Hierheen komt hij jammer genoeg niet.
Het is ondertussen alweer enkele maanden geleden dat we de verlengde BMW 3 Serie te zien kregen. Aan het begin van het jaar dook de auto voor het eerst virtueel op, deze week heeft BMW de langere uitvoering onthuld op Auto Shanghai. In het land waar de Dreier ook als enige geleverd zal worden, werden vandaag de doeken van de wagen getrokken.
Met de officiële introductie van de 3 Serie (rijtest) met de lange wielbasis legt BMW gelijk ook alle details over de auto op tafel. Hoewel het in feite niet meer dan een verlengde versie van het origineel is, wilde het merk aanvankelijk geen concrete details delen. Vandaag is dat veranderd. Zo heeft het merk uitgelegd dat de wielbasis van de verlengde 3 Serie 11 centimeter groter zal zijn. Net als de wielbasis zijn ook de achterdeuren 11 centimeter langer. Achterin de auto groeit de beenruimte minder hard, maar het verschil is desondanks merkbaar. Passagiers zullen van precies 43 millimeter kunnen genieten.
In eerste instantie zullen geïnteresseerden weinig keuze krijgen, want BMW brengt de auto aanvankelijk alleen als 325Li op de markt. Dit betekent dat hij voorzien is van een tweeliter viercilinder met 184 pk en 300 Nm. De krachtbron is standaard verbonden aan een achttrapsautomaat, hij is niet verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.
dieselkameel zegt
Wat scheelt het t.o.v. een 5 serie?
johnhert zegt
@dieselkameel: De een is net iets lelijker/fantasielozer dan de ander.. Het kan gek lopen in de wereld, maar ik vind dat de Koreanen en Peugeot stuk voor stuk mooiere auto’s maakt dan Bmw tegenwoordig
karhengst zegt
@johnhert: De 508 is een prachtige auto. Zeker mooier dan de BMW in basis trim. Het zou mijn keuze zowaar kunnen zijn ware het niet dat een 330d voor mij goedkoper in de lease is dan een 508 GT diesel. Daar missen ze echt de boot.
Avir zegt
@karhengst: ga je mond spoelen
rulefollower zegt
Hoe Lang?
lekkerlinksrijden zegt
@rulefollower: is een Chinees?
goodolddays zegt
@lekkerlinksrijden: gewoon nee
keeper1 zegt
@lekkerlinksrijden: ja
pindakoning zegt
@lekkerlinksrijden: en Wie is zijn zus
mb10 zegt
@pindakoning: nie bang
horza zegt
@mb10: bang werkt in de keuken
tjorque zegt
@pindakoning: hoe li gan
cpp1 zegt
En M sport uitvoering met ipv een M verlaagd onderstel, een M verhoogd onderstel. Wat staat dat ding lelijk hoog op zijn poten zeg, gadverdamme. Zal er wel mee te maken hebben dat het wegdek daar in China zeer slecht is.
troljedemoeder zegt
@cpp1: Check even het verschil tussen de tweede en de vijfde foto. Flink verschil wel.
rollingstoned zegt
Waarom dit kopen ipv een 5 serie?
hatseflats zegt
@rollingstoned: status en hiërarchie in China. CEO heeft een 7Li, baasje eronder een 5Li en baasje daaronder een 3Li.
Dutchdriftking zegt
Extra ruimte voor de kleinste mensen op deze aardbol. Goed geregeld door BMW.
mashell zegt
@dutchdriftking: vele mensen rijden enorme stationwagens, SUVs of MPVs om de kleinste mensen op aarde (ook wel kinderen, kids of ongelukjes genoemd) te vervoeren. Het gaat niet zozeer om ruimte voor die kinderen zelf maar om de maxi-cosi’s, de ligstoelen, de reiswiegen, de luiertassen, de tablets en andere accesoires dat die kleinste mensen nodig hebben.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Ik doelde meer op het formaat van de Aziaat dan op het formaat van kinderen.
verplicht zegt
@dutchdriftking: @dutchdriftking: We weten allemaal waar je op doelde. @mashell maakte daar een grapje met een kern van waarheid van. Goede grap overigens ?
mashell zegt
@dutchdriftking: dat dacht ik wel. Maar de kleinste mensen op aarde zijn nou eenmaal de kinderen. Hoe kleiner, ze zijn hoe meer ruimte ze nodig hebben, dat geldt voor Aziatische kinderen ook.
baardmijt zegt
@mashell: Daarom viel mijn geboorte mijn beide ouders zo zwaar. Mijn moeder omdat 10 pond toch wel flink persen was, mijn vader omdat ze alvast een stationwagon hadden gekocht, dat bleek met mijn formaat dus helemaal niet nodig te zijn geweest.
n0zem zegt
@mashell: verklaart nog steeds niet waarom die lange versie niet gewoon de standaardversie hier kan zijn…
maussieknip zegt
@mashell: komt nog bij dat ze daar in China, per jan modaal huishouden maar 1 kind mogen hebben en per welvarend huishouden maximaal 2. Of dat nu nog zo is weet ik niet maar zo’n 10 jaar geleden was dat wel het geval.
stephane8200 zegt
@maussieknip: inmiddels is dat veranderd. Bij mijn weten is er zelfs een tekort aan vrouwen en een overschot aan mannen. Ze willen dus veel meisjes erbij.
verplicht zegt
Ik zie niet direct aan de foto’s dat dit een zogenaamde ‘lang’ uitvoering is. Knap gedaan. Vraag ik mij ook gelijk af waarom we dit niet als standaard model op Het Continent krijgen.
mashell zegt
@verplicht: dit krijgen we wel. Maar met een licht redesign en flinke meerprijs onder de naam 4 serie Grand Coupe.
verplicht zegt
@mashell: Staat de 4 Serie Grand Coupe op hetzelfde onderstel als een 3 Serie Lang?!
Los daarvan is het niet helemaal dezelfde auto natuurlijk.
mashell zegt
@verplicht: wat is tegenwoordig een onderstel? Maat de 4GC,de 3GT en de 3Li van de vorige 3 serie hadden inderdaad allemaal dezelfde basis. Lichtjes andere carroserie maar 3x dezelfde auto, anders vermarkt in andere markten.
frank2b zegt
officieel wat?
Matthijs zegt
Ik vraag me nu al een tijdje af, zouden dit de laatste stuiptrekkingen van de conventionele automarkt zijn? Ik heb het idee dat zeker mercedes en bmw iedere week wel met een nieuw model/variatie van een model uitkomen. Ben erg benieuwd hoe het over 10 jaar gaat met deze merken.
fanboy zegt
@matthijs: Of al die tig varianten gaan juist de norm worden, omdat je je daarin kab onderscheiden. Zeker straks als al de aandrijflijnen straks toch elektrisch en vergelijkbaar zijn, of eigenlijk nu al van die afgeknepen drie en vier cilinders.
mashell zegt
@fanboy: als je op de auto’s shows de concepts zien voor de volautonome wagens van de toekomst dan zijn al die wagens nagenoeg identieke cocons.
supercarboy zegt
Wat een prachtbak
troljedemoeder zegt
Oké. We hebben een wielbasis. Maak toch maar een GT.
*wegduikt*
ghost zegt
Chinaaaaa
niex zegt
Een verlengde 3 serie slaat gewoon nergens op. Nog een niche i guess.
xj220 zegt
Waarom worden dit soort auto’s (verlengde A6-en, Passats ed) niet via de grijze import in NL aangeboden. Iemand enig idee?
ukbob zegt
@xj220: moet toch een handeltje voor zijn inderdaad! Bijv voor lange Nederlanders en hun lange kinders :)
autopetje zegt
We weten nu ondertussen wel dat er voor zowat elke type auto een lange versie leverbaar is met uitzondering van de lange uitvoering. Is allemaal wel leuk maar wat is de nieuwswaarde hiervan indien deze auto’s nooit in de EU geleverd worden en ook niet grijs geïmporteerd ? Verder snap ik niet zo goed waar de resterende ruimte vaan 11 centimeter is gebleven als de beenruimte maar 43 millimeter is gegroeid. Ik had echt een alsjemenou momentje.
stephane8200 zegt
@autopetje: cultuurverschil. Gaat niet om de ruimte want die hebben ze niet eens nodig. Gaat om machtsverhoudingen en sociale positie.