Franse autocultuur, daar hebben we het liever niet over. Hoewel, meer dan regelmatig komen er juweeltjes bovendrijven. Soms revolutionair, soms heel gewoon. Wel met een dusdanig grote impact dat de autowereld nooit meer de oude zal zijn. Zoals de inmiddels 50 jaar oude Renault 4.
Geboren vlak na de crisis, vederlicht, niet duur en groot. Begin jaren ’60 ging Frankrijk weer auto’s kopen en Renault moest iets bedenken zodat niet iedereen naar concurrent Citroën haar showroom liep. Beter dan met de Renault 4 hadden ze het niet kunnen doen. Binnen no-time, 4 jaar om precies te zijn, reden er al een miljoen rond. Uiteindelijk zijn er in 31 jaar (tot 1992 dus) zelfs 8.135.424 geproduceerd!
Voor de Renault geen klein boxermotortje. Ze hadden gekeken naar de 2CV, haar zwaktes onderkent en een veel sterkere auto geconstrueerd. Groter, praktischer en sterker. De eerste hatchback volgens velen. Voorin lag een watergekoelde viercilinder. Bij de introductie was dat een 747cc, later aangevuld met een 845cc, 1108cc en 956cc te koop. Nooit met meer dan 35pk. Voldoende bij een maximaal gewicht van 720kg maar harder dan 120km/u ging het niet. Er gaat 1 gemodificeerde R4 door het leven als “World’s Fastest” met een 100+ pk 1,4 liter. Goed voor een topsnelheid van 207km/u.
Een snelheidswonder is het niet maar wat maakt dat uit. Je kan er mee terreinrijden, eieren vervoeren, picknicken en zelfs racen. Je repareert hem met een hamer en hij rijdt prima tot op grote hoogtes. #alleskunner
dondeboer zegt
Fantastisch stukje minimalistische engineering, maar jammer dat ze van zulk slecht staal werden gemaakt.
En de 1.4 is denk ik niet de snelste ter wereld, getuige dit exemplaar met turbo. Deze zou rond de 220 pk moeten hebben.
http://img86.echo.cx/img86/9609/untitled44rj.png
http://img86.echo.cx/img86/4018/untitled8uz.png
Northwestern zegt
@dondeboer: Ik las ergens dat Renault Sport bezig is met een exemplaar voor de Gumball 3000. Die zal wel nog sneller zijn.
T16 zegt
@dondeboer: Fastest Renault 4 in the world!!!
Renault 4 Turbo 220 WHP (Wheel Horse Power)
Fastest Renault 4 in the world!!!
1/4 mile = 13.557 @ 160Kph
At the dragstrip http://img86.echo.cx/img86/4510/d0b38002mz.jpg
Engine bay1 http://img86.echo.cx/img86/4018/untitled8uz.png
Engine bay2 http://img197.echo.cx/img197/6455/untitled39rs.png
Pic1 http://img86.echo.cx/img86/9609/untitled44rj.png
Pic2 http://img86.echo.cx/img86/7351/untitled21yu.png
Pic3 http://img86.echo.cx/img86/8887/dsc031539fv.jpg
Interior http://img86.echo.cx/img86/8738/untitled541gu.png
Video: http://www.renault4motorclub.unlugar…el/Anjel01.WMV
Jantje_555 zegt
een auto is toch mannelijk…
rotarypowah zegt
@Jantje_555: je moeder ook zeker.
Jantje_555 zegt
van de Van Dale website:
au·to [–Ùtoo, ÃÃtoo]
de auto (mannelijk), de auto’s, het autootje
motorrijtuig met carrosserie op drie of meer wielen
mortsel2640 zegt
@Jantje_555: pretbederver. Mijn auto noem ik ook ze.
Zij heeft zelfs een koosnaam ;) dat is normaal
Alwood zegt
@Jantje_555: er staat toch ook niet “auto” in de titel?! Er staat “Renault 4”, zoek dat maar eens op in de vandale… Renault 4 is gewoon een oma’tje.
Pruts0r zegt
De R4 was inderdaad de verbeterde versie van de 2cv, toch had de 2cv een aantal belangrijke voordelen: De luchtgekoelde motor is minder storingsgevoelig en de auto is technisch nog eenvoudiger.
Jantje_555 zegt
allesbehalve een pretbederver
iets dat zo degelijk is zoals een auto, een PC of een mobieltje, kan nooit vrouwelijk zijn!
rotarypowah zegt
@Jantje_555: ook niet mannelijk, het is geslachtsloos.
mortsel2640 zegt
@rotarypowah: bam!! Jantje geownd ;) een auto heeft een ziel. En het is meestal een vrouwelijke ziel. Bv lambo is een macho, ferrari is een metrosexueel. Mini is een homo. Alfa is een prachtige vrouw…
joep zegt
@mortsel2640: geownd omdat hij, terecht, op een taalkundig foutje wijst? Wanner iets tastbaar is, is het praktisch altijd mannelijk. Voorwerpen ze/zij komt gebeurd meestal omdat mensen het sjieker vinden, maar dat maakt het nog niet correct.
Net als dat gedweep met de ‘ziel’ van een auto. Doe toch normaal…
mortsel2640 zegt
@joep: nee srry maar ik praat altijd tegen mijn schatje
rotarypowah zegt
Vind het nog steeds een heel gaaf ding! In de categorie ‘mag wel voor m’n deur staan’.
TDI-goeroe zegt
jup, mijn vader heeft er een stuk of 5 gehad, afgebeeld: de R4 GTL, de meest luxe versie…
TDI-goeroe zegt
1 x met zijn 8en erin naar Maastricht: 2 volwassenen voorin, 4 volwassenen achterin+2 kids, 2 kids staand in de kofferruimte, eind jaren ’70 kon het nog allemaal
Vincent_van_B zegt
@Alwood: Goed om te zien dat je blijft tikken over de pareltjes uit de oudheid. En wat een prachtgallery zit er bij man! Kunnen één voor één als prentje aan de muur…
Alwood zegt
@Vincent_van_B: jup! immers zijn zonder uitzondering de beste auto’s van ieder merk vroeger gemaakt ;) Benzen… daar moet ik eens op in gaan lezen. Leuke auto’s maar tot nu toe nooit mijn ding.
desjonnies zegt
De auto die samen met de MINI de FWD revolutie voor kleine auto’s heeft teweeg gebracht.
Ze is juist Sexloos enklasseloos de ‘quatre-elle’
De eerste keer dat het vijfdeurs concept succesvol werd toegepast.
Concurrent Citroen was eerder met een Tracion Avant met een vijfde deur en de Amerikaanse fabrikant Kaiser Frazer ook
De eerste auto zonder doorsmeerpunten
De eerste auto met een echt gesloten koelsysteem
Een auto die zo onopvallend zijn werk heeft gedaan en ook op ander continenten een enorm succes is geweest
De meest geproduceerde Franse Auto ooit.
Ze heeft het gewonnen van de 2CV omdat de R4 juist iets meer vermogen had, waardoor je 110/120 kon cruisen, ze was vloeistofgekoeld waardoor ze verwarming had
En door die vijfde deur won ze het ook qua functionaliteit van de 2CV
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-renault-4/
T16 zegt
@desjonnies: De versnellingsbak voor het differentieel en de motor. Geniale gewichtsverdeling en simpel net als de Traction Avant. Daar was de keuze ook met de versnellingsbak vooruit.
Vincent_van_B zegt
P.s. Eerste zin slaat natuurlijk ook op de smakelijke voortzetting van “Youngtimer in beeld”. Alleen eeh… Wo bleiben die Benzen?!?
nielsvanderweiden zegt
In heel veel opzichten natuurlijk schaamteloos gekopieerd van Citroën, maar dan hadden die zelf maar met wat beters moeten komen.
Mijn favoriete spin-off is de Renault 6, een wat matige poging om van een utilitair voertuig een luxe variant te maken, analoog aan de Citroën Dyane. Maar daarom vind ik hem zo leuk!
Nico94 zegt
Blijf het een geweldige auto vinden!
Citrofiel zegt
Verschrikkelijk goed bekeken van Renault natuurlijk. Neem een succesnummer, kijk de kat uit de boom om zijn zwakke punten te ontdekken en kom op de markt met een betere versie. Die hebben zo heel veel verkopen ingepikt…
norge zegt
Denk niet dat zijn spirituele opvolger (de kangoo) ooit zo gememoreerd wordt.
desjonnies zegt
@norge: zijn opvolger heet Twingo (nu Twingo 1), en ja ook die zullen we ons nog heel lang gaan heugen.
norge zegt
@desjonnies: Twingo is een ander soort auto ,maar die zal wel ooit gememoreerd worden ja :)
KEV9 zegt
mijn allereerste auto, niet stuk te krijgen. zelden pech gehad.
Jochempie zegt
En als iemand nog zin heeft om de rook van z’n potloden te laten komen, schroom dan niet om mee te doen met de Renault 4 Design competitie van Designboom.com. O.a. Laurens van den Acker zit in het jurypanel en de hoofdprijs is een authentieke R4 rally auto waar Michel Leclère mee aan de Rally Monte Carlo 2011 heeft deelgenomen!
Jochempie zegt
@Jochempie: Een linkje is natuurlijk handig..
http://www.designboom.com/weblog/cat/8/view/13543/renault-4-ever.html
homie zegt
Voor meer over deze veelzijdige en eigenwijze auto: http://www.r4club.nl/renault-4-club-nederland/
[img]http://e-boutique.r4club.nl/images/r4logo.gif[/img]
homie zegt
Meer over deze veelzijdige en eigenwijze auto: http://www.r4club.nl/
[img]http://e-boutique.r4club.nl/images/r4logo.gif[/img]
Esprit_de_Flandre zegt
Blijft een leuk ding. Een basic auto, zoals ze moeten zijn…
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk om weten: Alfa heeft ze nog gebouwd. Sexy bakske dus…
“In Italy the 4 was produced by Alfa Romeo factory in Milan under license in 1962 until 1964, 41809 R4’s were built.”
Speciale versies die nog ontbreken in de gallery:
De Jogging. Ziet er ook uit als een sportschoen…
Sinpar 4×4. Ruig rallybakske.
Plein-air. Mediterraan deurloos ding. Staat wel in de gallery, maar met een slechte foto. Kwam ook uit de Sinpar-fabrieken.
Pickup, vooral voor Latijns-Amerika.
Ook de verschillende Renault Rodeo’s waren allemaal gebaseerd op het R4 chassis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Rodeo
Esprit_de_Flandre zegt
Ook weinig gekend: de Renault 3. Een goedkopere versie van de 4, die maar twee jaar heeft meegedraaid…
dafmaf zegt
Die 1108cc motor was de Cleon motor die Daf gebruikte voor de 55 en 66 en zelfs nog in de eerste Clio zat en misschien de latere Twingo. Niet kapot te krijgen motor.
tjorque zegt
Zaaalig bakske!
Mijn moeder had er een, en da’s een auto die ze nooit zal vergeten.
Ben er als kleine bengel meermaals mee naar de spoed gereden… (de R4 van onze school)
Samen met de 2CV en de DS een van mijn favoriete auto’s
Ik hoop dat zulk minimalisme vandaag terug op de markt komt. Ik ben helemaal voorstander van auto’s die maar 700 a 800kg wegen…
tstile zegt
Renault was haar tijd ver vooruit. 8.135.424 auto’s produceren die bijna allemaal zeer biologisch afbreekbaar bleken te zijn
super zegt
wat doet die mehari foto daar?
alfamail zegt
Hoezo “ze is 50”;
ze is allang dood!
Hoe lang word het ding al niet meer gemaakt?