even wat boodschappen inslaan, terwijl het voertuig weer van wat juice wordt voorzien.
Het Rijk zag dit helemaal niet zitten en probeerde het plan van Fastned tegen te werken. De zaak kwam uiteindelijk voor bij de rechter en Fastned trok aan het langste eind. De exploitant van snellaadstations mag winkels openen bij de stations, aldus de rechtbank in Den Haag.
Fastned heeft de ambitie om op drukke laadplekken een winkel neer te zetten. Het assortiment in de winkels zal bestaan uit eten, drinken, zitplaatsen en een toilet. Zie het als een soort uitbreiding van het winkeltje bij de benzinepomp, met een breder assortiment aan artikelen.
mashell zegt
Nu staat er vaak niet eens een vuilnisbak bij een Fastned station….
Ik zou ook graag zien dat ze de stations handiger indelen, niet drie verschillende soorten laders (50kW, 150 kW, 350 kW) maar slechts 1tje, geen midden eiland maar voorwaarts inparkeren want dan kunnen er meer wagen tegelijk laden bij Fastned. Als het dan ook nog wat stabieler werkt (minder gedoe met starten en niet onverwacht afbreken) dan wordt het nog wel wat met Fastned. Op dit moment werkt het allemaal net even beter bij Shell Recharge en iOnity.
koeberg zegt
Die verschillende laders toont wanneer het station gebouwd is. De eerste stations hadden 50kW, later kwam 175kW en de laatste stations hebben 350kW. Dat er ook stations zijn waarin dit gemixed is komt waarschijnlijk dat er wel genoeg stroomcapaciteit is om 1 175kW lader te plaatsen, maar ze niet allemaal te vervangen.
Voorwaarts inparkeren handiger? Dat betekent dat ik de auto moet draaien, met mijn neus tegen de rijrichting. Of de kabel moet lang genoeg zijn.
Het aantal wagens dat tegelijk kan laden wordt denk ik niet beperkt door de ruimte, maar door de stroomaansluiting.
Ik heb bij FastNed nooit meegemaakt dat mijn laadsessie voortijdig werd afgebroken.
mashell zegt
Het afgelopen halfjaar (pakweg 8 laadsessies bij Fastned) al drie keer mee gemaakt dat de sessie voortijdig werd afgebroken. En uiteraard mogen Tesla’s, ID.3 etc. ook achterwaarts inparkeren. Probleem bij Fastned is dat iedereen nu rechts van dat eiland met 350kW laders gaat staan. Sommige auto’s hebben de laadklep links voor (de E-tron) en dan wordt het lastig als je links van het eiland moet gaan staan. Daardoor komt het bij Fastned voor dat er wel laders vrij zijn maar je er door het onhandige ontwerp van het station toch niet kunt laden.
utregcity zegt
@mashell: vind van voren inparkeren ook handiger en ja heb ook wel eens meegemaakt dat die stopt, maar gaat ook wel weer vanzelf door. Of kan ook aan de auto zelf liggen misschien? Heb ook automatisch laden, zonder een pas te hoeven aanbieden aanstaan.
flutterby zegt
@mashell: vooraf inparkeren moet verboden worden en de huidige opzet is juist ook geschikt met aanhangers wat bij Superchargers een nadeel is.
cloverleaf zegt
@mashell: waar ik altijd heenga heb ik er geen last van. Allemaal in de zelfde richting. Warme koffie, gratis toilet, verse baguetje filet, goedkope drank. En binnen 5 minuutjes voor 65 Euro heb ik weer 1100km actieradius!
toniominestrone zegt
What’s new?
j05b zegt
Fatsoenlijke winkels zonder woekerprijzen langs de snelweg hebben wel potentie denk ik. Zie bijvoorbeel maxxis dat goed bereikbaar is.
mc96 zegt
@j05b: normale prijzen gaat niet lukken denk ik. Pomphouders en waarschijnlijk ook Fastned moeten de staat fors betalen voor de consessie.
vingers zegt
Maar goed wel handig als je vrouw meldt kun je nog even een pak pasta kopen op weg naar huis.
bitd zegt
@mc96: de concessie prijs gaat op basis van marge…
harrie zegt
Slim, als ze drie blikje cola verkopen verdubbelt hun omzet en kunnen ze weer een ronkend persbericht schrijven.
thjvanvlerken zegt
Elk tankstation heeft een winkel, behalve onbemande pompen. Dus. …
petitelima zegt
Best een slim idee, als het assortiment beter is dan bij de gemiddelde tankstation… Het duurt toch nog wel 20-30 minuten voordat er weer fijne aantal km zijn geladen.
mashell zegt
@petitelima: zouden we dan eindelijk een fatsoenlijke hypermarché krijgen in Nederland (de families Heijn en van Eerd beroven ons met hun dorpssupermarkten toch van iets heel prettigs)?
Esprit_de_Flandre zegt
Dus: binnenkort kondigen alle supermarkten aan dat ze hun parking vol gaan zetten met laadpalen, om hun klanten te kunnen houden.
En dan is het hele “de laadinfrastructuur komt achter” van de baan…
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: Lidl en AH zet hier al op in en is een goed concept voor wie niet thuis kan laden. Bij Picnic zie ik het helaas nog niet gebeuren, al hebben ze wel een laadpark.
marcomanta zegt
Verkopen ze ook jumpstarters?
rrk147 zegt
BP gaat met Ah to Go in zee, voor een soort gelijk concept. Snap niet helemaal wat dit toevoegt, de meeste laadstations zijn daar waar al een tankstation shop is? Of is de shop gewoon de grootste marge, net al bij benzinestations?
cloverleaf zegt
@rrk147: esso met Spar